Overclocking FAQ - Help Wanted!!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 21:47

Twynn

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er de laatste tijd weinig (zeg maar gerust niets) gedaan is aan het updaten van de Overclocking FAQ. Nu is het zo dat deze toch echt wel aan een update toe is, echter kunnen wij moderators dit niet zelf/alleen!

Graag zouden we van jullie willen vragen of jullie aan de nieuwe FAQ mee zouden willen werken zodat deze weer mooi/helder/nieuw/fris gaat worden.

Als eerste zouden we een lijstje van de nieuwe onderwerpen samen willen stellen. In 2e instantie zouden we dan aan jullie willen vragen of als je dat wil door te geven welk onderdeel je uit wil werken. Wij zullen dit dan uiteindelijk in een mooi FAQ jasje gieten en samenvoegen.

Uiteraard worden alle mensen die meegewerkt hebben genoemd in de credits!

Hopenlijk willen jullie ons helpen!

De eerste aanzet
* Basisbegrippen per kamp: AMD naarden 4ever/INTEL nedernakker (Immers beiden hanteren andere technieken)
* Benodigde tools
* Benodigde hardware (cooling)
* How to
> socket 775 stappen plan met GTL tuning en clockskews MrDucky

* Disclaimer

[ Voor 13% gewijzigd door Apen-nootjes op 30-11-2010 09:12 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 10:42

sebasss2

Auto fanaat

Dit topic wat jullie nieuw leven in willen blazen zal dan voornamelijk over de nieuwere processors gaan?
Zou het misschien makkelijk zijn er een onderscheid te maken tussen AMD en Intel, of blijft dit wil onder 1 topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
op welke tijdsbestek willen jullie deze FAQ afhebben? momenteel ben ik druk met andere dingen, maar over een aantal weken heb ik wel tijd om wat info te schrijven.. mijn ervaring met intel is het grootst, maakt mij verder niet veel uit waar het over moet gaan.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48
Goed plan! hopelijk voorkomt dit een hoop beginnersvragen op het forum.
Richt deze FAQ zich enkel op processoren of ook op bijvoorbeeld videokaarten?

Onderwerpenprocessor :
* Basisbegrippen per kamp: AMD /INTEL (Immers beiden hanteren andere technieken)
* Benodigde tools
* How to

* Disclaimer (!! ;) )

[ Voor 39% gewijzigd door mcsluis op 03-11-2010 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Lijkt mij dat er ook genoeg personen zijn die diepgaande kennis hebben wat amd cpu's aangaat, meestal is enige oppervlakkige kennis al genoeg voor de beginnende oc'ers.

Heb zelf enige ervaring met intel, maar niet op een dusdanige manier dat ik met een faq zou kunnen helpen denk ik, iig een goed iniatief, je ziet vaak genoeg personen met vragen wat overclocken aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
sebasss2 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 16:40:
Dit topic wat jullie nieuw leven in willen blazen zal dan voornamelijk over de nieuwere processors gaan?
Zou het misschien makkelijk zijn er een onderscheid te maken tussen AMD en Intel, of blijft dit wil onder 1 topic.
Het zal idd gericht zijn op de 'nieuwere processoren' de oude FAQ blijft (ook al is hij dan wel niet meer bovenaan sticky) natuurlijk gewoon beschikbaar voor de oudere processoren :)

het is zeker een idee om een onderscheid tussen AMD en Intel te maken, wel in 1 topic, maar dan wel netjes met een inhoudsopgave bovenaan waardoor je het gedeelte wat voor jou niet van belang is over kan slaan :)
nedernakker schreef op woensdag 03 november 2010 @ 16:43:
op welke tijdsbestek willen jullie deze FAQ afhebben? momenteel ben ik druk met andere dingen, maar over een aantal weken heb ik wel tijd om wat info te schrijven.. mijn ervaring met intel is het grootst, maakt mij verder niet veel uit waar het over moet gaan.
Tijdsbestek is wat mij betreft redelijk ruim, de oude faq is zo oud dat een paar weken extra niet uit maken :)
mcsluis schreef op woensdag 03 november 2010 @ 16:46:
Goed plan! hopelijk voorkomt dit een hoop beginnersvragen op het forum.
Richt deze FAQ zich enkel op processoren of ook op bijvoorbeeld videokaarten?

Onderwerpenprocessor :
* Basisbegrippen per kamp: AMD /INTEL (Immers beiden hanteren andere technieken)
* Benodigde tools
* How to

* Disclaimer (!! ;) )
Ik ga het erbij zetten :)
Anoniem: 263922 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 16:48:
Lijkt mij dat er ook genoeg personen zijn die diepgaande kennis hebben wat amd cpu's aangaat, meestal is enige oppervlakkige kennis al genoeg voor de beginnende oc'ers.

Heb zelf enige ervaring met intel, maar niet op een dusdanige manier dat ik met een faq zou kunnen helpen denk ik, iig een goed iniatief, je ziet vaak genoeg personen met vragen wat overclocken aangaat.
Zeker dat er ook AMD in moet komen :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
als er tijd is wil ik de basisbegrippen over i7 wel uitwerken.

ik hoor wel of mijn hulp gewenst is.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-05 10:07
is een socket 775 stappen plan met GTL tuning en clockskews ook nog een idee voor de mensen die echt het laatste beetje eruit willen persen?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57
AMD
De basisbegrippen bij het overclocken van een AMD cpu zijn de volgende:
- CPU Frequency (voorheen de FSB)
- CPU Clock Ratio (ook wel bekend als de multiplier)
- Kloksnelheid
- CPU-NB Frequency
- HT-link

Voltages:
- CPU Voltage
- CPU-NB Voltage
- DRAM Voltage
- HT-link Voltage
- Northbridge Voltage
- Southbridge Voltage

Overklokken
De kloksnelheid wordt bepaald door het product van de CPU Frequency en de CPU Clock Ratio. Door het verhogen van een van de twee verhoog je dus ook automatisch de kloksnelheid van de processor. Dit proces heet 'Overklokken'. De meest effectieve manier om te overklokken is om de CPU Frequency omhoog te gooien (bovendien is de CPU Clock Ratio ook vaak vastgezet, behalve bij Black Edition processors). Dit resulteert in betere prestaties dan wanneer de CPU Clock Ratio met hetzelfde percentage omhoog wordt gegooid. Echter is de CPU Frequency de basisklok voor al je onderdelen. Zo zal ook de CPU-NB overgeklokt worden net als het RAM. Dit kan gedaan worden maar met mate. Op een gegevent moment zullen deze onderdelen, door hun hogere snelheid, meer voltage nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Daarom is het erg verstandig om de CPU Frequency in kleine stapjes te verhogen. Na elke verhoging kun je je computer stressen met programma's als OCCT, Prime95 & Linpack. Deze programma's testen de stabiliteit van je computer. Blijft je computer tijdens deze programma's stabiel dan kun je er vanuit gaan dat ze dit altijd zijn.

Op een gegeven moment zul je tegen instabiliteit aanlopen. Dan wil het verhogen van het CPU Voltage vaak helpen. Ook dien je er rekening mee te houden dat het probleem niet altijd bij het voltage van de CPU hoeft te liggen. Het kan ook zijn dat je CPU-NB meer voltage nodig heeft of je RAM trekt het niet meer. Je zult dus een beetje moeten spelen met deze voltages. Ook voor het voltage geldt dat je het geleidelijk moet verhogen. Niet opeens 0,2 V extra op de processor zetten. Dit zorgt voor enorme warmteontwikkeling en bovendien verkort het de levensduur van je processor. Door het verhogen van deze voltages kan het zijn dat je processor weer stabiel is geworden. Dit kun je dan weer testen met een van de stressprogramma's.

