Daar kan je dus geen ene tyfus mee. Dus dat word idd een C-machtiging. Ik had ergens even verkeerd gelezen dat C ook gelimiteerd werd tot bepaalde frequenties. Net nagekeken, mijn fout.Met een N-vergunning, ofwel de 'Novice-vergunning', mag u experimenteren en radioverbindingen maken in delen van de 2-meterband (144- 146 MHz) en de 70-centimeterband (430 - 440 MHz). Deze banden hebben doorgaans een beperkte reikwijdte (tot ongeveer 100 kilometer). Het toegestane vermogen van de zender is 25 watt.
Waarom zo'n hoge frequentie? Omdat ik andere amateurs niet in de weg wil zitten. Dat is toch wel te begrijpen. Ik zie ook niet graag het doomscenario van deelnemende-tweakers vs zendamateurs (zij zijn in de meerderheid
4 Watt is te halen op de 24 GHz band. Van het weekeind een paar artikeltjes over zitten lezen waarbij standaard 18 GHZ materiaal werd opgebouwd tot 24 GHz materiaal. Maar zo'n groot vermogen is best veel, veel te veel eigenlijk.
Clear-line-of-sight is hier te halen. Ik heb namelijk een bouwvergunning om een antennemast van 10meter op de dak te zetten (3e verdieping) en niet al te veel grote objecten om me heen. links en rechts een paar grote gebouwen. Het leuke wat je ook zou kunnen flikken is naar een ziekenhuis te gaan om even toestemming te krijgen om apparatuur op het dak te zetten (als je het lief vraagt en een zendmachtiging toont zijn ze best aardig)
Mijn doel? Het opzetten van een project voor pure lol. Om hier nou echte dingen aan te gaan knopen, nee voorlopig niet. Het idee dat ik straks met laptop door heel nederland kan gaan en naar huis kan tcp/ip'en zal wel tegenvallen. (heb niet eens een laptop)
Veel software is er al voor, kijk maar naar de wireless linux tools bijvoorbeeld. Verdere protocollen zullen eerst standaard tcp/ip worden. Misschien met een beter routing protocol die rekening houd met meerdere factoren, zoals een slechte verbinding.
Als laatste wilde ik nog kwijt dat 24 GHz maar een willekeurig gekozen hoge amateursfrequentie is. Huidige amateurtechnieken gaan zover als 241 GHz en zelfs over de 300 GHz. needless to say dat het wel heeeeel moeilijk is om daar apparatuur voor te maken is.