Dual AMD ervaringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 2551

Topicstarter
Ik heb nu een tijdje een Tyan Thunder K7 met 2x 1200MP (Harde Mhz) als testplatform voor toekomstige servers. :9~

Performance
Geweldig! Dit is een zeer snelle configuratie. Ter vergelijking gebruiken we een AOpen DX34 met 2x P3 1Ghz. De 'dubbele' werking in het SMP ontwerp van AMD/Tyan lonen zich echt, want de prestatie ligt ruim 100% hoger. In vergelijkbare opstellingen met 1 proc, komt de Athlon1200 circa 60% boven de p3 uit. Dat is dus heel indrukwekkend!

Stroomverbruik
Dat valt nog tegen. Doet een DX34 het soepel met een goede 250 Watt voeding incl. RAID config, bij de Thunder is een 460 Watt voeding nodig, en hebben we de RAID config van een aparte voeding voorzien. Op zich niet zo'n probleem, maar het is ook wel een indicatie voor de warmte ontwikkeling. Zelfs de 'kamer temperatuur' is met 6 graden gestegen!

Stabiliteit
In 1e instantie wat problemen, maar na vervanging van het peperdure geheugen loopt alles goed. Tot nu toe geen problemen onder Windows2000 Advanced server en Linux.

Conclusie
+ Tot nu toe dik tevreden en erg onder de indruk van de performance van dit beest.

- Prijskaartje en warmte/stroom.

Zijn er al andere gebruikers van AMD Dual systemen en wat zijn jullie ervaringen?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik denk dat hier iemand gaat reageren die kort geleden last had van wat overstressedheidssymptomen van z'n voeding ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 10:17 schreef Exirion het volgende:
Ik denk dat hier iemand gaat reageren die kort geleden last had van wat overstressedheidssymptomen van z'n voeding ;)
Ik ben benieuwd, de 1e voeding was namelijk ook erg snel dood...

• Abbadon
Op donderdag 29 november 2001 10:44 schreef Sepans het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd, de 1e voeding was namelijk ook erg snel dood...
'slechts' 330Watt, and it runs like a charm :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Topicstarter
Op donderdag 29 november 2001 12:07 schreef abbadon het volgende:

[..]

'slechts' 330Watt, and it runs like a charm :)
Ik zie dat jij de Tiger hebt, dus ook een 'normale' voeding kunt gebruiken. Ik zit met de Thunder aan de speciale voeding vast, wellicht dat daar een groot kwaliteitsverschil in zit. Dat zou op zich wel kunnen.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Goed, dan zet ik mijn ervaringen ook even op digitaal papier..

Eerst ff de specs van het geheel:
Tyan Thunder K7
NMB 460 watt voeding
Antec 1030 eromheen
GF2MX
2x Quantum viking erbij op channel b
1x Cheetah erbij op channel a
1 advansys scsi controller vanwege de wide voor mijn plextor's (gaat er binnekort uit)
1x Sb live player
512 mb ddr ecc van dane elec en crucial als ik me niet vergis
2x AMD 1.333 Ghz T-bird erop met silverado koelers.
15" + 21" schermen erop in de dual opstelling

Problemen:
Ik zie mijn onboard scsi bios utility niet meer.
(iemand een idee :? )

Ervaringen:
Alles loopt zo soepel als een hsl trein die opgevoerd is :P
Geen compatibility problemen, geen hitte problemen.
Win2000 erop gehad -> geen problemen.
Win XP erop -> ook geen problemen.
Win98 even getest ivm met programma dat smp problemen had -> zelfs dat draait, is het echter met wat moeite en gebreken

Bios updating -> ook geen problemen.
Voeding -> nooit geen problemen (behalve de gigantische herrrie, maar dat neem ik graag voor lief, overstemt 4x 80 mm@12 volt)

Linux -> nog niet geprobeerd.
Alles werkt naar behoren en is zo stabiel als wat.

Ben uitermate content met het systeem.
Alleen de prijs was even slikken, maar de tijd heelt alle wonden....

Topicstarter
Problemen:
Ik zie mijn onboard scsi bios utility niet meer.
(iemand een idee :? )
Dat probleem hadden we ook met een oude Adaptec raid controller, maar na vervanging van de controller door een nieuwe was dat opgelost. Van Tyan kwam wel een mailtje dat je dan een aantal adressen voor je SCSI controller moet reserveren, en die vervolgens niet moet cashen. Of dat jouw probleem oplost weet ik niet.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
- Prijskaartje en warmte/stroom.
tov een single systeem is dat prijskaartje natuurlijk waar.
als je echter kijkt wat je bij intel nodig hebt om een dual systeem in elkaar te zetten dan is het een koopje.
(twee keer p4 xeon, rambus dual bordje, peperduur rambus geheugen)
de p3 even buiten beschouwing gelaten dan omdat intel dat als passé ziet.

de warmte valt ook wel mee. sinds de mp/xp is dat een stuk beter geworden. amd heeft nu eenmaal die reputatie. tegelijk zie je dat intel er alles aan doet om die reputatie (van erg heet) niet te krijgen want als je ziet wat voor gigantische koelers er tegenwoordig bij een p4 boxed zitten... (goh hij wordt niet warm hoe kan dat nou...)

Afbeeldingslocatie: http://www.unique-hardware.co.uk/articleimg/p4volcano-intelcooler.jpg deze is echt HUGE, en je krijgt hem zelfs bij een 1,5 GHz P4 S478

Topicstarter
als je echter kijkt wat je bij intel nodig hebt om een dual systeem in elkaar te zetten dan is het een koopje.
Ik gebruik dus een aantal intel p3 duals, en die kosten nog geen 40% van wat dit beest kost. Performance is circa 120% hoger, dus als het het zo berekend zijn ze even duur ;)
wat voor gigantische koelers er tegenwoordig bij een p4 boxed zitten... (goh hij wordt niet warm hoe kan dat nou...)
Lijken toch verdacht veel op de monsters die op de MP's zitten hoor, en die gaan rustig alsnog naar de 50C.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 07:07

SG

SG surft naar info hardewaren

120% tov wat en waarmee.?
Dus welke testrigs en welke APPLicatie is dat dan want die platformen presteren nagelang de apps erg varierend.

nadeel PIII is zijn shared FSB met 1066MB/S die dus gedeeld wordt door twee CPU'tjes
de concurent AMD heeft nu ook al SSE en loopt op hogere klokken met een point to point verbinding tussen CPU & Northbridge en heeft 'n 2100MB's bandbreedte per CPU naar chipset en van chipset naar memory.

Dat zie je natuurlijk ook wat van terug in de reviews.

ALs je nu voor AMD DUAL gaat en je gaat voor performance dan zijn dat twee Athlon XP/MP 1900+
Die reviews van de AMP 1200Mhz zijn dus achterhaald.
Die van de Xeons misschien binnenkort ook nu nog tot 1,7Ghz
Met die PIII Tulatins zal het niet zo'n vaart mee lopen want ze mogen de P4 niet bekonkureren dus moeten onderaan aansluiten totdat ze uit produktie gehaald worden.
Voordeel PIII-s is verbruik/performance

AAN de Huidige Dual Palomino's kan PIII niet aan tippen PIII-s komt daar wel in de buurt maar is weer zeldzaam en erug duur en beperkt in clock ivm produkt policy.

