Hoofdcategorieën
Topicacties

[discussie] X.org en Linux-Graphics - de toekomst

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last

Reageer Nieuw Topic
f.k.a. The_Surfer
Reg. datum: 28 februari 2001

quote:
mOrPhie schreef op 16 november 2003 @ 12:16:
Heeft iemand het al geinstalleerd?
-snip-

Jep, ik heb hem hier al een tijdje van CVS draaien. Er zijn inmiddels ook ebuilds (snapshots van CVS) voor, heb ik begrepen. Screenshots (klikbaar):

http://www.refstart.nl/zooi/fdo-xserver1-klein.png

http://www.refstart.nl/zooi/fdo-xserver2-klein.png

Bij het afspelen van bijv film blijft het beeld perfect doorlopen onder de half transparante menu's. Het ziet er allemaal erg gelikt uit :)

Jammer dat op dit moment alleen Xvesa en Xfbdev bruikbaar zijn voor mij, de nVidia Xserver werkt niet (goed). Het probleem is (volgens Keith) dat de nVidia driver code in XFree86 zo brak ik dat het niet bruikbaar is voor de nieuwe xserver. Ik las laatst dat de MPlayer devvers het voor elkaar hebben gekregen een soort wrapper om de binary nVidia driver te maken zodat je met MPlayer accalerated video's kan afspelen in je console. Misschien dat we ook zoiets kunnen gebruiken als (tijdelijke oplossing) voor de nieuwe xserver.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Bé-jèl-ze-bú-bú

Gebruikt die video (eerste screenshot) Xv? Zo ja, hoe de f*ck krijg je dat werkend? Dat is ubergeil, en zou (at first sight) onmogelijk moeten zijn met Xv-overlay. :o.

Linux & GNOME Multimedia Developer
"It's over, baby, over..." - future has arrived, today!

f.k.a. The_Surfer

quote:
Beelzebubu schreef op 17 november 2003 @ 11:17:
Gebruikt die video (eerste screenshot) Xv? Zo ja, hoe de f*ck krijg je dat werkend? Dat is ubergeil, en zou (at first sight) onmogelijk moeten zijn met Xv-overlay. :o.
Nope, is gewoon standaard X11 output met MPlayer. De FDO xserver ondersteund afaik helemaal geen XV op dit moment.

Memento mori
Reg. datum: 21 februari 2003

Kwam net dit tegen op NewsForge: X.org and Xfree86 reform as a single group
Zouden we nu meer openheid krijgen in het project en meer leukere features :P

Wie wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart..
BoAC's weblog

Reg. datum: 10 oktober 2002

http://www.xfree86.org zegt anders van niet ?!?

Python! Mercurial!
Reg. datum: 17 december 2001

quote:
Slashdot en OSNews van wel, dus denk dat het wel klopt...

Debian GNU/Linux Sid
Reg. datum: 10 augustus 2000

NewsForge heeft al een update geplaatst, waarin ze duidelijk maken dat het niet gaat om een merge van de organisaties, maar om een samenwerking tussen verschillende developers van die organisaties :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

het Hardware-Hondje :]

XFree86.org denies the story. I think a more accurate description of the event might be something like, "XFree86 core developers leave XFree86, join X.org, remaining people of XFree86 are peeved".

vreemd... nu ontkennen ze het weer... ben benieuwd...

http://www.xbmcfreak.nl/

het Hardware-Hondje :]

freedesktop.org xlibs 1.0 Released

http://www.osnews.com/comment.php?news_id=5796

Leuk artikeltje met veel links

http://www.xbmcfreak.nl/

f.k.a. The_Surfer

Nieuws: http://yro.slashdot.org/y...shtml?tid=104&tid=189

Door de licentie verandering van XFree86 die pasgeleden is doorgevoerd vertikken veel distromakers het om XFree86 4.4 te packagen. Onder andere in RedHat (Fedore/RHEL), Gentoo, Debian en ook OpenBSD zul je dus geen nieuwere versies van meer XFree86 aantreffen.
Dit houd op korte termijn in dat distro's misschien de Xouvert branch zullen gebruiken of bij XFree86 4.3 zullen blijven, en in de toekomst zullen overstappen op de FDO xserver. Deze laatste is op dit moment druk in ontwikkeling, ergens aan het eind van dit jaar moeten de xserver en nieuwe extenties redelijk gestabiliseerd zijn. Hopelijk zullen ATI en nVidia hierna hun drivers ook aanpassen (de DRI drivers werken op dit moment al redelijk met de nieuwe xserver).

