Koeler aan processor/moederbord toevoegen, gone bad

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 11.042 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 391010

Topicstarter
Beste tweakers,

ik heb gisteren mien pc bij elkaar geharkt @ alternate. Ik heb toen besloten hem zelf in elkaar te zetten en dat ging prima, totdat ik bij de bevestiging van mijn koeling (cooler master hyper TX3). Na een hoop puzzelen en passen heb ik uiteindelijk een mannier gevonden om mijn koelingssysteem aan mijn moederbord te bevestigen. Dus ik voeg het smeerseltje dat erbij geleverd zat toe aan een wit plaatje op mijn AM3 moederbord. Dus vervolgens heb ik dat ding er weer op geschroeft.

Vervolgens in al mijn vreugde kwam ik er achter dat ik eerst mijn processor op mijn moederbord moestbevestigen en daar op mijn dat smeerseltje op moest bevestgen een daaarop mn koeling.
De situatie is nu dus dat die pasta op mijn moederbord zit en min processor chip, gebeuren er nog op moet.

hierbij nog wat fotos voor als het onduidelijk is;
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2lu9hlz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2sacjl5.jpg

de vraag is wat ik nu moet doen... Om te voorkomen dat mijn processor kapot gaat of dat het heel erg is of die pasta schadelijk is voor mijn moederbord.

alvast mijn dank! Greetz NomercyFate

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 391010 op 09-01-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoB
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-08-2022

CoB

Volgens mij doet je 2e plaatje het niet.
Ik denk dat schoonmaken met wat alcohol voorzichtig wel moet kunnen. Maar wacht maar op een andere poster met wat meer ervaring. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Ok, dus samenvattend:
• Er zit nu koelpasta op de socket (witte plaatje)
• Processor is niet vies bij de pinnetjes

Klopt dat? Zo ja, maak de socket schoon met schoonmaak-alcohol. Nu in ieder geval hopen dat er niks in de gaatjes is gegaan.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vraagje: doen de fotos het bij jullie wel? want hier krijg ik gewoon een leeg vlak met een vraagtekentje erin,

thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja dat klopt... ik zal het proberen... ben wel bang dat er wat pasta tussen zit, wat is in datgeval het ergste scenario??? gr

NMF

EDIT: heb net mijn socket geprobeerd schoon te maken maar een groot deel gates zit vol met kopelingspasta, wat ismijn volgennde stap???

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 391010 op 09-01-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-03 13:40
Anoniem: 391010 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 11:53:
ja dat klopt... ik zal het proberen... ben wel bang dat er wat pasta tussen zit, wat is in datgeval het ergste scenario??? gr

NMF

EDIT: heb net mijn socket geprobeerd schoon te maken maar een groot deel gates zit vol met kopelingspasta, wat ismijn volgennde stap???
De foto's werken niet, maar gezien jullie het over witte koelpasta hebben ben ik er redelijk zeker van dat er geen zilver-deeltjes in zitten, en dat de koelpasta dus niet voor kortsluiting gaat zorgen.

Het enige waar het nu nog voor kan zorgen is dat de CPU geen goede verbinding maakt, maar gezien de manier van verbinden in de AMD socets hoef je daar ook niet bang voor te zijn.

Het volgende wat je kunt doen is de koelpasta gewoon door de socket heen drukken door de CPU een paar keer erin en eruit te halen.
Daarna gewoon CPU erin, koeler bevestigen en gaan :)

Arg, toch even gegoogled en jouw koeler wordt geleverd met Cooler Master Thermal Compound die blijkbaar zilver bevat, zorg dus eerst dat je het meeste weggewerkt hebt, een beetje in de socket is niet erg, maar het mag absoluut geen contact met elkaar maken.
Dus probeer met iets als kneetgum zoveel mogelijk eraf te deppen en ga daarna veder met het bovenstaande verhaal.

[ Voor 16% gewijzigd door Toettoetdaan op 09-01-2011 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 06:52
Lees je eigen verhaal eerst eens door en zorg dat het een leesbaar verhaal is zonder al te veel typefouten ... Je foto's doen het trouwens ook niet.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Host je foto's even ergens. Zoals bijv. bij TinyPic. Een link vanuit je hotmail (gokje) gaat niet werken. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Leren hoe je foto's moet posten zou helpen maar zonder iets gezien te hebben zou ik als ik jou was proberen een dun buisje via een slangetje aan een stofzuiger te flansen met behulp van bij elkaar gesprokkelde/geïmproviseerde verloopjes en daarmee de gaatjes proberen zo veel mogelijk leeg te zuigen. Dan met een klein droog varkensharen kwastje door 'tamponneren' de rest zoveel mogelijk uit de gaatjes zien te krijgen. Die kwast dan geregeld langs een tissue droogvegen zodat je liefst kunt zien of er nog wat uit/af komt.

Ik weet niet of die witte pasta in alcohol oplost (moet je proberen) maar mogelijk beter alternatief (ook uittesten of het hierin oplost) kan wasbenzine zijn. Als laatste met een licht bevochtigd kwastje de laatste restjes uit de gaatjes proberen te halen.

