Toon posts:

Linux TV-app

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Je moet je monitor eigenlijk op 100 hz aansturen om het ideale TV beeld te krijgen. Standaard doet XFree 85 Hz en dat kun je volgens mij ook niet zomaar wijzigen. Want nu krijg je dus 3,4 TV beelden op 1 monitorbeeld en dan krijg je wel eens strepen. Als je hem op 100 Hz zet krijg je prcies 4 TV beelden per monitorbeeld en dan zullen die strepen denk ik weg zijn. Maja volgens mij kan ik dta niet zomaar in XFree instellen en das eigenlijk best jammer.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

He, dat zou het wel 's kunnen zijn ja.

edit: erase, lezen is moeilijk |:(

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-07 21:15
Je refresh rate van je monitor kan je wel degelijk instellen bij Xfree, ik draai nu 100 Hz (monitor geeft 101 Hz aan).

Je kan er mee klooien door de modline aan te passen, handmatig of met x... (ben de naam even kwijt )

Zo heb ik bijv nu:
ModeLine "1152x864" 137.65 1152 1216 1344 1500 864 866 885 906 -hsync -vsync

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Is die link ineens down ofzo???

Ik kan hem namelijk niet downloaden!!!

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 september 2001 12:54 schreef active2 het volgende:
Is die link ineens down ofzo???

Ik kan hem namelijk niet downloaden!!!
Sorry, server ging net dood (geen idee waarom. Netwerk kapte er gewoon opeens mee.... :?) na (slechts) 87 dagen uptime :(.

Maar hij doet het alweer inmiddels :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de infrarood dinges ontvangen (thanks edwinv!) en zal waarschijnlijk morgenavond een nieuwe versie posten, kunnen jullie weer wat testen.

Dan zal ik ook eens zapping downloaden om hun channel detection code af te jatten :7 - of heeft groot-moefti daar inmiddels al naar gekeken (zou ie toch doen :?) ?

• RG

RG

Lambda

Ja de channel detectie wordt via tv-eng gedaan, maar dat zit bij de sourcecode van zapping in. Heb er wel eens naar gekeken, maar niet echt veel mee gedaan... Maar ik heb al lang niks meer met C gedaan, dus ik moet eerst de draad weer oppakken voordat ik weer iets boeiends kan produceren en meer kan dan wat onzin uitpoepen ;)

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52

zwik

randomized

beelzebubu, heb je al een keer naar die dingen gekeken die ik je gestuurd heb. Ik heb er nog niks van gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 19:52 schreef zwik het volgende:
beelzebubu, heb je al een keer naar die dingen gekeken die ik je gestuurd heb. Ik heb er nog niks van gehoord.
ja, maar kon nooit iets vreemds vinden....

Heeeeeeeeel vreemd....

Verwijderd

Topicstarter
Okee, jullie je zin, nieuwe versie op http://ronald.bitfreak.net/linuxvideostudio-tv-0.1.5-dev.tar.gz

Nieuwe features:
* LIRC (infrared/afstandsbediening)
* heleboel meer: zie de Changelog file :)

Met veel dank aan edwinv voor het beschikbaar stellen van een infrared signal receiver :)

Ik zal dit enige tijd in Studio-TV houden en later ook in Linux Video Studio.

TODO:
* channel autodetection
* wat details (always-on-top enzo)

Ik heb vanwege het nieuws vandaag genoeg kans gehad het te testen maar als het niet werkt dan hoor ik dat ongetwijfeld wel weer ;).

offtopic:
En driemaal :( :'( |:( voor wat er in de VS gebeurd is

Verwijderd

Ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik misschien ook een plaatsje in de readme file, onder Credits?

Verwijderd

Mijn complimenten voor de manier waarop LIRC in te stellen is -- volledig grafisch. Alleen mute werkt niet. Je wou toch ook geen volume control erin hebben? Een knop previous channel zou je er nog bij kunnen doen.

Als je wil, wil ik wel docs schrijven/vertalen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 september 2001 21:37 schreef slierp het volgende:
Mijn complimenten voor de manier waarop LIRC in te stellen is -- volledig grafisch. Alleen mute werkt niet.
O-)

Meneer slimmerd hier is vergeten dat knopje een functie te geven....
Je wou toch ook geen volume control erin hebben? Een knop previous channel zou je er nog bij kunnen doen.
volume control zit in principe in LVS dus kan hier ook wel in, het had alleen geen prioriteit. Zou nu wel kewl zijn. Ik zet ze beiden op de TODO
Als je wil, wil ik wel docs schrijven/vertalen.
Hmm..... ik heb nog niet zoveel docs.... Als ik ze heb zal ik dit onthouden ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 11 september 2001 21:23 schreef edwinv het volgende:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik misschien ook een plaatsje in de readme file, onder Credits?
Is goed :)

Met link zeker? :P

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 22:11 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Hmm..... ik heb nog niet zoveel docs.... Als ik ze heb zal ik dit onthouden ;)
Nou ja, ik dacht dat als je het gaat posten op freshmeat ofzo, dat je dan toch wat docs moet hebben... Wil je het eigenlijk als apart project gaan lanceren?

