Gathering of Tweakers

Quicksearch
Enige tijd geleden begon mijn computer steeds minder stabiel te worden met steeds vaker een vastloper en moeilijk opstarten.

Alles geprobeerd om het probleem te verhelpen incl. een nieuwe voeding. Niks heeft helaas geholpen.

Tot op een dag ik het volgende tegenkwam op mijn Abit BE6-2 moederbord:

http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/kapotte_condensatoren_op_een_rij.jpg

Close up

http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/close_up_condensatoren1.jpg
http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/close_up_condensatoren2.jpg

Deze lekkende condensatoren waren dus de oorzaak van mijn problemen. Abit gemaild over dit probleem , maar ze konden mijn niet helpen omdat ik geen bon meer had en dat was dus echt nodig. Laten repareren was meer dan 100 gulden, dus ik wist het wel.

Zo heb ik overal gezocht naar dezelfde condensatoren als degene die erop zaten, maar ik heb ze helaas niet gevonden. Zelf ben ik niet echt bekend in het wereldje van de elektronica, dus ging ik maar naar de lokale electronica boer om te kijken of ze te bestellen waren. Daar kwam ik achter dat de aanduiding op de condensatoren niet perse hetzelfde hoeven te zijn. Oorspronkelijke waren 6.3V en 1500 uF. Degene die ik uiteindelijk heb gekocht zijn 10V 2200uF. De eerste waarde is de maximale werkspanning en de tweede waarde de capaciteit.
Op het web kwam ik veel meer gebruikers van Abit moederborden tegen die dit probleem hadden. De conclusie van alle info die ik toen heb gelezen was dat Abit slechte kwaliteit condensatoren gebruikt(e) op haar moederborden.

Met een dikke soldeerbout en nieuwe condensatoren ben ik toen begonnen. Zie hier het resultaat:

http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/lege_rij.jpg

Alleen bij het weghalen van de laatste condensator met een tangetje (vingers deden toen al een beetje zeer ;) ) schoot ik uit :(

http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/close_up_foutje.jpg

Ik hoopte toen dat er niks aan de hand was en ging toen maar weer verder. Het solderen van de nieuwe condensatoren moest toch wel een beetje gepland worden. Het was niet mogelijk om ze op dezelfde plek weer vast te solderen. Ten eerste omdat ze veel groter zijn en ten tweede omdat ik de pinnentjes van de oude condensatoren er toch niet uit kreeg. De nieuwe condensatoren kregen dus een plaatsje aan de achterkant van het moederbord :)

http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/vergelijking_condensatoren.jpg
http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/gat_uit_backplate.jpg
http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/klaar_backplate.jpg

Het zag er eigelijk niet netjes uit, maar het pastte allemaal en toen kwam de ultieme test. Doet ie het?

http://members.tripodnet.nl/kiddyl/Foto/compu_reparatie/eerste_test.jpg

Ik was toen echt heel blij dat alles het deed. De reparatie voerde ik alweer 2 maanden geleden uit en mijn computer doet het gewoon prima goed. Stabiliteit ik ok, maar ik heb een klein probleem overgehouden aan de reparatie.
Bij het weghalen van het laatste condensatortje heb ik mijn moederbord beschadigd en mijn memory performance is met meer dan 50% gekelderd. Spelletjes gaan schokkerig en soms reageerd mijn computer erg traag. Ik ben niet vies van een beetje solderen, maar weet iemand misschien hoe ik de kapotte printbaantjes (2x) op een goede manier kan repareren? Ik zelf zit te denken dan een kwakje soldeer op de juiste plek nadat ik het een beetje goed heb bekeken.

plaatjes doen het niet? ;(

Wie dit leest.. Zit te GoTten*
Reg. datum: 16 oktober 2000

Welke proc zie ik zitten op dat mobo? Ik heb nognooit een witte proc met een rood kruisje erop gezien :? :+

*Zit je niet te gotten? Niet? Dan ben je verdwaald, scheer je weg, NepNerd :+

Wifi is going down the toillet:
Joost: "Ik tiep dit nu vanaf het toillet :P"
Nels: "No shit Sherlock" :)

Acties: [view][quote]

Door: Twynn Moderator DOC/TCA
Hmm.. Je plaatjes werken niet echt..

Maar een printspoortje kun je inderdaad gewoon met wat soldeertin repareren..

Wat ook goed gaat, is gewoon een klein stukje zeer dun draad ervoor gebruiken.. (neem bijv. iets van een gestripte ide-kabel ofzo).

