Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-04 07:58
Een fotograaf besteed tegenwoordig zo onderhand meer tijd achter zijn computer dan achter zijn camera. Een soepel lopend systeem is dus gewenst. Daarbij is de software die gebruikt wordt zoals Photoshop en Lightroom redelijk zwaar, zeker als je daarmee honderden RAW foto's wil gaan bewerken die circa 25 megabyte per stuk zijn.

Werken doe je doorgaans liever in een rustige omgeving, dus geluidsniveau van het systeem is ook belangrijk. In de BBG van mei 2010 staat een Stille allround en een high-end machine. Handig uitgangspunt voor dit voorstel voor een BBG voor fotografen.

Complete lijst
Basis:
- Processor: Intel Core i7 920
- Koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B
- Moederboard: Asrock X58 Deluxe3
- Geheugen: GeIL GV36GB1600C9TC
- Videokaart: XFX HD 5770 1GB DDR5 PCI-E
- Hard disk: 1,5 TB Seagate Barracuda 7200.11 en 1 TB Samsung Spinpoint F3 (bootdrive)
- cardreaders: Conceptronic Multifunctional front panel (algemeen) en Sandisk Extreme FireWire
- DVD drive: Samsung SH S223L
- Behuizing: Cooler Master Sileo 500
- Keyboard: Logitech keyboard

Randapparatuur:
- Monitor: Dell Ultrasharp 24 inch
- Kalibratie: [url=hhttp://tweakers.net/pricewatch/246598/datacolor-spyder-3-express.html]Spyder 3 Express[/url]
- Tekentablet: Bamboo Fun Pen & Touch Medium
- Externe HD: Freecom Harddrive XS
- Printer: Epson Stylus Photo PX710W

Sofware:
- Besturingssysteem: Windows 7
- Optioneel: Lightroom 3 en Photoshop CS5 (Photoshop Elements is eventueel een goedkoper alternatief)

De complete lijst is ook direct hier terug te vinden. Op het moment van schrijven is de totaalprijs van dit complete systeem 2.122,99 euro.

Processor
In andere BBG zie ik de laatste tijd voornamelijk AMD's voorbijkomen. Persoonlijk heb ik toch een voorkeur voor Intel processoren, als is dat feitelijk niet echt op iets gebasseerd. Wel de reden waarom ik gekozen heb voor een systeem op basis van Intels' i7. De prijs/prestatie verhouding is wat slechter dan bij de AMD's, maar de i7 zou wel betere prestaties leveren; begreep ik.

Geheugen
Ik zit te denken aan 6 GB DDR3 geheugen. Als je bezig bent met wat lagen in Photoshop dan vliegt het geheugen er doorheen. Daarnaast wil je voor de DDR3 opstelling ook werken met 3 geheugenbanken. Dan ligt 3x 2GB voor de hand.

Grafische kaart
De grafische kaart van een systeem voor fotografen mag best een stevige zijn. Photoshop maakt vanaf versie CS4 ook gebruik van de kracht van de grafische processor bij bewerkingen en bijvoorbeeld het in- en uitzoomen op een foto. Snelheid is hierbij altijd prettig. Een stil systeem is echter prettiger om op te werken, dus wellicht is een videokaart met passieve koeling een pre.

De HD 5770 videokaart is volgens mij een aardige optie; prima prestaties voor een betaalbaar prijs. Wel las ik dat deze kaart geen 'double precision math' ondersteund. Dit zou ten nadelen zijn van 64 bits berekeningen.

Harddrives
Bootdrive en datadrive moeten natuurlijk gescheiden worden zodat de performance hoog kan zijn. Persoonlijk geloof ik nog niet zo in SSD drives als bootdrives. De opslagcapactiteit is vaak redelijk klein. Dat levert inde praktijk vaak problemen op (is me in het verleden opgevallen) doordat er toch meer dan je dacht op de C-drive terecht komt.

Geef mij daarom maar gewoon twee flinke drives. Vooral de dataschijf moet groot zijn, want een dag fotograferen kan probleemloos 10 gigabyte aan foto's opleveren. Wil je even vooruit kunnen dan is 2 TB een aardig begin. Ik zit te denken aan een Samsung Spinpoint F3 als bootdrive en een Seagate Barracude 7200.12 als datadrive. Wat denken jullie, is een SSD drive toch de moeite waard?

Behuizing
Moeilijk punt, vind ik. Ik heb graag een kast die er netjes uit ziet, maar vooral ook erg stil is. Daarbij hoeft ie niet al te groot te zijn, een Tower van een centimeter of 40 lijkt me hoog genoeg. Het lijkt me slim om voor een beetje fatsoenlijk merk te gaan, zoals een Antec of Cooler Master. Liefst zonder klepjes, want die breken bij mij altijd af of zitten in de weg van praktisch gebruik (wanneer je een USB, DVD of CF card wilt invoeren).

Het mag er allemaal wel een beetje strak uitzien. Wat dat betreft spreekt de Lian Li A05n me wel aan. Ziet er goed uit, maar ze schijnen nogal lawaaiig te zijn. Da's toch wel een flink nadeel. Daarnaast lijkt er niet heel veel ruimte in de kast te zijn.

Ik ben vooralsnog uitgekomen op de Cooler Master Sileo 500. Een recht-toe-recht-aan kast met isolatie en een 500W voeding.

Beeldscherm
De monitor bij een systeem voor fotografen is natuurlijk erg belangrijk. Foto's moet je goed kunnen beoordelen en kleuren moeten correct weergegeven worden. Het is natuurlijk onmogelijk om een foto op kleur te corrigeren als de kleuren van je monitor niet optimaal zijn. Er zijn een aantal merken die bekend staan om hun kleurechte monitoren; Eizo, LaCie, NEC en sommige Dell's. De meest geliefde techniek is volgens mij een IPS beeldscherm.

Momenteel gebruik ik een 24 inch Eizo ColorEdge CG241W. Een uitstekende monitor die ik natuurlijk ga behouden. De resolutie van dit scherm is 1920 bij 1200 pixels. Dit is een prettige maat omdat je bij het openen van een 3:2 foto nog ruimte aan de zijkanten houdt voor vensters in Photoshop of Lightroom.

Ik zou een fotograaf het scherm van Eizo ook zeker aanraden, maar het is waarschijnlijk niet de goedkoopste oplossing. Als je zoekt voor een ander scherm dan is mijn advies om in elk geval te gaan voor minimaal 24 inch formaat. Twee monitoren is natuurlijk ook te overwegen, Lightroom kan hier bijvoorbeeld ook goed mee omgaan.

Een goedkoop alternatief kan de 24 inch van Dell zijn. Hier hoor ik positieve verhalen over. Voor deze BBG stel ik voor de Dell aan te houden.

Calibrator
Zelfs bij een goed beeldscherm is calibratie van het scherm nodig. Met een calibrator worden kleur en helderheid van de monitor op de juiste manier ingesteld. Een populaire en betaalbare calibrator is de Spyder 3 Express (circa 90 euro).

Tekentablet
Niet iedereen kan er even goed mee werken, maar ik zweer erbij. Een tekentablet is zelfs het enige dat ik nog gebruik, mijn muis staat te verstoffen in de kast. Ik heb zelf een Wacom Intuos4, maar ik vind de Wacom Bamboo Fun & Touch Medium een uitstekende keuze voor een fotograaf. Met circa 160 euro is deze betaalbaar en de touch functionaliteiten zijn erg prettig.

Op mijn weblog heb ik een review staan van zowel de Bamboo en de Intuos4.

Dataopslag
Als fotograaf zijn je foto's het belangrijkste wat je hebt. Je wilt zeker weten dat deze veilig staan. Back-up en veiligheid zijn dus erg belangrijk. Nu kun je kiezen voor een RAID systeem, maar zelf ben ik erg enthousiast over de Drobo (339,- euro). Een Drobo is een externe harddisk die beschikt over zijn eigen versie van RAID. Met een Drobo kun je vier SATA 300 diskdrives als 1 drive gebruiken. De drives hoeven niet even groot te zijn en als de vier drives vol zijn dan trek je de kleinste eruit (hot swap) en stop je er een grotere in. De Drobo kan via Firewire of USB2 aangesloten worden, de nieuwste versie met 5 drives zelfs via eSATA. Helaas is deze ook gelijk flink prijziger.

Een Drobo wordt geleverd zonder drives. Deze moet je er dus nog los bijkopen. Voordeel is dat je klein kunt beginnen; bijvoorbeeld met twee drives van 2 TB.

Behalve de Drobo is het natuurlijk verstandig om ook een externe back-up te hebben. Zelf maak ik gebruik van KPN Backup Online. Voor circa 60 euro per jaar een hele betaalbare back-up dienst. Je kunt er in principe onbeperkt data kwijt, ik heb er al enkele honderden gigabytes staan.

Om het niet te ingewikkeld te maken lijkt het me prima om voor de BBG te volstaan met een externe harddisk van 2,0 TB (even groot als de datadrive in de pc). De Freecom Harddrive XS is een voordelige keuze.

DVD writer
Foto's lever je tegenwoordig vooral digitaal aan. Dat kan op een USB stick of in de hoge klasse wellicht zelfs op een iPod touch of iPad. In de praktijk is aanleveren op DVD waarschijnlijker. Een DVD schrijver is dus gewenst. Hierbij bestaat er echter een leuk extraatje; Lightscribe. Hiermee 'print' je een foto op je DVD. Het effect is niet echt super duidelijk, maar geeft zeker iets extra's boven een handgeschreven DVD. Een alternatief is het beprinten van een DVD met een printer die dat ondersteund, maar het kan geen kwaad om beide mogelijkheden te hebben.

De Samsung SH-S223L lijkt aan de eisen te voldoen. Geen idee of de kwaliteit goed is, maar dat lijkt me wel. Reviews voor dit soort apparaten worden niet vaak geschreven.

Printer
Als je zelf je foto's gaat afdrukken komt hier veel extra's bij kijken. Je hebt een goede fotoprinter nodig die bij voorkeur ook grotere formaten aan kan. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het laten afdrukken van mijn foto's. Ik gebruik hier Profotonet. Een van de betere, als je het mij vraagt. Zelf afdrukken is in de praktijk duurder en ook nog lastiger; ook je printer moet namelijk regelmatig gecalibreerd worden (ga je voor zelf afdrukken, koop dan een calibrator die ook geschikt is voor prints).

Wel is het natuurlijk prettig om zo nu en dan eens een fotootje af te kunnen drukken. Ook scannen of het kopieren van foto's of andere documenten is handig bij het runnen van een eigen fotografiebedrijfje. Een mooie multifunctional is dus niet gek. Kijk ook of de printer in staat is om DVD's te beprinten. Dit is ook een mooie manier om DVD's aan een klant aan te leveren.

De Epson Stylus Photo PX710W lijkt me een uistekende printer voor dit doel. Epson heeft een goede naam op het gebied van het printen van foto's. Dit is een goed betaalbaar exemplaar.

Cardreader
Natuurlijk wil je als fotograaf allerlei soorten geheugenkaarten in kunnen lezen. De kans is echter groot dat je camera specifiek met Compact Flash werkt. Er zijn ook hele snelle cardreaders op de markt specifiek voor compactflash. Beide is dus handig om aan te schaffen, een algemene frontunit met verschillende aansluitingen en een specifieke cardreader voor het razendsnel uitlezen van CF cards.
Bij Rob Galbraight is nuttige informatie over cardreaders te vinden. Snelheid verschilt per gebruikte kaart, maar de juiste keuze lijkt de SanDisk Extreme FireWire of de Lexar UDMA FireWire 800 te zijn. Met circa 80 euro wel een prijzige aankoop.

Budget
Echt gebonden aan een specifiek budget ben ik niet, maar ik zit te denken aan een systeem van circa 1.000 tot 1.500 euro. Nu moet ik daarbij opmerken dat ik al beschik over een 24" Eizo CG241W scherm, een Wacom Intuos4 tablet, een HP Officejet en een Drobo 2nd gen. Onderdelen die ik ga hergebruiken in mijn nieuwe systeem en in mijn geval dus van het budget af gaan. Ook heb ik reeds 2 TB aan disks in mijn Drobo zitten. Vooralsnog is dit voldoende (nog 360 GB beschikbaar).

Besturingssysteem
Veel fotografen kiezen voor een Apple computer tegenwoordig. Leuke dingen, maar persoonlijk ben ik nog niet zo ver om over te schakelen (ondanks mijn MacBook en mijn iPhone). Gebruik van Windows 7 Home Premium ligt voor de hand. Alternatieve besturingsystemen (behalve het Mac OS X) bieden matige tot geen ondersteuning voor programma's als Photoshop en Lightroom.

Twijfels
Ik heb natuurlijk een aantal twijfels bij mijn systeem en ben erg benieuwd naar al jullie suggesties. Specifieke onderdelen waar ik over twijfel zijn de harddisks en de processor. Is het bijvoorbeeld slimmer om een Raptor of SSD in te zetten als bootdrive? Hier kan dan ook de swapfile van Photoshop op (of is dat dan weer niet verstandig). Ik vind het grootste nadeel van deze drives dat ze zo klein zijn (tegen hoge kosten). Is het gebruik van een dergelijke SSD echt goed terug te zien in de prestaties?

Intel heeft gevoelsmatig mijn voorkeur, maar ik weet dat er niks mis is met de hedendaagse AMD's. Ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen van verschillende keuzes op dit vlak.

Alle suggesties zijn natuurlijk welkom!

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:29

ManiacsHouse

Scheisse!

Rest van het systeem moet ik nog eens bekijken. Maar een SSD is gewoon doen. PS vliegt hier letterlijk het scherm op daardoor. En dan heb ik 'slechts' een C2D. Je zult je foto's het best op een normale hd zetten.

Lightscribe is leuk maar heb ik nog nooit gebruikt. Volgens mij zijn die schijfjes ook nog eens duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
Ik las dat je 6gb ddr3 van plan was te plaatsen. Ik snap dat 12gb stukje duurder is, maar gaat het zeker waard zijn want dan hoeft Photoshop nauwlijks nog te "scratchen".

Buiten dat kan ik evt als je er interesse in hebt gewoon een Mac Pro aanraden (je budget is vrijwel een Mac Pro tot nu toe).

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:13
Ik snap je keuze voor 3x 2Gb (triple channel draaien) en ik zie ook in dat een 3x 4Gb setup een flinke hap uit het budget zal nemen maar vind 6Gb voor fotobewerking wat weinig, zeker met het oog op de toekomst.

