Wat een pikkebazen zeg. De designers zijn dus van die lui die lopen te kankeren dat IE door 99% van de bezoekers wordt gebruikt, DUS gebruiken we lekker IE-specifieke shit die niet aan de HTML-standaard voldoet.
Ten eerste: mijn Opera 6.0 staat gewoon op "Identify as IE", dus waarschijnlijk word ik in de stats als IE-gebruiker geteld. En met mij vele anderen, dus zal het allemaal wel meevallen met die 1% Overigen.
Ten tweede: al was het wel 99%, moet ik dan, net als het gepeupel dat niet beter weet, maar schaapachtig meedraven in de Microsoft-stampede? Omdat de NS, die informatie biedt die voor iedereen toegankelijk zou
moeten zijn, zo geil wordt van IE, moet ik maar bereid zijn dat programma uit het stof te halen of anders verstoken blijven van die informatie? Wie zijn zij om te bepalen wat ik wel en niet moet installeren op mijn duurbetaalde PC om hun miezerige verzameling brakke (foutieve) HTML-pagina's te kunnen openen? Ik weet het goed gemaakt: de volgende keer dat een conducteur om mijn kaartje vraagt (informatie die aan alle conducteurs beschikbaar moet zijn), zeg ik dat hij eerst een peniskoker moet opzetten. Ik heb betaald voor dat kaartje en ik heb besloten mijn eigendom alleen publiekelijk te tonen als de aanschouwer zijn leuter heeft uitgerust met een traditionele Congolese koker. Hij wil zo'n ding niet aanschaffen of gebruiken? Dat is niet mijn probleem, als hij mijn informatie wil bekijken, mag ik toch bepalen hoe ik die laat zien?
Het gaat er niet direct om dat het Microsoft-georiënteerd is allemaal, ik zit hier ook op een Windowsbak te werken op het moment. Het gaat erom dat het zo idioot is dat aanbieders van openbare informatie je als gebruiker willen dwingen een bepaald stukje software te gebruiken en je willen dwingen te accepteren dat zij hun HTML niet fatsoenlijk willen programmeren.
Als zij willen afwijken van de standaard, waarom mag ik dat als gebruiker van hun dan niet?
Als je als webdesigner iets publiceert, dan heb je IMNSHO een aantal zaken om rekening mee te houden: je wilt dat mensen je informatie kunnen opnemen, dus je moet je aan de HTML-standaard houden (die daar juist voor is), je moet fatsoenlijk met taal omgaan en je moet je bezoeker met respect behandelen (geen popups of andere ongevraagde zut). Als je dat niet doet, sluit je automatisch grote groepen gebruikers uit. Het overtreden van de eerste regel vind ik minstens zo erg als een site met in elke zin twee spelfouten en drie formuleringsfouten, waarbij je dus duizelig wordt van de misinformatie, of een site waar je van hot naar her wordt geslingerd door redirects en popups.
En nee, ik dwing webdesigners niet om hun site voor meerdere gebruikers apart geschikt te maken, zoals sommigen zullen huilen, maar ik roep alleen dat ze een standaardsite moeten bouwen die alle basisfunctionaliteiten heeft en waar IEDEREEN op kan, ongeacht zijn browser, geslacht, huidskleur, OS, huisdieren, onderbroekmaat, brilsterkte, treinabonnementsvorm, sexuele voorkeur, automerk of kunstgebit. Als ze een harde plasser krijgen van tierelantijntjes als Flash en IE-tags maken ze maar een apart hoekje: "Bekijk deze site als je ook Microsofts hielen likt." of iets dergelijks. Als ze alleen maar webpagina's in Frontpage kunnen maken dan kunnen ze beter conducteur worden.
Ik heb gezegd.