Canon 30D | EF-S 10-22/3.5-4.5 | EF-S 17-55/2.8IS | EF 85/1.8 | 580EX II | BG-E2N
Reg. datum: 24 juli 2000
Koop anders voor 1 euro een USB stick ofzo en je bent ook klant.
Je hebt sowieso geen enkele wettelijke verbintenis met de shop die hem de kaart verkocht heeft.
Lekker handig inderdaad voor azerty zoals grizzlybeer hierboven al zegt.
Misschien bij de fabrikant rechtstreeks proberen.
CaPtAiNCaRnAgE wijzigde dit bericht 04-09-2008 20:24 (18%)
C2D E6600 | P5B-E Plus | 2 *1GB OCZ PC2-6400CL4 | 8800GTX | Dell US 2007WFP
Verder heb ik recent spulletjes daar besteld dus ben ik sowieso bekend.
Ja, heb ik maar waarom een wettelijke verbintenis? Het gaat toch om de garantie die je hebt op je spulletjes? Gaan deze defect dan maakt het toch niet uit welke eigenaar jij bent?quote:CaPtAiNCaRnAgE schreef op donderdag 04 september 2008 @ 20:23:
Heb je de faktuur?
Je hebt sowieso geen enkele wettelijke verbintenis met de shop die hem de kaart verkocht heeft.
Misschien bij de fabrikant rechtstreeks proberen.
Geldt dat overigens voor elke shop? In dat geval is 2ehands kopen (ook al heb je de aankoopbon van de 1e eigenaar) dus totaal nutteloos ivm de garantie toch? (en in mijn geval vanaf nu vele malen minder interessant)
Sirius wijzigde dit bericht 04-09-2008 20:26 (76%)
Canon 30D | EF-S 10-22/3.5-4.5 | EF-S 17-55/2.8IS | EF 85/1.8 | 580EX II | BG-E2N
mockingbird wijzigde dit bericht 04-09-2008 20:24 (81%)
even inspiratieloos..
* YellowOnline is After Sales Manager geweest en heeft 100en RMAs gedaan
Can we have a damn virus post without some Mac zealot coming in and claiming to have the unhackable machine to end all machines? Writing a virus for a Mac is like invading Greenland... you could but why the hell would you want to?
SmartDoDo wijzigde dit bericht 07-09-2008 17:22 (16%)
Reden: Hou het beschaafd svp
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Kippetje
Dat volgt uitdrukkelijk uit artikel 6:251 lid 1 BW (voor de fijnproevers): "Staat een uit een overeenkomst voortvloeiend, voor overgang vatbaar recht in een zodanig verband met een aan de schuldeiser toebehorend goed, dat hij bij dat recht slechts belang heeft, zolang hij het goed behoudt, dan gaat dat reecht over op degene die dat goed onder bijzondere titel verkrijgt."
In normaal Nederlands staat hier dat als je een zaak hebt gekocht met garantie, die garantie mee overgaat op elke opvolgende koper van de zaak. Garantie moet immers geduid worden als een recht waarvan jij schuldenaar bent tegenover de shop. Je hebt niets aan dat recht als je geen eigenaar meer bent van de zaak (immers, wat heb je in godsnaam aan 'recht op garantie op een videokaart' als je die videokaart niet meer hebt?
Het zoveelste voorbeeld van webshops die consumenten grof pakken, helaas.
Reg. datum: 10 mei 2004
Reg. datum: 29 maart 2005
Waarom zouden er tegenwoordig toch overal van de serie nummertjes op staan?quote:Ice_Lord schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:50:
Je kan dus altijd hoe dan ook de webshop/winkel dan makkelijk bedriegen. Leen even van iemand anders een factuur van het zelfde product en je kan garantie claimen terwijl het niet bij die shop is gekocht of buiten garantie is.
En waarom word er steeds meer en meer gekeken (en gedaan) om die serienummers ook op de factuur te verwerken?
De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?
Ik weet niet of alle webshops dit doen, maar het is in ieder geval wel in hun eigen belang óm het te doen.
Net te laat
nare man wijzigde dit bericht 05-09-2008 12:57 (3%)
Drie bezwaren:quote:Ice_Lord schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:50:
Je kan dus altijd hoe dan ook de webshop/winkel dan makkelijk bedriegen. Leen even van iemand anders een factuur van het zelfde product en je kan garantie claimen terwijl het niet bij die shop is gekocht of buiten garantie is.
1° Vind eerst en vooral iemand die exact hetzelfde product heeft gekocht bij die winkel in je kennissenkring. Je kan moeilijk een advertentie plaatsen "Gezocht: iemand die bij winkel X produkt y kocht".
2° Als het serienummer gecontroleerd wordt - wat vaak het geval is - dan werkt dat sowieso niet.
3° Dan breng je de garantie van die persoon in gevaar omdat er een dossier is over dat product. Stel dat het zijne stuk gaat terwijl jouw RMA lopende is; of dat jij een nieuwer model krijgt en die persoon later bij een probleem nog de oude versie opstuurt. In dat geval zullen ze zeggen dat het niet hetzelfde proukt is als hetgene hij bij zijn vorige RMA gekregen heeft.
Edit: ook te laat ivm serienummer
Can we have a damn virus post without some Mac zealot coming in and claiming to have the unhackable machine to end all machines? Writing a virus for a Mac is like invading Greenland... you could but why the hell would you want to?
