Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

videobestanden comprimeren tbv ruimtebesparing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Regelmatig maak ik videofilmpjes met mijn digitale fotocamera. Het is een kwaliteit van bijna niks, maar Inmiddels heb ik al ruim 100 gb van de 250 gb in mijn laptop gevuld met filmpjes. Dat vind ik eigenlijk veel te veel.
Mijn Canon digicam neemt op middels mpjeg en zet dit weg in een avi container met een resolutie van 640x480 en een bitrate van 21919 kbps.

Als software gebruik ik hiervoor Movavi Video Converter, omdat ik het een fijne interface vind hebben, en heel veel filmpjes in batch kan encoden.

Nu vermoed ik dat ik die 100 gb wel naar 10 gb kan omzetten, en ik ben ook druk aan het proberen. Ik zet hem dan op h.264 AVC video. Hij zet dan in een MP4-bestand met een bitrate van 768 kbps (?)

Mijn vraag aan jullie is: is dit de meest handige bestandsformaat / compressiemanier (h.264 / mp4), of is iets anders beter en/of toekomstbestendiger?
Hoe komt het dat de bitrate in het origineel zo ontzettend hoog is en in het gecomprimeerde bestand slechts 768. Is dat wel realistisch?

• GerardHenninger
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:07

GerardHenninger

Pruts0r eerste klas

Koop voor een paar tientjes een simpele externe harddisk en je bent klaar.

Website - Twitter - Facebook

• Caveman
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:31

Caveman

whahoehaha

De waardes die je neerzet voor h264 zijn opzicht niet raar, ik denk voor het soort filmpjes wat je aangeeft gewoon goed. De codec en bitrate waarmee de camera oorspronkelijk filmt zijn opzicht wel groot zeker de bitrate. Nu is MJPEG wel een vaker gebruikte codec voor digitale camera's, alleen de bitrate die ze gebruiken is wat hoog. Nu is het zo dat hoe hoger de bitrate bij mjpeg, hoe minder compressie.

Maar wat vind jezelf, zijn de filmpjes die je omgevormd hebt voldoende van kwalitieit ? Als dat zo is dan zit je volgens mij met mp4 helemaal niet slecht.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:57

Mig29

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Sowieso schrijf je zo!

MJPEG is een hopeloze codec... ongelooflijk inefficient. Mijn suggestie zou eveneens zijn om h.264 te gebruiken. Normaal gesproken zou ik zeggen dat je je bron bestanden niet moet comprimeren, maar de kwaliteit van een fotocamera is dermate laag dat ik gewoon een paar testruns zou maken met verschillende instellingen en kijken welke instellingen voldoende behoud van kwaliteit bieden en tevens je ruimteprobleem oplossen!

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• koelkast
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Dank voor jullie reacties. Ik ben bezig het terug te zetten naar H.264. Werkt prima!
Pagina: 1

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013