Het grote NOS certificeringtopic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 294759

Topicstarter

Het grote NOS certificeringtopic

Inleiding

Ook in de wereld van Unix/Linux zijn certificeringen niet meer weg te denken, zeker voor (aankomende) systeembeheerders is het haast een verplichting om een certificering te hebben of om er mee bezig te zijn.

Gezien het feit dat er zoveel op vendor Unix en Linux gebaseerde besturingssystemen bestaan, is het dus ook logisch dat er verschillende certificeringen voor beheerders te behalen valt.
Daarom leek het mij handig om een informatieve topic te starten die eventuele vragen zou kunnen beantwoorden en ervaringen te kunnen delen op het vlak van bijvoorbeeld moeilijkheidsgraad van de examens, ervaringen met opleidingsinstituten en alles daarom heen.

Hier kan je bij sommige vendors ook lesstof en/of referenties naar lesstof vinden wat je zou kunnen gebruiken om jezelf voor te bereiden voor een examen. Hier zit dus ook on-officiële lesstof bij. Hou er rekening mee dat wat niet officieel is erkend dat het niet zeker is of het wordt bijgehouden en dat het klopt.

Regels
Het is niet de bedoeling dat er antwoorden van examens worden verklapt en/of doorgegeven.
Linken naar examen antwoorden is ook verboden.

Linux
Linux Algemeen

Voor algemene Linux certificeringen kun je in meerdere vormen doen.

LPI
Informatie: http://www.lpi.org/certification

Lesstof onofficieel:[list][/list]CompTIA Linux+
Informatie: http://www.comptia.org/certifications/listed/linux.aspx

Let op: Omdat het algemene certificeringen zijn is het van belang dat je deze als een opstap moet zien naar andere certificeringen die meer distributie georiënteerd zijn zoals RHCE. Je zou de certificeringen kunnen zien als een bevestiging van de beheersing van algemene Linux kennis. Maar gezien de zwaarte van de certificering zouden bedrijven deze certificeringen te licht kunnen opvatten. Het is dan ook aan te raden om verder te gaan met een meer distributie georiënteerde certificering.

Red Hat Linux

Red Hat Certified Technician
Red Hat Certified Engineer

Informatie: http://www.redhat.com/certification/

Novell Suse Enterprise

Novell Certified Linux Administrator(NCLA)
Novell Certified Linux Engineer(NCLE)
Novell Certified Linux Professional(NCLP)
Informatie: http://www.novell.com/training/certinfo/

Ubuntu

Ubuntu Certified Professional (UCP)
Informatie: http://www.ubuntu.com/training/certificationcourses

Unix
Unix Algemeen

Open Group

Informatie: http://www.opengroup.org/certification/

Zoals het geldt bij algemene Linux certificeringen geldt het ook voor algemene Unix certificering.
Verschil is dat (op het moment van schrijven) de bekendheid van deze certificering veel minder is.
De vraag is dan ook of bedrijven deze certificering ook serieus nemen.

IBM AIX

Certified Advanced Technical Engineer(CATE)
Informatie: http://www-03.ibm.com/certify/certs/ps_index.shtml

Lesstof officieel:Sun Solaris

Sun Certified System Administrator(SCSA)
Informatie: http://www.sun.com/training/certification/solaris/scsa.xml

HP HP-UX

HP Certified System Engineer (CSE)
Informatie: http://www.hp.com/partnerlearning/

BSD Algemeen

Informatie: http://www.bsdcertification.org/certification/

Hoewel er geen programma's zijn om te certificeren op een specifieke BSD distributie, bleek er toch een behoefte om als zodanig een algemeen programma op te zetten. Omdat dit niet zo lang bestaat als de eerder genoemde programma's, doet het ook nog amateuristisch aan. Maar het feit dat er diverse BSD distributies in diverse (grote) organisaties te vinden is maakt de noodzaak van certificeren groot.
Daarom is de vermelding van deze opleiding zeker het waard mocht er een behoefte zijn voor het certificeren.
Virtualisation
VMWare

VMware Certified Professional on vSphere 4 (VCP4)
Informatie: http://mylearn1.vmware.co...lan.cfm?plan=12457&ui=www

Citrix

Informatie: Citrix Certified Administrator for Citrix XenServer Enterprise Edition 5
Storage
Algemeen

SNIA
Informatie: http://www.snia.org/education/certification/

EMC
https://education.emc.com/academicalliance/student.aspx

Netapp

NetApp Certifeid Implementation Engineer(NCIE)
NetApp Certified Data Management Administrator(NCDA)
Informatie: http://www.netapp.com/us/...ersity/certification.html
Examen bureaus
Prometric

Voor grotere bedrijven zoals IBM, Novell en Red Hat worden alle examens afgelegd door het internationaal bedrijf Prometric met als uitzondering van de BSD certificeringen.

Je kan meerdere manieren voor een examen betalen:
Met een creditcard
Een voucher die je kan aanschaffen bij Prometric. Deze vouchers kan je weer via een factuur dan weer betalen met een afschrijving of per creditcard
Of een 'rekening' die je al bij Prometric hebt.

Informatie: http://www.prometric.com/TestTakers/FAQs/Payment.htm

Let op
Wil je een voucher bestellen dan is er een verschil per bedrijf van het aantal minimale afname van vouchers. Als voorbeeld: bij IBM is het minimum van vouchers 1, maar bij een ander bedrijf zou het meer kunnen zijn.
Vraag dus na bij Prometric hoeveel vouchers je verplicht bent om af te nemen.

En dan..
Verder heb je nog mogelijkheden om jezelf te certificeren op andere gebieden.
Mocht je interesse hebben om jezelf te certificeren op het gebied van beveiliging en alles wat daar te maken heeft is het IT Security Certificeringen topic wellicht een goeie plek om informatie in te winnen. :)

Tot slot
Mocht je opmerkingen en/of aanvullingen hebben aan de TS, stuur gerust een DM.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 25-08-2016 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*reserveert voor eventueel meer links*

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 28-12-2009 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Leuk topic :)

Zelf ben ik in het bezit van LPI en CompTIA Linux+. CompTIA Linux+ is een vrij eenvoudig examen en met name geschikt voor junior sysadmins. LPI vond ik lastiger. In nieuwe jaar ga ik beginnen met VCP (VMware Certified Professional) omdat ik toch meer de kant van virtualisatie admin op wil gaan.

Overigens mis ik in je overzicht: Ubuntu Certified Professional (UCP)

http://www.ubuntu.com/training/certificationcourses

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ikzelf heb een AIX 5L basic operations certificering maar ik ga zeer binnenkort voor m,n IBM System P administrator certificaat. En dan wil ik ook nog (liefst) een RHCE erbij halen. Maar ik vind de opleidingen te duur.