De vraag komt dan aan de orde of het 'garantierecht' wat anders is dan normale nakoming van de overeenkomst, maar ook het laatste kan voor zover ik zie uitgesloten worden van overdracht.
Moet TS niet bij degene aankloppen die hem de kaart geleverd heeft? Hij heeft namelijk geen deugdelijke kaart geleverd.
jij ook?
Inderdaad, serienummers. Bij ons is de aankoopfactuur niet echt verplicht, aan de hand van het serienummer weten we direct of het product bij ons gekocht is, en of er nog garantie op zit.quote:nsa1984 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:55:
[...]
Waarom zouden er tegenwoordig toch overal van de serie nummertjes op staan?
En waarom word er steeds meer en meer gekeken (en gedaan) om die serienummers ook op de factuur te verwerken?
Kippetje
Reg. datum: 14 maart 2002
Vandaar vaak de geadviseerde keuringen bij de aanschaf van 2de hands auto's en huizen, om bij een dergelijke aankoop profesorische oplossingen aan te tonen alvoerens men tot aanschaf overgaat die conform de wet zijn gerepareerd, niet aan de kwaliteitseisen voldoen etc etc, om zo een "miskoop" te voorkomen of om na de verkoop je gram te halen.
http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/14.htm
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=46761
http://www.consuwijzer.nl...ratuur/Garantie?WT.srch=1
Correct, maar dat probleem speelt niet bij wettelijke garantie in geval van non-conformiteit; deze kan niet onoverdraagbaar gemaakt worden. De "obligatoire" garantie kan dit op zich wel, maar als dit in de AV gebeurt is dit mogelijk een onredelijk bezwarend beding, waardoor de originele koper deze mogelijk kan vernietigen, wat ook de onoverdraagbaarheid opheft.quote:GlowMouse schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:03:
Nare man: dat artikel heeft het over een voor overgang vatbaar recht. Voor overgang vatbaar is volgens de MvA II, Parl. gesch., blz. 933 bijvoorbeeld niet een onoverdraagbaar recht. Wanneer de winkel overdracht van het garantierecht verboden heeft, biedt dat artikel dus geen uitkomst.
De vraag komt dan aan de orde of het 'garantierecht' wat anders is dan normale nakoming van de overeenkomst, maar ook het laatste kan voor zover ik zie uitgesloten worden van overdracht.
Moet TS niet bij degene aankloppen die hem de kaart geleverd heeft? Hij heeft namelijk geen deugdelijke kaart geleverd.
even inspiratieloos..
Recht hebben en krijgen...zucht...
These are my dreams, so simple, so few ~ Dreams we hold in the palm of our hands
Kun je dat toelichten? Ik kwam in het andere topic wel dit stukje tegen:quote:mockingbird schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:41:
[...]
Correct, maar dat probleem speelt niet bij wettelijke garantie in geval van non-conformiteit; deze kan niet onoverdraagbaar gemaakt worden. De "obligatoire" garantie kan dit op zich wel, maar als dit in de AV gebeurt is dit mogelijk een onredelijk bezwarend beding, waardoor de originele koper deze mogelijk kan vernietigen, wat ook de onoverdraagbaarheid opheft.
Art. 6:237 sub e BW zegt: "dat de gebruiker een ongebruikelijk lange of onvoldoende bepaalde termijn voor de nakoming geeft", en dat heeft hier niets mee te maken.quote:Een garantie geeft de eigenaar van een product het recht om iets te vorderen, wanneer het defect is. Het burgerlijk wetboek bepaald dat deze vorderingsrechten overdraagbaar zijn, tenzij de wet zich daar tegen verzet. Het gaar hier om regelend recht. Echter een verkoper die in zijn algemene voorwaarden stel dat de garantie of andere vorderingsrechten niet overdraagbaar zijn, beperkt de inhoud van de overeenkomst. Nu dit op de grijze lijst staat is een dergelijk beding onredelijk bezwarend voor consumenten. (3:6 BW, 3:83 BW en 6:237 sub e BW)
jij ook?
Reg. datum: 02 juni 2001
Reg. datum: 11 december 2004
Wij zullen de garantie afhandeling gewoon op ons nemen, zoals het hoort.
Het einige wat wij van u vragen is dat, de orginele koper een RMA bij ons aanvraagd, aangezien het product in ons systeem op serienummer aan zijn account gekoppeld is.
Het is helaas nog niet mogelijk om producten van het ene account naar een ander account te verplaatsen, dit is een punt wat in ons RMA systeem nog verbeterd moeten worden, zodat dit probleem in de toekomst niet meer van toepassing is.
Wij werken bij ons RMA afdeling met een volledig geautomatiseerd systeem, omdat wij vele RMA's op een dag binnen krijgen en dit moet wel in een georganiseerde stroom werkt worden, want anders wordt het een chaos en moet een klant zeer lang op de afhandeling van zijn RMA wachten.
Ik hoop dat hiermee duidelijkheid is verschaft.
Azerty Hardware
YellowOnline wijzigde dit bericht 06-09-2008 12:48 (98%)
Reg. datum: 11 december 2004
Dit lijkt mij dus ook niet zo'n heel groot probleen.
Reg. datum: 02 juni 2001
Gelukkig verwacht ik niet dat mijn product op korte termijn defect raakt. Dus ik heb goede hoop dat het system dan, mocht het ooit gebeuren, alsnog is gefixed.
Paquito wijzigde dit bericht 06-09-2008 19:35 (16%)
Pagina: 1