Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ILUsion
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-12 11:30
Bij de artikels kom je in de reacties vaak opmerkingen tegen als "woord X of Y is fout gespeld in het artikel" of "in het artikel staat X, maar het moet natuurlijk Y zijn". En daaropvolgend een storm aan reacties die verwijzen naar het juiste forum waar dat allemaal gemeld moet worden.

Ik weet wel dat er op de pagina een knopje "feedback" staat, maar veel mensen lezen daarover (en geef ze eens ongelijk: het is klein en het staat uit de weg dus ook uit het zicht). Velen hebben reeds voor me geopperd om het zichtbaarder te maken.

Nu kom ik hier ook mijn eigen voorstel met bijhorend idee presenteren om dat punt van frustratie weg te werken. Wat er volgens mij mis is met de feedback-knop is dat die niet echt zichtbaar is en alsnog meerdere klikken vergt.
De weg van de minste weerstand loopt immers als volgt:
  1. Spot de fout
  2. Klik in het tekstvenster
  3. Rant over de fout
  4. Druk enter of klik op versturen
  5. Ga verder met lezen
Merk op: dit gaat dus niet via de feedback-knop waar men iets als volgt zou doen:
  1. Spot de fout
  2. Klik feedback
  3. Zoek ofwel het topic spel/tikfoutjes of kies om zelf een topic te starten
  4. (Zoek de knop reageer als het een typfout is)
  5. Klik in het tekstvenster
  6. Kopieer en plak de URL van het artikel
  7. Kopieer en plak een eventuele quote van het artikel
  8. Rant over de fout
  9. Druk enter of klik op versturen
  10. Navigeer terug naar het artikel
  11. Ga verder met lezen
Je ziet: de goede manier neemt meer tijd in beslag, je moet hem weten te vinden en zorgt ervoor dat veel mensen gewoon als reactie hun fouten melden met alle gevolgen van dien.

Ik zie twee mogelijke oplossingen: ofwel net onder het artikel een form maken voor dergelijke feedback. Dus waar op de onderstaande screenshot het groene kader staat. In mijn ogen moet een simpele vermelding "meld fouten bij de redactie" wel volstaan. Eventueel nog een checkbox om aan te geven dat het gewoon om een spelfout gaat plus een knopje om te verzenden. Andere toeters en bellen kunnen natuurlijk ook (zoals in de sidebar bv. iets om het form te laten minimaliseren, etc.), maar dat lijkt me niet de hoofdzaak.
http://oi53.tinypic.com/ofndj9.jpg

Als alternatief zou er bij het reactievenster één of twee checkboxjes/verzendknoppen/hyperlinks kunnen staan "typfout melden" en "feedback aan de redactie". Dat laatste komt er dus op neer dat de mensen die nu dergelijke feedback als reactie geven, praktisch niet naast die knop kunnen kijken en (hoop ik) dus ook vaker op de juiste manier alles melden. Dus ergens in het gele vak hieronder:
http://oi56.tinypic.com/122j4ut.jpg

Achter dat form moet natuurlijk iets achter zitten, volgens mij moet dat wel doenbaar zijn om dat automatisch posts te laten aanmaken op het forum. Enerzijds heeft dat als voordeel dat je de menselijke stappen (URL vermelden bv. en met wat meer werk moeten quotes misschien ook wel lukken) gewoon niet nodig hebt, maar anderzijds zorgt die automatisatie er bv. ook voor dat alles uniformer gemeld kan worden. Als dat werkt, houdt dat ook in dat het weinig verandert voor de mensen die het op de oude manier doen of die de verbeteringen moeten doorvoeren.

Mogelijk nadeel is dat eenzelfde fout (vaker) dubbel gemeld zou kunnen worden omdat het zo makkelijk is, maar dat zal op het forum ook wel eens voorvallen. Ook is het zichtbaarder, dus mogelijk storend voor sommige mensen en het laat ook zien dat de redactie niet onfeilbaar is.

In ieder geval zou een meer zichtbare oplossing heel wat frustratie kunnen besparen bij:
  • mensen die denken goed te doen en een fout (op de verkeerde manier) melden en daarvoor bijna uitgescholden worden,
  • mensen die zien dat een fout op de verkeerde plaats gemeld is en in een Spaanse colère schieten
  • beide partijen die slechte beoordelingen krijgen van anderen die zich dan weer aan bovenstaand gedrag ergeren.
Bovendien dient het de luiheid van de mensen die wel een fout willen melden, maar daarvoor de juiste methode niet kennen of willen kennen/gebruiken. In totaal lijkt het me dus dat fouten sneller gemeld worden op een manier die beheersbaar is en weinig frustratie veroorzaakt: een leuke win-win, lijkt me, voor de investering van een beetje tijd van de devjes.

