Hoofdcategorieën
Device Settings
Topicacties

zendmachtiging rlan

Pagina: 1 2 last

Nieuw Topic
let's all love lain
Reg. datum: 13 juni 2001

Misschien is dit een beetje voorbarig, maar ik ben de laatste tijd erg op zoek geweest naar het maken van rlan op een amateurfrequentie. Ik heb al met een aantal amateurs ge-meelt over deze mogelijkheid, ik wacht nog wat reacties af, maar ik denk ik ga hier even wat pollen.

Het idee is om een hoge frequentie te gebruiken >24 GHz om daarop dan een hoog bandbreedte signaal op te stoppen. Dit zal leiden tot het opbouwen van een netwerk in nederland (hoogstwaarschijnlijk)

Het is mogelijk om met een klein vermogen al een groot bereik te krijgen 24GHz@100mW heeft al een bereik van makkelijk 30-50 km

De constructie is wel weer zeer complex en het vereist veel geduld en tuning. Nu komen we tot de poll. Wie denkt hieraan eventueel mee te willen doen en is daarvoor bereid een zendmachtiging te halen (anders problemen met rdr enzo :))

Op en/of aanmerkingen over dit cowboy idee zijn natuurlijk ook welkom. Bij genoeg interesse zal ik mijn verdere ideeen spuien

Ow jah dan tot slot nog mijn reden waarom. Het is namelijk in nl niet toegestaan om grotere vermogens uit te zenden op 2,4 GHz wlan dan 100mW EIRP dat levert namelijk een bereik op van slecht 300 meter.

http://got.duck.ath.cx/system/index.php?usr=780

Reg. datum: 24 januari 2000

Wat kost zo'n zendmachtiging :? En wat kun je verwachten voor een aanschafprijs aan apparatuur.. Op zich interessant alleen je zult het heeeel erg gedetailleerd moeten uitwerken voordat 't kan functioneren :)
Reg. datum: 26 juni 2001

Het bereik van een 2.4 GHz 802.11b verbinding is met behulp van een externe antenne niet beperkt tot ongeveer 300 meter, maar ongeveer 14,5 km >:) gericht, en 1,6 km rondom. En dat bij gebruik van 30 mW aan vermogen.

info:
http://www.smc-europe.com/english/products/wirel/textantenna.html

Ik verwacht dat SMC hierin niet de enige fabrikant is. De prijzen, voor zover ik ze heb kunnen achterhalen vallen ook best mee, ergens tussen de 180 en 250 $ voor een dergelijke antenne.

Op het moment ben ik me hier ook op aan het orienteren, vanwege het feit dat ik binnenkort ga verhuizen naar een plek waar geen kabel en adsl leverbaar zijn. Een wireless link naar een bekende van me met een kabel aansluiting is voor mij dan een uitkomst. Te overbruggen afstand is dan ergens tussen de 1 en 2 km. Als je hier eventueel meer info over hebt...

Wil er evt wel aan meewerken, mits de kosten voor de apparatuur niet te hoog oplopen. Lijkt me wel geinig, Nedernet :+

let's all love lain

Kosten zullen waarschijnlijk net zo hoog liggen als een standaard wlanding met externe antenne.

En die 1,6 km, ik weet niet hoe ze 1,6 km willen halen zonder de antenne versterking mee te geven.

Ow en een zendmachtiging is best prijzig eigenlijk :) je zit vast aan een aantal maanden studeren voor je machtiging en je examen kost ook een paar meier :o

Welke machtiging heb je precies nodig?
Is het misschien een idee om niet een groep call te regelen met A status, want dat betekend dat iedereen met een C en B status gewoon mee kan doen zonder extra te leren. toch?
('t verhaal van de klok en de klepel gaat misschien wel een beetje op, maar dacht dat dit wel was waar het op neer kwam)

Where's my AnyKey?
Reg. datum: 03 oktober 2000

quote:
Op maandag 11 maart 2002 12:07 schreef morphje het volgende:
Het idee is om een hoge frequentie te gebruiken >24 GHz om daarop dan een hoog bandbreedte signaal op te stoppen. Dit zal leiden tot het opbouwen van een netwerk in nederland (hoogstwaarschijnlijk)
Het lijkt me niet dat deze frequentie vrijgegeven zal worden voor amateurgebruik, omdat de meeste frequenties al vergeven zijn, wereldwijd. Volgens mij wordt deze hoge band ook al door satelieten gebruikt (K-band)

Tja, wat zal ik hier plaatsen? Hoe geweldig ik ben? Hoe sympathiek ik ben? Hoe knap ik wel niet ben? Naahhh, daar zit vast niemand op te wachten! Ik zal wel wachten op 'n leuke inspiratie... En ik wacht... En ik wacht... En ik...

just grin...
Reg. datum: 20 oktober 2000

quote:
Op maandag 11 maart 2002 13:25 schreef DaMan het volgende:

[..]

Het lijkt me niet dat deze frequentie vrijgegeven zal worden voor amateurgebruik, omdat de meeste frequenties al vergeven zijn, wereldwijd. Volgens mij wordt deze hoge band ook al door satelieten gebruikt (K-band)
Zitten hier de politie radar scanner/flitsers niet op?

Q9450 ATi HD4870X2 4GB RAM

Where's my AnyKey?

quote:
Op maandag 11 maart 2002 13:45 schreef Twarp het volgende:

[..]

Zitten hier de politie radar scanner/flitsers niet op?
Volgens mij hebben die 'n lagere frequentie...

Tja, wat zal ik hier plaatsen? Hoe geweldig ik ben? Hoe sympathiek ik ben? Hoe knap ik wel niet ben? Naahhh, daar zit vast niemand op te wachten! Ik zal wel wachten op 'n leuke inspiratie... En ik wacht... En ik wacht... En ik...

Reg. datum: 14 september 2000

Ik bven zendamateur, maar als jij met 100mW op 24GHz 30 tot 50 km wil bereiken zul je een behoorlijke richt antenne nodig hebben en waarom maar 100mW? Met een C-machtiging kun je veel meer vermogen stoken.

kom je daarmee niet een beetje op het niveau van de straal"schotels" ?

('k heb thuis voor de nieuwschierigen nog 2 schotels+outdoor+indoor apperatuur voor 155Mbit ATM liggen, kan ik waarschijnlijk binnenkort gaan verkopen oid >:) )
Dat gaat tot een KM of 15...
(nog nieuw in doos....)

Op naar de 500

Lijkt me zeer gaaf idee, echter je moet dan een intelligent netwerk opzetten, meer routes naar 1 host dus.

Ben wel geinteresseerd! :) Waar kan je examen doen? En wat moet je kennen?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

let's all love lain

voor informatie over zendmachtiging zie www.rdr.nl

En een flinke richtantenne voor 100mW@24GHz valt wel mee, gewoon een standaard golfpijp antenne of een schotel met hornfeed (beide grofweg 16dB versterking) doen het best. Dat hebben ze namelijk gebruikt voor de tests waar ik over gelezen heb.

Ja ik mag meer stoken met een a-machtiging (heb je zelfs nodig voor die frequenties, a is hoger als c en is verplicht bij dergelijke banden als ik me niet vergis) maar vind een mosfet die goed geprijst is en ook nog dergelijke vermogens haalt. Dit gaat namelijk niet door :) Daarvoor heb je zeer dure en gevoelige buizen (klystrons heten die dingen geloof ik) nodig. op 24 GHz is het mogelijk 4W te doen met standaard componenten, maar dan moet je al redelijk wat truukjes uithalen. Waarom meer vermogen gebruiken dan nodig is.

Ja het is nodig om een beetje goed netwerk te creeeren, maar daarvoor zal tzt een ander topic over worden gestart :) Eerst wilde ik pollen of het een leuk idee was en wie er bereid was een zendmachtiging te halen :7

Where's my AnyKey?

quote:
Op maandag 11 maart 2002 19:21 schreef morphje het volgende:
voor informatie over zendmachtiging zie www.rdr.nl

En een flinke richtantenne voor 100mW@24GHz valt wel mee, gewoon een standaard golfpijp antenne of een schotel met hornfeed (beide grofweg 16dB versterking) doen het best. Dat hebben ze namelijk gebruikt voor de tests waar ik over gelezen heb.

Ja ik mag meer stoken met een a-machtiging (heb je zelfs nodig voor die frequenties, a is hoger als c en is verplicht bij dergelijke banden als ik me niet vergis) maar vind een mosfet die goed geprijst is en ook nog dergelijke vermogens haalt. Dit gaat namelijk niet door :) Daarvoor heb je zeer dure en gevoelige buizen (klystrons heten die dingen geloof ik) nodig. op 24 GHz is het mogelijk 4W te doen met standaard componenten, maar dan moet je al redelijk wat truukjes uithalen. Waarom meer vermogen gebruiken dan nodig is.

Ja het is nodig om een beetje goed netwerk te creeeren, maar daarvoor zal tzt een ander topic over worden gestart :) Eerst wilde ik pollen of het een leuk idee was en wie er bereid was een zendmachtiging te halen :7
Ik had net ook nog ff op de site vd. RDR gekeken & die 24 GHz band is idd toegewezen aan zendamateurs, zelf met 120 Watt! Het lijkt me wel moeilijk om daarvoor goede apparatuur te bouwen, omdat de printbanen dan zelf ook als antenne gaan werken, met zo'n hoge frequentie.

Maar we moeten 1 ding niet vergeten, die 24GHz band is toegewezen aan zendamateurs. En als wij dan al een groote deel van de band gaan opvreten met dit project, denk ik dat andere z.a. daar niet zo positief tegenover staan... immers, zij kunnen die band niet meer (geheel) gebruiken...
(Zelf denk ik dat het wel los zal lopen, maar dat zien we wel als het project ooit gerealiseerd gaat worden)

let's all love lain

De 24 GHz band is inderdaad een gebruikte amateurband. Deze amateur band was ook maar een voorbeeld en amateurbanden kunnen voor het goed van de amateurs worden ingezet.