Ook zou ik geen S-PVA nemen maar IPS paneel nemen maar dat heeft ook gedeeltelijk te maken met voorkeur
(betere zwarte waardes vs meer kleuren & betere kijkhoek)
Alternatief:
pricewatch: HP ZR24w
ManiacsHouse schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 23:58:
Maar een SSD is gewoon doen. PS vliegt hier letterlijk het scherm op daardoor.
Helemaal mee eens! SSD & PS = _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door ChojinZ op 20-06-2010 00:22 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is dit echt als BBG bedoeld of gewoon een systeem voor jezelf? Want ik zie overal dingen die jij wilt hebben maar nergens waarom perse dit. Waarom een i7? Is die in reviews sneller dan een AMD Phenom? Die AMD's zijn namelijk vrij rap en goedkoper. De pricewatch: AMD Phenom II X6 1055T is zowel goedkoper als sneller. En AM3 moederborden zijn ook een stuk goedkoper pricewatch: Asus M4A78LT-M. Dat scheelt zo 150 euro in totaal. Kan je upgraden naar 12GB geheugen als je zou willen. pricewatch: Corsair XMS3 HX3X12G1600C9

En in hoeverre maakt Photoshop CS5 (CS4 sowieso amper tot niet) gebruik van de videokaart en welke performance heb je daarvoor nodig?
Volgens mij, maar weet het niet zeker, gebruikt Photoshop puur OpenGL voor het weergeven van afbeeldingen en niet bijvoorbeeld CUDA, dus bij bewerkingen zal het je volgens mij niks opleveren. CUDA wordt dacht ik alleen gebruikt voor Premiere Pro. OpenGL zal niet zo'n sterkte videokaart nodig hebben voor het bekijken van de afbeeldingen, daar heb je lijkt mij geen 5770 voor nodig. Dit is wel een leuk kaartje pricewatch: XFX HD 4550 1024 MB DDR2 (HD-455X-ZNH2). Heeft 1GB geheugen voor Photoshop en doet OpenGL 2.0 en ShaderModel 3. Dat is alles wat Photoshop voor zover ik weet nodig heeft.
teh_twisted schreef op zondag 20 juni 2010 @ 00:13:
Buiten dat kan ik evt als je er interesse in hebt gewoon een Mac Pro aanraden (je budget is vrijwel een Mac Pro tot nu toe).
Want? Volgens mij begint een Mac Pro pas vanaf 2300 euro en dan heb je enkel nog de kast met zwaar verouderde hardware. Tenzij er andere Mac Pro's zijn dan die in de Apple Store.

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 20-06-2010 00:27 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 16:57

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Leuke opzet, maar BBG's worden geinitieerd door de crew. Ik zal je tips doorgeven voor een mogelijke komende BBG ronde (niet die van juli), maar totdat we precies weten wat je bedoeling is gaat dit topic op slot. Mocht je nog iets willen uitleggen, dan kun je me bereiken per DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-05 16:57

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En weer open na ruggespraak. Succes met het topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik zou nooit voor een x58 bordje gaan. die zijn veel te duur voor wat ze extra leveren ten opzichte van een P55 bordje. Hier een bordje met USB3 en SATA 6, 125 euro: pricewatch: Gigabyte GA-P55A-UD3

Verder is een core I7 860 met turbo sneller dan een I7 920 en dat voor maar 29 euro meer. (en dan kan je 100 euro besparen op moederbord).

Verder is die behuizing wel redelijk stil. behalve dat het HDD compartiment niet trillingsvrij te krijgen is. Zeker met meerdere schijven is dat niet handig. Ik zou daarom kiezen voor een antec behuizing die is voorzien van siliconen noppen in het harde schijf gedeelte.

verder kan je 2*2 of 4*2 GB in het moederbord prikken, ligt er aan hoe groot de fotos zijn waar je mee gaat werken. Mij lijkt 4GB zat voor de meeste toepassingen.

Kies voor een HD 5830 als double precision benodigd is.Ga anders voor een passief gekoelde kaart: pricewatch: Club3D HD5550 Noiseless Edition

Waarom besparen op keyboard ? Kies de Logitech ultraX, kost 20 euro maar typt supergoed en ziet er beter uit dan dat keyboard.

Verder zou ik wel voor een SSD gaan de Postville is altijd een goede optie: pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB
Maar volgens mij is deze als bootschijf even snel en dat bespaart alweer 100 euro:
pricewatch: Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2C1 40GB

En deze HDD gebruiken in plaats van die 1.5 TB:
pricewatch: Samsung EcoGreen F3EG, 2TB

[ Voor 91% gewijzigd door zero_cool89 op 20-06-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-05 11:32
Tsurany schreef op zondag 20 juni 2010 @ 00:20:
Waarom een i7? Is die in reviews sneller dan een AMD Phenom? Die AMD's zijn namelijk vrij rap en goedkoper. De pricewatch: AMD Phenom II X6 1055T is zowel goedkoper als sneller. En AM3 moederborden zijn ook een stuk goedkoper pricewatch: Asus M4A78LT-M. Dat scheelt zo 150 euro in totaal. Kan je upgraden naar 12GB geheugen als je zou willen. pricewatch: Corsair XMS3 HX3X12G1600C9
Jij snapt het :)
X58 is sowieso niet nodig voor deze doeleinden, interessant zijn de P55 en AMD 870 chipset.

De MSI 870A-G54 kost bijvoorbeeld nog geen 90 euro, je hebt alle (toekomstige) functionaliteiten als USB 3.0 en SATA 600. Tel daar een 1055T bij op en je zit totaal op 280 euro voor je moederbord en processor, dan bespaar je daar al een kleine 140 euro op. Tevens kun je naar 8 GB geheugen kijken ipv 6 GB (of 12GB wat niet bepaald goedkoop is)...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:29

ManiacsHouse

Scheisse!

zero_cool89 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 09:59:
Verder zou ik wel voor een SSD gaan de Postville is altijd een goede optie: pricewatch: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB
Maar volgens mij is deze als bootschijf even snel en dat bespaart alweer 100 euro:
pricewatch: Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2C1 40GB
40GB is wel erg krap. Ik heb de 80GB waarvan 75GB daadwerkelijk bruikbaar is. Heb nog 25GB over. Bezet met CS4 Master (complete install), Office en wat games. AfterEffects-cache directory staat op een andere schijf want dat is tijdens gebruik een aardige ruimte-slikker. Met alleen CS4 op de boot moet het wel lukken, maar je houd niet veel over.

[ Voor 6% gewijzigd door ManiacsHouse op 20-06-2010 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat lijkt mij ook, als je ziet dat Windows al 10GB is qua installatie en CS5 daar ook nog eens 10GB overheen doet en dan nog wat andere programma's. 40GB is wel heel erg krap, geef je jezelf weinig ruimte.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StefanvanGelder schreef op zondag 20 juni 2010 @ 11:02:
[...]

Jij snapt het :)
X58 is sowieso niet nodig voor deze doeleinden, interessant zijn de P55 en AMD 870 chipset.
880G chipset lijkt mij ook wel een erg goede optie, aangezien een snelle videokaart in de praktijk maar erg weinig toevoegt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Bedankt voor jullie nuttige reacties!

Lightscribe is iets dat ik zelf gebruik bij het afleveren van DVD's aan klanten. Dat wordt altijd goed ontvangen. De schijfjes zijn inderdaad wat duurder, maar uiteraard kun je ook gewonen DVD's branden. Er is geen meerprijs voor een drive met Lightscribe, dus waarom zou je het niet meenemen?

SSD
Ik heb wat verder gekeken naar SSD oplossingen. Snelheidswinst zit hierbij zover ik begrijp voornamelijk in de boot de in het opstarten van applicaties. Persoonlijk vind ik de kosten nog erg hoog tegen krappe harddisk ruimte. Ik twijfel nog of de Intel X25 80GB een slimme optie is. 40 GB is in mijn ogen ook echt te klein. Met 80 GB moet je opzich even vooruit kunnen.

Een alternatief dat ik tegen kwam is de hybride drive van Seagate. Dit lijkt een mooie samenvoeging van (bijna) SSD snelheid met voldoende diskruimte. Ze zijn eigen wel bedoeld voor laptops. Bij Tom's Hardware zijn ze enthousiast. Wat is jullie idee hierover?

Ik neig nu toch naar de SSD drive in combinatie met een 2 TB harddisk voor data (is een 7200 toeren de moeite als datadrive of voornamelijk meer herrie?).

[b]Moederboard en processor[/url]
Veel nuttige tips komen van Zero_cool89. Het P55 moederboard van Gigabyte klinkt goed. Ik ben niet zo bekend in moederboarden. Hiervoor had ik me gebaseerd op een eerder BBG. Dit board is een stuk goedkoper en kan in combinatie met de iets duurder Intel i7 860. Dat dit board ook geschikt is voor USB 3.0 en SATA-600 is voor de toekomst mooi meegenomen!

Het ziet er naar uit dat binnen een paar maanden USB 3.0 cardreaders op de markt verschijnen. Het is dus te overwegen de aanschad van de firewire cardreader nog even uit te stellen.

Geheugen
Het Gigabyte moederboard heeft vier geheugenbanken en gebruikt DDR3 geheugen in een opstelling per twee. Qua snelheid blijkt dit amper uit te maken vergeleken met een opstelling per drie. Twee keer 4 GB of vier keer 2 gigabyte lijkt me daarom de beste combinatie. De quad opstelling, 4 x 2 GB, is de goedkoopste oplossing. Het scheelt echter slechts een paar tientjes.

Voor toekomstige uitbreiding kan twee keer 4 GB handiger zijn (kwestie van bijprikken). Ik hoor graag jullie mening hierover. Bij de betaalbaardere dual mogelijkheden gaat het om PC3-10600 of 8500 geheugen terwijl de quad oplossing om PC3-12800 geheugen gaat. Zou dit verschil merkbaar zijn in de praktijk?

AMD is ook een alternatief, maar vooralsnog ligt mijn voorkeur nog bij de Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elja schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 11:52:
AMD is ook een alternatief, maar vooralsnog ligt mijn voorkeur nog bij de Intel.
Sixcore van AMD op 3,2GHz doet het in Lightroom 2.1 bèta 64bit iig net zo goed als een Core i7 975, volgens de test die Tweakers deed.
En Photoshop heb ik niet echt grote noemenswaardige verschillen gezien.

Maar het prijsverschil is wel aardig groot tussen een Core i7 860 (230 euro) met een mobo met USB 3.0 (130 euro) en een Phenom II X6 1055T (175 euro) en mobo met USB 3.0 (80 euro)
Voor dat verschil een dikke 100 euro haal je gewoon 4GB extra werkgeheugen of iets anders natuurlijk.

Vergeet ook niet dat er op moderne socket AM3 moederborden ook nieuwe CPU's passen die de volgende jaar/jaren uitkomen en socket 1156 en 1366 zitten beide al aan het einde van hun leven.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-05 11:32
En je zou inderdaad een een 880G chipset kunnen kiezen, dan hoef je ook geen losse videokaart waardoor je nog meer geld overhoud om leuke dingen mee te gaan doen :)

AMD is toch veel interessanter, zeker in een PC voor fotograven zoals The Mask al duidelijk aangeeft.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
-The_Mask- schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 22:05:
[...]

Sixcore van AMD op 3,2GHz doet het in Lightroom 2.1 bèta 64bit iig net zo goed als een Core i7 975, volgens de test die Tweakers deed.
En Photoshop heb ik niet echt grote noemenswaardige verschillen gezien.

Maar het prijsverschil is wel aardig groot tussen een Core i7 860 (230 euro) met een mobo met USB 3.0 (130 euro) en een Phenom II X6 1055T (175 euro) en mobo met USB 3.0 (80 euro)
Voor dat verschil een dikke 100 euro haal je gewoon 4GB extra werkgeheugen of iets anders natuurlijk.

Vergeet ook niet dat er op moderne socket AM3 moederborden ook nieuwe CPU's passen die de volgende jaar/jaren uitkomen en socket 1156 en 1366 zitten beide al aan het einde van hun leven.
Hier ben ik het mee eens, AMD geeft zeker een goede prijs/prestatie verhouding met de nieuwe sixcores.

AM3 moederbord met usb3/sata6: pricewatch: Gigabyte GA-890GPA-UD3H

De chipset heeft een videokaart onboard die goed genoeg is voor photoshop (128 mb dedicated + 512 max shared ddr3). Dus is een losse videokaart niet meer nodig en toch de drivers van ATI zodat je toch je beeldscherm helemaal kan calibreren.

Combineer dat met deze proc:
pricewatch: AMD Phenom II X6 1055T

iets slomer dan de 1090T maar wel 100 euro goedkoper.

stop er dan 8 gb (EDIT, zoals hieronder vermeld, te duur en niet verkrijgbaar, ga voor 4*2 gb. Snelheid van ddr3 maakt niet uit voor performance, merkbare performance bedoel ik dan) aan geheugen in en je hebt gewoon een rekenmonster voor een fractie van het geld dat je aan een intel systeem zou moeten besteden.

Ik kan zelf de volgende kast echt aanbevelen:
pricewatch: Antec Performance One P183
Als je die kast koopt hoor je zelfs de 2 TB harde schijf niet op 7200 tpm. (Voor fotobewerking denk ik niet dat 7200tpm nodig is maar het geeft je net wat snellere schrijf en lees snelheden.) EDIT: moderne hdd van 7200 tpm = sneller dan moderne hdd van 5400 tpm, voor schrijf en lees snelheid.

Goedkope, stille Kast + voeding optie is:
pricewatch: Antec Sonata III 500
Minder stil en minder afgewerkt dan andere kast, minder garantie maar wel goedkoper. Ik zou zeker voor deze high end pc zeker niet besparen op voeding + kast. Maar de sonata 500 blijft altijd een goede budget keuze.

Ga zeker voor de X25-M 80 gb van intel. ook binnen photoshop en andere programmas zal alles net vlotter aanvoelen.
Die hybrid drives van seagate zijn geen goede optie, veel te duur voor wat ze bieden. Leuk voor een laptop waar maar 1 plek is voor een hdd maar verder niet nuttig. Beste optie is 80gb SSD + dataschijven.