titel onder
Reg. datum: 09 juni 2001

quote:
The_Surfer schreef op 18 februari 2004 @ 19:10:
Nieuws: http://yro.slashdot.org/y...shtml?tid=104&tid=189

Door de licentie verandering van XFree86 die pasgeleden is doorgevoerd vertikken veel distromakers het om XFree86 4.4 te packagen. Onder andere in RedHat (Fedore/RHEL), Gentoo, Debian en ook OpenBSD zul je dus geen nieuwere versies van meer XFree86 aantreffen.
Dit houd op korte termijn in dat distro's misschien de Xouvert branch zullen gebruiken of bij XFree86 4.3 zullen blijven, en in de toekomst zullen overstappen op de FDO xserver. Deze laatste is op dit moment druk in ontwikkeling, ergens aan het eind van dit jaar moeten de xserver en nieuwe extenties redelijk gestabiliseerd zijn. Hopelijk zullen ATI en nVidia hierna hun drivers ook aanpassen (de DRI drivers werken op dit moment al redelijk met de nieuwe xserver).

wow, dat is nogal wat!

Overigens kun je ook mandrake aan dat lijstje toevoegen.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat XFree hier iets mee opschiet, dit zijn niet de minste namen, en voor zover ik begrijp is het vrij lastig (hoewel dubieus) om de GPL niet te breken bij het gebruik van XFree met de nieuwe licentie. Dus dan zullen er nog meer distro-makers volgen.

Moet zeggen dat ik hier een beetje een dubbel gevoel over heb, aan de ene kant heeft XFree zich duidelijk bewezen, maar aan de andere kant zou dit voor een hoop meer aandacht voor de FDO xserver kunnen zorgen, waardoor deze sneller volwassen wordt.

Wel jammer dat het net nu gebeurt, nu komt er dus geen XFree 4.4 in bv mandrake 10.0, dus ook geen resolutie/refresh on the fly veranderen...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Reg. datum: 09 december 2000

Wat houd de nieuwe licensie in het kort dan in? Ik ben niet zo goed in juridische taal :)

Reg. datum: 13 december 2002

Laten we iig hopen dat deze affaire positief uitpakt voor de desktop users :)...

Bé-jèl-ze-bú-bú

quote:
eenprobleempje schreef op 18 februari 2004 @ 21:12:
Wat houd de nieuwe licensie in het kort dan in? Ik ben niet zo goed in juridische taal :)
"you may do anything except claim that you wrote it" in binary form. Consequentie is dat de end-user binary redistributie een soort disclaimer moet reproduceren ("(c) X bla"), zij het in end-user documentatie of in andere vorm. Dit is een soort extreme vorm van de "unchangeable section" van de GNU Free Documentation License" (*). Het verschil is dat dit niet over documentatie maar de code zelf gaat. Oftewel, ik mag de code niet 100% voor eigen gebruik editen; ik moet de genoemde disclaimer bewaren. dat is GPL-violation.

(*) note dat Debian de FDL niet als free beschouwt...

Linux & GNOME Multimedia Developer
"It's over, baby, over..." - future has arrived, today!

natuurlijk gentoo :P

quote:
Nope, is gewoon standaard X11 output met MPlayer. De FDO xserver ondersteund afaik helemaal geen XV op dit moment.
:P nu wel
quote:
En ga er nu eens vanuit dat de 3D support onder Linux voor de meeste gangbare videokaarten niet zo geweldig is?

mja, ik vind persoonlijk de 3d support van nvidia (en 3dfx, maar dat zijn geen gangbare kaarten meer) echte super, tja, het is geen oss driver en glx implementatie maar dat doet daar niets aan af.