Er is op het moment een packetnetwerk in nederland op 2 meter (144 MHz) en andere frequenties. Zolang je de amateurs tengoede komt zal het altijd mogelijk zijn om bepaalde dingen te doen.

Er zijn ook zat andere niet gebruikte amateurfrequenties die eventueel daarvoor kunnen worden ingezet

Als je een goede richtantenne neemt (bijvoorbeeld een lens/schotel antenne) is de straal ook zeer beperkt en kunnen meerdere keren een frequentie gebruikt worden. Een yagi antenne bijvoorbeeld vernauwt alleen de straal alleen maar bij het toepassen van meer als 20 directors en word de gain niet veel hoger. Hetzelfde geld voor schotels ed.

Als dit project ooit van de grond komt is het alleen voor de echte geinteresseerden en zal een gigantisch groot netwerk ook niet echt op de baan komen, tenzij nederland opeens enkele tientallen (horderd) zendamateurs rijker word.

Het was alleen een poll van wie eventueel geinteresseerd zou zijn. niet meer en niet minder. Technische details komen pas later van toepassing :)

Maar hoeveel mensen zijn er nu geinteresseerd buiten got? Want kijk jij woont in Den Haag, ik in Veenendaal en denk niet dat het echt te doen is om zonder repeaters deze afstand te overbruggen.

En als we toch willen pollen:

Poll: Zou je eventueel interesse hebben?
Ja
Nee
Ligt er helemaal aan hoe duur het wordt (bijv >¤300)

Om de laatste stand te zien moet je ff op F5 rammen :7

http://www.dubbelf.com/poll/img.php?pollid=1233&var=.png

Wil je ook een poll creëren, kom dan langs op DubbelF.com

let's all love lain

Kijk das een betere zaak. Tnx voor de poll :)

Venendaal is vast te bereiken, misschien via een repeater ertussen, maar jah het is zeker te bereiken :P Moet je nagaan dat ze al 30 km kunnen bereiken met zo'n klein vermogen, moet je nagaan hoever je kan komen met 4W :9~

let's all love lain

quote:
Op maandag 11 maart 2002 13:19 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Welke machtiging heb je precies nodig?
Is het misschien een idee om niet een groep call te regelen met A status, want dat betekend dat iedereen met een C en B status gewoon mee kan doen zonder extra te leren. toch?
('t verhaal van de klok en de klepel gaat misschien wel een beetje op, maar dacht dat dit wel was waar het op neer kwam)

Voor die frequentie is het verplicht een machtiging A te hebben. Machtiging B bestaat niet (meer). Dat is machtiging N, das een machtiging A zonder morse.

En met een groep een call regelen. Klinkt interessant, maar ik ben niet zo goed op de hoogte van dat materiaal :) Zou ik eens na moeten kijken.

Natalie fan

4watt? Kost nogal wat om dat op te zetten.. waarom trouwens in de 1,2cm band? 10ghz zou toch ook al voldoen kwa bandbreedte? of wil je er gewoon zeker van zijn dat we geen andere amateurs in de weg zitten? 1,2cm (24ghz) is ook een stuk prijziger dan lagere freqs. Verder over licenties, een A licentie biedt niets meer dan een C licentie gezien kwa hoge freq. banden. A is kwa techniek examen hetzelfde als C behalve dat je als extra examen ook nog morsen moet kunnen beheersen. C is dus prima voor ons doeleind. Verder is C voor de echte tweaker makkelijk te doen.. iemand die van jongs af aan al mobo's/zenders/ontvangers/schakelingen ontwerpt en natuurlijk verbeterd.. info is te krijgen bij http://www.rdr.nl is er al nagedacht over de manier waarop gegevens over gezonden moeten worden (protocol etc, en evt om watvoor gegevens het speciaal gaat? streaming, text info pakketjes, realtime apps?

verder is het niet te zeggen dat je op de 1,2cm (24ghz) zo ver komt met 100mw vermogen, op dergelijke hoge freq's wordt de reikwijdte tot line-of-sight beperkt en mogen er geen bomen en andere voorwerpen in de weg hangen.. als je het vermogen groter kiest heb je kans dat via reflectie toch nog wat signaal te vangen is, maar je moet altijd de line-of-sight regel in je achterhoofd houden.

Als je verteld wat precies je eisen en doelstellingen zijn wil ik er eens serieus een daggie over nadenken :P

Grtz
Alex de nl0axk/pe1sbh

Ps morphje, A is hoogste technische niveau MET morse, C is hoogste technische niveau ZONDER morse, B WAS met een lagere morsnelheid maar bestaat nietmeer, N is het laagste technische niveau en met de vergunning kan haast niets gedaan worden op de hoge freq banden.

Al het goeie komt van watergekoelde koeien! QRV op 3cm/13cm/23cm/70cm en 2m. Call: PE1SBH

Zwucht..
Reg. datum: 08 juli 2001

kunnen we niet de huidige WLAN kaartjes ombouwen naar 24ghz en daar eventueel meer vermogen achterhangen?

ik heb gehoord dat 2.4ghz de optimale absorbtie frequentie is voor water! , dus alles waar water (vocht) in voor komt tussen je clear-line-of-sight doet af aan je signaal! :(

misschien is dit minder op een veel hogere frequentie.

*added to favorites :P

"whiiiiiii"

let's all love lain

quote:
Met een N-vergunning, ofwel de 'Novice-vergunning', mag u experimenteren en radioverbindingen maken in delen van de 2-meterband (144- 146 MHz) en de 70-centimeterband (430 - 440 MHz). Deze banden hebben doorgaans een beperkte reikwijdte (tot ongeveer 100 kilometer). Het toegestane vermogen van de zender is 25 watt.

Daar kan je dus geen ene tyfus mee. Dus dat word idd een C-machtiging. Ik had ergens even verkeerd gelezen dat C ook gelimiteerd werd tot bepaalde frequenties. Net nagekeken, mijn fout.

Waarom zo'n hoge frequentie? Omdat ik andere amateurs niet in de weg wil zitten. Dat is toch wel te begrijpen. Ik zie ook niet graag het doomscenario van deelnemende-tweakers vs zendamateurs (zij zijn in de meerderheid :+)

4 Watt is te halen op de 24 GHz band. Van het weekeind een paar artikeltjes over zitten lezen waarbij standaard 18 GHZ materiaal werd opgebouwd tot 24 GHz materiaal. Maar zo'n groot vermogen is best veel, veel te veel eigenlijk.

Clear-line-of-sight is hier te halen. Ik heb namelijk een bouwvergunning om een antennemast van 10meter op de dak te zetten (3e verdieping) en niet al te veel grote objecten om me heen. links en rechts een paar grote gebouwen. Het leuke wat je ook zou kunnen flikken is naar een ziekenhuis te gaan om even toestemming te krijgen om apparatuur op het dak te zetten (als je het lief vraagt en een zendmachtiging toont zijn ze best aardig)

Mijn doel? Het opzetten van een project voor pure lol. Om hier nou echte dingen aan te gaan knopen, nee voorlopig niet. Het idee dat ik straks met laptop door heel nederland kan gaan en naar huis kan tcp/ip'en zal wel tegenvallen. (heb niet eens een laptop)

Veel software is er al voor, kijk maar naar de wireless linux tools bijvoorbeeld. Verdere protocollen zullen eerst standaard tcp/ip worden. Misschien met een beter routing protocol die rekening houd met meerdere factoren, zoals een slechte verbinding.

Als laatste wilde ik nog kwijt dat 24 GHz maar een willekeurig gekozen hoge amateursfrequentie is. Huidige amateurtechnieken gaan zover als 241 GHz en zelfs over de 300 GHz. needless to say dat het wel heeeeel moeilijk is om daar apparatuur voor te maken is.

let's all love lain

quote:
Op dinsdag 12 maart 2002 23:18 schreef axkman het volgende:
Grtz
Alex de nl0axk/pe1sbh

Kijk hier hoopte ik eigenlijk ook stiekum op. Een zendamateur op tweakers.net

Alleen niet veel info te vinden over meneer alexander ;P nl0axk/pe1sbh op het internet.

Just kiddin'

ps. over dat 24 GHz project op 4W moet je even kijken op de page van PA0EHG

Reg. datum: 15 juli 2000

10 April (dacht ik) heb ik examen. :) Op z'n vroegst kun je nu weer in november. Ik heb al een jaar een internet verbinding over 1,5km met een 18dB quad antenne.

i5-750 | MSI P55-GD65 | 8Gb ram | MSI560TI | 120+60GB SSD | Lite-on DVD verbrander | 550W MOD82+ | 26" 1920x1200

Natalie fan

wauw! eindelijk wordt tnet got interessant :-) Leuk man, m'n hele hobby gevoel komt weer bovendrijven. Wonen hiervan ook mensen in de omgeving van Denhaag?
en morphje, bedankt voor de url, ik ga gelijk ff kijken bij hem. maar wat wil je precies bereiken met die 24ghz netwerk? hoge snelheden of gewoon en leuke grote bereikbaarheid?

Al het goeie komt van watergekoelde koeien! QRV op 3cm/13cm/23cm/70cm en 2m. Call: PE1SBH

Ik zelf wil streven voor beide ;) Krijgen we (zoals ik al eerder zij) een Nedernet naast het Internet. Ook lijkt het me leuk om meteen op IPv6 te gaan draaien en evt. op bepaalde plaatsen IPv4 Internet gateways neer te zetten (uni's&hogescholen bijv, toch bandbreedte zat :))

Maar er zijn dus tot nu toe zeker 8 mensen die mee willen doen en 7 die mee doen als het niet te duur wordt. Denk dat we met dit aantal toch zeker wel landelijk kunnen opereren :)

Ik ga me ook eens wat meer inlezen in de materie (voornl dus de technische zaken), iemand nog leuke/interessante linkjes?

let's all love lain

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 13:18 schreef axkman het volgende:
wauw! eindelijk wordt tnet got interessant :-) Leuk man, m'n hele hobby gevoel komt weer bovendrijven. Wonen hiervan ook mensen in de omgeving van Denhaag?
en morphje, bedankt voor de url, ik ga gelijk ff kijken bij hem. maar wat wil je precies bereiken met die 24ghz netwerk? hoge snelheden of gewoon en leuke grote bereikbaarheid?