Helaas kan dit proces niet eeuwig herhaald worden en zul je tegen de beperkingen van je moederbord, processor of geheugen gaan aanlopen. Je zult de voltages erg veel moeten verhogen voor een significante verhoging van de kloksnelheid. Dit is het natuurlijk niet waard. Daarom ga je op zoek naar de zogeheten 'Sweet Spot'. De snelheid waarmee je met een acceptabel voltage 24/7 wilt gaan draaien. Je processor mag hierbij niet te warm worden natuurlijk.

* Uitleg begrippen volgt nog. Deze uitleg is echt HEEL globaal. Heb dit even snel in elkaar geflansd. Maar er wordt ook wel gezegd: Beter iets, dan niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:38
ik wil wel een toollist in elkaar sleutelen, met overclocken, tja er zijn mensen met meer ervaring! wil wel ervaring eraan toevoegen bijvoorbeeld met nedernakker, omdat ik toch vrij nauw met hem samenwerk

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Misschien ook aandacht besteden aan het aanbrengen van de koelpasta aangezien er meerdere methodes zijn.
En wat aandacht besteden aan het lappen van de CPU en koelblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 14:37
Moet er ook nog info over cooling in? Ik weet dat we een redelijke Cooling-FAQ hebben, maar de info over cooling i.v.m. overclocken is mijns inziens erg summier. Misschien dat hier in de OC FAQ wat op uitgebreid kan worden>:)

Onderwerpen:
  • Fans en airflow in een kast
  • Fancontrol (BIOS, analoog)
  • De IHS, thermal paste en lappen
  • Hoe een luchtkoeler te kiezen
  • Koelvoorbeelden voor CPU/GPU/Chipset
  • Temperaturen: hoe te meten, hoe ver kan je gaan, hoe nauwkeurig zijn ze
Ik bied me alvast aan als schrijver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Pruimenvlaai schreef op donderdag 04 november 2010 @ 13:37:
Moet er ook nog info over cooling in? Ik weet dat we een redelijke Cooling-FAQ hebben, maar de info over cooling i.v.m. overclocken is mijns inziens erg summier. Misschien dat hier in de OC FAQ wat op uitgebreid kan worden>:)
Ik zou toch het cooling stukje appart willen houden. Sowieso staat in die faq ook behoorlijk wat over het betere koelwerk (al is dat ook wat achterhaald, phasechange e.d. word niet echt vaak meer toegepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
MrDucky schreef op woensdag 03 november 2010 @ 17:49:
is een socket 775 stappen plan met GTL tuning en clockskews ook nog een idee voor de mensen die echt het laatste beetje eruit willen persen?
Doen of niet haha ?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Van mij mag je, maar ja de mods bepalen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 20:05
Zou inderdaad mooi zijn als er een S775 stuk in kwam, veel mensen gebruiken immers dit socket nog. Bovendien zijn er ook vaak mensen die de wereld van overclocking binnen treden omdat ze nog de kracht van hun huidige CPU willen vergroten voordat ze op het nieuwe socket over gaan. Zou dus zonde zijn als dit stuk wordt weggelaten, een quadcore overclocken is toch iets anders dan een p4 ;). Wellicht wel veel werk maar het wordt er wel een stuk completer van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ik heb de S775 erbij gezet :) Cooling even niet omdat we dit toch wel appart willen houden, het stukje met de eerste aanzet over AMD ziet er goed uit! Ga ik zeker op terug komen als we in die fase zijn ;)

Voor alle mensen die al gereageerd hebben dat ze wel mee willen helpen: Super! Ik schrijf ze op een lijstje en je hoort tzt. als we alle onderwerpen van de FAQ hebben van ons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48
volgens mij werkt het overclocken van de socket 1156 / 1366 van intel (I3/i5/I7) op dezelfde manier. Dit kan in één howto worden gegoten. Wie weet welke sockets/processoren van AMD op éénzelfde wijze te zijn overclocken? AM2/AM2+/AM3?

Ik vraag mij af of het zinvol is om oudere generaties in de guide mee te nemen. Via google is daar al een hoop over te vinden. S775 zou ik nog wel benoemen, maar alles daarvoor zou ik qua intel laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 19:21
Super initiatief. is het wellicht een idee om het onder te verdelen in bijvoorbeeld basis en gevorderd? Basis voor mensen die wat meer uit hun pc willen halen en gevorderd echt om te benchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
mcsluis schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:40:
volgens mij werkt het overclocken van de socket 1156 / 1366 van intel (I3/i5/I7) op dezelfde manier. Dit kan in één howto worden gegoten. Wie weet welke sockets/processoren van AMD op éénzelfde wijze te zijn overclocken? AM2/AM2+/AM3?

Ik vraag mij af of het zinvol is om oudere generaties in de guide mee te nemen. Via google is daar al een hoop over te vinden. S775 zou ik nog wel benoemen, maar alles daarvoor zou ik qua intel laten rusten.
er zit wel enigszins verschil tussen, s1366 heeft wat meer opties, maar dat is idd wel in een verhaal te gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
  • Laatst online: 13-07-2024
Er zijn 5 dingen die volgens mij niet mogen ontbreken.....

1. Alle voor overclocken belangrijke bios instellingen, zo duidelijk mogelijk uitgelegd......dat ontbreekt vaak nogal aan de OC faq`s.....ze staan er vaak wel, maar nog niet lang niet even duidelijk.

2. De juiste OC Tools en ook hoe deze te gebruiken.

3. Voordat mensen met een bepaalde Mobo/CPU combinatie gaan OC`en, moeten ze eerst via een search engine gaan zoeken naar de eigenaardigheden van deze combinatie en threads hierover gaan doorlezen.
Dat kost vaak wel 2 tot 3 volle dagen lezen, maar je hebt dan meteen een idee welke instellingen je moet gebruiken en ook wat de valkuilen zijn met betrekking tot je Mobo en CPU ( welke bios moet je gebruiken, moet het geheugen onder- of overgevolt worden, wat zijn veilige waardes, enzv. ).

4. Duidelijk vertelllen, dat OC`en je financieel voordeel oplevert ( in de vorm van geld besparing ), maar dat het je aan de andere kant tijd kost en je het meestal niet 1,2,3 zomaar even doet ( de winst, die je haalt door een goedkoper product aan te schaffen, is je werkloon, voor de tijd die je er in moet stoppen ).

5. Zoals hier boven al genoemd, is koeling ( niet alleen voor de CPU, maar ook voor andere onderdelen ) een heel erg belangrijk onderdeel van OC`en ( vooral omdat vandaag de dag, verschillende onderdelen echt blisterring snel zijn ) en er mag dan ook niet een tutorial over koeling ( kabel-management, airflow, pasta`s, heatsink-cooling, deadspots, enzv. ) ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
het is slechts een FAQ.. tutorials zijn er genoeg te vinden.. denk dat je een beetje te ver door schiet als je het zo gaat benaderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
nedernakker schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:01:
het is slechts een FAQ.. tutorials zijn er genoeg te vinden.. denk dat je een beetje te ver door schiet als je het zo gaat benaderen..
Inderdaad. 't moet duidelijk genoeg zijn om de basis info te hebben om te kunnen oc-en, maar het heft echt geen step-by-step tutorial te zijn.

Bovendien zijn sommige dingen gewoon echt helemaal systeem-afhankelijk. Bios-instellingen hangen gewoon echt van het gebruikte moederbord af.

Oh, en finiancieel voordeel haal je er volgens mij niet echt mee.. Tenminste, tegenwoordig niet meer. Het voordeel dat je zou kunnen halen word meestal weer teniet gedaan omdat je toch duurdere componenten nodig hebt, zoals betere koeling, sneller geheugen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Dan wordt het dus gewoon iets algemeens, wat overal wel te vinden is en heeft het geen enkel zin om dit te doen.

