irondog schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 18:47:
[...]
Grappig, maar X11 applicaties gebruik ik eigenlijk nooit buiten Linux. Ik heb wel eens gespeeld met Xorg en KDE onder Windows, maar daarmee houdt het op. Misschien wordt dat later inderdaad wel ietsje leuker. Ik zie meer in een native port van bijvoorbeeld kdelibs dan alt+tabben tussen Explorer en KDE in EGL. Maar dat ter zijde.
Windows als backend is vooor mij vooral handig om remote dingen te draaien. Hopelijk komt er uiteindelijk iets als NX wat ook Xgl gebruikt.
[...]
Dat is gewoon wachten tot Kwin en Metacity (luminocity?) zelf composite functies gaan aanroepen. Externe composite managers zijn hacky tooltjes en demonstreren de mogelijkheden. Window managers en andere applicaties moeten uiteindelijk zelf compsite functies gaan gebruiken. Verder werkt composite beter in XGL dan in Xorg, maar composite is er al en ook voor het grote publiek.
[...]
Zo klinkt het als een hoge horde, maar ik denk dat het allemaal wel mee valt. Langzaam maar zeker worden nu composite effecten als transparantie en schaduwen opgenomen in applicaties. Goede integratie van andere effecten kan nog wel even duren ja.
Ik vind composite inderdaad een goed vooorbeeld, het is voor iedereen beschikbaar inmiddels, maar voor bijna niemand met werkbare snelheid. Kwin heeft een beetje ondersteuning voor composite, maar het is buggy, onvolledig en traag. En aangezien volgens mij nu alleen maar een paar mensen met een r200 kaart met fatsoenlijke snelheid composite kunnen gebruiken zal dat binnenkort niet veranderen. Ik hoop dus dat Xgl bij meer mensen fatsoenlijk zal werken.
[...]
Mijn mening is dat we nu een hele kleine stap voor liggen op Windows (maar nog steeds jaren achter op OSX)

Als Xgl stabiel en volledig is vind ik dit een grote stap voor op windows. OSX is nu een stuk verder, maar Xgl biedt net zoveel mogelijkheden als Aqua, en ik hoop dat die mogelijkheden ook gebruikt worden. Het voordeel van vrije software is dat iedereen er zelf mee kan spelen, en features kan toevoegen. Ik vind dat er functionaliteit mist in Aqua op het moment, die zou in KDE/gnome wel toegevoegd kunnen worden.
[...]
Ik start mplayer met -vo xv en het werkt. Ik heb me hier eerlijk gezegd wel over verbaasd. Ik dacht dat hardware heel anders gebruikt wordt bij zowel 2d als 3d (GLX) als video (overlay, hardware scaler). Het werkt bij mij, maar helaas heb ik gelezen dat dit niet voor iedereen het geval is.
Zoals na te lezen is in het screenshot topic heb ik me al tijden geërgerd dat XV en GLX zo brak zijn met composite, dit maakte composite bijna volstrekt waardeloos op mijn dagelijkse desktop. Met XGL werken composite managers gewoon wel fatsoenlijk bij mij. Wobbly is bij mij de hele desktop en mplayer is daar geen uitzondering op. Op mijn pc houd ik mijn CPU load bij het afspelen van Avi's op niet-origineel formaat in mplayer met XV gewoon ruim boven de 60% terwijl ik met de windows speel.
(heb je het nu over load of over gebruik? een load van 0.6 is niet veel, een gebruik van 60% wel.)
[...]
Alleen de binary Nvidia drivers hebben goede acceleratie. Ik gebruik Xorg 7.0 met Nvidia 1.0.8178.
Volgens mij moet de binary ati-driver ook goed genoeg werken, en de open source radeon (r200/r300) lijken me ook snel genoeg.
Even iets anders trouwens, als ik het goed begrijp heeft XGI
nieuwe drivers voor linux, inclusief source! Dit hadden ze ook aangekondigd. Als ik in de package kijk zie ik wel een paar binary-only bestanden, maar wellicht dat die ook nog vrij worden.
Dat betekent dat de XGI volari 8300 de beste 3d-kaart is die goede, volledige drivers heeft. Radeons werken een stuk trager met de open source drivers dan met de gesloten, en nvidia is al helemaal een ramp met de nv driver. Deze kaart is goedkoop (50E), en redelijk snel, iig voldoende voor desktop gebruik.
Als deze kaart inderdaad fatsoenlijke open source driverondersteuning krijgt ga ik hem zeker kopen!