• Misha
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:15

Misha

Moderator Witgoed

Comic sans rocks.

Leuk idee, alleen erg veel werk voor een niet bijzonder impactvolle feature

Ik ben het wel met je eens dat het een en ander wat minder omslachtig kan. Het staat volgens mij ook al op de backlog...

Maar iig thanks voor de input!

“Wat hebben de NOS, RTL etc gemeen? Als ze uitleg over technologie willen, dan checken ze Tweakers”

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-12 18:50

bonzz.netninja

Bekijk het maar

Ik vraag me ook een beetje af in hoeverre dit echt een probleem is welke vaak voorkomt.

 vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve 

• Dirk
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 03:08

Dirk

Frontpage-moderatie Coördinator
Bij veel artikelen waar (vermeende) fouten in voorkomen, wordt dit gemeld in de reacties. Een aanpassing als deze zou dat misschien kunnen voorkomen, maar dat goed doen wordt lastig.

Without order nothing can exist - without chaos nothing can evolve
Never forget that only dead fish swim with the stream

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

FP ProMod Tweakers abonnementen
Je zou kunnen overwegen om "Reageer:" (net boven het inputveld onderaan) uit te breiden naar "Reageer, maar meldt typefouten hier". Mensen gaan toch niet in een reactie op een andere reactie typefouten in het artikel meldden, dat is zo goed als altijd in de "root". :)
Dan heb je een hele kleine aanpassing die snel door te voeren is, niet intrusief is en een deel van die reacties al kan afvangen.
Ik vind het altijd zo jammer dat iemand die behulpzaam wil zijn en een foutje wil melden maar niet weet dat dat niet gewenst is onder het artikel een negatieve score krijgt.

Saved by the buoyancy of citrus

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Bekijk het maar

quote:
Cyphax schreef op woensdag 07 september 2011 @ 13:01:
Je zou kunnen overwegen om "Reageer:" (net boven het inputveld onderaan) uit te breiden naar "Reageer, maar meldt typefouten hier". Mensen gaan toch niet in een reactie op een andere reactie typefouten in het artikel meldden, dat is zo goed als altijd in de "root". :)
Dan heb je een hele kleine aanpassing die snel door te voeren is, niet intrusief is en een deel van die reacties al kan afvangen.
Ik vind het altijd zo jammer dat iemand die behulpzaam wil zijn en een foutje wil melden maar niet weet dat dat niet gewenst is onder het artikel een negatieve score krijgt.
Charmante en simpelere oplossing idd.

• Misha
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:15

Misha

Moderator Witgoed

Comic sans rocks.

Charmanter inderdaad. Ik ben alleen niet helemaal van de tekst. Ik vind ook niet dat het direct naast "Reageer" moet staan. Ik zie het dan liever rechtsboven het reageerveld "Meld fouten hier"

“Wat hebben de NOS, RTL etc gemeen? Als ze uitleg over technologie willen, dan checken ze Tweakers”

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Bekijk het maar

ja precies zoiets. Maar een kleine link ergens ter hoogte van dat veldje

• ILUsion
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-12 11:30
quote:
bonzz.netninja schreef op woensdag 07 september 2011 @ 09:53:
Ik vraag me ook een beetje af in hoeverre dit echt een probleem is welke vaak voorkomt.
Je ziet redelijk vaak langskomen, of toch als je geen niveaufilter toepast. Ik weet dat het relatief veel werk is voor een klein euvel. Maar de mensen die de moeite doen om een fout te melden, moeten in mijn ogen wel goed behandeld worden en dat is momenteel niet het geval als ze dat tussen de reacties doen (natuurlijk niet direct de fout van T.net, maar er kan natuurlijk wel iets aan gedaan proberen worden).
quote:
quote:
Mi6 schreef op woensdag 07 september 2011 @ 14:10:
Charmanter inderdaad. Ik ben alleen niet helemaal van de tekst. Ik vind ook niet dat het direct naast "Reageer" moet staan. Ik zie het dan liever rechtsboven het reageerveld "Meld fouten hier"
Ach, in mijn ogen is de feedback-optie die er nu is ook best charmant. Het grote dilemma in dit gebeuren is in mijn ogen dat je die knop eigenlijk niet wilt tonen (want er staan geen fouten), maar vanuit functioneel oogpunt moet die zo goed mogelijk te vinden zijn (hij moet je nog net niet blaffend op de schoot springen als je een fout wilt melden en dus lelijk in het zicht staan). Plaats je die knop esthetisch, dan staat hij waarschijnlijk uit de weg, vinden de mensen die niet en wordt hij niet gebruikt. Met rechtsboven het reageerveld staat het volgens mij nog net iets te veel uit de weg (maar toegegeven wel mooi). Op versturen moet je toch gaan klikken, als er net naast staat "Foutjes melden" (o.i.d.), kan je er amper naast kijken. Rechtsboven het invoerveld kijkt volgens mij geen kat, het viel me ook nu pas op dat er linksboven dat veld "Reageer:" stond, grote kans dat ik zelf ook naast zo'n link daar ergens zou kijken.