Kies een voeding waar lang garantie op zit, ik denk dat de cooler master M520 een goede keuze is. Maar die is al aardig oud. Misschien is er een nieuwe voeding met 80+ bronze,silver of gold die oook niet al te duur is. Deze dus: pricewatch: Seasonic M12II Bronze 520W
Modulair, 80+ bronze, 520 W, 5 jaar garantie. weet niet of deze stil is ? zoek review.
of deze dus: pricewatch: Cooler Master Real Power M520
Modulair, 80+, 520 W, 5 jaar garantie, 61 euro, superstil.

[ Voor 20% gewijzigd door zero_cool89 op 23-06-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zero_cool89 schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:11:
stop er dan 8 gb (ik zou voor 2 keer 4gb gaan
Ik niet, 4GB reepjes zijn duur en slecht leverbaar.
Ik kan zelf de volgende kast echt aanbevelen:
pricewatch: Antec Performance One P183
pricewatch: Fractal Design Define R2 ook zo´n leuk ding. :)
Als je die kast koopt hoor je zelfs de 2 TB harde schijf niet op 7200 tpm. (Voor fotobewerking denk ik niet dat 7200tpm nodig is maar het geeft je net wat snellere schrijf en lees snelheden.)
Aantal toeren van een HD zegt lang niet alles over de prestaties.
Ga zeker voor de X25-M 80 gb van intel.
Zijn wel meerdere goed presterende SSD's ook van 60GB trouwens
Kies een voeding waar lang garantie op zit
Helemaal mee eens.
ik denk dat de cooler master M520 een goede keuze is.
Komt die met een Coolermaster voeding. :F

;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Kijk, da's nog eens een mooie test met Lightroom. Daar komt AMD toch wel erg goed uit, The Mask.
In die test gaat het wel over de 100 euro duurder 1090T in plaats van de 1055T die je noemt. Ben niet zo goed thuis in de processoren van AMD, dus het is me niet helemaal duidelijk wat het verschil is. De multiplier van 16 versus 14 in elk geval en de 2,8 Ghz versus de 3,2 Ghz.

Welk moederboard zouden jullie dan aanraden?
Ik kwam de Asrock 890GX tegen, een tientje duurder dan een 880G chipset en ik begrijp dat er dan net wat meer kracht in de videokaart zit. Als je zo nu en dan een game wilt spelen (je hebt immers toch een dik systeem staan) dan is het wellicht jammer als er bezuinigd is op de videokaart..

Liever geintegreerd of liever een losse (silent) videokaart met wat meer kracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
Elja schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:35:
Kijk, da's nog eens een mooie test met Lightroom. Daar komt AMD toch wel erg goed uit, The Mask.
In die test gaat het wel over de 100 euro duurder 1090T in plaats van de 1055T die je noemt. Ben niet zo goed thuis in de processoren van AMD, dus het is me niet helemaal duidelijk wat het verschil is. De multiplier van 16 versus 14 in elk geval en de 2,8 Ghz versus de 3,2 Ghz.

Ik kwam de Asrock 890GX tegen, een tientje duurder dan een 880G chipset en ik begrijp dat er dan net wat meer kracht in de videokaart zit. Als je zo nu en dan een game wilt spelen (je hebt immers toch een dik systeem staan) dan is het wellicht jammer als er bezuinigd is op de videokaart..

Liever geintegreerd of liever een losse (silent) videokaart met wat meer kracht?
Asrock is budgetmerk onder ASUS, Ik gebruik het vaak in budgetsystemen. Ik zou kiezen voor de Gigabyte, zeker omdat deze maar 15 euro duurder is.

Over de processor. het verschil tussen 2.8 ghz en 3.2 ghz ga je in de praktijk moeiljik merken. De 1090T is wel een black edition. Dat wil zeggen dat de multi unlocked is. Deze is dus makklijk te verhogen zodat je een kloksnelheid van 4GHZ+ makkelijk te verkrijgen is. Als de persoon die hem koopt bereid is om over te klokken is de 1090T een hele goede keuze. Zoniet, kiese 1055T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elja schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:35:
AMD, dus het is me niet helemaal duidelijk wat het verschil is. De multiplier van 16 versus 14 in elk geval en de 2,8 Ghz versus de 3,2 Ghz.
Nou die 400MHz is dus het grootste verschil en is dus maar een klein verschil.
pricewatch: Asrock 880GM-LE
pricewatch: Asrock 880GMH-USB3
pricewatch: Asrock 890GM PRO3
pricewatch: MSI 880GMA-E45
pricewatch: Gigabyte GA-880GMA-UD2H
pricewatch: Asus M4A88TD-M EVO/USB3
pricewatch: MSI 890GXM-G65
pricewatch: Asrock 890GX Extreme3
Kunnen allemaal is maar wat de eisen zijn, maar meer dan zo'n 100 euro uitgeven lijkt mij niet echt nodig.
890GX chipset is idd trouwens grafisch wat sterker dan een 880G.
Vaak is een losse videokaart nog niet echt nuttig, maar voor een enkeling zal het vast wel voordeel bieden.
zero_cool89 schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:45:
Asrock is budgetmerk onder ASUS, Ik gebruik het vaak in budgetsystemen. Ik zou kiezen voor de Gigabyte, zeker omdat deze maar 15 euro duurder is.
Een budget Asrock mobo is budget een mainstream/high-end Asrock mobo is een erg goede keuze, vaak vind je zelf geen betere voor hetzelfde geld, alleen maar mindere mobo's.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 23-06-2010 23:54 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Oke, dan zou ik nu zonder randapparatuur op het volgende uitkomen:

- Kast: Fractal Define R2 (compact)
- Voeding: Cooler Master M520
- Boot SSD: Intel X25, 80 GB
- Data HD: Hitachi Deskstar 2 TB, 7200 rpm (goedkoopste optie)
- Moederboard: Gigabyte 890GPA UD4h
- Processor: AMD X6 1055t
- Geheugen: GeIL Black Dragon 8 GB (4x 2GB)

Even de DVD speler, Windows 7 en randapparatuur niet meegenomen.
Kunnen jullie je in dit systeem vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
Elja schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 00:18:
Oke, dan zou ik nu zonder randapparatuur op het volgende uitkomen:

- Kast: Fractal Define R2 (compact)
- Voeding: Cooler Master M520
- Boot SSD: Intel X25, 80 GB
- Data HD: Hitachi Deskstar 2 TB, 7200 rpm (goedkoopste optie)
- Moederboard: Gigabyte 890GPA UD4h
- Processor: AMD X6 1055t
- Geheugen: GeIL Black Dragon 8 GB (4x 2GB)

Even de DVD speler, Windows 7 en randapparatuur niet meegenomen.
Kunnen jullie je in dit systeem vinden?
Die geil blackdragon serie is supermooi, maar wel 2 tientjes te duur. Je kan net zo goed 2 setjes van 2*2GB kopen: pricewatch: GeIL GV34GB1333C9DC
Ik heb nog even nagedacht over de harde schijf. IK denk dat je geen verschil gaat merken met een moderne 5400RPM schijf, en het kan nog schelen in geluidsproductie. Hij is 15 euro goedkoper:
pricewatch: Samsung EcoGreen F3EG, 2TB

Verder helemaal prima :) (alleen snap ik de comment over cooler master voedingen niet helemaal, volgens mij is de m520 al een paar jaar gewoon een goede keuze ? )

Verder lees ik dat je een kleine kast wel kan waarderen, dan heb ik hier nog een kleinere en voordeligere optie:

De antec p180 mini:
pricewatch: Antec Performance One Mini P180 Wit
of zwart (zwarte verf is bij antec duurder :P ):
pricewatch: Antec Performance One Mini P180 Zwart

Met dit moederbord:
pricewatch: MSI 890GXM-G65

Als je de witte kast neemt + moederbord ben je weer 50 euro goedkoper uit.
Het is wel een beetje passen en meten bij het inbouwen maar het is een superkast, lekker stil en niet al te groot.
Ik heb zelf al een keer een Scythe ninja2 ingebouwd. dat ging goed. Denk dus dat de mugen geen probleem mag zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door zero_cool89 op 24-06-2010 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 98,-€ 98,-
1Antec Performance One Mini P180 Zwart€ 82,50€ 82,50
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 29,90€ 29,90
1Enermax PRO82+ 425€ 65,85€ 65,85
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 192,-€ 192,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 94,40€ 188,80
1AMD Phenom II X6 1055T€ 179,-€ 179,-
1MSI 890GXM-G65€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 945,95

Goedkoper mobo, compactere behuizing, goedkoper geheugen, goede voeding en aantal toeren van een HD zegt trouwens niet zoveel over de prestaties. Maar twee F3's van 1TB in RAID 0 zou ook nog kunnen trouwens, goedkoop en hoge doorvoersnelheid.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je bedoeld Raid0? Raid1 doet niks voor je doorvoersnelheid.
En toch lijkt een externe videokaart mij wel beter dan onboard, een simpele met 1GB geheugen zodat je in photoshop hem kan inzetten voor het zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 14:44:
Je bedoeld Raid0? Raid1 doet niks voor je doorvoersnelheid.
Ja typo
En toch lijkt een externe videokaart mij wel beter dan onboard, een simpele met 1GB geheugen zodat je in photoshop hem kan inzetten voor het zoomen.
Een IGP moet simpele dingen als in en uit zoomen gewoon makkelijk kunnen en 1GB is natuurlijk totaal nutteloos gaat hier volgens mij vooral om 2D beelden meer dan 64MB lijkt mij al niet eens nodig hiervoor.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt er vanaf hoe groot de bestanden uiteindelijk zullen worden, maar voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. Bij echt grote bestanden kan het een uitkomst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Over de GPU zegt Adobe dit:
Photoshop CS5 and CS4 leverage the graphics display card's GPU, instead of the computer CPU, to speed its screen redraw. For Photoshop to access the GPU, your display card must contain a GPU that supports OpenGL and has enough RAM to support Photoshop's functions - at least 128 MB, and a display driver that supports OpenGL 2.0 and Shader Model 3.0.
Eigenlijk wil ik ook niet teveel bezuinigen op een videokaart. Zo duur zijn ze niet en het is ook prettig als je ook eens gewoon een potje GTA kunt spelen ofzo. Een silent kaart is wel een pre natuurlijk. Zoals ik al eerder zei; het is ook jammer als je een dik systeem hebt en er niks meer mee kunt dan het originele doel. ;)

Is een moederboard zonder ingebouwde GPU en een beetje videokaart dan niet een betere keuze?
Ik hoor graag jullie meningen. En, indien handig, welke videokaart en mobo (SATA-600, firewire, usb3.0) zouden jullie voor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Klinkt meer als een pc voor fotobewerkers? Ik vind mijzelf best een fotograaf, maar heb nog nooit iets gedaan in Lightroom of Photoshop. RAW files omzetten lukt op elke pc (al is het prettiger als het flink opschiet, snelle cpu dus), feitelijk is alleen je monitor van groot belang, vooral de kleurweergave.

Maar als je veel CS4 gebruikt dan is flink wat RAM wel lekker. 12GB is denk ik wat overdreven, 6 lijkt me ruim voldoende. En denk qua opslag aan voldoende backup-faciliteiten, maar dat hoort niet echt bij de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Elja schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 20:43:
Is een moederboard zonder ingebouwde GPU en een beetje videokaart dan niet een betere keuze?
Hoeft niet want met IGP is ook wel vaak goedkoper.
Ik hoor graag jullie meningen. En, indien handig, welke videokaart en mobo (SATA-600, firewire, usb3.0) zouden jullie voor gaan?
Moederbord mATX omdat je dan ook een kleinere behuizing kan nemen en met bovenstaande eisen:
pricewatch: Asrock 890GM PRO3

Als videokaart om ook wel eens een game te doen, stille HD5770 of passieve HD5750 bijvoorbeeld.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
PhilipsFan; ik denk dat veel fotografen toch wel een stevige pc kunnen gebruiken. Als je na een dag fotograferen thuiskomt met 20 GB aan foto's dan wil je die toch snel kunnen backuppen, bewerken en opleveren. Dan is het wel lekker als je RAW bestanden een beetje vlot te bewerken zijn.

Ik heb nu een drie jaar oude dual-core pc met 4 GB geheugen, maar als ik een shoot aan het bewerken ben dan kan mijn pc me niet bijhouden. Dat hoort eigenlijk andersom te zijn als je lekker wilt werken. Zeker als je een paar keer per week een fotoshoot moet verwerken en snel moet opleveren.

Maar niet iederen fotograaf zal op die manier werken natuurlijk.
Een monitor en calibrator is uiteraard een belangrijk onderdeel voor een PC voor fotografen. Die heb ik, net als back-up mogelijkheid, ook opgenomen in de startpost.

The Mask; supercompact hoeft het wat mij betreft ook niet te zijn, je wilt wel ruimte hebben voor een paar extra HD's natuurlijk. Een kast van normale verhoudingen en circa 45 centimeter hoog is in mijn ogen prima; geen enorme sta-in-de-weg kast met teveel lege ruimte en geen klein ding die voor problemen kan zorgen bij upgrades.

Een passieve HD5750 om zo nu en dan eens te gamen klinkt goed. Dat kan waarschijnlijk ook probleemloos op een board draaien die ook al een interne videokaart heeft. Dus een verandering van moederboard is niet perse verplicht, begrijp ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Elja op 24-06-2010 23:48 . Reden: Url naar relevante videokaart toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt.

Wat betreft de behuizing zou kijken naar de Antec Performance One Mini, klein maar fijn. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Antec ziet er op zich goed uit, vind 'm alleen niet zo mooi als de Fractal. :)
Maar dat is natuurlijk persoonlijk..

Zijn er los van het uiterlijk nog belangrijke redenen om voor de Antec One Mini te gaan in plaats van de Fractal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Antec is kleiner en daar passen alleen mATX mobo's in, in de Fractal Design passen ook ATX mobo's.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
IGP van de 890GX is ruim voldoende voor photoshop.

Als er iets bijgeplaatst moet worden zou ik gaan voor een HD 5450, deze kan in hybrid sli samenwerken met de igp van het moederbord en geeft zo 30% performance boost aan de HD 5450. Maar nogmaals, igp is ruim voldoende voor photoshop. samen met 5450 is t net genoeg voor GTA op low settings.

