Hoofdcategorieën
Topicacties

Faillissement Laptops4U

Pagina: 1 2 3 4 last

Reageer Nieuw Topic
Back in Black, hobby beëindigd

Dit topic is bestemd voor de gedupeerden ter bespreking van het faillissement van Laptops4U en diegenen die daar substentieel aan kunnen bijdragen. Dit naar aanleiding van diverse mails, de mededeling van de kamer van Koophandel en de geluiden hierover in de Shopreview van Laptops4U.

Aangezien Laptops4U failliet is, heeft de crew van Tweakers.net de shop op prijsloos geplaatst.

Wat nadrukkelijk niet de bedoeling is:
  • De welbekende "ja ik ook"-reacties.
  • Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting de shop.
  • Gooien met 'modder'.
  • Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
  • Ongefundeerde beschuldigingen, zoals oplichter, richting de shop of eigenaar.
  • Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij wel graag zien:
  • Houd de discussie hier netjes.
  • Reageer beargumenteerd.
  • Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Mocht blijken dat men hiertoe niet in staat is, dan is ook dit topic zo weer dicht.

Curator:
Tel.nr. curator 076-5310393

Mogelijke verklaring voor het fanatisme van Apple gebruikers
Martin Lindstrom (Neuromarketeer)
"Bij het zien van een bekend merk als Apple worden dezelfde hersengebieden actief als bij mensen die bezig zijn met hun religie"

Reg. datum: 24 december 2007

Kassa had oorspronkelijk de uitzending over laptops4u op 11 oktober gepland; zojuist deze mail ontvangen:
quote:
Beste xxxxx
Uitzending is niet 11 oktober, maar 4 oktober, morgen dus!
groet
xxxxxxx
xxxxxxx xxx xxxxxx
redactie Kassa - [!]VARA
Postbus 3000
1200 CZ Hilversum
035-6711369
belbus@vara.nl

Reg. datum: 13 januari 2008

Lees de Topicwarning svp:

Wat nadrukkelijk niet de bedoeling is:

* De welbekende "ja ik ook"-reacties.

SmartDoDo wijzigde dit bericht 03-10-2008 20:21 (111%)

Ik heb jammer genoeg daar ook een laptop besteld. 18 augustus besteld, en 2 dagen later geannulleerd, maar voor de rest niks meer gehoord. Ik ben woensdag 26 september naar het afhaaladres geweest om te kijken of we daar wat konden doen, maar daar deed niemand de deur open. Ik ga van de week aangifte doen zoals is geadviseerd bij de shopreviews en hopen op het beste. Ik heb helemaal geen ervaringen met faillissementen, is er nog een kans dat ik mijn geld terug krijg?
Een faillissement wil zeggen dat de openstaande rekeningen niet voldaan kunnen worden. Over het algemeen betekent dit ook dat er in totaal te weinig vermogen is om alle openstaande posten te voldoen, maar dat hoeft niet.

Als klant heb je in een faillissement dezelfde positie als elke andere schuldeiser: je deelt mee in de wat er overblijft nadat de preferente schuldeisers uitbetaald zijn. Preferentie geldt o.a. ten aanzien van belastingen, lonen en premies en zo nog wat aspecten. Het gevolg daarvan is dat de reguliere schuldeisers vaak volledig achter het net vissen.

Wat in ieder geval van belang is, is dat je je vordering indient bij de curator.

Of het doen van aangifte zin heeft? Over het algemeen niet. Een faillissement is op zich niet niet strafbaar. Wanneer er sprake is van faillissementsfraude, zal de curator dit over het algemeen oppakken en aangifte doen en daarmee het strafrechtelijke proces in gang zetten. Heb je specifieke informatie waaruit blijkt dat er sprake is van faillissementsfraude, dan is het wel zinvol de curator daarover te informeren.

Is advocaat maar reageert hier op persoonlijke titel.

quote:
[b][message=30837027,noline]Of het doen van aangifte zin heeft? Over het algemeen niet. Een faillissement is op zich niet niet strafbaar. Wanneer er sprake is van faillissementsfraude, zal de curator dit over het algemeen oppakken en aangifte doen en daarmee het strafrechtelijke proces in gang zetten. Heb je specifieke informatie waaruit blijkt dat er sprake is van faillissementsfraude, dan is het wel zinvol de curator daarover te informeren.
Het gekke is: er zijn mensen die in mei een laptop besteld hadden en nu nog hun geld niet terughebben. Ik bestelde later en heb (na veel moeite) mijn geld wel teruggekregen.