En dat je je beter moet inlezen voor je dergelijke klusjes aanpakt wist je ondertussen al. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mensen mensen niet zo klagen >.< ik zat op mn ipad dit topic te maken mbv mn blackberry (voor fotos) dus dit was eve alles wat ik had, maar zal even re-uploaden en tiepfouten verbeteren ;') verder allen bedankt voor hulp! en
En dat je je beter moet inlezen voor je dergelijke klusjes aanpakt wist je ondertussen al
yup... breek me de bek niet open >.<

EDIT: Ok hij is beter zo... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 391010 op 09-01-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Wow dat is wel erg veel koelpasta :o [foto's doen het weer :) ]
Volgende keer wat minder op je koeler doen. een rijstkorrel is echt genoeg

Laat de koelpasta in de socket maar een dagje drogen, en probeer het er dan morgen met kneedgum of een naald eruit te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Toettoetdaan op 09-01-2011 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toettoetdaan schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:34:
Wow dat is wel erg veel koelpasta :O [foto's doen het weer :) ]
Volgende keer wat minder op je koeler doen. een rijstkorrel is echt genoeg

Laat de koelpasta in de socket maar een dagje drogen, en probeer het er dan morgen met kneedgum of een naald eruit te halen.
superdank ik ga dit dan maar proberen... het is niet mogelijk mijn processor hiermee naar de filistieinen te helpen toch? deze is namelijk redelijk duur en geen behoefte om deze opnieuw te moeten aanschaffen ;)

Grtz NMF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:32
Zoals eerder gezegd, de koelpasta die je daar bij de koeler hebt zitten, bevat zilver. Zilver kan stroom geleiden. Je moet dus echt absoluut zeker zijn dat de gaatjes van het socket / pinnetjes van je processor niet in contact komen met de koelpasta die weer in contact staat met andere gaatjes / pinnetjes.

Niet alleen kun je dan je moederbord weggooien, maar je processor zal dan ook wel gefrituurd zijn. Op garantie hoef je in dat geval niet te rekenen, dit valt namelijk onder "user error"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10-2024
Anoniem: 391010 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 13:37:
[...]

superdank ik ga dit dan maar proberen... het is niet mogelijk mijn processor hiermee naar de filistieinen te helpen toch? deze is namelijk redelijk duur en geen behoefte om deze opnieuw te moeten aanschaffen ;)

Grtz NMF :)
Ik denk dat dat zeker wel mogelijk is. Ik weet niet hoe goed de koelpasta geleidt (eerder werd gezegd dat de pasta zilver bevat), maar bij kortsluiting tussen pinnetjes kunnen zowel je processor als je moederbord kapot gaan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339591

Indien ik jou was, dan zou ik het op veilig spelen en gewoon een nieuw moederbord gaan halen.
Het moederbord wat je nu hebt kan je dan verkopen aan iemand die graag wel het risico neemt.

Better safe than sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 339591 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 14:07:
Indien ik jou was, dan zou ik het op veilig spelen en gewoon een nieuw moederbord gaan halen.
Het moederbord wat je nu hebt kan je dan verkopen aan iemand die graag wel het risico neemt.

Better safe than sorry
ik zit enorm te twijfelen, het is wel 80 euro ^^ anders rijd ik nog even langs alternate morgen en kijken wat die te zeggen hebben voor ik me final decision maak ;)

Bedankt voor de tips/hulp en snelle reactie jongens!
Grtz NMF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zou ook even contact opnemen met de TD van de fabrikant/importeur met de vraag wat het gaat kosten om het door hun 'professioneel' te laten fiksen. Nieuwe socket bijv. Spreek dan wel af/let dan wel op dat ze je geen gerepareerd ruilbord terugsturen i.p.v. je eigen bord (of een nieuwe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op zondag 09 januari 2011 @ 14:41:
Nieuwe socket bijv. Spreek dan wel af/let dan wel op dat ze je geen gerepareerd ruilbord terugsturen i.p.v. je eigen bord (of een nieuwe).
in verband met?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dan krijg je andermans ellende. Ik kan je een gruwelverhaal vertellen over drie ruilborden die ik gehad heb die het allemaal (binnen de kortste keren) niet deden.

Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op zondag 09 januari 2011 @ 14:56:
Dan krijg je andermans ellende. Ik kan je een gruwelverhaal vertellen over drie ruilborden die ik gehad heb die het allemaal (binnen de kortste keren) niet deden.

Zie hier.
*AHUM*NAAIERS*AHUM*

haha ok thx 4 the tip i'll be allright from here :P

Bedankt! :) Grtz NMF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat je koelpasta geleidt kan niet zo'n kwaad, zolang hij maar geen kortsluiting veroorzaakt tussen verschillende pinnetjes in. Ik zou in elk geval gewoon met wat alcoholdoekjes de pasta zoveel mogelijk weghalen, het gene dat er nog inzit laten drogen en er zoveel mogelijk met een naald eruit proberen te peuteren. Heb je dit gedaan, gewoon CPU erin. Werkt het niet.. sja dan moet je beter kuisen of een ander moederbord zoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door Mavamaarten op 09-01-2011 15:34 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou zelf het risico niet nemen want dat krijg je nooit meer goed schoon waarbij je trouwens niks van wasbenzine of andere oplosmiddelen mag gebruiken en alleen pure alcohol. Dat z.n. smeerseltje is dus koelpasta en hierbij nog een ander punt namelijk dat dit spul giftig is en dus voorzichtigheid geboden.

In elk geval raad ik je af het moederboard te gaan gebruiken want op die manier sloop je en je moederboard en je processor. Beter kan je dus helaas een ander moederboard halen zodat je in elk geval dan niet je cpu ook nog eens zou kunnen gaan vervangen.

En om dan heel eerlijk te zijn........... Laat het alsjeblieft door een pc-zaak doen of een kennis die vaker pc's in mekaar gebouwd heeft want dit is toch wel een erg grove fout. Maar als je het toch zelf wilt doen dan bekijk onderstaande filmpjes eerst eens goed voor je opnieuw begint.

