Toon posts:

RMA enkel m.b.v. 1e koper videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende:

Ik heb een tijd terug een videokaart van iemand overgenomen en de kaart is in de tussentijd overleden. Ik dus Azerty gemaild voor een RMA en komen zij met het volgende:

" De garantie vervalt officieel als het product doorverkocht wordt, u bent namelijk geen klant van ons, u heeft het product niet bij ons gekocht.
Om u toch te kunnen helpen dient onze klant een rma aanvraag in te dienen zodat wij u alsnog garantie kunnen geven."

Is dat uberhaupt een normale gang van zaken? Het gaat toch om de garantie van het produkt en niet wie het produkt op dat moment heeft?

Op deze manier is 2ehands hardware kopen al helemaal onverstandig.

Verwijderd

Dit lijkt me redelijk grote onzin (natuurlijk in het voordeel van Azerty). Als jij gewoon het bonnetje kan overleggen zou dit niet uit moeten maken. Punt is natuurlijk dat ze jouw als nieuwe klant moeten gaan invoeren vanwege adres, telefoon, e-mail waarop ze je kunnen bereiken. Dit zullen ze wel als argument gebruiken (dat je alleen klant kan zijn als je wat koopt).

Koop anders voor 1 euro een USB stick ofzo en je bent ook klant.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Heb je de faktuur?
Je hebt sowieso geen enkele wettelijke verbintenis met de shop die hem de kaart verkocht heeft.
Lekker handig inderdaad voor azerty zoals grizzlybeer hierboven al zegt.
Misschien bij de fabrikant rechtstreeks proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door CaPtAiNCaRnAgE op 04-09-2008 20:24 ]

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

Verwijderd

Topicstarter
Daarom juist, erg vreemd allemaal.

Verder heb ik recent spulletjes daar besteld dus ben ik sowieso bekend.
CaPtAiNCaRnAgE schreef op donderdag 04 september 2008 @ 20:23:
Heb je de faktuur?
Je hebt sowieso geen enkele wettelijke verbintenis met de shop die hem de kaart verkocht heeft.
Misschien bij de fabrikant rechtstreeks proberen.
Ja, heb ik maar waarom een wettelijke verbintenis? Het gaat toch om de garantie die je hebt op je spulletjes? Gaan deze defect dan maakt het toch niet uit welke eigenaar jij bent?

Geldt dat overigens voor elke shop? In dat geval is 2ehands kopen (ook al heb je de aankoopbon van de 1e eigenaar) dus totaal nutteloos ivm de garantie toch? (en in mijn geval vanaf nu vele malen minder interessant)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2008 20:26 ]

Verwijderd

leesvoer: [RMA] Garantie vervalt als het product 2e hands is?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2008 20:24 ]

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Voor die ene keer dat ik enigszins als autoriteit kan doorgaan: als jij de originele factuur hebt waarmee je kan bewijzen dat je product onder garantie valt dan heb je gewoon garantie. Punt aan de lijn.

* YellowOnline is After Sales Manager geweest en heeft 100en RMAs gedaan

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de reacties!

Verwijderd

Wat een lui. Zeker nog nooit gehoord van nevenrechten.

[ Voor 16% gewijzigd door SmartDoDo op 07-09-2008 17:22 . Reden: Hou het beschaafd svp ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De fabrikant moet gewoon de kaart + serienummer hebben, het zal ze een worst wezen op welke naam de aankoopfactuur staat.

March of the Eagles

Verwijderd

Fabrieksgarantie is een verhaal apart. Ook 'gewone garantie' die je tegenover de verkoper moet uitoefenen gaat over met de zaak.

Dat volgt uitdrukkelijk uit artikel 6:251 lid 1 BW (voor de fijnproevers): "Staat een uit een overeenkomst voortvloeiend, voor overgang vatbaar recht in een zodanig verband met een aan de schuldeiser toebehorend goed, dat hij bij dat recht slechts belang heeft, zolang hij het goed behoudt, dan gaat dat reecht over op degene die dat goed onder bijzondere titel verkrijgt."

In normaal Nederlands staat hier dat als je een zaak hebt gekocht met garantie, die garantie mee overgaat op elke opvolgende koper van de zaak. Garantie moet immers geduid worden als een recht waarvan jij schuldenaar bent tegenover de shop. Je hebt niets aan dat recht als je geen eigenaar meer bent van de zaak (immers, wat heb je in godsnaam aan 'recht op garantie op een videokaart' als je die videokaart niet meer hebt? :? ) dus gaat dat recht automatisch over als je de videokaart verkoopt.

Het zoveelste voorbeeld van webshops die consumenten grof pakken, helaas.