Wat is dan het nut van dit te doen ?

Iedereen kan wel met een search enigine omgaan en dus wordt dit dan een volledig overbodig iets.

Het lijkt me juist, als je zoiets doet, dat het enige toegevoegde waarde dient te hebben en dus is een verzameling v/d juiste info, duidelijk uitgelegd nog een streven en niet gewoon het plagiëren van wat er voor de rest al heel makkelijk te vinden is. Als het niveau er 1 wordt, van laten we gewoon doen wat de rest v/d sites ook doen, omdat het nou eenmaal hoort bij een site als deze, help je echt geen beginnende OC`ers, wordt het gewoon forum opvulling en tijdverspillerij, voor zowel de makers, als ook voor de lezers van de FAQ. Dat is precies wat het internet gebruiken kan, hetzelfde voor de 100.000 keer verteld zonder iets nieuws toegevoegd......je kan op z`n minst een poging wagen om iets te maken, waar een beginnende OC`er ook nog daadwerkelijk wat aan heeft. Het hoeft nou ook meteen niet een ellenlange FAQ te worden, maar er kunnen op z`n minst zaken in opgenoemd worden waarop gelet dient te worden.....dan kunnen mensen verder zelf onderzoek doen naar de verschillende onderdelen, zoals mijn voorstel ook was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
nazuzed schreef op maandag 08 november 2010 @ 08:48:
dan kunnen mensen verder zelf onderzoek doen naar de verschillende onderdelen, zoals mijn voorstel ook was.
Dit is dus ook precies de bedoeling. Je zorgt voor de basis-informatie (die wel up to date is) zodat mensen met die informatie zelf aan de slag kunnen om hun systeem te overclocken.

Sowieso ben ik altijd van mening geweest dat je bij het overclocken altijd moet begrijpen wat je aan het doen bent. Tengwoordig is het allemaal een stuk gemakkelijker gemaakt, en je sloopt je hardware echt niet meer snel, maar dan nog.. Je gaat je spullen buiten hun specificaties gebruiken. Dan krijg je ook met risico's te maken, ook op simpele dingen als dataverlies. Dus begrijpen wat je aan het doen bent is wel zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Twynn schreef op maandag 08 november 2010 @ 08:22:
[...]

Inderdaad. 't moet duidelijk genoeg zijn om de basis info te hebben om te kunnen oc-en, maar het heft echt geen step-by-step tutorial te zijn.

Bovendien zijn sommige dingen gewoon echt helemaal systeem-afhankelijk. Bios-instellingen hangen gewoon echt van het gebruikte moederbord af.

Oh, en finiancieel voordeel haal je er volgens mij niet echt mee.. Tenminste, tegenwoordig niet meer. Het voordeel dat je zou kunnen halen word meestal weer teniet gedaan omdat je toch duurdere componenten nodig hebt, zoals betere koeling, sneller geheugen etc.
Nee hoor, je kunt nog steeds voor 500 E aan onderdelen halen en die als 800/900 E laten werken en dus haal je er zeker wel financieel voordeel uit.....zo ie zo, moet je vandaag de dag je koeling goed voor elkaar hebben, de hoeveelheid componenten en ook de mate waarin deze warm worden, is vele malen groter, dan 5/10 jaar geleden.

Een paar fans ( b.v. Yate Loons D12SL-12 ), fanfilters en een fancontroler ( gewoon 4 kanaals, waarop je meerdere fans op 1 kanaal kunst aansluiten ) koop je al voor 25/30 E ( dit kan allemaal wel een paar generaties hardware meegaan ). Een wat betere CPU koeler kost ook niet zoveel.
Je hoeft dan vaak ook maar enkele tientallen Euro`s extra te spenderen aan werkgeheugen en aan een iets beter mobo om goed te kunnen OC`en en je kunt dan snel dezelfde, zo niet betere snelheden, behalen als componenten die veel malen duurder zijn als wat jij ervoor betaalt hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door nazuzed op 08-11-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Twynn schreef op maandag 08 november 2010 @ 08:54:
[...]

Dit is dus ook precies de bedoeling. Je zorgt voor de basis-informatie (die wel up to date is) zodat mensen met die informatie zelf aan de slag kunnen om hun systeem te overclocken.

Sowieso ben ik altijd van mening geweest dat je bij het overclocken altijd moet begrijpen wat je aan het doen bent. Tengwoordig is het allemaal een stuk gemakkelijker gemaakt, en je sloopt je hardware echt niet meer snel, maar dan nog.. Je gaat je spullen buiten hun specificaties gebruiken. Dan krijg je ook met risico's te maken, ook op simpele dingen als dataverlies. Dus begrijpen wat je aan het doen bent is wel zo goed.
1 van de belangrijkste zaken van OC`en is dat de componenten koel genoeg blijven en dat je weet hoe je dit moet testen.

Anders is het net of je een recept schrijft zonder hoeveelheden en zonder kooktijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
je kunt hier wel blijven discusseren.. maar dat heeft geen nut. Twynn weet wel waar hij het over heeft.
daarnaast is GoT een site waar het niveau iets hoger ligt.. leer door je erin te verdiepen.. het moet geen helpdesk topic worden, daar zijn er al genoeg van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
nedernakker schreef op maandag 08 november 2010 @ 20:47:
je kunt hier wel blijven discusseren.. maar dat heeft geen nut. Twynn weet wel waar hij het over heeft.
daarnaast is GoT een site waar het niveau iets hoger ligt.. leer door je erin te verdiepen.. het moet geen helpdesk topic worden, daar zijn er al genoeg van....
Dat is nou juist het gene wat je kunt voorkomen door een heldere FAQ te schrijven....

Een klein stukje over koeling hoeft dan ook niet meer te bevatten, dan zo iets als dit.....

- Warme lucht stijgt, dus de intake fans moeten lager en exhaust fans moeten hoger in de kast geplaatst zijn/worden.

- Er moet altijd meer lucht uitvoer zijn dan invoer, i.v.m. overdruk ( warmte hoopt zich anders op ).

- Kabels veroorzaken luchtwervelingen, zorg dat airflow zo weinig mogelijk wordt gestoord en denk dus aan goed kabelmanagement.

- Heatsinks worden beter gekoeld als je er lucht doorheen blaast, i.p.v. er lucht doorheen te zuigen, dit in tegenstelling tot een radiator. Extra fans plaatsen, kan de luchtstroom wel verstoren, let daar goed op.

- Probeer door na te denken ( en testen ), uit te vinden of er deadspots ( plekken zonder luchtverplaatsing ) zijn, die bepaalde onderdelen niet goed koelen.

- Probeer onderdelen die veel koeling nodig hebben, zo direct mogelijk van verse/koele lucht te voorzien, door b.v. een gat in de zijkant van je kast te maken en door daar een fan te plaatsen ( kan makkelijk goed afgedekt worden d.m.v. een fanfilter en ziet er dan ook nog netjes uit ).

Tuurlijk, dit wat hier boven staat, zal voor de gevorderden gesneden koek zijn, maar voor beginners niet altijd.

Wat is het nut om een FAQ te maken, waar de gevorderden ( dus die genen die zich al hebben ingelezen ) niks aan hebben ( omdat ze het al weten ) en waarbij beginners info wordt gegeven die overal te vinden is ?