Overigens heb ik nu een recente versie draaien van fdo's xserver en de performance van de Xvesa driver is flink verbeterd (op mn laptop nog af en toe wat traagjes maar op mn workstation behoorlijk acceptabel>al zuigt die 60hz natuurlijk als je geen vesa 3.0 compatible kaart hebt en een crt monitor)

Ik hoop zelf dat de licensie wijziging van xfree86 iig rap de ondersteuning (oss en propriatary) zal doen toenemen

"War does not determine who's right - only who is left"

freebsd rox
Reg. datum: 25 februari 2004

Dit is een zeer interessante ontwikkeling. Zeker die screenshots met vector based graphics (die clock) zien er erg strak uit..

Mijns inziens moeten er nog een paar stappen genomen worden om een standaard te creeren die ook goed genoeg is voor de toekomst. Een van de belangrijkste is in mijn ogen de video drivers in de kernel. Dus niet zoals nu alleen voor XFree86 geschreven.
Ook moeten zaken als looking glass van sun gaan draaien op de nieuwe x11 server...

And last but certainly not least.. porteren naar FreeBSD want anders heb ik er nog geen drol aan :)

all your xbox are belong to us

Reg. datum: 11 januari 2002

quote:
sand0r schreef op 25 februari 2004 @ 14:18:
Ook moeten zaken als looking glass van sun gaan draaien op de nieuwe x11 server...
Als Looking Glass het X-protocol gebruikt zou dat geen probleem moeten zijn volgens mij...

Systemen: okinawa en puddlejumper | Bewust meer gebruiker dan tweaker

quote:
Dit is een zeer interessante ontwikkeling. Zeker die screenshots met vector based graphics (die clock) zien er erg strak uit..

Mijns inziens moeten er nog een paar stappen genomen worden om een standaard te creeren die ook goed genoeg is voor de toekomst. Een van de belangrijkste is in mijn ogen de video drivers in de kernel. Dus niet zoals nu alleen voor XFree86 geschreven.

And last but certainly not least.. porteren naar FreeBSD want anders heb ik er nog geen drol aan :)
Groot gelijk, mede-FreeBSD fan :P.

java/flex pimp

Ik was vorige zaterdag (niet gisteren) op FOSDEM en heb zowel de voorstelling van DirectFB en FreeDesktop (door Meneer Keith Packard himself) mogen bijwonen.

Jammer genoeg heb ik op dit moment weinig tijd dus zal ik even samenvatten wat met nog het korts in het geheugen ligt, en ook nog ff vermelden dat Keith Packard een van de beste sprekers is met prachtige humor in alle voorstellingen die ik de voorbije jaren heb meegemaakt :)

Ik beperk me nu tot freedesktop, hoewel DirectFB ook knappe dingen liet zien, zoals QII in een transparant venster dat echt vlotjes translucent over de desktop heen en weer gesleept kon worden tot OpenGL apps die een volledig translucent achtergrond hadden zodat de opbjecten (een kegel en cilinder) mooi boven een grid zweefden op de desktop wat natuurlijk tot applaus leidde :)

Freedesktop, wel allereerst zijn er veel nieuwe extensions, zelfs de compositing manager, waar het geheel veel gebruik van maakt is er een, randr, damage extension.

De damage extension is iets wat detecteerd waar een verandering plaatsvind, bvb je klinkt op een drop down menu, wat eronder verschijnt is even een damaged zone.

De compositing manager gaat dan die damaged zone opnieuw opbouwen hoe het nodig is, bvb je klikt bovenaan in je browser op file en dat ding moet transparant zijn dan gaat de compositing manager blenden met het onderliggende stuk.

Elk venster op je desktop is een image, een canvas waar naar "geschilderd" word nl, hij kon ze ook makkelijk op die manier gewoon als data grabben, waarna hierop actie's (transformaties) kunnen worden uitgevoerd en de compositing manager dit allemaal samenvoegd.

Het had nog enkele nadelen bvb bij een menu waar background niet werd gespecifieerd, of translucent was oid ging de compositing manager niets mee moest doen zag je wat gekleurde puntjes, dit was omdat er een stuk geheugen werd vrijgemaakt maar daar werd nog niets mee gedaan en was dus gewoon een grafische voorstelling van bvb een malloc(200 * 300), ongeinitialiseerd dus, waarna hij crafty hackers uitdaagde om er een exploit voor te verzinnen :P

Het draaide in software, en ... het was niet super snel, waar hij het zelf over had was dat er nu tot 6-7x een copy van het venster zich in bevond en er dus echt wel vrij veel videogeheugen nodig is om het te te draaien.