Ik heb trouwens gehoord dat wanneer je een examen wilt doen voor VMWare dat je verplicht bent om een opleiding te doen bij hun, klopt dat?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 28-12-2009 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Anoniem: 294759 schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:03:
Ik heb trouwens gehoord dat wanneer je een examen wilt doen voor VMWare dat je verplicht bent om een opleiding te doen bij hun, klopt dat?
Ja klopt inderdaad, zie ook: http://mylearn.vmware.com...lan.cfm?plan=12457&ui=www

VMware certificeringen vallen misschien ook een beetje in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stacheldraht schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:42:
[...]

Ja klopt inderdaad, zie ook: http://mylearn.vmware.com...lan.cfm?plan=12457&ui=www

VMware certificeringen vallen misschien ook een beetje in dit topic ;)
Zo zat ik dus ook met Storage eigenlijk te dubben om toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09-2024
* silentsnake meldt zich als RHCE-er.

Goed initatief, ik heb al eens vaker certificeringtopics gezien. Het is handig om dit allemaal te combineren. Wellicht een idee om in de TS namen op te nemen met wie welke certificering heeft, zodat mensen al een beetje een idee hebben van wie wat heeft. En wellicht of hij / zij beschikbaar is voor DM contact met vragen? Het is maar een ingeving die ik net had, doe er mee wat je wilt :P

En ik vind dat VMware er zeker wel in valt, VMware is nog altijd een Non-Windows Operating System.

[ Voor 10% gewijzigd door silentsnake op 28-12-2009 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
VMWare is inderdaad een Red Hat derivaat maar het is gespitst op virtualisatie en is dus een zeer vreemde eend in de bijt. Met alle respect ga je niet een LDAP server opzetten op je HV.. Dan zou ik ook Unbreakable Linux van Oracle ook erbij moeten zetten maar die hebben geen certificeringen voor dat product(naar mijn weten)

Betreft vragen stellen bij andere gebruikers: Ik vind dat degene die melden dat zij gecertificeerd zijn zelf moeten aangeven of zij bereikbaar zijn voor vragen omtrent dit onderwerp. Niet iedereen zit erop te wachten namelijk.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 28-12-2009 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09-2024
Da's ook precies wat ik bedoelde.

Maar nogmaals, doe er mee wat je wilt hoor. Ik snap best dat niet iedereen op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
silentsnake schreef op maandag 28 december 2009 @ 15:13:
Da's ook precies wat ik bedoelde.

Maar nogmaals, doe er mee wat je wilt hoor. Ik snap best dat niet iedereen op zit te wachten.
Als jij jezelf en meer mensen zichzelf beschikbaar willen stellen voor dit soort vragen wil ik best een lijst maken.

@meelezers van deze topic: Mocht er zo'n lijst er komen is het niet de bedoeling dat deze mensen worden benaderd voor andere doeleinden dan dit.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 28-12-2009 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

We zitten op een publiek forum. Wat mij betreft wordt er niks via DM gevraagd. Ik zal in elk geval niet reageren op een DM.

Overigens heb ik het RHCE examen gehaald, met veel gemak trouwens, maar je moet er echt wel de nodige hands-on ervaring voor hebben, anders kom je daar als het goed is niet uit.

Ik twijfel nog over verdere certificeringen, maar denk niet dat ik interesse heb in een van de andere hier genoemde certificaten. Ik denk eerder aan CCNA of aan het vervolgtraject van RHCE, dus RHCSS, RHCDS, RHCVA of RHCA, hier niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het klopt dat niet alle trajecten zijn genoemd. Dit is omdat er al per bedrijf verschillende wegen zijn om te bewandelen naar een bepaalde status. Mocht er daadwerkelijk vragen over zijn kunnen ze hier gewoon gesteld worden lijkt me.

Als iemand Certified bla bla Architect willen worden en wil meer achtergrondinformatie hebben, by all means.

En met alle respect: als je dit soort dingen wilt gaan doen ga je natuurlijk eerst zoeken naar achtergrond info.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 28-12-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

* Rainmaker is ook RHCE'er

Ik ben nog van plan het hele RHCA traject te gaan doen (moet nog 3 examens)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ben zelf een beetje aan het oriënteren op linux als student, op mijn opleiding wordt een gedeelte van het LPIC1 behandeld en ik krijg een reader voor comptia linux+. Aankomende zomer vakantie ben ik van plan om mijn LPIC1 te gaan halen. Ook al wil ik toch de Windows/netwerk kant op is dit basis certificaat altijd handig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een LPI certificering naast je MCSA is zeker aan te raden als je nog jong bent. Mocht je in een positie komen waar Linux kennis toch wordt gevraagd, kan je alsnog aantonen dat je de basis in ieder geval begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:14

Theimon

Snapte!?

Ik was al her en der wat info aan het vergaren over certificering. Nu hangen er aan de RHEC certificaten serieuze prijskaarten. Die zijn echter nog veel te hoog gegrepen voor mij (dus dan maakt de prijs ook meteen geen fluit meer uit ;)). Ik wilde klein beginnen met bijvoorbeeld LPIC1. Het examen alleen is niet duur, maar in hoeverre is dit haalbaar met alleen zelfstudie? Als ik de "stof" even doorkijk is het met redelijke Linux basiskennis best te doen. Klopt dat ongeveer of komt er toch meer om de hoek kijken?
Zit er dan eigenlijk nog een groot verschil tussen LPIC en Comptia, of is het qua niveau vergelijkbaar?

Dit topic komt als geroepen, mooi als hier veel info verzameld kan worden d:)b

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Theimon schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 01:03:
Ik was al her en der wat info aan het vergaren over certificering. Nu hangen er aan de RHEC certificaten serieuze prijskaarten. Die zijn echter nog veel te hoog gegrepen voor mij (dus dan maakt de prijs ook meteen geen fluit meer uit ;)). Ik wilde klein beginnen met bijvoorbeeld LPIC1. Het examen alleen is niet duur, maar in hoeverre is dit haalbaar met alleen zelfstudie? Als ik de "stof" even doorkijk is het met redelijke Linux basiskennis best te doen. Klopt dat ongeveer of komt er toch meer om de hoek kijken?
Zit er dan eigenlijk nog een groot verschil tussen LPIC en Comptia, of is het qua niveau vergelijkbaar?

Dit topic komt als geroepen, mooi als hier veel info verzameld kan worden d:)b
Voor LPIC certificering is er een boek van O'Reilly(wellicht dat je dat al weet) die alle onderwerpen van LPIC1 en 2 behandeld. RHCE is eigenlijk meer dan alleen basiskennis Linux/GNU tools maar er zit ook distributie afhankelijkheden in.