Heb je motv wel 's bekeken? Dat is ook een mooi programma; in essentie xawtv met een mooie gui van Gerd Knorr. Het is alleen nog (lang) niet af.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 september 2001 10:43 schreef slierp het volgende:
Nou ja, ik dacht dat als je het gaat posten op freshmeat ofzo, dat je dan toch wat docs moet hebben... Wil je het eigenlijk als apart project gaan lanceren?
Op de lange termijn misschien wel, met een beetje mazzel kom ik nog in een van die distributies ook :D

Voor nu: eerst maar eens alle features erin pompen die ik erin wil. Tegen die tijd zal ik ook wel zien welke docs ik nodig zal hebben.... Waarschijnlijk gewoon de man page enzo vertalen in een heleboel talen en misschien iets aan internationalisationion doen.... Dan kan je wel helpen ja :)
Heb je motv wel 's bekeken? Dat is ook een mooi programma; in essentie xawtv met een mooie gui van Gerd Knorr. Het is alleen nog (lang) niet af.
Gerd Knorr is natuurlijk dé TV-man in linuxland.... Hij is de bedenker van video4linux en de onderhouder van de BTTV kernel modules. Zonder hem had linux geen video-support.

motv heb ik wel eens bekeken maar het heeft nooit echt goed gewerkt hier. Bovendien kan Gerd Knorr's xawtv/motv heel veel, image grabbing, videocapturing. Ik wil gewoon TV kijken en een simpel-te-besturen programma hebben.... Dus eigenlijk een hele andere doelstelling. Misschien zul je ooit screenshots kunnen maken maar meer ook niet. Video's enzo moet je maar met Linux Video Studio "full version" doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit even de TODO lijst af te lopen en heb er al weer een aardig zootje dingen bij.... Wat moer nog bijkomen :?

ik heb nu:
* image grabbing (works already :D - JPEG/PNG)
* always on top
* "previous channel" functie
* volume control
* een optieschermpje zodat je alle functies ook vanuit de GUI kan uitvoeren (voor de newbies)

En natuurlijk :P
* initialisatie |:(
* 4:3 aspect ratio behouden
* frequentie = frequentie / 16

mis ik nog iets of zijn er nog suggesties :?

• RG

RG

Lambda

Misshcien heb ik het mis, maar het TV beeld lijtk een opschaling van 320x240 ofzo, klopt dit? Dus als ik hem op volle TV resolutie zet, ziet het er maar belabberd uit. Verder zie ik bij de fullscreen optie nog steeds de vensterranden en dat moet natuurlijk niet :)

Dat zijn mijn belangrijke punten. Wat je al hebt vind ik niet zo belangrijk als dit..

Keep up the good work, want het werkt echt wel goed!

• RG

RG

Lambda

Owja nog ff wat, frequentie is dus dat getal gedeeld door 16. Misschien is dat handig om erin te bouwen?

Verwijderd

:? Initialisatie! Dat is nog wel het belangrijkst lijkt me (maar wie ben ik :D ).

Verder, euh, met kanalen werken ipv frequenties; naar een ingestelde zender zappen bij startup; een zendernaam tekstje op scherm na een zap bij fullscreen; dat fullscreen niet wordt opgeslagen als een sizechange ... zomaar wat dingen wat ik snel kon verzinnen.

• RG

RG

Lambda

Nee geen kanalen! Er zit geeneen zender meer op een kanaal maar ergens erboven of eronder. Met frequenties werkt perfect vind ik, want met XawTV krijg ik nooit fatsoenlijk beeld en over geluid wil ik het niet eens hebben. Dat is voor mij de belangrijkste eigenschap van het programma, die frequenties. Ja misschien ff inbouwen dat alles gedeeld wordt door 16 (of vermenigvuldigd).
Dat opschalen lijkt met de nieuwe release goed te zijn volgens mij. Goed werk!
Wat ik irritant vind is die bloksize. Ik wil wel een 4:3 beeld en geen 1:2 en 2:3 met enzo. Dus mijn idee zou zijn om de verhouding altijd 4:3 te houden. KWinTV doet dit bijvoorbeeld heel erg slim. Namelijk je hebt een optie die je aan kunt zetten, iets van keep size ofzoiets. Als je het venster dan verticaal uitrekt wordt het verticaal zo uitgerekt dat het beeld weer een 4:3 verhouding heeft. Dit geldt natuurlijk ok andersom. Dat zou wel erg handig zijn!

Ik zeur weer te veel dus stop ik er maar mee ;) Verder is het een topapplicatie, want hij is nog niet vastgelopen en dat kan je niet van een ander TV programma zeggen dat ik heb getest.

Verwijderd

Topicstarter
TODO lijstje upgedate :)

en die initialisatie had ik idd. niet mogen vergeten |:(

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 22:38 schreef Groot-Moefti het volgende:
Nee geen kanalen! Er zit geeneen zender meer op een kanaal maar ergens erboven of eronder. Met frequenties werkt perfect vind ik, want met XawTV krijg ik nooit fatsoenlijk beeld en over geluid wil ik het niet eens hebben. Dat is voor mij de belangrijkste eigenschap van het programma, die frequenties. Ja misschien ff inbouwen dat alles gedeeld wordt door 16 (of vermenigvuldigd).
[...]
Ja, dat bedoel ik ook eigenlijk; dat je de frequentie instelt middels een kanaalnummer. Maar euh, met xawtv kun je toch finetunen met de links/rechts cursor knoppen en/of 'finetune=iets' in .xawtv? Met stv kun je wel fijner finetunen, maar het lijkt me toch genoeg.

• RG

RG

Lambda

Ik vind het zo perfect. Hier bij Essent zit helemaal niks op een kanaal zo ongeveer. Het is toch gewoon veel handiger om met frequenties te werken? Gewoon je tikt op je rekenmachine de frequentie x 16 in en vult dat ind e config file in. Het grootsteprobleem met die andere programma's was dat ze alleen via kanalen werkte en dat zuigt man. Krijg ik altijd zwart wit beeld met sneeuw en enorm krakend geluid :( Nu werkt het gelukkig wel goed en ik ben daar heel blij mee.
Dus 4get die kanalen maar IMHO, gewoon frequenties roelt :)

• joost_e
  • Laatst online: 09:12

joost_e

Aktief!

groot moefti:

Dat opschalen is de de interlace module van X.

Hij laat niet meer beide velden door elkaar zien, maar schaalt alle beeldlijnen 2x op en laat ze netjes omstebeurt zien.

Je bent dan dat irritante lijnen effect kwijt bij snelle bewegingen, alleen is de resolutie een beetje laag.

