Om nog even terug te komen op de 'slechte service' van Blizzard: Op dit moment wordt hun Customer Support overspoeld door berichten/ mails/ telefoontjes van mensen wiens account compromised is. Natuurlijk hebben ze op dit moment een semi ge-automatiseerd antwoordsysteem waarin iedereen hetzelfde mailtje krijgt met dezelfde standaard respons: Je hebt mazzel; we kunnen een rollback uitvoeren, ondanks dat wij hiervoor niet aansprakelijk zijn. We doen dit maximaal twee keer voor je, daarna vinden wij dat jullie niet goed met je beveiliging omgaat, tenzij je een authenticator regelt.
Maar dit is niet anders dan hoe het in WoW door alle jaren heen is opgebouwd. Ik spel al jaren via Battle.net, ben nog nooit gehackt, maar heb dan ook vanaf dat het kon een authenticator, omdat ik van guildies in WoW heb meegemaakt dat zij - ondanks strenge veiligheidsmaatregelen - zijn 'gehackt' via brakke adds op, zoals Hydra al zei, een goedbedoelende fansite. Kan Blizzard niks aan doen, kan een gebruiker weinig aan doen.
Heeft mij toen bij mijn weten 6 euro gekost (muahaha!), en heeft vanaf dat moment een stroomlijning van het omgaan met hacks in WoW teweeg gebracht, omdat het op dat moment (ik mee eind 2008, begin 2009) schering en inslag was, en nog steeds een constante stroom aan posts op de WoW forums veroorzaakt. Van mensen zonder authenticator, let wel.
Diablo III trekt nu een nieuwe stroom aan gamers richting een Blizzard game. De beveiliging voor Diablo is dezelfde als die voor WoW en Starcraft, dus personen die er kwaad mee willen, weten precies wat ze moeten doen om snel hun slag te kunnen slaan, met als gevolg dat 'Blizzard-onbekende' nieuwelingen niet voldoende op de hoogte worden gebracht van de veiligheidsissues op hun PC, 'gehackt' worden, en vervolgens moord en brand schreeuwend op de fora gaan klagen dat Blizzard z'n zaakjes niet goed voor elkaar heeft.
Als je Blizzard ergens van wilt beschuldigen is het dat ze misschien stricter hadden moeten zijn in het communiceren over veiligheid. Dat Blizzard games erg populair zijn bij gold selling companies en ander gespuis, en dat gebruikers HEEL ERG zeker moeten zijn van hun beveiliging, of anders een authenticator moeten aanschaffen.
Nee, ik kan niet met zekerheid zeggen dat er echt helemaal niks aan de hand is bij Blizzard, maar jaren 'hack'-ervaring in WoW heeft voor mij wel duidelijk gemaakt dat 99,9% van de 'hacks' user errors waren. En niet Blizzard's schuld.
offtopic:
Hoi Hydra, ik heb je een tijdje gemist in de WoW topics, inclusief je scherpe manier van discussiëren. Maar ik kan m'n hart weer helemaal ophalen hier, zie ik