Nou: als er vervolgens op 18 augustus nog steeds bestellingen kunnen worden geplaatst en geld kan worden vooruitbetaald (terwijl die veel eerdere annuleringen nog steeds niet terugbetaald zijn), lijkt me dit dat Laptsop4u weet dat ze niet aan hun betalingsverplichtingen (of bestellingen) kunnen voldoen en toch geld accepteren.

Ik meen gehoord te hebben dat geld accepteren terwijl faillissement in zicht is, strafbaar is?

@Iemand: Is dit waar? Is mijn vermoeden mogelijk/reëel?

uService

quote:
xsysstar schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 10:15:
[...]
Ik meen gehoord te hebben dat geld accepteren terwijl faillissement in zicht is, strafbaar is?

Ik weet wel dat áls ze geld krijgen en hebben, dit geld dan vervolgens naar de 'vroegste' persoon gaat die nog geld zou moeten krijgen. Doorgaans leveranciers, maar het kunnen ook klanten met creditfactuur zijn. In principe voor jou voordelig, al dan niet vervelend voor degene die betaalt.

Of het waar is; ik denk het niet, want anders kunnen ze toch ook geen geld meer ontvangen?

Eigenaar van uService

Reg. datum: 16 november 2003

quote:
xsysstar schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 10:15:
[...]

Strafbaar in de zin van het strafrecht zal het volgens mij pas zijn als het oplichting is. Het eerste wat er wel in mij opkomt, is dat de eigenaar van dit bedrijf wellicht onrechtmatig handelt door geld aan te nemen indien hij weet dat hij (hoogstwaarschijnlijk) niet kan leveren. Je zou dan een zaak kunnen beginnen tegen de eigenaar. Als het echter een eenmanszaak is, valt er weinig te halen vermoed ik. De bestuurder is dan privé ook aansprakelijk voor de schulden van de onderneming. Als het in vorm van een BV is opgezet, is er misschien via de onrechtmatige daads-vordering nog wellicht iets uit te halen. (Alhoewel de currator ook middelen heeft om in omstandigheden de bestuurder aansprakelijk te stellen.)

Je moet wel rekening houden met het slechtste geval: als het tot een faillissement is gekomen, zal het een en ander hieraan zijn voorgegaan. Vaak valt er weinig te halen voor de concurrente schuldeiser. Of een prive vordering zal helpen is ook niet met zekerheid te zeggen: van een kale kip kan je niet plukken.

Reg. datum: 29 december 2007

Mijn huisgenoot heeft hier ook besteld (op aanraden van mij, ik had supergoede ervaringen met de shop..). Hij is echter naar Australie, nog t/m Maart. Zijn er mogelijkheden om bepaalde dingen af te laten handelen door andere personen? Bv aangifte doen kan alleen in persoon, maar dat is voor hem dus niet mogelijk.

Wel echt ongelofelijk vervelend, mede omdat mijn 3 jaar garantie nu ook finito is...

Samopsa wijzigde dit bericht 04-10-2008 11:00 (0%)
Reden: spelling

DivDaXV rijder
Reg. datum: 03 oktober 2002

Ik heb daar dus samen met een vriend een beruchte Asus A6T gekocht met 3 jaar garantie. Nu bleek dat 3e jaar garantie wat hun verkochten gewoon lucht te zijn geweest gezien we niks van een papiertje hadden gekregen zodat we dat jaar bij Asus konden registreren. Toen ik belde met die zaak zouden ze het uitzoeken, daarna werd me nog gevraagd of ik een datum aan Asus had gegeven (ik had daarop gereageed dat ik die had gegeven en gewoon de oorspronkelijke datum gezien ik toch 3 jaar garantie heb) en daarna niks meer gehoord, en waren ineens telefonisch en per email niet meer te bereiken hierna. Gelukkig heeft Asus me alsnog verder geholpen.

Zal me niks verbazen als meer mensen een extra jaartje lucht erbij hebben gekocht...
Dus check je garantie en voeg een factuur toe met het jaar garantie als je je laptop RMA't en bel desnoods de betreffende fabrikant als ze moeilijk doen en leg het verhaal uit.