Verwijderd

He Beelzebubu ... over dat initialiseren. Ben je er al achter wat het inhoudt? Zo niet dan is het misschien interessant om te melden dat ik altijd
code:
1
bttv0: PLL: 28636363 => 35468950 ... ok

krijg in m'n dmesg door de initialisatie. Er is ook een insmod optie voor pll, maar de melding blijft hetzelfde ongeacht of ik de pll op 28 MHz of 35 MHz zet (pll=1/2 insmod opties voor bttv module).

Ook alevt en avifile initialiseren niet; ik zou eigenlijk een los proggie willen hebben die die initialisatie uitvoert.

Ik zal zelf ook 's wat rondneuzen in de xawtv source.

edit: dat die code verschijnt is een beetje een dwaalspoor; het treedt ook op bij het runnen van v4l-conf (terwijl X loopt), maar dan is nog niet geinitialiseert (blauw scherm stv) ... nou ja, the search goes on

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 19:52 schreef zwik het volgende:
Nu heb ik er wel wat over gehoord....

Dit is echt compleet vaag, maar ik kreeg op de mailinglist een melding dat onder de window manager XFce Xv maar een poort zag en onder KDE alle drie....

Dit is complete onzin mijns inziens, aangezien dit X-spul is en niet window manager spul..... Ik heb dan ook om bevestiging van dat gegeven gevraagd van andere gebruikers enzo..... Maar toch.... Welke windowmanager gebruik jij en als je een andere gebruikt, ziet ie alle ports dan wel :?

[edit]
Okee, ook na navraag bleek het te kloppen, in XFCE en blackbox ziet zijn X maar één device (en dus één port - blackbox ziet ze bij mij wel allemaal... :?) en Gnome/KDE zien alle devices (met bijbehorende ports)....
Ik zit nu uit te zoeken waarom want dat hoort dus duidelijk niet zo ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 september 2001 10:16 schreef slierp het volgende:
edit: dat die code verschijnt is een beetje een dwaalspoor; het treedt ook op bij het runnen van v4l-conf (terwijl X loopt), maar dan is nog niet geinitialiseert (blauw scherm stv) ... nou ja, the search goes on
Leuk dat je meezoekt! :D

Jammer dat dat hem niet was, ik zit er ook naar te zoeken in de xawtv source code.... En zal binnenkort gstreamer ook eens napluizen....

PS, modprobe bttv met het hoogste loglevel, dan zie je alle ioctl's, voor als je dat nog niet gedaan had ;)

Verwijderd

bttv_verbose=2 bttv_debug=1 irq_debug=1 :)

btw nog een leuke TODO: xset +/-dpms schakelt monitor power saving aan/uit, opdat dat dat ding niet uit gaat tijdens het kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 15 september 2001 19:42 schreef slierp het volgende:
bttv_verbose=2 bttv_debug=1 irq_debug=1 :)
Die ja :P
btw nog een leuke TODO: xset +/-dpms schakelt monitor power saving aan/uit, opdat dat dat ding niet uit gaat tijdens het kijken.
zal ik ook naar kijken :)

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52

zwik

randomized

Op zaterdag 15 september 2001 18:35 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Nu heb ik er wel wat over gehoord....

Dit is echt compleet vaag, maar ik kreeg op de mailinglist een melding dat onder de window manager XFce Xv maar een poort zag en onder KDE alle drie....

Dit is complete onzin mijns inziens, aangezien dit X-spul is en niet window manager spul..... Ik heb dan ook om bevestiging van dat gegeven gevraagd van andere gebruikers enzo..... Maar toch.... Welke windowmanager gebruik jij en als je een andere gebruikt, ziet ie alle ports dan wel :?

[edit]
Okee, ook na navraag bleek het te kloppen, in XFCE en blackbox ziet zijn X maar één device (en dus één port - blackbox ziet ze bij mij wel allemaal... :?) en Gnome/KDE zien alle devices (met bijbehorende ports)....
Ik zit nu uit te zoeken waarom want dat hoort dus duidelijk niet zo ;)
Ik gebruik voornamelijk KDE en soms Gnome. Bij allebei krijg ik dezelfde error. Maar wat ik moet doen om het aan de praat te krijgen weet ik nog niet.

Verwijderd

Kan het wezen dat de initialisatie gewoon het kiezen is van de signaal source (in mijn geval kiezen voor 'Television' ipv 'Composite1' of 'Video')? Als ik 'm op een van die andere zet krijg je een mooi blauw schermpje zoals stv bij het opstarten.

Met xawtv -v 2 zag ik een message 'main: initializing hardware' voorbij komen fietsen; aldaar wordt (oa) attr_init() aangeroepen (zie commands.c) alwaar allerlei attributes (ATTR_*) verwerkt worden, waaronder waarschijnlijk een ATTR_ID_INPUT.

Ik vraag het omdat ik verder weinig snap van die code / programma opzet, mede vanwege het summiere gebruik van commentaar.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, eindelijk die initialisatie-code uitgevist :)

Blijkt uiteindelijk ook nog via Xv te kunnen, en het was dus inderdaad de "kies een input" waarbij je dus PAL/SECAM/NTSC en Composite/S-video/TV-tuner moet kiezen. Als die eenmaal geset is zal de initialisation goed werken :)

Nieuwe functies in deze versie:
* intialisatie :D
* frame grabbing (dus screenshots maken, alleen de kwaliteit is nogal bagger :{)
* mixer-device/v4l-port/lirc-device kunnen grafisch worden geweijzigd (terwijl stv runt)
* volume-control

Nog wat TODOs:
* 3/4-aspect ratio behouden
* auto-channel-detectie
* frequentie = frequentie/16
* functies als fullscreen, audio-mute enzo nog met een button ergens grafisch aanklikbaar maken (voor de newbies)
* tijdens het starten de frequentie/brightness/hue/saturation waarden en de zender van de laatste sessie weer terugzetten ("doorgaan waar je mee bezig was")