Over je vraag CompTIA Linux+:
Stacheldraht schreef op maandag 28 december 2009 @ 13:52:
Zelf ben ik in het bezit van LPI en CompTIA Linux+. CompTIA Linux+ is een vrij eenvoudig examen en met name geschikt voor junior sysadmins. LPI vond ik lastiger. In nieuwe jaar
<knipt>

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 29-12-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
LPIC1 zou je met basiskennis zo doorheen moeten kunnen lopen. LPIC2 wordt al moeilijker en gaat een stuk dieper. Ik zit eraan te denken om volgend jaar op Fosdem of Froscon een LPIC1 te gaan halen. Ik werk inmiddels 8 jaar met linux en doe 5 jaar aan ontwikkeling van een distributie, dus op zich zou LPIC1 voor mij een eitje moeten zijn. Op zich zegt LPIC1 niet zoveel voor mij, maar die moet je halen voor je je LPIC2 krijgt.

Ik weet niet wat ik van distributie-specifieke certificering moet denken. Op zich kan het handig zijn om RHCE te halen, aangezien je nog redelijk wat CentOS en RHEL tegenkomt in het bedrijfsleven. Beide zijn distributies die ik liever niet doe, maar soms heb je geen andere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:34:
Ik weet niet wat ik van distributie-specifieke certificering moet denken. Op zich kan het handig zijn om RHCE te halen, aangezien je nog redelijk wat CentOS en RHEL tegenkomt in het bedrijfsleven. Beide zijn distributies die ik liever niet doe, maar soms heb je geen andere keuze.
Support is a drag. Red Hat en Cent OS zijn voor mij ook geen favo's. Er mee werken is wel noodzakelijk kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een vraag aangaande het betalen van vouchers bij Prometric: kan ik het conformation number gebruiken als order number gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311571

Mooie TS!
misschien is het handig om een ranglijst te maken van meest gewaardeerde certificaten naar minst gewaardeerde, of is dit geen algemeen gegeven?

Ik ben zelf na mijn certificerings-topic nog niet aan zo'n traject begonnen
maar wie weet hak ik de knoop aan de hand van dit topic nog wel door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat inderdaad geen algemeen gegeven. Ten eerste is zo'n lijst ook afhankelijk van de kosten die men moet maken van (eventuele) opleiding tot en met het behalen van het examen. Plus het vraag en aanbod van mensen met een bepaalde certificering.

Mijn tip is dat je niet te lang moet wachten met zo'n traject. Je kan het maar in je broekzak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

_JGC_ schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:34:
Valt wel mee. Op die redhat cursussen krijg je veel stof die niet distro-specifiek is.

Meestal zit er in de cursussen wel iets van "yum" "system-config<tab><tab>", maar veel dingen zijn ook echt wel van toepassing op andere distro's.

Neem bijvoorbeeld de RH442 (tuning and monitoring). Dat gaat volledig over het tweaken van kernel parameters en schedulers. Enige distro-specifieke wat erbij zit is dat je een bepaald pakketje (kernel-devel o.i.d.) moet installeren voordat je bepaalde profiling toe kan passen.

Eigenlijk is het meestal een kwestie van yum vervangen door apt-get en je kunt verder hetzelfde op Debian / Suse / Gentoo doen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311571

Dat ben ik wel met je eens Rainmaker,

Een distro onderscheid zich vanuit mijn opinie alleen door de packagemanager en de directory structuur, maar de meest gangbare distro's houden zich naar mijn weten redelijk aan de FHS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FHS zegt helaas niks over de configuratie. Dat is ook de pest aan al die linux distributies, geen enkele distro is hetzelfde. Ik heb ondertussen met Redhat, Debian, LFS, Gentoo, Archlinux, OpenBSD en FreeBSD gewerkt, op geen van allen staat de netwerkconfiguratie op dezelfde plaats. Zelfs de BSD's wijken onderling flink af.

Verder verschilt de manier van configureren onderling ook nog flink. Bij Debian krijg je bij Apache bijvoorbeeld allerlei tools om modules en sites aan en uit te zetten, bij de meeste andere distributies heb je dat niet en krijg je de standaard configuratie van Apache voorgeschoteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 08:14

B2

wa' seggie?

RHCE was voor mij prima te doen, maar ik heb dan ook al zo'n 11 jaar ervaring met Redhat/Fedora. Heb het afgelopen oktober gehaald.
Werk dagelijks met AIX, maar daar nog geen certificeringen voor gedaan. en ergens heb ik daar geen zin in....

Ik vond RHCE op zich niet eens moeilijk, maar het zit em vooral in de hoeveelheid en beschikbare tijd. Trouwens wel alle extra opgaven ook af kunnen maken. (en een 97 gescoord.. aaargh ergens een stom foutje gemaakt waarschijnlijk ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door B2 op 30-12-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
B2 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:49:
Werk dagelijks met AIX, maar daar nog geen certificeringen voor gedaan. en ergens heb ik daar geen zin in....
Certificering behalen bij IBM is in ieder geval goedkoper dan een RHCE certificering. Mocht je dagelijks werken met LPAR's icm VIO server. (en ook niet zo vaak met Smitty werken) dan is het behalen van zo'n certificering zeker te doen en aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Anoniem: 294759 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 12:59:
[...]

Certificering behalen bij IBM is in ieder geval goedkoper dan een RHCE certificering. Mocht je dagelijks werken met LPAR's icm VIO server. (en ook niet zo vaak met Smitty werken) dan is het behalen van zo'n certificering zeker te doen en aan te raden.
Mhah, mn hart ligt niet zo bij AIX. Het zou wel handig zijn om er gecertificeerd voor te zijn, maar doe liever nog een Redhat certificering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
B2 schreef op woensdag 30 december 2009 @ 13:09:
[...]

Mhah, mn hart ligt niet zo bij AIX. Het zou wel handig zijn om er gecertificeerd voor te zijn, maar doe liever nog een Redhat certificering :)
Ik ben voor mijzelf wel uit dat nadat ik m,n AIX certificering heb behaalt dat ik wel een RHCE certificering wil behalen. Gezien ik al zolang iets met Linux doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292224

Tof topic, Ik ben van plan om te beginnen met RH033. Alleen zit ik ook te twijfelen over LPIC 1, want ik hoor vaak mensen zeggen dat LPIC een beetje hobbyistisch is. Ik wil graag op mijn CV kunnen laten zien dat ik vaardig met een Linux systeem over weg kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Anoniem: 292224 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 14:00:
Tof topic, Ik ben van plan om te beginnen met RH033. Alleen zit ik ook te twijfelen over LPIC 1, want ik hoor vaak mensen zeggen dat LPIC een beetje hobbyistisch is. Ik wil graag op mijn CV kunnen laten zien dat ik vaardig met een Linux systeem over weg kan :P
LPIC is niet een of ander hobby certificaatje en zeker LPIC 2 is een zeer pittig examen. Aan de andere kant hebben de RedHat examens die ook zeer pittig zijn grote waarde in het bedrijfsleven. De keuze tussen beide examens is vrij simpel:

- Heb je weinig geld te besteden of weinig geld voor een examen over doe dan: LPI
- Heb je veel geld te besteden of veel geld voor een examen over doe dan: RH

Ik heb voor LPI gekozen omdat ik redelijk krap bij kas zat een aantal jaar geleden, dankzij LPI heb ik overigens ook mijn huidige baan weten te bemachtigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien een gekke vraag, maar kan je LPIC ook online trainen zoals bij Redhat?
En zo ja, bij welke partijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, je hebt wel veel studiegidsen zoals deze

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 02-01-2010 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Heb dat ding zojuist besteld bij bol.com. Niet de goedkoopste gids, maar dekt behalve LPIC1 ook LPIC2. Voor LPIC1 denk ik dat ding niet nodig te hebben en ik weet ook nog niet of ik dit jaar LPIC1 ga doen, maar het is altijd handig om je erin te verdiepen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het gekregen bij een mislukte sollicitatiegesprek. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168224

Hmm, de genoemde LPI Linux Certification in a Nutshell, Second Edition betreft de oude LPI-examens. Per medio 2009 is de structuur van de stof en inhoud van de examens gewijzigd. Ik heb zelf net m'n LPIC-1 gehaald middels zelfstudie en één boek (LPIC-1: Linux Professional Institute Certification Study Guide, Second Edition, Roderick W. Smith, Wiley Publishing). Ik ga binnenkort proberen via IBM-documentatie LPIC-2 te halen (maar wat is daar weinig materiaal voor te vinden/kopen!).
RHCE is wel mooi, maar ik heb de handjes van mijn werkgever nog niet opelkaar. Wat mij betreft mag Storage/SNIA ook wel in dit topic terechtkomen (SNIA-100 (Certified Storage Professional) en SNIA-200 (Certified Storage Engineer) gecertificeerd).

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 168224 op 05-01-2010 16:56 . Reden: SNIA-certificering toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Was dat een soort stille hint :P
Maar goed even ontopic zou een certificaat in Ubuntu ook wat zeggen in bedrijfs leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 168224 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 20:38:
Ik ga binnenkort proberen via IBM-documentatie LPIC-2 te halen (maar wat is daar weinig materiaal voor te vinden/kopen!).
Ik kan je zeggen dat de documentatie van IBM anders is. IBM heeft de neiging(net als andere vendors) zijn eigen implementaties te maken van bepaalde zaken for starters GNU tools en GNU findutils for starters.
Anoniem: 292224 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 20:39:
Maar goed even ontopic zou een certificaat in Ubuntu ook wat zeggen in bedrijfs leven?
Als Connical genoeg voeten in de aarde in het bedrijfsleven heeft, dan wel. Maar gezien (grote) bedrijven niet verder komen dan Redhat en Novell, zal het nog wel een tijd duren voordat zo'n certificaat iets gaat betekenen.
Het is afhankelijk van in hoeverre een enterprise OS in het bedrijfsleven is verweven in hoeverre zo'n certificaat iets gaat betekenen. Want is het leuk dat je een Ubuntu based certificaat heb maar kan je dan ook nog steeds die Redhat en/of Suse based farms dan beheren?

@hieronder: QFT

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 02-01-2010 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292224 schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 20:39:
Waarom zou je een Ubuntu certificaat willen halen?

Ik denk dat je beter kunt gaan voor LPI of RHCE, aangezien die nu al redelijk bekend zijn. Ik zou het persoonlijk geen meerwaarde vinden als iemand Ubuntu certified is. Ik zou me afvragen waarom die iemand zich niet beter heeft georiënteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ubuntu zou je kunnen doen, dek je ook Debian wel mee af, maar ik gok dat je er niet makkelijk mee binnenkomt bij bedrijven die Novell of Redhat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Storage en virtualisation toegevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:14
* Witlof is ook RHCE'er

Ben van niets naar RHCE'er in ongeveer een jaar gegaan met 1 herkansing op het RHCE Examen omdat ik wat tijd te kort kwam. Ervaring is wel belangrijk, zodat je alles wat makkelijker kunt vinden in het OS. Had vooraf helemaal geen linux-kennis. Heb wel alle stappen doorlopen zoals ze dat bij Red Hat aangeven (RH033, RH133 en RH253). Inmiddels werk ik veel met de virtualisatie en de satellite-server.

Tegenwoordig met het uitkomen van RHEV is daar ook een training voor beschikbaar. Zie: https://www.redhat.com/co...nterprise_virtualization/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Misschien is dit nog een leuke aanvulling op dit topic :) Het betreft hier een LPIC2 examenbundel gemaakt door Snow BV:

http://www.snow.nl/dist/htmlc/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik mag hopen dat ze bij de gereviseerde LPIC2 examens flink wat oude zooi eruitgegooid hebben. LPIC1 zou ik op ervaring wel kunnen halen, maar LPIC2 vereist flink wat leerwerk als ik die handleiding bekijk... hele hoofdstukken over ipchains, raidtools2, bind 8, etc. Die zooi wordt al lang niet meer ondersteund, en ik hoop het ook nooit tegen te komen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bind, IPTables, LVM zijn toch wel vereist zijn om te weten in ieder geval. Ik zou IPchains niet te serieus
nemen. Het is eigenlijk te gek voor woorden als ze nog naar oude software vragen.
Stacheldraht schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 09:14:
Misschien is dit nog een leuke aanvulling op dit topic :) Het betreft hier een LPIC2 examenbundel gemaakt door Snow BV:

http://www.snow.nl/dist/htmlc/index.html
Ik wil het wel toevoegen maar wel met een disclaimer dat het wel door een derde partij is gemaakt. En dus niet officieel is.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 294759 op 06-01-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Anoniem: 294759 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 15:09:
Ik wil het wel toevoegen maar wel met een disclaimer dat het wel door een derde partij is gemaakt. En dus niet officieel is.
Yep logisch, je moet er maar even naar kijken. Mocht het niets zijn dan zou ik het niet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stacheldraht schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:01:
[...]

