Mijn Website! :)
Eos 400D en wat lenzen, blabla
Op een gegeven moment kwam Wish je moetst een cd kopen voor fl.9,95 maar dan kon je gratis inbellen tegen lokale kosten. Toen was het hek echt van de dam, hel en verdoemenis spraken de echte betaalde "providers" Niet lang daarna kreeg je overal van die cd-tjes van shell, kruidvat, freeler zon enz. Daarna flatfee voor een vast bedrag.
Heerlijk als ik er zo op terug kijk, meer als 10 jaar dus. vrijwel tegelijkertijd met win 95 bij ons.
p.s Voor iedereen die over cu2 begint als in jaren 90; dat domein is uberhaupt pas in 2000 geregistreerd dus het is geen jaren 90 thingie
[edit] en telefoonrekeningen van fl 500,-
WooK wijzigde dit bericht 08-09-2008 22:14 (6%)
I'm not as think as you stoned I am
Reg. datum: 24 december 2004
Toch een mooie tijd, en inderdaad.....telefoonrekeningen destijds van 400-500 gulden...
Reg. datum: 20 februari 2000
Al die gratis cd'tjes waren echt erg... gebruik ze nu nog als onderzettersquote:Pinin schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:34:
Op een gegeven moment kwam Wish je moetst een cd kopen voor fl.9,95 maar dan kon je gratis inbellen tegen lokale kosten. Toen was het hek echt van de dam, hel en verdoemenis spraken de echte betaalde "providers" Niet lang daarna kreeg je overal van die cd-tjes van shell, kruidvat, freeler zon enz.
[specs]
Omdat er toen bij elk blad wat je kocht inderdaad een compuserve cd zatquote:Palomar schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:57:
[...]
Al die gratis cd'tjes waren echt erg... gebruik ze nu nog als onderzettersEn je had toen ook van die leuke initiatieven van mensen die zulke compuserve-cd'tjes e.d. met 1000den tegelijk terugstuurden naar Compuserve. Of mensen die er hun kamer mee gingen behangen
☻/ Elwood: What kind of music do you usually have here?
/▌ Claire: Oh, we got both kinds. We got country *and* western.
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Reg. datum: 26 november 1999
In het begin vooral erg gelachen om de ICQ notificatie geluidjes als je een bericht had ontvangen; vooral als ik een bericht naar een huisgenoot stuurde en daar dan het geluidje via de stereo installatie voorbij hoorde komen
'99 was ook het jaar waarin Quake 3 uit kwam.. alhoewel ik daarvoor FPS verschrikkelijk vond, ben ik er toen behoorlijk verslaafd aan geworden door het multiplayer concept. Na een jaar was de lol wel van Quake 3 af, maar online gaming ben ik altijd geweldig blijven vinden.
Telefoon rekening van 400E met me gevonden telefoon kabetje op me TMF account.
Heerlijk op ICQ
http://www.archive.org/index.php back2 the oldskool.
UNEXIST84 wijzigde dit bericht 08-09-2008 23:19 (7%)
:)
Reg. datum: 12 juli 2003
Bij hun kreeg je een software pakketje met o.a. Agent, Netscape, Eudora en mIRC.
Inbellen ging met Trumpet Winsock in Windows 3.11.
Het downloaden van een mp3 was toen nog niet rendabel. :-)
Eudora gebruik ik nog steeds, net als Total Commander. (toen gebruikte ik Norton Commander)
Voor de videochat gebruikte ik VocalTec's IPhone.
Dit programma had 10 jaar geleden al dezelfde mogelijkheden als Skype.
Het programma had zelfs een whiteboard (gedeeld klembord), waarop je ook nog kon tekenen en dergelijke.
Toch een hele prestatie, gezien de hardware en de trage internetverbinding in die tijd.
Door de hoge kosten is het echter nooit een groot succes geworden.
Reg. datum: 15 november 2001
Toen ondekte ik hoe tof online spelen is,,,,ook al was het op 56K lijntje.