En dat was het denk ik al wel weer. Je kunt stv downloaden op http://ronald.bitfreak.net/linuxvideostudio-tv-0.1.5-dev.tar.gz

Reacties, suggesties enzo blijven welkom :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 11:39

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik zit overigens nog steeds met nvidia 1.0-1251 omdat die laatste 2 ervoor zorgden dat me beeld helemaal fucked up was :(

Verder ben ik best tevreden over stv :)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Compilen gaat goed maar ik krijg dit bij het opstarten (met of zonder configfile):
code:
1
2
Gdk-ERROR **: BadMatch (invalid parameter attributes)
  serial 66 error_code 8 request_code 142 minor_code 14

Wat moet achter --with-lircd komen te staan btw? Waar lirc_client.so staat? Zonder '--with-lircd=/usr/local/lib' komt er een melding dat lircd niet gevonden wordt en met komt er niets voorbij over lirc. Effe naar lirc gedeelte van configure gekeken: if (! test x$with_lircd = x) is true en vervolgens (test -z ${with_lircd}) is false (have_lirc blijft false) en dan stapt ie over naar het #define statement; komt dus geen echo "checking for ..." gedeelte tegen. D'r moet misschien nog eentje bij?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 08:49 schreef slierp het volgende:
Ik krijg dit (met of zonder configfile):
code:
1
2
  serial 66 error_code 8 request_code 142 minor_code 14
:?

En dan kapt ie ermee?

Kun je dan ff in gdb runnen?

# gdb stv
[blabla]
(gdb) run
[blabla]
en dan als ie crasht
(gdb) bt
[heleboel output (hoop ik)]
(gdb) quit
#

En dan die "heleboel output" hier ff copypasten, dan zie ik waar ie crasht :)
Wat moet achter --with-lircd komen te staan btw? Waar lirc_client.so staat? Zonder '--with-lircd=/usr/local/lib' komt er een melding dat lircd niet gevonden wordt en met komt er niets voorbij over lirc. Effe naar lirc gedeelte van configure gekeken: if (! test x$with_lircd = x) is true en vervolgens (test -z ${with_lircd}) is false (have_lirc blijft false) en dan stapt ie over naar het #define statement; komt dus geen echo "checking for ..." gedeelte tegen. D'r moet misschien nog eentje bij?
--with-lircd=/usr/(local/)sbin/lircd :)

De locatie van de daemon executable dus.... Eigenlijk is die check niet meer zo heel erg nodig (ik kan sowieso wel met lircd support compilen, ook als er geen lircd daemon/device is), dus misschien haal ik die check er wel uit...

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 10:23 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

(gdb) bt
[heleboel output (hoop ik)]
Hij zegt niet veel :{
code:
1
No stack.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 10:39 schreef slierp het volgende:

[..]

Hij zegt niet veel :{
code:
1
No stack.
:(

/me schopt X

Kun je "strace stv" proberen :? Misschien wordt ik daar nog een beetje wijs uit....

Verwijderd

sjeuzes :D daar komt een hoop bagger uit ... ik mail 't wel even (als ik je mail kan vinden hier ergens) ... ke, hij is weg

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 11:02 schreef slierp het volgende:
sjeuzes :D daar komt een hoop bagger uit ... ik mail 't wel even (als ik je mail kan vinden hier ergens) ... ke, hij is weg
Hmm, het enige wat me opvalt is de hoge hoeveelheid "resource temporarily unavailable" :?
code:
1
2
3
read(3, 0xbffff690, 32)          = -1 EAGAIN (Resource temporarily unavavailable
select(4, [3], NULL, NULL, NULL)      = 1 (in [3])
read(3, "\1\0A\0\0\0\0\0L\0\0\0\0\0\0\0\1\0\0\0\1\0\0\0H\25\246"..., 32) = 32   write(3, "\216\16\3\0:\0\0\0L\0\0\0", 12) = 12

Dan, ietsje eerder, file-descriptor 3 is:
code:
1
2
3
4
socket(PF_UNIX, SOCK_STREAM, 0)    = 3
[...]
shmat(3, 0x2, 0x2ptrace: umoven: Input/output error
)               = ?

Daar komt die filedescriptor 3 dus vandaan.... Staat alleen niet bij wat het is. 3 mogelijkheden: TV-kaart, mixer en LIRC-ding. Aangezien dit de eerste socket() call is moet het de TV-kaart wel zijn want de mixer/LIRC-ding komen daarna pas..... I/O-error met je TV-kaart dus. Oftewel, er is iets verkeerd met je TV-kaart-driver.

Kleine probeerseltjes: geeft "stv -t" nog de gewilde output? En helpt het herstarten van X, herladen van de BTTV driver of een reboot? (En welke kernel/BTTV-driver-versie gebruik je eigenlijk? (staat in je dmesg, als het goed is))

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 13:49 schreef beelzebubu het volgende:
[..] Kleine probeerseltjes: geeft "stv -t" nog de gewilde output? En helpt het herstarten van X, herladen van de BTTV driver of een reboot? (En welke kernel/BTTV-driver-versie gebruik je eigenlijk? (staat in je dmesg, als het goed is))
stv -t, v4l gedeelte is hetzelfde alleen is d'r wat bijgekomen :?
code:
1
2
3
XV_COLORKEY get set, 0 -> 16777215, val=66046
XV_AUTOPAINT_COLORKEY get set, 0 -> 1, val=1
XV_SET_DEFAULTS set, 0 -> 0

Rebooten helpt niet, xawtv werkt, bttv versie 0.7.62. Heb je nog een oudere versie van stv? Zo valt te zien of het aan updates van mij ligt - heb namelijk de nieuwste nvidia en alsa lopen installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 15:39 schreef slierp het volgende:

[..]

stv -t, v4l gedeelte is hetzelfde alleen is d'r wat bijgekomen :?
code:
1
2
3
XV_COLORKEY get set, 0 -> 16777215, val=66046
XV_AUTOPAINT_COLORKEY get set, 0 -> 1, val=1
XV_SET_DEFAULTS set, 0 -> 0

Rebooten helpt niet, xawtv werkt, bttv versie 0.7.62. Heb je nog een oudere versie van stv? Zo valt te zien of het aan updates van mij ligt - heb namelijk de nieuwste nvidia en alsa lopen installeren.
Qua TV-gedeelte is er input_init() bijgekomen. Als je die weghaalt, maakt dat wat uit :?