Yep logisch, je moet er maar even naar kijken. Mocht het niets zijn dan zou ik het niet toevoegen.
Komt uit 2007, is dus niet geschikt. Gezien er al revisies zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een kleine update voor de IBM certificeringen:

Het examen 000-223 - System P administrator is vervangen voor het examen 000-104 - AIX 6.1 Administration :)

Link: http://www-03.ibm.com/certify/news/change.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
In februari heb ik op Fosdem voor half geld LPI 101 afgenomen, had weinig tijd om te leren, maar met 1x de boel doorlezen in 2 avonden tijd toch gehaald met slechts 2 van de 60 fout (en ik ben bewust van welke fouten dat waren).
In augustus ga ik LPI 102 tijdens Froscon doen, misschien ook nog 201, maar dat hangt ervanaf hoeveel tijd en zin ik daarvoor heb. LPI certificeringen worden vaak afgenomen tegen gereduceerd tarief op beurzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Welke boeken (voor zover verkrijgbaar) raden jullie aan voor LPIC 1 (en eventueel 2) nu ze de objectives hebben aangepast?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op deze pagina is van de organisatie zelf. Hoogstwaarschijnlijk kan je daar wel iets vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Anoniem: 294759 schreef op zondag 11 april 2010 @ 15:35:
Op deze pagina is van de organisatie zelf. Hoogstwaarschijnlijk kan je daar wel iets vinden. :)
Mja had 'm al gezien, maar misschien dat iemand al ervaring had met 1 van die middelen :)

Ik heb al wel gezien dat ik mijn amazon.com account weer even aanslinger. Scheelt nogal in de kosten. LPIC-1 in depth van Jang is hier grof gezegd 44 euro. Via Amazon kost ie maar 32 dollar. Dat is toch wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Theimon schreef op zondag 11 april 2010 @ 19:00:
[...]

Mja had 'm al gezien, maar misschien dat iemand al ervaring had met 1 van die middelen :)

Ik heb al wel gezien dat ik mijn amazon.com account weer even aanslinger. Scheelt nogal in de kosten. LPIC-1 in depth van Jang is hier grof gezegd 44 euro. Via Amazon kost ie maar 32 dollar. Dat is toch wel interessant :)
http://www.comcol.nl/detail/67215.htm deze heeft de nieuwe materialen, en deze heb ik ook gebruikt voor het behalen van 101.

Ik moet nog op voor mijn 102 ergens dit jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Dat boek heb ik maandag besteld bij Amazon voor $45.77 (= €35,23 op moment van aankoop) inclusief shipping. En Amazon geeft wel een week of 12 op voor shipping overseas, maar ik kreeg praktisch dezelfde dag al een verzendbevestiging en over het algemeen is het dan binnen een week binnen. Toch niet onaardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10-2024
De enige boeken voor LPIC-2 die op de pagina van het LPI worden genoemd zijn in het Duits en in het Portugees.

Ik geef toch de voorkeur aan Nederlands of Engels studiemateriaal. Tips, anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

sam.vimes schreef op woensdag 14 april 2010 @ 09:02:
De enige boeken voor LPIC-2 die op de pagina van het LPI worden genoemd zijn in het Duits en in het Portugees.

Ik geef toch de voorkeur aan Nederlands of Engels studiemateriaal. Tips, anyone?
Die zijn nog in de maak denk ik. Ik heb daar ook nog geen alternatieven voor kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
sam.vimes schreef op woensdag 14 april 2010 @ 09:02:

Ik maak gebruik van de oudere LPI2 studiemeuk (oa. snow en wikibooks). Hierbij negeer ik natuurlijk wel de echt oude software etc ;)

Daarna kijk ik simpelweg welke objectives ik niet voldoende ken (naar mijn mening) en zoek daar meer informatie over op. Kost wat moeite maar levert wel behoorlijk wat (extra) kennis op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Lekkere crosspost vanuit de NOS-kroeg

Zijn er hier GoT-ters die ook bezig zijn met een RHCA traject of delen daarvan? Of natuurlijk dit al gehaald hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterDE
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-03-2023
Als bachelor student moet ik de LPI 101 & 102 leerstof leren (LPIC-1). Het officieel examen bij prometric kan ik optioneel doen.

Is dit een groot pluspunt op je cv als je later wil gaan werken als netwerk beheerder? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb zelf LPIC1 gehaald op Fosdem en Froscon (75 euro per examen). Voor 101 wel even de stof doorgenomen, voor 102 ongeveer de helft van de stof overgeslagen. 101 heb ik gehaald met 2 fouten, 102 heb ik gehaald met wat meer fouten, maar het aantal simpele vragen was zo hoog dat je daar bijna niet voor kunt zakken.

Zelf hecht ik niet veel waarde aan LPIC1, je kunt met wat hobby'en veel meer kennis opdoen dan wat LPIC1 bewijst. Je toont met dat certificaat eigenlijk alleen aan dat je er even mee gespeeld hebt of dat je de boeken even hebt doorgenomen, als je nog nooit van linux gehoord hebt en niet in de boeken gedoken bent haal je dat ding nml niet.
De reden waarom ik LPIC1 gedaan heb is zodat ik komend jaar met LPIC2 aan de slag kan. LPIC2 heeft meer vakgerichte onderwerpen die ook daadwerkelijk iets bewijzen. 101 en 102 gaan over basiskennis van linux, 201 gaat dieper in op de werking van het systeem zelf en 202 gaat ook daadwerkelijk op de praktijk in: het opzetten, beheren en beveiligen van veelvoorkomende services.

Edit:
Als nieuwkomer op de arbeidsmarkt zal je er bij unix en linux functies wel wat profijt van hebben, maar zodra je een jaar relevante werkervaring hebt zegt dat meer dan LPIC1. Als je eenmaal werkervaring hebt loop je zo bij een bedrijf naarbinnen en die evt ontbrekende LPI certificaten mag je dan gewoon onder werktijd gaan halen op kosten van de zaak. Een vriend van me heeft vorige week nog RHCE gehaald op kosten van de zaak terwijl ie net is aangenomen (wel met LPIC1 op zak, maar die heeft ie bij de vorige werkgever gehaald).

[ Voor 20% gewijzigd door _JGC_ op 03-11-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterDE
Dus als ik op de sollicitatie kan bewijzen dat ik de kennis heb, is dit hetzelfde. Scheelt natuurlijk wel financieel een groot stuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

wouterDE schreef op woensdag 03 november 2010 @ 15:39:
Dus als ik op de sollicitatie kan bewijzen dat ik de kennis heb, is dit hetzelfde. Scheelt natuurlijk wel financieel een groot stuk :)
Ik vind de kosten voor LPIC-1 nog wel meevallen. Zeker in vergelijking met een gemiddelde Red Hat cursus. En aangezien je LPIC-1 nodig hebt voor 2 (en eventueel 3) is het maar een kleine investering imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
LPIC1 is maar een kleine investering idd. Examens kosten 150 euro normaal, op opensource beurzen worden ze aangeboden voor de helft, maar moet je ze op papier doen. Ik heb de examens in 2x gedaan omdat ik er nog niet bekend mee was, maar ik raad je gewoon aan om je op zo'n beurs voor zowel 101 als 102 in te schrijven, 2x75 euro neer te leggen en een paar weken later je pasje en certificaat thuis te krijgen.

Toen ik in Brussel voor de ingang van de examenruimte stond te wachten maakte ik even een praatje met iemand, die had gesolliciteerd bij een bedrijf waar ze hem met open armen ontvingen omdat hij LPIC1 had. Het bleek dat hun unix mensen al maanden bezig waren met LPIC1, maar nog niemand geslaagd was voor de examens. Zegt misschien meer over dat bedrijf en de werknemers, maargoed, het kan dus wel invloed hebben op je carriere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Ik heb ook LPIC-1 en (na het aanvragen bij Novell) nu ook Novell Certified Linux Administrator (Novell CLA) en Novell Data Center Technical Specialist (voor mij ook en verrassing dat ik die laatste ook kreeg)

Ik moet zeggen dat LPI-1 gewoon te halen is door minimale praktijk ervaring. Het was voor mij wel handig even het boek door te lezen voor dingen als X.org e.d. (gebruik Linux wel op mijn desktop; maar dat werkt gewoon, zelden in de configuratie gedoken)

Ben ook van plan binnenkort 201 te gaan doen. Moet zeggen dat de stof ervoor wel erg beperkt is ja, ik heb het boek van Snow doorgelezen, maar dat is vrijwel prehistorisch. Wat ik so far heb gedaan is gewoon de examen objectives door gekeken, en in een shell aan de slag (zonder tabcompletion of man) om te kijken wat ik wel en niet zo direct gedaan kan krijgen. De andere dingen moet ik me nog even verder in verdiepen. Voor 202 geldt hetzelfde eigenlijk, weinig echt spannende onderwerpen, maar je kan tenminste wel aantonen dat je wat kan.

Enige reden dat ik 201 nu nog niet heb gedaan is omdat ik, naar mijn mening, teveel moeite heb met het goed configureren en compilen van een kernel. Verwacht wel dat ik het examen zou halen, maar vind het onzin als ik een of meerdere objectives gewoon niet beheers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-05 17:48

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

tip: volgende week is T-DOSE in Eindhoven,
daar kun je LPI examen doen met een fikse korting.

edit brainfail s/fosdem/tdose/

[ Voor 20% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 03-11-2010 23:38 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterDE
Bedankt, maar dat is een beetje te ver voor mij ;)

@_JGC_ : Dus eigenlijk is het al te zien waar ik later zal terecht komen. Ene bedrijf vind het nuttig, het andere totaal niet. :P
De kans dat ik LPIC2 nog dit jaar zal doen is niet groot. Ik verzuip nu al in het werk.

Persoonlijk moet ik wel toegeven dat ik nog bijna niets heb bijgeleerd uit de LPI 101.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 17:40:
tip: volgende week is FOSDEM in Eindhoven,
T-Dose bedoel je? Waar LPI ook staat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FOSDEM is jaarlijks in Brussel (stinkstad) in het eerste of tweede weekend van Februari, dat houden ze niet zomaar in Eindhoven ;)
Over dingen die ik met LPIC1 geleerd heb: 2 handigheidjes in de shell, waarvan ik er al weer eentje vergeten ben en waarbij die andere gewoon niet werkt omdat er aan die toetsen in een X terminal andere shortcuts hangen die de terminal bevriezen (CTRL+R en CTRL+S om door je history te bladeren met zoekterm). Verder was er eigenlijk niet veel nieuws voor mij, en heb ik yum en RPM nog steeds niet uit mijn hoofd onder de knie.

Overigens, die vriend die met RHCE en LPIC1 nu bij een werkgever zit met RHEL vraagt me de hele dag dingen over LVM, MySQL en software RAID (ja serieus, bedrijven gebruiken dat :D). Als je RHCE haalt met een rapid track en vervolgens wel het papiertje hebt maar dat soort dingen zelf niet kunt googlen, dan vraag ik me af wat de waarde van zo'n duur RHCE certificaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:25

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Voor goedkope boeken in het engels ga ik altijd naar http://www.bookdepository...chTerm=lpic&search=search.
Gratis wereldwijde verzending. Duurt wel een paar week voordat je de boeken thuis hebt, maar dat is een kwestie van planning :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

BarthezZ schreef op woensdag 03 november 2010 @ 18:31:
[...]

T-Dose bedoel je? Waar LPI ook staat? ;)
ja, oeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 01:56

deadinspace

The what goes where now?

_JGC_ schreef op woensdag 03 november 2010 @ 18:53:
software RAID (ja serieus, bedrijven gebruiken dat :D)
Huh? Tuurlijk gebruiken bedrijven dat. Linux software RAID > hardware RAID.
Als je RHCE haalt met een rapid track en vervolgens wel het papiertje hebt maar dat soort dingen zelf niet kunt googlen, dan vraag ik me af wat de waarde van zo'n duur RHCE certificaat is.
De waarde van dat certificaat is winst voor RH en iets om op te geilen voor PHBs. Duh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 17:40:
tip: volgende week is T-DOSE in Eindhoven,

edit brainfail s/fosdem/tdose/
Zou er dan wel meer volk komen dan 2 jaar geleden? Toen was er best wel veel geannuleerd namelijk wegens te weinig mensen aanwezig.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
deadinspace schreef op donderdag 04 november 2010 @ 01:13:
[...]
Huh? Tuurlijk gebruiken bedrijven dat. Linux software RAID > hardware RAID.
[...]
De waarde van dat certificaat is winst voor RH en iets om op te geilen voor PHBs. Duh :P
Ik heb ook een bak draaien met software RAID, als een van de disks daarin timeouts geeft, gaat die hele bak op zijn gat en mag ik een powercycle doen. Ik heb ook bakken met HW RAID met dezelfde disks, als daar disks gaar doen blijft dat beperkt tot een melding in de event log van de controller. Om dan te stellen dat linux software RAID > hardware RAID is... nee. Overigens, de tijd die hij afgelopen week kwijt is geweest om een softraid systeem te rebuilden samen met een collega van hem, had ie een hele mooie hw raid controller voor kunnen kopen :D.
Overigens heeft RHCE mij nooit aangestaan omdat het redhat-specifiek is. Persoonlijk doe ik liever niks met Redhat en CentOS, dus om me daar dan ook voor te gaan certificeren :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, ik heb minder gezeik met hw raid dan sw raid als disks stuk gaan. Als het om high availability gaat is hw-raid wmb te prefereren boven swraid. Qua databorging zal sw raid mischien net zo goed zijn....

Qua RH + Centos: ik ben er ook geen fan van maar het is wel een van de grote smaken Linux @ bedrijfsleven.
Veel van mijn klanten vinden Debian enzo ook wel mooi maar het meer corporate imago trekt ze naar Centos /RHEL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ach, het is een noodzakelijk kwaad. Ik kan er waarschijnlijk wel mee uit de voeten, maar zal wel even moeten zoeken. Bij LPI krijg je ook wel het een en ander over RH uitgelegd, maar veel is dat niet. Wat dat betreft: google is your friend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Boudewijn schreef op donderdag 04 november 2010 @ 01:20:
[...]

