Reg. datum: 26 februari 2006
Reg. datum: 26 februari 2006
Dat moet ergens in '93 geweest zijn. Thuis gebruikte ik toen een 2400 baud modem (ik was zóó blij toen ik een betaalbaar 9k6 modem uit de US mee kon nemen).
Intuitief plaats ik het einde van de pioniersperiode van internet altijd zo'n beetje rond 1998. Toen kwam plotseling íedereen online
Reg. datum: 29 september 1999
Dat was allemaal nog textbased. Dus ftp, telnet, bulletin boards.
Je had toen een board op bbs.isca.uiowa.edu. Dat waren chatrooms. Je kon een berichtje posten. En daarna kijken of er iemand weer op gereageerd had. Allemaal text based. Maar heel wat uurtjes op verspild
Daarna kwam win 3.11 met trumpet winsock. Mosiac was de eerste browser. Maar het meeste nog textbased. Ik weet nog dat Netscape Communicator kwam. Dat was een revolutie.
In 95 ging in op de campus wonen, en had m'n eigen utp-verbinding. Snelheid weet ik niet meer, maar een 10Mbit netwerkkaartje. Nog steeds 3.11 met trumpet winsock. Ws-FTP, mIRC, Netscape, Free Agent.
Ook veel tijd met mIRC doorgebracht op EFnet. En een beetje gescript in de programmeertaal van mIRC. Een tijdje op geweest op EFnet #mIRC. Was leuk.
Toen kwam ook het verschijnsel eigen website op. Voor mij in ieder geval. Geocities, en volgens mij had je daarvoor ook nog homestead. Van de geocities site heb ik nog steeds een backup.
Daarna verhuisd, en toen thuis met een 33k6 modem . Volgens mij inmiddels al win95, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Werd alles wel een stuk makkelijker door omdat je niet meer steeds drivers voor je winsock hoefde te laden.
Uiteindelijk @home genomen maar dat zeker korter dan 10 jaar geleden.
Li0nHeart wijzigde dit bericht 08-09-2008 10:25 (7%)
Downloaden via IRC wordt nog steeds veel gebruikt. Het is niet meer mainstream door opkomst van torrents, maar in de anime wereldje wordt het nog steeds dagelijks door honderdduizenden gebruikt. Wel wordt er veel meer gebruik gemaakt van XDCC-bots i.p.v. Fserve.quote:Holoris schreef op zondag 07 september 2008 @ 20:33:
[...]
Ja hoe werkte dat bestandsuitwisselen via IRC ook alweer? Ik weet nog wel iets van die announcements in warez-channels en van die eindeloze queues voordat je een bestandje doorkreeg..En ik herinner ook nog via die geautomatiseerde scriptjes met !list etc..dat je ook idd nog lijsten van FTP-sites kon doorkrijgen (ftp-sites die hun publicdirectory op world-readable/writeable hadden staan..)..en dan maar hopen dat niet een of andere lamer de files al verwijderd had..Maar echt een succes was het nooit echtMaar Mirc was toen wel de shit..super customizable
Reg. datum: 28 februari 2007
Mooie tijden..
HTC-Touch P3452: rom: Bleu Elves 5.0. radio: 03.07.90. Protocol:4.1.13.51. HTC-Diamond P3700: rom: Swiftblade WWE v7.5full 12mb pp Radio: 1.09.25.23: Unsigned Hspl Olinex v1.40. HTC-Hero-rooted. Modaco 2.5.1 Apps2sd
Mooie tijden indeed
(en niet te vergeten.. de opvolger van geocities.. xoom.. 10Mb storage voor je website.. gratis en voor niets.. en 70% van de tijd was de server zelfs online!)
denan wijzigde dit bericht 08-09-2008 13:07 (19%)
<- werkt niet bij Alice - XMS-info -=- Internlnet-citynet/GlasvezelAmsterdam-Info -=- Disclaimer
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Nouja, ik heb bij ons thuis toen ook een coax-netwerk neergelegd, over 3 verdiepingen, maar dat was niet echt zalig. Dat werkte te vaak niet, een kabel die niet helemaal lekker werkte en het netwerk ging vaak plat. Ik heb toendertijd ook veel te lang lopen klieren om er een IPX/SPX-netwerk van te maken, ik wist niet dat TCP/IP 10000000x makkelijker was.quote:icehawk schreef op zondag 07 september 2008 @ 21:55:
[...]
Hehehhee, we hebben nog al al die jaren nog 2 netwerkkaarten thuis liggen met 2 rollen á 30 mtr met een bakje vol met terminatorsZalige tijd !!!
Hmmm ISCA, draait die nog? Was wel de grootste. In Nederland was Brinta van de HRO een leuke BBS, maar die is een paar jaar terug offline gehaald omdat d ebeheerders de dreigementen zat waren.quote:Li0nHeart schreef op maandag 08 september 2008 @ 10:17:
Dat was allemaal nog textbased. Dus ftp, telnet, bulletin boards.
Je had toen een board op bbs.isca.uiowa.edu. Dat waren chatrooms. Je kon een berichtje posten. En daarna kijken of er iemand weer op gereageerd had. Allemaal text based. Maar heel wat uurtjes op verspildJe had fsp. Dat was een soort broertje van ftp. Om warez te downloaden. Mensen zetten fsp servers op en daar kon je spul van downloaden. Net even op wiki gekeken, fsp is dus gebaseerd op udp. En een eigen email adres via DDS.
Spank your inner muppet! | Geschiedenis van GoT
Reg. datum: 20 februari 2000
Was dat niet superweb?quote:SinergyX schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:08:
Jaren 90... Raketnet! Of hoe dat heette. Kon je naar een 0800 nummer inbellen, gratisNadeel, was altijd bezet, dus s'ochtends inbellen met 99999 retry en hopen dat je s'avonds en s'nachts internet had
[specs]
Oja, superwebquote:
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Hehe, Raketnet. Daar kreeg je toch opties als je een bepaalde tijd had ingebeld? Het was dan de bedoeling dat je die opties zou kunnen verzilveren, zodra Raketnet naar de beurs zou gaan. Op die manier kon je dan een dikke winst maken.quote:SinergyX schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:08:
Jaren 90... Raketnet! Of hoe dat heette. Kon je naar een 0800 nummer inbellen, gratisNadeel, was altijd bezet, dus s'ochtends inbellen met 99999 retry en hopen dat je s'avonds en s'nachts internet had
Natuurlijk was dit nog voordat Nina Brink met World Online naar de beurs is gegaan. Zou iemand iets hebben gekregen voor die opties Raketnet?
Nog een aanvulling: Hier nog een bericht over de aanstaande beursgang van Raketnet. Vroeger, ten tijde van de new economy: de tijd zonder schaarste...
rclahsen wijzigde dit bericht 08-09-2008 13:43 (19%)
Dat verliep via de kabel. Ontzettend traag, maar wel 24 uur per dag online.
Toen ook met open ogen in een klassieke wachtwoord-ontfutsel truc getrapt
Reg. datum: 12 november 2003
Voor 1998 zat ik nog met modems te downloaden via BBS. Chatten via videotex. Ik geloof dat ik in 1998 op internet ben gegaan via de kabel. Dat was toen nog Eneco, via de ISP bArt. 512Kbit down, 64Kbit up (of was het 128Kbit?). Geweldig, het was een pilot toen en ging fantastisch! Ja, het kostte ook iets van 100 gulden in de maand, een enorm bedrag voor mij toen. Browser was gewoon de standaard IE4, later IE5. Mailen ging oa via Hotmail, had dat al voordat het naar MS ging. 2MB mailbox, toen al te weinig. Toen eenmaal de mogelijkheid kwam om Hotmail in Outlook Express te beheren (vanaf versie 5), gelijk gedaan.
Tweakers leerde ik geloof ik rond 2000 kennen, al kan het ook een jaartje eerder zijn geweest. Zoeken deed ik eerst met Altavista, maar had later ook een prog genaamd Copernic, die allerlei sites afging met mijn zoekopdracht. Soms chatte ik via ICQ en later via MSN en Yahoo. In chatrooms kwam ik zelden, soms op TMF, maar toen was er al teveel bagger.
Het was ook nog de tijd van de lange URL's, wie kent Geocities niet? De URL voor je webpagina was zo lang, dat je het met geen mogelijkheid fatsoenlijk kon onthouden. De popups vlogen je ook om de oren. Korte tijd heb ik nog even gebruik gemaakt van Netscape en die maakte het wel heel bont, soms kwam met het bezoek van 1 website wel 20 popups tevoorschijn. Met IE had ik dat minder. En wat te bedenken van die popups die, als je ze sluit (met het gewone Windows-kruisje), weer een heel zootje extra opende?
Downloaden ging via FTP, soms via nieuwsgroepen. Je had daar zoekmachines voor, om te zien wie er FTP op z'n computer had opengezet. En dan wel voldoende moeten uploaden om te mogen downloaden!
Een paar jaar later werd het toch wel vervelend. De kabel ging van Eneco naar UPC, de verbinding werd slechter. Toen werd een tijdje bArt van de kabel getrapt, hoezo monopolie? Inderdaad, Chello was er, dus nog slechtere verbinding. Intussen werkte ik (in 1999 gebouwd) met een dual Celeron systeem (2*466Mhz) op Windows 2000 (beta 2 of 3, later RTM), 256MB geheugen met de bestaande 10GB schijf uit het vorige systeem, paar jaar later bijgestaan door een 80GB schijf. IE5 ging later dan ook naar IE6.
Bij mijn verhuizing in 2001 ging er zoveel fout, weken niet op internet kunnen zitten. Toen de overstap gemaakt naar Cistron, al hadden ze toen al geen eigen netwerk meer (KPN was toen heel bang voor het succes van Cistron, 512Kbit kostte bij KPN 100 gulden, plus kosten telefoonabonnement; Cistron kostte geloof ik 140 gulden voor 8Mbit, inclusief telefoonabonnement, dus KPN probeerde uit alle macht de aansluiting met Cistron tegen te houden, met succes helaas). Ik had weer 512Kbit, later 1Mbit, maar voor een gunstige prijs (weet niet precies hoeveel).
Toen ik in 2003 opnieuw wilde verhuizen, bleek Cistron verhuiskosten te rekenen van iets van 250 euro. Dat heb ik toen niet gedaan en ben overgestapt naar Demon (geen aansluitkosten!).
Datzelfde jaar bouwde ik mijn huidige systeem (2*2,8Ghz Xeon, 1GB geheugen, 2*320GB HDD, begonnen met Win2k, verder naar WinXP (met IE6, later IE7) en nu Vista, geheugen uitgebreid naar 3GB en 2*500GB HDD bijgeplaatst). Demon werd Xs4All, 1,5Mbit. Het is traag, ja, plus dat Xs4All niet meer de provider is die het in het verleden was (ken de provider al via een ander sinds 1994).
Ik kocht, spreek over begin jaren 90, :
* 386 met een 387 co-processor
* 4mb werkgeheugen
* 150mb HD
* grafische kaart van 1 MB jaja ËËN MB. Totale waanzin vonden ze het
Prijs toen: bijna 4100 gulden. Maar dat was toen ook direct de absolute top. Vergelijk het eens met de prijzen van nu..dan is ook een toprange pc geen drol goedkoper geworden.
Windows 3.11 erbij
Internetten ging via een 16K6 modem en giga telefoonrekening.
Reg. datum: 29 september 1999
Zo te zien bestaat het nog : http://www.iscabbs.com/index.php?doc=aboutquote:Cyphax schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:16:
Hmmm ISCA, draait die nog? Was wel de grootste. In Nederland was Brinta van de HRO een leuke BBS, maar die is een paar jaar terug offline gehaald omdat d ebeheerders de dreigementen zat waren.
Grappig... Ik zat ook wel eens op een Nederlandse, maar of dat nou BrintaBBS was. Kan het me niet meer herinneren.
Toen had men op de TUE al 10Mbit van Surfnet. ftp.suftnet.nl ging ook met 800kB/sec, news lazen we op windows al lang met een fatsoenlijke newsreader (ben de naam even kwijt, voorloper van Xnews), browsen deed bijna iedereen NIET met IE maar net Netscape.
Dat was 15 jaar geleden wel anders. Toen zat ik nog (nu nog steeds) met nn en elm op de unix prompt. Webbrowsen was toen nog niet uitgevonden. Als je wat zocht (erg specifiek) dan ging je wat gopheren.
Reg. datum: 12 juni 2005
Grappig om te zien hoe websites er vroeger uitzagen.quote:Li0nHeart schreef op maandag 08 september 2008 @ 13:46:
[...]
Zo te zien bestaat het nog : http://www.iscabbs.com/index.php?doc=about
Grappig... Ik zat ook wel eens op een Nederlandse, maar of dat nou BrintaBBS was. Kan het me niet meer herinneren.
Mijn geschiedenis:
In het jaar 99(toen ik 10 jaar oud was) kochten wij een heuse AMD K-6 550 mhz-64 ram en 15 gig harde schijf voor 60.000 frank(1500 euro). Verbonden met telefoonlijn @ 56 kbps. Met vriendjes op natuursites gaan zitten en dan vervolgens ouders boos omdat ze veel te hoge telefoonrekening hadden.
Reg. datum: 15 november 2001
Volgens mij belde ik in via hetnet.
Heb toen webspace bij DDS gehad, Zo'n kamertje op internet.
Al snel werden me ouders boos over telefoon rekening en nooit bereikbaar, dus toen kwam isdn.
Telefoon rekening werd al maar duurder.
Daarna kwam de opluchting van kabelinternet via essent, een modem kost toen nog 250 gulden volgens mij.
Ook ben ik toen verslaafd geraakt met iets wat ik nu al 12jaar doe.
veel mensen leren kennen in die tijd.
Moo'en. (textbased chatroom met mogelijkheid tot programmeren)
Het eerst via metro.dds, later nowmoo en Utopiamoo.
Dus ik snel naar een chat website die ik altijd thuis bij een vriend bezocht, maar die deed het niet
Ik was toen net 10 ongeveer
Wat was ik blij toen die Terayon modems kwamen, 512kbit ofzo (50kb/sec terwijl je in de avonden 2 gewend was!) en heel stabiel
Eigenlijk altijd bij Caiway gebleven, heb het nu nog
Reg. datum: 16 oktober 2007
In 96 hadden we op onze hogeschool wel drie pc's (486's) met grafisch internet. De rest via Unix. Dat was super! Heb toen nog met mail om leren gaan met Unix en via dat netwerk later eindeloos Quake gespeeld. Het intranet was wel grafisch en iedereen had de mogelijkheid een eigen website te maken. En dat had ik natuurlijk ook! Goeie oude tijd...
Reg. datum: 17 november 2001
Oi.. en om te leechen Hotline anyone?
Vroeger, toen het internet nog in een boek paste..
“A drug is a substance that, when injected into a rat, produces a scientific paper." --Edgerton Davis Jr.
Reg. datum: 07 november 2002
windows 3.11 met netscape en inbellen naar bbs'en onder dos. dat weet ik nog. ontzettend kansloos dat inbellen, maar dat wisten we toen nog niet.
ik weet wel nog dat dat de tijd was van "windows update is onzin en een virusscanner al helemaal". en dat is nog jaren goed gegaan ook
//bij nader inzien moet dat na 1995 zijn geweest. voor win95 had ik denk ik nog nooit van windows update gehoord.
chroom wijzigde dit bericht 08-09-2008 21:24 (13%)
Inactief.