pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+
Reg. datum: 02 november 2004
Er is dus meer dan genoeg vermogen beschikbaar om de peltier te voeden.
2x een rail van respectievelijk 16A en 15A, 192 watt en 180watt
Terwijl de peltier 180watt of 360 watt is
Als de keuze op de 2e valt, word het zeer critisch of het wel gaat slagen.
En waarom zou je een 12volt voeding kopen/bouwen als je een PSU voeding hebt liggen?
Een paar dikke kabels aan de 12volt knopen en een dummyload aan de 3,3 en 5 volt hangen
Dat zou opzich wel gaaf zijn!, uiteraard kan je bij een dumpshop een flinke 12volt voeding kopen voor 4 of 5 tientjes.
Minimaal kan ik sowieso 180 watt van 1 rail trekken, met een maximum 372 watt van de gehele voeding
Ik durf er geld op in te zetten dat er voedingen die zijn die spontaan in rook op gaan, na een paar uur in rook op gaan, of hele andere spanningen gaan genereren dan 12 Volt.quote:unknown_road schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:22:
koppel je ze aan elkaar dan zal er een stroom gaat lopen van de ene +12 naar de andere +12.
All your women are belong to me.
Voedingen kun je aan elkaar koppelen met 2 diodes, helaas verlies je dan wel 0,7 volt als het niet meer is.
Het mooiste zou zijn om twee voedingen te hebben die je binnenin met een potmeter kunt regelen, dan kun je ten eerste de spanningsval over de diode compenseren en ten tweede kun je ze zo op elkaar afregelen dat ze beide de helft van de stroom leveren.
Er staat me ook iets bij van voedingen die extra draden hebben die naar de atx connector gaan, van die draden lezen ze de spanning uit om zo de spanningsval over de draad te compenseren, zo'n voeding kun je ook gemakkelijk aanpassen.
I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog
Het probleem met de diodes kun je natuurlijk oplossen door germanium diodes te gebruiken deze hebben een spanningsval van ongeveer 250 mV. Op 11.75V moet dat TEC element wel kunnen draaien lijkt me.quote:bobo1on1 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:42:
Dat zal wel meevallen, de tegenkoppeling regelt de voeding gewoon terug zodat hij helemaal geen stroom levert.
Voedingen kun je aan elkaar koppelen met 2 diodes, helaas verlies je dan wel 0,7 volt als het niet meer is.
Het mooiste zou zijn om twee voedingen te hebben die je binnenin met een potmeter kunt regelen, dan kun je ten eerste de spanningsval over de diode compenseren en ten tweede kun je ze zo op elkaar afregelen dat ze beide de helft van de stroom leveren.
Er staat me ook iets bij van voedingen die extra draden hebben die naar de atx connector gaan, van die draden lezen ze de spanning uit om zo de spanningsval over de draad te compenseren, zo'n voeding kun je ook gemakkelijk aanpassen.
Ah dude jij moet weer een probleem maken van 1 m
peeter123 wijzigde dit bericht 09-07-2008 13:33 (5%)
Amd Athlon 64 3500+ @ 4200+ San Diago | 1 GB Twinmos | EVGA Geforce 7900GS | Specs | Join het DPC Whatpulse team | Dream as if you will live forever, live as if you will die today!
Specs Desktop Specs Notebook Consoles: 4x XBoX 360 - PSP - PS3
Maar een TEC heeft ook een maximaal voltage wat je echt niet overschrijden moet, doe je dat wel maak je de TEC stuk en heb je ineens een heel stuk minder koeling. Hou je daarom altijd bij de waardes die een TEC heeft op papier.
SupermarktExpert. | Gratishosting met PHP
Er is duidelijk een rail1 en rail2 aangegeven, ik zal morgen verder onderzoeken of dit daadwerkelijk 1 rail is.quote:DaWaN schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:15:
Veel voedingen waar op het label een gesplitte 12V staat hebbe gewoon intern maar 1 12V lijn en die kun je dus prima aan elkaar hangen.
@unknown_road, waarom zou er een stroom van 12+ naar 12+ lopen? Het potentiaalverschil van +12 naar 0 is toch veel groter?