1. graag gedaan
2. ja ik woon in denhaag :)
3. welke url :?
4. snelheid zal wel tegenvallen. als ik op 1mbit kan mikken ben ik persoonlijk al blij, maar dat bied alleen een opstapje voor hogere bandbreedtes :) dus het zal voornamelijk gewoon puur een hobbynet worden met grote bereikbaarheid eventueel :)

let's all love lain

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 13:32 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Ik zelf wil streven voor beide ;) Krijgen we (zoals ik al eerder zij) een Nedernet naast het Internet. Ook lijkt het me leuk om meteen op IPv6 te gaan draaien en evt. op bepaalde plaatsen IPv4 Internet gateways neer te zetten (uni's&hogescholen bijv, toch bandbreedte zat :))

Maar er zijn dus tot nu toe zeker 8 mensen die mee willen doen en 7 die mee doen als het niet te duur wordt. Denk dat we met dit aantal toch zeker wel landelijk kunnen opereren :)

Ik ga me ook eens wat meer inlezen in de materie (voornl dus de technische zaken), iemand nog leuke/interessante linkjes?

Hoge snelheden is nu alleen een optie. Maar wees nog niet al te enthousiast, ik wacht eerst de reactie af van een gespecialiseerde amateur die een packetlink heeft van 1,2 mbit.

ipv6 is altijd een optie, maar je heb nog steeds die ipv4 dingen nodig. Ach laten we niet al te veel induiken op de details. mijn eerste post stond: "misschien een beetje voorbarig .....(blabla)" btw die uni is wel flex idee :) tudelft heeft toch een veel te relaxte backbone atm.

Leuke links. Hmmm, gewoon een beetje rondsurfen. Je vind een hoop. Ik heb al veel materiaal gevonden bij google toen ik zocht op de pringles antenna (voor 2,4 GHz wlan) Ik kan je ook de site www.veron.nl aanraden, ook veel leuke info :)

Ken toevoelig iemand die samen met 5 anderen een 100Mbit link heeft dusss en dat gaat op de 13cm band@10W als ik het goed heb onthouden.

En nog een voordeel als we een uni er bij betrekken is de aanwezige kennis!

let's all love lain

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 13:44 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Ken toevoelig iemand die samen met 5 anderen een 100Mbit link heeft dusss en dat gaat op de 13cm band@10W als ik het goed heb onthouden.

En nog een voordeel als we een uni er bij betrekken is de aanwezige kennis!
100mbit op 13cm ??? das wel asociaal veel. was jij niet diegene die dit zei?
quote:
Maar we moeten 1 ding niet vergeten, die 24GHz band is toegewezen aan zendamateurs. En als wij dan al een groote deel van de band gaan opvreten met dit project, denk ik dat andere z.a. daar niet zo positief tegenover staan

Als we het hebben over bandbreedte verslindende projecten dan is dat het wel. 100 mbit is mij ook net even te veel van het goede, op de 13cm band lijkt me dat heel sterk. Het zal wel aan mij liggen.

100mbit signaal is 50 MHz manchester modulatie. Nou is die niet echt effectief, maar laten we zeggen dat je hem nog eens een factor 8 kleiner kan maken. Dat is nog ruim 6MHz bandbreedte. Wel erg veel hoor.

Maar ben benieuwt naar die linkjes. Hebben ze ergens info staan op het web? Dit is natuurlijk machtig interessant als het echt werkt zonder al te veel bandbreedte te verslinden en 13 cm kan je aardig ver mee komen. Kom maar op met de info gaarne

't Enige verschil is dat het een regionaal project is (beslaat +- 30km omtrek) maar ik zal m eens vragen om wat meer info over de zenders zelf

Natalie fan

manchester codering is idd machtig, dit zorgt ervoor dat het er weinig af te stellen tbv. ontvangst aan modem zijde overlaat. (squelch valt weg).. verder heb ik hier een 100mbit fulldup netwerkje met 2 linuxbakken in m'n kamer (woon in studenten flat) en we hebben een 100mbit verbinding naar de haagse hogeschool.. waar we af&toe met 3,89MB/s kunnen downen.. dus zal ook wel goede bron van inet over nedernet worden? :D Alleen... deugd tcp/ip genoeg voor nedernet? Er zijn andere protocollen met hogere efficientie.. doet me denken aan de oude 11m packet tijd.. toen wilde ik met een goede vriend het ax.25 protocol aanpassen voor hogere efficientie (met minder gebruikers tegelijkertijd). Tcpip is heel leuk met veel mensen, maar niet echt ontzettend efficient.. dat kan beter :)
maar mensen die kennis van het osi model, en netwerk hebben zullen wel kunnen bepalen wat het beste in deze situatie is... zelf vind ik 1,2mbit ook een prima doelsnelheid.. heb ik altijd al eens willen doen, alleen de motivatie om het in m'n 1ntje te doen was er niet..

verder, hoe kom je aan de gegevens dat 100Mbit, 50MHz zwaai aan manchester code oplevert? En ook dat je het door 8 mag delen? dat was me even niet helemaal duidelijk :)

Grtz
Alex

Reg. datum: 10 november 2000

Ben zeer geintresseerd, en die licentie moest er toch een keer van komen. :) Ben een hele tijd actief geweest met 11m packet radio, dus het principe ken ik ;) Examen moet ook geen probleem zijn.

Natalie fan

het verhaal van klubbhead.. over het ombouwen van de huidige wlan kaartjes is ook iets om over na te denken.. een blokconvertje en je hebt zo je 24ghz draaggolf..

Reg. datum: 10 december 1999

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar als dit echt zo makkelijk gaat, waarom is er dan nog geen ISP die dit aanbiedt? Of zijn dit soort netwerken alleen geschikt om bestanden te versturen en is de ping om te huilen?

You're so fucking special. I wish I was special.

die zijn er wel, neem BIT in Ede, levert hier in Veenendaal draadloos internet voor bedrijven. Alleen dat gaat gewoon met normaal WiFi@10Mbit ofzo.. en voor deze freq. en snelheden moet je dus een ammateurs/prof vergunning hebben. 2,4GHz niet.

En wat ik wel weet is dat die jongen over wie ik het eerder had gewone apparatuur heeft en die hebben ze met wat knutsel werk dus omgetrokken naar een andere frequentie en er nog een extra eindtrap opgezet.

Natalie fan

omdat ISPs geen AMATEUR spul gebruiken.. ze willen alleen professionele apparatuur.. en mocht het nou net zo zijn dat door de amateurs het professionele spul boven water komt ;)

De ping is vergelijkbaar met elk andere netwerk verbinding, tenminste, als er niet teveel aan modulatie/aanpassings poespas wordt gedaan.. maar veel slechter dan casema's pingtijden zal het niet kunnen worden hehehe

zie mophor
Reg. datum: 08 juni 2001

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 19:33 schreef Exposure het volgende:
Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar als dit echt zo makkelijk gaat, waarom is er dan nog geen ISP die dit aanbiedt? Of zijn dit soort netwerken alleen geschikt om bestanden te versturen en is de ping om te huilen?

de ping is natuurlijk om te huilen, maar de grap is natuurlijk wel dat dit COOL is!
en gratis, zonder ook maar enige vorm van kabel over 1 mbit UT'en met iemand aan de andere kant van nederland is natuurlijk wel zwaar stoer :)
count me in :) ik woon in Den haag :)

it ain't about the pictures, it ain't about the camera's, it's about the journey and the experience. Live it - every second of it. Smile, have fun, and dream wild! Live in the now!

Nou in Den Haag komt dus sowieso 1 knooppunt (aan de hoeveelheid mensen te zien die in Den Haag wonen) die met de rest in het land in contact staat. Zo hoeft de rest meteen minder zware apparatuur te hebben :)

Krijg net trouwens nog een leuk linkje van iemand:
http://wirelessanarchy.com

In Leiden hebben ze dus al zoiets: http://www.morgana.net/wcl/cgi-bin/moin.cgi

let's all love lain

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 19:14 schreef axkman het volgende:
verder, hoe kom je aan de gegevens dat 100Mbit, 50MHz zwaai aan manchester code oplevert? En ook dat je het door 8 mag delen? dat was me even niet helemaal duidelijk :)

Grtz
Alex

die 50 MHz haal ik even uit me hoofd, zoals wel meer dingen, kunnen niet altijd juist zijn, maar ik meende me te herinneren dat dat dus 50 MHz was op 100mbit

en manchestermodulatie is niet meer als voor een 1 een 10 te moduleren en voor een 0 een 01. Op deze manier kan altijd de ontvangende kant het clocksignaal filteren en zo afstemmen op de exacte modulatiefrequentie van de andere kant.

Aangezien dit niet echt effectief is 1 en 0 kan je een betere modulatie toepassen met analoge techniek enzo. Gebruiken modems ook. 0,1,2,3 volt staat gelijk aan 00 01 10 11 ... nou jah soort van :) Hierdoor neemt de gebruikte bandbreedte drastisch af. Maar zo zijn er meer modulatietechnieken die gebruikt kunnen worden die dus de bandbreedte van het signaal drastisch naar benee kunnen worden gehaalt, wat dus ook inhoud dat per MHz meer kanalen gevormt kunnen worden.