Als het niveau hier, zoals jij zegt, i.d.d hoger ligt, dan moet er makkelijk, een niet super uitgebreide FAQ gemaakt kunnen worden, waar beginners echt wat aan hebben. Complexe dingen simpel en bondig uitgelegd is van een hoger niveau, dan hautain doen richting beginners. Je voorkomt juist dat beginners met domme vragen komen door een goede FAQ te schrijven. Het eerste deel van de vraagstelling, van de topic starters is ook vrij duidelijk lijkt mij.....wat vinden jullie belangrijk dat er in deze FAQ moet komen ?......ik geef daar m`n mening over, meer niet.....en ik blijf erbij, koeling is gewoon basis, net zoals ik het met je eens ben, dat mensen zich moeten inlezen, door naar threads te zoeken over hun CPU en mobo ( en deze ook voldoende te lezen ). Een halve FAQ gaan schrijven, zodat je later weer beginners kunt bashen, omdat deze niet over de juiste info beschikken, getuigd echt niet van niveau. Mensen komen hier om wat te leren en het lijkt me juist, dat een FAQ hiervoor bedoelt is......ik kan het natuurlijk mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ploffie144
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
[quote]nedernakker schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:01:

[ Voor 78% gewijzigd door ploffie144 op 09-11-2010 04:51 . Reden: Sorry verkeerde quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ploffie144
nazuzed schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 01:33:
[...]

Dat is nou juist het gene wat je kunt voorkomen door een heldere FAQ te schrijven....

Een klein stukje over koeling hoeft dan ook niet meer te bevatten, dan zo iets als dit.....

- Warme lucht stijgt, dus de intake fans moeten lager en exhaust fans moeten hoger in de kast geplaatst zijn/worden.

- Er moet altijd meer lucht uitvoer zijn dan invoer, i.v.m. overdruk ( warmte hoopt zich anders op ).

- Kabels veroorzaken luchtwervelingen, zorg dat airflow zo weinig mogelijk wordt gestoord en denk dus aan goed kabelmanagement.

- Heatsinks worden beter gekoeld als je er lucht doorheen blaast, i.p.v. er lucht doorheen te zuigen, dit in tegenstelling tot een radiator. Extra fans plaatsen, kan de luchtstroom wel verstoren, let daar goed op.

- Probeer door na te denken ( en testen ), uit te vinden of er deadspots ( plekken zonder luchtverplaatsing ) zijn, die bepaalde onderdelen niet goed koelen.

- Probeer onderdelen die veel koeling nodig hebben, zo direct mogelijk van verse/koele lucht te voorzien, door b.v. een gat in de zijkant van je kast te maken en door daar een fan te plaatsen ( kan makkelijk goed afgedekt worden d.m.v. een fanfilter en ziet er dan ook nog netjes uit ).

Tuurlijk, dit wat hier boven staat, zal voor de gevorderden gesneden koek zijn, maar voor beginners niet altijd.

Wat is het nut om een FAQ te maken, waar de gevorderden ( dus die genen die zich al hebben ingelezen ) niks aan hebben ( omdat ze het al weten ) en waarbij beginners info wordt gegeven die overal te vinden is ?

Als het niveau hier, zoals jij zegt, i.d.d hoger ligt, dan moet er makkelijk, een niet super uitgebreide FAQ gemaakt kunnen worden, waar beginners echt wat aan hebben. Complexe dingen simpel en bondig uitgelegd is van een hoger niveau, dan hautain doen richting beginners. Je voorkomt juist dat beginners met domme vragen komen door een goede FAQ te schrijven. Het eerste deel van de vraagstelling, van de topic starters is ook vrij duidelijk lijkt mij.....wat vinden jullie belangrijk dat er in deze FAQ moet komen ?......ik geef daar m`n mening over, meer niet.....en ik blijf erbij, koeling is gewoon basis, net zoals ik het met je eens ben, dat mensen zich moeten inlezen, door naar threads te zoeken over hun CPU en mobo ( en deze ook voldoende te lezen ). Een halve FAQ gaan schrijven, zodat je later weer beginners kunt bashen, omdat deze niet over de juiste info beschikken, getuigd echt niet van niveau. Mensen komen hier om wat te leren en het lijkt me juist, dat een FAQ hiervoor bedoelt is......ik kan het natuurlijk mis hebben.
Ten eerste wil ik mij niet bemoeien met het opzetten van deze FAQ ( niet ervaren genoeg )
Maar wil toch iets kwijt over het geen wat nu beschreven is. ( als beginnende OC'ER )

Ik vind het heel goed van je dat je deze punten naar voren haalt, ook al zijn sommige het er niet helemaal mee eens.
Ik weet ook wel dat het niet mogelijk is voor iedere mobo en cpu een aparte FAQ kan maken, maar wil hier
wel mee aan geven dat het voor mij zoeken is als een speld in een hooiberg naar JUISTE de informatie
over het moederbord en cpu. Ik heb het moeten doen met natuurlijk veel lezen op forum's zoals deze.
Vervolgens video's bekijken op You Tube en alles moeten opschrijven. ( inmiddels z'n 3 A4tjes verder ).
Het gaat mij redelijk goed af moet ik zeggen, maar een hoop beginners kampen met het probleem om NIET
de JUISTE informatie te krijgen over HUN mobo en cpu.
Laat dit DUIDELIJK zijn in het opzetten van deze FAQ, of het nu gaat over INTEL of AMD.....
Voor mij was de sprong QAU BIOS van een Asus P5K3 Deluxe naar een Asus RAMPAGE II EXTREME.
Sommige kunnen zich nu wel voorstellen hoe groot de sprong voor mij is geweest. ( QUA bios instellingen )
En dat is nu ook net het gene waar de meeste mee zitten.... 8)7 de sprong die ze maken, eigenlijk niet
wetend waar te beginnen.. :(

Ik ben door JULLIE INZET veel wijzer geworden wat mij betreft. ( Mijn dank hiervoor )
Wens JULLIE ook voor deze FAQ het beste toe. ( Ik verheug me er nu al op )
Ben zo benieuwd naar de nieuwe processors en de prestaties.
Ik hou het hier ook bij, zal het zeker blijven volgen. ( Interesse )

WIL IEDEREEN SUCCES WENSEN MET HET NIEUWE FAQ OVER NIEUWE CPU'S EN MOBO'S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ploffie144
ploffie144 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 04:48:
[quote]nedernakker schreef op zondag 07 november 2010 @ 21:01:
Toch maar even een reactie.

Sorry maar dat is niet mijn mening voor een beginneling.
Duidelijkheid is ALLES.

[ Voor 16% gewijzigd door ploffie144 op 09-11-2010 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
kon je zeker ook de edit knop niet vinden :$?

ik denk toch echt dat je niet te uitgebreid moet gaan doen, als ik in deze FAQ moet uitleggen wat een GTL Voltage is dan ben ik in me eentje al 2 a 3 paginas verder. hiervoor kunnen we dus doorverwijzingen maken naar andere sites als je verdere uitleg wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
GTL Voltage gaat dan ook net wat verder als de basis en het is dan ook voldoende om te weten waar je deze op moet zetten bij je mobo.....er zijn dan echt wel diehard OC`ers, die dat voor je uitgezocht hebben op andere fora.

De kunst is dan ook, om in de FAQ, net dat te zetten wat de basis is en echt belangrijk voor de beginnende OC`er. Het gaat erom dat je de neus van de beginnende OC`er in de goede richting weet te zetten. Je kan in dit geval dan wel weer volstaan met, lees threads door die je vindt, nadat je overclocking ******** ( ******* staat voor je mobo ) hebt ingetoetst, in een search enigine, voor deze instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
nazuzed schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 15:16:
GTL Voltage gaat dan ook net wat verder als de basis en het is dan ook voldoende om te weten waar je deze op moet zetten bij je mobo.....er zijn dan echt wel diehard OC`ers, die dat voor je uitgezocht hebben op andere fora.
uuhmmm GTl's zijn altijd anders, voor iedere setup, dus dit is niet zomaar over te nemen van een ander, net zoals zoveel andere instellingen, en vandaar dat we weer terugkomen op niet te uitgebreid en een verwijzing naar je eigen inzet omdat je anders een FAQ van 20 pagina's krijgt..