Einde van de maand een telefoon rekening van zo`n drie a vier honderd euro,,,Oeps!
Toen toch maar kabel genomen.
Kwamen fotos van Webshot etc ook wat sneller binnen.
Napstar was ook ineens een heel stuk sneller!
WinnieXX wijzigde dit bericht 08-09-2008 23:55 (5%)
Reg. datum: 12 juli 2003
Reg. datum: 07 november 2002
je had toen ook van die mensen die toen de tijdschriften moesten bezorgen waar ze in zatenquote:Palomar schreef op maandag 08 september 2008 @ 22:57:
[...]
Al die gratis cd'tjes waren echt erg... gebruik ze nu nog als onderzettersEn je had toen ook van die leuke initiatieven van mensen die zulke compuserve-cd'tjes e.d. met 1000den tegelijk terugstuurden naar Compuserve. Of mensen die er hun kamer mee gingen behangen
je moet je voorstellen: zo'n tijdschrift werd op pakweg een derde van het oppervlak een millimeter of 3-5 dikker.
en dat maal 50...
krijg wee helemaal trauma's als ik er aan terug denk
Inactief.
..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..
Vanaf juli 1997:
Na een maand een jaar Trefpunt internet, overgestapt naar verschillende gratis providers in deze volgorde: HetNet, iets dat begint met de letter C, TMF Web (gooit de hoorn op de haak om de 10 minuten
Dit alles via een 8-bit ISA 28k8 modem met twee Rockwell chipjes op een Pentium 200 MMX / 2GB Bigfoot / 32MB RAM / Windows 95.
Toen mijn broer een eigen computer kreeg, heb ik zelf een heus netwerkje gebouwd en de inbelverbinding gedeeld.
PD2JK wijzigde dit bericht 09-09-2008 01:59 (41%)
M'n ouders moesten er niks van weten. M'n oom was toen al wel internet verslaafd en nam z'n papieren mee als hij kwam oppassen zodattie een internet accountje op onze thuisPC kon zetten
Uiteindelijk zelf stiekem een accountje gemaakt bij een "gratis" provider. Eerst op 33K6, daarna op ISDN via de PC van paps. Toen de ISDN kaart niet meer mee werkte (deed het alleen onder Win95, stom Teles S0 crap ding
Kosten liepen nogal uit de hand dus toen zijn we overgestapt op kabel van @home, waar we nu het Ziggo heet nogsteeds op zitten
Destijds MP3tjes downloaden met Napster en later WinMX. Kazaa heeft hier een kort leven gehad, want dat was echt crap. Direct Connect deed toen snel z'n intrede.
Ondertussen had ik al een netwerkje liggen en kreeg de oude internetPC een functie als router met Kerio Winroute Lite
Daar voor stuurde ik m'n gedownloade prut via een seriele kabel over naar m'n eigen PC
Welke sites ik op kwam weet ik echt niet meer, maar toen de breedband verbinding er lag was ik al snel hier te vinden
edit: oh dat doet me meteen denken aan de "aanbieding" die we kregen van onze telefonie verzorger (was toen al geen KPN meer) die ons kon aansluiten op ADSL met een datalimiet van wel 5GB. Ik had gelukkig toen al een traffic meter op de routing PC staan die me verklapte dat we meer als 70GB gemiddeld per maand aan traffic hadden
Ondertussen heb ik ook nogsteeds geen "normale" router gehad. Altijd een PC die internet deelde. Daar kwam ook al snel een FTP server op te staan e.d.
McKaamos wijzigde dit bericht 09-09-2008 07:45 (19%)
Angel in my pocket, Devil by my side.
[CGCiP] Stealth Jet V
Tien Mbit? Dat is zelfs net iets sneller dan wat wij nu hebben...quote:Maasluip schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:57:
10 jaar geleden... 1998...
Toen had men op de TUE al 10Mbit van Surfnet. ftp.suftnet.nl ging ook met 800kB/sec, news lazen we op windows al lang met een fatsoenlijke newsreader (ben de naam even kwijt, voorloper van Xnews), browsen deed bijna iedereen NIET met IE maar net Netscape.
Dat was 15 jaar geleden wel anders. Toen zat ik nog (nu nog steeds) met nn en elm op de unix prompt. Webbrowsen was toen nog niet uitgevonden. Als je wat zocht (erg specifiek) dan ging je wat gopheren.
Wij hebben er 5 (we horen er 8 te hebben, maar Ziggo he?)
Waar had je het toen voor nodig?
Het hele gigantische kantoor/wolkenkrabber voorzien van internet of zo?
Toen had je volgens mij nog geen dingen die onwijs veel brandbreedte eisen.
Ik vind Youtube al weinig eisen voor termen van nu, maar dat had je toen volgens mij nog niet.
Nee, maar destijds waren de universiteitsverbindingen ziek snel. Tegenwoordig valt dat wel mee in relatie tot de gemiddelde ADSL verbinding, maar back then, 10Mbit had je daar en geen restricties op datatransfers. Niet zo gek dus dat destijds veel FTP servertjes op studentenkamers stondenquote:marco.meijer schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 07:43:
[...]
Tien Mbit? Dat is zelfs net iets sneller dan wat wij nu hebben...
Ik vind Youtube al weinig eisen voor termen van nu, maar dat had je toen volgens mij nog niet.
CD's als Crazybytes en Master '96 stonden er dan op en iedereen kon het zo downloaden
McKaamos wijzigde dit bericht 09-09-2008 07:49 (5%)
[CGCiP] Stealth Jet V
Reg. datum: 30 december 2005
Wist ik veel dat ze ook nog een tweelingzus had... :p
Ja, nooit mee gewerkt, maar dat wou ik wel gaan doen destijds. Nooit tijd in gestoken en korte tijd later was het hele systeem schijnbaar dood.quote:The Eagle schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 08:47:
Kent iemand overigens het destijds zo illustere Hotline nog?
[CGCiP] Stealth Jet V
Let wel: dit was universiteitsnetwerk en werd in die tijd als "ziek snel" betiteld. Dat ik op full-10Mbit kon downloaden, dat was ongehoord. V.34 (28k8) was nog niet uitgevonden, je was de man als je een 14k4 modempje had (waar je dus met 1.4kB/sec mee kon downloaden, dat waren tijden dat je van Xmodem naar Zmodem protocol ging om 1B/sec aan snelheid te winnen).quote:marco.meijer schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 07:43:
[...]
Tien Mbit? Dat is zelfs net iets sneller dan wat wij nu hebben...
En er gingen toen toch al flinke hoeveelheden data over de lijn. Ik heb zelf gewerkt aan een PDF versie van het studentenblaadje van de TU/e (tot die tijd alleen in papiervorm beschikbaar). Dan kreeg je files van een paar megabyte. Dat was echt niet doenbaar over een modemverbinding (sterker nog: er waren twijfels of "dit PDF formaat" ooit iets zou worden, en dingen lezen op je computer? Je had volgens de DTP jongens nooit voldoende DPI op een computerscherm).
En dan waren er ook mensen die de hele a.b.p.e hierarchie op disk/tape aan het downloaden waren. Daar was dat allemaal voor nodig
In 1991 hadden we op de HTS een Telebit Trailblazer, die deed meer dan 9k6 met verschillende frequentiebanden die ook nog eens on-the-fly aan- en afgeschakeld konden worden. Ongehoord in die tijd! Maar toen was het internet nog volledig text-based. Ja, je had de alt.binaries newsgroepen, maar dat was het. De rest was tekst.
Ja, dat waren topjaren
Dat ben ik gaan gebruiken nádat ik in het bezit was van Windows 95a (24 augustus 1995). Ik ben als ik het goed heb ergens in de eerste helft van '96 voor het eerst internet opgegaan, uiteraard door middel van inbellen.