YouTube: How Thermal Compound Spreads
YouTube: Applying Thermal paste to a CPU
YouTube: How To: Remove Thermal Compound from the CPU or Heatsink

[ Voor 22% gewijzigd door Roel1966 op 09-01-2011 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390028

Zo zie je maar dat je niet zomaar even een pc inelkaar zet zonder er bij na te denken(beginners foutje hoop ik)
Ikzelf heb ook zo geleerd van men fouten(wist natuurlijk wel dat de pasta op de cpu moet)maar door veel kloten op de pc van men ouders die ze voor de boekhouding gebruikten is die helemaal naar de maan gegaan processor doorgebrand.
Andere Pc voeding opgeblazen hele huis stond vol vieze witte stinkende rook:):)
Weer een ander moederbord helemaal zwart geblakerd(waren zelfs dingen dwars door het meetal van de kast gekomen)en nog wat kleine dingetjes:):)

Maar heb hiervan geleerd en heb nu een heel mooi en snel systeem voor weinig geld omdat ik het zelf inelkaar heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 390028 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:25:
Zo zie je maar dat je niet zomaar even een pc inelkaar zet zonder er bij na te denken(beginners foutje hoop ik)
Ikzelf heb ook zo geleerd van men fouten(wist natuurlijk wel dat de pasta op de cpu moet)maar door veel kloten op de pc van men ouders die ze voor de boekhouding gebruikten is die helemaal naar de maan gegaan processor doorgebrand.
Andere Pc voeding opgeblazen hele huis stond vol vieze witte stinkende rook:):)
Weer een ander moederbord helemaal zwart geblakerd(waren zelfs dingen dwars door het meetal van de kast gekomen)en nog wat kleine dingetjes:):)

Maar heb hiervan geleerd en heb nu een heel mooi en snel systeem voor weinig geld omdat ik het zelf inelkaar heb gezet.
Jah ach... idd het zat er eigenlijk al op voordat ik het doorhad >.< en nouja moederboarden zijn ook niet de duurste dingen dus 1x gedaan en verder nooit meer ^^ weer wat geleerd hea :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Roel1966 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:05:
En om dan heel eerlijk te zijn........... Laat het alsjeblieft door een pc-zaak doen of een kennis die vaker pc's in mekaar gebouwd heeft want dit is toch wel een erg grove fout. Maar als je het toch zelf wilt doen dan bekijk onderstaande filmpjes eerst eens goed voor je opnieuw begint.
Ik vind toch dat een pc door iedereen in elkaar gezet kan worden, als je maar voorzichtig bent en je goed inleest. Ik heb het de eerste keer ook in mijn eentje gedaan en dat ging prima (al duurde het 100 jaar en heb ik heel wat tutorials gelezen/gekeken :P ).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 387314

Geen risico nemen , en gewoon je moederbord vervangen.Duur grapje maar dit vergeet je NOOIT meer.En aangezien dat er zilver in je koelpasta , wat geleid als de beste , zou ik persoonlijk het risico te groot vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bwerg schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:52:
[...]

Ik vind toch dat een pc door iedereen in elkaar gezet kan worden, als je maar voorzichtig bent en je goed inleest. Ik heb het de eerste keer ook in mijn eentje gedaan en dat ging prima (al duurde het 100 jaar en heb ik heel wat tutorials gelezen/gekeken :P ).
agreed, lets not get too offtopic tho ^^

Grtz NMF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:45
maak het gewoon schoon met alcohol en daarna met een naald en kwast zoals gezegd.
als het goed schoon is is er niets aan de hand al zul je wel een paar uur bezig zijn.
waarom een goed mb weggooien.
al is het niet zon slimme actie lol :P

[ Voor 9% gewijzigd door Goofy1978 op 09-01-2011 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
bwerg schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:52:
Enig technisch inzicht is toch wel een vereistte wanneer je zelf een pc in mekaar gaat zetten en dan weet je ook wel dat koelpasta bedoelt is om op een processor te smeren en niet eronder. Als je die basisdingen nog niet weet dan kan je beter naar iemand toe gaan die wat ervaring heeft en dan mee kijken.

En nee, niet iedereen kan een pc in mekaar zetten want zo eenvoudig is het niet als het lijkt ondanks dat misschien de commercie dat wel zo laat blijken. Bepaalde standaarden zijn soms ver te zoeken en probeer dan maar eens als nietwetende het goede bijelkaar te zoeken, niet voor niks dat tweakers vol staat met problemen.

Tweakers is dan voor de ietwat gevorderde gebruiker maar zelfs daar lopen ervaren mensen nog vaakgenoeg tegen problemen aan die soms best wel ingewikkeld in mekaar zitten. Dus in die zin kan je veel beter zonder ervaring eerst eens mee kijken en samenwerken met een ervaren pc-bouwer/techneut en die goede raad hoop ik dat de TS op neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Lol wat dacht je ja eerst koelpasta dan koeler en dan processor? XD
@hierboven iedereen kan een pc in elkaar zetten mits gezond verstand en de handleiding word gelezen.
@hierboven Maar mocht het niet in de handleiding staan dan kan je altijd nog vragen.
Het is gewoon het beste om goed navraag te doen (geld voor alles)

Maar gebeurt is gebeurt je kan proberen te fixen en dan je proc mischien vermoorden.
Of je koopt een nieuw moederbord.

GEEN SLIM IDEE:Laten we het er dan ook maar niet over hebben ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Edmin op 10-01-2011 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Je zou nog eens kunnen kijken naar iemand die een ultrasoonreiniger heeft ;) Dat combineren met alcohol (daarin lost de pasta op), denk dat je dan wel ergens komt.

En anders zou ik het gewoon met een overload aan alcohol proberen, maar dan wel echt zorgen dat je alles wegspoelt, en das lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Ik weet niet of een ultrasoonreiniger echt verstandig is, de kans is groot dat niet alleen de koelpasta los zal laten. Dan zou ik eerder een overvloed aan alcohol proberen en daarna 2 dagen boven de verwarming hangen aan een touwtje, desnoods 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Dit moederbord als muurdecoratie gebruiken en voor de PC zelf een nieuwe kopen, vooral NIET de processor in deze besmeurde socket steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 23:38
jammer van je mobo...

Je hebt 3 mogelijkheden hier.

Je verkoopt je mobo aan iemand, die wel van wat prutswerk en een gokje houdt en incasseert een 40-50 euro verlies (natuurlijk afhankelijk van wat je voor je pasta-mobo krijgt)

Je gokt en het gaat fout : processor en mobo kapot, doom_scenario dat er meer kapot gaat. Geen garantie en schade van 80 euro + de kosten van je processor en evt andere onderdelen.

