Wijnands schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:38:
Afhankelijk van de maatschappij en het vliegtuigtype waarop je vliegt ligt je aanvangssalaris tussen de 27.000 en 45.000 Euro bruto per jaar. Dit salaris stijgt snel en op het einde van je loopbaan zijn salarissen van 175.000 Euro of meer beslist niet ondenkbaar. Met deze salarissen zit je altijd bij de best betaalde 3% in je leeftijdscategorie.
Startsalaris is dus, naar ik aanneem niet veel lager dan wat iemand bij de luchtmacht vangt en kan sneller oplopen.
Je zal waarschijnlijk nooit die 175000 gaan halen, omdat je loopbaan daarvoor simpelweg niet lang genoeg is. Je hebt dus ook een enorm pensioengat aan het einde van je carrière.
franssie schreef op maandag 29 maart 2010 @ 16:49:
[...]
Dat lees ik als een verwachting dat de markt weer gaat aantrekken en ze de piloten dus niet willen 'laten gaan'.
Sowieso dacht ik ergens gelezen te hebben dat de leeftijdsopbouw dermate dat er over niet al te lange tijd een tekort aan piloten zou ontstaan.
edit:// martinair schijnt ook wel OK te zijn.
Daar heb je als beginnende vlieger dus niets aan. Voor het volledige herstel traject zijn dus geen nieuwe vliegers nodig, omdat iedereen door de maatschappij binnen is gehouden. Pas wanneer er weer echte groei ontstaat boven een niveau van voor de crisis zal er weer aangenomen worden.
Op dat moment zijn er 2 groepen mensen op de markt: ervaren piloten die door de crisis werkeloos zijn geworden en beginnelingen waar eerste een hoop geld ingestoken moet worden...
Martinair is een prima maatschappij om voor te werken, net als bijvoorbeeld Transavia. Alleen Martinair is de laatste jaren alleen maar gekrompen en heeft meerdere 'vrijwillige vertrek' rondes achter de rug. De kans is dan ook klein dat ze de komende jaren nog mensen gaan aannemen.
Zorg schreef op maandag 29 maart 2010 @ 18:47:
[...]
Dat lijkt mij ook, ik ken de leeftijden absoluut niet van piloten maar kan me voorstellen dat ook daar een grote zilvervloot is welke over enkele jaren toch echt een keer met pensioen moeten gaan?
Dat valt erg mee. De mensen die nu met pensioen gaan zijn ruim 30 jaar geleden begonnen als vlieger. Toen was de luchtvaart nog lang zo groot niet als nu en dus werden er jaarlijks geen honderden mensen aangenomen. Vroeger ging iedereen direct na de middelbare school naar de RLS, dus iedereen die aangenomen werd was min of meer van dezelfde leeftijd. Daarnaast kan een maatschappij natuurlijk al 30 jaar van tevoren zien aankomen dat er op een bepaald moment mensen met pensioen gaan. Dus er zal niet opeens een onverwacht groot tekort ontstaan.
Dit pensioen gebeuren wordt trouwens al minstens 10 jaar gebruikt door vliegscholen om mensen over te halen.
[
Voor 16% gewijzigd door
Devil op 30-03-2010 13:17
]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.