Een 56k modem neemt niet 56 KHz in beslag van zijn lijn, dat is minder. Daarintegen de oude 2400 baud modems namen dus wel 2400Hz in beslag. Daarom hebben ze de notatie ook veranderd van baud naar k om de klant meer te imponeren, want zeg nou werkelijk als jij leest 28800 baud (even getal niet op aan kijken :)) en hij geeft een werkelijke output van 56k6 wat zou jij dan liever willen zien? de gebruikte frequentiebandbreedte of de snelheid? Maar goed ik dwaal af :+

Maar goed, dat getal kwam even uit mijn hoofd zwaaien :9

let's all love lain

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 19:37 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
En wat ik wel weet is dat die jongen over wie ik het eerder had gewone apparatuur heeft en die hebben ze met wat knutsel werk dus omgetrokken naar een andere frequentie en er nog een extra eindtrap opgezet.
Hmmm, ben ik ook wel geinteresseerd in hun orginele apparatuur en hoe ze het voormekaar krijgen om een 100mbit signaal in een zo-laag-mogelijke bandbreedte hebben gepropt. De lokale amateurs vinden het vast niet leuk als ze de volledige band daar in beslag nemen :)

Reg. datum: 13 januari 2001

Ga eens vrijblijvned met de VERON praten. Die vertegenwoordigt de belangen van legale radio zendamateurs.
Er is een bandplan en niet altjd is het gebruik exclusief. Voor deze band moet je idd C of A hebben, N(ovice) is NOK. De andere machtingen zijn opgeheven (voor nieuwkomers meen ik). De vermogens zijn behoorlijk hoog, echter om op 24GHZ het max te halen lijkt me niet eenvoudig. Eea hangt wel af van de definiitie vna het vermogen, input, output etc. Het is al weer een tijd geleden dat ik de regels geleerd heb, ne ben nu niet meer (zo) aktief.
Een goed gesprek kan veel teleurstellingen voorkomen. En bij de VERON zullen met een enthousiaste club experimenteerders erg blij zijn, lijkt mij, als het past binnen de wetgeving.... (die zij dus niet opstellen....).

een paar links:
http://www.veron.nl/amrad/bpl.htm

Nationaal Frequentieregister, versie 18-07-2001

http://www.rdr.nl/nfr/cgi-bin/nft.pl?ondergrens=24000000000&bovengrens=24050000000

http://www.rdr.nl/nfr/cgi-bin/nft.pl?ondergrens=24050000000&bovengrens=24250000000

http://www.veron.nl/amrad/microwave.htm

André

let's all love lain

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 19:14 schreef axkman het volgende:
verder heb ik hier een 100mbit fulldup netwerkje met 2 linuxbakken in m'n kamer (woon in studenten flat) en we hebben een 100mbit verbinding naar de haagse hogeschool.. waar we af&toe met 3,89MB/s kunnen downen..

als jij in die paars/roze flat woont moet jij maar eens langskomen hier ... jij woont nog geen 10 minuten hiervandaan met de tram. Als jij een kratje bier fixt mag je zelfs vanavond komen :o

Geen excuus meer, je woont veel te dichtbij :7

let's all love lain

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 20:07 schreef andre_at_home het volgende:
Ga eens vrijblijvned met de VERON praten.

Een goed gesprek kan veel teleurstellingen voorkomen. En bij de VERON zullen met een enthousiaste club experimenteerders erg blij zijn, lijkt mij, als het past binnen de wetgeving.... (die zij dus niet opstellen....).

Heb zelf al contact op genomen met een aantal zendamateurs die te vinden waren op veron.nl. Helaas reageren ze nogal slecht op email. 3 dagen voor een email is normaal.

Misschien eens direct met veron praten dan.

Reg. datum: 15 juli 2000

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 19:33 schreef Exposure het volgende:
Ik heb wireless internet. www.ixs.nl Ping is iets van 3ms. Net alsof ik dus bij de provider op het LAN zit.

i5-750 | MSI P55-GD65 | 8Gb ram | MSI560TI | 120+60GB SSD | Lite-on DVD verbrander | 550W MOD82+ | 26" 1920x1200

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 20:16 schreef morphje het volgende:

[..]

Heb zelf al contact op genomen met een aantal zendamateurs die te vinden waren op veron.nl. Helaas reageren ze nogal slecht op email. 3 dagen voor een email is normaal.

Misschien eens direct met veron praten dan.

wat je ook kunt doen. Probeer er achter tekomen onder welke regio jouw woonplaats valt en zoek uit waar de regio meeting is en leg op zo'n avond wat kontakten of laat je doorverwijzen. Er zijn ook landelijke dagen waar ze met stands staan, misshien terug te vinden op internet?
Niet iedere zendamateur is net zo gek op internet als op zijn zendertje... ook al hebben ze een e-mailadres....

André

Reg. datum: 27 juni 2001

as vrijdag, Enschede. 20.00 ur in de Roef, Past. Geertmansstraat.

73. de pe1*** (een beetje privacy wil ik wel houden ;) )

Natalie fan

man, das helaas te ver weg voor mij.. tenzij er iemand vanuit denhaag met de auw-to gaat?

grtz
pe1SmallBHtje

Natalie fan

maarja.. dan heb ik de vrijdagavond tenminste vrij om door te werken aan m'n ufo... jaaah.. eentje die echt kan zweven zonder luchtstroom te gebruiken!! :) (anti-zwaartekracht)
misschien dat ik voor verdere voortstuwing wel luchtstroom gebruik... misschien ion propulsion, ik denk het laatste aangezien hij anders niet tegen de wind in kan :)
klinkt allemaal te startrek achtig? over een jaartje heb ik VAST wel iemand gevonden die een html page voor me gemaakt heeft *LOL*, en daar staat alles dan incl. demo filmpjes op.

Reg. datum: 15 januari 2002

ik wil graag meedoen, omgeving hoofddorp.
is er al iemand die genoeg van de techniek weet om dit echt mogelijk te maken eigenlijk? ik zit nu in de 2e mts elektro. ik leer nu al die zooi over data/telecom enzo, maar dit gaat me iets te hoog. ik heb al wel wat basiservaring met het ontwerpen en ontwikkelen van printplaatjes enzo

let's all love lain

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 23:45 schreef Piotr het volgende:
ik wil graag meedoen, omgeving hoofddorp.
is er al iemand die genoeg van de techniek weet om dit echt mogelijk te maken eigenlijk? ik zit nu in de 2e mts elektro. ik leer nu al die zooi over data/telecom enzo, maar dit gaat me iets te hoog. ik heb al wel wat basiservaring met het ontwerpen en ontwikkelen van printplaatjes enzo

Moet je je leraar eens vragen voor een ander project. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van een 2 meter zender en ontvanger. Leuk om te doen en best interessant ook. Het leuke is dat je dan leert hoe je printplaten moet maken met massavlakken en solderen zonder "sproeiers"

sproeiers willen zeggen uitstekende puntjes van je elektronica onderdelen. Normaal soldeer je en dan knip je, maar dan hou je een heel klein puntje over. Bij radioapparatuur is dat funest :) dus eerst afknippen en DAN pas solderen. uiteraard ook je onderdelen VAN de printplaat houden he ... anders krijg je weer problemen met warmte enzo.

Okee beetje aan het afdwalen :)

Binnenkort organiseer ik wel wat hier in denhaag, eerst even me programmeer-project afmaken, is wat belangrijker atm

Reg. datum: 17 januari 2001

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 19:22 schreef Tele het volgende:
Ben zeer geintresseerd, en die licentie moest er toch een keer van komen. :) Ben een hele tijd actief geweest met 11m packet radio, dus het principe ken ik ;) Examen moet ook geen probleem zijn.

yeah right...
Bestel eerst maar eens het leerboek van de C licentie, maar begin even met D.
Heb het zo'n 6 jaar geleden gedaan, en het is best pittig, ook al ben ik in het bezit van MTS Electronica.

Leuke ideeen allemaal, maar ik vermoed een beetje te hoog gegrepen voor de meeste.

Maar wie niet waagt...

73 pe1p**
**=privacy

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

quote:
Op donderdag 14 maart 2002 07:02 schreef morphje het volgende:

sproeiers willen zeggen uitstekende puntjes van je elektronica onderdelen. Normaal soldeer je en dan knip je, maar dan hou je een heel klein puntje over. Bij radioapparatuur is dat funest :) dus eerst afknippen en DAN pas solderen. uiteraard ook je onderdelen VAN de printplaat houden he ... anders krijg je weer problemen met warmte enzo.
Ik geloof daat ik volgend leerjaar SMT techniek ga leren. Dat is surface mounting technologie, dan leg je de componeneten op een roostertje en dan word het in een machine op een printplaat gesoldeert. dat word vaak in computers gebruikt, die kleine componentjes die op het oppervlak gesoldeerd zijn. Ik weet nog niet precies hoe dat werkt.

quote:
Op donderdag 14 maart 2002 14:10 schreef Piotr het volgende:

[..]

Ik geloof daat ik volgend leerjaar SMT techniek ga leren. Dat is surface mounting technologie, dan leg je de componeneten op een roostertje en dan word het in een machine op een printplaat gesoldeert. dat word vaak in computers gebruikt, die kleine componentjes die op het oppervlak gesoldeerd zijn. Ik weet nog niet precies hoe dat werkt.

gewoon een legpuzzel, componentjes en waardekleuren zijn iets anders, dan beetje lijm(?) en hup het oventje in.
Vroeger gedaan op MTS, maar niet echt interessant.
Wel leuk om een keer gedaan te hebben.

Natalie fan

quote:
Op donderdag 14 maart 2002 12:59 schreef Remc0 het volgende:

[..]

yeah right...
Bestel eerst maar eens het leerboek van de C licentie, maar begin even met D.
Heb het zo'n 6 jaar geleden gedaan, en het is best pittig, ook al ben ik in het bezit van MTS Electronica.

Leuke ideeen allemaal, maar ik vermoed een beetje te hoog gegrepen voor de meeste.

Maar wie niet waagt...

73 pe1p**
**=privacy

Ehms, niet om te flaimen ofzo, maar ik ben ook een amateur die het wereldje in kwam rollen door de 11m hobby.. ik heb er alleen het boek voor hoeven doorlezen, (het oude d.blauwe C boek) en ik had al veel filters en antenne's gebouwd om vermogen op 11m te stoken :) het kan dus best zijn dat die Tele(tubbie?) gast niet boven z'n niveau lult :9
maar een ander vraagje, heb je ervaring met ehf ontwerpen?

Groeten,
Alex

zo wie zo geen ervaringen met ehf, je doelt op de 2 meter of 6 meter ?

quote:
Op donderdag 14 maart 2002 12:59 schreef Remc0 het volgende:

[..]
yeah right...

Maar wie niet waagt...

