Ben de laatste tijd een beetje aan het uitzoeken op welke manieren ik de algemene pc taken, op het gebied van gebruiksgemak en dan specifiek snelheid kan verbeteren. Al snel kwam ik, als goedkope oplossing, bij het gebruik van een ramdisk terecht.
Huidige situatie:
Core 2 Duo E6600
2GB Ram
1 x Raptor 74GB 10.000RPM (opstart + apps schijf)
Windows XP 32bit
Stel: Ik steek in deze computer 4GB ram geheugen bij (2x2GB) totaal is dan 6GB, dan herkend Windows maar rond de 3,2GB hiervan. Uiteindelijk hou ik dus z'n 2.8GB aan ram over die niet geadresseerd kan worden.
* Firefox
* Word
* Photoshop
* Virtuele machine
* Games
Misschien zelfs de Windows Swap file. In oudere posts kom ik hierover altijd tegen dat dit helemaal ingaat tegen het geheugenbeheer van het besturingssysteem. Maar in een 32bit versie kun je er dus handig gebruik van maken om juist het niet adresseerbare geheugen toch te vullen met de swapfile.
Ik zou zo zelfs meerdere ramdisk files kunnen opslaan en inladen, denk maar aan een ramdisk file voor office werk, een swap file voor een specifiek game, photoshop, ...
Wat denken jullie? Is de investering in een extra 4GB geheugen (ongv €50) de moeite waard, of blijf ik best sparen voor een SSD?
edit: typo
Huidige situatie:
Core 2 Duo E6600
2GB Ram
1 x Raptor 74GB 10.000RPM (opstart + apps schijf)
Windows XP 32bit
Stel: Ik steek in deze computer 4GB ram geheugen bij (2x2GB) totaal is dan 6GB, dan herkend Windows maar rond de 3,2GB hiervan. Uiteindelijk hou ik dus z'n 2.8GB aan ram over die niet geadresseerd kan worden.
Door een ramdisk te maken zou ik deze 2,8GB WEL kunnen adresseren, en dus gebruiken om op een snelle manier enkele programma's hierop te zetten, zoals:RamDisk Plus 9 has a most unique feature. Our patent pending technology can access memory beyond the limitation imposed by a Windows 32-bit operating system! In other words, RamDisk Plus 9 can use "unmanaged" Windows' memory e.g. above 4GB. It can also use the stubbornly inaccessable memory between 3.2GB and 4GB.
* Firefox
* Word
* Photoshop
* Virtuele machine
* Games
Misschien zelfs de Windows Swap file. In oudere posts kom ik hierover altijd tegen dat dit helemaal ingaat tegen het geheugenbeheer van het besturingssysteem. Maar in een 32bit versie kun je er dus handig gebruik van maken om juist het niet adresseerbare geheugen toch te vullen met de swapfile.
Ik zou zo zelfs meerdere ramdisk files kunnen opslaan en inladen, denk maar aan een ramdisk file voor office werk, een swap file voor een specifiek game, photoshop, ...
Wat denken jullie? Is de investering in een extra 4GB geheugen (ongv €50) de moeite waard, of blijf ik best sparen voor een SSD?
edit: typo