Je gokt en het gaat goed. Evenwel is de kans op garantie op je mobo klein, omdat er waarschijnlijk sporen van de koelpasta op je mobo achterblijven. Dus mocht er in de toekomst iets met je mobo fout gaan, loop je de kans alsnog een nieuw mobo te moeten kopen danwel de reparatie zelf te moeten betalen (en met die koelpasta in het achterhoofd denk ik dat je dan gelijk een nieuw mobo zou nemen...)

Je kunt geluk hebben natuurlijk, maar ik zou voor de eerste optie gaan en dit als een dure les beschouwen.

Succes met de bouw van je pc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Laatst online: 29-04 14:29
Ik zou het gewoon proberen...

Ben wel benieuwd of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
lotje1 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 00:52:

Je verkoopt je mobo aan iemand, die wel van wat prutswerk en een gokje houdt en incasseert een 40-50 euro verlies (natuurlijk afhankelijk van wat je voor je pasta-mobo krijgt)
Je hebt gelijk die heb je natuurlijk ook nog :)
Ps:gefeliciteerd lotje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Dit is in mijn ogen echt een LOL topic met die foto's kwam niet meer bij,

Maar goed het is inderdaad het makkelijkste een nieuwe mobo te halen en deze aan een hobby-er te verpatsen.
Dan heb je nog een soort van win-win situatie :)

Warhammer en PC games en lego

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik zou nog op z'n minst proberen de socket op 1 of andere manier eruit te krijgen en zo grondig te reinigen. Anders nog altijd het moederbord strippen van heatsinks en dergelijk, en indompelen in gedestileerd water.

Voor de rest wel een goed begin van het nieuwe jaar in #PMG :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hulkiedulkie schreef op maandag 10 januari 2011 @ 00:55:
Ik zou het gewoon proberen...

Ben wel benieuwd of het werkt.
En nu niet als toeschouwer die amusement wilt maar als iemand die het risico loopt zijn dure CPU te frituren? :)

Nee, gewoon een nieuw mobo dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

lol, dat is wel ernstig :X gelukkig valt t wel mee :)
Anoniem: 387314 schreef op zondag 09 januari 2011 @ 17:57:
Geen risico nemen , en gewoon je moederbord vervangen.
waarom zou je dat doen? koelpasta geleid electriciteit niet noemenswaardig (zelfs niet die met zilver) en is niet corrosief, kortom, t meeste dr af poetsen en dan gewoon de cpu monteren op de *juiste manier* (pasta op de cpu, niet eronder) en dan komt alles goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik denk ook wel dat dit op te lossen is.
Zolang de koelpasta geen pinnetjes met elkaar verbind doormiddel van een koelpastabruggetje op de socket ( daar goed op letten ) lijkt het me dat je niet zomaar je CPU sloopt.
Gewoon zo goed mogelijk schoonmaken en hopen dat je pc dan gewoon start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-05 13:27

DataGhost

iPL dev

AlexanderB schreef op maandag 10 januari 2011 @ 09:22:
lol, dat is wel ernstig :X gelukkig valt t wel mee :)

[...]

waarom zou je dat doen? koelpasta geleid electriciteit niet noemenswaardig (zelfs niet die met zilver) en is niet corrosief, kortom, t meeste dr af poetsen en dan gewoon de cpu monteren op de *juiste manier* (pasta op de cpu, niet eronder) en dan komt alles goed. :)
Als de spanning naar je CPU in honderdsten volts geregeld moet worden lijkt het me dat zelfs 'niet noemenswaardig' al genoeg kan zijn. Daarnaast is er de wet van Murphy die sowieso al voorschrijft dat dit fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308117

probeer met wat perslucht en een haar droger de pasta te drogen en dan er af te halen met een kwastje. Als je dat gedaan hebt dan de Socked goed schoon maken met alcol (niet amstel) en dan gaat het geheid gewoon werken, zonden om je mobo weg te doen het is bijna niet mogelijk dat de pasta zo goed gaat geleiden dat het connectors door middel van de pasta een brug maken en dus kortsluiten, wat wel kan gebeuren is dat de pasta als een weerstand gaat werken en dat er dus wat warmte bij komt( niet egt dodelijk koeler iets harder)

En het kan iedereen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 19:52

BaRF

bijna kerst

en, al wat gedaan? :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 308117 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 09:58:
probeer met wat perslucht en een haar droger de pasta te drogen
haardroger schijnt trouwens ESD te kunnen veroorzaken net als een stofzuiger, die bij hardware zijn daarom nooit aan te raden (al gaat het meestal wel goed maar niet altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Inderdaad nooit een haardroger (ook wel fohn genoemd) gebruiken bij het drogen/verwarmen van electronica. Lucht die eruit komt is statisch geladen en staat garant voor niet meer te repareren hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Ja? Jij hebt ook ervaring? Dit zou mij never nooit niet overkomen.

Dat föhns en elektronica niet samen gaan mag ook wel eens in de FAQ worden geplaatst.
Boudewijn schreef op zondag 02 januari 2011 @ 17:15:
NEE GEEN FÖHN!

Godsamme, ik kan dat elke week wel zeggen. Föhn == ESD == CPU mogelijk dood.