XoReP wijzigde dit bericht 04-10-2008 11:17 (15%)

Reg. datum: 31 juli 2008

Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat je als bedrijf ongestraft geld blijft aannemen van nietsvermoedende consumenten terwijl je al weet niets meer te kunnen leveren en dit geld wel gebruikt om schulden af te lossen.
Het is nu duidelijk dat het faillissement al enige tijd boven het hoofd van deze webshop zweefde, maar toch werd de site (+ bestel- en betalingsmogelijkheden) gewoon vrolijk 'in de lucht' gehouden om meer mensen in de val te laten lopen.
Lijkt me sterk dat dit wettelijk is toegestaan...

Enfin, heb ook aangifte gedaan bij de politie, maar lijkt me sterk dat die er wat mee gaan doen (wat kunnen ze nu ook nog?).

Reg. datum: 15 november 2002

Op het forum van Tros Radar gaf Ordro aan dat Laptops4u aangesloten zat bij Qshops.
Kan Qshops nog iets betekenen voor de gedupeerden?
In de gedragscode staat namelijk geen informatie over faillissementen, terwijl er de voorwaarden die bij het keurmerk horen niet goed zijn nageleefd.

Ik had ook op aanraden van een vriend wat geprobeerd te kopen bij Laptops4u. Gelukkig heb ik dus mijn geld terug, maar mijn vader zei al "die tent is failliet aan het gaan". En één maand later...

Trouwens, zojuist dit ontvangen:
quote:
Hoi xxxxx
De uitzending is toch weer doorgeschoven: dus 11 oktober!
groet
xxxxxx

vriendelijke groet
xxxxxx xxx xxxxxxx
redactie Kassa - [!]VARA
Postbus 3000
1200 CZ Hilversum
035-6711369
belbus@vara.nl

quote:
Burner NL schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:27:
Op het forum van Tros Radar gaf Ordro aan dat Laptops4u aangesloten zat bij Qshops.
Kan Qshops nog iets betekenen voor de gedupeerden?
In de gedragscode staat namelijk geen informatie over faillissementen, terwijl er de voorwaarden die bij het keurmerk horen niet goed zijn nageleefd.
Ik heb contact gehad met Qshops, maar het blijkt dat ze Online 4U al enige tijd terug als lid geroyeerd hebben, omdat ze de regels van het keurmerk niet naleefde en ze geen contact meer konden krijgen met de webshop.
Zij waren het ook die mij adviseerde aangifte te doen.

Het logootje was ook (later) van de homepage verwijderd, maar het Qshops verhaal (en hoe trots ze wel niet waren onder dit keurmerk te mogen opereren) stond nog wel op de site.

Reg. datum: 15 november 2002

Rivandu, hoe lang is dat geleden dat ze geroyeerd werden bij Qshops?
In de gedragscode artikel 11 staat het volgende:
quote:
Artikel 11: Gebruik Keurmerk/Logo Qshops
11.1 Het Keurmerk/Logo van Qshops mag alleen gebruikt worden indien betreffend bedrijf is gecertificeerd.
11.2 Keurmerk/Logo van Qshops mag alleen gebruikt worden indien betreffend bedrijf haar lidmaatschapsgelden heeft voldaan.
11.3 Ieder Keurmerk/Logo van Qshops wordt voorzien van een link naar Qshops.org.
11.4 Keurmerk/Logo van Qshops wordt duidelijk op de betreffende shop geplaatst.
11.5 Bij onrechtmachtig gebruik wordt gesommeerd tot verwijdering. Bij het uitblijven van verwijdering zullen sancties volgen.
11.6 Indien een onderneming meerdere winkels exploiteert zullen deze winkels afzonderlijk gekeurd te worden. Binnen het lidmaatschap kunnen tot en met 5 webshops worden gecertificeerd. Deze webshops dienen echter door hetzelfde bedrijf geëxploiteerd te worden. Gebruik van Keurmerk/Logo is alleen toegestaan voor een gecertificeerde site(s) waarvan lidmaatschapsbijdrage voldaan is.
Weet je toevallig ook in hoeverre Qshops dit zelf gecontroleerd heeft?

Burner NL wijzigde dit bericht 04-10-2008 13:06 (0%)
Reden: Grammatica fout

Reg. datum: 17 augustus 2006

Was Laptops4U niet het bedrijf van werknemers van het failliete www.delaptopper.nl? Delaptopper ging een aantal jaar geleden ook al failliet en toen hebben werknemers van dit bedrijf een nieuw bedrijf opgestart. Volgens mij was dat Laptops4U. Klopt dit?