Xeons hebben het voordeel van een hoge bandbreedte wat wel weer shared is en in bepaalde toepassingen goed tot uiting komen en in samen hang met hoge CLock schaling zijn minpunten kan compenseren.

Want intel wil en gaat met de P4 variaties verder en zoals gezegt de PIII heeft zijn tijd gehad de 0,13 versie is 'n nawee totdat zijn opvolger ook op 0,13 zit en de concurrent houd het allemaat aardig bij met 0,18 maar zal uiteindelijk ook op 0,13 verschijnen.

De tegen hanger van DUAL PIII 0,18 is de DUAL DURON(morgan) en in prijs zal dat niet zo extreem veel schelen. DUAL Duron 1200Mhz wordt dat dan tegenwoordig.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
120% tov wat en waarmee.?
Dus welke testrigs en welke APPLicatie is dat dan want die platformen presteren nagelang de apps erg varierend.
Deze servers zijn bedoeld als vervanging voor een server cluster waar enkele applicaties draaien die o.a. on-the-fly receptuur berekenen op basis van de beschkbaarheid van componenten, prijzen, levertijden, etc. In vergelijking tot de DX34 met 2x P3 1Ghz, komt een Tyan Thunder K7 met 2x 1200MP gemiddeld 120% beter uit.

Dus geen theoretische testen en benchmarks, maar puur praktische toepassingen en vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op donderdag 29 november 2001 10:17 schreef Exirion het volgende:
Ha, ik had er al overheen gelezen :)

Het enige wat me overigens niet bevalt aan m'n setup is de lange boot-time van W2K; het blauwe balkje blijft wel een minuut halverwege stilstaan :( , dat heb ik niet met m'n andere bak. (zal me binnenkort hier eens in verdiepen, want het is écht ergerlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het enige wat me overigens niet bevalt aan m'n setup is de lange boot-time van W2K; het blauwe balkje blijft wel een minuut halverwege stilstaan :( , dat heb ik niet met m'n andere bak. (zal me binnenkort hier eens in verdiepen, want het is écht ergerlijk)
Dan ben je vergeten de 2 drivertjes te installeren. Daarna is het probleem opgelost. Zelfs Windows2000 Advanced server start dan redelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op vrijdag 30 november 2001 10:08 schreef Sepans het volgende:

[..]

Dan ben je vergeten de 2 drivertjes te installeren. Daarna is het probleem opgelost. Zelfs Windows2000 Advanced server start dan redelijk snel.
Welke 2 drivertjes? Ik heb er een AMD driver op gezet en de W2K AGP patch. Maar ik zal er nog eens goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:21
laat maar ;( |:(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Welke 2 drivertjes? Ik heb er een AMD driver op gezet en de W2K AGP patch. Maar ik zal er nog eens goed naar kijken.
Ik vond de oplossing voor de vertraging in de AMD766 driver (PCI IDE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
no probbies hier. tyan tiger met 2 * 1200 MP met crucial ECC DDR rn 2 taisol heatsinks. Eerste AMD die ik in elkaar gezet heb. Beetje zweten bij het plaatsen van de heatsinks :).

Hij deed het in een keer en heeft nog nix fout gedaan. Retesneller renderbak.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij deed het in een keer en heeft nog nix fout gedaan. Retesneller renderbak.
Waar render jij mee? En wat gebruik je verder voor spul? OS enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
win2k. Ik gebruik max (volg me linkje maar :)) en af en toe brazil. Het leuke met brazil is dat je met 2 processoren 2 renderthreads hebt en dus 2 bucktes. En met 4 procs...4. Maar door overhead heb je natuurlijk geen 200 % snelheid, net een testje gedaan, met 1 proc renderen koste voor een scene 2min16sec en met 2 procs 1min18sec.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik gebruik zelf dual's vooral voor compileer en dev werk, en dan merk je verschil heel erg goed. In principe is bij een make nogal wat gaande, en daar heb je nu gewoon een hele processor extra voor. Of gewoon een seti client laten draaien en het verschil eigenlijk niet eens merken >:)

Val dual-processing ben ik al een tijdje overtuigd, vooral op de machines waar ik werk, maar van deze Thunder ben ik erg onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 14:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat probleem met die voeding en de hoge prijs ligt aan de Thunder. 430W is nodig om AGP Pro100 videokaarten (die niemand gebruikt afgezien van een paar zeldzame 3D profi's) en grote SCSI RAID arrays te kunnen draaien. Het is niet de processor die zoveel power nodig heeft. Een Tiger MP kan prima draaien op een 300W voeding, hangt ervan af hoeveel spul je in je systeem hebt.

Het prijskaartje van een dual MP + Tiger MP vind ik erg aantrekkelijk tov een dual PIII. Voor zover ik weet is de Tiger MP de goedkoopste plank met 64-bit PCI. PIII's boven 1GHz zijn ook nog duur in vergelijking met Athlon MP's.

Ik heb hier zelf een dual Athlon XP 1700+ op een Tiger MP met 1GB RAM, 15K SCSI en 5 PCI kaarten (lekker vol dus). Het draait erg soepel en rock solid. Het wil alleen nog wel eens voorkomen dat Win2k tijdens het booten blijft hangen, maar dat lijkt me eerder een software probleem aangezien het ding verder nooit op zijn bek gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op vrijdag 30 november 2001 12:14 schreef Femme het volgende:
Het wil alleen nog wel eens voorkomen dat Win2k tijdens het booten blijft hangen, maar dat lijkt me eerder een software probleem aangezien het ding verder nooit op zijn bek gaat.
Nou, dat wil hier ook héél af en toe eens gebeuren; normaal staat het blauwe voortgangsbalkje halverwege een minuut stil en gaat 'ie weer verder (zoals eerder gezegd), maar in een zeldzaam geval gebeurt er na die minuut niks meer. Maar als het eenmaal draait, draait het als een gek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13995

Geweldig! Dit is een zeer snelle configuratie. Ter vergelijking gebruiken we een AOpen DX34 met 2x P3 1Ghz.

De 'dubbele' werking in het SMP ontwerp van AMD/Tyan lonen zich echt, want de prestatie ligt ruim 100% hoger.
Hmm vreemd, ik heb wel inderdaad gezien dat de performance van de Dual AMD iets hoger is maar om direct te zeggen 2x zo hoog? Nee, niet direct. Eerder iets van 50-60% sneller. Het ligt natuurlijk aan de benchmark die je draait. Het geheugen van de dual P3 is de beperkende factor, echter in puur numbers crunching zit veel minder verschil... (behalve dat de ene 2ghz en de andere 2.4ghz draait dus :P)

* Anoniem: 2053 is best wel jaloers op een dual AMD opstelling en wil er ook wel een.... hoewel de dual p3 nog goed loopt nu :)

Oh ter vergelijking.. Dual p3 kost nu

600 piek voor de Aopen plank met scsi netwerk etc.
450 piek Processor 1
450 piek Processor 2
--------------------
1500 piek totaal ex btw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlap
  • Laatst online: 15-09-2024

FlipFlap

Tweakeroid sinds 28_01_2001

Mijn ervaringen strekken nog niet verder dan het leveren van een moeizame strijd om een Tyan TigerMP in mijn bezit te krijgen.