Een föhn laadt de lucht elektrisch op, dat zorgt ervoor dat je CPU mogelijk gesloopt wordt. Dit kan ook later aan de dag treden. Niet fijn dus.
Boudewijn schreef op zondag 02 januari 2011 @ 21:07:
Nou ik heb een paar jaar bij een chipboer rondgelopen. Als daar een ICtje uit een tray al op de speciale-ESD-veilige labvloer viel was het direct einde oefening. Die dingen zijn minder complex dan een willekeurige moderne x86 CPU (okay een P4 is niet heel modern, maar deze waren minder complex).
Een p4 heeft trouwens dik 40miljoen transistors als ik Wikipedia mag geloven. Als er daar een zwik van sneuvelt merk je dat niet 1-2-3, maar op langere termijn mogelijk wel.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 10-01-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Na ik zie hier veel commentaar, maar iedereen moet ergens beginnen hea ;)

Afgezien van dat ik een andere werk volgorde heb kan ik me best voorstellen dat als ik een lastige koeler heb, ik even de cpu vergeet. En dan ben ik toch iemand die al tientallen pc's in elkaar heeft geschroefd.
Ook als je onderdelen binnen hebt, dan smeken ze om in elkaar gezet te worden, het liefst met direct een lekkere OC :)

Goed on-topic, koelpasta met zilver is nog geen zilver-lijm hea ;) (met zilverlijm kun je extra spoortje maken op bv je cpu of je graka altijd leuk bij een OC)
Zelfs als je koelpasta twee pinnen verbind is de verbinding zo slecht dat je cpu er niet aan overlijd.
Echter wat ik belangrijker vind is dat het voor storing zou kunnen zorgen, dus zorg in der daad dat het meeste weg is.

Hoe staat het er nu voor? foto?
Of heb je al een andere oplossing gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Laatst online: 06-05-2024
Toettoetdaan schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:25:
Na ik zie hier veel commentaar, maar iedereen moet ergens beginnen hea ;)
Aldoende leert men he ;)

Ik heb vroeger een keer meegemaakt dat ik een door mijzelf goed in elkaar gezette pc niet aan de gang kreeg.
Even later kwam ik erachter dat zo'n wolle trui niet zo'n top idee was bij dat soort werkzaamheden.
Daardoor heb ik toen stiekem veel meer gesloopt als alleen het socket :F

Dingen zoals een moederbord installeren zonder afstandsbusjes, en dan ook nog vast blijven schroeven tot het moederbord bijna letterlijk een geheel was geworden met de kast 8)7

Nu maak ik eigenlijk nooit meer fatale fouten als ik een pc bouw, puur omdat ik bijna alle domme fouten wel eens heb gemaakt en nooit meer vergeet.

Het zou uiteraard wel zonde zijn als je dalijk een nieuw moederbord zou moeten kopen, maar van de andere kant is het een lage prijs voor een bijna 100% garantie dat je die fout niet meer gaat maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

haha, inderdaad ik denk dat iedereen welleens fouten heeft gemaakt.
Ik heb met een Socket-A de processor er welleens schuin ingezet waardoor niets door de POST kwam.
Hoe ik het voormekaar heb gekregen weet ik nog steeds niet, maar cooler zat er ongetwijfeld strak op 8)7

Uiteindelijk was er niets kapot, maar goed dat had me natuurlijk meer kunnen kosten.

edit; *krijg ineens een idee voor een murphy's-law-topic, ik ben wel benieuwd naar de fouten die mede-tweakers hebben gemaakt. Ik bedoel welk vermaak ik er nou leuker dan leed vermaak. >:) ;)

[ Voor 32% gewijzigd door mushia op 10-01-2011 12:56 ]

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
mushia schreef op maandag 10 januari 2011 @ 12:47:
[...]

haha, inderdaad ik denk dat iedereen welleens fouten heeft gemaakt.
Ik heb met een Socket-A de processor er welleens schuin ingezet waardoor niets door de POST kwam.
Hoe ik het voormekaar heb gekregen weet ik nog steeds niet, maar cooler zat er ongetwijfeld strak op 8)7
... dejavu is mij ook wel eens gebeurd met een 1ghz athlon proc niet zo heel lang geleden. :) (athlon zal wel weer verkeerd geschreven zijn)
Dat was in de tijd dat ze aan alle kanten van de socket pijltjes zette ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
maar in alle realiteit...
onze TS heeft nog maar weinig ervaring met het bouwen van een pc. Dan wil ik hem niet het advies geven zelf die socket schoon te gaan maken, wat al lastig genoeg is en evengoed risico's geeft volgens sommige meer ervaren mensen hier.

als de meer ervaren bouwers er al risico's in zien, kun je als beginner denk ik beter de realiteit onder ogen zien en een nieuw mobo kopen. Ik heb liever spijt van het uitgeven van 80 euro dan spijt van verkeerde zuinigheid en een schade van een paar honderd euro.

enne dank je wel maarten12100 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Misschien dat je met een soldeerpompje nog wat kunt uithalen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 23:11
Hahaha, dit is toch niet serieus of wel?

Eff de fails op een rijtje.

Koelpasta op socket.
CPU in deze besmeurde socket duwen.
Moederbord verkeerd bevestigd. (missend schroefje, geen spacer eronder lijkt het)
Rams lijken niet goed erin te zitten. (misschien optisch bedrog)

Naja, het zal wel. Ik geloof er niks van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Als je post, post dan iets nuttigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
FastFred schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:56:
Als je post, post dan iets nuttigs
Punt drie (bevestiging mainboard), en punt vier (rams) is toch wel wat "nuttiger" om te vermelden dan de bijdrage van jou.

Maar goed. Als het echt serieus is, dan cpu pinnen afspoelen met alcohol en goed laten drogen. (NIET FÖHNEN!!)

Mainboard aan muur hangen en nieuwe halen.

Hierbij neem ik aan dat de pc niet ingeschakeld is geweest, hang dan maar moederbord met cpu en rams aan de muur. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
  • Laatst online: 02-11-2024
Wat je straks zou kunnen proberen als je denk dat je het moederbord voldoende schoon hebt gemaakt, maar je er niet echt zeker van bent, is het eerst uitproberen met een sempron of iets dergelijks, dan kan je maximaal voor 30 euro aan processor kapot maken, terwijl je als je het met jou nieuwe phenom of wat je ook maar gekocht hebt gaat proberen, je zo iets van 150 eu kwijt kan zijn...

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

heeft iemand al een stofzuiger geprobeerd?,
inc verdunnigsmiddel..?
en het socket erafslopen gaat zeker, niet?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
mrc4nl schreef op maandag 10 januari 2011 @ 16:46:
heeft iemand al een stofzuiger geprobeerd?,
inc verdunnigsmiddel..?
en het socket erafslopen gaat zeker, niet?
Kan allemaal, alleen denk je nou werkelijk dat hem dit lukt?

Mijn advies: De hele zooi bij iemand langsbrengen die er meer van af weet en kijken wat er verder uit rolt.

Feit is dat zolang de pc niet ingeschakeld is geweest alles nog wel te redden is. Je moet alleen wel weten wat je doet. Is de pc ingeschakeld geweest is het voorbij. Simpel.

[ Voor 33% gewijzigd door KBDE op 10-01-2011 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
@KBDE voor de duidelijkheid, de TS is vergeten de CPU in de society te doen.
Hij had de koelpasta op de koeler gedaan en omdat dit zijn eerste keer was en hij wat moeite had met de koeler is hij vergeten dat de CPU er nog niet op zat.

Dus er zit geen koelpasta op of onder de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
Uh, dan heb ik het verkeerd begrepen. 8)7

Ik zag staan en ik quote:
Vervolgens in al mijn vreugde kwam ik er achter dat ik eerst mijn processor op mijn moederbord moestbevestigen en daar op mijn dat smeerseltje op moest bevestgen een daaarop mn koeling. De situatie is nu dus dat die pasta op mijn moederbord zit en min processor chip,...
Daar kwam nog wat achter inderdaad. Vond het al knap dat ik delen van zijn post kon ontcijferen.
Naja, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

nou beginner of niet iedereen maakt wel eens domme foutjes.

ik heb al vele pc's inelkaar gezet maar ,

ik ben zelf net mn eigen pctje een nieuw mobo ging inbouwen uiteindelijk alles erin ( dacht ik )
sluit ik alles aan , ga op mn bureaustoel zitten en daar staan me nog 2 reepjes werkgeheugen aan te starten 8)7

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
WDF schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:27:
nou beginner of niet iedereen maakt wel eens domme foutjes.

ik heb al vele pc's inelkaar gezet maar ,

ik ben zelf net mn eigen pctje een nieuw mobo ging inbouwen uiteindelijk alles erin ( dacht ik )
sluit ik alles aan , ga op mn bureaustoel zitten en daar staan me nog 2 reepjes werkgeheugen aan te starten 8)7
dus? die kan je er zo nog in prikken en klaar ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Wat een stel dramaqueens hier zeg. Gewoon eerst maar eens de boel schoonpoetsen (met pure alcohol, zoals eerder vermeld) en zien hoe schoon het wordt. Ondertussen even uitzoeken of de gebruikte pasta elektrisch geleidend is. Indien het wel aardig schoon lijkt te worden en de pasta niet geleidt zie ik niet in waarom je het niet zou kunnen proberen, en zelfs als het niet helemaal schoon wordt of de pasta wel geleidt kan het nog een gokje waard zijn. Anders verlies je sowieso de waarde van je moederbord.

Misschien is het ook wel handig even te vermelden welke processor het betreft? Je kan misschien eventueel eerst eens testen met een goedkoper AM3 modelletje.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 10-01-2011 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 20:20
Er wordt een hoop gespeculeert hier, maar heb nog geen echte ervaringsdeskundige voorbij zien komen en ik kan mezelf gelukkig ook niet in die categorie scharen.

De beste post vond ik die met de drie scenario's, waaruit (wat mij betreft) duidelijk blijkt dat je dit mobo moet weggooien/verpatsen/aan de muur hangen. Alle andere opties kosten alleen maar veel tijd (of is dat niets waard bij jullie?) en leveren in het beste geval MISSCHIEN een werkende computer op. Gebruik dit mobo alsjeblieft niet wat nou als hij wel boot maar je later allerlei vage (stabiliteits)problemen krijgt? Of er gaat nog meer hardware kapot? Of er sterft iets anders op je mobo en je kunt je garantie (obviously!) niet meer claimen? [...] Dit rijtje kan zo nog wel even doorgaan.

Bottomline: het is pure risicoberekening en ga vooral je gang als je het wil proberen. In mijn optiek zou 'everbody in their right mind' dit moederbord niet meer gebruiken. Neem al het schoonmaakadvies ook met een korreltje zout, dit zijn ook maar ideeen, niet berust op ervaring! (En zoals gezegd, niet fohnen e.d.)

Als dit een hele vroege 1 april is: hulde.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch1ck3n06
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-05-2024
drijfhout schreef op maandag 10 januari 2011 @ 11:50:
[...]

Dingen zoals een moederbord installeren zonder afstandsbusjes
haha deze ken ik ja :p mn pc leeft echter nog steeds, dus bij mij heeft het niet tot complicaties geleid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 195780 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 10:43:
[...]

Stofzuiger + vluchtige koolwaterstof + vonkje motor 220V = BOEM 8)7
Ik zou dit niet doen.

Je kunt wel 'veilige' perslucht gebruiken met isopropylalcohol als oplosmiddel [in de open lucht!!].

Maar zodra de processor in de nog vuile socket gaat, is het einde verhaal voor de CPU of een betrouwbare werking op termijn.
De socket zal gesoldeerd zitten, desolderen is voor een amateur een no go.
Neem je verlies dat nu nog beperkt is en haal een ander bord.
Anders zullen de kosten alleen maar verder oplopen. 8)
ik geloof niet dat zo' n stofzuiger nou voor ontbranding zorgd, gewoon 2 meter plastic slang die niet statish is.
en het is nu de vraag of mx2 nou wel of niet stroom geleid.... (niet dat ik het aanraad op de proc erin te rammen 8)7 )

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:36
Zo te zien is het een asrock extreme 3. Deze bordjes zijn niet zo duur. Als het een prijzig bord was zou je eerder overwegen nog een sempron te kopen. Nu zou ik idd een nieuwe halen

Voor dit bord kan je nog wel 30 euro vangen in de pricewatch denk ik. Wel weer vermelden hoe je de boel hebt verneukt natuurlijk. Er is vast wel een prutser met een sempron die denkt te weten hoe hij dit bord weer goed schoon krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door haarbal op 11-01-2011 15:41 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379855

Probeer eens met een staalborstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 20:20
Daarna de hamer?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Nee daarna even met de decoupeerzaag ;)
Een nieuw moederbord kopen lijkt hier toch de enige oplossing zijn.
Maar het had erger gekund je had ook de bon kunnen kwijt raken van een tweedehands 300 eu kostende kaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:45
ik vind ook dat schoonmaken gewoon zal werken.
maak het spul zo goed mogelijk schoon met alcohol en naald.
doe dan de cpu in de socket en haal hem er weer uit.
zit er nog wat pasta op de cpu pinnetjes begin je weer opnieuw met schoonmaken.
klem de hendel van de cpu pas vast als er echt nits meer in de socket zit, anders kunnen de pinnetjes mischien verbuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:42

Mavamaarten

Omdat het kan!

Waarom zit iedereen te schreeuwen dat hij een nieuw moederbord moet gaan halen ?
Voor het zelfde geld werkt grondig uitpoetsen met alcohol gewoon. Baat het niet dan schaadt het niet.
Zolang er geen power op heeft gezeten en mogelijk ook de CPU naar de vrat gedaan kan gedaan hebben, is er niets aan de hand.

Dus @ TS : Negeer al die schreeuwertjes en probeer het gewoon. Lukt het niet dan heb je uiteraard wel een nieuw mobo nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door Mavamaarten op 11-01-2011 17:48 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 20:26

D4NG3R

kiwi

:)

Tjah, ik zou zeggen: Haal een flesje 99% alcohol bij de drogist.
Scherm zoveel mogenlijk van je Mobo af (Een doek om het socket heen?) en giet er een kleine hoeveelheid alcohol op. En dan direct het mobo op de kop, en een aantal uur laten liggen.
Mavamaarten schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 17:47:
Waarom zit iedereen te schreeuwen dat hij een nieuw moederbord moet gaan halen ?
Voor het zelfde geld werkt grondig uitpoetsen met alcohol gewoon. Baat het niet dan schaadt het niet.
Zolang er geen power op heeft gezeten en mogelijk ook de CPU naar de vrat gedaan kan gedaan hebben, is er niets aan de hand.

Dus @ TS : Negeer al die schreeuwertjes en probeer het gewoon. Lukt het niet dan heb je uiteraard wel een nieuw mobo nodig.
Dit is te simpel gezegd. Voor hetzelfde geld frituurt hij zijn CPU er ook nog eens mee.

Schoonmaken op mijn manier, en dan stroom er op zetten (Zonder verder iets aan te sluiten).

Laat het eventjes draaien.
Uitvaller? Kapot mobo
Rook? Kapot mobo
Rooklucht? Kapot mobo
Word het socket gigantisch warm? Kortsluiting, dus Kapot mobo.

Niks, nada noppers? Poging wagen met CPU.

Met CPU, piepjes? Mogenlijk werkt je Mobo nog netjes
Met CPU, niks? Grote kans dat je mobo gewoon echt kapot is.

[ Voor 68% gewijzigd door D4NG3R op 11-01-2011 17:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat verbaast mij ook wel een beetje. Natuurlijk zit er een risico aan uitpoetsen en proberen, maar volgens mij hoeft dat helemaal niet zo'n enorm risico te zijn.

Mensen overclocken hier wel tot de max, maar bij zoiets zou iemand gelijk eieren voor zijn geld moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
geweldig.. Dit is de beste troll so far.
Dit kan niet echt zijn...

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online

Ik vind het gewoon een goede raad van al die mensen die aanraden een nieuw moederboard te kopen voor dat er nog meer schade gaat ontstaan. Als TS al de fout maakt de koelpasta op het socket te doen dan wil ik niet weten wat er gaat gebeuren bij het schoonmaken hiervan ( met alle respect voor de TS ).

Zeker zou ik er al bv niet zomaar alcohol op gaan schudden en het board omdraaien want dan loopt hem die hele pasta dadelijk over zijn board heen en zou ik eerder nog aanraden om voorzichtig met wattenstaafjes gedrenkt in een beetje alcohol het ergste weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
S0epkip schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 12:56:
Er wordt een hoop gespeculeert hier, maar heb nog geen echte ervaringsdeskundige voorbij zien komen en ik kan mezelf gelukkig ook niet in die categorie scharen.

De beste post vond ik die met de drie scenario's, waaruit (wat mij betreft) duidelijk blijkt dat je dit mobo moet weggooien/verpatsen/aan de muur hangen. Alle andere opties kosten alleen maar veel tijd (of is dat niets waard bij jullie?) en leveren in het beste geval MISSCHIEN een werkende computer op..[/sub]
8)

evengoed is dat 3 scenario ding geen eigen bedenksel, maar simpelweg het gevangendilemma in een iets ander jasje
Puur economisch.. er was al ergens vermeld, dat de pasta zilver bevat en dus geleidend is.
En financieel risico is gewoon kleiner met een nieuw mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lotje1 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:02:
En financieel risico is gewoon kleiner met een nieuw mobo.
Met het verschil dat je als het het fixt helemaal geen verlies hebt en als je een nieuw moederbord koopt sowieso wel. Hoe dat risico zich tegenover de rest verhoudt moet iedereen zelf maar uitzoeken, maar dat het per definitie beter zou zijn een nieuw moederbord te kopen hoeft niet zo te zijn natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
@camacha

a) het is de eerste keer dat TS een systeem zelf bouwt.
b) schoonmaak biedt geen garantie, dat het werkt.
c) garantie op het bord heb je al niet meer
d) het risico is kleiner met een nieuw mobo. Als schoonmaak werkt, prima, maar de vraag aan TS is, of hij dat risico wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

Wil de ts misschien iemand hebben die wel zou willen proberen het bord schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lotje1 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:52:
d) het risico is kleiner met een nieuw mobo. Als schoonmaak werkt, prima, maar de vraag aan TS is, of hij dat risico wil nemen.
Dat risico valt dus maar te bezien :) Jij denkt dat het risico kleiner is, prima. Of de TS zich er aan moet (willen) wagen is een tweede en ik denk iets dat de rest hier maar moeilijk kan inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

En weer verder in het volgende deeltje: [HELP] PC valt uit na rond 10 seconden. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eventjes mensen: Dit probleem is opgelost...(gewoon nieuw mobo'tje)
TOPIC CLOSED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 391010 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 22:17:
TOPIC CLOSED?
Nu lekker de socket uitpoetsen dus :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
NMF, ik persoonlijk zou die keuze ook gemaakt hebben :)
Succes met de bouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenBentein
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 08:54
Wist je dat alternate voor 25 € jouw pc in elkaar steekt, en Windows met alle drivers voor jouw installeert?

http://www.alternate.be/h...78&tn=BUILDERS&cn=1#info5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
http://www.alternate.be/h.....&l3=Service+prijslijst&

mits alle onderdelen daar ook gekocht zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Anoniem: 391010 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 22:17:
TOPIC CLOSED?
Wat ga je doen met het oude mobo? Zoals al geopperd, zou ik best een poging willen wagen om 'm schoon te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdumeez
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:10
Thanks man midden in de studies heb je me toch eens flink laten lachen! =)
Je kan je oude mobo gewoon ophangen aan de muur, lekker geil zo een moederbord tegen je muur.
Voor computergeeks althans..

Trouwens een goeie beslissing om nieuw mobo te kopen.
Succes met je verdere bouwavonturen.
We beginnen allemaal ergens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-05 12:16
Ben ik de enige basterd
Ja, dat ben je

[ Voor 80% gewijzigd door Edmin op 12-01-2011 23:31 ]

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
je kunt dat proberen, maar wss gaat dat op lange termijn niet goed komen. bordje wordt doorverkocht aan iemand anders, die er problemen mee krijgt of alternate gaat het inbouwen in een ander systeem en ziet zelf wat ermee gebeurd is.

De kans dat je het zo goed schoon krijgt, dat niemand er wat van kan zien is vrij klein :( Maar ook als het alternate niet was.. zou jij het fijn vinden een bord voor de volle prijs te kopen, waar eerst koelpasta op de socket heeft gezeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308117

FastFred schreef op maandag 10 januari 2011 @ 10:49:
Inderdaad nooit een haardroger (ook wel fohn genoemd) gebruiken bij het drogen/verwarmen van electronica. Lucht die eruit komt is statisch geladen en staat garant voor niet meer te repareren hardware
hooft niet je kan ook een ionen fohn gebruiken die is egt niet geladen maar het kan altijd misgaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gillegun
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-02 20:07
Misschien wat arctic clean spul indoen, laten inwerken, en moederbord ondersteboven plaatsen, zodanig dat het eruit lekt. ? misschien dat dit lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 20:26

D4NG3R

kiwi

:)

* snip *
Dat redeneert de TS als misdadiger. En hem helpen met "criminele" activiteiten is niet de bedoeling.

[ Voor 63% gewijzigd door Edmin op 12-01-2011 23:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Toch verstandig om een nieuw mobo te kopen, zo vraag je je tenminste niet bij elk probleem af of het misschien daar aan licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusher77
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-05 16:57
In navolging van [HELP] PC valt uit na rond 10 seconden.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom TS niet gewoon 't boekje leest wat bij z'n Mobo zit. Daar staat in hoe je je CPU + Heatsink, memory, gpu etc installeert, en achterin ook wat je moet doen als je systeem niet opstart.
Als je dit topic kunt lezen, kun je ook je boekje lezen...

[ Voor 19% gewijzigd door Crusher77 op 12-01-2011 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* snip *
Ja, dan ben je inderdaad zo'n hufter die zijn medetweakers voor zijn eigen falen laat opdraaien. Wie dacht je dat dat uiteindelijk ging betalen?

[ Voor 51% gewijzigd door Edmin op 12-01-2011 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
Crusher77 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 18:13:
In navolging van [HELP] PC valt uit na rond 10 seconden.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom TS niet gewoon 't boekje leest wat bij z'n Mobo zit. Daar staat in hoe je je CPU + Heatsink, memory, gpu etc installeert, en achterin ook wat je moet doen als je systeem niet opstart.
Als je dit topic kunt lezen, kun je ook je boekje lezen...
Het is al gezegd dat de gebruiksaanwijzing lezen een verijst is.
Ookal lees ik zelf niet vaak de gebruikaanwijzing (eigenlijk alleen als ik met server moederborden bezig ben)
Maar als je de eerste keer een pc bouwt is het slim om eerst wat guide's te lezen (zoals de overheid ooit zij goed voorberijd zijn heb je zelf in de hand ;) )
Maar er staan meestal zelfs foto's en een stapenplan zoiets:
Step1:locate the cpu socket
Step2:lift the handle 90 degrees
Step3:position the processor with the arrow to arrow
Step4:gentily bring it in to place
Step5:put the handle back in to place
Step6:(apply stock cooler/own cooler with therma paste)

Toch maakt het allemaal niet meer uit nu de TS een nieuw mobo heeft.
Er is een voordeel voor ons allen de meeste van ons hebbe ons stuk gelachen _/-\o_ (wow 3 x ons in een zin)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.