Dus gewoon ff "//" voor de regel "input_init();" in ./src/studio-tv.c helemaal onderaan (int main(int argc, char **argv))

[edit]
Je kan ook op http://www.sourceforge.net/projects/mjpeg -> CVS (een van de linkjes boven/midden in je scherm) -> browse CVS (rechts) -> studio -> src -> en daar kun je dan gtktvplug.c, gtktvplug.h en studio-tv.c downloaden van enkele dagen geleden. Die ff downloaden, de oude bestanden overschrijven en in ./src/Makefile.am lirc.c, lirc.h, channels.c en channels.h uit stv_SOURCES verwijderen. Dan ./autogen.sh, ./configure en make.... Dan heb je de oude versie weer......

Verwijderd

Nee, helpt niet. Zelfde error; strace heeft nog meer tijdelijk onbeschikbare resources :'(

edit: oke, ben CVS aan het proberen.

Verwijderd

Hmm, neu, het helpt niet. 't Is een beetje een zooitje - moest een aantal maal OSS undefinen omdat de linker allerlei mixer dingen niet kon vinden. Misschien een nog oudere versie proberen of dat ik nvidia downgrade ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 16:20 schreef slierp het volgende:
Hmm, neu, het helpt niet. 't Is een beetje een zooitje - moest een aantal maal OSS undefinen omdat de linker allerlei mixer dingen niet kon vinden. Misschien een nog oudere versie proberen of dat ik nvidia downgrade ofzo?
je hebt de nvidia driver? >:)

Dat is moeilijk debuggen :P

Probeer eens met de 'nv' driver - kijken of ie dan nog crasht. Want hij crasht (heb net uurtje zitten zoeken) tijdens de expose, dus tijdens het aanmaken van de video overlay.....

Zou best wel eens een videodriver-fout kunnen zijn bij nvidia..

Verwijderd

ja ja, en een VIA chipset om het drama compleet te maken :)

output:
code:
1
2
Gdk-ERROR **: XvBadPort
serial 44 error_code 152 request_code 142 minor_code 2

strace ziet er grofweg hetzelfde uit

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 16:42 schreef slierp het volgende:
ja ja, en een VIA chipset om het drama compleet te maken :)
:'(

<Zucht> sommige mensen......... :P
output:
code:
1
2
Gdk-ERROR **: XvBadPort
serial 44 error_code 152 request_code 142 minor_code 2
Even met -p nieuwe poort toewijzen, als je van driver wisselt veranderen de poortnummers voor Xv ook :). en strakjes als je 'nvidia' weer gebruikt nogmaals nieuwe poort toewijzen.

Verwijderd

Oke, he he, pfoe nou, hij doet 't. Ik zal nog later nog een nvidia downgrade proberen.

edit: oh ja, initialisatie en volume control werkt voor mij. Welk kanaal pak je trouwens? De main heeft niet altijd effect namelijk ... misschien ook instelbaar maken?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 16:58 schreef slierp het volgende:
Oke, he he, pfoe nou, hij doet 't. Ik zal nog later nog een nvidia downgrade proberen.
Gelukkig :)

Zijn er meer mensen met problemen met de nieuwste nvidia.com-driver :?

/me zal zo zelf ff die driver weer eens installeren (bah, closed-source :r)

[edit]
Okee, hier crasht ie dus ook op de nvidia driver, weten we dat ook weer..... |:( :(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 16:58 schreef slierp het volgende:

edit: oh ja, initialisatie en volume control werkt voor mij. Welk kanaal pak je trouwens? De main heeft niet altijd effect namelijk ... misschien ook instelbaar maken?
hoe bedoel je kanaal :?

Hij verandert geen frequentie tijdens startup, hij laat het gewoon staan zoals het was....

Verwijderd

Ik bedoel main volume of line 1 oid. Bij de standaard OSS drivers had alleen line 1 effect, maar met ALSA heeft de main wel effect op het tv volume.

• RG

RG

Lambda

Hiero hetzelfde probleem met de NVidia drivers. Ik heb zowel de allernieuwste als de vorige geprobeert, maar beide hadden niet veel zin om dat programma te draaien...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 september 2001 17:24 schreef slierp het volgende:
Ik bedoel main volume of line 1 oid. Bij de standaard OSS drivers had alleen line 1 effect, maar met ALSA heeft de main wel effect op het tv volume.
klinkt wel leuk voor de TODO :). Ik ga zo ff die nvidia bug opspeuren. Doet "xawtv -xv" het wel met de nvidia drivers :?

Verwijderd

Op dinsdag 25 september 2001 23:21 schreef beelzebubu het volgende:
[..]Doet "xawtv -xv" het wel met de nvidia drivers :?
Yep ... :? :) :D suffe post! (van mij dan he)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-07 22:27

Servowire

prutser:~#

Welke PNG header file heb je in hemelsnaam nodig voor het compilen?

Bij elke die ik heb krijg ik dit soort meuk:
code:
1
/usr/src/stv/gdkpixbuf_write.c:115: undefined reference to `png_set_bgr`

en dat dan 100x :z

Iemand?

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 oktober 2001 22:19 schreef Servowire het volgende:
Welke PNG header file heb je in hemelsnaam nodig voor het compilen?

Bij elke die ik heb krijg ik dit soort meuk:
code:
1
/usr/src/stv/gdkpixbuf_write.c:115: undefined reference to `png_set_bgr`

en dat dan 100x :z

Iemand?
Gewoon libpng :?

Welke versie van libpng gebruik je :?