Als je high settings wil zou ik voor passive 5750 gaan.
Dan zou ik voor dit moederbord gaan:
pricewatch: Gigabyte GA-870A-UD3
usb3, sata6 en 90 euro.
of deze:
pricewatch: MSI 870A-G54
usb3, sata6 80 euro.

Die kasten zijn allebij prima, de Antec is gewoon iets kleiner en goedkoper , de fractals iets groter maar wel full atx.

Verder kan ik mij zeker vinden in de enermax 425 voeding. Enermax maakt echt hele goede voedingen die onhoorbaar zijn. 425W is ruim voldoende.

[ Voor 28% gewijzigd door zero_cool89 op 25-06-2010 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
De Drobo, die ik gebruik voor opslag van foto's, maakt gebruik van Firewire 800.
Op de Gigabyte moederborden die hier genoemd zijn zit Firewire 400. Dat is natuurlijk net jammer voor snelle toegang tot de Drobo.

De Gigabyte 790FXTA-UD5 heeft wel ondersteuning voor Firewire 800, maar is met 150 euro redelijk prijzig. De Asrock 870 Extreme3 is zo te zien een goedkope optie met Firewire 800.

Zitten er nog nadelen aan dit moederbord?
Zouden jullie een andere aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363651

Hallo

Elja Sorry O-) om je discussie te onderbreken ik vond ze zeer boeiend zeker omdat ikzelf ook vaak photoshop gebruik. Maar het Programma dat ik het meeste gebruik is 3DS MAX voor zowel Stille 3D renders als kleine animaties, men vaag is of ik met deze configuratie die denk ik een samenvatting is van de doorlopen topic ik eveneens een goede PC heb voor deze renders. Naar wat ik op het net heb gelezen is Renderen ook een CPU intensieve en RAM intensief proces dus dacht ik daar gewoon een zwaardere videokaart bij te zetten voor de 3D weergave van de models.

Volgende Configuratie zou ik nemen uit hierboven vermelde kennis:

Samsung EcoGreen F3EG, 2TB
Fractal Design Define R2
Scythe Mugen 2 Rev. B
Enermax PRO82+ 425
Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
AMD Phenom II X6 1055T
Asrock 870 EXTREME3

En dan in plaats van de lichtere Videokaart deze om de 3D weergave goed te houden?
Club3D HD5770 (CGAX-57724I)

Zou deze dan voldoen configuratie veneneens voor 3DS MAX goed zijn naast Photoshop of zit er helemaal naast?

Ik hoor eveneens graag jullie meening en commentaar want dit is echt een interessante discussie.

PS: Als dit in een ander forum moet besproken worden meld het dan maar dan maak ik wel een topic aan maar ik dacht om het hierbij te vermelden omdat het er zo veel tegenaanleund "Denk ik"

Thx Lyam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Lyam; heb even gegoogled naar recommended specs voor 3Ds Max.
Volgens mij kom je daar in deze opstelling ook erg ruim aan, ik denk dat de pc zoals jij 'm voorstelt ook heel geschikt is met 3DS Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
@Lyam Amnel, Prima systeem. Ruim voldoende om snel 3dmax te renderen. HD 5770 is overkill als je niet gaat gamen. Alle kaarten uit de 5 serie zijn voldoenden om hardwareondersteuning te bieden. Om zeker te zijn om ook in de toekomst voldoende power te hebben, koop deze: pricewatch: Club3D HD5550 Noiseless Edition

@Elja, Asrock bordjes zijn gewoon goed. Zeker als ze precies de poorten bieden die jij zoekt. Gewoon bestellen.

[ Voor 25% gewijzigd door zero_cool89 op 26-06-2010 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Wat me opvalt is dat ik nog niets heb gezien qua swapdrives in combinatie met photoshop. In de afgelopen jaren heb ik veel mensen geholpen met een goede samenstelling van hun computer op basis van hun gebruik en voornamelijk met photoshop is het instellen van een swap drive een flinke verbetering op het gebied van snelheid, zeker in combinatie met een SSD (USB stick als swapdrive scheelt ook aardig wat met snelheid, maar bied toch een limiet, zeker als je meerdere actieve USB apperaten hebt).
Meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

een swapdrive is niets meer dan een lapmiddel voor het geval je RAM vol zit

heb je genoeg ram, dan bied extra swap space ook geen voordeel meer. maar dit wil je sowieso vermijden aangezien de snelheid drastisch inkakt op het moment dat je RAM vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey Thx voor Reacties
zero_cool89 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 08:29:
@Lyam Amnel, Prima systeem. Ruim voldoende om snel 3dmax te renderen. HD 5770 is overkill als je niet gaat gamen. Alle kaarten uit de 5 serie zijn voldoenden om hardwareondersteuning te bieden. Om zeker te zijn om ook in de toekomst voldoende power te hebben, koop deze: pricewatch: Club3D HD5550 Noiseless Edition
O-) Wel ja ik ga er ook een beetje mee gamen natuurlijk :)

Ok wel ik denk dat ik dit systeem dan maar ga bestellen ik denk dat we rond zijn met alle hardware :)

Mensen veel succes nog en thx voor deze interessante Topic

Greetings
Lyam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey voor de moitor ik heb een zeeer leuke gevonden die ook niet zo duur is, kwa waarheidsgetrouwde kleuren weet ik het niet maar de resolutie, respons tijd en groote lijkt het me uitstekend.

Dell SP2309W

Hopelijk heb je der wat aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En laat reactietijd nu echt voor niemand een nuttige waarde te zijn tegenwoordig...

Een PC voor fotografen kan veel beter een IPS paneel hebben of als het wat goedkoper moet een PVA paneel.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
-The_Mask- schreef op zondag 27 juni 2010 @ 21:57:
En laat reactietijd nu echt voor niemand een nuttige waarde te zijn tegenwoordig...

Een PC voor fotografen kan veel beter een IPS paneel hebben of als het wat goedkoper moet een PVA paneel.
Overdrijf ik als ik zeg dat een IPS paneel eigenlijk een "must" is voor de serieuze fotograaf? O-)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Must niet, maar als je het geld hebt moet je als serieuze fotograaf het eigenlijk wel doen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je onder "serieuze" fotograaf iemand verstaat die €1000+ neerlegt voor fotoapparatuur: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
-The_Mask- schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 22:25:
Must niet, maar als je het geld hebt moet je als serieuze fotograaf het eigenlijk wel doen. ;)
Dan kunnen we dus de pricewatch: Dell Ultrasharp 2407WFP-HC uit de topicstart verwijderen en vervangen door de pricewatch: HP ZR24w 8)
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 22:33:
als je onder "serieuze" fotograaf iemand verstaat die €1000+ neerlegt voor fotoapparatuur: ja.
Kan ik me wel in vinden. Ook al denk ik wel dat zelfs de wat minder serieuze fotograaf al snel aan 1000 euro komt (extra lensje hier, filtertje & statiefje daar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
Na de BBG's voor workstations en deze doogespit te hebben ben ik met het volgende systeem gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 53,-€ 53,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 19,-€ 19,-
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 99,66€ 99,66
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,50€ 31,50
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 4,-€ 4,-
1Nexus Value 430€ 55,50€ 55,50
1OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK€ 133,-€ 133,-
1AMD Phenom II X6 1055T€ 184,81€ 184,81
1Club3D GT 240 Noiseless Edition€ 93,32€ 93,32
1MSI 870A-G54€ 81,53€ 81,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,32

Software en randapparatuur als muis, toetsenbord, scherm e.d. zijn al aanwezig.

Ik ben van plan om deze pc te gaan gebruiken voor Lightroom 3, Photoshop CS 5 en nog wat Inventor.

- De voeding lijkt mij zwaar genoeg, of kan ik er beter een andere in stoppen?
- De processor lijkt mij in vergelijking met de I7 920 / 860 veel meer bang 4 buck te geven. De 1090T lijkt me nog wat aan de dure kant voor dat laatste stukje snelheidswinst.
- Zelf denk ik aan 6 Gig ram genoeg te hebben en later kan ik er zo nog een extra reepje bij doen.
- De videokaart weet ik niet helemaal zeker, vooral omdat ik niet weet hoe deze kaart zich houdt bij Inventor
- Ik heb voor dit moederbord gekozen omdat ik niet weet waarom een 890 series van +100 euro voordeel oplevert. USB 3 en Sata 600 zit ook al op dit moederbord.
- Wegens budget niet gekozen voor een SSD en ik heb persoonlijk meer rekenkracht tijdens het werken dan eenmalig snel opstarten.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300064

Interessant topic, ik zie hem nu pas. Ik zou graag een fotografen PC zien in de BGG, die sluit helemaal aan bij mijn wensen. Zo'n 2.5 jaar geleden heb ik een eigen mix gemaakt op basis van een game pc, een multimedia pc en een workstation uit de toenmalige BGG. Veel van de wensen die ik hier voorbij zie komen heb ik toen ook gebruikt: snelle CPU, passieve GPU, stille kast, veel HDD ruimte.

Nu begint het weer te kriebelen, in Photoshop panorama's stitchen of HDRs maken vanuit Lightroom duurt me te lang met een Intel Q9450 en 4GB RAM. Ik heb een tijd aan een snelle laptop gedacht, VAIO F-serie of Macbook, maar ik doe de bewerkingen meestal thuis. Daarnaast weegt een snelle laptop al gauw 3 kilo, dat is me te zwaar om mee te sjouwen. Voor onderweg heb ik eigenlijk alleen HDD opslag in de vorm van een netboekje en dat is voor mij voldoende. Ik doe er wel een eerste selectie van de foto's op, maar bewerken duurt te lang. Soms hebben beperkingen ook zijn voordelen ;-).
Nu ben ik weer meer op het PC pad terechtgekomen en zonder al in details te treden heb ik op mijn wensenlijstje staan:

stille PC,
snelle processor,
1 SSD voor software,
2 HDD (to raid or not to raid?) voor data,
>> 4GB RAM,
passieve videokaart (mogelijk 2 parallel als dat sneller is),
USB3
Windows 7

met een budget van rond de 1500 Euro, max 2000 Euro. Daarin zit dan geen randapparatuur en backup mogelijkheden, die wil/kan ik hergebruiken.

Er moeten 2 1920x1200 beeldschermen tegelijkertijd aangestuurd kunnen worden. Dat trekt mijn GT9600 nu ook al, dus dat zal geen probleem zijn.
Waar ik aan denk is deze PC parallel te gebruiken aan mijn huidige PC, die dan tegelijkertijd kunnen draaien. Een switch voor beeldschermen en muis lijkt me dan ook handig.

Ik ben niet erg thuis in alle voors of tegens van een bepaalde processor, moederbord of videokaart, maar vind het erg leuk om de onderdelen in elkaar te schroeven en het geheel van software te voorzien. Voor de technische details zijn er natuurlijk de BBGs ;-). Als jullie me aan een boodschappenlijstje kunnen helpen dan ben ik zeer geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 15:55

RvL

pieter_ale schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 20:07:
Na de BBG's voor workstations en deze doogespit te hebben ben ik met het volgende systeem gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 53,-€ 53,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 19,-€ 19,-
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 99,66€ 99,66
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,50€ 31,50
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 4,-€ 4,-
1Nexus Value 430€ 55,50€ 55,50
1OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK€ 133,-€ 133,-
1AMD Phenom II X6 1055T€ 184,81€ 184,81
1Club3D GT 240 Noiseless Edition€ 93,32€ 93,32
1MSI 870A-G54€ 81,53€ 81,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 755,32

Software en randapparatuur als muis, toetsenbord, scherm e.d. zijn al aanwezig.

Ik ben van plan om deze pc te gaan gebruiken voor Lightroom 3, Photoshop CS 5 en nog wat Inventor.

- De voeding lijkt mij zwaar genoeg, of kan ik er beter een andere in stoppen?
Voeding is, vooral omdat je een relatief lichte videokaart hebt, zeker zwaar genoeg. Je zou ook kunnen overwegen om de pricewatch: Corsair CX400W te nemen. Kwalitatief zeer goede voeding die ook voldoende prik kan leveren.
- De processor lijkt mij in vergelijking met de I7 920 / 860 veel meer bang 4 buck te geven. De 1090T lijkt me nog wat aan de dure kant voor dat laatste stukje snelheidswinst.
- Zelf denk ik aan 6 Gig ram genoeg te hebben en later kan ik er zo nog een extra reepje bij doen.
Het nadeel van 6GB ram is alleen dat het 3 modules zijn. De processor en je moederbord zijn echter dual channel. Drie modules zal dan dus niet in dual channel modus werken, wat een flinke impact kan hebben op de performance. Ik zou daar op 4GB nemen (2x2GB) of 8GB nemen (4x2GB of 2x4GB).

Daarnaast heb je in jou lijstje gekozen voor 1600MHz geheugen. Waarom is me niet helemaal duidelijk want als je niet gaat overclocken heb je hier niets aan: de processor ondersteunt natively niet hoger dan 1333MHz. Waarschijnlijk zal 1600MHz geheugen wel werken, maar het zal op 1333MHz geheugen geklokt worden. Dus tenzij je van plan bent te overclocken, zou ik gewoon 1333MHz geheugen nemen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
Heel erg bedankt voor je info, ik nog wat wijzigingen aangebracht en de PC besteld. Nu hopen dat deze snel binnen komt! ;)

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300064

Ik heb zo'n 2 jaar geleden mijn huidige PC samengesteld op basis van de BBG van mei 2008 met een mix van het multimediasysteem en het workstation. Het is uiteindelijk geworden:

Intel Core 2 Quad Q9450
Asus e 9600GT 1GB passief
Asus P5K-E/WiFi-AP
OCZ OCZ2P10004GK 4GB (2x 2GB)
2 x Samsung Spinpoint F1 750GB
Antec Sonata Plus 550
Windows Vista 64-bit

Voornamelijk de workstation setting met een eenvoudiger GPU en kast. Ik vond een dure GPU niet noodzakelijk omdat ik geen aktie games speel (Civ2 rules ;) ). Ik kan met de 9600GT kaart wel 2 24" beeldschermen aansluiten. Dat bevalt heel goed en is ook een eis bij nieuwe hardware.

Nu ben ik mijn systeem de laatste tijd veel meer gaan gebruiken als fotobewerkings-PC met Lightroom en Photoshop CS4 als belangrijkste software. Op dit moment duurt me het converteren van panorama's en HDR foto's te lang (> 1 min) en ik ben aan het kijken of het sneller kan.

