Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op het behalen van een Linux certificaat. Na een goed gesprek met mijn manager heb ik aangeven graag mijn Linux kennis bij te spijkeren en ook een certificaat te willen behalen. Dit is niet alleen handig voor onze organisatie (we hebben een aantal Ubuntu servers staan), maar voegt ook waarde voor mijn CV en kennisniveau toe.
Zo’n 15 jaar geleden heb ik tijdens mijn mbo-opleiding les gehad in Linux (Red Hat 7 volgens mij). Daarvoor en na heb ik er af en toe in hobby sfeer nog wat mee gedaan (Slackware & Debian). Ik weet dus wel een beetje hoe of wat, maar heel zeker ben ik niet in het professioneel ondersteunen/beheren van Linux servers. Na wat rondzoeken kwam ik een aantal opties tegen, waaronder; LPI, RHCSA en LFCS. LPI valt wat mij betreft gelijk af als ik de ervaringen van anderen lees. Het zou vooral feitjes stampen zijn. RHCSA lijkt in de professionele wereld veel waard te zijn, maar het is ook wat prijziger om te behalen. LFCS is vrij nieuw, maar klinkt interessant qua inhoud.
Mijn overweging zit hem in wat een bepaald certificaat ‘waard’ is voor mijn CV, versus wat handig is voor mijn organisatie en kennisniveau. Gezien LFCS vrij nieuw is heb ik het gevoel dat het de komende jaren nog weinig zal betekenen op de arbeidsmarkt en dus ook mijn CV. RHCSA daarentegen is een bekend begrip. Binnen onze organisatie maken wij echter geen gebruik van RedHat/Fedora/CentOS, dus is dat wellicht wat lastiger erdoor te krijgen. Zeker omdat het een stuk prijziger is. Maar, wie weet met een goede onderbouwing…

Wat voor mij ook meespeelt is dat ik absoluut geen studiebol ben. Ik ben heel praktisch ingesteld en haak snel af bij te droge theorie.
Ik heb een aantal vragen waar jullie hopelijk bij kunnen helpen:
- Is er iemand met LFCS-ervaring en zo ja; wat vond je ervan?
- Heeft het behalen van RHCSA voor de arbeidsmarkt nog steeds de meerwaarde die het de afgelopen jaren had?
- Is RHCSA überhaupt te doen voor iemand die van nature geen studiebol is?