Toon posts:

Linux TV-app

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sommigen van jullie herinneren je misschien dat ik een tijdje geleden suggereerde om een TV-applicatie in Gtk+ te schrijven, ik heb ook ooit een link geplaatst naar de CVS maar dat werkte niet qua installatie - de hele video-editor zit er namelijk ook bij (oeps). Ik heb op http://ronald.bitfreak.net/linuxvideostudio-tv-0.1.5-dev.tar.gz een tarball met alleen Studio-TV. Feel free om dit te testen, bug reports zijn welkom.

Voor diegenen die vragen waarom ik in hemelsnaam TV-app nummertje vijfhonderdnogwattes schrijf:
- xawtv is lelijk (maar wel zeer goed)
- kwintv werkt gewoonweg niet
- verder is er niks
- ik had alle objecten toch al met mijn video editor dus het was een piece of cake :)

Aldus, een nieuwe TV-app was geboren.

Hoe het werkt:
- Xv enablen (zie INSTALL - oftewel, 'Load "v4l"'toevoegen in modules sectie van je XF86Config, XFree 4.x hebben en de v4l/xv-module geinstalleerd hebben)
- ./configure; make; make install; stv
- rechtermuisknop, "channel editor", hier kun je kanalen aanmaken
- Nu kan je met het keuzeboxje in het windowtje of met je muiswiel kanalen selecteren

Het ziet er dan ongeveer zo uit als in http://ronald.bitfreak.net/images/stv.png

kort TODO lijstje (zie ook studio-tv.c):
- full-screen optie
- block-size resize (zoals xawtv)
- channel detector om automatisch een kanaallijst samen te stellen.

Degene die een van deze opties kan toevoegen (en die de patch door mijn strenge selectie heenkrijgt >:) ) krijgt een plaatsje in de AUTHORS en de README :). Bedenk s.v.p. dat het simpel moet blijven - liefst zonder audio-opties en met alleen Xv/V4L voor de video. Verder alles puur Gtk+. Suggesties voor andere features zijn natuurlijk ook welkom, maar nogmaals: houdt het simpel. Dus geen video-capture options ofzo (dit staat ook in de README) - dan moet je de video-editor zelf maar gebruiken :).

En laat me weten wat je ervan vindt!

Verwijderd

Ik krijg

ERROR: no suitable video4linux device found
Please supply a video4linux Xv-port manually ('stv -p <num')
en heb geen idee wat ik hier in zou moeten vullen. Load v4l staat erin en de module is geinstalleerd denk ik, aangezien er een /usr/X11R6/lib/modules/drivers/linux/v4l_drv.o bestaat.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 10:59 schreef slierp het volgende:
Ik krijg

en heb geen idee wat ik hier in zou moeten vullen. Load v4l staat erin en de module is geinstalleerd denk ik, aangezien er een /usr/X11R6/lib/modules/drivers/linux/v4l_drv.o bestaat.
Probeer eens "stv -t", geeft dat enige output?

Zorg ook dat de drivers voor de BTTV-kaart geladen zijn voordat je XFree 4.x start. En, als je die 'Load "v4l"' moest toevoegen, moet je X even herstarten (Ctrl-Alt-Backspace)... Kijk voor de zekerheid ook even in je /var/log/X...log.0 voor foutmeldingen betreffende de V4L/Xv module :)

Verwijderd

Oke, ik had het poortnummertje al gevonden. Ergens in de output van 'xawtv -v 2' stond Xv port 58 dus werd het stv -p 58.

Het ziet er inderdaad wat gelikter uit als xawtv. Die sleepbalken werken tenminste normaal. De knoppen enzo kunnen nog wel wat kleiner denk ik.

Wil het voor mij xawtv vervangen dan moet er het volgende nog in:
- zappen met keyboardknoppen
- lirc support
- wat in je TODO staat, behalve fullscreen dan, want dat werkt nu ook niet; zou wel een enorme pre zijn tov xawtv als je dat zou lukken. Dacht eigenlijk dat dat niet werkte omdat de nvidia driver het niet ondersteunt ofzo.

Maareuh...thumbs up!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 11:35 schreef slierp het volgende:
Oke, ik had het poortnummertje al gevonden. Ergens in de output van 'xawtv -v 2' stond Xv port 58 dus werd het stv -p 58.
Kun je me de output van "stv -t" geven? Dan kan ik zorgen dat ie in het vervolg die poort automatisch goed gokt :).
Wil het voor mij xawtv vervangen dan moet er het volgende nog in:
- zappen met keyboardknoppen
- lirc support
- wat in je TODO staat, behalve fullscreen dan, want dat werkt nu ook niet; zou wel een enorme pre zijn tov xawtv als je dat zou lukken. Dacht eigenlijk dat dat niet werkte omdat de nvidia driver het niet ondersteunt ofzo.

Maareuh...thumbs up!
:D

fullscreen/xawtv werkt bij mij wel (TNT2 van nvidia) - moet nog even uitvinden hoe ik dat kan doen, maar dat zal wel lukken. Volgens mij kan Gtk+ zelf ook fullscreen.

zappen met keyboard knopjes is een paar minuutjes extra werk... Welke knopjes moeten wat doen? Gewoon pijltje up/down om een channel up/down te gaan?

Je kan overigens ook zelf proberen die support erin te hacken - is vrij simpel. Alle code die ertoe doet staat in studio-tv.c en gtktvplug.c. gtktvplug.c is dat TV-schermpje (C-widget/object, daar staat ook de Xv-code), studio-tv.c is de rest. De andere bestanden zijn niet echt belangrijk.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vergeet niet lirc in je TODO te zetten, anders mis je toch een heel belangrijke feature voor je tv app.

Expanding the inexpandable

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 11:39

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Hmm ... na ff te stoeien werkt het dan! Alleen ik zoek nog iets waardoor je handmatig de fequenties in kan stellen. Dus 69.25 Mhz bijv.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 13:23 schreef imdos het volgende:
Hmm ... na ff te stoeien werkt het dan! Alleen ik zoek nog iets waardoor je handmatig de fequenties in kan stellen. Dus 69.25 Mhz bijv.
Niet erg newbievriendelijk, maar je kan ~/.studio/studio-tv.conf handmatig editen >:)

Vergeet niet dat het geen MHz-frequenties zijn maar Xv-frequenties, ik ben nog niet helemaal eruit wat de connectie is tussen MHz-frequentie en Xv-frequentie :P

Anyway, vergeet vooral niet dat je met de pijltjes die scrollbalk kunt "finetunen" omdat je met de muis niet erg precies een frequentie kunt toevoegen... Da's nog niet erg handig opgezet maar dat komt nog wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 12:40 schreef Expander het volgende:
Vergeet niet lirc in je TODO te zetten, anders mis je toch een heel belangrijke feature voor je tv app.
ik vroeg me al een tijdje af wat lirc nou eigenlijk was, nou snap ik het pas :D

Heeft iemand zo'n ding? Ik niet, ik kan dus ook niet testen. Als iemand anders zo'n ding wil schenken (wat kosten die dingen :?, misschien kan ik zelf ook wel wat kopen) of zelf het erin kan hacken maak je een heleboel mensen bijzonder blij denk ik :P

• Zwerver
  • Niet online
Hmmm.... dit ziet er idd goed uit... Welke TV kaart is het meest portable? Zodat ie ook goed samenwerkt met dit progje?