Dat het een link is, is volgens mij niet de meest gebruiksvriendelijke optie, maar ik kan er zeker en vast begrip voor opbrengen omdat het inderdaad een klein probleempje is en dat er waarschijnlijk genoeg problemen zijn waar jullie je tijd beter in kunnen besteden en die bovendien leuker zijn om te implementeren.

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-12 15:05

alex3305

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

MARIO! Not the plumber.

Gewoonweg rechts langs het artikel bij Nieuws I/O een extra kopje plaatsen met Spelfout melden en/of een linkje met Geachte redactie (forum zodat eventuele onwaarheden of fouten welke geen spelfouten zijn ook gemakkelijk gemeld kunnen worden.

Dat lijkt mij het makkelijkste én het overzichtelijkste.

• Dirk
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 03:08

Dirk

Frontpage-moderatie Coördinator
Daar staat al een linkje 'feedback' ;)

Without order nothing can exist - without chaos nothing can evolve
Never forget that only dead fish swim with the stream

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-12 15:05

alex3305

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

MARIO! Not the plumber.

quote:
Dirk schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 00:21:
Daar staat al een linkje 'feedback' ;)
Al jaren... overheen gelezen :9.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 00:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

quote:
Je zou kunnen overwegen om "Reageer:" (net boven het inputveld onderaan) uit te breiden naar "Reageer, maar meldt typefouten hier".
Een dergelijke knop voor typefouten wek de indruk dat de redactie in zo'n beetje elk artikel typefouten maakt die door de gebruiker verbeterd dienen te worden. Dat vind ik geen wenselijk beeld om uit te stralen.

Een feedbackknop is al neutralen omdat het ook gebruikt kan worden voor inhoudelijke feedback. De huidige werkwijze waarbij feedback gemeld moet worden in een forum is niet erg efficient. Eigenlijk zou je feedback bij het artikel moeten kunnen melden. Naast een view voor reacties waarin gediscussieerd wordt over het onderwerp van het artikel zou je dan een view moeten hebben waarin de feedback van users gegeven en gelezen kan worden. Of dat een onderscheid is waar de gebruikers op zitten te wachten is wel de vraag.

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

FP ProMod Tweakers abonnementen
quote:
Femme schreef op zaterdag 10 september 2011 @ 21:28:
[...]

Een dergelijke knop voor typefouten wek de indruk dat de redactie in zo'n beetje elk artikel typefouten maakt die door de gebruiker verbeterd dienen te worden. Dat vind ik geen wenselijk beeld om uit te stralen.
Ik snap wat je daarmee bedoelt maar het is tegelijkertijd ook niet uitzonderlijk als er typefouten in een artikel staan. Die zien mensen toch wel. Eigenlijk typte ik maar wat, het ging me bijna alleen maar om de positionering van de feedbacklink. Verander het naar "feedback" dan. In ieder geval komt iedereen die iets wil typen onderaan uit, bij die textarea. :)
quote:
Een feedbackknop is al neutralen omdat het ook gebruikt kan worden voor inhoudelijke feedback. De huidige werkwijze waarbij feedback gemeld moet worden in een forum is niet erg efficient. Eigenlijk zou je feedback bij het artikel moeten kunnen melden. Naast een view voor reacties waarin gediscussieerd wordt over het onderwerp van het artikel zou je dan een view moeten hebben waarin de feedback van users gegeven en gelezen kan worden. Of dat een onderscheid is waar de gebruikers op zitten te wachten is wel de vraag.
Feedback kunnen melden als soort topicreport zou mooi zijn maar ik geloof niet dat dat de reden is dat mensen het feedbacklinkje niet gebruiken: men ziet het ding gewoon niet, denk ik. Ik kwam er ook pas heel laat achter dat dat knopje er was bijvoorbeeld.

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True