Zoals in het plaatje aangegeven:
+12 +12 --> peltier --> 0 volt
Als ik jou was zou ik het gewoon een paar uur proberen met een weerstandsbelasting ofzo, in het ergste geval blaas je dan enkel je voeding op
The human race's continued survival is solely based on the true intelligence of less than 5% of the population | room control
Reg. datum: 24 juli 2003
Er zijn 2 mogelijkheden:quote:jens17 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 00:38:
[...] Er is duidelijk een rail1 en rail2 aangegeven, ik zal morgen verder onderzoeken of dit daadwerkelijk 1 rail is.
@unknown_road, waarom zou er een stroom van 12+ naar 12+ lopen? Het potentiaalverschil van +12 naar 0 is toch veel groter?
Zoals in het plaatje aangegeven: +12 +12 --> peltier --> 0 volt
1 - Onwaarschijnlijk: Er zitten 2 onafhankelijke 12V voedingen in de unit. In dit geval zullen de 12V spanningen nooit exact hetzelfde zijn. Bij het aan elkaar koppelen (parallel schakelen) gaat er een vereffenings stroom lopen die afhankelijk is van de verschilspanning en de weerstand I = U / R.
Aangezien R bijna 0 is, is de vereffeningsstroom ook bij een heel lage verschilspanning al zeer groot. Daarom kun je voedingen nooit zomaar parallel zetten, ze moeten er speciaal op gebouwd zijn.
2 - Zeer waarschijnlijk: Er zit maar 1 12V voeding in de unit, de 2 'rails' zijn gewoon afkomstig uit dezelfde voeding. Geen probleem hier.
Ik betwijfel ten zeerste of een 360W atx voeding zijn volledige vermogen op alleen de 12V kan leveren. Het lijkt me dat je niet meer dan 15A af mag nemen op de 12V.
En die geranium diodes bloeien ook altijd erg mooiquote:peeter123 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 22:53:
[...]
Het probleem met de diodes kun je natuurlijk oplossen door geranium diodes te gebruiken deze hebben een spanningsval van ongeveer 250 mV. Op 11.75V moet dat TEC element wel kunnen draaien lijkt me.
Ik denk dat je germanium bedoelde..
Het gehele vermogen van de voeding bedraagt 460 watt. De 360 watt is het opgetelde vermogen beide 12V rails. Namelijk 15A en 16A (31*12=360)quote:joopv schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 07:20:
[...]
Er zijn 2 mogelijkheden:
1 - Onwaarschijnlijk: Er zitten 2 onafhankelijke 12V voedingen in de unit. In dit geval zullen de 12V spanningen nooit exact hetzelfde zijn. Bij het aan elkaar koppelen (parallel schakelen) gaat er een vereffenings stroom lopen die afhankelijk is van de verschilspanning en de weerstand I = U / R.
Aangezien R bijna 0 is, is de vereffeningsstroom ook bij een heel lage verschilspanning al zeer groot. Daarom kun je voedingen nooit zomaar parallel zetten, ze moeten er speciaal op gebouwd zijn.
2 - Zeer waarschijnlijk: Er zit maar 1 12V voeding in de unit, de 2 'rails' zijn gewoon afkomstig uit dezelfde voeding. Geen probleem hier.
Ik betwijfel ten zeerste of een 360W atx voeding zijn volledige vermogen op alleen de 12V kan leveren. Het lijkt me dat je niet meer dan 15A af mag nemen op de 12V.
Om dus een conclusie te binden aan jullie antwoorden:
Als de rails fysiek aan elkaar zitten:
Los solderen, dikke kabel aan PSU naar de peltier toe en een dummyload aan de 3,3 en 5V
Het totale vermogen is nu door de 12V op te nemen, namelijk 360W
Als de rails fysiek gescheiden zijn
Kunnen er 2 situaties voordoen:
- Het vermogen word nagenoeg 50-50 gebalanseerd. bij een opname van 300 watt krijgt elke rail 150 watt (bij benadering, het zal nooit gelijk zijn)
- De zekering springt bij een te zware belasting, dit duidt erop dat er teveel van 1 rail gevraagt wordt. Als er met dat vermogen geen resultaat bereikt wordt, zal ik moeten uitwijken naar een 12V voeding bij een dumpzaak.
Iemand hier iets op aan te merken? 