Essentieel is het om uit te leggen wat het inhoudt en mensen aan te sporen na het lezen van deze FAQ zich in te lezen en deze kennis toe te passen op hun systeem. Tevens weten mensen dan wat er van hunzelf verwacht voordat ze een van de zoveel lompe topics aanmaken als: ik wil mijn pc overklokken, wat moet ik doen? waar het hier al vol van staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
nedernakker schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 17:47:
[...]

uuhmmm GTl's zijn altijd anders, voor iedere setup, dus dit is niet zomaar over te nemen van een ander, net zoals zoveel andere instellingen, en vandaar dat we weer terugkomen op niet te uitgebreid en een verwijzing naar je eigen inzet omdat je anders een FAQ van 20 pagina's krijgt..

Essentieel is het om uit te leggen wat het inhoudt en mensen aan te sporen na het lezen van deze FAQ zich in te lezen en deze kennis toe te passen op hun systeem. Tevens weten mensen dan wat er van hunzelf verwacht voordat ze een van de zoveel lompe topics aanmaken als: ik wil mijn pc overklokken, wat moet ik doen? waar het hier al vol van staat....
Ik ben het helemaal met je eens.....het blijft een lastig verhaal.

De FAQ zou i.d.d. zo geschreven moeten worden, dat beginnende OC`ers weten hoe ze het moeten aanpakken en dat ze een beetje inzicht krijgen in wat het precies inhoud. Vaak weten ze nu niet waar ze moeten beginnen en zien door het bos de bomen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
klopt, als je te diep er op in gaat en merk gerelateerd details gaat opmschrijven komen mensen weer met: ja maar in de FAQ staat dit en dit maar ik heb dat niet in mijn bios.. de kans is gewoon groot dat je in je uitgebreide info alleen maar onduidelijker wordt.

beste is om beknopt te blijven, omschrijf welke instellingen waar voor zijn en welk verband ze met elkaar hebben, leg uit dat er geen garanties zijn en dat koeling belangrijk is, en als mensen dan bijvoorbeeld willen weten welke voltages max zijn voor hun NB, dan kunnen ze dit googlen en zijn daar genoeg antwoorden op te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ik ben het toch wel met nedernakker eens :) Gewoon bij de algemene info blijven !

Maarruh.. vinden we de paar onderwerpen in de TS genoeg voor een complete FAQ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik zou zeggen dat met die onderwerpen alles wel te behandelen is ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:32

BTU_Natas

Superior dutchie

Begin faq,

Voor een 25% overclock. op elk intel cpu vanaf socket 775.

Koop een mugen2 en installeer deze.
Zoek uit welke energie besparende mogelijkheden je bios heeft, EN SCHAKEL DEZE UIT!
Laat alles verder op automatische staan.
Zoek uit of je processor een front size bus of een baseclock heeft.
Zoek de optie in je bios om deze fsb of bck handmatig in te stellen.
Verhoog deze met 25%.
Stel je geheugen mp zo in, dat het naar de specificatie loopt.
Sluit bios en bewaar de nieuwe instellingen.
(optioneel)Start windows, download core temp, controleer of core temp. bij socket 775 niet hoger is dan 65Graden of bij socket 1156/1366 niet hoger dan 75graden (na een uur prime95 gedraaid te hebben zodat de cpu onder full load komt te staan).
DONE!

Zo gemakkelijk is het.

Einde faq,
:P

[ Voor 4% gewijzigd door BTU_Natas op 15-11-2010 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ja... en dan weten mensen precies waar ze mee bezig zijn.

en je vergeet rekening te houden met het geheugen e.d. maar dat weet je zelf ook best..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
en dan is de kans groot dat je je cpu sloopt door over voltage ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Errm wie koopt er nou in godsnaam pc2 4200 of pc3 8500 geheugen voor respectievelijk socket 775 of 1156/1366?

Helemaal om dat iets snellere geheugen pc2 5300/pc2 6400 of pc3 10600, wat 1 a 2 euro duurder of zelfs goedkoper is, al voldoende is.

Like i said, het is erg simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
wat heeft dat nu te maken met welk geheugen je koopt? als dat moederbord op SPD waarde start op 1333MHz en jij gaat de baseclock verhogen naar 166 dan loopt dat geheugen ineens ook op 1660 MHz.. wedden dat het systeem niet post...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nazuzed
Apen-nootjes schreef op zondag 14 november 2010 @ 16:48:
Ik ben het toch wel met nedernakker eens :) Gewoon bij de algemene info blijven !

Maarruh.. vinden we de paar onderwerpen in de TS genoeg voor een complete FAQ ?
Ik ook, maar wel compleet en met een plan van aanpak voor de beginnende OC`er.

Anders wordt het waarschijnlijk zo uitgebreid, dat het ook niet meer duidelijk is.

Algemene info kan een lijst met wat de max. voltage en temps van verschillende CPU`s zijn. Maar je zou i.v.m. het niet te uitgebreid laten worden van de FAQ, ook kunnen volstaan met, zoek dit op, voordat je gaat OC`en.

Wat er dan volgens mij wel weer in mag staan, is dat bij de algemene stelregel is, dat bij een socket 775 OC, de NB onder load het beste onder de 50C kan blijven ( met een disclaimer er achter, dat dit kan verschillen per chipsets ). Dit is mijn ogen ook een handige basisregel en je kunt op die manier wel een complete FAQ schrijven, zonder alles tot in detail uit te leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door nazuzed op 14-11-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

@nederakker, aangepast voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ok... dan zou ik graag weten wie welk deel voor zijn rekening wil nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik schrijf i7 wel, wanneer wil je het hebben?

• FabiandJ
  • Niet online
morgen :p

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 09:27
Ik wil ook wel meehelpen, vooral op AMD AM3 platform. geen hardcore ervaring maar wel wat.

Maar geen guide, maar een FAQ... En toch moet zo de beginneling begrijpen wat hij moet doen. onlogisch?

Maar het moet dus Q&A zijn, niet een heel verhaal?

AMD
Wat is een goed overklokprogramma?
Wat is een goed programma is, ligt aan je moederbord. doe je kast open en kijk wat er op het moederbord staat. bovendien kun je overklokken in de BIOS of in Windows. Allebei voors en tegens voor.
Windows:
- een mislukte overklok is na een Windows reboot verholpen
- Na een overklok en je zet je systeem uit, moet je bij het opstarten weer opnieuw overklokken. zo ben je elke dag bezig.

BIOS:
- een overklok is vrijwel altijd permanent (hoewel een CMOS clear soms kan helpen bij een fail)
- een wat minder aardig moederbord laat je systeem niet meer booten. zo kun je dus je processor in de prullenbak mikken. een duur grapje dus!

Elk moederbord heeft een BIOS, al zal de ene beter zijn ingesteld om te overklokken dan de ander.

Goede programma's zijn:
- voor ASRock moederborden (socket AM3 i.i.g) ASRock OC Tuner. (moet je plaatjes hebben??)
ASRock OC tuner is een klein programmaatje waarmee je kunt monitoren en overklokken tegelijk. het is niet zo geweldig als in de BIOS maar de FSB, multiplier, voltages, PCIe frequentie, HT link ratio zijn instelbaar. verder kun je alle frequenties monitoren in het monitor tabblad, waaronder dus CPU freq, FSB, Multiplier, HT link, PCIE, NB speed en voor de voltages 3,3V, 5,0V, 12,0V, DRAM, Chipset, HT voltage, en NB. Deze gegevens worden rechtstreeks uit de BIOS overgenomen, dus zijn erg betrouwbaar!
- voor ASUS moederborden: AIBooster (geen verdere specs)
- voor Gigabyte: Gigabyte Easy Tune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Zo... toen was ik een paar dagen afwezig geweest :P

Heb de 2 aanmeldingen nu in de TS gezet, voor de andere onderwerpen heb ik dus nog mensen nodig !!