Och, heb niet voor koekebakker geleerd maar MBO Telematica gedaan, met vrij enthousiaste (alle amateur) docenten. Ondertussen trouwens weer met iets anders bezig. Zelf heb ik de hier opgedane kennis op hobbybasis nog een beetje aangevuld, en heb ook een behoorlijke 'feeling' voor dit soort dingen als je dat zo kan uitdrukken.

Hoog gegrepen? Denk het niet, maar beter dan het niet proberen :)

Natalie fan

quote:
Op donderdag 14 maart 2002 16:50 schreef Remc0 het volgende:
zo wie zo geen ervaringen met ehf, je doelt op de 2 meter of 6 meter ?

nee, EHF is de range van +/- 30GHz-300GHz
2m(144MHz) en 6m(50MHz) vallen in de VHF 30MHz-300MHz range

quote:
Op woensdag 13 maart 2002 00:45 schreef Klubbheads het volgende:

misschien is dit minder op een veel hogere frequentie.

water heeft idd een specifiek absortpiespectrum, daarom werkt de magnetron ook op die frequentie......
Hoger frequenties mogen dan wel geen band hebben voor water in het absortpiespectrum, maar dan heb je toch met het specfieke gedrag van die gloflengtes te maken.
Deze golven gedragen zich als licht: maw het bereik = het zichtbereik. In de praktijk iets verder ivm de bolling van de aarde en het gedrag als golf tgv de verandering in "brekingsindex van de lucht als funktie van de hoogte. Als er "condities" zijn kun je o.a. van temperatuur inversies in de luchtlagen gebruik maken en kun je verrassend ver komen. Soms ontstaan er "ducten" dwz kanalen dor de lucht waar transport van golven over grote afstanden plaats kunne vinden. Ook meterieten en moonbounce kunnen (afh van freq en vermogen ) gebruikt worden voor het overbruggen van grotere afstanden. Voor het laatste zijn dus grotere vermogens en antennes nodig (de maan-oppervlakte-reflectie ligt in de orde van 6%, plus dat je de afstand heen en terug nog moet overbruggen.....). .

André

let's all love lain

quote:
Op donderdag 14 maart 2002 14:10 schreef Piotr het volgende:
:) Ik kan je alvast vertellen dat een aantal onderdelen in de radiotechniek niet gaan met smd/smt. Als we het over vermogens hebben, dan zit je al snel aan de buizen :) lekker oud en past niet in het oventje ;P

let's all love lain

quote:
Op donderdag 14 maart 2002 14:55 schreef axkman het volgende:
maar een ander vraagje, heb je ervaring met ehf ontwerpen?
<knip> groet + naampje</knip>

Ik heb zelf geen ervaring met EHF ontwerpen, maar alles is IMO te leren. Maar jah, ik hoop eigenlijk ook op een paar reacties van amateurs die ik emails heb gestuurd. Misschien willen ze zelfs meewerken :)

Anders ... lekker zelf tweaken :P

quote:
Op vrijdag 15 maart 2002 01:06 schreef axkman het volgende:

[..]

nee, EHF is de range van +/- 30GHz-300GHz
2m(144MHz) en 6m(50MHz) vallen in de VHF 30MHz-300MHz range

je hebt gelijk.
is ook zo lang geleden.
Vorige maand stond er b.t.w. wel een stukje in de electron (maandblad van de veron) over het afregelen van antennes en eindtrappen in de (ik dacht) 47 GHz.

Natalie fan

Tof.. vind het tof dat de shf/efh banden nu zo in het licht staan.. in de repeater waar ik lid van was stond dat die banden wat meer gebruikt moesten worden, omdat anders de overheid er grip op krijgt.. dan verdwijnt de freq. ruimte aan allerlei onzinnige dingen als afstandbestuurbare groenteblik openers, radiografisch bestuurbare cdrom hoesjes, of andere (nuttige?) dingen :)
Maar om een beetje ontopic te komen.. als er mensen zijn die al een beetje over het modelator/demodulator (het modem) principe hebben nagedacht.. ik heb veel met 3cm dro zenders gewerkt, het principe van data transport is daar heel makkelijk mee.. het moet niet moeilijk zijn om een fetje op die freq. te laten draaien (24GHz) maar vanwege stabiliteit is het beter om een hf/vhf zender te maken die daarna aan freq. verminigvuldiging ondergaat.. dan heb je een stabiel uitgangssignaal, en is de mogelijkheid om een buis als PA een stuk beter uit te voeren. Probleem is denk ik wel de richt gevoelig heid.. ik woon zoals morpje al dacht :) in de grote hoge (12e) studenten flat achter hollands spoor, ik kijk uit op de kant naar leiden/zoetermeer ik heb dus geen mogelijkheid om te richten naar mensen die meer in de stad wonen.. in principe lijkt een golfpijp naar het dak (of mooier, de complete zender/repeater op het dak) en dan 3 antennes met 180graden stralingspatroon te gebruiken.. opzich geen gek idee.. dan hoeft er aan deze kant nooit iets afgestemd te worden, andere gebruikers hoefen alleen maar te richten.. en door de hoogte zal dat wel makkelijk gaan..
Ben benieuwd wat jullie denken..

Groeten
Alex

let's all love lain

quote:
Op vrijdag 15 maart 2002 11:12 schreef axkman het volgende:
Tof.. vind het tof dat de shf/efh banden nu zo in het licht staan.. in de repeater waar ik lid van was stond dat die banden wat meer gebruikt moesten worden, omdat anders de overheid er grip op krijgt.. dan verdwijnt de freq. ruimte aan allerlei onzinnige dingen als afstandbestuurbare groenteblik openers, radiografisch bestuurbare cdrom hoesjes, of andere (nuttige?) dingen :)

dank u, dank u. Ik doe graag mee om frequenties uit de handen te laten van de overheid. Maar daarintegen vind ik een radiografisch bestuurbaar cdrom hoesje een ideaal idee :P
btw we moeten wel een patent aanvragen op onze ontwerpen of op de een of andere manier aan een GPL license voor elektronica knopen anders pikken bedrijven onze shit in :) (bestaat wel zoiets?)
quote:
Maar om een beetje ontopic te komen.. als er mensen zijn die al een beetje over het modelator/demodulator (het modem) principe hebben nagedacht.. ik heb veel met 3cm dro zenders gewerkt, het principe van data transport is daar heel makkelijk mee.. het moet niet moeilijk zijn om een fetje op die freq. te laten draaien (24GHz) maar vanwege stabiliteit is het beter om een hf/vhf zender te maken die daarna aan freq. verminigvuldiging ondergaat.. dan heb je een stabiel uitgangssignaal, en is de mogelijkheid om een buis als PA een stuk beter uit te voeren.
Zoals ik al zei, kom es een keertje langs, jij als student lust vast wel een biertje, kunnen we ook effe babbelen over dit idee en wat gaan brainstormen.
quote:

Probleem is denk ik wel de richt gevoelig heid.. ik woon zoals morpje al dacht :) in de grote hoge (12e) studenten flat achter hollands spoor, ik kijk uit op de kant naar leiden/zoetermeer ik heb dus geen mogelijkheid om te richten naar mensen die meer in de stad wonen.. in principe lijkt een golfpijp naar het dak (of mooier, de complete zender/repeater op het dak) en dan 3 antennes met 180graden stralingspatroon te gebruiken.. opzich geen gek idee.. dan hoeft er aan deze kant nooit iets afgestemd te worden, andere gebruikers hoefen alleen maar te richten.. en door de hoogte zal dat wel makkelijk gaan..
Ben benieuwd wat jullie denken..

Richtgevoeligheid is een apart verschijnsel. Maar in jouw geval moet je een aardige installatie neer gaan zetten en op meerdere frequenties gaan werken wil jij backbone routertje gaan spelen (anders krijgen we het effect 10mbit met 20 aansluitingen) Dus meer apparatuur. Nou jah voor de ideale situatie.

En dan zijn er ook nog "slotted waveguides" dat zijn golfpijp antennes die een 360 graden straal patroon hebben EN ook nog een gain (bijvoorbeeld 12dB bij 16 slots)

Enne groeten mag niet op GoT, je naam staat er al :)

let's all love lain

wtf dan ook maar ....

06-17014047
bellen mag alleen in zeer noodzakelijke gevallen :) Dus gaarne niet bellen bij onzin gesprekken. Heb je algemene vragen over dit onderwerp veel plezier met posten.

Bedoelt voor mensen die echt willen brainstormen om effe een keer ergens te meeten ofzo. (pure noodzaak dus :))

Binnenkort ook meeting algemeen als het idee wat verder uitgewerkt is. Ow jah ook bedoelt voor mensen die willen meeten @ myplace, zolang ze maar een kratje bier meenemen :9~

edit: mobiel is pernament wired(accu dood :(), dus ben alleen bereikbaar als ik thuis ben

Laat me maar weten als het wat wordt. Ik heb nog steeds een C-licentie.
Het enige wat ik wil weten hoe het eea bekostigd gaat worden of dat er ergens een leuk schematje wordt neergezet om het eea te bouwen.
John

AmsterdamVideo

Voordat je aan dit project begint, hier is misschien nog iets wat natuurlijk wel correct moet als zijnde amateur..:
quote:

The FCC has limited amateur data rates to 56k on frequencies above 420Mhz....

-Craig
KC5UMA
Ik weet niet in hoeverre er in Nederland regels voor zijn, maar het is wel handig het legaal te doen als je geen gedonder wil, hetzij met de rcd, hetzij met andere amateurs.. :)

Iedere dag nieuwe videos op AmsterdamVideo ||| Overal ter wereld gratis mobiel internet: FonNederland.nl

let's all love lain

FCC... Dat is america.
Wat een lol, je mag een versterkte antenne hebben op wlan 2,4 GHz
Maar je mag niet op een amateurband (die van de amateurs zijn) meer als 56 kbit uitzenden

Nou hier in nederland geld dat dus niet. Als het in het positieve uitkomt van de amateurs (wij dus) mag je voor zover ik weet gewoon doen wat je wilt.

