Oke. Voor alle duidelijkheid even een samenvatting.
Na controle bleek dat ikzelf Exchange 2003 SP1 draaide. Onzorgvuldig van mij om dit niet eerder te controleren, maar dit terzijde.
Na installatie van SP2 voor Exchange 2003 en de mobile administrator kit heb ik alle instellingen voor active sync, in IIS, weer terugezet naar mijn oude -met windows mobile werkende- configuratie. Dit betekend concreet: geen SSL, dus ook geen certificaten. van OWA, OMA het windowsregister etc. ben ik afgebleven deze stonden toch al correct ingeregeld.
Na controle bleek dat in ieder geval de apparaten op basis van Windows Mobile (v.a. 2003) -weer, dan wel nog steeds- werkten.
Natuurlijk staan op mijn router de nodige poorten open, dit geld ook voor mijn firewall. Dit zijn o.m. 80 en 443 maar ook 444 en 4125. Deze laatste twee zijn -volgens mij- voor EAS niet nodig. Om te testen is het wel handig om ze open te zetten. Kunnen later altijd weer dicht.
Uiteindelijk het niet werkende exchange account op de iPhone gewist, de gmail account erop tijdelijk uitgeschakeld. iPhone gereboot. Een nieuw Exchange-account aangemaakt.De twee eerste waarschuwingen genegeerd die betrekking hebben op het certificaat dat niet gevonden word. N.B.: dit word niet gevonden omdat er nog niet om een serveradres is gevraagd door de iPhone. De iPhone stelt het adres zelf samen uit domein/e-mailadres. Dit gaat soms goed, maar lang niet altijd. De buitenkant van de server hoeft niet noodzakelijkerwijs onder het zelfde domein bereikbaar te zijn.
Na deze waarschuwingen mag je dan zelf je serveradres invoeren. Een waarschuwing over certificaten kreeg ik nu niet. De iPhone melde na enige tijd (20 wellicht 25 seconden) dat de exchange-acoount was gecontroleerd. In het volgende scherm aangegeven e-mail te syncen (contacten en agenda nog even uitgelaten). De mail client geopend, die was nog steeds leeg, ik had het ophalen namelijk in een eerder stadium op "Handmatig" gezet. In de mailclient op ophalen getikt. Vervolgens kwam klakkeloos mijn mail binnen.
Conclusie: Een al werkende EAS situatie zou voldoende moeten zijn om te kunnen syncen MAAR Controleer of SP2 voor Exchange 2003 daadwerkelijk is geinstalleerd. Ik maakte deze bijzonder genante fout (van de orde "Of je steekt de stekker erin...") omdat op mijn SBS 2003 SP2 is geinstalleerd. Maar ja, dat is natuurlijk een andere server en dus een ander software pakket. Het enige wat ik tot mijner verdediging zou kunnen aanvoeren is dat patches wel automatisch werden gedownload, maar goed...
Wat betreft het werken met certificaten: ik werk dus nu zonder. Of ik in de iPhone het schuifje wel o f niet op SSL moet zetten is opportuun. Deze keuze heb ik niet gemaakt tijdens het invoeren van de credentials. De iPhone kiest deze instelling dus gewoon zelf. Wellicht staat deze standaard aan maar wordt uitgeschakeld bij de constatering dat er geen SSL verbinding is.
Wat ik (nog) niet heb gecontroleerd, maar wat feitelijk nu dus geen probleem zou moeten zijn is het werken met certificaten. Self signed certificaat gewoon e-mailen naar de iPhone en installeren. Vervolgens in ISS onder Microsoft Exchange ActiveSync Basic SSL aanzetten. Ik zal hier op een later tijdstip nog naar kijken, maar houd het nu even voor gezien.
Het handmatige syncen heb ik overigens direct weer omgezet naar push. Dit werkt vrijwel zonder vertraging. De mail komt praktisch tegelijkertijd op de desktop en op de iPhone binnen.