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-01 13:48
Je kan dus altijd hoe dan ook de webshop/winkel dan makkelijk bedriegen. Leen even van iemand anders een factuur van het zelfde product en je kan garantie claimen terwijl het niet bij die shop is gekocht of buiten garantie is.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 17:11
Ice_Lord schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:50:
Je kan dus altijd hoe dan ook de webshop/winkel dan makkelijk bedriegen. Leen even van iemand anders een factuur van het zelfde product en je kan garantie claimen terwijl het niet bij die shop is gekocht of buiten garantie is.
Waarom zouden er tegenwoordig toch overal van de serie nummertjes op staan?
En waarom word er steeds meer en meer gekeken (en gedaan) om die serienummers ook op de factuur te verwerken?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Dat lijkt me moeilijk. Over het algemeen noteren webshops het serienummer van het verkochte onderdeel op de factuur, waarmee het verkochte product uniek te identificeren is en de shop dus altijd kan checken of dát product ook bij hun vandaan komt. Wíe het product dan inlevert, maakt niet uit. De garantie is gekoppeld aan het verkochte apparaat, niet aan de factuur, aan de koopovereenkomst of aan de persoon van de koper.

Ik weet niet of alle webshops dit doen, maar het is in ieder geval wel in hun eigen belang óm het te doen.

Net te laat :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2008 12:57 ]

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ice_Lord schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:50:
Drie bezwaren:

1° Vind eerst en vooral iemand die exact hetzelfde product heeft gekocht bij die winkel in je kennissenkring. Je kan moeilijk een advertentie plaatsen "Gezocht: iemand die bij winkel X produkt y kocht".
2° Als het serienummer gecontroleerd wordt - wat vaak het geval is - dan werkt dat sowieso niet.
3° Dan breng je de garantie van die persoon in gevaar omdat er een dossier is over dat product. Stel dat het zijne stuk gaat terwijl jouw RMA lopende is; of dat jij een nieuwer model krijgt en die persoon later bij een probleem nog de oude versie opstuurt. In dat geval zullen ze zeggen dat het niet hetzelfde proukt is als hetgene hij bij zijn vorige RMA gekregen heeft.

Edit: ook te laat ivm serienummer 8)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nare man: dat artikel heeft het over een voor overgang vatbaar recht. Voor overgang vatbaar is volgens de MvA II, Parl. gesch., blz. 933 bijvoorbeeld niet een onoverdraagbaar recht. Wanneer de winkel overdracht van het garantierecht verboden heeft, biedt dat artikel dus geen uitkomst.
De vraag komt dan aan de orde of het 'garantierecht' wat anders is dan normale nakoming van de overeenkomst, maar ook het laatste kan voor zover ik zie uitgesloten worden van overdracht.

Moet TS niet bij degene aankloppen die hem de kaart geleverd heeft? Hij heeft namelijk geen deugdelijke kaart geleverd.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
nsa1984 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:55:
[...]

Waarom zouden er tegenwoordig toch overal van de serie nummertjes op staan?
En waarom word er steeds meer en meer gekeken (en gedaan) om die serienummers ook op de factuur te verwerken?
Inderdaad, serienummers. Bij ons is de aankoopfactuur niet echt verplicht, aan de hand van het serienummer weten we direct of het product bij ons gekocht is, en of er nog garantie op zit.

March of the Eagles

Verwijderd

Hier wat links wat je misschien kan helpen maar voor zover ik zie/lees is garantie niet per definitie overdraagbaar en dat heeft te maken, zoals ik het lees, men niet kan bekijken in wat voor staat een produkt verkeerd op het moment in een particuliere verkoop. In dit geval zou ik kunnen bedenken, de verkoper waar je hem van hebt gekocht heeft hem lopen OC'en, slecht onderhouden, regels niet in acht genomen voor in/uitnemen produkt uit kast, niet vervoerd in speciaal daarvoor bestemde verpakking ( origineel ) .

Vandaar vaak de geadviseerde keuringen bij de aanschaf van 2de hands auto's en huizen, om bij een dergelijke aankoop profesorische oplossingen aan te tonen alvoerens men tot aanschaf overgaat die conform de wet zijn gerepareerd, niet aan de kwaliteitseisen voldoen etc etc, om zo een "miskoop" te voorkomen of om na de verkoop je gram te halen.

http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/14.htm

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=46761

http://www.consuwijzer.nl...ratuur/Garantie?WT.srch=1

Verwijderd

GlowMouse schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:03:
Nare man: dat artikel heeft het over een voor overgang vatbaar recht. Voor overgang vatbaar is volgens de MvA II, Parl. gesch., blz. 933 bijvoorbeeld niet een onoverdraagbaar recht. Wanneer de winkel overdracht van het garantierecht verboden heeft, biedt dat artikel dus geen uitkomst.
De vraag komt dan aan de orde of het 'garantierecht' wat anders is dan normale nakoming van de overeenkomst, maar ook het laatste kan voor zover ik zie uitgesloten worden van overdracht.