Ik vraag me af hoe ze 56 kb/sec willen detecteren. Je kan een 56kb signaal verbergen in een 1MHz gemoduleerd signaal (wat een verspilling) of in een signaal van enkele KHz'en.

Hier in nederland is er al een packetlink van 1,2 mbit aan de praat, dus dat het legaal is heb ik daarover geen twijvel :) Gewoon een geregisteerd project

AmsterdamVideo

Okee, dan is dat iig helder :)

Iedere dag nieuwe videos op AmsterdamVideo ||| Overal ter wereld gratis mobiel internet: FonNederland.nl

Natalie fan

helder helder heiniken

sorry moest er ff uit :D

let's all love lain

quote:
Op maandag 18 maart 2002 12:12 schreef axkman het volgende:
helder helder heiniken

sorry moest er ff uit :D

Hmmm. doe het dan wel goed he :D
Heerlijk Helder Heiniken (schrijf je heiniken wel zo eigenlijk? weet niet, boeit niet :))

Hoofddorp<--->Den Haag is 36km hemelsbreed. Dat moet wel te halen zijn met richtantennes. Ik vind het geen probleem om hier een node te bouwen thuis of op het dak. Verder mag ik vast wel op mijn school (santpoort-noord/beverwijk) een antenne plaatsen. Maar zover zijn we nog lang niet.

We hebben nu een goed idee, maar wat is de volgende stap in dit project?

let's all love lain

Even kijken

De volgende stap is het organiseren van een soort van minimeeting/brainstormsessie met een aantal geinteresseerden. Geen mensen die willen kijken, dat komt later wel :)

Kunnen we wat ideeen bij elkaar gooien, misschien wat taken verdelen over geinteresseerde mensen. Kijken voor elektronica enzo :)

Ik denk dat ik wel volgende week mijn huis tot beschikking kan stellen. Ik raad de mensen ook aan met OV te komen er is namelijk bier :9~ (uiteraard niet verplicht cq des te meer voor mij)

Ik denk niet dat ik kan komen, kheb school, werk, en een vriendin.

let's all love lain

quote:
Op maandag 18 maart 2002 18:59 schreef Piotr het volgende:
Ik denk niet dat ik kan komen, kheb school, werk, en een vriendin.

school = zwak excuus :) Je hebt vast genoeg tijd over
werk = minder zwak :D werk je elke dag van de week ?
vriendin = shit, probleem. Neem haar mee :o kan ze lekker babbelen met mijn vriendin 8-) (voorop gestelt dat ze niet anti-computer is)

maar ik dacht zelf aan zaterdag de 30e das net na mijn tentamens. op een zaterdag (dus zondag lekker vrij) Andere mensen die wel kunnen ?

Ik denk dat we toch zullen moeten proberen om een bestaande draadloos netwerkkaart te modden voor de andere frequentie. Het lijkt mij namelijk niet reëel dat wij zelf een netwerkkaart kunnen ontwikkelen, we zijn tenslotte geen 3com of realtek oid.

Als we dat voor elkaar hebben, dan is het een kwestie van versterker+antenne bouwen.

Later komen er dan nog wel andere dingen bij als prottocollen zodat meerdere nodes met elkaar kunnen praten etc.

Maar als we eerst eens 2 pc op een afstandje van 30/40km met elkaar kunnen laten praten. Dan zijn we er bijna al.

Verder moeten we na gaan denken over de netwerkstructuur en snelheid voor als we meerdere users op het netwerk willen zetten. Maar dat kan later wel.

Natalie fan

om een netwerk interface te ontwerpen hoef je niet bij 3com of realtek dev groep te zitten hoor.. de meeste doe-het-zelf zendamateurs is het een gewoonte om de hap zelf te ontwerpen, sterker nog, als je het zelf doet, dan weet je tenminste dat het goed zit..

nu is het gebruiken van een standaard wlan, gemodificeerde antenne inrichting wel beter bruikbaar aangezien deze al bedoeld is voor meerdere gebruikers en dergelijke.. dit is alleen niet toegestaan op amateurbanden.. wanneer we onze roepnamen er op e.a. manier inwerven, zodat het voor andere amateurs zonder bepaalde poespas waar te nemen is, dan zou het wel toegestaan zijn. (er moet altijd duidelijk hoorbaar/zichtbaar zijn wie met wie verbinding heeft, of wie een uitzending doet)

over het afspreken.. ik ben idd een enthousiast iemand over dit project, alleen mag het nou net zijn dat ik altijd al tijd te kort heb, maar vooral nu.. ik werk 45u/week, daarnaast heb ik een vriendin, ben ontwerper vooral techniek maar ook software (programmeren c/asm), houd/train ratten, speel gitaar, ben nog steeds bezig met oude ontwerp ideeen (zoals alles in je kamer met spraak besturen) en zo nu&dan wil ik ook nog weles een dvdje kijken als ik iets anders lekker aan de kant geschoven heb :D ...lijkt me dus geen slecht idee om gewoon wat eisen voor te stellen, waar het nedernet aan moet voldoen. Dan kunnen we zien of iedereens eisen een beetje overeenkomen. Daarna kunnen we op dezelfde manier kijken wat de beste oplossingsideeen zijn, en op die manier krijgen we effecient het project aan de gang en zal het ook nog ergens naartoe gaan :)

dus kom op met jullie eisen/ideeen waar nedernet tenminste aan zou moeten voldoen :)

Reg. datum: 21 maart 2002

Heren,

Met veel interesse heb ik deze postings gelezen. Zowel beroepsmatig (ik ben werkzaam bij een bedrijf dat WLAN ontwikkeld) als hobbymatig (ik ben zend amateur).

Aan de (zend) amateur kant zijn er, vergunning technisch, wat problemen. De RDR heeft, aan de hand van de vergunning bepalingen, beperkingen gesteld aan de hand van modulatie vormen en zaken als encryptie. MAW je mag dus niet zomaar wat door de lucht verzenden op basis van je (zend) licentie.

Op 2.4 GHZ is dat wat anders. Deze band is vrij voor gebruik. Hier is wel een limit aan ERP uitgangsvermogen. Wij maken (de twee grootste bedrijven die WLAN (802.11b) hebben ontwikkeld komen toevallig uit Nederland) deze
produkten. Vandaar dat ik prive wat ervaringen heb met WLAN.

Wij hebben (prive), zonder problemen, verbindingen gemaakt op een afstand van 6,5 Km. Echter een verbinding op 2,4 Km ging niet. De reden was heel simpel. Er stonden bomen tussen. 2.4 Ghz is heel gevoelig voor dit soort zaken. Er moet ALTIJD een "zicht" verbinding zijn tussen de 2 antennes. Op een hogere frequentie is dit alleen nog maar erger..

Om dit probleem, hopelijk, op te lossen moet je soms zaken doen die wettelijk niet toegestaan zijn. Nu ken "toevallig" een paar collega zendamateurs die bezig zijn met het onwikkelen van een 10dB amp en 10dB PreAmp. Dit zal de prestaties van een standaard 802.11b kaart (output 32Mwatt (15 dBm)behoorlijk verhogen (tot zo'n 300 mW).B-)
Natuurlijk is dit niet gedekt door de machtigingsvoorwaarden van een "Amateur zendstation". :(

Ik houw jullie op de hoogte van de testresultaten.

Rgds
Krelis

let's all love lain

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 19:31 schreef Krelis het volgende:

Aan de (zend) amateur kant zijn er, vergunning technisch, wat problemen. De RDR heeft, aan de hand van de vergunning bepalingen, beperkingen gesteld aan de hand van modulatie vormen en zaken als encryptie. MAW je mag dus niet zomaar wat door de lucht verzenden op basis van je (zend) licentie.
Ahhhh, kijk, das mooi om te horen. Het zou me nog meer genoegen doen als je even een websiteje kan geven waar deze bepalingen staan.
quote:

Wij hebben (prive), zonder problemen, verbindingen gemaakt op een afstand van 6,5 Km.

Om dit probleem, hopelijk, op te lossen moet je soms zaken doen die wettelijk niet toegestaan zijn.
Ik houw jullie op de hoogte van de testresultaten.
Leuk, dank. Maar ik was zeker niet van plan een 10dB preamp aan me wlan te gaan hangen. Zeker niet als ik een zendmachtiging heb. Ik zie niet graag mijn zendmachtiging worden ingenomen |:(

Deze regels staan in je machtigings voorwaarden. Die heb je als je zend amateur bent (komen met je machtiging en zijn zelfs een onderdeel van de kennis die je moet hebben om je machtiging te halen. meer info staat op de website van de rdr (http://www.rdr.nl/nfr/index.html)

Rgds
Krelis

PS. Max output op 24Ghz is 100Mw ERP
MAW als je een antenne hebt van 10 Db, mag de max output van je radio 10 mW (10dBm)
(dBm = (10Log10(milliWatts)) + 30)

let's all love lain

Nou ik heb even een plaatje getekent in een verveel les op school. Ik hoop dat ie een beetje compleet is. Beetje groffe blokken heb ik getekent &gt;:)

http://www.clan-dsk.com/morphje/24ghz.png

kzal vast nog iets missen, komen we snel genoeg achter :P

edit: wat een baggerplaatje is dat geworden zeg. kzal hem binnenkort even opnieuw scannen, heb hier geen scanner, dus moet even wachten

let's all love lain

quote:
Op vrijdag 22 maart 2002 11:26 schreef Krelis het volgende:
Deze regels staan in je machtigings voorwaarden. Die heb je als je zend amateur bent (komen met je machtiging en zijn zelfs een onderdeel van de kennis die je moet hebben om je machtiging te halen. meer info staat op de website van de rdr (http://www.rdr.nl/nfr/index.html)

Rgds
Krelis

PS. Max output op 24Ghz is 100Mw ERP
MAW als je een antenne hebt van 10 Db, mag de max output van je radio 10 mW (10dBm)
(dBm = (10Log10(milliWatts)) + 30)

Heel leuk die link. Ik wilde eigenlijk een directe link. Ik weet niet welke info jij bedoelt namelijk en de link van het NFR kan ik bijna dromen.