Ik heb nog een C64 met spelletjes e.d. en een Sega game gear met spellen liggen. Interesse? Mailadres in mijn profiel.
Reg. datum: 24 juli 2003
Ja,quote:jens17 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 13:51:
[...]Als de rails fysiek gescheiden zijn
Kunnen er 2 situaties voordoen:
- Het vermogen word nagenoeg 50-50 gebalanseerd. bij een opname van 300 watt krijgt elke rail 150 watt (bij benadering, het zal nooit gelijk zijn)
- De zekering springt bij een te zware belasting, dit duidt erop dat er teveel van 1 rail gevraagt wordt. Als er met dat vermogen geen resultaat bereikt wordt, zal ik moeten uitwijken naar een 12V voeding bij een dumpzaak.
Iemand hier iets op aan te merken?
Er treedt zeker geen balancering op als je 2 onafhankelijke voedingen domweg parallel zet (als ze er niet speciaal voor gebouwd zijn). Reden heb ik hierboven al aangegeven,
In het gunstigste geval schakelt een van de voedingen af of springt er een zekering vanwege overbelasting, in het ongunstigste geval fikt de voeding af.
En dat nog voordat je een belasting aangesloten hebt.
joopv wijzigde dit bericht 09-07-2008 19:46 (4%)
0,002 Ohm ofzo, tussen draden van hetzelfde contact, als draden van een andere rail.
Die travotjes die je bedoelt zijn daar nergens in de buur te bekennen!
Reg. datum: 11 september 2002
Dit is 1 volledig hypothetische oplossing; waar denk je zo'n dikke germanium diodes tegen redelijke prijs vandaan te halen?quote:peeter123 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 22:53:
[...]
Het probleem met de diodes kun je natuurlijk oplossen door germanium diodes te gebruiken deze hebben een spanningsval van ongeveer 250 mV. Op 11.75V moet dat TEC element wel kunnen draaien lijkt me.
offtopic:
Ah dude jij moet weer een probleem maken van 1 m
Als je nou dikke Schottky diodes bedoelde>uit defecte PSU slopen>je zult ze trouwens moeten koelen.
Waardoor 1 lijn zwaarder belast wordt en daar de spanning iets van inzakt en dus die andere diode wel door gaat laten, zo houdt het elkaar in standquote:unknown_road schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 20:46:
diodes werken imo nooit om 2 lijnen aan elkaar te knopen. 1 lijn veroorzaakt een hogere spanning bij de uitgang dan de andere waardoor er een maar een miniem tot zelfs negatief potentiaal over de 2e diode staat waardoor die geen stroom doorlaat.
Amd Athlon 64 3500+ @ 4200+ San Diago | 1 GB Twinmos | EVGA Geforce 7900GS | Specs | Join het DPC Whatpulse team | Dream as if you will live forever, live as if you will die today!
Ik zie aan jullie replys dat het niet zo heel simpel is om ze te combineren, mits ze niet hardwarematig gescheiding zijn.
Ik ga het sowieso proberen
Even iets anders, ik wil hiermee straks een 300 watt peltier gaan voeden en ik me heb me al aardig ingelezen dat er een AARDIGE kabel nodig is.
Zijn deze kabels simpelweg bij de hubo te verkrijgen?, wat moet de dikte van de kabel en de kern zijn? voor een vermogen van 12A bij 12V
Reg. datum: 13 juli 2005
2.5mm2 kabel kan 20ampere door. @12vquote:jens17 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 20:59:
Hoewel ik moet melden dat mijn project even in de ijskast heeft gestaan omdat ik op vakantie was naar het heerlijke Portugal!
Ik zie aan jullie replys dat het niet zo heel simpel is om ze te combineren, mits ze niet hardwarematig gescheiding zijn.
Ik ga het sowieso proberen,dan moet er maar een zekering doorschieten.
Even iets anders, ik wil hiermee straks een 300 watt peltier gaan voeden en ik me heb me al aardig ingelezen dat er een AARDIGE kabel nodig is.
Zijn deze kabels simpelweg bij de hubo te verkrijgen?, wat moet de dikte van de kabel en de kern zijn? voor een vermogen van 12A bij 12V
Dit is gewoon de standaard dikke luidspreker kabel
ASUScommando e4300 ultra120extreme