Edit: ja dus:
LuCarD in "Problemen rond De Laptopper"

silmaril8 wijzigde dit bericht 04-10-2008 12:58 (14%)

Reg. datum: 25 februari 2007

quote:
silmaril8 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:55:
Was Laptops4U niet het bedrijf van werknemers van het failliete www.delaptopper.nl? Delaptopper ging een aantal jaar geleden ook al failliet en toen hebben werknemers van dit bedrijf een nieuw bedrijf opgestart. Volgens mij was dat Laptops4U. Klopt dit?

Edit: ja dus:
LuCarD in "Problemen rond De Laptopper"
Van wat ik me kan herinneren van hun website klopt dit inderdaad ja....
Edit: en als ik Goegel dan lijkt het er ook op...

_Teq_ wijzigde dit bericht 04-10-2008 13:00 (11%)

Burner NL: er werd geen specifieke datum genoemd door Qshops, de mail was als volgt:
quote:
Geachte heer/mevrouw,

Helaas moeten wij u vertellen dat Online4U BV (www.laptops4u.nl) geroyeerd is. Dit bedrijf heeft zich niet aan de gedragscode gehouden, en daarmee hebben wij ons keurmerk ingetrokken. Ook krijgen wij geen reactie van dit bedrijf en lijkt contact niet mogelijk.

Indien u een bestelling heeft geplaatst die niet binnen 30 dagen geleverd is heeft u recht op ontbinding waarbij het al betaalde gecrediteerd dient te worden. Mocht dit bedrijf hier geen gehoor aangeven adviseren wij u het bedrijf in gebreke te stellen. Mocht dit ook geen invloed hebben dan kunt u aangifte doen.
quote:
silmaril8 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:55:
dit kan kloppen, de mailtjes die gestuurd werden vanaf laptops4u waren ook nog steeds ondertekend als 'de laptopper'

quote:
Rivandu schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 12:27:
Lijkt me sterk dat dit wettelijk is toegestaan...
Er is een groot verschil tussen (civielrechtelijk) onrechtmatig handelen en strafbaar handelen. Bedrijven gaan nu éénmaal failliet en dan is het gebruikelijk dat zolang het faillissement er niet is, de zaken doorgaan. Sterker nog: wanneer een ondernemer omdat hij denkt dat hij misschien zal failleren zijn onderneming staakt, zou dat wel eens als 'onbehoorlijk bestuur' aangemerkt kunnen worden. Ook dat leidt niet tot strafbaarheid, maar wel tot persoonlijke aansprakelijkheid van de bestuurder.

Achteraf is het makkelijk praten: 'ze hadden geen geld meer aan moeten nemen, want ze gingen *misschien* failliet', maar dat is net zo makkelijk als zeggen dat je je aandelen in juni had moeten verkopen.

Je kiest al klant ervoor vooruit te betalen en daarmee introduceer je een risico. Wil je dat risico mijden, dan zul je andere betalingsmethoden moeten kiezen.

Is advocaat maar reageert hier op persoonlijke titel.

Reg. datum: 06 augustus 2008

.

Cocytus wijzigde dit bericht 01-02-2009 23:54 (99%)

Reg. datum: 12 juli 2000

quote:
StevenK schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 13:12:
[...]

Er is een groot verschil tussen (civielrechtelijk) onrechtmatig handelen en strafbaar handelen. Bedrijven gaan nu éénmaal failliet en dan is het gebruikelijk dat zolang het faillissement er niet is, de zaken doorgaan. Sterker nog: wanneer een ondernemer omdat hij denkt dat hij misschien zal failleren zijn onderneming staakt, zou dat wel eens als 'onbehoorlijk bestuur' aangemerkt kunnen worden. Ook dat leidt niet tot strafbaarheid, maar wel tot persoonlijke aansprakelijkheid van de bestuurder.
Hm, het staken van de onderneming leidt tot onbehoorlijk bestuur? Dat lijkt me niet. Het is natuurlijk een grijs gebied. De bestuurder van een onderneming in moeilijkheden moet altijd een afweging maken. Moet ik stoppen met inkopen, met het aangaan van verplichtingen, omdat ik in zwaar weer verkeer? Waar ligt het punt waarop ik moet zeggen: nu koop ik niet meer in of ga ik geen verplichtingen meer aan, omdat ik weet dat mijn vennootschap ze niet kan nakomen? Dat is de bekende Beklamel-norm waar gigantisch veel over geschreven en geprocedeerd is. Het is zeer moeilijk ergens een vlaggetje neer te prikken van: "vanaf hier was het onrechtmatig om nog voort te gaan met de onderneming".