Zou er dan wel meer volk komen dan 2 jaar geleden? Toen was er best wel veel geannuleerd namelijk wegens te weinig mensen aanwezig.
Het groeit ieder jaar. Het programma voor dit jaar ziet er best aantrekkelijk uit:
http://t-dose.nl/2010/schedule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

_JGC_ schreef op donderdag 04 november 2010 @ 09:07:
[...]

Ik heb ook een bak draaien met software RAID, als een van de disks daarin timeouts geeft, gaat die hele bak op zijn gat en mag ik een powercycle doen. Ik heb ook bakken met HW RAID met dezelfde disks, als daar disks gaar doen blijft dat beperkt tot een melding in de event log van de controller. Om dan te stellen dat linux software RAID > hardware RAID is... nee. Overigens, de tijd die hij afgelopen week kwijt is geweest om een
HW RAID > SW RAID > fake RAID

SW RAID heeft een groot voordeel boven de twee andere varianten namelijk dat je data niet gebonden is aan een bepaald type controller. Als je nu een RAID controller koopt en het ding gaat over 5 jaar stuk dan bestaat het risico dat je dan geen compatibele controller meer kan kopen. In het bedrijfsleven is dat niet zo'n issue, daar regel je zoiets contractueel of desnoods leg zo'n controller in het magazijn. Particulieren hebben die luxe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa tussen de hw controllers van hetzelfde merk is toch al veel compatibiliteit. Buiten dat: je hebt als het goed is een backup dus je array reinitialisen is niet zo'n issue ;).
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:57:
[...]

Het groeit ieder jaar. Het programma voor dit jaar ziet er best aantrekkelijk uit:
http://t-dose.nl/2010/schedule
Ik was er twee (of drie?) jaar geleden, en vond het een heel sneu gebeuren. Weinig mensen, afhakende sprekers, en gewoon ronduit ongemotiveerde uitstraling.

[ Voor 53% gewijzigd door Boudewijn op 04-11-2010 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:00:
[...]
HW RAID > SW RAID > fake RAID

SW RAID heeft een groot voordeel boven de twee andere varianten namelijk dat je data niet gebonden is aan een bepaald type controller. Als je nu een RAID controller koopt en het ding gaat over 5 jaar stuk dan bestaat het risico dat je dan geen compatibele controller meer kan kopen. In het bedrijfsleven is dat niet zo'n issue, daar regel je zoiets contractueel of desnoods leg zo'n controller in het magazijn. Particulieren hebben die luxe niet.
Hmm, fake RAID... ja, dat is gewoon software RAID geimplementeerd in een driver en een BIOS die daarvan kan booten. Wordt tegenwoordig ook door linux ondersteund via devicemapper, zelfde framework wat LVM gebruikt voor RAID.
Wat betreft die hardware RAID en compatibiliteit: zorg dat je een fatsoenlijke fabrikant neemt. Als ik bijvoorbeeld naar 3Ware kijk, dan zijn disksets aangemaakt op stokoude 8006 controllers nog gewoon te gebruiken op controllers van 4 generaties verder (9500, 9550SX, 9650SE/9690SA en 9750). Hooguit heb je een tooltje nodig om de metadata compatible te maken, maar werken doet het.
Verder had ik het bij mijn verbazing over dat bedrijven software RAID gebruiken. Het ging hier om een MySQL master databaseserver op 2 7200RPM diskjes (Maxtor DiamondMax 10 zelfs :X). Dat soort prutszooi hoort niet thuis in het bedrijfsleven, al helemaal niet als het gaat om een groot mediabedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Boudewijn schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:20:
Ik was er twee (of drie?) jaar geleden, en vond het een heel sneu gebeuren. Weinig mensen, afhakende sprekers, en gewoon ronduit ongemotiveerde uitstraling.
Dat herken ik niet, ik heb me er altijd goed vermaakt. Het is een relatief kleine conferentie in vergelijking met wat er in onze buurlanden gebeurd maar Nederland is helaas nu eenmaal een echt Microsoft land. Dit is toch zo'n beetje het belangrijkste evenement voor de Linux community in Nederland. Nergens anders komt zo veel bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 01:56

deadinspace

The what goes where now?

_JGC_ schreef op donderdag 04 november 2010 @ 09:07:
Ik heb ook een bak draaien met software RAID, als een van de disks daarin timeouts geeft, gaat die hele bak op zijn gat en mag ik een powercycle doen.
Dan heb je een gare disk controller (of driver daarvan); Linux software RAID kan er namelijk prima tegen dat je er een disk onderuit trekt.

Of het is niet de disk die kapot ging, maar de controller, en daarmee meerdere schijven onbenaderbaar maakt, of je hebt meerdere PATA disks aan dezelfde bus hangen oid, die kunnen ook altijd heel slecht tegen elkaar. :)
Ik heb ook bakken met HW RAID met dezelfde disks, als daar disks gaar doen blijft dat beperkt tot een melding in de event log van de controller.
Zelfde verhaal met LSR (nouja, syslog ipv controller event log, maar whatever).
Overigens, de tijd die hij afgelopen week kwijt is geweest om een softraid systeem te rebuilden samen met een collega van hem, had ie een hele mooie hw raid controller voor kunnen kopen :D.
Dat zijn diezelfde RHCE prutsers die niet kunnen googlen? ;)

Serieus, het opzeten van LSR is niet moeilijk, en als je het tijdens de installatie (van bv Debian) doet is het triviaal.
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:00:
SW RAID heeft een groot voordeel boven de twee andere varianten namelijk dat je data niet gebonden is aan een bepaald type controller.
Dat niet alleen. Het is ook veel flexibeler. Zo is het online omzetten van RAID5 naar RAID6 mogelijk, en het online toevoegen van disks. Bij hardware RAID is dat altijd weer afwachten. Ook ben je niet gebonden aan het maximale aantal disks dat aan de controller kan. LSR kan letterlijk alles waar data op kan aan elkaar RAIDen.

Ook is LSR in mijn ervaring sneller dan hardware RAID, al zal dat natuurlijk ook van de RAID controller in kwestie en het gebruikspatroon afhangen.
_JGC_ schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:38:
Verder had ik het bij mijn verbazing over dat bedrijven software RAID gebruiken.
Nogmaals, dat gebeurt vaker en is helemaal niet raar.
Het ging hier om een MySQL master databaseserver op 2 7200RPM diskjes (Maxtor DiamondMax 10 zelfs :X). Dat soort prutszooi hoort niet thuis in het bedrijfsleven, al helemaal niet als het gaat om een groot mediabedrijf.
Dat is een ander verhaal; dat is het draaien van een belangrijke service op consumentendesktophardware. En ook dat kan, als je het juist doet (zie Google). Maargoed, gegeven de rest van de verhalen zal "goed doen" hier wel niet aan de orde zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat kan prima , maar google heeft wel heel erg veel marge qua redundantie. Ook zijn de nodes compleet inwisselbaar, dat is wel een heel specifieke situatie ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat vinden jullie van LPI als zelfstudie? Er worden her en der cursussen aangeboden maar ik vraag mij af of zelfstudie + veel oefening niet efficiënter is naast een drukke baan. Zijn er mensen die dit hebben gedaan en hier goede ervaringen mee hebben? Ik ben benieuwd naar ervaringen en indicaties omtrent studiebelasting.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat de studiebelasting zeer sterk afhangt van je eigen ervaringsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Ik ben er wel mee bezig naast mijn huidige baan en op zich is dat wel te doen. Ik merk echter wel dat ik mezelf wat meer in een vast patroon moet gaan duwen. Het is nu meer van; als ik tijd heb pak ik even een stukje mee. Mijn werktijden staan dat echter niet altijd (of meestal niet) toe.