Verder moet je er wel voor zorgen dat je de printsporen eerst van hun isolatielaag ontdoet, want daar hecht de tin niet op. (en maakt ook geen contact).
Die isolatie laag kun je er gewoon af krassen met een scherp mes ofzo..

Hej

Dat moet met [img] op het begin en [/img] op het eind

Intel Core 2 Duo t5600 (mobiele; 35watt max) - 4GB ddr2 - PNY Quadro FX 3400 256MB - raptor 74GB - 250GB WD - G5 behuizing - ACD 20"

Alles doet het weer :)

Reg. datum: 24 september 2001

quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 16:15 schreef een lang verhaal met wat foto's

hehe. een echte tweaker. :P ;)

mooi dat 'ie 't weer doet, alleen ik heb geen ervaring met solderen, dus kan je niet helpen... :{

Canon 30D | BG-E2 | 430EX | 50 F1.8 | 10-22 F3.5-4.5 USM | 17-55 F2.8 IS USM | 70-200 F2.8 L USM
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Hej

Mooi gedaan :)

Intel Core 2 Duo t5600 (mobiele; 35watt max) - 4GB ddr2 - PNY Quadro FX 3400 256MB - raptor 74GB - 250GB WD - G5 behuizing - ACD 20"

De computer doet het gewoon, maar mijn probleem zijn de kapotte printbaabtjes die erg klein zijn. Mijn memory performance zit nog onder die van een Intel LX met 66 MHz :( Zelf draai ik nu op dit moederbord een P3700@933 met 133 MHz geheugen op CAS 2.

Kurwa!
Reg. datum: 10 maart 2001

quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 16:33 schreef syntony het volgende:
De computer doet het gewoon, maar mijn probleem zijn de kapotte printbaabtjes die erg klein zijn. Mijn memory performance zit nog onder die van een Intel LX met 66 MHz :( Zelf draai ik nu op dit moederbord een P3700@933 met 133 MHz geheugen op CAS 2.

Ik zou eens kijken bij de manieren waarop AMD's unlocked worden (geen potlood, maar bison electro, achterruitverwarmingsspul, etc.) Lijkt me een stuk makkelijker dan solderen.

Erg stoer dit...

Fietspomp Disponibel | Forza Mucca!

quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 16:48 schreef Radek het volgende:

[..]

Ik zou eens kijken bij de manieren waarop AMD's unlocked worden (geen potlood, maar bison electro, achterruitverwarmingsspul, etc.) Lijkt me een stuk makkelijker dan solderen.

Erg stoer dit...
Potlood lijkt mij niet voldoende om 250 MB/s doorheen te sturen, maar de andere 2 oplosisngen zijn ook wel erg goed denk ik. Alleen wel erg duur volgens mij om die spullen te kopen. Zelf heb ik al een fijne soldeerbout en ander spul, dat is veel goedkoper.

nooit te oud om te leren
Reg. datum: 06 december 2001

Zoals hiervoor al gezegd, de enige goede oplossing is om de defecte baantjes met solderen te herstellen.
Uit ervaring weet ik dat eigenlijk alleen de methode met een dun stukje koperdraad of vertind koperdraad over de breuk leggen en aan beide zijden van de breuk vastsolderen goed werkt. En inderdaad voordat je op de baantjes gaat solderen even voorzichtig de isolatielak wegkrassen tot je blank koper ziet. Wel snel solderen!

P4S533, 512 MB Samsung PC2700, P4 2,4@2,95, Gainward Geforce 4 TI 4600, WD 1200JB , Antec PP412FX, Plexwriter 16/1040A, Toshiba DVD SD 1502, Ilyama Vision Master Pro 510, Coolermaster ATC-SX1

Reg. datum: 27 december 2001

Weet niet direct de naam van het spul dat je moet hebben, maar ik vind 't een vet coole actie en echt helemaal goed weergegeven. Petje af. Ik ga 'm bewaren want ik heb ook zo'n bord :P Je weet wel zeker dat die memorybandwidth het aan die printbaan ligt? Klinkt wel een beetje raar, je zou eerder verwachten dat je dan geheugen helemaal niet ziet...

De MODE selecteren codetabel-functie is uitgevoerd.

Wat je eventueel kunt doen is kijken waar de spoortjes links en rechts heengaan, en zover volgen totdat je een punt vindt waar je makkelijk kunt solderen, en dan een draadje daartussen leggen. Maar beter is het spoortje te fixen. Isolatie eraf gaat goed met een glasvezelpen, of met een klein stukje waterproof schuurpapier nr 400. Dat er andere spoortjes blank worden is niet zo erg.

Lore! Lore! Lore!