Ik weet ook niet waar je die info vandaan haalt dat 24 GHz gelimiteerd is op 100 mW maar als je goed kijkt zie je de volgende gegevens staan:

code:
1
2
3
4
5
onder     boven     toepassing     vergun norm       vermogen     kanaalspat

24 GHz    24.05 GHz Amateurdienst    Ja  ETS 300 684   120 W         All MHz
24 GHz    24.25 GHz Non specific SRD Nee I-ETS 300 440 100 mW e.i.r.p. All MHz     
24.05 GHz 24.25 GHz Alarmering     Nee I-ETS 300 440 100 mW e.i.r.p. All MHz     
24.05 GHz 24.25 GHz Amateurdienst    Ja  ETS 300 684   120 W         All MHz

Hier overlappen een aantal diensten zich, maar de amateurband loopt van 24 GHz tot 24,25 GHz. Het toegestane vermogen met een zendmachtiging is 120W. Ook de 24 GHz :)

Als je op die link kijkt en als onder grens 24GHz opgeeft en als boven grens 25GHz dan krijg je het hele lijstje. Hier zie je dan ook het volgende:

Onder grens Bvn grens Toepassing Machtiging referentienorm vermogen kan spatie
24.05 GHz 24.25 GHz Datacommunicatie Nee I-ETS 300 440 100 mW e.i.r.p. All MHz

Dit betekend dus dat je, zonder zendmachtiging, hiervan gebruik mag maken voor dataverkeer met een max. output van 100mW e.i.r.p (energie die door de antenne wordt uitgestraald(dit voor de mensen die niet weten wat e.i.r.p. is)) En data verkeer is toch wat we willen?? Dit freq.gebied is wel gedeeld. DWZ dat ook andere zaken, zoals alamering (100mW eirp), amateurdienst (idd 120Watt), telemetrie (100mW eirp), bewegingsdetectie (100mW eirp), en beveiliging (100mW eirp)zit.

De zaken die de amateurs daar doen (met hun 120 watt) is voornamelijk SSB ATV (enkelzijband Amateur TV), morse en spraak. Het is behoorlijk moeilijk om op deze frequentie vermogen te maken. 4 watt (!!!!) is al aardig bewerkelijk. Laat staan 120 watt. Dan kom er nog bij dat hier de antennes (zoals eerder al beschreven) in een "absolute line of sight" moeten staan, en coax kabel al helemaal een crime is. Deze band is geschikt voor korte afstanden.

Hopelijk is het wat duidelijk, en helpt het ons verder.
Ik probeer dus niet de ideeen hier onderuit te halen. Ik probeer alleen maar aan te geven wat volgens mijn(beperkte)
kennis mogelijk is.

Rgds
Krelis

let's all love lain

Waat ik dus voornamelijk op doelde was dat een zendmachtiging te halen en op basis van die zendmachtiging een netwerk op te zetten volgens de bepalen van die machtiging.

Die frequentie van 24 GHz is ook alleen maar als voorbeeld bedoelt. Zolang het maar geen frequentie is waarmee we geen andere amateurs in de weg zitten.

Maar ik heb vanmiddag het NFR nog even herbekeken en ben tot de conclusie gekomen dat de 10 GHz band wel wat interessanter is. Welke frequentie het pcies gaat worden boeit mij persoonlijk niet. Zolang er maar sprake is van een MHz kanaalspatiering. Dan kan je tenminste een beetje data eroverheen pompen.

Coax is een crime op die freqeunties, dat is bekend. Maar als de afstand minder dan 10 cm is dan zie ik geen crime meer :) Goed je hebt gelijk al een demping van minimaal 1dB aan je reet, maar dat boeit niet. Maar aangezien de zendantenne en zender in de mast verwerkt worden word gelijk de golfpijp uitgerust met de stralers.

Dit staat namelijk ook in mijn vorige posts. Ik heb nu ook een plaatje gescant van een simpel blokdiagram van wat mijn idee was. Zou leuk zijn om daar wat op en/of aanmerkingen op kwamen :)

Ow ik ben vanmiddag ook nog wat slecht nieuws tegengekomen op een website en dat is door de ronding van de aarde een directe straalverbinding niet verder komt als een kilometer of 45 :( Maar dat zou wel voldoende moeten zijn met genoeg tweakers in nederland ;)

10GHz is een goede band. Volgens de ATV amateurs. Die zitten hier dan ook.

Tevens denk ik, als je denkt aan een redelijke dekking met voldoende mensen, dat je het niet moet hebben van mensen met een zendlicentie. Dan is het aantal(mogelijke) deelnemers veel kleiner. Je moet immers een C, of A Licentie hebben.

Wat kunnen we dan?? Of beter.. Wat willen we?? Een computernetwerk, over eventueel een redelijke onderlinge afstand, door heel nederland (als dit mogelijk is). Mooi .. een leuk streven. Hoe wil je dit?? Door zelf radio's en dergelijke te ontwikkelen?? Geloof me.. Er werken bij ons mensen die dit dagelijks doen.. Dit in niet een zaak van, we kletsen wat golfpijpjes in elkaar en het werkt. Het is misschien slimmer om te kijken wat er (al) is, of wat er komt. 2,4GHz is misschien helemaal zo slecht nog niet. OK.. Weinig vermogen, maar het is wel "gewoon" voor handen.. En alles is er.. Radio's, Accesspoints, antennes. BV met 2 13cm tonna's van 18dB kan je een aardig eind overbruggen. Zoals al eerder vermeld hebben we hier 6,5 Km mee gehaald. Dat is al een aardig stukje.. En je kan het overal kopen.. Klaar.. Het voordeel hiervan is dat je geen zendlicentie hoeft te hebben. Dus iedereen, die dat wil kan hieraan mee doen. Als je af spreekt dat je je antennes vertikaal polariseerd dan kan je zowel met richtantennes, al met rondstralers werken. Dat is lekker flexibel. Ik deel, op dit moment, m'n ADSL verbinding met een maatje die hier 500 meter vandaan woondt. Dit draait sinds oktober zonder uitval!! Dat is lekker stabiel. Ik denk dat het handiger is om bv 802.11b te nemen. Het lage vermogen staat dan tegen het feit dat er veel meer mensen mee kunnen doen.

Denk er eens over na.. Misschien is dat zo slecht nog niet.

Rgds
Krelis

Natalie fan

Idd..de(shitspatiedoethetvandaagweerffniet:)).24GHz.vind.ik.gezien.het.gevaar.van.de.straling(ingebruik).wat.hoog..3cm.heeft.me.altijd.al.iets.meer.getrokken..ik.zal.op.13cm.niet.meer.actief.deelnemen.aan.dit.project.omdat.ik.echt.opzoek.ben.naar.een.hoogvermogens.ehf-shf.projectje..ik.denk.dat.ik.m'n.atv.station.maar.ga.uitrusten.met.een.10watt.TWT.op.3cm.dan.

Voordeel.om.op.de.13cm.plaats.te.nemen.is.idd.dat.geen.zendlicentie.nodig.is..het.geringe.vermogen.is.echter.wel.perhaps.een.probleem.voor.de.al.aanwezige.alarmdiensten.en.evt.andere.13cm.gadgets(garagedeuropeners,tuinverlichting,etc.)
Wanneer.meer.dan.100mW.erp.gebruikt.wordt,is.het.project.weer.niet.legaal,zonder.licentie.MOCHT.er.TOT.100mW.erp.op.de.13cm.band.uitgezonden.worden..
Dus.mocht.je.gepakt.worden,dan.is.nog.steeds.al.je.spul.wat.in.verbinding.stond.met.de.13cm.zender,weggehaald.door.de.rdr.controlle.dienst.helaas,.maar.waar:(

Verder.brengt.de.zelfbouw.van.het.geheel.toch.wel.wat.meer.naar.boven(vindikdan).dan.om.kant-en-klare.spullen.te.gebruiken.met.een.simpel.pa'tje.en.antenne.erachter..Zelfbouw.bevredigd.toch.meer..(hmm,moet.dit.onder.censuur?:).)

Natalie fan

quote:
Op donderdag 21 maart 2002 19:31 schreef Krelis het volgende:

Idd..zoals.in.m'n.eerdere.post.:)

Nu.snel.ff.verder.de.hf-vrije.rattenkooi.inrichten.;)

Ik heb al de voorgaande posting met grote interesse gelezen, maar ik denk dat er toch een aantal 'kleine' probleempjes om de hoek komen kijken. Als je (heel optimistisch) Nederland aan elkaar hang, zal je toch met routers en DHCP-servers moeten gaan werken om het inloggen (en dus een IP-address te krijgen) mogelijk te maken.
Verder is er m.i. een probleem als we op 24Ghz gaan zitten... De (te kopen) apparatuur is nagenoeg niet aanwezig en moet dus gebouwd worden, dit is geen probleem voor de betere hobbyist, maar voor de meeste mensen wel.
Zou het niet simpeler zijn om een soort backbone te maken op 24Ghz en dan bij ieder knooppunt een rondstraler op 2,4Ghz. Dit geeft als voordeel dat de mindere hobbyist alleen maar bestaande apparatuur hoeft aan te schaffen.
Verder moet je per knooppunt op 1 frequentie ontvangen en dan via een tweede gaan zenden omdat je anders overspraak kan krijgen. Dus zit er voor iedere bezitter per knooppunt niks anders op om 1 ontvaner en 2 zenders te plaatsen (niet helemaal waar omdat je op elke frequentie zend en ontvang.

quote:
Op woensdag 27 maart 2002 08:40 schreef sjouken het volgende:
Ik heb al de voorgaande posting met grote interesse gelezen, maar ik denk dat er toch een aantal 'kleine' probleempjes om de hoek komen kijken. Als je (heel optimistisch) Nederland aan elkaar hang, zal je toch met routers en DHCP-servers moeten gaan werken om het inloggen (en dus een IP-address te krijgen) mogelijk te maken.
Verder is er m.i. een probleem als we op 24Ghz gaan zitten... De (te kopen) apparatuur is nagenoeg niet aanwezig en moet dus gebouwd worden, dit is geen probleem voor de betere hobbyist, maar voor de meeste mensen wel.
Zou het niet simpeler zijn om een soort backbone te maken op 24Ghz en dan bij ieder knooppunt een rondstraler op 2,4Ghz. Dit geeft als voordeel dat de mindere hobbyist alleen maar bestaande apparatuur hoeft aan te schaffen.
Verder moet je per knooppunt op 1 frequentie ontvangen en dan via een tweede gaan zenden omdat je anders overspraak kan krijgen. Dus zit er voor iedere bezitter per knooppunt niks anders op om 1 ontvaner en 2 zenders te plaatsen (niet helemaal waar omdat je op elke frequentie zend en ontvang.

