Ik heb zelf een tijdje zelfbouw electrostaten gebruikt. Daarnaast heb ik een aantal experimenten gedaan met statorafstanden en verschillende isolatie. Allemaal om het rendement hoger te maken. In mijn geval had ik mijn electrostaten dusdanig slecht gebouwd dat ik een 800 Watt versterker nodig had om fatsoenlijk te draaien. Dat heeft me uiteindelijke 2 trafo's gekost..
Als hoogspanningsunit voor experimenten heb ik een "opgevoerde" vliegenmepper gebruikt. heel simpel door de ontlaadweerstand te verwijderen.
Precies en schoon bouwen zijn hele belangrijke dingen. Een esl is heel gevoelig voor vuil, houtlijm morsen kan je hele esl paneel waardeloos maken. Houtlijm geleid namelijk, ook al zou je zeggen van niet! Met dit soort hoge spanningen treden er effecten op die je nooit eerder hebt gezien.
De beste resultaten heb ik behaald met een plaat gefreesd trespa (geweldige isolator):
Een hybride oplossing is voor thuis gebruik naar mijn mening de beste optie. Fullrange panelen zijn vrij groot en onhandelbaar. Voor de lagere tonen kun je het beste een woofer pakken in dipool opstelling. Dit betekend dat je de achterkant open laat en er dus geen kast omheen bouwt. Het creeërd een zelfde transparant geluidsbeeld als de esl zelf en sluit dus gewoon goed aan. Je zult de lage tonen echter wel elektronisch moeten corrigeren. Het kan dus zijn dat je twee woofers per speaker nodig hebt. Dan kom je heel dicht bij de opstelling die ik nu in gebruik heb:
2x 12" woofer + een breedbander.
De breedbander kan ik jouw geval eenvoudig worden vervangen door een electrostaat.
Tip: als je tussen je hoogspanningsunit en je membraam een kleine condensator plaatst met daaraan parallel een neon lampje, je kunt dan zien of je membraam geladen wordt, opgeladen is of lekt. De frequentie van het knipperende neonlampje geeft weer hoeveel stroom er loopt.
hilbren wijzigde dit bericht 15-07-2008 20:10 (7%)