Verwijderd

Topicstarter
[onzinnige omhoog kick actie]

For if anyone cares: de nvidia.com bug is gefixt. Werkt nu dus ook met de nvidia.com drivers, ik kan alleen geen screenshots maken. Ben momenteel met grotere projecten bezig warmee dat wel zou kunnen maar don't hold your breath.

Tarball kun je nog steeds hier vinden... En voor bugs kun je me via mail bereiken... Als ik verder geen bugs zie wordt dit de final versie, het grotere project is op lange termijn namelijk veel interessanter (droom maar mee: Adobe Premiere-like video-editing software voor linux... En dat vanaf het nulpunt...). Maar dat hoor je vanzelf op slashdot, gnome.org of tweakers.net als dat project bruikbare vormen begint aan te nemen..... Dan zijn we weer enkele jaartjes verder...

Verder sorry voor deze omhoogkickactie...

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-07 07:39

Valium

- rustig maar -

Waarom zet je versie 0.1.5 niet op de homepage van Linuxvideostudio? Volgens het nieuws daar (van JUNI!) is de nieuwste versie 0.1.4. Lijkt me toch leuk als daar een nieuwe versie wordt gepost.

Verwijderd

Als ik je goed begrijp ga je er niet zo veel meer aan doen. Is het dan niet een idee om het ding te posten op freshmeat oid of iig, zoals Valium al zegt, het ding noemen op je website. Dan heb je misschien kans dat iemand de taak op zich neemt om het af te maken. Moet je het beestje nog wel een 'echte' naam geven vind ik :).

Kheb nu geen tijd, maar ga 'm zeker nog uitproberen.

edit: Oh, euh Valium, die tv-app is al sinds het begin v0.1.5. Die v0.1.3/4 slaat op een ander project. Om algehele verwarring te vermijden.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 19:15 schreef slierp het volgende:
Als ik je goed begrijp ga je er niet zo veel meer aan doen. Is het dan niet een idee om het ding te posten op freshmeat oid of iig, zoals Valium al zegt, het ding noemen op je website.
Zal ik binnenkort doen - het programma wordt gewoon onderdeel van LVS maar ik zal het ook apart (net zoals nu) aanbieden...
Dan heb je misschien kans dat iemand de taak op zich neemt om het af te maken.
Het is nu toch wel ongeveer af? :)
Moet je het beestje nog wel een 'echte' naam geven vind ik :).
Suggesties?
edit: Oh, euh Valium, die tv-app is al sinds het begin v0.1.5. Die v0.1.3/4 slaat op een ander project. Om algehele verwarring te vermijden.
Slaat dus op LVS. Ik heb stv ooit als onderdeel geprogrammeerd omdat ik alle code al had om een TV app te maken en xawtv lelijk vond. Vandaar dit projectje, was binnen no-time gedaan...

En ik post het op de website als LVS 0.1.5 ook klaar is (zitten nog wat schoonheidsfoutjes in). Dan zal ik stv (of welke naam dan ook) ook apart aanbieden :)

Verwijderd

[..]
Het is nu toch wel ongeveer af? :)
Ja. D'r staan alleen nog wel wat feature-requests in je TODO lijstje.
Suggesties?[..]
Euh, geen idee. Beelzebubus licht-gewicht televise applicatie voor linux? Belgetapl in het kort :+.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 december 2001 20:33 schreef slierp het volgende:
Ja. D'r staan alleen nog wel wat feature-requests in je TODO lijstje.
Die TODO is oud.....

Hier is een somewhat updated versie:
* channel autodetectie (maar dit is blijkbaar niet mogelijk met Xv....)
* always-on-top (dit is echter window manager stuff en kan ik dus niet met puur gtk doen)
* frequentie moet ik nog steeds door 16 delen (maar ik kan geen nette manier bedenken om dit in de code te hacken, kan het alleen hackerish doen en dat haat ik -> onoverzichtelijk/vaak buggy)
* zelfde verhaal voor 4:3 aspect ratio....

De rest van de functies zitten er al in :)

In principe kan channel autodetectie wel, maar niet met XFree's Xv/v4l module. Ik moet dan alsnog tegen de kernel aanproggen. Niet dat dat zo'n probleem is, maar het is niet de stijl die ik wilde aanhouden..... Basically houd ik dat allemaal gewoon lekker netjes en zal ik zorgen dat de gstreamer-programmatuur die functies wel heeft.
Ik ben dus bezig in gstreamer een soort v4l/Xv-achtige lib op te zetten maar dan wat uitgebreider - het idee is dan dus dat je via dat ding kan capturen en viewen tegelijk, en dat dus in library-form zodat een toplevel aplicatie (de video-editor) die lib kan gebruiken en al die functies kan integreren.
Anyway, far future, niet echt realistisch voor stv...
Euh, geen idee. Beelzebubus licht-gewicht televise applicatie voor linux? Belgetapl in het kort :+.
Nah :P Iemand betere suggesties :? :)

• Mior
  • Laatst online: 03-07 10:57
*schop*

Het leek me een beetje onzinnig om voor mijn vraag een nieuw topic te openen, dus doe ik het hierin:

Ik heb stv geinstalleerd, hij start goed op.
Nu heb ik in dit topic gelezen dat er in het programma Xv frequenties gebruikt (Xv freq = MHz freq * 16), dus heb ik op de site van upc een willekeurige frequentie gepakt, maal 16 gedaan, en die opgezocht bij stv, maar het enige wat ik krijg zijn horizontale lijnen, er is helemaal geen vorm van normaal beeld in te herkennen, de lijnen lopen ook niet een beetje schuin oid, gewoon kaars recht.
Dit krijg ik overal, het is me nog niet gelukt om een 'kijkbaar' tv beeld te voorschijn te toveren.

Ik gebruik de nv driver die bij X zit. De driver werkt volgens mij wel goed aangezien ik in Xine wel films e.d. kan kijken.

Het betreft:
WinTV Theater
Slackware 8.0
Gnome 1.4
Kernel 2.4.12

Is dit op te lossen :?

• ewasx
  • Laatst online: 16-11-2025
Misschien ben ik hier nu wel redelijk off-topic inmiddels wat ik heb niet alle 160 postings gelezen, maar als ik het goed begrijp wil de originele poster een gtk+ app om tv te kijken?

Er bestaat wel een gnome app, en die heet zapping (http://zapping.sourceforge.net/).

De laatste keer dat ik hem bekeek was hij nog een beetje buggy, maar het werkte wel. Staat wel leuker tussen al je gnome apps dan XawTV. En er zit ook teletext is. Al met al best een goed programma.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op maandag 07 januari 2002 15:08 schreef ewasx het volgende:
Misschien ben ik hier nu wel redelijk off-topic inmiddels wat ik heb niet alle 160 postings gelezen, maar als ik het goed begrijp wil de originele poster een gtk+ app om tv te kijken?

Er bestaat wel een gnome app, en die heet zapping (http://zapping.sourceforge.net/).

De laatste keer dat ik hem bekeek was hij nog een beetje buggy, maar het werkte wel. Staat wel leuker tussen al je gnome apps dan XawTV. En er zit ook teletext is. Al met al best een goed programma.
Als je de eerste post had gelezen, begreep je dat de originele poster geen tv app wou, maar dat 'ie ereen had gemaakt.

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

je begrijpt het verkeerd :P
hij heeft er juist een gemaakt

edit:

grrrr RemcoX :P

PSN: Houtvlot

Verwijderd

Topicstarter
Hey, iemand gebruikt mijn applicatie :D :D :D

[reclame]
wisten jullie dat versie 0.1.5-final net uit was? :P - http://ronald.bitfreak.net/ (ohja, die moet ik nog op freshmeat zetten, vergeten |:()
[/reclame]
Op maandag 07 januari 2002 11:56 schreef Phantom_ het volgende:
de lijnen lopen ook niet een beetje schuin oid, gewoon kaars recht.
Dit krijg ik overal, het is me nog niet gelukt om een 'kijkbaar' tv beeld te voorschijn te toveren.
Hmm... Als je met de rechtermuisknop op het TV schermpje klikt en dan de eerste button ("settings"). Dan derde tabblad ("options"), staat de video input daar goed?

Zo ja, ga eens met de frequency-slider heen en weer (door middel van pijltjes naar links/rechts). Dit kan even duren, maar krijg je dan wel iets van ruis/sneeuw ofzo :? Misschien zelfs een kanaal :D

Het kan dat X tijdelijk de display niet update (dat doet ie bij mij af en toe, uitermate irritant...), dan moet je even met het settings windowtje over de tv applicatie heenschuiven zodat ie een refresh *moet* uitvoeren.... Krijg je dan wel ruis :?
Ik gebruik de nv driver die bij X zit. De driver werkt volgens mij wel goed aangezien ik in Xine wel films e.d. kan kijken.
Die gebruik ik ook, zou het probleem niet moeten zijn...

xawtv -xv zou overigens exact dezelfde onderliggende library moeten gebruiken, werkt dat wel goed?

Verwijderd

Topicstarter

Ergens in het midden van deze thread - en ook in de manpage van stv - staat geloof ik mijn commentaar "deze applicatie zet geen koffie, doet niet aan video-capturing en is geen magnetron, het is slechts een TV-applicatie" - dat was dus o.a. op Zapping (maar ook xawtv) gericht, die mijns inziens veel teveel functies hebben. Ik wil gewoon een TV, da's alles :)

• Mior
Op maandag 07 januari 2002 16:53 schreef beelzebubu het volgende:
Hmm... Als je met de rechtermuisknop op het TV schermpje klikt en dan de eerste button ("settings"). Dan derde tabblad ("options"), staat de video input daar goed?
Video input staat op pal-television
Zo ja, ga eens met de frequency-slider heen en weer (door middel van pijltjes naar links/rechts). Dit kan even duren, maar krijg je dan wel iets van ruis/sneeuw ofzo :? Misschien zelfs een kanaal :D
Ik krijg veel blauwe scherpjes te zien, maar behalve die, alleen maar rechte lijnen, niets wat op ruis lijkt (of het canal+ effect moet ruis zijn).
Het kan dat X tijdelijk de display niet update (dat doet ie bij mij af en toe, uitermate irritant...), dan moet je even met het settings windowtje over de tv applicatie heenschuiven zodat ie een refresh *moet* uitvoeren.... Krijg je dan wel ruis :?
Nope, zelfde resultaat.
xawtv -xv zou overigens exact dezelfde onderliggende library moeten gebruiken, werkt dat wel goed?
Zelfde als bij stv, ook alleen maar rechte (horizontale) lijnen. Maar xawtv heeft van die vage kanalen ipv frequenties, ik weet niet of ik dat wel goed heb staan.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 08 januari 2002 01:52 schreef Phantom_ het volgende:
Zelfde als bij stv, ook alleen maar rechte (horizontale) lijnen. Maar xawtv heeft van die vage kanalen ipv frequenties, ik weet niet of ik dat wel goed heb staan.
In dat geval werkt Xv gewoon niet naar behoren... Wat voor TV-kaart heb je :? Wat voor moederbord (toevallig AMD/VIA?) :? Wat voor videokaart :? Welke linuxdistributie en welke versie van XFree86 :?

• Mior
Op dinsdag 08 januari 2002 09:48 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

In dat geval werkt Xv gewoon niet naar behoren... Wat voor TV-kaart heb je :? Wat voor moederbord (toevallig AMD/VIA?) :? Wat voor videokaart :? Welke linuxdistributie en welke versie van XFree86 :?
Tv Kaart = Hauppage WinTV Theater
Moederbord = AsusA7A266 (ALI Chipset)
Videokaart = Creative Geforce2 DDR
Linuxdistro = Slackware 8.0
Xfree86 = 4.1.0

Overigens staan de lijnen niet stil, ze flikkeren wel.