Moet TS niet bij degene aankloppen die hem de kaart geleverd heeft? Hij heeft namelijk geen deugdelijke kaart geleverd.
Correct, maar dat probleem speelt niet bij wettelijke garantie in geval van non-conformiteit; deze kan niet onoverdraagbaar gemaakt worden. De "obligatoire" garantie kan dit op zich wel, maar als dit in de AV gebeurt is dit mogelijk een onredelijk bezwarend beding, waardoor de originele koper deze mogelijk kan vernietigen, wat ook de onoverdraagbaarheid opheft.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

toch gebeurd dit niet enkel in de computer handel zo. Ik heb recent een ervaring met een importeur van high end audio die een kennis van mij een versterker verkocht van 20k. Ik wou die over nemen en volgens de normale voorwaarden zit daar 5 jaar garantie op. De versterkers was op dat moment 1,5 jaar oud. Echter bij navraag bij hun kreeg ik simpelweg te horen 'u bent niet de eerste eigenaar dus geen rest garantie' Wettelijk en ook gezien de verwachte levensduur wetten etc zal dit vast niet kunnen. Maar wat doe je als particulier (met een goede rechtsbijstand verzekering) op het moment dat je schade hebt en het ding gerepareerd moet worden en ze weigeren ? Afdwingen ? maanden bezig zijn ? je gelijk misschien krijgen ? reparatie van maande (nee meneer de onderdelen zijn er nog niet)

Recht hebben en krijgen...zucht...

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:41:
[...]
Correct, maar dat probleem speelt niet bij wettelijke garantie in geval van non-conformiteit; deze kan niet onoverdraagbaar gemaakt worden. De "obligatoire" garantie kan dit op zich wel, maar als dit in de AV gebeurt is dit mogelijk een onredelijk bezwarend beding, waardoor de originele koper deze mogelijk kan vernietigen, wat ook de onoverdraagbaarheid opheft.
Kun je dat toelichten? Ik kwam in het andere topic wel dit stukje tegen:
Een garantie geeft de eigenaar van een product het recht om iets te vorderen, wanneer het defect is. Het burgerlijk wetboek bepaald dat deze vorderingsrechten overdraagbaar zijn, tenzij de wet zich daar tegen verzet. Het gaar hier om regelend recht. Echter een verkoper die in zijn algemene voorwaarden stel dat de garantie of andere vorderingsrechten niet overdraagbaar zijn, beperkt de inhoud van de overeenkomst. Nu dit op de grijze lijst staat is een dergelijk beding onredelijk bezwarend voor consumenten. (3:6 BW, 3:83 BW en 6:237 sub e BW)
Art. 6:237 sub e BW zegt: "dat de gebruiker een ongebruikelijk lange of onvoldoende bepaalde termijn voor de nakoming geeft", en dat heeft hier niets mee te maken.

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hmmm ,goed om te weten. heb zelf ook een tijdje geleden een product overgenomen wat origineel bij Azerty is aangeschaft. Zit ook gewoon drie jaar garantie op. Nu weet ik tenministe wat ik kan verwachten bij deze shop.

• Azerty.nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 09:03

Azerty.nl

Bedrijfsaccount Azerty
Ik heb gisteren met onze RMA afdeling overlegd en zij hebben u inderdaad verkeerd geinformeerd.

Wij zullen de garantie afhandeling gewoon op ons nemen, zoals het hoort.

Het einige wat wij van u vragen is dat, de orginele koper een RMA bij ons aanvraagd, aangezien het product in ons systeem op serienummer aan zijn account gekoppeld is.

Het is helaas nog niet mogelijk om producten van het ene account naar een ander account te verplaatsen, dit is een punt wat in ons RMA systeem nog verbeterd moeten worden, zodat dit probleem in de toekomst niet meer van toepassing is.

Wij werken bij ons RMA afdeling met een volledig geautomatiseerd systeem, omdat wij vele RMA's op een dag binnen krijgen en dit moet wel in een georganiseerde stroom werkt worden, want anders wordt het een chaos en moet een klant zeer lang op de afhandeling van zijn RMA wachten.

Ik hoop dat hiermee duidelijkheid is verschaft.

Azerty Hardware

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Beste Azerty: wat indien de persoon in kwestie dit produkt overkocht van iemand via internet en die persoon in kwestie eigenlijk niet kent? U kan moeilijk verwachten dat de originele eigenaar gecontacteerd wordt om deze RMA af te handelen. Automatisering is onontbeerlijk, doch mag een zekere flexibiliteit ten aanzien van de klant niet belemmeren.

[ Voor 98% gewijzigd door YellowOnline op 06-09-2008 12:48 ]

• Azerty.nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 09:03

Azerty.nl

Bedrijfsaccount Azerty
Het enige wat deze persoon hoeft te doen, is een RMA aan te vragen en het RMA nummer even door te geven voor de rest niets.

Dit lijkt mij dus ook niet zo'n heel groot probleen.

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb zelf geen contactgegevens meer van die man. Wel een bon waar adresgegevens op staan. Dat wordt voor mij dus vrij omslachtig. Eerst een brief per post sturen met de vraag 'goh, kun je even een rma aanvragen'. etc. En dan maar hopen dat hij toevallig niet voor een paar maanden op (werk)reis is o.i.d. Of dat hij het druk heeft en de brief op een stapel beland.

Gelukkig verwacht ik niet dat mijn product op korte termijn defect raakt. Dus ik heb goede hoop dat het system dan, mocht het ooit gebeuren, alsnog is gefixed.

[ Voor 16% gewijzigd door Paquito op 06-09-2008 19:35 ]

Pagina: 1