Orkaan
**in herhaalmodus**

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52

zwik

randomized

Op dinsdag 28 augustus 2001 11:46 schreef beelzebubu het volgende:
Kun je me de output van "stv -t" geven? Dan kan ik zorgen dat ie in het vervolg die poort automatisch goed gokt :).
Omdat ik hetzelfde probleem heb geef ik de output wel ff :P
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
1 adaptors available.
  name:  NV04 Video Overlay
  type:  input image 
  ports: 1
  first: 52
  format list
    depth=24, visual=33
    depth=24, visual=42
    depth=24, visual=43
    depth=24, visual=44
    depth=24, visual=45
    depth=24, visual=46
    depth=24, visual=34
    depth=24, visual=47
    depth=24, visual=48
    depth=24, visual=49
    depth=24, visual=50
    depth=24, visual=51
  encoding list for port 52
    id=0, name=XV_IMAGE, size=2046x2047
  attribute list for port 52
  image format list for port 52

En dan krijg je dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
stv: option requires an argument -- p
    XV_DOUBLE_BUFFER get set, 0 -> 1, val=1
    XV_COLORKEY get set, 0 -> 16777215, val=66046
    XV_AUTOPAINT_COLORKEY get set, 0 -> 1, val=1
    XV_SET_DEFAULTS set, 0 -> 0
    0x32595559 (YUY2) packed
    0x32315659 (YV12) planar
    0x59565955 (UYVY) packed
    0x30323449 (I420) planar

Succes ermee ;) .

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 11:46 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

zappen met keyboard knopjes is een paar minuutjes extra werk... Welke knopjes moeten wat doen? Gewoon pijltje up/down om een channel up/down te gaan?
[..]
Liefst zoals xawtv he: page up/down en de keypad voor het selecteren van een specifiek kanaal. En als je dan 1 intikt, dat ie dan wel zapt maar ook even wacht met 1- voor het geval het 15 ofzo wordt. Als ik tijd heb zal ik kijken of ik zoiets zelf zou kunnen.

Wat betreft lirc, zie
IRman en pricewatch. De code ervoor kan misschien overgenomen worden van xawtv?

Een andere interessante TODO is misschien ondertiteling (txt 888) voor onze dove medemens of voor de tv kijken/muziek luisteren combi :)

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 13:46 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Heeft iemand zo'n ding? Ik niet, ik kan dus ook niet testen. Als iemand anders zo'n ding wil schenken (wat kosten die dingen :?, misschien kan ik zelf ook wel wat kopen) of zelf het erin kan hacken maak je een heleboel mensen bijzonder blij denk ik :P
Omdat ik je prog erg interessant vind wil ik graag helpen in de ontwikkeling ervan. Als je een beetje kan solderen kun je aan de gang met het schema op lirc.org, als dat niks wordt wil ik er ook wel 1 voor je maken en opsturen (gratis, natuurlijk).

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 15:27 schreef slierp het volgende:

[..]
Wat betreft lirc, zie
http://shop.mensys.nl/cgi-bin/db2www/mnl_art2.d2w/report?catname=IRMAN&username=&i1=&o=&x=15:06:25
Begin niet aan de Irman. Hij werkt prima hoor, daar niet van, maar hij is veel te duur (iig als je hem direct van Evation koopt, 49 piek is nog wel te doen).
Daar heb ik geen probleem mee :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 14:11 schreef orkaan het volgende:
Hmmm.... dit ziet er idd goed uit... Welke TV kaart is het meest portable? Zodat ie ook goed samenwerkt met dit progje?

Orkaan
**in herhaalmodus**
Allemaal, geloof ik :)

Ik test het zelf met een Pinnacle DC10+ (met mijn VCR als tuner) en een Hauppage WinTV. Beiden werken perfect. Een Iomega Buz, Marvel G200/400 metRainbow Runner G-series, elke bttv kaart die door de bttv-module gesupport wordt, zouden het allemaal moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 14:44 schreef zwik het volgende:

[..]

Omdat ik hetzelfde probleem heb geef ik de output wel ff :P
code:
1
2
1 adaptors available.
  name:  NV04 Video Overlay
Da's je nvidia overlay :), geen TV-kaart... :?

Beetje vaag, heb ik ook ooit een keertje gehad met die DC10+, dan doet de module het wel maar Xv laadt niet goed.... Staan er in je /var/log/X...0.log meldingen betreffende Xv?

[edit]
code:
1
stv: option requires an argument -- p
Je moet een argument meegeven aan -p, namelijk het poortnumme van je TV-kaart :). Als je xawtv met -v2 start moet je dit poortnummer ergens uit die zooi kunnen halen :).

En dan dus "stv -p poortnummer"

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 15:34 schreef edwinv het volgende:

[..]

Omdat ik je prog erg interessant vind wil ik graag helpen in de ontwikkeling ervan. Als je een beetje kan solderen kun je aan de gang met het schema op lirc.org, als dat niks wordt wil ik er ook wel 1 voor je maken en opsturen (gratis, natuurlijk).
/me kan net zo goed solderen als een zeekoe >:)

Ik wil er ook wel voor betalen, als het niet te duur is.... Hoe duur zou dat ongeveer worden? Paar tientjes?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die fullscreen optie er overigens ook even ingepriegeld... Nieuwe tarball op http://ronald.bitfreak.net/linuxvideostudio-tv-0.1.5-dev.tar.gz

Je kan fullscreen met enter, escape of de middelste muisknop. Deze actie nogmaals uitvoeren heeft als gevolg dat je weer terug naar windowed mode gaat :)

[edit]
Ohja, pijltje links/boven gaat een kanaal terug, pijltje rechts/onder gaat een kanaal verder. Home gaat naar kanaal 1, End gaat naar laatste kanaal.

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 15:50 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

[..]
Het v4l gedeelte van die van mij:

3 adaptors available.
name: video4linux
type: input video
ports: 1
first: 58
format list
depth=24, visual=33
depth=24, visual=42
depth=24, visual=43
depth=24, visual=44
depth=24, visual=45
depth=24, visual=46
depth=24, visual=47
depth=24, visual=48
depth=24, visual=49
encoding list for port 58
id=0, name=pal-television, size=768x576
id=1, name=ntsc-television, size=640x480
id=2, name=secam-television, size=768x576
id=3, name=pal-composite1, size=768x576
id=4, name=ntsc-composite1, size=640x480
id=5, name=secam-composite1, size=768x576
id=6, name=pal-svideo, size=768x576
id=7, name=ntsc-svideo, size=640x480
id=8, name=secam-svideo, size=768x576
attribute list for port 58
XV_ENCODING get set, -1000 -> 1000, val=0
XV_BRIGHTNESS get set, -1000 -> 1000, val=0
XV_CONTRAST get set, -1000 -> 1000, val=0
XV_SATURATION get set, -1000 -> 1000, val=-8
XV_HUE get set, -1000 -> 1000, val=0
XV_MUTE get set, 0 -> 1, val=1
XV_FREQ get set, 0 -> 16000, val=2804
image format list for port 58

Dat fullscreen wil nog steeds niet werken bij mij... Het zal wel aan mijn instellingen liggen :(

edit: dit alles voor de nieuwe versie dan he
edit2: dat poort guessen lukt nu wel!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op dinsdag 28 augustus 2001 15:50 schreef beelzebubu het volgende:

Ik heb hetzelfde probleem, ook met Linux Video Studio. Het lijkt mij een goed programma maar het ziet alleen mijn nvidia-kaart.
Beetje vaag, heb ik ook ooit een keertje gehad met die DC10+, dan doet de module het wel maar Xv laadt niet goed.... Staan er in je /var/log/X...0.log meldingen betreffende Xv?
"Loading extension XVideo"
"Loading extension XVideo-MotionCompensation"

Zonder foutmeldingen. Ik kan de DC10+ met xawtv aansturen en ook met lavrec capturen. Ik meende dat LVS steunt op mjpegtools (lavrec)?
Je moet een argument meegeven aan -p, namelijk het poortnumme van je TV-kaart :). Als je xawtv met -v2 start moet je dit poortnummer ergens uit die zooi kunnen halen :).
xawtv -v 2 brengt niets bruikbaars. :'(

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 15:51 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

/me kan net zo goed solderen als een zeekoe >:)

Ik wil er ook wel voor betalen, als het niet te duur is.... Hoe duur zou dat ongeveer worden? Paar tientjes?
Als je me je adres mailt stuur ik er 1 op, wordt waarschijnlijk eind volgende week.
Gratis, zodat je Studio-TV verder kunt ontwikkelen.

Komt er dan ook LIRC support in Linux Video Studio?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 16:39 schreef slierp het volgende:
[..]
Het v4l gedeelte van die van mij:

3 adaptors available.
name: video4linux
[...]
edit2: dat poort guessen lukt nu wel!
video4linux pakt ie idd automatisch - zal wel foutje zijn geweest vn Xv zelf daatie hem even niet zag... Nouja, eind goed al goed.
Dat fullscreen wil nog steeds niet werken bij mij... Het zal wel aan mijn instellingen liggen :(
Geeft ie wel meldingen dattie fullscreen gaat? ("stv -d" voor zinloze meldingen-mode)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 16:49 schreef sampoo het volgende:
Ik heb hetzelfde probleem, ook met Linux Video Studio. Het lijkt mij een goed programma maar het ziet alleen mijn nvidia-kaart.
Het is dezelfde code :) - daarom was Studio-TV ook zo simpel om te maken (het begin dan, he?)
"Loading extension XVideo"
"Loading extension XVideo-MotionCompensation"

Zonder foutmeldingen. Ik kan de DC10+ met xawtv aansturen en ook met lavrec capturen. Ik meende dat LVS steunt op mjpegtools (lavrec)?
Jep, mjpegtools/LVS werken nogal nauw samen. Zit ook in dezelfde project-CVS en dezelfde personen werken eraan :)

Als het goed is zouden er nog meer Xv-meldingen moeten zijn in je X-log... Probeer eens "grep [xX][vV] /var/log/X...log.0"?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 17:00 schreef edwinv het volgende:

[..]

Als je me je adres mailt stuur ik er 1 op, wordt waarschijnlijk eind volgende week.
Gratis, zodat je Studio-TV verder kunt ontwikkelen.

Komt er dan ook LIRC support in Linux Video Studio?
Waarschijnlijk wel. Het leunt op dezelfde code dus als code uit Studio-TV zinnig is voor LVS of omgekeerd dan wordt dat gewoon shared code.

Ik moet alleen zien uit te vinden hoe ik video kan laten zien én capturen op hetzelfde moment - da's een design flaw in video4linux en een beetje het grootste probleem op dit moment. Maar dat is allemaal lange termijn werk, voorlopig kan LVS nog niet eens vanuit een BTTV kaart capturen dus dan heb je er minder aan.

Vanuit lavrec zelf kun je overigens al wel van een BTTV-ding capturen... Sinds een week of twee ofzo. Maar dat moet nog in LVS gezet worden. Zodra die code via een stabiele release van de mjpegtools is uitgekomen zet ik de opties in LVS.

edit:
waar moet ik mijn adres naartoe mailen?

• sampoo
  • Niet online
Op dinsdag 28 augustus 2001 17:29 schreef beelzebubu het volgende:

Het is dezelfde code :) - daarom was Studio-TV ook zo simpel om te maken (het begin dan, he?)
Een goeie basis is mooi meegenomen. :) Maar welk voordeel gaat Studio-TV hebben ivm Xawtv? Je zegt dat het lelijk is maar heb je het dan over de interlaced beelden of over het uiterlijk?
Jep, mjpegtools/LVS werken nogal nauw samen. Zit ook in dezelfde project-CVS en dezelfde personen werken eraan :)

Als het goed is zouden er nog meer Xv-meldingen moeten zijn in je X-log... Probeer eens "grep [xX][vV] /var/log/X...log.0"?
Nee, die twee regels zijn de enige. Misschien dat het ligt aan de nvidiadrivers cq videokaart met de dc10+ drivers? :?

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-07 22:27

Servowire

prutser:~#

COOOOOOOL 8-)

ik gebruikte altijd XawTV, maar die suckt
ik ga gelijk ff aan het compilen :D

met papier mache kun je alles maken!!

• zwik

zwik

randomized

Op dinsdag 28 augustus 2001 18:07 schreef sampoo het volgende:
Nee, die twee regels zijn de enige. Misschien dat het ligt aan de nvidiadrivers cq videokaart met de dc10+ drivers? :?
Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn. Ik ga het gelijk even uitproberen.

edit:

nou zegt ie hetvolgende:
[code]0 adaptors available.
Please supply a video4linux Xv-port manually ('stv -p <num')[/code]

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 17:32 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Ik moet alleen zien uit te vinden hoe ik video kan laten zien én capturen op hetzelfde moment - da's een design flaw in video4linux en een beetje het grootste probleem op dit moment.
Zijn de v4l mensen daar ook niet mee bezig?
edit:
waar moet ik mijn adres naartoe mailen?
Gewoon het adres in m'n profile, dus Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/email.php?id=13042

• sampoo
  • Niet online
Op dinsdag 28 augustus 2001 18:12 schreef zwik het volgende:

[..]

Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn. Ik ga het gelijk even uitproberen.
schaam :o ik zie dat ik Load "v4l" niet in mijn Xfreeconfig heb staan. Helemaal niet aangedacht aangezien Xawtv dit niet nodig had. Maar hij werkt nu. :)

• zwik

zwik

randomized

Op dinsdag 28 augustus 2001 18:21 schreef sampoo het volgende:

[..]

schaam :o ik zie dat ik Load "v4l" niet in mijn Xfreeconfig heb staan. Helemaal niet aangedacht aangezien Xawtv dit niet nodig had. Maar hij werkt nu. :)
Hmmm, ook maar ff nakijken

edit:

v4l staat er gewoon in. Er staan ook helemaal geen erros in de log van Xfree. Ik vind het wel wazig eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 18:07 schreef sampoo het volgende:
Een goeie basis is mooi meegenomen. :) Maar welk voordeel gaat Studio-TV hebben ivm Xawtv? Je zegt dat het lelijk is maar heb je het dan over de interlaced beelden of over het uiterlijk?
Uiterlijk, voornamelijk. De Xaw-widget set is nou niet bepaald bekend om haar schoonheid 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 18:16 schreef edwinv het volgende:
Zijn de v4l mensen daar ook niet mee bezig?
Ja, video4linux2. Maar dat duurt nog wel even. Ik heb die v4l2 API een aantal maal bekeken maar om het nou een verbetering te noemen.... :{

video4linux is een mooi begin geweest. video4linux is nu in de kernel en moet dus stabiel zijn en mag niet veranderd worden. Ik heb dit eens aan Alan Cox gevraagd, maar v4l2 wordt pas rond de 2.6.x-kernel series. Of misschien wel helemaal niet. Hij zag dezelfde design flaws als ik in video4linux2. Als je v4l wilt vervangen moet je niet "ook leuk" zijn maar gewoonweg beter. Voorlopig dus nog geen video4linux2.

En voorlopig dus nog de tekortkomingen (op dit probleem had v4l2 overigens wel een half-oplossing :) ) via domme workarounds oplossen. Het is niet anders...
Gewoon het adres in m'n profile, dus [afbeelding]
Is goed, komt eraan :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 18:33 schreef zwik het volgende:

[..]

Hmmm, ook maar ff nakijken

edit:

v4l staat er gewoon in. Er staan ook helemaal geen erros in de log van Xfree. Ik vind het wel wazig eigenlijk.
Vaaaag...

Probeer eens heel dom: X afsluiten, /sbin/modprobe -r bttv, /sbin/modprobe bttv card=NN (NN is jouw kaart-type, zie /usr/src/linux/Documentation/video4linux/bttv/CARDLIST) en dan X weer opstarten. Helpt dat?

• zwik

zwik

randomized

Op dinsdag 28 augustus 2001 18:50 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Vaaaag...

Probeer eens heel dom: X afsluiten, /sbin/modprobe -r bttv, /sbin/modprobe bttv card=NN (NN is jouw kaart-type, zie /usr/src/linux/Documentation/video4linux/bttv/CARDLIST) en dan X weer opstarten. Helpt dat?
Dit heb ik gedaan...
code:
1
2
3
X afgesloten (geen problemen)
modprobe -r bttv (geen problemen)
modprobe bttv card=52 (wel problemen) modprobe: Can't locate module bttv

Nou moet ik zeker mijn kernel opnieuw compilen ??

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Wat ik net miste ... geen "Esc" of "q" om het programma af te sluiten :)

Ik heb nog niet die nieuwere versie geprobeerd maar de eerste versie!

overigens nadat ik een keer met -p 52 ( ja ook NV04 ) doet ie het std. wel goed. Erg vaag

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 19:36 schreef imdos het volgende:
Wat ik net miste ... geen "Esc" of "q" om het programma af te sluiten :)

Ik heb nog niet die nieuwere versie geprobeerd maar de eerste versie!
In de nieuwere zit de 'q' knop om te stoppen. Escape gaat van full-screen naar windowed of omgekeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 19:26 schreef zwik het volgende:

[..]

Dit heb ik gedaan...
code:
1
2
3
X afgesloten (geen problemen)
modprobe -r bttv (geen problemen)
modprobe bttv card=52 (wel problemen) modprobe: Can't locate module bttv

Nou moet ik zeker mijn kernel opnieuw compilen ??
Dan is het wel logisch dat ie het niet doet ;). De kernel zelf hoef je niet te compilen als je dat al eens eerder gedaan hebt, dan kan je gewoon bttv als module en dan make module en make modules_install (die haalt overigens je modules-dir leeg dus je moet de nvidia module ook ff opnieuw installeren). Als je nog nooit eerder een kernel hebt gemaakt vrees ik dat je ff een eigen kernel moet compileren ja... :{

• zwik

zwik

randomized

Op dinsdag 28 augustus 2001 20:00 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Dan is het wel logisch dat ie het niet doet ;). De kernel zelf hoef je niet te compilen als je dat al eens eerder gedaan hebt, dan kan je gewoon bttv als module en dan make module en make modules_install (die haalt overigens je modules-dir leeg dus je moet de nvidia module ook ff opnieuw installeren). Als je nog nooit eerder een kernel hebt gemaakt vrees ik dat je ff een eigen kernel moet compileren ja... :{
Die kernel compilen is helemaal geen probleem. Maar nou kan ik die bttv nergens vinden bij menuconfig :? . Waar kan ik die vinden dan, Onder welk onderdeel ? Ik heb kernel 2.4.9.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 20:08 schreef zwik het volgende:

[..]

Die kernel compilen is helemaal geen probleem. Maar nou kan ik die bttv nergens vinden bij menuconfig :? . Waar kan ik die vinden dan, Onder welk onderdeel ? Ik heb kernel 2.4.9.
een ander topic had daar wat over. Je moet i2c-algo-bit (een i2c algoritme voor kleur-conversie) ofzo aanzetten, dan kan je in het video4linux gedeelte (gokje: char devices) bttv aanzetten. :)

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 19:58 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Escape gaat van full-screen naar windowed of omgekeerd.
Dat teruggaan naar window mode gebeurt niet bij mij. De logica in functie toggle_fullscreen() klopt niet helemaal denk ik.

Duidelijk wat tijd over :) : ik heb even wat zitten hacken opdat de keypad knoppen zorgen voor specifieke kanalen plus een delay voor als je naar 15 wil bijv. (type 1, 5). Zal ik je de studio-tv.c mailen ofzo? Er staat aangegeven wat er bij gekomen is.

Verder nog een bugmelding: een slider in de channel editor zou handig zijn; veel channels passen er niet in.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 20:18 schreef slierp het volgende:
Dat teruggaan naar window mode gebeurt niet bij mij. De logica in functie toggle_fullscreen() klopt niet helemaal denk ik.
Ligt aan de Gtk+-versie, volgens mij. Ik heb meerdere Gtk+-mailinglist verhalen gezien waarbij het idd. niet werkt. Heel vaag allemaal...
Als je kan zien hoe ik het aan de gang krijg (+gtk-versie erbij) zou heel mooi zijn.
Duidelijk wat tijd over :) : ik heb even wat zitten hacken opdat de keypad knoppen zorgen voor specifieke kanalen plus een delay voor als je naar 15 wil bijv. (type 1, 5). Zal ik je de studio-tv.c mailen ofzo? Er staat aangegeven wat er bij gekomen is.
Had ik zelf ondertussen al gedaan :P

Ziet er ongeveer zo uit bij mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
(in het gedeelte voor key-recognition)

case GDK_0:
case GDK_1:
case GDK_2:
case GDK_3:
case GDK_4:
case GDK_5:
case GDK_6:
case GDK_7:
case GDK_8:
case GDK_9:
   set_handler(event->keyval - GDK_0);
   break;
case GDK_KP_0;
case GDK_KP_1;
case GDK_KP_2;
case GDK_KP_3;
case GDK_KP_4;
case GDK_KP_5;
case GDK_KP_6;
case GDK_KP_7;
case GDK_KP_8;
case GDK_KP_9;
   set_handler(event->keyval - GDK_KP_0);
   break;

static void set_handler(int num)
{
   static int chan_num = -1;

if (chan_num < 0)
   {
    chan_num = num;
    goto_channel(chan_num);
    gtk_timeout_add(1000, (GtkFunction)bla, &chan_num);
   }
   else
   {
    chan_num = chan_num*10 + num;
    goto_channel(chan_num);
   }
}

static gint bla(gint *num)
{
   num = -1;
   return FALSE; /* removes timeout handler */
}
Verder nog een bugmelding: een slider in de channel editor zou handig zijn; veel channels passen er niet in.
zal ik toevoegen :)
Je kan ondertussen met pijltje up/down naar boven/beneden scrollen.

• sampoo
  • Niet online
beelzebubu;

ik zie dat je ook een dc10+ getest hebt. Is het je gelukt om die fullscreen aan te kunnen spreken? Mij lukt dat alleen met xawtv en een fullscreen resolutie van 400x300.

Ik heb nu ook studio kunnen testen. Capturen gaat goed zolang ik dat zonder geluid doe. Op het moment dat ik "initialize capture" probeer met geluid bevriest mijn scherm en is het enige dat helpt een hard reset. Enig idee waar dat aan kan liggen? Ook is het vreemd dat ik eerst xawtv moet opstarten voor ik in studio(-tv) beeld kan krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 20:28 schreef sampoo het volgende:
ik zie dat je ook een dc10+ getest hebt. Is het je gelukt om die fullscreen aan te kunnen spreken? Mij lukt dat alleen met xawtv en een fullscreen resolutie van 400x300.
Nee :(

Ik heb dit ooit in eens aan de driver-developer Serguei Miridonov gevraagd. Volgens hem lag het eraan dat de DC10+ gewoonweg niet snel genoeg is qua video-chip en video-PCI-bus aanspreken. De DC10+ was dan ook nooit bedoeld als TV-kaart voor uncompressed video-capture (TV-kijken is in principe uncompressed video-capture naar je video-geheugen toe). Dit werkt op kleine grootte, op grote grootte werkt het niet.