• Mior
Update: Ik heb net een kernel upgrade gedaan naar 2.4.17, en ik heb nu wel geluid, maar nog steeds hetzelfde 'lijntjes-beeld' :(

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-07 13:35

Apache

amateur software devver

coole app, ik moet nog steeds een tv-in kabel kopen dan kan ik hier ook mee aan de slag :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb nu de nieuwste Nvidia drivers gecompileerd, en nu werkt stv niet meer naar toebehoren :(

Hij knalt eruit met een wazige foutmelding
code:
1
2
  serial 58 error_code 8 request_code 142 minor_code 14

De xv-port is ook veranderd van 58 naar 63 .. maar als ik dit specificeer op de cli met -p dan krijg ik dus deze melding.

P.S. Nvidia GLX + kernel 1.0-2802
Xfree86 4.2.0
Kernel 2.4.19-pre1
bttv 0.7.90

O, en zapping doet het wel. Xawtv werkt niet meer .. en bij het compileren ervan loopt hij te zeiken over motif spul :( Als hij dan eenmaal compileert segfault ie alleen maar

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 maart 2002 16:53 schreef imdos het volgende:
Ik heb nu de nieuwste Nvidia drivers gecompileerd, en nu werkt stv niet meer naar toebehoren :(

Hij knalt eruit met een wazige foutmelding
code:
1
2
  serial 58 error_code 8 request_code 142 minor_code 14

De xv-port is ook veranderd van 58 naar 63 .. maar als ik dit specificeer op de cli met -p dan krijg ik dus deze melding.

P.S. Nvidia GLX + kernel 1.0-2802
Xfree86 4.2.0
Kernel 2.4.19-pre1
bttv 0.7.90

O, en zapping doet het wel. Xawtv werkt niet meer .. en bij het compileren ervan loopt hij te zeiken over motif spul :( Als hij dan eenmaal compileert segfault ie alleen maar
Hmz...... typisch.....

Ik denk dat het dezelfde fout is als eerst, toen hij ook segfaultte.... Ik zal er vanavond ff naar kijken (heb hier op mijn laptop geen mogelijkheid om nvidia drivers te testen ;))

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Sja .. ik kan nog wel wat debug meldingen posten zoals een strace programma of een xvinfo .. U name it.
Maar ik wist zo ff niet zo snel wat te posten

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 maart 2002 19:21 schreef imdos het volgende:
Sja .. ik kan nog wel wat debug meldingen posten zoals een strace programma of een xvinfo .. U name it.
Maar ik wist zo ff niet zo snel wat te posten
mjah, niet echt nodig, ik weet al ongeveer waar de fout zit, moet alleen ff snel kijken hoe ik ervanaf kom ;)

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Schop

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het hier getest, en hier werkt het gewoon met de nvidia-1.0-2802 drivers. Welke versie van stv gebruik je? Gebruik je de nieuwste (te downloaden op http://ronald.bitfreak.net/downloads.shtml)?

• imdos

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb net ff de nieuwste versie wederom neergeladen, en als ik die gecompiled heb en het gewoon start met ./stv dan kan hij geen suitable device vinden. Geef ik ./stv -p 63 dan krijg ik een segmentation-fault.

Hmm nu overigens niet zo vreemd want ik zie helemaal geen v4l device maar alleen m'n nvidia stuff. FF X afsluiten en modules opnieuw laden dan maar.

edit:

Nou, dat viel ff vies tegen! Een nasty reboot e.d. met Magic Sysrq later maar het werkt nu weer. Mede door de nieuwe versie van het programma neem ik aan.

Verwijderd

Topicstarter
stabiliteit van de nvidia driver is dus nog steeds niet alles :P

• odysseus
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

KDE gaat concurreren met GNOME op videogebied ;). Enkele developers zijn bezig om KWinTV flink om te gooien. Bij de replies die in een nieuwspost op deze site staan wordt beelzebubu ook genoemd...je wordt beroemd :P.
Quote van ene Andy Wingo:
nice work, best of luck in to future. you might consider taking a look at gstreamer at some point in time (sooner rather than later would probably be more useful :-) because some features would be really nice to have -- for instance, a togglebutton that would turn on 'capture' or recording for what's on the screen, etc. such changes would be relatively painless to implement with gstreamer. ronald bultje has done some interesting work with gst-record in gstreamer cvs -- http://gstreamer.net/cvs/ -- while it's written in gtk, the backend stuff is toolkit-independent.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
oi :o

/me vertrouwelijk - secret screenshots *

Vergelijk dit eens:

Afbeeldingslocatie: http://ronald.bitfreak.net/images/gst-record-0.png

En dan deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.kde.com/dot/kwintv/device-selection.png

Die functie heb ik een maand geleden oid (twee maand?) in gstreamer gezet... Dus dat je niet langer een device file als device aangeeft maar dat die ge-auto-detect worden en dat je dus gewoon <naam> kan selecteren. (Is overigens nog niet af, er moet nog een mogelijkheid bij om handmatig extra devices toe te voegen op non-default files, vreemd genoeg is die functie er juist ook niet bij kWinTV???)

Ik zou bijna denken dat ze die functie er regelrecht hebben afgeript bij mij :{ :{ :{

Mjah, 't is opensource, who cares :) Ik zal ff reageren op Andy & co. Ben allang blij dat zij een soortgelijke functie erin hebben, ik werd namelijk compleet gek van de applicaties die dat niet hadden, dit is veel gebruikers (n00b) vriendelijker :)

Verwijderd

tja, dat is de opensource instelling: rip en laat rippen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 maart 2002 19:50 schreef compukid het volgende:
tja, dat is de opensource instelling: rip en laat rippen.
ik zou het liever "sharing" noemen, maar het komt op hetzelfde neer ja :{ :+
Pagina: 1 2 Laatste