Er zijn 3 mogelijkheden:

1 - nieuwe PC met snellere hardware (~1500-2000 Euro)
Veel geld en dan moet er ook een serieuze snelheidswinst zijn, zeker een factor 2. Voor mijn gevoel is dit niet het geval.
Van de cpubenchmark.net site:
Mijn Quad Q9450 CPU krijgt 4021 benchmark punten, een CoreI7 950 (net lager in prijs en nog net betaalbaar) krijgt 6270 punten, ofwel iets meer dan 50 % sneller.
Mijn videokaart 9600GT krijgt 927 benchmark punten, een HD5750 krijgt 1420 punten, ook maar ~50 % meer. Er zijn wel GPUs met een meer dan 2000 punten, maar dat zijn de gamebeesten. Ik wil me beperken tot een passief gekoelde GPU en de snelste is volgens mij een HD5750.

Mijn conclusie is dat er op dit moment geen zinvolle vervangings PC is die een factor 2 sneller is dan mijn huidige. Als een nieuw systeem als geheel toch veel sneller is dan de som der onderdelen dan hoor ik het graag.

2 - upgrade van mijn huidige systeem met enkele componenten
Hierbij moet toch wel een snelheidstoename van 20 % per 100 Euro gehaald worden om relevant te zijn.
- 4 GB extra RAM (~100 Euro) Dit lijkt me zinvol zeker als een samengesteld panorama een PSD file van 1 GB oplevert. Hierdoor krijgt Photoshop lucht en zal het waarschijnlijk sneller gaan.
- een SSD voor de software (~200 Euro). Dit levert volgens mij alleen een opstartvoordeel op en geen extra rekentijd. Wel leuk, maar niet nu als upgrade.
- GPU upgrade (max 250 Euro). Ik wil me beperken tot een passief gekoelde GPU of een heel stille ventilatorversie. Dit zou zinvol kunnen zijn omdat Photoshop CS4 gebruik kan maken van de rekenkracht van de GPU. Ik ben hier echter niet in thuis en weet ook niet wat het uiteindelijke voordeel is tov van mijn CPU.

Ik kan de snelheidswinst van deze upgrades niet goed inschatten en daarom zijn ideen en input welkom.

3 - niets doen en wachten tot de hardware echt een generatie sneller is.
Dit lijkt eigenlijk een heel relevante optie. In de laatste jaren heb ik ook geen tussentijdse upgrades gedaan. Ik koop liever een duurdere PC en doe er dan 4-5 jaar mee dan dat ik elk jaar nieuwe onderdelen in een oudere machine stop. Dat is op de lange duur volgens mij zelfs goedkoper.

Maw. twijfels genoeg en vragen die ik zelf niet altijd kan beantwoorden. Daarvoor is jullie input heel erg welkom. Voor een nieuw systeem lijkt het nog te vroeg, maar is het mogelijk om dit systeem te upgraden met een 20 % prestatieverbetering per 100 Euro kosten? Als dit niet het geval is dan wordt het maar veel koffie drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:14

vvo

Na veel googlen en zoeken op de tweakers site wilde ik de kenners vragen om te kijken naar onderstaande configuratie.

Ik heb de componenten zelf bij elkaar gezocht. Ik ben benieuwd of alles met elkaar goed gaat werken.
Voornaamste doel is uiteraard foto's bewerken met Lightroom en Photoshop CS5 en wat licht Office werk. Speel vrijwel nooit games.

Heb componenten uitgezocht op design (kast) en zoveel mogelijk geluidsarm. Ben wel IT'er maar van desktops en componenten ben ik minder op de hoogte.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD15EARS, 1.5TB€ 71,-€ 71,-
1Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS€ 38,-€ 38,-
1HP ZR24w€ 362,56€ 362,56
1Samsung SH-S223C€ 16,65€ 16,65
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 95,80€ 95,80
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,49€ 32,49
2Fractal Design Silent Series 120mm, 120mm€ 9,19€ 18,38
1Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty)€ 15,11€ 15,11
1Intel Core i7 930€ 249,-€ 249,-
1Seasonic M12II 520W€ 69,90€ 69,90
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 194,30€ 194,30
1OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK€ 110,53€ 110,53
1Gigabyte GA-X58A-UD3R€ 199,-€ 199,-
1Asus EAH5570 SILENT/DI/1GD2€ 72,92€ 72,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.545,64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04-2024
Wat mag het systeem gaan kosten?
De Max is 1200...

Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naa je nieuwe bak? Welke?
Ik heb al:
Scherm: HP 2710m (27 inch)
boxen: Logitech x-530
Toetsenbord + Muis: Logitech diNovo

Dit neem ik ook allemaal mee naar m'n nieuwe pc. De pc die ik nu bezit verkoop ik (vaarwel i7 860)

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Een asus mobo heb ik altijd wel fijn gevonden (kwa ondersteunung en extra progs), maar als jullie iets beters weten is het ook goed.

Over m'n i7 van nu ben ik ook wel te spreken, dus denk dat ik het daar dan ook op hou. Als iemand me toch kan overhalen om naar AMD over te stappen hoor ik het graag :D

8GB ram voor het foto- en video berwerken + enigsinds toekomst gericht

1TB minimaal aangezien mijn 640 GB nu al weer bijna vol zit.

700/750 wat voor in de toekomstig (upgrade)

Voor wat voor soort programma's ga je je pc gebruiken?
Enkele games, van sims tot Call Of Duty

Toch besteeds ik ook aardig wat uurtjes aan foto- en video bewerking (adobe photoshop, after effects, sony vegas pro etc.)

Bij deze dan nog m'n samenstelling. Ik zou graag willen weten of jullie nog een aanvulling of aanpassing hebben!

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 48,-€ 48,-
1Samsung SH-S223L€ 16,98€ 16,98
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 75,-€ 75,-
1Intel Core i7 870€ 239,-€ 239,-
1Corsair HX750W€ 118,97€ 118,97
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 123,57€ 123,57
1Asus P7P55D-E€ 110,50€ 110,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je 640GB (hoofdletter B ) nu vol zit moet je zeker geen 1TB nemen maar een 1,5 of 2TB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sarin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2022
Goedendag,

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe PC en heb daarom diverse BBG´s doorgelezen. Omdat het doel van mijn pc het dichtst bij deze BBG ligt post ik hier mijn wishlist.

Momenteel heb ik in mijn PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital AV-GP WD10EVVS, 1TB€ 62,70€ 62,70
1Levicom Xilence 480W€ 41,-€ 41,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 103,70

Die Harde schijf gaat mee en als het mogelijk is wil ik de voeding ook mee nemen. Graag wil ik weten of de voeding genoeg power heeft voor het nieuwe systeem? Hij is namelijk lekker stil en bevalt verder prima.

De computer die ik momenteel op mijn wishlist heb staan ziet er als volgt uit.
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 46,-€ 46,-
1Samsung SH-S223L€ 18,46€ 18,46
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 74,38€ 74,38
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 33,55€ 33,55
1Seasonic M12II 520W€ 74,99€ 74,99
1OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 120GB€ 190,-€ 190,-
1GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC€ 90,90€ 90,90
1Conceptronic Multifunction front panel with eSATA€ 18,36€ 18,36
1Sandisk Extreme FireWire Reader€ 0,-€ 0,-
1AMD Phenom II X6 1055T€ 159,-€ 159,-
1Asrock 890GX Extreme3€ 99,96€ 99,96
1Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)€ 116,91€ 116,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 922,51

Ik lees in de diverse BBG's over SSD's. Die snelle toegangkelijkheid van dit soort schijven spreekt me erg aan. Nu vraag ik me af of 120 GB genoeg is voor Vista Ultimate x64 en Photoshop CS4 (met Bridge) natuurlijk. Omdat Vista in mijn beleving nogal uitbreidt naarmate de SP's en updates binnen stromen, lijkt 120 GB mij aan de kleine kant.

Wat is jullie mening hierover?

Verder heb ik na veel wikken en wegen gekozen voor de Asrock Extreme icm de 1055T Dit met name omdat ik over deze combi op dit forum niets dan goeds lees. Het moederbord heeft SATA-600 aansluiting, de beide schijven SATA-300, betekent dit dat ik niet het maximale uit het moederbord haal op het moment dat ik deze schijven erin prik?

Verder wil ik graag dat de computer zo stil mogelijk is. Daarom een passieve videokaart uitgezocht. Ik heb de kast uitgezocht omdat er om praktische redenen aan de bovenzijde USB aansluitingen zitten. Verder ziet hij er strak uit en heeft de kast veel koelmogelijkheden en aangezien ik al eens een pentium processor gefrituurd heb :'( wil ik herhaling graag voorkomen.

Is 8GB aan geheugen overkill of lekker als je veel met Photoshop CS4 werkt en daarin 3D effecten maakt?
Ik game niet veel maar als ik game zal dat om COD MW2 of Battlefield 2 (for old time sake) zijn.

Ik hoor graag van jullie wat de bevindingen over mijn wishlist zijn en of er op en aanmerkingen zijn.

Alvast bedankt!

Edit: Vergeet de vraag over de voeding maar, ik lees net bij de specs van de Grafische kaart dat deze minimaal 450W nodig heeft. En dan vind ik 480W aan de (te) krappe kant. Ik ga in dit geval voor de veel gelauwerde Seasonic M12II 520W.

[ Voor 3% gewijzigd door _Sarin op 12-12-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Sarin schreef op zondag 12 december 2010 @ 23:02:
Edit: Vergeet de vraag over de voeding maar, ik lees net bij de specs van de Grafische kaart dat deze minimaal 450W nodig heeft. En dan vind ik 480W aan de (te) krappe kant. Ik ga in dit geval voor de veel gelauwerde Seasonic M12II 520W.
dat is -redelijk- bullshit, de specs aan de voeding gaan uit van een worst case scenario:

destbetreffende gpu
onzuinig mobo
vette cpu
veel hdd's
slechte voeding

laatste punt is niet te onderschatten, ik ken sweex "450w" voedingen die max. 280w kunnen leveren op de juiste 12v lijn, piekvermogen :X

ik weet niet over welke kaart je het hebt, maar een HD5870 heeft een tdp van <190w, ten daarbij op een hexacore (125w toch?) en je zit aan 300w max.
edit: een 5750 komt in de meeste gevallen niet boven de 100w
het mobo, een setje disks erbij en dan zit je op 350w ruw geschat, dat kan een 480W voeding makkelijk! aan

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 12-12-2010 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sarin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2022
Ah, ok.

Ja natuurlijk gaan ze uit van worstcase.
Ik kan mijn 480W natuurlijk meenemen en mocht het niet goed gaan, kan ik altijd nog een nieuwe voeding bestellen.

Hoe uit zich dat trouwens als een voeding het niet trekt, gaat alles dan haperen? of houdt ie er gewoon in een keer mee op?

Edit: Zou iemand zo vriendelijk willen zijn mij van advies te voorzien? Alvast bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door _Sarin op 15-12-2010 22:19 ]

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 15:27
_Sarin schreef op maandag 13 december 2010 @ 21:47:
Edit: Zou iemand zo vriendelijk willen zijn mij van advies te voorzien? Alvast bedankt!
Je PC kan heel gekke dingen gaan doen, BSOD's, spontane reboots e.d. Of je voeding klapt er gewoon uit en dan is hij dood. Allemaal al een keer meegemaakt. Ik raad je een Seasonic aan, die zijn kwalitatief zéér goed.

Dan heb ik een vraag voor dit topic. Ik ben gevraagd voor iemand een Photoshop (CS5) systeem te bouwen. Nou kwam de persoon zelf met dit systeem; http://www.ikbenstil.nl/W...-Photoshop-Pro::2916.html

Allereerst heb ik natuurlijk zelf even de hardware opgezocht, wat onderdelen betreft kom ik dan op ca. 2000 euro uit. De marge die men er dus op pakt bij ikbenstil.nl is vrij netjes.

Zelf zou ik een SSD gebruiken ipv. de door ikbenstil gekozen harddisk en wat meer geheugen. Verder een andere (stillere) behuizing en een andere cooler.

De vraag die ik heb is de volgende; Men kiest in de setup voor de nVidia Quadro 2000 1024MB videokaart. Wat is nou precies de toegevoegde waarde van deze kaart? De persoon in kwestie is een vrij fanatieke (hobby) fotograaf en heeft mooi spul om foto's mee te maken. Verder heeft hij een EIZO LCD scherm wat hij heeft gecalibreerd e.d.

Nu is volgens mij OpenGL acceleratie voor Photoshop wel een winst, maar een andere kaart kan dit toch ook? Waarom zou ik voor deze kaart kiezen en niet voor een veel goedkopere ATI of een andere nVidia?

• Yamaha301
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-04 14:00
dôh schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:17:
[...]

Je PC kan heel gekke dingen gaan doen, BSOD's, spontane reboots e.d. Of je voeding klapt er gewoon uit en dan is hij dood. Allemaal al een keer meegemaakt. Ik raad je een Seasonic aan, die zijn kwalitatief zéér goed.

Dan heb ik een vraag voor dit topic. Ik ben gevraagd voor iemand een Photoshop (CS5) systeem te bouwen. Nou kwam de persoon zelf met dit systeem; http://www.ikbenstil.nl/W...-Photoshop-Pro::2916.html

Allereerst heb ik natuurlijk zelf even de hardware opgezocht, wat onderdelen betreft kom ik dan op ca. 2000 euro uit. De marge die men er dus op pakt bij ikbenstil.nl is vrij netjes.

Zelf zou ik een SSD gebruiken ipv. de door ikbenstil gekozen harddisk en wat meer geheugen. Verder een andere (stillere) behuizing en een andere cooler.

De vraag die ik heb is de volgende; Men kiest in de setup voor de nVidia Quadro 2000 1024MB videokaart. Wat is nou precies de toegevoegde waarde van deze kaart? De persoon in kwestie is een vrij fanatieke (hobby) fotograaf en heeft mooi spul om foto's mee te maken. Verder heeft hij een EIZO LCD scherm wat hij heeft gecalibreerd e.d.

Nu is volgens mij OpenGL acceleratie voor Photoshop wel een winst, maar een andere kaart kan dit toch ook? Waarom zou ik voor deze kaart kiezen en niet voor een veel goedkopere ATI of een andere nVidia?
Zo'n workstation kaart is gemaakt voor 3d spul, autoCAD e.d. Voor fotobewerking heb je dit helemaal niet nodig. Een HD5670 zou voor fotobewerking een erg goede kaart zijn (wellicht al overkill >:) ), deze bijvoorbeeld: pricewatch: Asus EAH5670/DI/1GD5

Ik zou zelf overgaan tot zelfbouw. Deze build hieronder zal ongeveer dezelfde prestaties leveren dan die veel te dure PC die jij had uitgezocht, tegen een fractie van het geld.
#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,50€ 16,50
1Cooler Master HAF 912 Plus€ 71,50€ 71,50
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 23,59€ 23,59
1Intel Core i7 950 Boxed€ 251,50€ 251,50
1Antec TruePower TP-650€ 71,46€ 71,46
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB€ 183,97€ 183,97
2Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/6GX€ 69,86€ 139,72
1Asus Sabertooth X58€ 173,50€ 173,50
1Asus EAH5670/DI/1GD5€ 81,65€ 81,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.059,39

[ Voor 49% gewijzigd door Yamaha301 op 23-12-2010 14:03 ]

• dôh
Bedankt voor je reactie! Naar aanleiding van jouw lijst ben ik zelf gaan puzzelen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P183€ 128,52€ 128,52
1Noctua NH-C14€ 69,40€ 69,40
1Intel Core i7 950 Boxed€ 246,50€ 246,50
1Seasonic M12D-850 80+ Silver Label€ 119,90€ 119,90
2Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/6GX€ 71,70€ 143,40
1Asus Sabertooth X58€ 168,97€ 168,97
1Powercolor SCS3 HD5750 1GB GDDR5€ 122,20€ 122,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.245,36

Bedoeling is namelijk ook nog eens dat het systeem vrij stil moet zijn. Denk dat het met deze setup wel gaat lukken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
Kick! Iemand nog input?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-05 17:58

Madrox

Oh, Pharaoh!

_Sarin schreef op maandag 13 december 2010 @ 21:47:
Ah, ok.

Ja natuurlijk gaan ze uit van worstcase.
Ik kan mijn 480W natuurlijk meenemen en mocht het niet goed gaan, kan ik altijd nog een nieuwe voeding bestellen.

Hoe uit zich dat trouwens als een voeding het niet trekt, gaat alles dan haperen? of houdt ie er gewoon in een keer mee op?

Die Seasonic van 520 watt trekt met gemak een GTX580, de snelste videokaart van Nvidia. Je hebt dus way more power dan je nodig hebt. Een goede 450watter is meer dan voldoende voor jouw config.

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX-460-SE/GTX-460-SE-65.jpg
Dit is de stroom die het systeem uit de muur nodig heeft, wat de voeding levert aan de pc ligt minstens 10% lager (efficiency verlies). Zo zie je dat een HD5770 250watt uit de muur trekt, wat betekente dat de PSU max. 225watt levert (max bij 90% rendement) aan je componenten. De HD5750 zal nog iets zuiniger zijn. Tel daar wat extra watts verbruik bij op (ssd's, fans, extra hdd); zeg 50watt zit je op 275watt. Dit is max. verbruik in het ergste geval (alles is 100% aan het werk, incl ssd's, en hdd's, cpu en gpu), meestal verbruikt je pc een stuk minder.

Kortom; een goede 400watter heb je in principe al meer dan genoeg aan, met de 450watt die ik noemde zit dan al extra reserve. Bijv deze: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W

[ Voor 40% gewijzigd door Madrox op 25-12-2010 10:42 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
dôh schreef op donderdag 23 december 2010 @ 19:49:
Bedankt voor je reactie! Naar aanleiding van jouw lijst ben ik zelf gaan puzzelen;

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Performance One P183€ 128,52€ 128,52
1Noctua NH-C14€ 69,40€ 69,40
1Seasonic M12D-850 80+ Silver Label€ 119,90€ 119,90
2Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/6GX€ 71,70€ 143,40
1Asus Sabertooth X58€ 168,97€ 168,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.245,36

Bedoeling is namelijk ook nog eens dat het systeem vrij stil moet zijn. Denk dat het met deze setup wel gaat lukken! :)
Ik quote mezelf nog even vanwege het volgende;

De persoon die mij gevraagd heeft het systeem te bouwen gaf aan er ca. €2000,- voor over te hebben. De vraag is nu, wat kan ik nog veranderen wat een significant verschil in snelheid oplevert? Ik zat te denken aan 2x een OCZ Vertex in RAID0... Afgezien daar van kan ik me niet veel bijzonders bedenken... Zou een Nvidia Quadro nou echt verschil uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
^Kick^

Iemand misschien nog input m.b.t. betere specs die ervoor zorgen dat Photoshop sneller loopt? Is een AMD systeem net zo snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Madrox schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 10:06:
[...]

Die Seasonic van 520 watt trekt met gemak een GTX580, de snelste videokaart van Nvidia.
Een GTX580 verbruikt tot 350 Watt max, dus met gemak zal het absoluut niet zijn.
Je kunt beter niet kijken naar verbruik van het hele systeem als je het verbruik van de videokaart wil weten, geeft meestal een scheef en niet kloppend beeld. Je weet immers ook niet wat er allemaal belast wordt en als het hier gaat om een piekje van minder dan een seconde of iets anders.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op maandag 27 december 2010 @ 13:34:
[...]
Een GTX580 verbruikt tot 350 Watt max, dus met gemak zal het absoluut niet zijn.

[...]

Je kunt beter niet kijken naar verbruik van het hele systeem als je het verbruik van de videokaart wil weten, geeft meestal een scheef en niet kloppend beeld. Je weet immers ook niet wat er allemaal belast wordt en als het hier gaat om een piekje van minder dan een seconde of iets anders.
Oja, hij zal ervoor moeten werken, maar ik denk dat het zeker kan; iig met een kwaliteits voeding.
http://www.hardwarecanuck...ce-gtx-580-review-21.html
pakweg 400watt, al weet ik niet of dat uit de muur is, of wat er geleverd word aan de componenten. Als het de output is, blijft er nog 120watt over voor de "piekjes", wellicht meer daar een goede voeding vaak nog wel wat meer kan leveren. Is dat 400watt "uit de muur", heb je nog meer reserves.

De cpu draait hier dan al behoorlijk overklokt op 4Ghz. Zelfs met Furmark kom je niet hoger dan 450watt, zie ik bij Anandtech. Het kan dus best, al is het beter om een 600watter te nemen, heb je iig minstens 25% reserve.

[ Voor 11% gewijzigd door Madrox op 27-12-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik al zei kijk niet naar het verbruik van het hele systeem als je het verbruik van de videokaart wil weten, een GTX580 verbruikt tot max 350 Watt en een heel systeem +verbruik voeding kan natuurlijk nooit hier maar een paar watt boven zitten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op maandag 27 december 2010 @ 14:29:
Zoals ik al zei kijk niet naar het verbruik van het hele systeem als je het verbruik van de videokaart wil weten, een GTX580 verbruikt tot max 350 Watt en een heel systeem +verbruik voeding kan natuurlijk nooit hier maar een paar watt boven zitten.
Geef me dan eens een test, waar die dat ook daadwerkelijk trekt. Een GPU functioneert niet zonder systeem, toch ? Zware tests trekken er toch zo'n 450watt uit, medunkt dat dat pittig is.

Bittech komt niet hoger dan 363watt, met een volgens hun zegge, zware 3D mark test.
http://www.bit-tech.net/h...-geforce-gtx-580-review/8

Wat moet je dan doen om boven de 500watt te komen ? Furmark draaien, een Video encoden, Crysis spelen , films leechen/seeden, en een virusscanner laten draaien om je hdd's aan het werk te houden ? Allemaal tegelijk ?

[ Voor 33% gewijzigd door Madrox op 27-12-2010 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-04 00:40
dôh schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 15:27:
[...]

Ik quote mezelf nog even vanwege het volgende;

De persoon die mij gevraagd heeft het systeem te bouwen gaf aan er ca. €2000,- voor over te hebben. De vraag is nu, wat kan ik nog veranderen wat een significant verschil in snelheid oplevert? Ik zat te denken aan 2x een OCZ Vertex in RAID0... Afgezien daar van kan ik me niet veel bijzonders bedenken... Zou een Nvidia Quadro nou echt verschil uitmaken?
Als je ze in RAID zet kun je het TRIM commando niet meer doorgeven, wat de prestaties van je schijven niet ten goede komt. Verder, >200MB/s read en 80MB/s write zal voor bijna alle taken wel voldoende zijn :)

Als hij zijn systeem bij ikbenstil.nl wilde uitzoeken, heeft hij waarschijnlijk hogere verwachtingen qua stilte dan de meeste mensen :P Daarom even wat vraagjes.. ;)
Wat ga je als behuizingsventilator gebruiken? De standaard Antec gevallen draaien minimaal op 1200 RPM, en maken dus veel herrie. Scythe heeft hele mooie fans die op 800 of 500 RPM draaien, die laatste is ook 's nachts volstrekt onhoorbaar. Je CPU-koeler heeft geen PWM-aansturing, de vraag is dus of je moederbord deze wel zachter kan laten draaien, als dit niet kan heb je 2x een 140mm-fan op 1200 RPM, en da's geen pretje. Misschien kun je kijken naar een pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B , past perfect in de kast, en is als het goed is onhoorbaar.

Ook koop ik persoonlijk geen 7200 RPM schijven meer als de PC stil moet zijn, ben nog geen enkele tegengekomen die echt stil is, ook al zijn ze in de kast opgehangen in elastiek. Het systeem in de P183 is wat betreft herrie inferieur aan ophangen in elastiek, waardoor de HDD's nog meer herrie maken. Zie ook deze quote op het forum van SPCR:
dam i just went from 6400AAKS to F3 Samsung 1GB. That humming is so bad I can't believe ppl like these drives. Even soft mounted bottom of my case its stil got this humming wave going on :x At least its not a high pitch noise but still it sure sucks, my 3yo AAKS is quieter on idle and seeks than this samsung :(
De Samsung F4 2 TB schijnt dan wel weer onhoorbaar stil te zijn, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Edit: Oja je stelde een vraag O-)
Of Photoshop nou in 6.0 seconden iets doet of in 5.0 maakt misschien niet zoveel uit - je zou misschien kunnen kijken naar een i5 760, bespaart toch weer 60€ op je CPU en 100€ op je MB. Volgens Anand: http://www.anandtech.com/bench/Product/191?vs=100
Doet de 950 een CS4 Speed Test in 15.3 seconden en de i5 760 in 17.9, wat 15% verschil maakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Pruimenvlaai op 27-12-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Madrox schreef op maandag 27 december 2010 @ 14:41:
Bittech komt niet hoger dan 363watt, met een volgens hun zegge, zware 3D mark test.
http://www.bit-tech.net/h...-geforce-gtx-580-review/8
Bijna al die tests worden gedaan met slechte meters, meestal V/A meters en geen professionele vermogens meters, daarnaast kan iedereen wel bedenken dat 363W nooit het max kan zijn van een systeem met GTX580. Zijn al topics vol geschreven alleen over het verbruik, heeft echt geen zin om er hier ook over te beginnen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
Pruimenvlaai schreef op maandag 27 december 2010 @ 15:10:
[...]

Als je ze in RAID zet kun je het TRIM commando niet meer doorgeven, wat de prestaties van je schijven niet ten goede komt. Verder, >200MB/s read en 80MB/s write zal voor bijna alle taken wel voldoende zijn :)
Daar was ik inmiddels ook wel achter gekomen! Gaat gewoon 1 SSD worden...
Als hij zijn systeem bij ikbenstil.nl wilde uitzoeken, heeft hij waarschijnlijk hogere verwachtingen qua stilte dan de meeste mensen :P Daarom even wat vraagjes.. ;)
Wat ga je als behuizingsventilator gebruiken? De standaard Antec gevallen draaien minimaal op 1200 RPM, en maken dus veel herrie. Scythe heeft hele mooie fans die op 800 of 500 RPM draaien, die laatste is ook 's nachts volstrekt onhoorbaar. Je CPU-koeler heeft geen PWM-aansturing, de vraag is dus of je moederbord deze wel zachter kan laten draaien, als dit niet kan heb je 2x een 140mm-fan op 1200 RPM, en da's geen pretje. Misschien kun je kijken naar een pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B , past perfect in de kast, en is als het goed is onhoorbaar.
Ik heb zelf op dit moment een Antec P183 en de fans zijn in snelheid verstelbaar, weliswaar handmatig, maar op de laagste stand zijn ze ook bijna onhoorbaar. Ik ben wat dat betreft wel bereid om ze met Noctua fans te verwisselen (of andere die kwalitatief net zo goed en stil zijn).
Ook koop ik persoonlijk geen 7200 RPM schijven meer als de PC stil moet zijn, ben nog geen enkele tegengekomen die echt stil is, ook al zijn ze in de kast opgehangen in elastiek. Het systeem in de P183 is wat betreft herrie inferieur aan ophangen in elastiek, waardoor de HDD's nog meer herrie maken. Zie ook deze quote op het forum van SPCR:

[...]

De Samsung F4 2 TB schijnt dan wel weer onhoorbaar stil te zijn, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
De Antec kast heeft rubber busjes waar je de schijf mee ophangt, deze voorkomen trillingen. Ik zal de F4 ook nog even bekijken!
Edit: Oja je stelde een vraag O-)
Of Photoshop nou in 6.0 seconden iets doet of in 5.0 maakt misschien niet zoveel uit - je zou misschien kunnen kijken naar een i5 760, bespaart toch weer 60€ op je CPU en 100€ op je MB. Volgens Anand: http://www.anandtech.com/bench/Product/191?vs=100
Doet de 950 een CS4 Speed Test in 15.3 seconden en de i5 760 in 17.9, wat 15% verschil maakt.
Die 15% verschil is wat de persoon, waar hij voor is, betreft de €160,- extra waard.

Bedankt voor je reactie! Ik ga nog even opzoek naar stille 120mm fans die ik op met mobo kwijt kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik denk dat ik in dit topic op de juiste plaats ben...

Ga binnenkort voor mijn broer een media-pc in elkaar zetten, de eisen zijn:
- HD video kunnen kijken
- Photoshoppen (snel filters kunnen toepassen, etc.)
- webbrowsen
- en nog wat meer media-gerelateerde zaken.
- Gamen, overclocken, HD videobewerking en andere zware taken zijn niet aan de orde.

Ruwweg een jaar geleden een pc voor mezelf samengesteld en daarbij dankbaar gebruik gemaakt van tweaker-hulp, maar er is alweer het één en ander veranderd (gek heh ;))
Nu ben ik dus begonnen met dit systeempje:, budget is ongeveer 500 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q07€ 49,95€ 49,95
1Intel Core i5 760 Boxed€ 167,86€ 167,86
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,25€ 37,25
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 104,35€ 104,35
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 39,99€ 39,99
1MSI H55M-E33€ 69,55€ 69,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,95

Dan nu de argumentatie:
Kast: Een kleine, mooie kast vindt hij wel belangrijk, weinig geluid en goede koeling is ook de eis. Is het verantwoord om dit systeem in zo'n kastje te proppen?
Processor: Een hele vlotte processor, zou meer dan genoeg moeten zijn voor deze taken. Vooral op het gebied van verbruik/warmte scoort deze processor zeer goed (beter dan veel dualcores!). Misschien overkill?
Voeding: degelijke voeding met voldoende wattage
SSD: hier wordt het interessant: Volgens mij gaat een SSD heel handig voor hem zijn; Hij gamet niet, maar is toch aardig wat bezig met lezen/schrijven van het opslaggeheugen. Ook hecht hij veel waarde aan een vlot OS. De capaciteit is toereikend aangezien hij alleen een collectie muziek (+- 8GB) en foto's (ongeveer hetzelfde) heeft.
Geheugen: niks mis mee?, ongelooflijk: dit kostte een jaar geleden bij mijn pc nog 90 euro :o
Moederbord: Uiteraard de bijbehorende H55 chip, genoeg voor HD playback (en mogelijk photoshop-acceleratie?). Verder een compact en betrouwbaar bordje.

Eigenlijk is de grote vraag bij dit systeem: Is dit verantwoord?, produceren de onderdelen niet teveel warmte voor dit kleine kastje?, is het systeem stil te maken?

Bij voorbaat veel dank ;)

Ohja, @ de discussie hierboven over geluid: Lang lopen dubben met mijn pc, ook in een P183, om hem echt stil te krijgen. Mijn mobo had te weinig PWM aansluitingen en ik wilde gewoon die fans allemaal op 600 rpm hebben. Uiteindelijk een 5,25 inch fancontroller aangeschaft en dat bleek echt dé oplossing. Alle 6 fans erop aangesloten (ook CPU fans) en de boel op 600-700 rpm gezet. De pc is nu absoluut geruisloos en de temperaturen zijn prima. Dit scheelt een hoop geklooi met software, en je kan altijd moeiteloos de snelheden aanpassen, als je gaat gamen bijvoorbeeld. En geloof me, ik ben ook zo'n persoon die met pc-lawaai nooit tevreden is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door I-Heine-I op 27-12-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
Ik denk dat je goed moet opletten hoeveel ruimte je hebt tussen de voeding en de cooler... Als ik het goed op de foto's zie, dan krijg ik het idee dat die ruimte niet heel erg groot is. (Zie hier: http://www.computerbase.de/bildstrecke/27374/8/)

Waar je dus op moet letten is dat je een cooler neemt die niet super hoog is, anders komt hij tegen de voeding aan vrees is. Als de cooler te dicht tegen de voeding aanzit dan kan hij ook niet goed lucht aanzuigen, dus dat is ook niet echt een succes. Weet niet of de i5 CPU's heethoofden zijn, maar ik denk dat het wel moet gaan, mits je ervoor zorgt dat de PC vrij staat en niet weggestopt gaat worden in een kast o.i.d.

Verder zitten er afgezien van de CPU cooler niet echt onderdelen op de PC die lawaai zullen produceren... (Ja oké, de voeding... maar die zal niet veel lawaai maken)

Hier nog een deel van een Duitse review met afbeeldingen van de binnenkant.

Succes!

Ohja...
en mogelijk photoshop-acceleratie?
IGP doet OpenGL, dus dat moet gaan!

[ Voor 4% gewijzigd door dôh op 27-12-2010 22:40 . Reden: photoshop acceleratie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Heine-I
dôh schreef op maandag 27 december 2010 @ 22:39:
[...]

Ik denk dat je goed moet opletten hoeveel ruimte je hebt tussen de voeding en de cooler... Als ik het goed op de foto's zie, dan krijg ik het idee dat die ruimte niet heel erg groot is. (Zie hier: http://www.computerbase.de/bildstrecke/27374/8/)

Waar je dus op moet letten is dat je een cooler neemt die niet super hoog is, anders komt hij tegen de voeding aan vrees is. Als de cooler te dicht tegen de voeding aanzit dan kan hij ook niet goed lucht aanzuigen, dus dat is ook niet echt een succes. Weet niet of de i5 CPU's heethoofden zijn, maar ik denk dat het wel moet gaan, mits je ervoor zorgt dat de PC vrij staat en niet weggestopt gaat worden in een kast o.i.d.

Verder zitten er afgezien van de CPU cooler niet echt onderdelen op de PC die lawaai zullen produceren... (Ja oké, de voeding... maar die zal niet veel lawaai maken)

Hier nog een deel van een Duitse review met afbeeldingen van de binnenkant.

Succes!

Ohja...

[...]

IGP doet OpenGL, dus dat moet gaan!
Bedankt voor je antwoord!

Ja, ik heb inderdaad me er in verdiept toen ik mijn huidige pc ging samenstellen: De i5 750 was op dat moment de nieuwe standaard op het gebied van energieverbruik in de mainstream-high-end categorie. En de processor is dat eigenlijk nog steeds, de i5 en i3 dual cores zijn op de één of andere manier in idle nog steeds minder zuinig, waarschijnlijk door de hoge kloksnelheid.

En over de ruimte: Daar ga ik me zeker nog in verdiepen, wellicht toch maar een grotere kast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 11:25
Ik heb op basis van de MultiMedia BBG van nov het volgende samengesteld;

#ProductPrijsSubtotaal
1Datacolor Spyder 3 Pro€ 116,44€ 116,44
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Iiyama ProLite E2407HDS-1€ 170,87€ 170,87
1Sharkoon Rebel9 Pro Economy€ 43,30€ 43,30
1Logitech Z323€ 39,90€ 39,90
1Scythe Shuriken Rev. B€ 21,94€ 21,94
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m€ 4,50€ 4,50
1Intel Core i7 860€ 220,90€ 220,90
1Corsair VX450W€ 65,95€ 65,95
1OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 90GB€ 154,-€ 154,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 93,-€ 93,-
1Asus P7P55 LX€ 82,50€ 82,50
1Asus EAH5670/DI/1GD5€ 81,65€ 81,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.158,45

SSD; hierop het OS en de programmatuur. Dan laad alles toch net wat sneller.

8GB geheugen; 1 module van 8 GB. Twijfel of het beter is 2 modules van 4 te plaatsen. (Met 1 module later meer keus om geugen te vergroten)

Video kaart; Mijn grootste twijfel. Is dit overkill voor Fotobewerking (Ligtroom en PS5)?

Overig; Color spyder toegevoegd en wat andere zaken er uit die ik nog heb.

Canon EOS 40D + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
Jeronimo78 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 15:10:
Ik heb op basis van de MultiMedia BBG van nov het volgende samengesteld;

...

SSD; hierop het OS en de programmatuur. Dan laad alles toch net wat sneller.

8GB geheugen; 1 module van 8 GB. Twijfel of het beter is 2 modules van 4 te plaatsen. (Met 1 module later meer keus om geugen te vergroten)

Video kaart; Mijn grootste twijfel. Is dit overkill voor Fotobewerking (Ligtroom en PS5)?

Overig; Color spyder toegevoegd en wat andere zaken er uit die ik nog heb.
Waarom geen socket 1366 mobo en CPU? En als je 2 reepjes geheugen pakt dan heb je een dual channel setup, wat sneller zou moeten zijn.

Het antwoord op je videokaart vraag kan ik niet geven, ik wacht ook nog steeds op antwoord daarop... Stelde eerder al een vraag over een videokaart i.c.m. Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
dôh schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 17:41:
[...]

Waarom geen socket 1366 mobo en CPU?
Dat is een goeie, ga ik ff in duiken, dit systeem is (zoals gezegd) gebaseerd op de multimedia BBG van nov, daar zat deze er in.....
En als je 2 reepjes geheugen pakt dan heb je een dual channel setup, wat sneller zou moeten zijn.
Niet aan gedacht, pas ik zeker aan :)
Het antwoord op je videokaart vraag kan ik niet geven, ik wacht ook nog steeds op antwoord daarop... Stelde eerder al een vraag over een videokaart i.c.m. Photoshop.
Hopen dat we daar dan nog antwoord op gaan krijgen. Op zich doet photoshop grafisch geen hele ingewikkelde dingen (snel beelden verversen etc bedoel ik dan)...

Bedankt voor je reactie

-edit-
Even gepuzzeld, dan wordt het dit;
#ProductPrijsSubtotaal
1Datacolor Spyder 3 Pro€ 114,85€ 114,85
1Iiyama ProLite E2407HDS-1€ 177,-€ 177,-
1Kingston HyperX KHX1866C9D3T1K3/6GX€ 135,52€ 135,52
1Asus Sabertooth X58€ 168,96€ 168,96
1Asus EAH5670/DI/1GD5€ 87,60€ 87,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.323,52

[ Voor 71% gewijzigd door Jeronimo78 op 28-12-2010 20:19 . Reden: meer gepuzzeld, en nieuwe update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325840

I-Heine-I schreef op maandag 27 december 2010 @ 21:14:
Ik denk dat ik in dit topic op de juiste plaats ben...

Ga binnenkort voor mijn broer een media-pc in elkaar zetten, de eisen zijn:
- HD video kunnen kijken
- Photoshoppen (snel filters kunnen toepassen, etc.)
- webbrowsen
- en nog wat meer media-gerelateerde zaken.
- Gamen, overclocken, HD videobewerking en andere zware taken zijn niet aan de orde.

Ruwweg een jaar geleden een pc voor mezelf samengesteld en daarbij dankbaar gebruik gemaakt van tweaker-hulp, maar er is alweer het één en ander veranderd (gek heh ;))
Nu ben ik dus begonnen met dit systeempje:, budget is ongeveer 500 euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Lian Li PC-Q07€ 49,95€ 49,95
1Intel Core i5 760 Boxed€ 167,86€ 167,86
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,25€ 37,25
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 104,35€ 104,35
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 39,99€ 39,99
1MSI H55M-E33€ 69,55€ 69,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,95

Dan nu de argumentatie:
Kast: Een kleine, mooie kast vindt hij wel belangrijk, weinig geluid en goede koeling is ook de eis. Is het verantwoord om dit systeem in zo'n kastje te proppen?
Processor: Een hele vlotte processor, zou meer dan genoeg moeten zijn voor deze taken. Vooral op het gebied van verbruik/warmte scoort deze processor zeer goed (beter dan veel dualcores!). Misschien overkill?
Voeding: degelijke voeding met voldoende wattage
SSD: hier wordt het interessant: Volgens mij gaat een SSD heel handig voor hem zijn; Hij gamet niet, maar is toch aardig wat bezig met lezen/schrijven van het opslaggeheugen. Ook hecht hij veel waarde aan een vlot OS. De capaciteit is toereikend aangezien hij alleen een collectie muziek (+- 8GB) en foto's (ongeveer hetzelfde) heeft.
Geheugen: niks mis mee?, ongelooflijk: dit kostte een jaar geleden bij mijn pc nog 90 euro :o
Moederbord: Uiteraard de bijbehorende H55 chip, genoeg voor HD playback (en mogelijk photoshop-acceleratie?). Verder een compact en betrouwbaar bordje.

Eigenlijk is de grote vraag bij dit systeem: Is dit verantwoord?, produceren de onderdelen niet teveel warmte voor dit kleine kastje?, is het systeem stil te maken?

Bij voorbaat veel dank ;)

Ohja, @ de discussie hierboven over geluid: Lang lopen dubben met mijn pc, ook in een P183, om hem echt stil te krijgen. Mijn mobo had te weinig PWM aansluitingen en ik wilde gewoon die fans allemaal op 600 rpm hebben. Uiteindelijk een 5,25 inch fancontroller aangeschaft en dat bleek echt dé oplossing. Alle 6 fans erop aangesloten (ook CPU fans) en de boel op 600-700 rpm gezet. De pc is nu absoluut geruisloos en de temperaturen zijn prima. Dit scheelt een hoop geklooi met software, en je kan altijd moeiteloos de snelheden aanpassen, als je gaat gamen bijvoorbeeld. En geloof me, ik ben ook zo'n persoon die met pc-lawaai nooit tevreden is ;)
Kast: geen probleem
Processor: geen overkill, quadcore is erg prettig voor photoshop
Voeding: niet slecht, maar er is beter. Modulair is wel prettig ook in zo'n klein kastje, maar lastig om een goede met laag vermogen te vinden.
SSD: absoluut nemen, beste wat pc's in 25 jaar tijd is overkomen.
Geheugen: prima
Mobo: ook goed
Videokaart: die mis ik en die heb je wel nodig. Videokaart zit tegenwoordig in de cpu maar niet in de i5 700 serie, alleen de i3 500 en i5 600 serie hebben die.
Stil maken gaat ook goed. Fans aansluiten op mobo en met Speedfan de snelheid regelen. Behalve de cpu stock koeler dan, dat is echt een klein prutgeval. Scythe Big Shuriken is stil en past.

In het algemeen: wacht nog even en koop Sandy Bridge. Die quadcores hebben wel een igp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

-The_Mask- schreef op maandag 27 december 2010 @ 15:21:
[...]

Bijna al die tests worden gedaan met slechte meters, meestal V/A meters en geen professionele vermogens meters, daarnaast kan iedereen wel bedenken dat 363W nooit het max kan zijn van een systeem met GTX580. Zijn al topics vol geschreven alleen over het verbruik, heeft echt geen zin om er hier ook over te beginnen.
Eens, maar leg me dan eens uit wat dit voor meter is:
Thus we use a Tripp-Lite 1800W line conditioner between the 120V outlet and the power meter.
Lijkt mij iets meer dan een simpele V/A meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Madrox schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 23:12:
[...]