Ik zou bijna een beloning uit gaan loven voor degene die mij er één kan leveren.

ff niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op vrijdag 30 november 2001 12:47 schreef abbadon het volgende:

[..]

Nou, dat wil hier ook héél af en toe eens gebeuren; normaal staat het blauwe voortgangsbalkje halverwege een minuut stil en gaat 'ie weer verder (zoals eerder gezegd), maar in een zeldzaam geval gebeurt er na die minuut niks meer. Maar als het eenmaal draait, draait het als een gek :)
Zo gaat dat bij mij ook (balkje blijft op ca 50% tijdje wachten). Het kan ook gewoon zijn dat ik te ongeduldig ben om te wachten tot-ie verder gaat als het lang duurt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm vreemd, ik heb wel inderdaad gezien dat de performance van de Dual AMD iets hoger is maar om direct te zeggen 2x zo hoog? Nee, niet direct. Eerder iets van 50-60% sneller. Het ligt natuurlijk aan de benchmark die je draait. Het geheugen van de dual P3 is de beperkende factor, echter in puur numbers crunching zit veel minder verschil... (behalve dat de ene 2ghz en de andere 2.4ghz draait dus :P)
De vergelijking die ik maak is identieke configuratie en identieke applicaties. De Thunder 2x1200MP gebruikt dan gemiddeld de helft van de tijd die een DX34 2xP3-1000 nodig heeft.

In theorie dus slechts 2x200 Mhz sneller, maar de prestatie komt volgens mij vooral uit de dual functions van de chipset en mem, waar de P3 ontwerpen dat nog braaf met elkaar delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 12:14 schreef Femme het volgende:
Dat probleem met die voeding en de hoge prijs ligt aan de Thunder. 430W is nodig om AGP Pro100 videokaarten (die niemand gebruikt afgezien van een paar zeldzame 3D profi's) en grote SCSI RAID arrays te kunnen draaien. Het is niet de processor die zoveel power nodig heeft. Een Tiger MP kan prima draaien op een 300W voeding, hangt ervan af hoeveel spul je in je systeem hebt.
De Tiger is inderdaad stukken goedkoper, maar mist weer een aantal andere zaken. Wanneer je die niet nodig hebt ben je inderdaad goedkoper uit.

De Thunder 460W voeding met RAID5 'full' trok het niet en gaf wat problemen. Op advies van Tyan.de hebben we de hele bundel aan een eigen voedig gehangen en daarmee waren de problemen opgelost. Tuurlijk trekken de cpu's niet zo'n berg stroom, maar de combinatie 1Gb+2xMP+5xSCSI was wellicht toch te veel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De vergelijking die ik maak is identieke configuratie en identieke applicaties. De Thunder 2x1200MP gebruikt dan gemiddeld de helft van de tijd die een DX34 2xP3-1000 nodig heeft.
Puur rekencapaciteit of een combinatie van rekenen, geheugen en schijftoegang. Dat laatste denk ik, kan zeker kloppen maar om het helemaal goed te testen zou je dan een dual athlon MP 1000 en een dual p3 1000 even naast elkaar moeten zetten.. Immers de athlon is 400mhz sneller ;) Het is net of je 2.5 tegen 2 proc's test.

Maar inderdaad, die aparte bus per processor is ZEEEEERR goed.... Jammer dat de P4 niet dual kan :( En de p4 xeon bijna onbetaalbaar is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Puur rekencapaciteit of een combinatie van rekenen, geheugen en schijftoegang.
Het laatste inderdaad. Zeeeeeeeeeeeeeeer veel queries, en met de resultaten vette berekeningen maken, nieuwe queries, berekenen, tot het gewenste resultaat bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
hmmm femme en abbadon dat probleem heb ik nooit? welk revisie bord hebben jullie? Of het zal wel komen door al die shit die jullie erin hebben hangen. Ik heb een relatief leeg kastje.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het laatste inderdaad. Zeeeeeeeeeeeeeeer veel queries, en met de resultaten vette berekeningen maken, nieuwe queries, berekenen, tot het gewenste resultaat bereikt is.
Aha ;) Dan speelt de bus parten ja... En ook de onboard controller van de DX34... Da's ook niet de snelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aha ;) Dan speelt de bus parten ja... En ook de onboard controller van de DX34... Da's ook niet de snelste.
Die van de Thunder is een beest. Ik ben ook erg tevreden over de 2 onboard nics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 14:33 schreef gladiool het volgende:
hmmm femme en abbadon dat probleem heb ik nooit? welk revisie bord hebben jullie? Of het zal wel komen door al die shit die jullie erin hebben hangen. Ik heb een relatief leeg kastje.
Bij mij was het probleem opgelost na het installeren van de nieuwste AMD761 driver, heb jij dat toevallig ook gedaan? Of hebben wij beiden een Thunder en zij een Tiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tefflar
  • Laatst online: 11-12-2023
Abbadon en Femme,

bij booten een tijdje blijven hangen is vaak als je een SCSI kaart ZONDER harddisk in je systeem hebt. Dus je hebt bijvoorbeeld een RAID kaart er in zitten en een SCSI kaart/poort waar je CD-ROM en/of writer hangen. Dan blijft hij dus een tijdje hangen op de hdd loze kaart...

Probeer maar eens er een harddisk bij te hangen.

Dit is teminste mijn ervaring...

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb twee SCSI schijven aan m'n 29160 dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Ik heb er AMD driver pack 1.2 en de 1.41g IDE drivers op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Tja, ik heb ook twee disken aan m'n Tekram hangen, dus denk ik niet dat dat het is. Ik geloof dat m'n AMD IDE driver inderdaad niet helemaal kosher is, dat zal ik eens uitoeken als ik thuis ben. Ik zal het ook eens zonder m'n PCI videokaart proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
maar welke rivisie? ook 1.03?

die heeft een andere clock generator die tot 150 mhz kan dacht ik.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29173

in spellen schijnen 2 athlons dus langzamer te zijn dan 1: Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/mainboards/dual-duron/games.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 16:31 schreef DJ_PP het volgende:
in spellen schijnen 2 athlons dus langzamer te zijn dan 1
Dat zie je wel vaker met games, ook op dual p3 bordjes. Maar ik moet je bekennen dat ik bij dit soort borden ook niet zozeer aan games denk, maar meer aan zware werkstations of servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlap

FlipFlap

Op vrijdag 30 november 2001 13:57 schreef FlipFlap het volgende:
Mijn ervaringen strekken nog niet verder dan het leveren van een moeizame strijd om een Tyan TigerMP in mijn bezit te krijgen.

Ik zou bijna een beloning uit gaan loven voor degene die mij er één kan leveren.
Beter gezegd..... Ik bied 800,- voor iemand die mij er dit weekend één kan leveren.

ff niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op vrijdag 30 november 2001 16:31 schreef DJ_PP het volgende:
in spellen schijnen 2 athlons dus langzamer te zijn dan 1: [afbeelding]
Ook lekker belangrijk, 1 fps. Ik speel zelf trouwens praktisch nooit games dus het zelf me een worst wezen hoe snel SMP in games is. Ik denk dat de meerste dual CPU workstation gebruikers daar hetzelfde over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29173

Op vrijdag 30 november 2001 16:47 schreef Femme het volgende:

[..]

Ook lekker belangrijk, 1 fps. Ik speel zelf trouwens praktisch nooit games dus het zelf me een worst wezen hoe snel SMP in games is. Ik denk dat de meerste dual CPU workstation gebruikers daar hetzelfde over denken.
toch meer als 1 fps :+, ik koop me met kerstmis dual AMD (niet dat dat wat boeit) maar vind (ondanks dat ik zelf geen spellen speel) het toch wel spijtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Nou, heb nu de Pioneer DVD speler even losgekoppeld van m'n, overigens rev 3, Tyan en hij loopt het gehele balkje nu door in 30 sec, zonder een noemenswaardige pauze :? Ik had al eerder gedoe met deze Pioneer op dit bord. Overigens, nu ga ik het toch niet meemaken? : m'n beide cpu's worden voor de volle 100% gebruikt (MSTask.exe en svchost.exe), ding valt niet vooruit te branden :( Als je het over de duivel hebt....

Wat games betreft, die speel ik ook niet zo gekke veel, maar afgelopen weekeinde heb ik een LAN gehad en Q3 en UT draaien echt als een (non-NS) sneltrein. 3DMark2001 is 7404, dus met gameperformance zit het wel goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
100% cpu probleem ook alweer opgelost :) Heeft iemand hiero een blue screen gekregen bij installeren v.d. AMD IDE drivers op z'n TigerMP? Hier is het BSOD gallore :( , welke ik ook installeer; de nieuwe 1.41 of degene die in de 1.3 driverbundel zit. Tijdens de installatie klapt het blue screen me voor de neus met een melding over cdfs_file_system (plus de obligate niet te begrijpen nummers, getallen en wat dies meer zij). Hmmm, 'running like a charm' is wellicht een beetje overdreven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb je er aan gedacht om de voorgaande versie te de-installeren en de bios versie te flashen die er bij hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op vrijdag 30 november 2001 17:52 schreef Sepans het volgende:
Heb je er aan gedacht om de voorgaande versie te de-installeren en de bios versie te flashen die er bij hoort?
Ik heb helemaal geen AMD IDE drivers geïnstalleerd (althans, dat meen ik me met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te herinneren, en onderstaande screenshot overtuigt me daar ook van):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/system_properties.gif

Volgens mij moeten de PCI en IDE gerelateerde zaken niet als standaard worden gezien, of is dat bij jullie ook zo?

En wat betreft het BIOS, da's de nieuwste (1.03) en zat al op het bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 30 november 2001 19:11 schreef abbadon het volgende:

Volgens mij moeten de PCI en IDE gerelateerde zaken niet als standaard worden gezien, of is dat bij jullie ook zo?
Ik heb de AMD-766 PCI Bus Master IDE Controller V1.36 in gebruik. Voor die tijd had ik ook problemen met traag opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op vrijdag 30 november 2001 16:59 schreef abbadon het volgende:
Nou, heb nu de Pioneer DVD speler even losgekoppeld van m'n, overigens rev 3, Tyan en hij loopt het gehele balkje nu door in 30 sec, zonder een noemenswaardige pauze :? Ik had al eerder gedoe met deze Pioneer op dit bord. Overigens, nu ga ik het toch niet meemaken? : m'n beide cpu's worden voor de volle 100% gebruikt (MSTask.exe en svchost.exe), ding valt niet vooruit te branden :( Als je het over de duivel hebt....
Het zou idd wel eens aan CD-ROM of DVD drives kunnen liggen. Bij mij blijft-ie op ca 50-60% even hangen en als hij verder gaat met booten hoor ik m'n CD-ROM of DVD drives opspinnen als daar een CD in zit.

Ik draai hier overigens probleemloos de 1.4 IDE drivers:

[img]'http://tweakers.net/ext/i.dsp/1007152314.gif'[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 25-04 19:12

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op vrijdag 30 november 2001 13:58 schreef Femme het volgende:
Zo gaat dat bij mij ook (balkje blijft op ca 50% tijdje wachten). Het kan ook gewoon zijn dat ik te ongeduldig ben om te wachten tot-ie verder gaat als het lang duurt :) .
Ik heb dan wel geen dual AMD, maar sinds ik m'n CDD3610 heb vervangen door een Plextor 24/10/40A blijft mijn balkje ook opeens een hele tijd staan op 50%. Het is nog niet de minuut, die ik hierboven tegenkwam, maar toch zeker een seconde of 15.
Naja.. booten doe ik toch maar 1x per dag. :)

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
ik heb wel bij booten dat, voordat windows start, me Tiger erg langzaam de IDE devices detecteert, en dat komt denk ik door mijn CDROM. Het duurt flink langer dan ik gewend was. Maar daarna laat ie vuursporen achter.

Ik merk nu trouwens dat mijn maxtor 13 gig 7200 toeren echt de bottleneck wordt, vooral als hij tijdens het renderen moet swappen. Dan doen de procs soms helemaal nop.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Op vrijdag 30 november 2001 13:57 schreef FlipFlap het volgende:

* PcDealer krijgt in week 48 een stel en verder rond 12 december.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op vrijdag 30 november 2001 21:32 schreef Femme het volgende:

[..]

Het zou idd wel eens aan CD-ROM of DVD drives kunnen liggen. Bij mij blijft-ie op ca 50-60% even hangen en als hij verder gaat met booten hoor ik m'n CD-ROM of DVD drives opspinnen als daar een CD in zit.

Ik draai hier overigens probleemloos de 1.4 IDE drivers:
Toch gek dat bij jou er ook een kleine opstart pauze in zit terwijl je alleen maar SCSI stuff hebt. Daaruit maak ik op dat het IDE protocol (en mijn niet geïnstalleerde driver) dus niet per definitie de schuldige is (wat ik eerst wel dacht). Maar dat het wel wat te maken heeft met CD-rom of DVD devices weet ik na het loskoppelen van m'n DVD nu wel zeker.

Ik geloof het eigenlijk wel met die IDE driver; heb geen zin om W2K opnieuw te installeren en alles draait voorts toch prima :)
Op vrijdag 30 november 2001 16:43 schreef FlipFlap het volgende:

[..]

Beter gezegd..... Ik bied 800,- voor iemand die mij er dit weekend één kan leveren.
Zijn de TigerMP's nu zo moeilijk te krijgen dan?
Op zaterdag 01 december 2001 00:22 schreef gladiool het volgende:
...
Ik merk nu trouwens dat mijn maxtor 13 gig 7200 toeren echt de bottleneck wordt, vooral als hij tijdens het renderen moet swappen. Dan doen de procs soms helemaal nop.
Meer RAM :) (jammer dat die 512MB Reg DIMM's nu zo stervensduur zijn ;( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
yeah meer ram ja. Trouwens nog een vraagje, beetje general maarja.

Als ik me voeding aanzet via de stekkerdoos zie je de lichtjes op het toetsenbord ff branden. Dat betekent dat alles altijd onder stroom staat als een soort standby. Maar ik zet snacht's altijd me stkkerdoos uit. Is het beter om hem gewoon aan te laten of is het veiliger om echt de "juice" af te knijpen. En is het slim om een piekspannings filter vor mijn voeding te plaatsen? (zo'n klein wit kastje?)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Tiger MP's hebben wat vertraging opgelopen. :(

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138

Heb zelf ook de eer gehad een Tyan Thunder in elkaar te schroeven (als ik het goed heb dat systeem van Sepans om precies te zijn :P).

Maar dat is echt een serversysteem: Niet iets wat je in je huiskamer zet om een beetje te kunnen multitasken. Ikzelf ben (erg ongeduldig) aan het wachten op een goede MPX oplossing: Liefst de A7M266-D.

Wat mij interesseerd, is hoe de borden (chipsets) zijn qua busfrequentie. Dat Sepans zijn bord niet op 166Mhz bus laat draaien kan ik begrijpen, maar wat is de ervaring van anderen?

Zeker met de moeilijk te unlocken XP's, is het toch de makkelijkste oplossing om de bus omhoog te gooien (en met relatief de meeste winst).

Jammergenoeg gaat haast geen enkele review van de bordjes in op de overclockability van het bord. Daarnaast is het vooral interessant wat een hogere bus doet met de bus van 66MHz/64bit PCI (daar komt een 19160 controller op). Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op zaterdag 01 december 2001 17:41 schreef werty het volgende:
.....
Wat mij interesseerd, is hoe de borden (chipsets) zijn qua busfrequentie. Dat Sepans zijn bord niet op 166Mhz bus laat draaien kan ik begrijpen, maar wat is de ervaring van anderen?
.....
Om met de deur in huis te vallen: het zijn geen overclock borden. Ik heb de rev 3 TigerMP en ben wat met de FSB aan het spelen geweest, maar echt hoog kom ik niet. 140MHz is geen probleem, maar als ik m'n ram timings wat strakker instel kom ik 100% stabiel maar t/m 138MHz, dat schiet dus niet echt op. De TigerMP heeft 150MHz als hoogste FSB, maar tot dusver heb ik nog geen berichten gehoord/gelezen dat iemand het gelukt is 'm daar fatsoenlijk op te laten draaien. Wat nou precies de beperkende factor is weet ik niet, maar het heeft zeker te maken met het registered geheugen en wellicht de chipset zelf gezien m'n lagere overclock resultaten met strakkere mem timings. Aan m'n XP's ligt het vast en zeker niet (AGKGA-y 1700+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wist dat dat de Tyan's niet voor O'clocking gemaakt zijn:
Ook logisch; Een serverboard wordt niet oçlocked, die koop je voor zijn stabiliteit.
En registered DIMM staat ook al bekend om zijn niet-oc eigenschappen.

Maar kan in die Tyan Tiger dan geen niet-registered geheugen? (de Asus, gigabyte en Abit gaat dit nl wel ondersteunen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WAZZABI???!!!
Op zaterdag 01 december 2001 17:41 schreef werty het volgende:
Heb zelf ook de eer gehad een Tyan Thunder in elkaar te schroeven (als ik het goed heb dat systeem van Sepans om precies te zijn :P).
Die is allang weer gestripped en hangt nu in een 19" rack. De 2e voeding is namelijk een stuk kleiner, en gaat wel zonder problemen in een rack. Vreemd eigenlijk.
Ik heb begrepen dat de meeste PCI kaarten in deze config erg snel gaan klagen. Ik heb het zelf met deze kaarten nog nooit geprobeerd, maar volgens een verslag in USA weigeren de Adaptec's en 3Com 64ers gewoon alle diensten. Opvallend dat ook de onboard nic's direct meer aanspreekbaar waren. URL ben ik kwijt, maar ik zal zo even graven.

Waar we het al over hebben gehad, is stabiliteit voor deze servers het allerbelangrijkste, dus oc'en is uit den bozen voor deze setup. Maar de enorme hoeveelheid aansluitingen voor extra monitorbare fan's op de Thunder vragen bijna om een flinke OC ronde >:)
Zeker met de moeilijk te unlocken XP's, is het toch de makkelijkste oplossing om de bus omhoog te gooien (en met relatief de meeste winst).
De MP's zijn weer niet gelocked, wat we ook gezien hebben met het vreemde booten op verschillende snelheden. Oh, voor de meelesenden: Het systeem kwam dus met een voeding die het binnen 3 seconden begaf. Om te bepalen wat er loos was, hebben we na overleg met Tyan, AOpen en AMD de MP's even in een ander bord gedrukt, wat helaas de MP's niet ondersteunde. De cpu's werkten wel (pffew) maar bleken op verschillende bus freq's te booten.

Lang gefilosofeerd met verschillende experts, waaronder Werty, tot uiteindelijk AMD met een antwoord kwam: de MP's zijn niet gelocked, en nemen de 'last-known-speed' over.

Of dit helemaal klopt weet ik niet, en ik kan nog niet alle logica ervan volgen. Maar eenmaal in een bord wat de MP's wel aankan stond de clock direct op 133.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op zaterdag 01 december 2001 18:23 schreef werty het volgende:
Wist dat dat de Tyan's niet voor O'clocking gemaakt zijn:
...
Waar zie je me voor aan >:) Toen ik 'm bestelde wist ik niet beter dan dat je helemaal niet met de FSB kon spelen. Ik las het pas één, twee dagen of zo voordat ik 'm ontving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbandon: Kwam nu pas op het geniale idee om je bakspecs te bekijken :P

Maar heb je het idee dat je "vast" zit op de 136Mhz omdat je geheugen nie verder wil (niet leuk wat dat betreft, dat ECC), of omdat je bord nie verder wil? En ik lees net dat er ook alleen maar registered ingaat :(

Dan is het wachten toch het beste: Hoop dat Azuz erin slaagt om toch die bus hoger te krijgen; sowieso werkt dat bord dus ook met niet-ECC DDR, scheelt weer wat geld (waar heb ik het over, ga toch veelteveel geld uitgeven aan die PC >:))

/edit
Sepans: Op de Thunder en de Tiger zitten 33Mhz PCI-sloten, geen 66Mhz als op de MPX chipset zoals de Asus (http://event.asus.com.tw/EXPO2001/product/mb_a7m266-d.htm).
Dus vroeg ik mij af hoe deze op een hogere systeembus reageerd. Maar helaas (gelukkig :?) dus niet te vergelijken met de Tyan borden :(
Hoop dat die dingen 75Mhz kunnen draaien, we'll see...

Daarbij ga ik denk ik geen MP's kopen: Ten eerste zijn die veel duurder, daarnaast weegt ook mee dat ik er binnen een jaar toch weer snellere CPU's in wil :P
Vandaar mijn interesse in een hogere bus... Als hierin geen Mhz te halen valt, dan ga ik idd maar voor MP's: Om toch die multiplier omhoog te kunnen potloden :)
/edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op zondag 02 december 2001 15:31 schreef werty het volgende:
Abbandon: Kwam nu pas op het geniale idee om je bakspecs te bekijken :P

Maar heb je het idee dat je "vast" zit op de 136Mhz omdat je geheugen nie verder wil (niet leuk wat dat betreft, dat ECC), of omdat je bord nie verder wil? En ik lees net dat er ook alleen maar registered ingaat :(
Ja, dat idee heb ik, en dan niet door de ECC factor (want die heb ik uitstaan, scheelt alleen maar speed >:) ) maar door de registred factor (waar niet omheen te komem is). Eigenlijk vind ik het ook 'lekker belangrijk', want standaard blaast deze machine met gemak een veel duurdere dual P4 Xeon 1.8GHz van z'n sokken om maar een patserige vergelijking te maken. Gisteren ben ik voor het eerst even flink met 3ds max4 bezig geweest (m'n eerste animatie :) ), en dan zie ik 'm lekker tot 100% cpu gebruik oplopen; daar is 'ie voor gemaakt. Maar het tweaken en overclocken zit er bij mij nu eenmaal in, dus die paar (onmerkbare?) procentjes pik ik zo mooi mee. Overigens draait 'ie op dit moment @ standaard 1466MHz, want voordat CPUFSB (de FSB tool die ik gebruik) effect heeft moet ik 'm eerst weer rebooten, en daar heb ik niet altijd trek in voor die paar extra MHz'jes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 02 december 2001 15:31 schreef werty het volgende:
Sepans: Op de Thunder en de Tiger zitten 33Mhz PCI-sloten, geen 66Mhz als op de MPX chipset zoals de Asus (http://event.asus.com.tw/EXPO2001/product/mb_a7m266-d.htm).
Dus vroeg ik mij af hoe deze op een hogere systeembus reageerd. Maar helaas (gelukkig :?) dus niet te vergelijken met de Tyan borden :(
Hoop dat die dingen 75Mhz kunnen draaien, we'll see...
Ik bedoelde ook niet op de Tyan borden, maar een verslag van een yank die met Adaptec en 3com 64kaarten had zitten klooien en al snel tot de ontdekking kwam dat die geen enkele aanpassing dulden. Hetzelfde zie je met 3com giga kaartjes, die direct niet meer gezien worden zodra je ook maar een beetje oc'ed.

Vaak zie je in de zgn. server borden dat je niet alleen nauwelijks mogelijkheden hebt om er meer uit te persen, maar ook dat ze dit genadeloos afstraffen zodra je dat wel doet. Wat mij overigens opviel is dat ook w2k AS direct 'over-de-rooie' ging op een flink opgeschroefd VP6 bord, dat onder w2k probleemloos draait (voorzover een VP6 probleemloos draait >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leve Abit >:)

Klopt van die serverborden, alleen maakt die Asus dus ook reclame voor o-clockability... Zal mij benieuwen :)

Lees trouwens net dat die 66Mhz 64-bit PCI sloten door de Northbridge aangestuurd worden, heb nog nie kunnen vinden hoe die nu precies "verbonden" zijn. Ik vrees dat daar gewoon een divider tussenzit van 2 :(
Of is dit anders geregeld (heeft de northbridge de mogelijkheid zijn eigen clocksignaal te voeren voor zoiets?).

/edit
wtf? Ze hebben nog geen technical doc's liggen over de MPX chipset...grmbl...naja...als iemand ze kan vinden, graag :)
Wil toch wel ff weten hoe of wat, want anders laat ik twee MP-procs voor niets bestellen :)
/edit

Sjeez...Zit nu duidelijk boven mijn vakgebied te lullen :P
Tijd om aan die leercurve te werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zeer charmant dual schopje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Hmm, dit wist ik niet:
Dear *******.

Thank you for the email and your interest in our products.
I apologize for the delay answering your question.
The Tyan Tiger board is not recommended from us for
our processors
. In your special case it seems that
the motherboard cannot communicate correctly with the EIDE port.
Most likely there is no solution for your problem.

Kindest regards
AMD Technical Support, Europe
Ik heb ze verteld dat ik er MP's in heb zitten (leugentje om eigen bestwil ;) ) Dus, AMD ondersteund dit bord in tegenstelling tot de Thunder niet. Ik dacht, ik meld het even.
Overigens heb ik er geen problemen mee, met die weerspannige IDE driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 18:15

4POX

Everybody is wired

Vraagje...

Toen er nog geen dual amd systemen bestonden kwamen er al geruchten naar boven dat je twee verschillende CPU's stabiel samen kunt gebruiken...

Maar nu de dual systemen verkrijgbaar zijn geworden ben ik nog nergens tegen gekomen van iemand die het geprobeert heeft...?

dus wie weet het ??

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Laatst online: 26-04 21:42

BrZ

hmm.. ik vind dat ik dus ook maar es moet posten in dit topic :P

Waar ik dus geen last van heb is dat het booten van het OS (nu winXP, vroeger win2k) traag is, dat gaat gewoon vlot...

Wat wel lang duurt bij mij, is het stuk daarvoor...

Ten eerste duurt het 10 volle secs voordat ik ook maar beeld krijg :?
En daarna 2 NICs met bios, IDE controller, (redelijk trage) SCSI controller...

Verder echt enorm stabiel (nog geeneen keer gecrashed) :)
Op maandag 10 december 2001 23:56 schreef 4POX het volgende:
Vraagje...

Toen er nog geen dual amd systemen bestonden kwamen er al geruchten naar boven dat je twee verschillende CPU's stabiel samen kunt gebruiken...

Maar nu de dual systemen verkrijgbaar zijn geworden ben ik nog nergens tegen gekomen van iemand die het geprobeert heeft...?

dus wie weet het ??
Hmm... had Femme er nou niet een athlon en een duron op geprikt wat dus niet werktte?

Maar als je mij een 2e cpu leent wil ik het wel proberen hoor :P

(ik heb nu dus 2 Thunderbird 1333's erop zitten...)

• FlipFlap

FlipFlap

Mijn dual AMD ervaringen.

2x booten ==> bord dood & overleden

:'(

ff niets

• Abbadon
Op donderdag 13 december 2001 11:12 schreef FlipFlap het volgende:
Mijn dual AMD ervaringen.

2x booten ==> bord dood & overleden

Da's kort maar krachtig. Jammer ;( enig idee wat de doodsoorzaak is?

• FlipFlap

FlipFlap

Nee. Ik heb alles getest wat ik maar kon testen. Alle onderdelen doen het behalve het moederbord.

Ik had de pjuter geassembleerd -> kast dicht -> booten -> installeren -> rebooten -> dood

ff niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hoe dood is dood? Mijn plank wilde ook niet booten toen ik 'm net had, maar toen bleek dat ik de DIMMs er erg hard in moest duwen. Daarna wilde hij wil booten.

Duron 800 + Tbird 1100 willen niet samen booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlap

FlipFlap

Het probleem is dus dat hij het eerst wel deed. Tijdens het installeren moest er geboot worden en hij leek wel weer aan te gaan, maar op het beeldscherm werd niets meer weergegeven.

Daarna ben ik onderdelen gaan vervangen. Heb ik onderdelen getest in andere computers. PCI Grafische kaart erin. 1 Processor eruit, etc. Zelfs nog via een andere voeding aangesloten.

Niets hielp. ;(

ff niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Krijg je nog wel piepjes te horen? Probeer het anders eerst met alleen één cpu (en geen PCI kaarten), vervolgens met cpu en één DIMM, en daarna ook met AGP kaart. Als je bord helemaal niks van zich laat horen is 'ie denk ik inderdaad dood (of de speaker moet toevallig ook kapot zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlap

FlipFlap

Op vrijdag 14 december 2001 09:21 schreef abbadon het volgende:
Krijg je nog wel piepjes te horen? Probeer het anders eerst met alleen één cpu (en geen PCI kaarten), vervolgens met cpu en één DIMM, en daarna ook met AGP kaart. Als je bord helemaal niks van zich laat horen is 'ie denk ik inderdaad dood (of de speaker moet toevallig ook kapot zijn)
Ik weet ondertussen niet meer zeker of ik dat ook geprobeerd heb. Zal ik vandaag iig alsnog ff testen.

Bedankt voor de tip

ff niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grmbl!

Zit ik te wachten op de 760MPX, vindt een of andere gast met mijn toekomstige bord uit, dat de chipset geen XP's ondersteund ;(

Maakt de keuze op zich wel makkelijker tussen de MP en de XP :P

Heb van een kennis ook mogen vernemen dat zijn Tiger MP dood was :(
"Alles" geprobeerd: Nieuwe procs, nieuwe mem, voeding...Nix :(
Leek er ook verrekte veel op dat het AGP slot het begeven had: Misschien toch een zwaktepuntje van de Tiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20127

He FlipFlap ik ben blij dat ik niet de enige ben.

Bij mij ging de eerste boot met alleen de cpu's (2*xp1600+), het geheugen(2*256 mb crusial ecc reg.), een simpel geluidskaartje en een fasttrack 100 TX2 prima. Ik heb niet wat ik de bios rondgesnufeld en daarna het systeem weer uitgeschakeld.
Daarna heb ik de floppydrive, een 20gig hd, een dvd spelertje en mijn 2*60 ide raid0 array aangesloten. En daarna starte hij op tot het scherm waar hij zegt dat er twee cpu's op 1400 zijn en 512mb geuheugen aanwezig zijn. Dus ik reboot nog maar en keer en toen was hij dood.
Helemaal niks deed hij meer, geen beeld geen piepjes (tenzij ik het geheugen er uit haalde.
Alle andere onderdelen getest en werkten prima, behalve het bord dus.

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-04 17:39
Op vrijdag 14 december 2001 07:56 schreef FlipFlap het volgende:
Het probleem is dus dat hij het eerst wel deed. Tijdens het installeren moest er geboot worden en hij leek wel weer aan te gaan, maar op het beeldscherm werd niets meer weergegeven.

Daarna ben ik onderdelen gaan vervangen. Heb ik onderdelen getest in andere computers. PCI Grafische kaart erin. 1 Processor eruit, etc. Zelfs nog via een andere voeding aangesloten.

Niets hielp. ;(
mijn board leek ook dood na 2 keer booten. het bleek het geheugen te zijn. ik had 2 repen ddr geheugen maar dat bleek geen registerd geheugen te zijn. hij komt dus soms even op maar gaat wel dood. na 2 dagen en ander geheugen werkt hij als een trein.

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Nog een TigerMP/nVidia ervaring: gebruik niet de Detonator 23.11 als je de AMD AGP patch hebt geïnstalleerd, dan krijg je een Non-Maskable Interrupt error en kun je rebooten. Gisteren deze nieuwste Detonator geprobeerd en dat ging dus vrij snel mis. Toen ik even ging kijken op diverse fora bleek ik bij lange na niet de enige te zijn ;( (zowel W2K als XP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlap

FlipFlap

Geen piepjes hier. Ook niet als het geheugen verwijderd is.

Één cpu in CPU0 verder niets => geen piepjes :'(

ff niets

Anoniem: 43390

Op donderdag 29 november 2001 13:56 schreef smvs het volgende:

[..]

de warmte valt ook wel mee. sinds de mp/xp is dat een stuk beter geworden. amd heeft nu eenmaal die reputatie. tegelijk zie je dat intel er alles aan doet om die reputatie (van erg heet) niet te krijgen want als je ziet wat voor gigantische koelers er tegenwoordig bij een p4 boxed zitten... (goh hij wordt niet warm hoe kan dat nou...)

Afbeeldingslocatie: http://www.unique-hardware.co.uk/articleimg/p4volcano-intelcooler.jpg deze is echt HUGE, en je krijgt hem zelfs bij een 1,5 GHz P4 S478
Shit man wat een motorblok, zelfs macgyver zou een kleinere gemaakt hebben. Leg er ook eens een liniaal of munt naast om te vergelijken, het zou nl. een close-up kunnen zijn. Heppie trouwens nog meer van die foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlap

FlipFlap

Ik heb vandaag bij de post mijn nieuwe Tyan TigerMP gekregen en....... HIJ WERKT

Dit keer is het dus wel goed gegaan. En ik ben blij met mijn patser-pjuter :7

sry, moest het ff kwijt :)

ff niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op dinsdag 08 januari 2002 21:27 schreef FlipFlap het volgende:
Ik heb vandaag bij de post mijn nieuwe Tyan TigerMP gekregen en....... HIJ WERKT

Dit keer is het dus wel goed gegaan. En ik ben blij met mijn patser-pjuter :7

sry, moest het ff kwijt :)
Hehe :) Ik vind het altijd wel prettig te horen hoe iets nou afloopt (men post hiero maar van alles aan problemen, maar vaak krijg je de afloop niet te horen/lezen). Have fun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFlap

FlipFlap

En fun heb ik iig al gehad.

Ik ben absoluut geen fan van First Person Shooters oid, maar voor de fun een 3DMark2001 benchmark gedraaid om iig hier ontopic te kunnen blijven :+

Bij 1024*768, 32bits leverde mijn systeem via de Club3D Radeon (250/250) een mooie 7250 punten.

Overigens lukt het overklokken bij mij niet zo.
Ik heb hiervoor CPUFSB gebruikt, wat overigens een wazig progje is, en kreeg 'm op 136MHz. Vanaf 138MHz sprong mijn systeem automatisch in de reboot om vervolgens vast te lopen bij het opstarten van Windows (op de atapi.sys geloof ik).

Tot slot geeft een rc5 benchmark aan dat hij een 11 miljoen sleutels per seconde kan testen. Dat is wel ff wat meer dan de 2,8MKeys/s die ik met mijn BP6 kan trekken.

Al met al :7

Ik moet nog ff de bios door om te kijken hoe en wat ik nog in kan stellen. Wellicht via een extern progje e.e.a. nog wat scherper timen. Voor suggesties hou ik mij natuurlijk aanbevolen :)

ff niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Het nadeel van CPUFsb is dat je na elke aanpassing moet rebooten, en als je je bak uitzet is de setting weg (dus moet je twee maal booten bij de eerstvolgende keer dat je 'm aanzet).
Voor de ramtweaks kun je wpcredit & wpcrset gebruiken, die laatste onthoudt de settings wel :) Standaard wordt 't ram op de 2,5-3-3 settings ingesteld, maar met wpcredit/wpcrset kun je 't op b.v. 2,5-2-2 instellen.
Kijk eens in deze thread op 2cpu.com, daar wordt precies uitgelegd hoe je dat 't beste kunt doen en wat de diverse ervaringen zijn in combinatie met de TigerMP.

In het BIOS zul je weinig tot niets in kunnen stellen m.b.t. performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
Weer een nieuwe Dual AMD ervaring erbij:
De Thunder K7 icm een geforce 3 & Deto 23.11 drivers = bad bussiness.

Krijg je onder Windows een fijne bsod:
Hardware failure: call your hardware vendor (drastisch, erg drastisch)
NVM:Memory parity failure
Ik schrok me te pleurus; call your hardware vendor, tss..
het was iig een bekend probleem bij Tyan, dus andere Deto(22.50) gedraaid en voormekaar.

Just sharing my experience :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31879

die error heb ik ook al eens gezien op m'n compaqje, kan echter niet daar hij ecc rimmetjes heeft. Brakke drivers i.c.m. smp, maar de 23.11 draaid bij mij goed icm. elsa gladiac 721 = g3 ti 200
Op woensdag 09 januari 2002 14:13 schreef Sundead het volgende:
Weer een nieuwe Dual AMD ervaring erbij:
De Thunder K7 icm een geforce 3 & Deto 23.11 drivers = bad bussiness.

Krijg je onder Windows een fijne bsod:
Hardware failure: call your hardware vendor (drastisch, erg drastisch)
NVM:Memory parity failure
Ik schrok me te pleurus; call your hardware vendor, tss..
het was iig een bekend probleem bij Tyan, dus andere Deto(22.50) gedraaid en voormekaar.

Just sharing my experience :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
Ik gebruik dus ook ECC, dus ik had gelijk al zoiets van: :?
Bleek dus echt de combi van Thunder K7 & deto 23.11 & gf3 te zijn die niet werkte (belachelijk toeval, maar het was niet anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-04 23:30
Gladiol verander ff je icon man ( ;) kweet niet of dat wel mag )

maar goed zou zon 460 watt voeding ook een GF 4 TI 1000 kunnen treken ? met 4 raid disk's en 2 brander's en andre troep ? ( krijg ik me nieuwe comp in april dan is die GF 4 uit :9~ en ik wil ook MP voor gamezzzz :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
Met gemak.
Die 460 watt voeding (NMB bij mij dan)
kan tot 110 watt op de agp port leveren in mijn geval, dus dat moet geen probleem zijn, en de rest: ook wel, vier raid disks, heb zelf ook 4 disks erin hangen (weliswaar geen raid), geen vuiltje aan de lucht...
2 branders? ook wel, met 1 cdrom + brander kan het ook.
heb alleen nog maar sound + extra scsi controller erbij in, dus dat trekt ie ook wel.
460 duurt ff voordat ie dat vol heeft. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Voor de TigerMP'ers: een echte [url="http://"]Tyan System Monitor[/url] Tool :) Hij is eigenlijk bedoeld voor de S2466 (de MPX), maar werkt hier ook prima met de S2460 (de MP).

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/tyansysmoni.gif

Alleen de DDR spanning klopt met zo'n 1,2~1,26V niet. Ik dacht, ik meld het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hele mooie url... :(

http://www.tyan.com/support/html/sm_software.html doet het een stuk beter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Oww, sorry :{ Meende dat ik 'm d'r echt goed had staan. Nou ja, bedankt dan nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
Dat gaan we natuurlijk ook even proberen op de Thunder K7 natuurlijk....

Er zit hardware monitoring in de bios, dus ik ga ervan uit dat ie het bij de Thunder ook wel weet te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~bruces/tyan.gif

Hmmz...
Die 5v en die temperatuur van VRM2 bevallen me niet echt...
maar hij is wel stabiel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pennywise0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 17:14
Leuk al die ervaringen. :)

Ik kan goedkoop aan 2 Durons komen. Ondersteunt de Tiger MP of de MPX dit? En is het de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op maandag 21 januari 2002 15:48 schreef BrZ het volgende:
[afbeelding]

Hmmz...
Die 5v en die temperatuur van VRM2 bevallen me niet echt...
maar hij is wel stabiel :?
Blijven die waardes zo, ook na een nieuwe sensor update? Hier krijg ik vrij redelijke waardes (nu 43 en 43o)

Ik had eerst een ander simpel tooltje voor de cpu temp's, die geeft exact dezelfde waarden, dus dat gedeelte vertrouw ik wel.
Overigens vind ik het wel cool zoveel meet/sensor punten :P wist echt niet dat er zoveel op zaten.
Op maandag 21 januari 2002 16:35 schreef Pennywise het volgende:
Leuk al die ervaringen. :)

Ik kan goedkoop aan 2 Durons komen. Ondersteunt de Tiger MP of de MPX dit? En is het de moeite waard?
Ondersteunen: nee, werken: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel (d'r zijn er genoeg die twee Durons werkend hebben, en er zijn ook wel reviews over te vinden). Of het de moeite is moet je helemaal voor jezelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Op maandag 21 januari 2002 16:55 schreef abbadon het volgende:

[..]

Blijven die waardes zo, ook na een nieuwe sensor update? Hier krijg ik vrij redelijke waardes (nu 43 en 43o)

Ik had eerst een ander simpel tooltje voor de cpu temp's, die geeft exact dezelfde waarden, dus dat gedeelte vertrouw ik wel.
Overigens vind ik het wel cool zoveel meet/sensor punten :P wist echt niet dat er zoveel op zaten.
Waardes blijven zo...
MBM geeft zelfde waarde voor de 5V lijn...
Zou ik dan toch teveel stroom trekken voor m'n enermaxje? :P
binnenkort maar es een multimeter eraan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

hmmm...
Mijn DVD speler is kapot ofzo, dus die eraf gehaald... nu is mijn 5v lijntje 4,45v geworden... lijkt er toch op dat m'n voeding het erg zwaar aan het hebben is...

Toch maar over een Enermax 550watt gaan denken ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ehm...

Als je naar je specs kijkt...En je gaat ff optellen, kom je (ook al laat je het opspinnen van alle HDD's achterwege :P) inderdaad wel krap uit...

Is een tweede voeding geen optie? Je kan het natuurlijk altijd helemaal uitsluiten door ff wat HDD's af te koppelen, maarja :(

Ga je nog meer erbij zetten (kan dat? :)), dan kom je misschien met een 550W ook bedrogen uit :( Is niet de goedkoopste miskoop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

hmmm...
die 550watt is niet echt een oplossing voor mijn "probleem" :P
mijn voeding levert nu namelijk max 44A op 5v, zo'n 550watter levert 46A... nauwelijks meer dus... :{

2e voeding zou misschien een goede oplossing kunnen zijn jah...
Pagina: 1 2 Laatste