Maar, anders dan bij te laat staken van de onderneming in moeilijkheden, geloof ik niet dat te vroeg staken van de onderneming (snel) leidt tot persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders. Want wat zou dan het verwijt zijn? Je had moeten voortgaan met het bedrijf, je had meer kredieten moeten aantrekken, je had meer omzet moeten creëeren? Anders dan bij de stichting, bestaat er voor de kapitaalvennootschap geen algemene regel die inhoudt dat je onbehoorlijk bestuurt als je niet alle kredieten aantrekt die mogelijk zijn. Het niet innen van facturen en het niet benutten van kredietruimte kan bij een stichting wel leiden tot financieel wanbeheer, maar dat is bij de stichting een aparte regeling (2:298) en bij de BV/NV niet.

Je moet hiervan natuurlijk wel goed onderscheiden de situatie waarin iemand een BV of NV liquideert (ontbindt), wetende dat er nog schuldeisers zijn, met het enkele oogmerk om die schuldeisers te benadelen. Onrechtmatige ontbinding leidt erg snel tot onrechtmatig handelen van de bestuurders persoonlijk. Elke curator of ondernemingsrecht jurist weet dan ook dat je niet zomaar het verleden afsluit door oude vennootschappen op te doeken :P

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Reg. datum: 30 januari 2004

quote:
Samopsa schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 11:00:
Mijn huisgenoot heeft hier ook besteld (op aanraden van mij, ik had supergoede ervaringen met de shop..). Hij is echter naar Australie, nog t/m Maart. Zijn er mogelijkheden om bepaalde dingen af te laten handelen door andere personen? Bv aangifte doen kan alleen in persoon, maar dat is voor hem dus niet mogelijk.

Wel echt ongelofelijk vervelend, mede omdat mijn 3 jaar garantie nu ook finito is...
Ik heb vaker dat mensen namens een bedrijf of uit hoofde van hun functie aangifte doen, terwijl ze niet de benadeelde zijn. Wellicht dat je je vriend bij de Australische politie een gewaarmerkte verklaring kunt laten opzetten waarin hij jou machtigt in Nederland namens hem aangifte te doen. Misschien kan het consulaat wa betekenen indeze?

Ook zou je gewoon eens langs kunnen gaan bij je lokale politiebureau en vragen aan welke voorwaarden eea gebonden is.

*EVGA X58 *Core i7 920*6x2GB OZC Platinum Tripple Channel*ThermalTake Toughpower 1000Watt* 2xVertex 60GB raid0*2x 8800 Ultra@SLI*Stacker 830 EVO*HP w2207H*G15*G5* X-FI Fatality FPS*

Reg. datum: 20 januari 2003

Ikzelf heb nu 1 jaar geleden 'n laptop hier gekocht, met 2 jr pickup & return garantie. Heeft iemand enig idee wat er nu met deze garantie gebeurd? Tot nu toe heb ik nog geen problemen, maar ik wil ze graag voor zijn.

Overigens: als iemand keer op keer op keer 'n eigen bedrijf start en failliet gaat, kan er wel degelijk sprake zijn van onrechtmatig handelen. Het lijkt me handig als 1 van de gedupeerden de curator laten weten dat de eigenaren wellicht dezelfde zijn geweest als de eigenaren van de Laptopper.

ardana wijzigde dit bericht 06-10-2008 12:52 (40%)

Toch?

Reg. datum: 17 augustus 2006

quote:
ardana schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 12:51:
Ikzelf heb nu 1 jaar geleden 'n laptop hier gekocht, met 2 jr pickup & return garantie. Heeft iemand enig idee wat er nu met deze garantie gebeurd? Tot nu toe heb ik nog geen problemen, maar ik wil ze graag voor zijn.
Welk merk laptop?

Reg. datum: 20 januari 2003

BTO/MSI, met aanpassingen in harde schijf en nog wat onderdelen.

Toch?

Pagina: 1 2 3 4 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: