Hoofdcategorieën
Topicacties

BBG: Richtprijzen graag verlagen

Pagina: 1 2 3 4 5 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 09 april 2004

Wel, pas achteraf aan gedacht om het hier te posten, maar hier dus letterlijk mijn reply bij de laatste BBG:

Pas de prijzen van de systemen eens aan.
Hoeveel mensen kopen een computersysteem van 2000 euro? Je moet al moeite gaan doen en dan nog kom je niet eens aan 1800 euro.
Stel gewoon een game-pc samen voor 1000-1400 euro. Daar zullen veeeeeeeel meer mensen iets aan hebben.

Ook de prijzen van de andere systemen kunnen gerust omlaag gehaald worden.
Geheugenprijzen zijn enorm gekelderd, al lang geleden. Ook processoren en grafische kaarten zijn vergeleken met 2 jaar terug enorm goedkoop.

ben ik het opzich wel mee eens.

een game systeem van 1400 euro zal veel realistischer zijn dan een systeem van 2000 euro voor de meeste mensen/

Reg. datum: 07 december 2004

Wat maakt het uit wat de maximum prijs van een bepaald systeem is: het budget (want dat is het uiteindelijk) wordt lang niet altijd volledig gebruikt, maar als het dan eens een keer "nodig" is, kan het wel (zonder een "grens" te overschreiden). Om een voorbeeld te geven: een workstation kan heel eenvoudig een stevig prijskaartje krijgen, hangt gewoon van het geplande gebruik van het systeem af. Daarbij komt dan nog eens: geheugen/... is nu goedkoop, maar wie zegt dat dat nog zo is over x periode (als DDR3/...gemeengoed geworden is, dat hoeft niet perse even goedkoop als DDR2 te worden).

quote:
yakuzi2004 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:58:
Wat maakt het uit wat de maximum prijs van een bepaald systeem is: het budget (want dat is het uiteindelijk) wordt lang niet altijd volledig gebruikt, maar als het dan eens een keer "nodig" is, kan het wel (zonder een "grens" te overschreiden). Om een voorbeeld te geven: een workstation kan heel eenvoudig een stevig prijskaartje krijgen, hangt gewoon van het geplande gebruik van het systeem af. Daarbij komt dan nog eens: geheugen/... is nu goedkoop, maar wie zegt dat dat nog zo is over x periode (als DDR3/...gemeengoed geworden is, dat hoeft niet perse even goedkoop als DDR2 te worden).
Men probeert nog altijd het budget volledig te gebruiken. Ik heb nog geen pc gezien van onder de 1700 euro. Met een game-pc van 1400 euro zul je die grens "nooit" overschrijden als je wat je best doet.

Maar vooral het concept van een "high-end game-pc" stoort mij. Daar spreek je amper mensen mee aan. Een game-pc voor een meer redelijk budget zal veel nuttiger zijn.
Men kan beter een systeem samen stellen voor 1200 euro en dan tegelijkertijd kort alternatieven aanhalen voor de meer gefortuneerde gamer. Het is veel gemakkelijker om upgrades voor te stellen dan minder goede alternatieven voor te stellen imho.

Acties: [view][quote]

Door: Ed_L
Moderator MSH & VB / BBG'er
Shut up woman, get on my horse
Reg. datum: 29 januari 2006

Je kunt dan beter om een extra categorie vragen. De high end blijft, daar is gewoon veel vraag naar. Maar wellicht is het een idee om een budget gamebak erbij te zetten.

P3 450MHz-P4 1,8GHz-P4 2,4GHz-Athlon64 3500+-Athlon64 X2 4400+-E8400-Q9550-i7 860
Riva TNT2-GF4 Ti 4600-9600Pro-X1900CF-8800GTS512-HD4850-HD4870-HD4890-HD5870
specs-blog

Zelfs daar netwerken?
Reg. datum: 17 februari 2004

De prijzen zijn inderdaad deprecated en daarvan gaan we waarschijnlijk nog meer last hebben. De tijd dat je duizenden euro's moest spenderen aan een computer om iets minder lang op een zandlopertje in Office te moeten wachten, is lang voorbij. Het verzadigingspunt werd sinds het jaar 2000 duidelijk. De gemiddelde thuisgebruiker heeft genoeg aan 1 GHz Athlon, 512MB ram,... voor Windows XP, Office,...

De grote prijzenslagen, Intel versus AMD, nVidia versus ATI, Via chipsets versus andere chipsets,... Na veel concurrentie is het vandaag mogelijk om een goede Core 2 Duo E8000 serie processor, 4GB ram, kast, voeding, harde schijf, DVD-brander en bv een 3850 grafische kaart voor 500 euro (alternate prijzen) te halen.

Als je het budget naar 750 euro optrekt, dan kan je systeem al royaler afwerken en zwaarder grafische kaart kan er ook bij. Met 1000 euro kan je een systeem met vette specs maken. Boven 1000 euro is al snel over-the-top. De BBG-lezer kan nog altijd een hoop zelfgekozen onderdelen erbij smijten om zijn budget op te krijgen.

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8 | EOS D60 & Sigma 70-210mm/2.8 APO | Minolta X-700, MD 28mm/2.8, MD 50mm/1.7

quote:
Ed_L schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:19:
Je kunt dan beter om een extra categorie vragen. De high end blijft, daar is gewoon veel vraag naar. Maar wellicht is het een idee om een budget gamebak erbij te zetten.
Mag ik dan vragen waarvan je haalt dat daar veel vraag naar is?
Ik zit ook op andere fora waar vaak naar het samenstellen van nieuwe pc's word gevraagd.
En percentueel gezien zal het game-systeem van "minder dan"/ "rond de" 1000 euro (excl. scherm) verreweg het meest gevraagde zijn.

Ik trek dan ook zeer zwaar in twijfel dat een high-end categorie meer gevraagd zou zijn dan een prijs/kwaliteit (om het zo te noemen) categorie.

Ook omdat zo'n high-end pc weinig doordacht is imho.
Daarmee bedoel ik dat het beter is om je pc om de zoveel tijd te gaan upgraden.
Ik speel nog altijd alle games op max (buiten crysis/ @1440*900) met mijn E6300, 2GB, X1800xt.
Maar dat terzijde.

Phate-13 wijzigde dit bericht 02-09-2008 20:02 (15%)

carpe noctem
Reg. datum: 05 februari 2001

Ik zie de reactie van een desbetreffende mod graag tegemoet. 2.000 euro is imo ook echt zware overkill.

Odium Generis Humani

houd van de zware metalen
Reg. datum: 06 juni 2006

natuurlijk als je rekent met scherm en dergelijke. dan kan je al dichter bij die 1700 komen. voor een gamebak (dus de bak alleen) is 1000-1400 dik voldoende

Nu ik toch bezig ben:
Mijn persoonlijke mening is ook dat de randapparatuur, des te meer dan de rest, een persoonlijke keuze is en dat een boxen/muis/toetsenbord dus niet thuis horen in deze guide.
(Ook weer des te meer omdat ik er van uit ga dat de meeste personen die deze guide gebruiken wellicht al een muis/toetsenbord/geluidssysteem hebben.)

Ook omdat het budget hiervoor ook enorm kan variëren.
Als je een Z-5500 neemt samen met een G15-toetsenbord en dergelijke, dat is een gigantisch verschil tov een goedkoop 2.0 setje en een standaard logitech toetsenbord (wat ook meer dan goed genoeg is voor de meeste personen!!!)

Ook de geluidskaart kan onder deze categorie worden opgenomen.
De meeste personen willen geen of hebben niets aan een geluidskaart.

Voorbeeldje: Deze pc is meer dan goed genoeg voor de meeste mensen.
De keuze qua scherm/toetsenbord/muis/geluidskaart/boxen, omdat dat iets persoonlijk is word opengelaten:

* Scythe Mugen “Infinity”. Id 10520Stukprijs ¤ 36,12

* Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775, OEMId 73103Stukprijs ¤ 138,92

* GigaByte GA-EP45-DS3,RetailId 79513Stukprijs ¤ 104,78

* Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 1Id 72197Stukprijs ¤ 63,47

* PowerColor Radeon HD4870,512MB, GDDR5, PId 84223Stukprijs ¤ 227,92

* Kingston KVR800D2N5K2/4G,4096MB, DDR2, PId 59299Stukprijs ¤ 64,32

* Corsair CMPSU-520HXEU, 520 Watt, RetailId 10516Stukprijs ¤ 79,85

* Antec P180, Zwart, zilverId 3355Stukprijs ¤ 110,16

En je komt op een totaal van slechts 825,54 euro.
En hier zou zelfs nog meer op bespaard kunnen worden door bv een Antec Sonata III te nemen.
Als je hier dan toch nog de randapparatuur aan wil toevoegen:
+ 100 euro speakers
+ 50 euro muis
+ 30 euro toetsenbord
+ 200-250 euro scherm

Zo kom je op 1200-1250 euro uit. (Of eerder 1150 met de Antec Sonata III)

Phate-13 wijzigde dit bericht 02-09-2008 21:20 (51%)

1. Controleer de kabel!
Reg. datum: 08 augustus 2000

Het staat je toch vrij de varieren in de onderdelen van de BBG? Het is een richtlijn, zodat je ergens een start hebt.

Maar gedeeltelijk ben ik het toch eens. De studentenbak bewijst dat er van het basissysteem nog best veel af kan en er toch nog keuze overblijft.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Door: Ed_L
Moderator MSH & VB / BBG'er
Shut up woman, get on my horse
Reg. datum: 29 januari 2006

quote:
Phate-13 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:59:
[...]

Mag ik dan vragen waarvan je haalt dat daar veel vraag naar is?
Aantallen reacties van mensen die zeggen te willen kopen / hebben gekocht n.a.v. de BBG? Natuurlijk willen een hoop mensen voor minder, maar vaak lees je dan ook dat ze geen nieuwe kast, monitor, muis, tobo, speakerset willen. En dan komt het budget ineens wel heel erg dicht bij dat van de FP.

P3 450MHz-P4 1,8GHz-P4 2,4GHz-Athlon64 3500+-Athlon64 X2 4400+-E8400-Q9550-i7 860
Riva TNT2-GF4 Ti 4600-9600Pro-X1900CF-8800GTS512-HD4850-HD4870-HD4890-HD5870
specs-blog

Reg. datum: 13 januari 2008

Een Basissysteem van 600 euro is ook best vreemd.
Ik denk dat er veel meer vraag is naar een budget systeem van 300/400 euro.

Door: TERW_DAN
Moderator Harde waren
Bijna kerstmis
Reg. datum: 01 juni 2001

Mwah, verlagen lijkt me niet echt nodig. Als je een iets beperkter budget hebt kun je altijd kijken wat evt een stapje lager kan.

¤2000 voor een pc vind ik niet eens zo gek, als je bedenkt dat daar ook een monitor en dergelijke bijzit. Vanuit m'n eigen situatie gezien, als ik een budget heb van 1400 euro en daar de prijs van de monitor afhaal, dan blijft er 150 euro over voor een computer... Wat ik daarmee wil zeggen, het is maar net waar je je geld aan uit wil geven.

TERW_DAN wijzigde dit bericht 02-09-2008 21:25 (8%)

Persoonlijk vind jij dat niet echt nodig. En met een scherm van 1250 euro verbaast me dat niets.
Maar waar denk je dat de grootste doelgroep zit? Rond de 2000 euro of rond de 1200 euro?

En zoals ik al zei: Het is gemakkelijker om wat toe te voegen dan wat weg te halen imho.

Reg. datum: 04 september 2002

quote:
Phate-13 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:12:
(Ook weer des te meer omdat ik er van uit ga dat de meeste personen die deze guide gebruiken wellicht al een muis/toetsenbord/geluidssysteem hebben.)

(wat ook meer dan goed genoeg is voor de meeste personen!!!)

De meeste personen willen geen of hebben niets aan een geluidskaart.

Help the poorest people in the world work their way out of extreme poverty. One.org - YouTube Promo *updated

carpe noctem
Reg. datum: 05 februari 2001

quote:
Terw_Dan schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:24:
Mwah, verlagen lijkt me niet echt nodig. Als je een iets beperkter budget hebt kun je altijd kijken wat evt een stapje lager kan.

¤2000 voor een pc vind ik niet eens zo gek, als je bedenkt dat daar ook een monitor en dergelijke bijzit. Vanuit m'n eigen situatie gezien, als ik een budget heb van 1400 euro en daar de prijs van de monitor afhaal, dan blijft er 150 euro over voor een computer... Wat ik daarmee wil zeggen, het is maar net waar je je geld aan uit wil geven.
De BBG is dan ook niet echt voor mensen als jij samengesteld, maar meer voor het grotere publiek met minder kennis van hardware, lijkt me. Dat ze er dan een die-hard gamebak optie bijzetten met echt brute overkill, gewoon voor de lol en omdat het interessant zou zijn voor ons met meer hardware knowledge :)

Odium Generis Humani

Door: ACM
Devver / Serveradmin
Werkt hier
Reg. datum: 20 januari 2000

quote:
Phate-13 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:26:
Hoeveel mensen kopen een computersysteem van 2000 euro? Je moet al moeite gaan doen en dan nog kom je niet eens aan 1800 euro.
Stel gewoon een game-pc samen voor 1000-1400 euro. Daar zullen veeeeeeeel meer mensen iets aan hebben.
Als je de monitor, (het dure) toetsenbord, muis etc wegdenkt van het game systeem is ie ook zo'n 1200 euro. Dus op zich doen ze precies wat hier voorgesteld lijkt te worden.
Verder kan je doorgaans ook prima gamen op de multimedia pc, 't is niet zo dat je alleen maar op de game pc kan gamen. Als je daar de tv-kaart en blu-ray speler uit gooit heb je zat 'budget' over om een dikkere videokaart in te stoppen en dan heb je een heel behoorlijke game pc van zo'n 1200 euro. Toch?

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

quote:
ACM schreef op woensdag 03 september 2008 @ 07:28:
[...]

Als je de monitor, (het dure) toetsenbord, muis etc wegdenkt van het game systeem is ie ook zo'n 1200 euro. Dus op zich doen ze precies wat hier voorgesteld lijkt te worden.
Verder kan je doorgaans ook prima gamen op de multimedia pc, 't is niet zo dat je alleen maar op de game pc kan gamen. Als je daar de tv-kaart en blu-ray speler uit gooit heb je zat 'budget' over om een dikkere videokaart in te stoppen en dan heb je een heel behoorlijke game pc van zo'n 1200 euro. Toch?
Euhm, neen?
Excuseer, maar nu zit je er toch volledig langs.
Kijk naar mijn post waarin ik een voorbeeld-systeem heb samengesteld.
Daar kom ik op 1200 euro voor een game-pc MET randapparatuur die meer dan goed genoeg is voor de meeste personen.

Moderator Harde waren
Bijna kerstmis

quote:
Phate-13 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:32:
[...]

Euhm, neen?
Excuseer, maar nu zit je er toch volledig langs.
Kijk naar mijn post waarin ik een voorbeeld-systeem heb samengesteld.
Daar kom ik op 1200 euro voor een game-pc MET randapparatuur die meer dan goed genoeg is voor de meeste personen.
Maar daarmee heb je dan toch gewoon het multimedia systeem?

quote:
Terw_Dan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:39:
[...]

Maar daarmee heb je dan toch gewoon het multimedia systeem?
Euhm, nee?
En zoals ik al zei: de prijzen van alle systemen zouden omlaag moeten.
Het multimedia-systeem kan ook gerust een stuk goedkoper.

Moderator Harde waren
Bijna kerstmis

quote:
Phate-13 schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:44:
[...]

Euhm, nee?
En zoals ik al zei: de prijzen van alle systemen zouden omlaag moeten.
Het multimedia-systeem kan ook gerust een stuk goedkoper.
Waarom nee?
Als ik kijk naar de hardware waar je mee aankomt is die in grote mate vergelijkbaar met het multimedia systeem.

En wel, screw it.
Als geilen op de specs van high-end-gamepc's en zoveel mogelijk geld uitgeven hetgene is wat telt, dan zit ik hier verkeerd.
Ik dacht dat de BBG voor de gemiddelde persoon die een pc gaat aanschaffen bedoelt was en niet voor personen die zoiezo al 1200 euro aan een scherm uitgeven.

Als men hier niet wil snappen dat de gemiddelde gamer eerder 1000 euro dan 2000 euro aan een gamesysteem uitgeeft.
Ofdat een basissysteem basis moet zijn en niet een low-end game-pc en dat een multimediasysteem geen HD4850 nodig heeft of een blu-ray-brander (in godsnaam, het is een multimediapc, geen game-pc of htpc)

En simpelweg zeggen, "ja maar, men kan er toch een minder goede grafische kaart insteken en de blu-ray brander weglaten." --> Zo werkt het niet!
De persoon die niets van pc's weet, die zal niet weten dat een zwakkere grafische kaart ook meeeeeeer dan goed genoeg is als hij geen/weinig spelletjes speelt en de kans bestaat ook dat deze niet zal weten of hij/zij een blu-ray-brander nodig heeft of niet. De persoon die weet dat hij een blu-ray-brander nodig heeft zal dit er wel aan toevoegen, maar laat het standaard toch achterwege!

quote:
Terw_Dan schreef op woensdag 03 september 2008 @ 11:46:
[...]

Waarom nee?
Als ik kijk naar de hardware waar je mee aankomt is die in grote mate vergelijkbaar met het multimedia systeem.
Ik zeg toch, het multimediasysteem zou een stuk goedkoper moeten!
Wat voor iets is het nu als je multimediasysteem (als je het een beetje aanpast) voor de meeste mensen eigenlijk het game-systeem is dat ze zoeken. Maak dan dadelijk een fatsoenlijke game-pc.
Maar vooral: zie bovenstaande post van mij.

Phate-13 wijzigde dit bericht 03-09-2008 11:54 (4%)

____(>^^(>0o)>____

Ik snap het probleem niet echt helemaal. Het is een richtlijn met de 'beste' spullen van het moment, dat (afaik) altijd binnen de 2000 euro valt. Vind je 1400 genoeg, kan je toch zelf de videokaart, de monitor or whatever wijzigen naar een wat goedkopere, het is een richtlijn voor een 'highend' game systeem.

Alles kan goedkoper, maar wordt opeens geheugen weer duurder of komen er nieuwe 'beesten' op de markt qua videokaarten moet het budget weer omhoog om het weer op te vullen.

Daarbij, een gemiddeld gamer zal niet alles vervangen, zal waarschijnlijk al een keyboard hebben of een monitor of weet ik veel. Dan zit je direct al lager (speakerset bv) en kan je zelf wat spelen met de overige producten (24inch ipv 22 etc). Dat zit nu allemaal in de 2000 euro, haal het eruit en die '1400 euro is veel realitischer' gaat ook gewoon op. Beetje race-gamer zal natuurlijk ook een G25 nodig heben, beetje flightsim freak wil minimaal 2 schermen en een shooter wil vooral een top muis/keyboard/muismat.

SinergyX wijzigde dit bericht 03-09-2008 12:02 (8%)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1 2 3 4 5 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: