Dual AMD ervaringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enorm gaaf hoor jongens, al dat rekengeweld (ben zelf ook de trotse bezitter van twee duals :)) Maar wat gaan we doen wat al die power?
Tweede vraag: zij er al wat meer ideëen omtrent dat lange booten bij dualsystemen. Bij mij zijn de single-processor machines (zelfs de oude P233) sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12-2024

DrNo

100Mbit zuigt ;)

Ik heb ff die Tyan System Monitor getest en hij geeft tenminste betrouware resultaten weer :) alleen jammer dat mun CPU's op 50 graden draaien :( (wel met koe)

IDE just wastes loads of the computer's time with a stream of "just a mo, I'm nearly there ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38

BrZ

Op woensdag 23 januari 2002 06:27 schreef wildmedia het volgende:
Tweede vraag: zij er al wat meer ideëen omtrent dat lange booten bij dualsystemen. Bij mij zijn de single-processor machines (zelfs de oude P233) sneller.
Mja... heb ik hier ook jah... maar eerlijk gezegd heb ik er geen last van... zo vaak reboot ik namelijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
  • Laatst online: 27-04-2024
Enorm gaaf hoor jongens, al dat rekengeweld (ben zelf ook de trotse bezitter van twee duals :)) Maar wat gaan we doen wat al die power?
:?
Ik denk dat hier weinig aan gedaan kan worden,
om mijn eigen situatie te schetsen:
Boot; ecc inschakelen(allemaal nulletjes naar het geheugen schrijven) duurt vrij lang, vervolgens 2 scsi controllers met in totaal 3 kanalen om af te lopen, en vervolgens nog een keer op F1 drukken omdat die klere bios struikelt over het feit dat ik er 2 "ordinaire" T-birds op heb, en dan pas grijpt ie naar me o/s....

Dus mwa, ik zie er geen heil in om überhaupt een poging te doen om dat te veranderen (okee, gaat binnenkort een scsi controller uit, maar dat is het ook)
De tijd die aan mijn boot vast zit beschouw ik als noodzakelijk kwaad, en ik kan er gerust mee leven.

In hoeverre dat met die Tiger overbodig/overkombaar is weet ik niet, maar met die Thunder accepteer ik het maar al te graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNo

DrNo

100Mbit zuigt ;)

.......... en vervolgens nog een keer op F1 drukken omdat die klere bios struikelt over het feit dat ik er 2 "ordinaire" T-birds op heb, en dan pas grijpt ie naar me o/s....
Hmm geen problemen mee, ik heb 2 1.4 TB's er in zitten. Mischien zijn jouw TB's niet echt SMP compatible, check of ie dat ook heeft met 1 CPU.

Verder heb ik nog ff een vraagje de tempp bij alle sensoren (behalve DDR temp (40)) is 50 graden, is dit echt safe of moet ik er nog een fan bij zetten ?? (is trouwens onder full load)

edit:

reactie op BrZ
hmm klein detail ;) ik heb een TigerMP.

IDE just wastes loads of the computer's time with a stream of "just a mo, I'm nearly there ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Op woensdag 23 januari 2002 09:19 schreef DrNo het volgende:

[..]

Hmm geen problemen mee, ik heb 2 1.4 TB's er in zitten. Mischien zijn jouw TB's niet echt SMP compatible, check of ie dat ook heeft met 1 CPU.

Verder heb ik nog ff een vraagje de tempp bij alle sensoren (behalve DDR temp (40)) is 50 graden, is dit echt safe of moet ik er nog een fan bij zetten ?? (is trouwens onder full load)
Mja, maar heb jij nou een Thunder of een Tiger? Sundead heeft iig een Thunder ;)

Tiger pakt 2 tbirds zopnder probs (bij mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Op woensdag 23 januari 2002 05:43 schreef BrZ het volgende:
hmmm...
die 550watt is niet echt een oplossing voor mijn "probleem" :P
mijn voeding levert nu namelijk max 44A op 5v, zo'n 550watter levert 46A... nauwelijks meer dus... :{
Dat lijkt me ook niet het probleem. In ieder geval hoop ik het niet want ik heb me zelf net zo'n 431Watter besteld :) (vond het verschil tussen 44A en 46A te klein voor de prijs)
Wat de bootduur betreft, dat valt hier wel mee; het gaat sinds ik m'n DVD speler heb losgekoppeld nagenoeg net zo snel als m'n vorige uniprocessor bak. Ik heb ECC dan ook uitstaan.
Die DVD speler (een Pioneer 105 Slot-in) vertikt 't overigens om lekker met m'n bord samen te werken :(

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het nou met het geheugen op zo'n Tiger bord. Moet je daar telkens met twee ECC registered modules werken of kun je ook één zo'n bijvoorbeeld 256MB module gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op woensdag 23 januari 2002 10:26 schreef Verbrugge het volgende:
Hoe zit het nou met het geheugen op zo'n Tiger bord. Moet je daar telkens met twee ECC registered modules werken of kun je ook één zo'n bijvoorbeeld 256MB module gebruiken?
Één is prima, net als op een doorsnee bord. Hij heeft geen 128bit geheugeninterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je voor de snelle reactie. Ik wilde dit even zeker weten voor ik m'n dual AMD systeem van de week ga bestellen.

Toevallig nog een voorkeur voor een DVD speler die wel goed met het Tyan Tiger moederbord werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
hey goeie tip abbadon is wel handig progje dat tyan tooltje.

hier die van mij:

Afbeeldingslocatie: http://31.jvb.tudelft.nl/gladiool/tyantigertemp.jpg

Voor die knakker met een te hoge vrm2 temp, op hard ocp hebben ze net een msi dual amd getest, en die had ook een termometer die 20 graden verkeerd stond. Dat kan dus ook.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNo

DrNo

100Mbit zuigt ;)

Op woensdag 23 januari 2002 12:43 schreef Verbrugge het volgende:
Dank je voor de snelle reactie. Ik wilde dit even zeker weten voor ik m'n dual AMD systeem van de week ga bestellen.

Toevallig nog een voorkeur voor een DVD speler die wel goed met het Tyan Tiger moederbord werkt?
Mijn Poineer 305S werkt prima :)
alleen geeft mijn memorex 6/4/24 tijdens de SCSI-BIOS scan asyn als snelheid op :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 08:59 schreef Sundead het volgende:
:?
Wat ik bedoelde met die vraag (ik dacht hij vrij duidelijk was) is, wat gaan jullie draaien? Waarom heb je zulke zware machines nodig? Welke software wordt er gedraaid?
Ikzelf gebruik ze voor (netwerk)renderen van computeranimaties en videomontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op woensdag 23 januari 2002 18:29 schreef wildmedia het volgende:
Op woensdag 23 januari 2002 08:59 schreef Sundead het volgende:
[..]

[..]

Wat ik bedoelde met die vraag (ik dacht hij vrij duidelijk was) is, wat gaan jullie draaien? Waarom heb je zulke zware machines nodig? Welke software wordt er gedraaid?
Ikzelf gebruik ze voor (netwerk)renderen van computeranimaties en videomontage.
Ah, wel voor Photoshop, 3dmax4 en voor van alles tegelijk. Kijk, toen ik dit bord+cpu's+ram kocht was het even duur als een P4+i850+RDRAM, toen wist ik 't natuurlijk wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ah, effe een nieuwtje over de MSI K7D-Master, het MPX bord van MSI, is net getest door HardOCP en lees het volgende:
So to recap, AthlonMPs of course work in pairs. AthlonXPs work in pairs. TBirds and Durons work in single CPU configurations as well but not in pairs.
Da's mooi toch, dacht ik zo...

zie hier het hele verhaal:
http://www.hardocp.com/reviews/mainboards/msi/k7d/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Hmmm... net even een multimeter aan een molex gehangen...
5v is ongeveer 4,8v (12v is gewoon 12v)

Wat moet ik nu geloven? ;)
(ik weet dat de 5v op je moederbord vaak iets lager is, maar zoveel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Zoow, ook maar of op mobo zelf gemeten, 5v is daaro ruim 4,7v, stuk beter dan die 4,3v ;)
Maar blijft best laag... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
De Tyan monitor geeft hier ook een ca. 0.35V lagere waarde aan dan m'n Digidoc (heb geen andere meters). Dus zie ik wel een overeenkomst.

Wat m'n eerder genoemde DVD speler betreft, ik heb 'm gisteren even in een andere bak gehangen (een alles vretende BX) en BSOD gallore; dus geen TigerMP issue maar een zieke/kapotte Pioneer 105S ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk benieuwd naar temps die mensen met MP's bereiken. Ik heb 2x MP 1200 in een Thunder zitten, en de temp is rond de 56C stressed, wat ik toch wel hoog vind voor een server.

Deze week bleek namelijk een oud 'mankement' van de AMD's: van een cpu fan was een blad afgebroken en onder de andere bladen geraakt. De weerstand werd dus aanmerkelijk hoger, en daarmee de snelheid lager. Weg koeling dus, en hoewel het alarm op 60C al snel stond te piepen, bleef het systeem gewoon doorstampen. Gelukkig liepen we +/- 15 minuten later het serverhok in, en konden we nog net een kostbare MP redden, die al op 69C was aangeland...

Dus die beroemde thermische beveiliging waarmee het systeem bij problemen wordt uitgeschakeld werkt niet. Antwoord van Tyan: "Ja, klopt...".

Ooit een vergelijkbaar probleem gehad bij een P3 Dual. Volgende morgen een server die zich braaf had uitgeschakeld wegens te hoge temperatuur, nieuwe koeling plaatsen en verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
51~52o C max stressed hier. Met kast open 48~49o C. Dat 'ie niet automatisch down gaat klopt; AMD borden die dat doen zijn zeldzaam (als ze er al zijn). Ik heb overigens wel eens met een tooltje getest, 'm ingesteld dat 'ie bij 50o moest shutdownen; dat ging prima, alles werd flistend snel afgesloten en m'n bak ging uit :) (daar zorgde dat tooltje dus allemaal voor)
Maar zolang er geen borden gemaakt worden die goed met de MP/XP thermal diode om gaan vind ik het nog steeds geen serieuze server oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar zolang er geen borden gemaakt worden die goed met de MP/XP thermal diode om gaan vind ik het nog steeds geen serieuze server oplossing.
Mijn idee! Jammer, want de Thunder is gewoon een beest! Tyan geeft aan dat het niet goed te implementeren valt, omdat AMD met de diode rommelt... Ik weet natuurlijk niet of het klopt, maar ik vind het niet zo prettig dat ik binnen 3 maanden testen met een server al mazzel heb dat ik geen gefrituurde MP heb.

En dat is echt zonde. De performance van deze server ligt namelijk 100% boven de dual P3@1000 waar we mee vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
Hmz, nah ja, over welke activiteiten wij nu ondernemen met onze dual amd's is natuurlijk al vrij veelvuldig en languit besproken.
Maar enfin: 3dmax, fotosoep, rendering, server aangelegenheden (DNS,DHCP,FTP,dat soort dingen), etc. etc.
En natuurlijk ook wel de "normale" dingen die geen dual support hebben, maar dat hou je toch...
Niet alles wat je draait heeft natuurlijk support voor dual.
En als laatst natuurlijk: alles wel tegelijk :P

Tis idd jammer dat die thermal diode nog niet werkt, maar als server durf ik hem wel in te zetten, mits deze niet verdwijnt in zoverre dat er niet tot nauwelijks naar omgekeken wordt, dan wordt het risico te groot.
Zoals ik ook al zei, ik draai veel dingen tegelijk, waaronder server zaken, en dat kan heel fijntjes, en ja, ik zit er dagelijks achter, dus de nodige "veiligheid" is aanwezig, enigste waar ik eigenlijk bang voor hoef te zijn is dat me koelers eraf sodemieteren ivm met topzwaar (2x silverado) die zijn net wat zwaarder dan de amd specs van de socket, maar tot nu toe draaien ze nog altijd goed.
Al ruim een half jaar.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De servers waar we voor testen hangen in een 19" rack, en beheerders komen daar alleen als dat nodig is, dus soms dagenlang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Op vrijdag 25 januari 2002 08:36 schreef abbadon het volgende:
De Tyan monitor geeft hier ook een ca. 0.35V lagere waarde aan dan m'n Digidoc (heb geen andere meters). Dus zie ik wel een overeenkomst.
Oh ja? :P
Bij jouw weikt je molex dus 0,35v af van de software, maar bij mij is dat dus zo'n 0,7v
Zou eigenlijk wel es willen weten wat voor voltage je meet op je moederbord zelf :)
(dus met een multimeter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op vrijdag 25 januari 2002 18:27 schreef BrZ het volgende:

[..]

Oh ja? :P
Bij jouw weikt je molex dus 0,35v af van de software, maar bij mij is dat dus zo'n 0,7v
Zou eigenlijk wel es willen weten wat voor voltage je meet op je moederbord zelf :)
(dus met een multimeter)
Multimeter? Nooit mee gewerkt, laat staan dat ik er een heb (misschien dat iemand die ik ken zo'n ding heeft). Wel, de 330W heb ik zo-even vervangen door een heuse EG465AX-VE FMA :) (jaja zo staat 't op de doos) en m'n 5V doet volgens de Tyan monitor nu 4.78 en volgens m'n Digidoc 5.03. Ook als ik 'm er met 3ds max4 van langs geef (o.a. beide cpu's @ flankspeed) gaat 'ie max van 4.78 naar 4.7. Hij was me voorheen een keer of twee, drie vastgeslagen nadat de waardes wel erg begonnen af te wijken tijdens zulke loads.
Nu nog een nieuwe DVD-speler en ik ben voorlopig zoet :P

edit:

Hmmm, na wat testen blijkt m'n DVD-rom gelukkig niet stuk te zijn :) (speel nu een U2 concert af :P ). Alleen krijg ik 'm alleen als primairy slave aan de praat. Zowel de DVD- als een andere CD-rom krijg ik niet aan de praat op het secundaire IDE kanaal (slave of master). D'r is hoogstwaarschijnlijk toch iets mis met het 2e IDE kanaal op m'n bord ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.R. Overclocked
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 10:05

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

M'n ASUS A7M266-D doet het!!!

(Dual XP 1800+, alleen m'n koe vind maar 1 CPU, en hij herkend het type niet.... WindowsXP vind ze wel allebei :) )

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Cool :) Het 3e type bord in de thread. Ben wel benieuwd naar de stabiliteit en de temps, de Asus schijnt de XP's thermal diode's te kunnen uitlezen (hoewel ik dat niet zeker weet). Dus post plz t.z.t. graag je bevindingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundead
Abbadon

Zou het niet iets met de busmastering van het 2e ide kanaal te maken kunnen hebben misschien?
Tis een wilde gok, maar ik kan me niet voorstellen dat je secundaire ide kanaal zomaar kapoet is, dat gaat er bij mij niet in...

Check anders eens wat je instellingen in de bios zijn m.b.t. de ide kanalen, en post die hier eens als je wilt misschien kunnen we er wat aan doen...
1 ide kanaal kan natuurlijk niet...
(bij mij wel, maar das weer wat anders, daar staan ze beide uitgeschakeld :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
abbadon heb jij dat k7tt progje altijd ingesteld om af te sluiten bij temp hoger dan X? Nog nooit een per ongeluk te hoge reading gehad en dat ie voor nix afsloeg?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Op donderdag 31 januari 2002 08:24 schreef Sundead het volgende:
Abbadon

Zou het niet iets met de busmastering van het 2e ide kanaal te maken kunnen hebben misschien?
Tis een wilde gok, maar ik kan me niet voorstellen dat je secundaire ide kanaal zomaar kapoet is, dat gaat er bij mij niet in...

Check anders eens wat je instellingen in de bios zijn m.b.t. de ide kanalen, en post die hier eens als je wilt misschien kunnen we er wat aan doen...
1 ide kanaal kan natuurlijk niet...
(bij mij wel, maar das weer wat anders, daar staan ze beide uitgeschakeld :) )
Zal vanavond eens kijken (zit nu op m'n werk) wat er nu precies in m'n BIOS staat ingesteld.
Op donderdag 31 januari 2002 11:41 schreef gladiool het volgende:
abbadon heb jij dat k7tt progje altijd ingesteld om af te sluiten bij temp hoger dan X? Nog nooit een per ongeluk te hoge reading gehad en dat ie voor nix afsloeg?
Yup, da's mij een keer overkomen ja; soms geeft dat tooltje kortstondig een 2 maal te hoge T aan. Heb de auto-shutdown dus ook maar uitgeschakeld toen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas begint de test met de Tyan Thunder K7 helemaal verkeerd te gaan. In 1e instantie was het een snel en stabiel systeem, alleen de temps baarde me een beetje zorgen. Enige inspanningen van Werty brachten de temps 6C naar beneden, dus gaan met die banaan.

Dat leek ook goed te gaan, maar helaas is de pret alweer voorbij. De maximale uptime die we nu bereiken is 3 minuten, en dan een spontane reboot of hangen...

De komende dagen maar even testen met andere cpu's etc. om te achterhalen wat de oorzaak is...

Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ

BrZ

Op vrijdag 25 januari 2002 19:25 schreef Abbadon het volgende:
edit:

Hmmm, na wat testen blijkt m'n DVD-rom gelukkig niet stuk te zijn :) (speel nu een U2 concert af :P ). Alleen krijg ik 'm alleen als primairy slave aan de praat. Zowel de DVD- als een andere CD-rom krijg ik niet aan de praat op het secundaire IDE kanaal (slave of master). D'r is hoogstwaarschijnlijk toch iets mis met het 2e IDE kanaal op m'n bord ;(
Hmmz... mijn DVD speler werkt ook al niet op deze pc... :o
Sinds vandaag nieuwe brander, kreeg ik ook maar niet aan de praat, uiteindelijk opgelost door de AMD IDE drivers te installeren (:+), maar die DVD-rom werkt nog steeds neit mee :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.R. Overclocked

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

Hij heeft nu 24 uur aan gestaan, CPU 1&2 45 graden C, mobo 38 graden C
Dit is met coolermaster koelers (1, up to 1500 met artic silver, 2, up to 1900 met standaard koel-pasta-plak-dingetje...)

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I.R. Overclocked

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

Het is btw wel erg warm nu, op m'n kamer.
Ik zit nu in m'n t-shirt met beide ramen open achter m'n pc :)

Er staat hier 1 TB 1400@1533, en 2x XP 1800+

Pagina: 1 2 Laatste