Op zich is het in mijn geval niet de stof, maar tijdgebrek wat het moeilijk maakt om er vlot doorheen te lopen. Als je het via een cursus zou doen, word je meer geforceerd om er aan te werken. Door de onregelmatigheid in mijn werktijden is dat echter ook geen optie.

Ook niet onbelangrijk: zelfstudie scheelt ook geld. Ze geven die cursussen niet gratis weg uiteraard. Nu is LPIC-1 qua niveau niet zo denderend dat je er persé een helpende hand bij nodig hebt. Bij de hogere niveaus is een cursus wel een serieuze optie om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
BarthezZ schreef op woensdag 03 november 2010 @ 17:23:
Ik heb ook LPIC-1 en (na het aanvragen bij Novell) nu ook Novell Certified Linux Administrator (Novell CLA) en Novell Data Center Technical Specialist (voor mij ook en verrassing dat ik die laatste ook kreeg)
En ik maar denken dat ik een voorkeursbehandeling kreeg van Novell :)
Ik kreeg begin maart namelijk ook dat Novell Data Center Technical Specialist spontaan toegestuurd terwijl ik in januari NCLA heb gehaald. Een 'foutje' zou je het bijna niet meer kunnen noemen en ben eigenlijk best benieuwd hoe dit zo gekomen is bij Novell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Redhat heeft een nieuwe naam voor RHCT het heet nu RHCSA. Misschien de TS updaten?

https://www.redhat.com/certification/rhcsa/

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aike schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:07:
Redhat heeft een nieuwe naam voor RHCT het heet nu RHCSA. Misschien de TS updaten?

https://www.redhat.com/certification/rhcsa/
Nopes, in de openingspost staat een algemeen URL waar je op een pagina komt met alle certification programs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ben ook aan het studeren voor RHCE, en volgens mij valt het allemaal wel mee wat ik moet studeren.. Het zijn juist dingen zoals CUPS waar ik nog nooit mee heb gewerkt, waar ik nog even in moet duiken.

En ja, het examen is 800 euro ofzo, da's inderdaad duur, maar ook niet onoverkomelijk. Ik ga mijn baas laten betalen, maar zelf zou ik dat ook nog wel op kunnen hoesten..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:19
Vraagje wat betreft RHC, is dit te doen met zelfstudie of is een cursus echt nodig? Ik kwam hier namelijk op de RH site niet helemaal uit.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had geen cursus nodig, alleen even wat bijschaven wat ik niet vaak nodig had en wat nieuwe dingetjes bijleren die ik nog nooit had gebruikt. Daarom kun je ook ervoor kiezen om alleen het examen te doen. Het ligt echt aan de hoeveelheid ervaring die je hebt. Heb je weinig ervaring dan geef ik je geen kans bij het examen als je niet eerst een cursus volgt. En zelfs dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-04 23:31

pkwarts

555433800

Welke RHC heb je het dan over? Ik heb RHCSA cursus gedaan en heb de stof zeer goed kunnen leren in vier dagen. Ik denk dat ik met zelfstudie er een stuk langer mee bezig was geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:19
okay duidelijk. Toch maar eens kijken of de baas die cursus wil dokken ;)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 11:39
Ik heb me zarafa certificaat gehaald vorige week :). Eerste NOS specifieke certificaat, niet me eerste training verder :). Je had hier LPIC-1 voor nodig en die heb ik allebei nog niet, misschien toch maar gewoon gaan proberen (de examens) aangezien ik er niet echt moeite mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat de kosten zijn voor de examens voor LPIC-1 en 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
LPIC1 en LPIC2 bestaan elk uit 2 examens, geloof dat die normaalgesproken 150 euro per stuk kosten. Op beurzen zoals Fosdem, Linuxtag en Froscon zijn over het algemeen lui van LPI aanwezig die examens voor 75 euro afleggen.
Ik heb zelf vorig jaar LPI101 op Fosdem gehaald, LPI102 op Froscon en heb een aantal weken na het afleggen van het examen mijn certificaat gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 15 december 2010 @ 14:50:
LPIC1 en LPIC2 bestaan elk uit 2 examens, geloof dat die normaalgesproken 150 euro per stuk kosten. Op beurzen zoals Fosdem, Linuxtag en Froscon zijn over het algemeen lui van LPI aanwezig die examens voor 75 euro afleggen.
Ik heb zelf vorig jaar LPI101 op Fosdem gehaald, LPI102 op Froscon en heb een aantal weken na het afleggen van het examen mijn certificaat gekregen.
Dus als ik het goed begrijp bestaat LPIC-1 uit twee examens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ja, LPIC1 bestaat uit LPI 101 en LPI 102. LPIC2 bestaat uit LPI 201 en 202. LPIC3 bestaat uit meer examens die AFAIK ook wat duurder zijn.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-05 11:39
_JGC_ schreef op woensdag 15 december 2010 @ 15:54:
Ja, LPIC1 bestaat uit LPI 101 en LPI 102. LPIC2 bestaat uit LPI 201 en 202. LPIC3 bestaat uit meer examens die AFAIK ook wat duurder zijn.
Klopt ja, gaat ook wel heel diep met LPIC3.. Met LPIC 1 + LPIC 2 ben je geloof ik senior linux nerd ;).
Ik ga aankomend jaar op Fosdem ook me LPI 101 halen denk ik :).

• _JGC_
Op zich is 101 dusdanig simpel dat je meteen 102 er ook wel achteraan kunt doen. Fosdem is 2 dagen, dus je kunt in principe beide wel doen dan. Ik was bij zowel 101 als 102 gewoon in een halfuurtje klaar met 60 vragen.
Overigens zijn dit soort dingen ook prima op www.lpi.org te vinden.
LPIC3 is idd wat gespecialiseerder, je bent al LPIC3 gecertificeerd als je 301 haalt en daarnaast nog een van de 302-306 examens. 302 gaat bijvoorbeeld compleet over Samba en alles wat daaromheen komt, 303 gaat over encryptie, 304 over virtualisatie en HA, 305 over webservers en 306 over mailservers.
Pagina: 1 2 3 Laatste