Eens, maar leg me dan eens uit wat dit voor meter is:
Die zet 12V DC om naar 120V AC, maar wat heeft dat er mee nodig?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
Jeronimo78 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 18:39:
-edit-
Even gepuzzeld, dan wordt het dit;
#ProductPrijsSubtotaal
1Datacolor Spyder 3 Pro€ 114,85€ 114,85
1Iiyama ProLite E2407HDS-1€ 177,-€ 177,-
1Asus Sabertooth X58€ 168,96€ 168,96
1Asus EAH5670/DI/1GD5€ 87,60€ 87,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.323,52
Wil je dat het een still PC gaat worden of niet? Als dat het geval is dan kan je misschien nog even naar een andere kast en videokaart (passief gekoelde) kijken... Verder zijn het mobo en de CPU dezelfde als ik een paar posts eerder heb geplaatst.

Edit: Ohja... Misschien een modulaire voeding? Kan een hoop kabels schelen waardoor je een betere airflow krijgt. (Mits netjes weggewerkt)

[ Voor 1% gewijzigd door dôh op 29-12-2010 11:13 . Reden: Voeding opmerking ]

• I-Heine-I
Anoniem: 325840 schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 18:57:
[...]

Kast: geen probleem
Processor: geen overkill, quadcore is erg prettig voor photoshop
Voeding: niet slecht, maar er is beter. Modulair is wel prettig ook in zo'n klein kastje, maar lastig om een goede met laag vermogen te vinden.
SSD: absoluut nemen, beste wat pc's in 25 jaar tijd is overkomen.
Geheugen: prima
Mobo: ook goed
Videokaart: die mis ik en die heb je wel nodig. Videokaart zit tegenwoordig in de cpu maar niet in de i5 700 serie, alleen de i3 500 en i5 600 serie hebben die.
Stil maken gaat ook goed. Fans aansluiten op mobo en met Speedfan de snelheid regelen. Behalve de cpu stock koeler dan, dat is echt een klein prutgeval. Scythe Big Shuriken is stil en past.

In het algemeen: wacht nog even en koop Sandy Bridge. Die quadcores hebben wel een igp.
Bedankt, het verhaal over de videokaart heb ik compleet over het hoofd gezien! :o
Ik wacht het inderdaad even af, hopelijk hebben die SB processoren ook een mooi laag energieverbruik.

• Jeronimo78
dôh schreef op woensdag 29 december 2010 @ 11:11:
[...]

Wil je dat het een still PC gaat worden of niet? Als dat het geval is dan kan je misschien nog even naar een andere kast en videokaart (passief gekoelde) kijken... Verder zijn het mobo en de CPU dezelfde als ik een paar posts eerder heb geplaatst.

Edit: Ohja... Misschien een modulaire voeding? Kan een hoop kabels schelen waardoor je een betere airflow krijgt. (Mits netjes weggewerkt)
Bedankt voor de tips!
Ben nog even bezig geweest; nu ziet het er zo uit;
#ProductPrijsSubtotaal
1Iiyama ProLite E2407HDS-1€ 170,62€ 170,62
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 76,87€ 76,87
1Corsair HX750W€ 124,95€ 124,95
1OCZ Vertex 2 SATA II 3.5" SSD 90GB€ 153,-€ 153,-
1Asus Sabertooth X58€ 171,90€ 171,90
1Asus EAH5450 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.221,25

Uiteindelijk nog goedkoper ook nog ;) :)
Vind het kiezen van een goeie kast lastig, maar denk dat ik zo toch een aardig goede keus heb gemaakt gezien de reviews

• Yamaha301
Jeronimo78 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 16:44:
[...]

Bedankt voor de tips!
Ben nog even bezig geweest; nu ziet het er zo uit;
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair HX750W€ 124,95€ 124,95
1Asus EAH5450 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.221,25

Uiteindelijk nog goedkoper ook nog ;) :)
Vind het kiezen van een goeie kast lastig, maar denk dat ik zo toch een aardig goede keus heb gemaakt gezien de reviews
Je geheugen is veel te duur, je voeding is overkill en je grafische kaart mag imho wel iets beter voor dat budget.
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 55,10€ 55,10
2Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/6GX€ 69,85€ 139,70
1Sapphire Ultimate HD5670 1GB GDDR5€ 85,73€ 85,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,36

• Jeronimo78
rmentink schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:19:
[...]

Je geheugen is veel te duur, je voeding is overkill en je grafische kaart mag imho wel iets beter voor dat budget.
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 55,10€ 55,10
2Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/6GX€ 69,85€ 139,70
1Sapphire Ultimate HD5670 1GB GDDR5€ 85,73€ 85,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,36
Bedankt voor je aanvulling. :) Paar vraagjes hierbij;
-grafische kaart had ik aangepast om dus passief gekoeld te zijn. Dat is deze ook :) Echter als ik bij asus kijk naar de videokaarten die bij de Sabertooth passen, daar staat deze niet tussen. Gaat dat dit wel samen?
-Voeding, overkill kan ik inkomen, echter als ik later HD's bij ga prikken heb ik dan niet meer vermogen nodig? Of loopt dat niet zo'n vaart?
-Duur geheugen klopt wel, maar dit was de snelste die ik bij de Sabertooth kon vinden. Zit er veel verschil qua snelheid tussen de geheugens? Of merk je dat nagenoeg niet?

rmentink schreef op donderdag 30 december 2010 @ 17:19:
en je grafische kaart mag imho wel iets beter voor dat budget.
Wat heeft dat voor zin dan?
Jeronimo78 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 19:15:Echter als ik bij asus kijk naar de videokaarten die bij de Sabertooth passen, daar staat deze niet tussen. Gaat dat dit wel samen?
Elke videokaart met een PCI-e aansluiting zou moeten werken.
-Voeding, overkill kan ik inkomen, echter als ik later HD's bij ga prikken heb ik dan niet meer vermogen nodig? Of loopt dat niet zo'n vaart?
Als een voeding een HD meer niet eens aan kan dat gaat die het sowieso niet lang volhouden. ;) pricewatch: Antec HCG-400 is overigens een betere voeding en kost ongeveer evenveel.
-Duur geheugen klopt wel, maar dit was de snelste die ik bij de Sabertooth kon vinden. Zit er veel verschil qua snelheid tussen de geheugens? Of merk je dat nagenoeg niet?
Je merkt het zelfs helemaal niet. ;) Enige wat je met het andere geheugen zou kunnen merken is een niet stabiele PC. ;) Beste neem je gewoon Kingston ValueRAM op 1333MHz.

AMD Nieuwsdiscussie

• dôh
-grafische kaart had ik aangepast om dus passief gekoeld te zijn. Dat is deze ook :) Echter als ik bij asus kijk naar de videokaarten die bij de Sabertooth passen, daar staat deze niet tussen. Gaat dat dit wel samen?
Dat gaat gewoon werken...
Ja, uiteraard heb je dan meer vermogen nodig. Een harde schijf werkt helaas niet op lucht... :( Vind de voeding een overkill... Plus dat hij niet gebruikt wat hij maximaal kan leveren. Er wordt gebruikt wat wordt gevraagd!

• Jeronimo78
Bedankt voor jullie aanvullingen wederom :D Het houd maar niet op, voor nu hou ik het denk ik even op het volgende; evt het geheugen dan nog verdubbelen (al denk ik dat 12GB beetje overkill is voor de toepassingen die ik ga gebruiken; PS en Lightroom).

#ProductPrijsSubtotaal
1Iiyama ProLite E2407HDS-1€ 178,01€ 178,01
1Antec HCG-400€ 52,99€ 52,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G€ 59,94€ 59,94
1Asus EAH5450 SILENT/DI/1GD3(LP)€ 53,93€ 53,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.083,08

Beetje dure HD5450 niet? Voor de rest is het prima.

Waarom trouwens niet socket 1156? Sneller voor hetzelfde geld of goedkoper voor de zelfde snelheid.

[ Voor 51% gewijzigd door -The_Mask- op 30-12-2010 20:45 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• dôh
Ik ga mijn Photoshop machine denk ik hier op houden...

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 72,-€ 72,-
1Antec Performance One P183€ 128,70€ 128,70
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,95€ 31,95
3Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm€ 4,99€ 14,97
1Seasonic M12D-850 80+ Silver Label€ 118,80€ 118,80
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB€ 184,-€ 184,-
2Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/6GX€ 72,99€ 145,98
1TakeMS CardReader 64in1 metal housing black€ 5,97€ 5,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.259,47

Lijkt me een prima configuratie i.c.m. Windows 7 x64 en Photoshop CS5!

• Yamaha301
Jeronimo78 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 19:15:
Bedankt voor je aanvulling. :) Paar vraagjes hierbij;
Die graka uit mijn lijstje gaat gewoon passen, asus heeft zijn zaakjes blijkbaar niet up-to-date.
Elke pci-e grafische kaart gaat gewoon passen op die sabretooth }:O
Harde schijven gebruiken nauwelijks stroom (max 5W ofzo). Je processor heeft een max verbruik van 150W, je graka max 60W en de rest van je systeem (mobo/hdd's/ram/dvd-drive/etc) 100W (érg ruim aangehouden). ~300W bij full load dus. Je hebt dus nog ~200W over, dat zijn héél veel harde schijven 8)7
Snelheden van geheugen heeft nauwelijks invloed op je prestaties, kwantiteit gaat hier voor kwaliteit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
-The_Mask- schreef op donderdag 30 december 2010 @ 19:56:
Beetje dure HD5450 niet? Voor de rest is het prima.
Mee eensch ;) Heb ik in mijn lijstje inmiddels aangepast
Waarom trouwens niet socket 1156? Sneller voor hetzelfde geld of goedkoper voor de zelfde snelheid.
Die snap ik niet, als ik bij (intel) processors selecteer op socket 1156, en dan ook de i7 serie, dan kom ik op een iets tragere Intel Core i7 870 (2.93 GHz)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 870€ 246,90€ 246,90

Wellicht kun je een andere (snellere) optie laten zien?
rmentink schreef op donderdag 30 december 2010 @ 21:21:
Snelheden van geheugen heeft nauwelijks invloed op je prestaties, kwantiteit gaat hier voor kwaliteit O-)
Dus dan toch maar beter 12 GB ipv 6 GB ;)

Dit is trouwens mijn acutele lijstje

[ Voor 4% gewijzigd door Jeronimo78 op 31-12-2010 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeronimo78 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 09:44:

Die snap ik niet, als ik bij (intel) processors selecteer op socket 1156, en dan ook de i7 serie, dan kom ik op een iets tragere Intel Core i7 870 (2.93 GHz)
De i7 870 heeft een verbeterde turbo functie, dus vaak genoeg zal die ook sneller zijn. Daarnaast scheelt het moederbord ook bijna 100 euro in aanschaf.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 10:35:
[...]

De i7 870 heeft een verbeterde turbo functie, dus vaak genoeg zal die ook sneller zijn. Daarnaast scheelt het moederbord ook bijna 100 euro in aanschaf.
Kan ik dan ook beter de 870 hebben ipv de 950? En dus ook een ander mobo...? Één die gelijkwaardig is aan de Asus Sabertooth X58 maar dan dus socket 1156? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De i7 870 en 950 zijn aan elkaar gewaagd qua prestaties, mobo is alleen een stuk goedkoper, waardoor je bijvoorbeeld kan beginnen met 2x4GB geheugen en nog goedkoper uit zijn ook.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:15:
De i7 870 en 950 zijn aan elkaar gewaagd qua prestaties, mobo is alleen een stuk goedkoper, waardoor je bijvoorbeeld kan beginnen met 2x4GB geheugen en nog goedkoper uit zijn ook.
Ok, maar hoe zit het met de toekomst (wat upgraden betreft)? Ben ik beter af met een 1366 board met X58 chipset of een 1156 board met een andere chipset? Het geld is niet zo heel erg van belang, ik zit ruim binnen het budget! :)

Edit: Denk dat ik er al uit ben. Ga voor 1366 i.v.m. hexacore e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door dôh op 31-12-2010 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
-The_Mask- schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 11:15:
Met 2x4GB heb je geen triplle channel neem ik aan? Verlies je toch net weer iets snelheid?

Bovendien, wat dôh hier boven zegt, is ook mijn beweeg reden om voor de 1366 socket te gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
Sorry voor het schopje. Maar ben toch nog ernstig aan het twijfelen nu sandybridge beschikbaar is gekomen.

Prestaties zijn toch wel erg goed te noemen (mag je ook verwachten).

Ik twijfel dus door het door mij genoemde systeem hierboven (deze dus)

En dit nieuws samengestelde systeem;
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell SP2309W€ 265,92€ 265,92
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 16,99€ 16,99
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 79,14€ 79,14
1Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,95€ 6,95
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 284,-€ 284,-
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 51,79€ 51,79
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB€ 179,90€ 179,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 75,-€ 75,-
1Asus P8H67-M Pro€ 87,05€ 87,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.093,74

Veel dingen hetzelfde, echter;
-Processor; Intel core i7 2600k, Betaalbaar en snelste in de tweakers.net test (en anderen ook)
-Moederbord; Uiteraard een ander moederbord, de Asus P8H67-M Pro. Waarom? Goede reviews voor de prijs. En ingebouwde video poorten.
-Geheugen; 2GB geheugen meer, 8 in totaal ipv de 6 uit het eerste systeem.

Wat ik nu van jullie graag zou willen weten;
-Is de ingebouwde videoprocessor goed genoeg voor (stevig) photoshop werk?
-Meerdere monitoren kan dat ook? (moederbord heeft in elk geval meerdere video outputs (D-Sub (VGA), DVI-D, HDMI))
-Heeft intensief gebruik van de Intel core i7 2600k videoprocessor invloed op de prestaties van het systeem?

Wederom bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeronimo78 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 16:42:
Wat ik nu van jullie graag zou willen weten;
-Is de ingebouwde videoprocessor goed genoeg voor (stevig) photoshop werk?
Ja, maar gebruik je ook software wat GPU versnelling ondersteund? Zoals Cuda, OpenCL of DirectCompute.
-Meerdere monitoren kan dat ook? (moederbord heeft in elk geval meerdere video outputs (D-Sub (VGA), DVI-D, HDMI))
Vast wel.
-Heeft intensief gebruik van de Intel core i7 2600k videoprocessor invloed op de prestaties van het systeem?
Hoe bedoel je dit precies?

Trouwens dit beeldscherm niet beter heeft een IPS paneel pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H

Voeding is trouwens ook niet je van het, zou een betere nemen, maar eerst de videokaart maar of niet dan de voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1 2 3 Laatste