Op 1024x768 (768x576 DC10+ dus) krijg ik ook geen/slecht beeld in fullscreen mode.
Ik heb nu ook studio kunnen testen. Capturen gaat goed zolang ik dat zonder geluid doe. Op het moment dat ik "initialize capture" probeer met geluid bevriest mijn scherm en is het enige dat helpt een hard reset. Enig idee waar dat aan kan liggen? Ook is het vreemd dat ik eerst xawtv moet opstarten voor ik in studio(-tv) beeld kan krijgen.
hangt van je geluidskaart af (wat voor geluidskaart heb je?). Ik denk dat je dit het beste op de mjpeg-users@lists.sourceforge.net mailinglist kan vragen, daar zitten alle MJPEG-developers en -helpers bij elkaar, die weten meer dan ik alleen.

en inderdaad, xawtv doet iets qua initialisatie, studio/-tv doet dat nog niet. Heel vreemd. Ik heb al wel eens gekeken wat dat nou zou zijn maar ben er nog niet achter. Maar daar ben ik naar op zoek, misschien kan ik het binnenkort zelf wel zonder xawtv :)

Verwijderd

Die code krijg ik niet gecompiled maar zo'n interne timeout is iig heeeeel wat eleganter dan wat ik bekokstoofd had :'( ;)

Dat van die slider is niet echt een bug: page up/down werkt heb ik net gemerkt, maar dat is voor de meesten niet direct evident lijkt me.

• sampoo
  • Niet online
Op dinsdag 28 augustus 2001 20:35 schreef beelzebubu het volgende:

Nee :(

Ik heb dit ooit in eens aan de driver-developer Serguei Miridonov gevraagd. Volgens hem lag het eraan dat de DC10+ gewoonweg niet snel genoeg is qua video-chip en video-PCI-bus aanspreken. De DC10+ was dan ook nooit bedoeld als TV-kaart voor uncompressed video-capture (TV-kijken is in principe uncompressed video-capture naar je video-geheugen toe). Dit werkt op kleine grootte, op grote grootte werkt het niet.

Op 1024x768 (768x576 DC10+ dus) krijg ik ook geen/slecht beeld in fullscreen mode.
Onder windows kon ik het fullscreen op een hoge resolutie zien door het beeld te stretchen. Werd kennelijk ook een interpolatie op uitvoert want je merkt niets van de interlacing.
hangt van je geluidskaart af (wat voor geluidskaart heb je?). Ik denk dat je dit het beste op de mjpeg-users@lists.sourceforge.net mailinglist kan vragen, daar zitten alle MJPEG-developers en -helpers bij elkaar, die weten meer dan ik alleen.
Een aureal vortex2. Ik zal eens proberen te capturen met de onboard kaart. Doet die ook een wat nuttigs. Ik zal ook wel de mailinglist bekijken.

• joost_e
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-07 09:08

joost_e

Aktief!

hmm, ik krijg met jouw fullscreen mode een probleem wat ik met overlay in xawtv ook al kreeg,

het beeld wordt niet gescaled, blijft PAL en gecentreerd op het scherm, en het plaatje 'desintegreerd' naar rechts,
zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://devel.degoeij.org/screenshot.jpg

hints?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 20:42 schreef slierp het volgende:
Die code krijg ik niet gecompiled maar zo'n interne timeout is iig heeeeel wat eleganter dan wat ik bekokstoofd had :'( ;)
>:)

Ik zet morgen wel wat nieuws online :) - bij mij compilet het wel :P
Dat van die slider is niet echt een bug: page up/down werkt heb ik net gemerkt, maar dat is voor de meesten niet direct evident lijkt me.
Ach, is wel zo mooi, een slidertje ernaast. Al was het maar om te laten zien dat je kan scrollen. Zie je morgen ook wel, okee? :)

Heeft iemand eigenlijk al eens nagedacht over channel autodetection? Daar heb ik nog steeds geen idee over. Ik kan het wel doen via de kernel API maar heb liever iets wat via Xv werkt (eleganter).

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 21:18 schreef grass222 het volgende:
hmm, ik krijg met jouw fullscreen mode een probleem wat ik met overlay in xawtv ook al kreeg,

het beeld wordt niet gescaled, blijft PAL en gecentreerd op het scherm, en het plaatje 'desintegreerd' naar rechts,
zie screenshot:
[afbeelding]

hints?
ik denk aan een weird iets in je video driver/overlay handling....

Welke X-versie gebruik je, welke videokaart heb je? Gebruik je de drivers in X of aparte externe drivers?

• joost_e

joost_e

Aktief!

hmm, ok:

X: 4.1.0
nv: 1.0-1251 (met een gf2mx) (aparte drivers van nvidia)
kernel: 2.4.7 (met meegeleverde bttv modules)
tv kaart is een Miro PCTV Pro (BT848A)

onder windows krijg ik zo'n beeld als ik mijn tv kaart laat scalen ipv. mijn videokaart

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 21:38 schreef grass222 het volgende:
hmm, ok:

X: 4.1.0
nv: 1.0-1251 (met een gf2mx) (aparte drivers van nvidia)
kernel: 2.4.7 (met meegeleverde bttv modules)
tv kaart is een Miro PCTV Pro (BT848A)

onder windows krijg ik zo'n beeld als ik mijn tv kaart laat scalen ipv. mijn videokaart
dat laatste doet het ergste vermoeden :o

Als je de in X meegeleverde "nv"-module gebruikt in plaats van de nvidia-drivers, werkt het dan wel :?

• joost_e

joost_e

Aktief!

goh ja, die driver kan wel fullscreen scalen,

maar wat ie scaled, lijkt een beetje op zo'n jaren '60 gordijn patroon, meer kan ik er niet van maken (en nee, ik had niet toevallig testbeeld aan ;))

ik heb bttv opnieuw ge-modprobed, geen verandering.

bah

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 21:56 schreef grass222 het volgende:
goh ja, die driver kan wel fullscreen scalen,

maar wat ie scaled, lijkt een beetje op zo'n jaren '60 gordijn patroon, meer kan ik er niet van maken (en nee, ik had niet toevallig testbeeld aan ;))

ik heb bttv opnieuw ge-modprobed, geen verandering.

bah
Je kan proberen een screenshotje te sturen naar Gerd Knorr, maker van xawtv en maintainer van de bttv kernel driver. Misschien kan die je verder helpen.

Geef dan wel een xawtv screenshot >:) - concurrenten vindt ie misschien niet leuk :P

Vergeet niet de volledige xawtv-/bttv-documentatie door te lezen voor alle info die je moet meesturen (x-versie, kernelversie, driverversie, xawtv-versie, alleen links naar plaatjes, geen plaatjes zelf, .....) anders neemt ie de mailtjes niet aan (logisch, hij krijgt er honderden per dag).

• joost_e

joost_e

Aktief!

da moek maar es doen dan ja..

succes met stv in ieder geval

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

eej, die channel autodetectie kun je uit zapping slopen. zapping is een vrij nieuw GTK+ programma om TV zenders mee te kijken, maar werkt wederom alleen met die kanaalschema's per regio en dat zuigt dus.
Ik kan wel eens kijken of die autodetectie ook werkt op frequenties. Moet ik wel ff in de source gaan kloten. Maar das niet zo erg, want ik wilde het proggen toch weer eens oppakken :) Trouwens, zapppin heeft ook een LIRC module. Ik zal eens kijken of die werkt, misschien hebbie er wat aan.

zapping staat volgens mij in de Debian unstable. Kun je dus zo installeren, heeft alleen GTK en Glib nodig geloof ik, dus dat is geen probleem. Er komen erg vaak nieuwe versies uit (afgelopen week 3 ofzo)...

Suc7 ermee. Erg gaaf iig, hier heb ik lang op gewacht :)

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe versie op http://ronald.bitfreak.net/linuxvideostudio-tv-0.1.5-dev.tar.gz

Nieuw:
* num-/numpad keys om kanaal bij nummer te kiezen
* 'q' om te stoppen
* plaatjes op knopjes in channel editor
* up/down knopjes in channel editor om kanalen op ander nummer te zetten
* scrollbar in channel list (ook in channel editor)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 00:07 schreef Groot-Moefti het volgende:
eej, die channel autodetectie kun je uit zapping slopen. zapping is een vrij nieuw GTK+ programma om TV zenders mee te kijken, maar werkt wederom alleen met die kanaalschema's per regio en dat zuigt dus.
Ik kan wel eens kijken of die autodetectie ook werkt op frequenties. Moet ik wel ff in de source gaan kloten. Maar das niet zo erg, want ik wilde het proggen toch weer eens oppakken :) Trouwens, zapppin heeft ook een LIRC module. Ik zal eens kijken of die werkt, misschien hebbie er wat aan.
Ga je gang, succes met hacken (ik zie de patches wel komen ;) ). Als ik die infrarood ontvanger krijg zal ik ook eens met LIRC gaan kloten - zonder zapping uiteraard want van code copieren krijg je vaak niet het mooiste resultaat, ik bekijk de API op lirc.org wel :)

• RG

RG

Lambda

Hmm, die channel detectie in zapping draait op tveng. Om precies te zijn op tveng_get_signal_strength. Ik zal die eens downloaden en dan eens kijken of ik er wat mee kan. Het is alweer een tijd geleden dat ik iets boeiends met C heb gedaan, en dat was dan allemaal tekstbased, dus GTK is ook een beetje nieuw :)
je zou het ook via tveng kunnen doen in principe, maar ik ben er nog niet helemaal uit of dit ook via frequentie gaat (ik dacht het wel, maar ben niet zeker).

Magoed, als ik er tijd voor heb zal ik eens kijken of ik er wat van kan brouwen...

• zwik

zwik

randomized

Ik heb eindelijk die kernel met bttv. Maar dat programma wil nog steeds niet starten. Ik heb dus het volgende gedaan.
code:
1
2
3
4
5
X afsluiten
modprobe -r bttv       (geen problemen)
modprobe bttv card=52    (geen problemen)
startx           (geen problemen)
stv   (in een terminal)  (een hoop gezeik)

Ik snap er nou helemaal niks meer van. Wie o wie kan mij helpen ?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 18:44 schreef zwik het volgende:
Ik heb eindelijk die kernel met bttv. Maar dat programma wil nog steeds niet starten. Ik heb dus het volgende gedaan.
code:
1
2
3
4
5
X afsluiten
modprobe -r bttv       (geen problemen)
modprobe bttv card=52    (geen problemen)
startx           (geen problemen)
stv   (in een terminal)  (een hoop gezeik)

Ik snap er nou helemaal niks meer van. Wie o wie kan mij helpen ?
Gaf "stv -t" (dit is het magische commando :) ) al meer info dan eerst?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 17:00 schreef Groot-Moefti het volgende:
je zou het ook via tveng kunnen doen in principe, maar ik ben er nog niet helemaal uit of dit ook via frequentie gaat (ik dacht het wel, maar ben niet zeker).

Magoed, als ik er tijd voor heb zal ik eens kijken of ik er wat van kan brouwen...
Als het lukt - heel mooi :)

Ik heb zelf inmiddels die blocked resize erin gedaan, hji resized dus nu net als xawtv in "blokjes" ter grootte van max_width/16 en max_height/16.

Nu die LIRC zooi nog :)

• RG

RG

Lambda

Ow BTW jij moest toch weten wat die Xv freqs inhouden? Dat is de normale frequentie maal 16. TV tuners kunnen namelijk in stappen van 1/16 afstellen :)

Alleen ik heb een probleempje. Het programma captured niet lijkt het. Het scherm blijft namelijk blauw. Enig idee waaraan dta kan liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 20:33 schreef Groot-Moefti het volgende:
Ow BTW jij moest toch weten wat die Xv freqs inhouden? Dat is de normale frequentie maal 16. TV tuners kunnen namelijk in stappen van 1/16 afstellen :)

Alleen ik heb een probleempje. Het programma captured niet lijkt het. Het scherm blijft namelijk blauw. Enig idee waaraan dta kan liggen?
ja, dan moet je eenmalig xawtv runnen...

xawtv doet een of andere vage initialisatie - geen idee welke. Ben wel aan 't uitzoeken wat dat precies is. Maar binnenkort zou dat dus niet meer nodig hoeven te zijn.

• RG

RG

Lambda

ow dat is v4l-conf waarschijnlijk (stelt framebuffer device in, kleurdiepte, etc...)

Ik ga dat eens proberen, maar ik zit nu in Windows -> Wilde het 8 uur journaal zien en netwerk ;)

• zwik

zwik

randomized

Op woensdag 29 augustus 2001 20:30 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Gaf "stv -t" (dit is het magische commando :) ) al meer info dan eerst?
Hij blijft zeggen dat ie geen video4linux ding kan vinden. Hoe dat kan weet ik eigenlijk niet.

• RG

RG

Lambda

Je moet de v4l module wel hebben natuurlijk en laten laden door XFree. Als je grafisch inlogt is het het beste om je bak gewoon ff te rebooten...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 21:41 schreef Groot-Moefti het volgende:
ow dat is v4l-conf waarschijnlijk (stelt framebuffer device in, kleurdiepte, etc...)

Ik ga dat eens proberen, maar ik zit nu in Windows -> Wilde het 8 uur journaal zien en netwerk ;)
Dacht ik ook aan - maar ik krijg het niet goed. Bovendien geeft zowel voor als na een xawtv-run op een schone bttv-modprobe dezelfde informatie....

Dus moet iets anders zijn.... Maar wat??

• zwik

zwik

randomized

Op woensdag 29 augustus 2001 22:15 schreef Groot-Moefti het volgende:
Je moet de v4l module wel hebben natuurlijk en laten laden door XFree. Als je grafisch inlogt is het het beste om je bak gewoon ff te rebooten...
in mijn config voor X heb ik het volgende staan
code:
1
load "v4l"

Ik neem dus aan dat dat zou moeten werken omdat er geen error meldingen in de log staan van X.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 22:19 schreef zwik het volgende:

[..]

in mijn config voor X heb ik het volgende staan
code:
1
load "v4l"

Ik neem dus aan dat dat zou moeten werken omdat er geen error meldingen in de log staan van X.
Stuur je volledige /var/log/messages en /var/log/X...log.0 eens op naar mij? (rbultje@ronald.bitfreak.net)

• RG

RG

Lambda

OK, hij captured nu dus :) Maar het enige wat ie laat zien is een soort van screensaver achtig idee: je ziet alleen maar verticale strepen. Zelfde feldt voor XawTV. Zapping draait echter verder wel gewoon (half zwart-wit RTL5, magoed het werkt).
En nu bedacht ik me net de allerbelangrijkste optie: always on top! Dat ik daar nu pas op kom is wel raar, maja ik ben er zo aan gewend geraakt :)

Maar eerst dat ding maar eens aan het capturen krijgen, anders heb ik er nog niks aan.

• RG

RG

Lambda

ik kom er net achter dat het geluid wel perfect werkt (eindelijk!!!!). Dus de tuning gaat wel goed, alleen het weergeven van het beeld gaat fout. Ligt dat misschien aan die haleve gare NVidia kaarten met hun overlay troubles?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 29 augustus 2001 22:32 schreef Groot-Moefti het volgende:
ik kom er net achter dat het geluid wel perfect werkt (eindelijk!!!!). Dus de tuning gaat wel goed, alleen het weergeven van het beeld gaat fout. Ligt dat misschien aan die haleve gare NVidia kaarten met hun overlay troubles?
Kan....

Speel eens met de -scale/-noscale opties in xawtv, werkt het dan wel? Zo ja, dan is het een scaler probleem in je kaart en daar moet ik nog even een oplossing voor verzinnen :).

Probeer ook even de "nv" driver als je de "nvidia" driver gebruikt, closedsource-debugging gaat niet werken ;)
En nu bedacht ik me net de allerbelangrijkste optie: always on top! Dat ik daar nu pas op kom is wel raar, maja ik ben er zo aan gewend geraakt :)
echo "always on top" >> TODO

• RG

RG

Lambda

Nee met de NVidia driver heb ik het helemaal gehad. Ik gebruik nu gewoon de nv driver van XFree 4.1. Vind het trouwens wel raar -> XawTV used to work fine.

Ik ga nog ff mee kloten en dan hoor je het wel.

• zwik

zwik

randomized

Op woensdag 29 augustus 2001 22:23 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Stuur je volledige /var/log/messages en /var/log/X...log.0 eens op naar mij? (rbultje@ronald.bitfreak.net)
Check je mail.

Verwijderd

Op woensdag 29 augustus 2001 11:14 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

ik bekijk de API op lirc.org wel :)
Dat is misschien niet nodig. Xawtv z'n LIRC-support bestaat uit het proggie xawtv-remote waarmee je via de commandline een kanaal kan veranderen e.d. De LIRC gebruiker draait de lirc daemon en daarnaast een lirc client daemon genaamd irexec die simpelweg dat xawtv-remote proggie aanroept. Dat is althans 1 oplossing: je zou het programma zelf een lirc client kunnen maken (meerdere clients zijn toegestaan). De API daarvan is supersimpel. Logischer is misschien nog een soort van xawtv-remote daemon; dan heb je niet steeds die xawtv-remote startup tijd en kun je dus sneller zappen :)

Nou ja, misschien heb je hier wat aan. Dat zapping programma ken ik niet.

• joost_e

joost_e

Aktief!

Groot-Moefti, dat met die vertikale lijnen heb ik nou ook!
als je de v4l module in X niet laad, dan doet xawtv het wel goed, maar kan ie het overlay beeld (bij mij) niet scalen.

erg vaag

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 11:07 schreef grass222 het volgende:
Groot-Moefti, dat met die vertikale lijnen heb ik nou ook!
als je de v4l module in X niet laad, dan doet xawtv het wel goed, maar kan ie het overlay beeld (bij mij) niet scalen.

erg vaag
heb je al geprobeerd in xawtv met -scale/-noscale opties te spelen?

• joost_e

joost_e

Aktief!

ja, no dice,

xawtv met -noxv geeft wel beeld, mjah, dan heb je weer geen HW scaling.

xawtv -hwscan geeft wel netjes aan dat alles zou moeten werken..

---------
This is xawtv-3.60, running on Linux/i686 (2.4.7)
looking for available devices
port 42-42 [ -xvport 42 ]
type : Xvideo, video overlay
name : video4linux

port 43-43
type : Xvideo, image scaler
name : NV Video Overlay

/dev/video0: OK [ -device /dev/video0 ]
type : v4l
name : BT848A(Pinnacle PCTV Studio Pr)
flags: overlay capture tuner
-------

Verwijderd

Topicstarter
Best wel irri, dat "always-on-top" moet dus niet met de toolkit maar met de windowmanager..... Gtk+ heeft daar weinig/niks mee te maken..... Zelfde voor focus behaviour, ik wilde graag de popup schermpjes focus laten krijgen als ze al bestaan. Maar dat kan gtk+ ook niet, is ook window manager gebeuren.... ;(

• zwik

zwik

randomized

beelzebubu, heb je al een beetje uitgevogeld waarom het niet werkt ?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 18:24 schreef zwik het volgende:
beelzebubu, heb je al een beetje uitgevogeld waarom het niet werkt ?
gister even naar de files op zich gekeken, kon er niks vreemds in ontdekken.

Ik zal ze vanavond of morgen met mijn logs vergelijken.

• zwik

zwik

randomized

Op donderdag 30 augustus 2001 20:40 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

gister even naar de files op zich gekeken, kon er niks vreemds in ontdekken.

Ik zal ze vanavond of morgen met mijn logs vergelijken.
Ok, alvast bedankt he.

• neudeboules
  • Laatst online: 19-06-2025

neudeboules

FC-Utrèg waor (146730)

sorry, alles draait een beetje, ben al blij dat ik geen draaiDT typ.
JOJO ik ga maar eens slapen , pffff 6 uur weer op

Fuck ook nog copy

jaja goh goh,heb even geen inspiratie

• zwik

zwik

randomized

Ik heb zo nog eens die log van X nagekeken. Nou zag ik staan dat er een error met de AGP is (ik kan X wel gewoon starten). Zou het daardoor komen dat die tv app van beelzebubu niet werkt ?

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 16:57 schreef zwik het volgende:
Ik heb zo nog eens die log van X nagekeken. Nou zag ik staan dat er een error met de AGP is (ik kan X wel gewoon starten). Zou het daardoor komen dat die tv app van beelzebubu niet werkt ?
Denk het niet. Die error heb ik ook (chipset wordt niet ondersteunt, door agpgart en nvidia niet :( ) en stv draait wel.

Over hardware scalen: ik bedacht laatst dat als je in je XF86Config-4 (bij je favoriete colordepth) maar 2 resoluties zet, een voor normaal werk en 1 "800x600", dan kun je met CTRL-ALT-+ snel naar 800x600 switchen en heb je bijna fullscreen beeld; althans bij een bttv, die levert namelijk 768x586. Het beeld moet je na de switch wel even centreren met je muis. Het ziet er goed uit op m'n 15" :)

• zwik

zwik

randomized

slierp, volgens jouw postings doet die tv-app van beelzebubu het wel. Wat heb jij allemaal verandert om te zorgen dat jij je tv-kaart kan gebruiken ?

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 19:05 schreef zwik het volgende:
slierp, volgens jouw postings doet die tv-app van beelzebubu het wel. Wat heb jij allemaal verandert om te zorgen dat jij je tv-kaart kan gebruiken ?
Niks eigenlijk. Mandrake 8 ondersteunt tv-kaarten. Wel moet ik wat modprobe opties meegeven en v4l loaden. M'n modprobe opties:

alias sound-slot-1 bttv
alias sound-service-slot-1-0 tvmixer
pre-install bttv modprobe tuner; modprobe tvmixer
pre-install tvmixer modprobe msp3400 #; modprobe tvaudio
options msp3400 dolby=0
options tuner type=20 #5
options tvmixer devnr=1
options bttv card=11 radio=1 pll=1 bttv_debug=0 irq_debug=0

Het lijkt heel wat, maar het is gewoon: aangeven welke type kaart het is en aliases om een apart mixer device te krijgen voor de tv (zie sound-FAQ van de kernel-bttv docs).

Btw, in een eerdere posting van jou merktte ik op dat je 'load "v4l"' schreef. Ik weet niet of het wat uitmaakt, maar ik schrijf 'Load'.
Succes ermee.

• zwik

zwik

randomized

Ok bedankt, ik gat het uitproberen. En over dat load, daar staat bij mij ook Load met een grote L dus :) .

• joost_e

joost_e

Aktief!

whee.. nieuwe drivers van nvidia:

Added xf86XVOffscreenImage support so the V4L module can use the
hardware scaler on YUV surfaces.

dat werkt nu dus, alleen hij wil geen plaatjes van groter dan 320x240 opschalen..

dus heb je het fullscreen, ziet het er nog butt uit..

naja. er zit in ieder geval schot in :)

Verwijderd

Op maandag 27 augustus 2001 22:48 schreef beelzebubu het volgende:

Sommigen van jullie herinneren je misschien dat ik een tijdje geleden suggereerde om een TV-applicatie in Gtk+ te schrijven, ik heb ook ooit een link geplaatst naar de CVS maar dat werkte niet qua installatie - de hele video-editor zit er namelijk ook bij (oeps). Ik heb op http://ronald.bitfreak.net/linuxvideostudio-tv-0.1.5-dev.tar.gz een tarball met alleen Studio-TV. Feel free om dit te testen, bug reports zijn welkom.

Voor diegenen die vragen waarom ik in hemelsnaam TV-app nummertje vijfhonderdnogwattes schrijf:

- xawtv is lelijk (maar wel zeer goed)

- kwintv werkt gewoonweg niet

- verder is er niks

- ik had alle objecten toch al met mijn video editor dus het was een piece of cake :)

Aldus, een nieuwe TV-app was geboren.

Hoe het werkt:

- Xv enablen (zie INSTALL - oftewel, 'Load "v4l"'toevoegen in modules sectie van je XF86Config, XFree 4.x hebben en de v4l/xv-module geinstalleerd hebben)

- ./configure; make; make install; stv

- rechtermuisknop, "channel editor", hier kun je kanalen aanmaken

- Nu kan je met het keuzeboxje in het windowtje of met je muiswiel kanalen selecteren

Het ziet er dan ongeveer zo uit als in http://ronald.bitfreak.net/images/stv.png

kort TODO lijstje (zie ook studio-tv.c):

- full-screen optie

- block-size resize (zoals xawtv)

- channel detector om automatisch een kanaallijst samen te stellen.

Degene die een van deze opties kan toevoegen (en die de patch door mijn strenge selectie heenkrijgt >:) ) krijgt een plaatsje in de AUTHORS en de README :). Bedenk s.v.p. dat het simpel moet blijven - liefst zonder audio-opties en met alleen Xv/V4L voor de video. Verder alles puur Gtk+. Suggesties voor andere features zijn natuurlijk ook welkom, maar nogmaals: houdt het simpel. Dus geen video-capture options ofzo (dit staat ook in de README) - dan moet je de video-editor zelf maar gebruiken :).

En laat me weten wat je ervan vindt!
mooie app, maar ik kan er niks mee, heb geen tv kaart :( maarruh even wat anders, wat voor proggie heb jij links draaien (zie screenshot) met je load etc...??

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-07 07:39

Valium

- rustig maar -

Dat proggie is GKrellM.

Ik gaat dat proggie ook es ff proberen, want het ziet er beter uit dan XawTV (wat ik nu gebruik). Als ik problemen vind, dan hoor je het wel >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 20:02 schreef grass222 het volgende:
whee.. nieuwe drivers van nvidia:

Added xf86XVOffscreenImage support so the V4L module can use the
hardware scaler on YUV surfaces.

dat werkt nu dus, alleen hij wil geen plaatjes van groter dan 320x240 opschalen..

dus heb je het fullscreen, ziet het er nog butt uit..

naja. er zit in ieder geval schot in :)
Hmmm.....

Sounds like baggerdrivers van nvidia. Mijn XFree 'nv' drivers doen het wel fullscreen....

Anyway, mooi :)

Hoe zit het eigenlijk met die LIRC dinges die ik zou ontvangen? Ik zit al tijdje te wachten op dat ding xodat ik de LIRC module kan schrijven en een nieuwe versie kan uitbrengen

Verwijderd

Misschien ben ik scheel maar volgens mij is het beeld wat ik nu krijg niet opgeschaald van 320x240. Oftewel: hij doet fullscreen met de nieuwe nvidia drivers, yea!

• RG

RG

Lambda

Hmm dan moet ik de nieuwe NVidia drivers maar eens gaan ophalen want de nv driver wil dus absoluut niet. Als ik de XFree v4l module laadt dan werken XawTV en STV dus niet, alelen Zapping werkt dan. Zet ik het uit dan werkt XawTV wel.

Verwijderd

Op woensdag 05 september 2001 21:14 schreef beelzebubu het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met die LIRC dinges die ik zou ontvangen? Ik zit al tijdje te wachten op dat ding xodat ik de LIRC module kan schrijven en een nieuwe versie kan uitbrengen
Ik stuur hem morgen op, dus je zou hem vrijdag moeten hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 september 2001 21:37 schreef edwinv het volgende:

[..]

Ik stuur hem morgen op, dus je zou hem vrijdag moeten hebben.
Cool!
Maandag nieuwe versie dus :)

• RG

RG

Lambda

Goed nieuws van het front :) Hier werkt ie nu ook. Wat ik iig fijn zou vinden is als je een wat beter channel editor zou kunnen maken waar je de freq handmatig kunt invoeren ipv met een schuifbalk. Op zich kan ik net zo goed een configfile editten, maja * RG is lui he ;)
Fullscreen werkt ook goed, alleen het zou helemaal tof zijn als je die vensterranden dan niet meer zou zien (dus zeg maar net als op een gewone TV).

Ik ben er ontzettend blij mee iig en ik zal kijken of ik nog wat kan doen, maar dan moet ik wel eerst weer een beetje met C leren werken. Ben nu al een hele tijd PHP gewend, maar ik ben al begonnen met weer wat onzin programma's te maken :)

* RG is erg blij en dankt beelzebubu bij deze !

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Nou, dat iedere verbetering niet altijd een vooruitgang is blijkt maar weer! Net de nieuwste drivers van Nvidia geprobeerd en meteen allemaal van die rommel door me xawtv en stv. Van die kleine strepen waardoor het niet lekker kijkt! Dus meteen er weer afgeflikkerd en terug naar 1251 welke dit probleem bij beide niet heeft!

Verwijderd

Ja, die strepen heb ik ook wel een beetje, maar ik vind het niet irritant zolang je er niet met je neus op gaat zitten.

Verzoekje aan Beelzebubu: zouden de default scherm afmetingen onveranderd kunnen blijven? Nu wordt de config telkens geupdate met de huidige afmetingen bij elk save_list of delete_event event.

Tussen twee haakjes: in een eerdere posting, die ik niet meer kan editen, had ik het over LIRC & xawtv. Kwam er gister achter dat wat daarin staat ofwel outdated is of gewoon verkeerd is. De LIRC support zit gewoon 'in' xawtv; je hoeft geen gebruik te maken van xawtv-remote.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 09:14 schreef slierp het volgende:
Ja, die strepen heb ik ook wel een beetje, maar ik vind het niet irritant zolang je er niet met je neus op gaat zitten.
Maar dit is dus een foutje in de nvidia drivers?

Irrrrrrrrritant....
Verzoekje aan Beelzebubu: zouden de default scherm afmetingen onveranderd kunnen blijven? Nu wordt de config telkens geupdate met de huidige afmetingen bij elk save_list of delete_event event.
Hmmm.......
Momenteel slaat ie dat idd. op, dat was dus ook juist de bedoeling (bij mij staat die TV altijd op dezelfde plek op de desktop - dus save size on for startup is dan wel handig). Ik zal een klein opties scherm toevoegen waarmee je "save size for next startup" kan af- of aanvinken....

Er zijn nog wel meer opties die daarin zouden kunnen.
Tussen twee haakjes: in een eerdere posting, die ik niet meer kan editen, had ik het over LIRC & xawtv. Kwam er gister achter dat wat daarin staat ofwel outdated is of gewoon verkeerd is. De LIRC support zit gewoon 'in' xawtv; je hoeft geen gebruik te maken van xawtv-remote.
OK, weet ik dat ook weer.

Verwijderd

Op donderdag 06 september 2001 09:43 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Maar dit is dus een foutje in de nvidia drivers?

Irrrrrrrrritant....
[..]
Nee, heb nog 's gekeken met nv en zie het daar ook :{ . Het zijn eigenlijk lichte strepen die een beetje over je beeld rollen en een onrustig beeld geven; het komt en het gaat ook een beetje. Kan heel goed liggen aan m'n beeld- of kanaalinstellingen ed. Ik kan d'r wel mee leven.
Pagina: 1 2 Laatste