Waar hij uiteindelijk naartoe wil is opengl als rendering backend voor de desktop waarbij hij ff verwees naar quartz op osX en dat dat nog niet voor de eerste release was en dat daarbij ook nog hulp nodig was van de driver developers, hij werkte nl al goed samen met ati en verwachtte dat ook nvidia zou volgen aangezien driver developers toch niet graag 2D support verbeterden en ze het dus ook leuker gingen vinden :P

Hij had enkele erg goede slides maar k'vrees dat die niet meteen online te vinden zullen zijn?
Er zijn iig wel veel foto's gemaakt van elke slide dus die vind je misschien nog wel ergens terug.

edit:

ooeh, t'is toch niet zo kort :X

edit:

m'n lift is er nog niet :(

Fosdem t'was in Brussel op de campus van ULB en er waren ong 2000 bezoekers, vnl developers die soms bij grotere projecten eigen developer rooms hadden oa mozilla, kde, etc, boven de toiletten hing het bordje met "SCO DEVELOPERS ROOM" :P

Echt specifiek over hoe het driver gebeuren er ging uitzien was hij niet, enkel dat het naar volledige 3D drivers zou gaan zodat het 2D stuk uit die software gedropt kon worden. Ik neem aan dat dat ook betrekking heeft op overlays ed

K'denk dat hij ook veel sneller kan leggen met grote namen als ati en nvidia omdat hij voor HP werkt en die hem ook steunen en z'n gigabit lijntje en server sponseren :)

Apache wijzigde dit bericht 29-02-2004 15:47 (16%)

flex: java has so many sucky web view frameworks that you have to look elsewhere to get a nice frontend for a java web app

Waar was die FOSDEM dan ?

Leuke kerel die Packard, aan zulke mensen heb je wat ! :)

Maar ik begrijp dus dat hij van plan is om Ati/Nvidia etc over te halen drivers voor zijn oplossing te laten schrijven, ipv alles los van de driver te laten functioneren ?

Dat lijkt mij persoonlijk namelijk wel een goed idee, om de driverontwikkeling wat uniformer en dus beter te laten verlopen...

NB:
Hij kiest een gewaagde strategie, hij pikt de krenten van het brood van XFree86...
Als Nvidia et al voortaan geen drivers voor XFree86 gaat ontwikkelen dan móet het project wel een wisse dood sterven...

Slesj Veertiener
Reg. datum: 27 augustus 2002

quote:
Waar wacht je nog op? Freebsd Porters Handbook en de sources is all you need :+

Overigens ben ik ook naar FOSDEM geweest, en ik vond het spijtig dat die mens van DirectFB niet gewoon is om te spreken voor een publiek (of zo kwam hij toch over). Op een bepaald moment zei hij '... and then eeh... eeeh... eeh.. eeeh let's just go on'. Hetgeen hij toonde was wel heel indrukwekkend, maar ik zag de CPU regelmatig constant 100% draaien (maar ja, QII in een transparant venster en het heen en weer hobbelen... hier zou het gewoon crashen :-P)

If you can't beat them, try harder

Nog een vraagje van mij.

Hoe kan het dat ze die semi-tranparante zaken kunnen showen op die screenshots ? (Alpha blending ofzo heette het ?)

Er werd een normale KDE-setup gebruikt zie ik, maar in KDE zit toch helemaal geen code die dergelijke grafische trucs aanroept ?

Cybarite wijzigde dit bericht 29-02-2004 18:02 (5%)
Reden: typo, verduidelijking

natuurlijk gentoo :P

Dat wordt dan ook gewoon gedaan door de x server zelf en is onafhankelijk van de wm/de die je gebruikt :P

"War does not determine who's right - only who is left"

En hoe weet die server wanneer hij dat moet toepassen ?

Ik neem aan dat niet alles in en uit fade...

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2010 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2009