Toenmalige uitrusting: een 486dx2/66 met 8 MB (later 20, nog later 32) ram, Windows 95a en een intern 14k4 (later een intern 56k) modem. Om internet aan de praat te krijgen onder Win95a (zonder updates!) moest nog aardig wat aan de instellingen worden geprutst, want zelfs IE3 was nog niet uit. Gelukkig had m'n provider (volgens mij eu-net, via de HCC destijds) een duidelijke handleiding geschreven hoe & wat, aangezien Win95a niet echt was voorbereid op internet. De toevoeging van IE4 was vervolgens wel een forse vooruitgang.
Wat me nog het beste bijstaat uit die tijd:
- AltaVista was da bomb;
- IE4 was écht wel een forse vooruitgang voor Win95;
- de Mars Pathfinder/Sojourner expeditie in 1997.
Die Marsexpeditie met de Sojourner is voor mij hét internethoogtepunt aller tijden. Absoluut fantastisch! Een volledig overspoelde NASA-site vanwege de enorme belangstelling voor de foto's van Mars...
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha
Wishquote:Pinin schreef op maandag 08 september 2008 @ 21:34:
Op een gegeven moment kwam Wish je moetst een cd kopen voor fl.9,95 maar dan kon je gratis inbellen tegen lokale kosten. Toen was het hek echt van de dam, hel en verdoemenis spraken de echte betaalde "providers" Niet lang daarna kreeg je overal van die cd-tjes van shell, kruidvat, freeler zon enz. Daarna flatfee voor een vast bedrag.
Voor Wish nog op internet geweest met de "20 uur gratis internet" CD's van Planet (WXS) die je toen had. Toen wisten we thuis niet dat het nog wel telefoontikken kostte
quote:jaapbrandhof schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:42:
Ik had internet van Gelrevision sinds eind '98 volgens mij. Zo'n beetje als eerste barnevelder. Destijds kon je via "mijn netwerk locaties" alle andere gelrevision users in barneveld zien. Lekker dicht dus:)
ICQ was er natuurlijk bij en ja, ik heb "helaas" ook een cu2 account gehad.
Downloaden ging via warez en ftp en later probeerde ik ook maar eens mirc wat inderdaad met een hele command line ging. Mail adres was aanwezig van Freemail.
Toen moest mijn zus ineens ook Internet op d'r kamer. Routers waren er niet dus maar de computer als router. Altijd gekloot natuurlijk:)
Tegenwoordig heb ik nog altijd dat zelfde Gelrevision abbo alleen heet het tegenwoordig chello en is het wat versneld. Downloaden gaat met newsgroepen. Hotmail account heb ik sinds 2001 ergens denk ik met oudste mailtje uit begin 2002.
Ik hoorde bij de eerste 300 Gelrevisionners. Wat een tijd was dat zeg. Voor kabelinternet in ieder geval. 128/128 verbinding, wat toen rete snel was. En super stabiel. Toen het door UPC overgenomen werd was het drama. (Al een stuk later). Quake II liep ineens niet zo lekker meer met pings boven de 500. Dit heeft maanden geduurt voordat het gefixt was. Toen het gefixt was speelde ik counterstrike. Toen hebben we ook eens een maand lang pings gehad van 400+ (Alle UPCérs, of was het toen al Chello?). Wat een ellende
Voor Gelrevision idd een inbelmodem gehad, van Trust dacht ik. Ik had het Internet al gauw door als heel klein mannetje
Geef mij de goede oude tijd maar met Gelrevision. Xoom accountjes, Angelfire, wie kent ze niet? Achtbanen online zetten met Rollercoaster Tycoon. Quake I / II. Netscape ja. BackOrrifice, Sub7 wie kent het niet
TMF/Foxkids chatboxxen haxxen
RedHat wijzigde dit bericht 09-09-2008 10:04 (3%)