@naarden 4ever, wat ik in m'n hoofd heb, moet ongeveer in dezelfde style zijn als de huidige FAQ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
zal het GTL Gedeelte binnekort aan beginne ben nu ziek maar heb t ook erg druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Tnks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
ben er in iedergeval nu aa nbegonnen maar wil het graag in een keer netjes doen zal u binnekort het word bestand sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
En maar even stucky gemaakt zodat het een beetje in het zicht blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ben het nog niet vergeten ;) wordt aan gewerkt..

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
Als er interesse voor is, kan ik ook wel het één en ander bijdragen. Twee onderwerpen die nog ontbreken heb ik recentelijk op werk nog moeten uitlegggen aan een groep salesmensen, dus ik kan het vrij eenvoudig op papier (spreek uit: in notepad) gooien:

- Sandy Bridge overclocking
- Overclocking basics: wat is het, waarom kan het, waarom zou je het willen, welke factoren zijn er aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Fijn Xtrafris :) Als je wat hebt, gooi het maar in dit topic :) Let er wel op dat de overclocking basics al door anderen uitgewerkt worden :)

[ Voor 38% gewijzigd door Apen-nootjes op 20-12-2010 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Ik zal er eens wat in gooien. Check back in dit topic vanavond :)

FF checken dat niks dat ik zeg nog NDA is voor SB...

Wat betreft de basics bedoel ik echt de basics van de basics... je zou het als tweaker makkelijk vergeten, maar toch belangrijk om te hebben, zodat we iets hebben om de mensen die stomme vragen hebben naartoe te wijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Zo... hier is alvast de eerste!
Ik heb 'm maar zonder opmaak ingestuurd, omdat ik een enorme kluns ben met opmaak, dus je zal 't toch over moeten doen, en dan is ruwe text makkelijker om mee te werken natuurlijk :p

Sandy Bridge Overclocking.

Met de komst van Sandy Bridge veranderen de regels voor overclocking. Om echt te begrijpen wat er veranderd is, gaan we onder de motorkap kijken.
De kloksnelheid waarop een chip werkt wordt bepaald door de base clock (BCLK), vermenigvuldigd met een multiplier, ook wel clock ratio genoemnd. 
De BCLK wordt gegenereerd door een oscillicator kristal ([URL="http://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_oscillator"]Wikipedia: Crystal oscillator[/URL]). Wat Intel in de Sandy Bridge architectuur heeft gedaan is meerdere interfaces (onder andere SATA en LAN) vastknopen aan deze BCLK, zodat er wordt bespaard op extra onderdelen om deze interfaces van een eigen kristal te voorzien.

Deze integratie heeft vele voordelen (kostenbesparing, energiebesparing, minder plaats nodig voor alle onderdelen op een mainbord en in de chip), maar het heeft ook het ongelukkige nadeel dat de BCLK aan flexibiliteit verliest. Voorheen, in Nehalem chips, kon de baseclock grofweg varieren tussen de 133 en de 220 MHz, en alle subsystemen die aan de BCLK hun snelheid ontlenen (CPU core, uncore, memory controller, RAM), kunnen hier nog steeds mee omgaan. 
Bij sandy Bridge is de flexibiliteit ver te zoeken, de stabiele marge ligt ergens rond de 100 tot 105 MHz. Sneller dan dat, en de "nieuwe" onderdelen die aan de BCLK geknoopt zijn, gaan onderuit.

Overclocken met de BCLK is dus inderdaad zo goed als afgelopen op Sandy Bridge.
Boze tongen beweren nu dat Intel het overclocken heeft afgeschaft, dit gaat wellicht wat ver. Er is eenvoudig een afweging gemaakt, en Intel vond het behoud van de mogelijkheid tot Baseclock overclocking niet belangrijk genoeg om er de voordelen (goedkoper, eenvoudiger, zuiniger, kleiner) voor te laten zitten.

Eerder hebben we gezegd dat de kloksnelheid van een chip opgebouwd is uit een BCLK en een multiplier. De BCLK zit dus vast, maar door met de multiplier te gaan spelen, kan er nog altijd overgeklokt worden. 

Intel bied drie zaken aan om overclokers tegemoet te komen:
1) Turbo Boost 2, dit is agressiever en flexibeler
2) unlocking van een klein aantal extra multipliers op alle chips
3) uitbrengen van betaalbare speciale K-editie processors met unlocked multipliers

1) Turbo Boost is een techniek die het volgende doet: 
Check 1: check of de CPU al aan zijn max stroomverbruik zit. Zo ja, dan gebeurt er niks, maar als er nog  "power budget" over is, komt stap 2:
Check 2: check hoeveel cores er actief zijn. Aan de hand hiervan wordt de kloksnelheid verhoogd. 
In X58 is TB niet zo spectaculair: twee multipliers, alleen tweakbaar door het aan of uit te zetten.
Op P55 is er al wat meer verhoging (max 6 multi's), en op de K-Processoren kan er zelfs wat gespeeld worden met de 4 verschillende levels
Op Sandy bridge zet Intel deze lijn voort: beide stappen van TB kunnen beïnvloed worden.
Ten eerste kan je Check 1 tweaken door zelf een maximum wattage of amperage aan te geven. Voor de mensen die de grenzen opzoeken: als je CPU t heet wordt, moet je het wattage terugschroeven, want dan kan je koeling het kennelijk niet helemaal aan, als je op een mobo met niet al te veel power phases werkt kan het helpen het max amperage niet te hoog te zetten. Hou Joule's wet in gedachten: P = V * I. Kort gezegd, vermenigvuldig je max amperage met je vCore om te kijken of je niet te restrictief bent in één van de twee instellingen.
Ook Check 2 is te tweaken. Voor elk van de 4 stappen is aan te geven welke multiplier je de CPU wil laten selecteren. Hou dit even in gedachten als je punt 2 en 3 leest van wat Intel ons overklokkers te bieden heeft op SB...

2) Op Nehalem was de hoogste selecteerbare multiplier op de gelockte CPUs de TB-multiplier voor 4 cores. Dat wil zeggen, een i5-750 draait standaard op MP 20, maar voor 4 cores was met TB ingeschakeld de MP 21, dus die is vrij te verkiezen bij het OCen.
Op SB is de maximaal selecteerbare MP een klen stukje hoger dan dat, óók op de gelockte CPUs dus. Hoe hoog precies, dat is nog NDA...

3) De K-editie processoren hebben een unlocked MP. Vroeger was dit alleen toebedeeld aan de extreme-CPUs, die allemaal een dito prijskaartje hebben, en dus niet bepaald relevant zijn voor ons normale stervelingen. De K-CPUs (voorlopig alleen de i7-2600K en i5-2500K) zijn zeer redelijk geprijsd tov. de non-K varianten. Zie: http://semiaccurate.com/2010/11/26/wholesale-sandy-bridge-list-pricing-appears/

Er is nog één andere nieuwe term die bij SB opduikt: de System Agent. Dit klinkt spannend, maar het is vrij simpel: het is gewoon een mooiere naam voor wat bij Nehalem 'uncore' heet. Hierin vinden we onder andere de memory controller, de PCIe controller, en nog meer van die zaken. 

Overclocking op Sandy Bridge zal dus een compleet andere ervaring zijn als op andere platforms. Voor de echte hardcore overclocker is het platform wellicht niet bijster interessant, maar voor mensen die een echte nuttige 24/7 OC willen instellen, is het een bijzonder mooi geheel. De mogelijkheden voor een "dynamische OC", waarbij power saving features en processor features allemaal behouden blijven, zijn drastisch toegenomen. 

En nog even een tabelletje wat je kan overclocken op welke chipset:
ChipsetCPURAMGPU
P67VVX
H67VXV
Z68VVV

Natuurlijk kan je op P67 geen GPU OCen, want je kan 'm uberhaupt niet gebruiken. Wat wel interessant is, is dat je op H67 geen memory kan OCen, en dus waarschijnlijk aan een max van 1333 vast zit. Let op, ik voorspel vast dat het forum hier vol mee zal staan! O-)
Ook leuk is die uitgelekte slide over Z68, waarin Intel deze chipset als ultieme OC chip aanprijst, omdat alle 3 de categorieën OC-baar zijn. Maar nou ff serieus: welke OCer is er überhaupt geïnteresseerd in het OCen van een IGP? Eigenlijk geeft deze slide maar één ding aan: dat Intel nog steeds niet helemaal begrijpt wat de OC-community nou wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
ga binnekort verder maar heb t echt druk met school en die prioriteit ligt nu wat hoger..

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 15:51
Ik wil wel een stuk over 939 doen, aangezien dit toch een vergeten platform is, dat de aanzet naar Am2 heeft gegeven. Weet niet of het gewaardeerd word. Ook lijkt het me wel slim als voor de AMD kant, www.amdgeeks.com genoemd word.

Ga binnenkort weer verder, maar alvast een beetje.

Welkom in de wondere wereld van 939:

Socket 939 is een oude socket (Q3, 2004), maar wel een belangrijke stap van AMD. 939 is de voorloper van het AM2(+)/AM3 plaform.

Het moederbord:
Bestond uit veel varianten van de NForce4 chipset, de NF4, NF4 Ultra en NF4 sli kwamen veel voor. Ook waren er moederborden gebaseerd op de K8T800.
Het laatste moederbord dat uitkwam had een AMD 790GX chipset.

939 is een perfect platform om te beginnen met OC'en:

Benodigheden: goede CPU koeler bijvoorbeeld een: Artic Freezer 64 Pro.
Mijn overclock en bijna perfect rekenvoorbeeld, maar voordat we dat doen, gaan we naar het bios en doen we dit:

- Belangrijk - Lees dit - Anders gaat het niet werken.
Alles wat op een system enhanced performance functie staat, op manual zetten.
Aggresive Timings: uit
Dingen als D.O.T. Ranger, of Dynamic Overclock: uit
Clock Spreadspectrum: uit
Cool en Quit: uit

Voltages:
Het slachtoffer een X2 3800+@2.0 Ghz,1.35 volt.

STAP 1
Voordat je begint met het overclocken is het de moeite waard om te kijken in hoeverre je CPU stabiel blijft met minder spanning. Ik kon in mijn geval prima overweg met een voltage van 1,1 volt. Dit moet je natuurlijk wel testen, Prime95, is daar zeer geschikt voor. Dit scheelt al veel in onnodige warmte, en je komt erachter of je CPU niet te veel stroom krijgt. 1.25 zal voor de meeste cpu's genoeg zijn om op normale snelheid te draaien. Maar dat willen we helemaal niet, wij willen meer! (Anders las je dit nu niet 8) )

Na het vinden van je laagst stabiele spanning, moeten we aan het geheugen denken!

Het geheugen:
Heb je 4x1 gig DDR op 939NF4Mobo -> geen 400 Mhz maar 333 Mhz. Dit komt door een beperking van de Nforce4 chipset. Dus wees niet verrast, dat klopt helaas. En zet memory hole remapping aan, voor 4 Gb!

Besef goed dat het geheugen in het bios aangegeven word met de single data rate, dus 200 Mhz in bios = 400 Mhz. Hoewel er ook biosen zijn waarbij het wel met de dual data rate word weergegeven.
STAP 2:
Het geheugen moet nu op een zo laag mogelijke snelheid draaien,en je latteny (CL) op 3.

De HTlink:

De HT link staat op 5x en FSB op 200. De optelsom hiervan (Rated FSB) mag niet hoger komen dan 1000, hoewel je op veel moederborden ruimte hebben tot 1100, en dit levert een leuk stuk snelheidswinst op. Maar dit is ook vaak de reden voor het niet willen booten.

De HT Link moet in eerste instantie zo laag mogelijk.

STAP 3
Nu op standaard voltage kijken hoe hoog de FSB kan. Besef wel dat hoe dicht je bij de 3 Ghz je tegen de max van je chipset aangaat duwen. De processor stress je nu niet met Prime95, gewoon kijken of hij boot.

Nu weet je hoe snel de processor kan, op standaard voltage en hoe laag het voltage is op stocksnelheid. Dit is handig om te weten om te bepalen of je een leuke processor hebt. Bijv: 2.0@1.1 en 3.0@1.35 is heel leuk, maar nu hebben we pas de informatie om te beginnen.

We doen het geheugen op 333 Mhz. En gaan stapjes naar boven maken.

De makkelijkste overclocks in mijn geval is vanwege de multiplier van 10x:
FSB 200 2.0@1.35 Ram:333 HT:5 (rated FSB: 1000)
FSB 220 2.2@1.35 Ram: 366 HT:5 (rated FSB 1100)
FSB 240 2.4@1.35 Ram:400 HT:4 (rated FSB: 960)
FSB 250 2.5@1.35 Ram:440 HT:4 (rated FSB: 1000)
FSB 270 2.7@1.45 Ram:445 HT:4 (rated FSB: 1080)
FSB 275 2.75@1.45 Ram:450 HT: (rated FSB: 1100)

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=465123

Je zou nu ook je ramdivider/geheugensnelheid aankunnen passen naar 266 mhz en door kunnen gaan, dit leverde bij mij geen prestatiewinst op. (FSB 285 2.85@1.45 Ram: 366 mhz HT3 rated FSB: 855 is echt langzamer), verder werd het me toch echt te veel voltage.

Deze 90 watt CPU verbruikt trouwens door de overclock naar 2.75 ongeveer 125 watt.

[ Voor 92% gewijzigd door Biersteker op 07-09-2011 21:52 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Biersteker, lijkt me wel tof om daar ook een stukje van te hebben :) Graag dus !

Denk dat we ook maar een apparte sectie voor nuttege links op moeten nemen waar de amdgeeks mooi in kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

naarden 4ever schreef op donderdag 18 november 2010 @ 18:51:
Ik wil ook wel meehelpen, vooral op AMD AM3 platform. geen hardcore ervaring maar wel wat.

Maar geen guide, maar een FAQ... En toch moet zo de beginneling begrijpen wat hij moet doen. onlogisch?

Maar het moet dus Q&A zijn, niet een heel verhaal?

AMD
Wat is een goed overklokprogramma?
Wat is een goed programma is, ligt aan je moederbord. doe je kast open en kijk wat er op het moederbord staat. bovendien kun je overklokken in de BIOS of in Windows. Allebei voors en tegens voor.
Windows:
- een mislukte overklok is na een Windows reboot verholpen
- Na een overklok en je zet je systeem uit, moet je bij het opstarten weer opnieuw overklokken. zo ben je elke dag bezig.

BIOS:
- een overklok is vrijwel altijd permanent (hoewel een CMOS clear soms kan helpen bij een fail)
- een wat minder aardig moederbord laat je systeem niet meer booten. zo kun je dus je processor in de prullenbak mikken. een duur grapje dus!

Elk moederbord heeft een BIOS, al zal de ene beter zijn ingesteld om te overklokken dan de ander.

Goede programma's zijn:
- voor ASRock moederborden (socket AM3 i.i.g) ASRock OC Tuner. (moet je plaatjes hebben??)
ASRock OC tuner is een klein programmaatje waarmee je kunt monitoren en overklokken tegelijk. het is niet zo geweldig als in de BIOS maar de FSB, multiplier, voltages, PCIe frequentie, HT link ratio zijn instelbaar. verder kun je alle frequenties monitoren in het monitor tabblad, waaronder dus CPU freq, FSB, Multiplier, HT link, PCIE, NB speed en voor de voltages 3,3V, 5,0V, 12,0V, DRAM, Chipset, HT voltage, en NB. Deze gegevens worden rechtstreeks uit de BIOS overgenomen, dus zijn erg betrouwbaar!
- voor ASUS moederborden: AIBooster (geen verdere specs)
- voor Gigabyte: Gigabyte Easy Tune.
Overclock bordjes hebben anders gewoon CPU parameter recall (CPR :+) er op zitten, als je je processor te ver overclockt (zeg ~ 7ghz op sneeuw koeling) en je op de reset knop drukt dan zal hij gewoon weer op stock snelheid lopen, niks bios reset of cpu de prullenbak in :)

Ik wil wel helpen als er vragen zijn, heb alleen geen tijd om een heel artikel te schrijven :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

Na even vluchtig dit allemaal gelezen te hebben concludeer ik dat dit meer gaat lijken op een tutorial ;) De betekenis van de afkorting FAQ kent iedereen wel, dus het lijkt me niet dat het nodig is om dat uit te leggen. Tho, het zou mij juist handig lijken als er users in dit topic gewoon vragen gaan stellen waar ze een antwoord op zouden willen hebben... Anders mag het ook wel de overclock Guide heten oid.

Anoniem: 69767

Mss ook een stukje over het overclocken van mobieltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:09

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

@nedernakker: van zodra je er tijd voor hebt magje schrijven :+
Dan moet je het me al niet meer apart uitleggen op msn. Ik deze dan maar snel even taggen.
Het zijn me enkele hectische weken geweest, maar deze week zou ik wat tijd moeten beginnen krijgen voor mijn eigen hobby's terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Joindry op 12-01-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
huh wat ?? Zelfs na 8 x lezen snap ik je nog niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:09

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

even verduidelijken, ik heb je tweetal weken geleden toegevoegd op msn. Je ging me leren mijn i7 860 wat deftig te oc'en. Als jet het hier doet, moet je het niet nog eens typen over msn.
dat bedoelde ik dus in het Vlaams getypt (onder koffierush)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
aaaaaaaaah zo... haah ik snapte er al geen reet van :P

ik ben bezig met de tekst voor de FAQ, even geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 18:29
Ik vond dit wel een aardige uitleg:

http://www.overclock.net/...ng-core-i7-920-930-a.html

Al moet ik eerlijk toegeven dat ik nog steeds niet precies zou weten waar ik mee bezig was als ik zo zou overclocken..

Ik overclock dan ook niet met een i7 920 die stock al 72 graden wordt 100% load..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Kleine bijdrage betreffende geheugensnelheid op AMD systemen. Ik gebruik zelf graag CPU-Z om mijn waarden te controleren. Edit: als iemand dit in wil korten voor FAQ gebruik, be my guest!

Begrippen die ik gebruik:
HCLK = Basissnelheid van alles! Vroegah FSB of FrontSide Bus, tegenwoordig dus "Host Clock".
Mem(speed) = Geheugensnelheid zonder DDR (double data rate)
Multi(plier) = Ratio ofwel verhouding tussen HCLK en Processorsnelheid
CPU(speed) = Ehr tsja, de snelheid van je Proc!
Divider = Getal wat samen met de CPUspeed je Memspeed bepaald (uitleg volgt). Alleen Hele en halve getallen! (1 - 1,5 - 2 - 2,5 etc)
Basiskennis rekenen (vermenigvuldigen en delen) ;)

Geheugen bij AMD word direct vanuit de CPU aangestuurd en zodoende is de Memspeed afgeleid van de CPUspeed. "/" is de aanduiding van "gedeeld door". CPU/10 is dus een Memspeed van 0,1x de CPU speed.

Mijn AMD CPU loopt op 2600MHz, met een HCLK van 200. De Multiplier is dus 13 (13x200 = 2600) Mijn geheugen kan 667MHz DDR, ofwel 333MHz.

Mijn moederbord stelt alles netjes in en kies als divider 8 om mijn geheugen op 325Mhz te laten lopen. 7,5 zou 346,6MHz opleveren en dat is boven de specificaties. (2600/8 = 325, 2600/7,5 = 346,6)

De meeste moederborden zullen uitgaan van de gespecificeerde CPUspeed bij het bepalen van de divider!

De berekening is nu dus 200(HCLK) x13(Multiplier) = 2600(CPU) /8(Divider = 325(Mem)

Ik weet toevallig dan mijn proc wel iets meer aankan. Mijn geheugen zou ik graag echt op 333MHz hebben! Ik kan alleen de HCLK instellen en begin achteraan.

333(mem) x 8(divider, nu omgekeerd gebruikt) = 2664(CPU)
2664(CPU) / 13(multiplier, ook omgekeerd gebruikt) = 204,923(HCLK)

Ik heb er wel vetrouwen in na al dat rekenen, en stel in:
205 (HCLK) x13 = 2665 /8 = 333

Om te controleren of je het snapt, open CPU-Z, schrijf de multiplier van je CPU op (ik ga er even vanuit dat je de gespecificeerde snelheid van je geheugen en CPU al weet, zo niet kan je die ook opzoeken met CPU-Z!).

Los de volgende sommen op: HCLK x Multi = CPU /Divider = Mem. Vetgedrukte waarden weet je dus al. Controleer het resultaat met CPU-Z. Feli! Je kan nu de exacte geheugensnelheid op je AMD systeem bepalen en hoeft niet meer te gokken.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTube
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zou vooral graag willen weten wat voor een software ik kan gebruiken voot het overclocken van verschillende platformen(denk hierbij aan software voor cpu voltage en stresstesten). Ook zou het fijn zijn als alle standaard begrippen worden uitgelegd, met name voor beginners. Misschien zou een standaard overclock guide mogelijk zijn voor een amd platform en een intel platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
even een update van mijn kant, ik heb mijn i7 gedeelte bijna af, kom er niet heel erg vaak aan toe, maar heb nu al ruim 1000 woorden, moet het even finetunen nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Twynn, je hebt mail van me op je tweakers adres met een opzetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
nedernakker schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 07:33:
Twynn, je hebt mail van me op je tweakers adres met een opzetje.
Ik heb de mail ontvangen. We gaan ermee aan de slag :)

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTube
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-12-2024
hoe staat het ondertussen met de FAQ? ben wel benieuwd namelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:58

epic_gram

undercover moderator

wat ik me afvraag, wat is nu het voordeel van een FAQ ten opzichte van de standaard oc topics hier zoals Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 5? Volgens mij is er voor zo'n beetje alle soorten CPU's wel zo'n topic, dus wat is het nut van een FAQ?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Ik heb dit topic maar weer even opgeschoond van niet-relevante zaken :)

Ontopic: Momenteel ligt het werk aan de faq even een beetje stil. Binnenkort gaan we dit weer oppakken.In dit topic staat al best wel wat nuttige stukken, en nederakker heeft ook al een heel net stuk via mail gestuurd, dus daar moeten we echt mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ben benieuwd, als er nog aanpassingen/toevoegingen nodig zijn hoor ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 15:51
Kom op, verder met dit topic. Het is een bron van informatie, die nu een beetje doodbloed. Dat moeten we toch niet willen.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 416184

Ben benieuwd naar het nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julianbtje
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-05-2024
Het zou me leuk lijken als dit topic van de grond komt :P zelf heb ik wel wat hulp nodig namelijk :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

waar heb je hulp bij nodig? dit is niet het oc hulp topic zoals jij denkt. dit is een topic met hulvraag voor het maken van een OC FAQ.. voor al uw oc problemen kan je in de verschillende topics terecht..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1