Als je geen ip gebruikt, heb je ook geen dhcp server nodig.
Ik ben ongeveer 8 jaar geleden begonnen met packet, hierbij gebruikt men het x25 protocol, ik vind dit persoonlijk een leuk protocol met routeringsmogelijkheden.\

Misschien is het verstandig om ook eens te gaan denken over het protocol wat gebruikt zal moeten worden.
Wat betreft zenden en ontvangen: je kan gaan duplexen.
Maar ik denk dat er iets over het hoofd gezien word.
Als het "druk" is, zal de repeater continue aan het zenden zijn.
Hierdoor is er geen plaats voor meerdere stations. (mits je weer een protocol gaat gebruiken als b.v. ax25, maar dan geen duplex)

Misschien is het DLC protocol wel een interessante optie, i.c.m. met duplex.
Dan nog even proberen om de toonfrequentie proberen te vergroten. Hierdoor vergroot je ook je snelheid.

Je kan natuurlijk niet te hoog en te laag gaan zitten, aangezien de ontvangers (speaker) en de zenders (ptt) het niet kunnen bolwerken.
Misschien een 4 of 5 toons signaal met een spreiding van 20 kHz ?

Informeer anders eens bij pi8rys deze vertelde mij dat er stations zijn die experimenteren met packet, met een snelheid van 1 Mb.

Grid Computing Security Nerd

Effe over de allereerste vraag/request:

Mijn pa en ma hebben beide zendmachtigingen. Weet niet of dat gelimiteerd is tot de 2meter freq.

PS:
informeer bij Rijkswaterstaat over vrije freq's. Daar mag iedereen vrij (zonder machtiging ;) ) lekker aanklooien.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Grid Computing Security Nerd

PS2:

Als je een experiment wil gaan doen of zo over lange afstanden. Dan moet je maar eens mailen. :)

Woon in den haag

I've visited the Mothership @ Cupertino

let's all love lain

Tja als je wilt mailen dan moet je toch wel een emailadres hebben :)Heb zelfs proberen contact op te nemen met dat bedrijf waar je website naar verwijst, alleen kennen ze niemand bij de naam oscar koeroo :?

Toen waren de mogelijkheden op.
Lange afstand van een paar kilometer in denhaag is toch ook wel een uitdaging ?

Morph, die tekening van je is echt onduidelijk, kan je hem niet duidelijker maken?

Dat backbone systeem voor lange afstand, en dan 2,4ghz voor de lokaal lijkt me wel een goed plan.

Ik denk dat ik eens ga beginnen om hier een lokaal netwerkje op te bouwen. Accespoint hub kopen en een kaartje. Antenne bouwen en bij vrienden in de buurt kijken hoe ver ik kom.

Zijn die edimax spullen geschikt? die apparatuur is nog vrij duur om zomaar ffen voor de lol wat af te testen.

let's all love lain

Ik kreeg toch weinig reacties op die tekening. Misschien omdat mensen niet meer geinteresseerd waren, of dat het ontduidelijk was. Anyway, hier issie dan ... verbetert en .... BMP (tja geen jpg converter hier ;))

http://www.clan-dsk.com/morphje/rlan.bmp

Misschien is het inderdaad beter om een X25-backbone te maken (heb er geen ervaring mee:-) Maar om het voor de 'gewone'-gebruiker simpel te houden, zou ik gewoon per access-point 2,4Ghz nemen en wel TCP/IP met DHCP. Blijft alleen maar het 'probleem' of de 'standaard'-apparatuur (van de plank, dus zonder modificatie) in te zetten is.
Gezien het feit dat dit alles een 'hobby'-project is verwacht ik niet dat binnen de kortste keren heel Nederland zich zal aansluiten, want je krijgt later toch nog wel problemen om het eea aan te sluiten op het 'echte' Internet, maar ook dat is aan te passen.
Ik denk dat we ons nu eerst moeten gaan houden om het eea op te gaan zetten en daarvoor ontbreekt bij mij wat practische kennis. Om het eea nu van de grond te krijgen zullen we eerst een aantal afspraken moeten gaan maken hoe je het wil opzetten. Deze zaken zijn mijns inziens:
1. Backbone
1a. wat voor protocol, en wat gaat dat kosten aan bandbreedte
1b. Hoe deze op te zetten (ivm relaying van signaal)
2. Access-points
2a. Wat voor protocol
2b. Is dit te combineren met bestaande apparatuur (alles zelf bouwen is leuk, maar voor de man met de pet moet het ook toegankelijk zijn, anders krijg je het zelfde als met de reguliere zendamateur)
3. Zendamateur
3a. Hoe zet je het eea op in goedkeuring van de RCD (heet tegenwoordig misschien anders)
3b. Station (call-)herkenning, ivm logboeken. Want reguliere repeaters vielen (nu nog ook?) onder een speciaal besluit
3c. Welke frequentie(s) gaan we gebruiken (mogen?)

PS ik woon in Eindhoven

quote:
Op vrijdag 22 maart 2002 22:39 schreef morphje het volgende:

Ow ik ben vanmiddag ook nog wat slecht nieuws tegengekomen op een website en dat is door de ronding van de aarde een directe straalverbinding niet verder komt als een kilometer of 45 :( Maar dat zou wel voldoende moeten zijn met genoeg tweakers in nederland ;)

Ik heb eens een keertje opgelet op school :)

dit komt uit mijn datacom/telecom boek:
quote:

Optiche reikweidte
L=3,75 * ( wortel H1 + wortel H2 )

Door bepaalde weerseffecten in de lagere luchtlagen zal er in de praktijk enige (mee)buiging met het aardoppervlak kunnen ontstaan. Deze effecten ontstaan door temperatuur- en vochtigheidsvariaties in de lagere luchtlagen. De praktische reikweidte is dan ook groter dan de theoretische.

Het werkelijk bereik volgt uit de empirische formule :

L = 5 * (WortelH1 + WortelH2)

L = overbrugbare afstand in km.
h1;h2 = de antennehoogten in meter.
Het gaat hier over voortplanting signalen boven de 30 MHz, dus ik weet niet of die 2e formule wel voor alle frequenties geld.

let's all love lain

quote:
Op donderdag 28 maart 2002 18:54 schreef Piotr het volgende:

[..]

Ik heb eens een keertje opgelet op school :)

dit komt uit mijn datacom/telecom boek:
[..]

Het gaat hier over voortplanting signalen boven de 30 MHz, dus ik weet niet of die 2e formule wel voor alle frequenties geld.

Hmmm, 30 MHz en 10 GHz is nogal een verschil he :) Deze hoge frequenties buigen niet mee met de aarde, gaat gewoon kaarsrecht door en over alles heen :D

Die 45 km was bij eem masthoogte van 60 meter geloof ik, ik heb geen zin om het namelijk uit te rekenen. Ben graag lui aangelegt ;)

Op verzoek foetsie :)

Heb ook al actieve 2,4GHz links gezien met afstanden boven de 40km.. maargoed een compleet zelfbouwproject lijkt me niet echt haalbaar, tenminste, niet met voldoende gebruikers om het interressant te houden. :)

let's all love lain

quote:
Op vrijdag 29 maart 2002 10:02 schreef Tele het volgende:
Even wat leuke linkjes:

Veel info over 2.4GHz gebruik: http://www.qsl.net/n9zia/wireless/

Tele, mag ik je vragen die linkjes gewoon in de topic van draadloos netwerk over +/- 600 meter te houden. Dat gaat over wlan 2,4 GHz. Dit is (ook) een zeer actief topic. Hou de zaken gescheiden mensen.

Ik ben juist deze topic begonnen om die 2,4 GHz te elimineren en te discuseren over legale mogelijkheden om op grote afstanden een leuk netwerk op te zetten.

Dus ik vraag nu even gaarne geen 2,4 GHz meer en even op het originele topic te blijven. Dit is niet bedoelt voor tele direct, maar voor iedereen eigenlijk.

Het is een mogelijkheid om 2,4 GHz lokaal te doen, maar ik doe zelf daar niet aan mee als ik dit systeem werkende heb. Hiervoor heb ik voornamelijk 1 reden. Als jij geregistreerd staat bij de RDR zal er makkelijker bij jouw gecontroleerd worden, omdat de kans groter is dat de RDR wat KAN doen bij een zendamateur, dan simpelweg ergens simpelweg te gaan meten. Ik zie het niet graag gebeuren dat of mijn apparatuur in beslag word genomen of mijn apparatuur word verzegelt.

edit: Dank je tele, je bent een schat :*

let's all love lain

Mensjes,

Ik ga een meeting organiseren. Althans bij een interesse van 4 mensen of meer gaat het door.
edit: Plaats: denhaag, op een plek die makkelijk te bereiken is met OV. Parkeren is gratis op zondag, mits je een plek kan vinden

Het gaat gebeuren @ my place :) lekker biertje eventueel. Ik waarschuw, ik heb katten. Ben je alergisch, niet komen dus :D Ook laat je die beesten met rust. Mess with them and your OUT.

Het zal gebeuren op Zondag 6 april.
Wat zeggen jullie ervan? Graag heb ik mensen die lekker kunnen babbelen en wat ervaring hebben met het onderwerp.(elektronica|)
Het is niet meer bedoelt dan een simpele meeting om ideeen verder uit te werken.

4 of meer aanmeldingen en we hebben een meeting ;)

aanmeldingen (effe copy paste doen, anders moet ik zoveel zoeken):
Morphje

Pagina: 1 2 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011