One Proud Belgian

Petje af voor jouw !!!!!

Lid van de GoT:Dutch GeForce fanclub [Athlon XP 1700+ @ 1.72GHz+ ][ EPoX 8KHA+ ][ Maze III watercooled ][ 56x ][ MSI GF3 Ti200 ][ Tatung C9RZT 19" ][ Maxtor 40g @ 7200 rpm ][ 256 mb DDR Micron ]

(the art of)

heb je nou 11*1500uF vervangen door 11*2000uF ???
Als al deze elco's parallel aan elkaar staan, heb je een capaciteits-overschot van 11*500=5500uF !! Als ik jou was zou ik eerst eens kijken of de spanning van je core en je geheugen nog wel hoog genoeg is, ipv naar die printbaantjes te kijken...
just a thought......

edit:
wel een erg puike actie trouwens

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Don't blame me 4 errors

Nou ben ik echt een leek int solderen hoor, en zit nog nie zo lang op tweakers, maar heb hier toch een vraagje over.

Kan je niet met een klein boortje een heel klein gaatje in het goede deel van de printbaantjes boren

Goed Kapotte Goed
-------o- - - - - -o-------
/\ /\
|| ||

Zo dus, en dan door die gaatjes de uiteinde van een dun electradraadje, en dan dan aan de achterkant solderen, zodat je ze via dat draadje verbind?

(Hoop dat dit te snappen is :? )

Voor fotoos van de eerste mod, klik hier en hier.
I only know what YOU told me :)
Specs:PIII733@789, PIII500@515, PII233@266

Reg. datum: 17 augustus 2001

dit gebeurt toch niet vaak hoop ik met mobo's????

je hoort wel eens dingen wat er fout gaat maar lekkende condensatoren is ook voor het eerst

Fat finger, three beer

De condensators zijn niet hetzelfde. Door de overcapaciteit waarop die de vriendelijke man hierboven al wees, is je mem performance omlaag gegaan. Met mij A-electrische kennis zeg ik dus dat niet de baantjes het probleem zijn, maar je andere condensators. (Er zaten niet voor niets dat type op)... Ik denk dat je condensators een hog zijn voor je datadoorvoer...

quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 18:17 schreef No1Uno het volgende:
Kan je niet met een klein boortje een heel klein gaatje in het goede deel van de printbaantjes boren
Dat zou ik dus niet doen.. Een moederbord is namelijk een multi-layer bord.. Dat betekend dat er intern ook nog verschillende sporen liggen..

Don't blame me 4 errors

quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 18:28 schreef Twynn het volgende:

[..]

Dat zou ik dus niet doen.. Een moederbord is namelijk een multi-layer bord.. Dat betekend dat er intern ook nog verschillende sporen liggen..
Thnkx.. Altijd al benieuwd naar geweest.

Voor fotoos van de eerste mod, klik hier en hier.
I only know what YOU told me :)
Specs:PIII733@789, PIII500@515, PII233@266

quote:
Op dinsdag 05 februari 2002 18:26 schreef Scyth het volgende:
De condensators zijn niet hetzelfde. Door de overcapaciteit waarop die de vriendelijke man hierboven al wees, is je mem performance omlaag gegaan. Met mij A-electrische kennis zeg ik dus dat niet de baantjes het probleem zijn, maar je andere condensators. (Er zaten niet voor niets dat type op)... Ik denk dat je condensators een hog zijn voor je datadoorvoer...

En dat kan ik haast ook niet geloven.. Die elco's zitten daar voornamelijk als buffer voor je voeding.. Hoe meer capaciteit, hoe groter de buffer, dus hoe makkelijker je voeding de vermogensverschillen op kan pakken (bijv. tussen idle en full load etc).

Fabrikanten zorgen er echter voor dat die buffer (en dus de elco's) zo klein mogelijk zijn, want elco's zijn duur.. (relatief gezien dan).

Wow nasty shit syntony, goed gedaan :)

LastFM - Vancouver Blog - "Your choices are half chance, so are everybody else’s."

Liberaal

Ehmm, als je de pech hebt dat deze elco's waren ingeruimd om als RC-kring hun werk te doen dan verklaart dat meteen je trage geheugen-performance:

t(tau) = R x C

Kortom; je t(tau) is dan nogal wat groter wat resulteert in een grotere t(tau) en een lagere frequentie

Dit is echter een beetje gokwerk, omdat ik de functies van die rits elco's niet ken (voor hetzelfde zijn ze nodig voor voeding van de processor)

jos

Wees gegroet, gij mede-tweakers!

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws