Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Electrostatische speakers DIY

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om als experiment een ESL te maken, maar ik kom er niet achter hoe de electronica nu precies werkt.

Ik kwam op hier 2 topics tegen die daar uitgebreid over gaan, eentje eindigt met enige onenigheid en het andere laat mijn vraag in het midden.

Topic:
[diy] Electro Static Speakers

en

Electrostaten zelfbouw.

Ook het boek van Fikier heb ik gelezen en diverse site op het internet afgestruind. Maar ik blijf met een onduidelijkheid zitten, te weten:

De HS http://tweakimg.net/g/for...cs.vu.nl/~pflik/3500v.jpg kan ik maken,maar het aansluiten hiervan begrijp ik niet helemaal.

Fikier geeft in hoofdstuk 4.10 een afbeelding weer die ik niet helemaal kan volgen. De audiotrafo heeft 3 aftakkingen, de middelste gaat naar de HV, maar waarsluit je die op aan? en de andere 2 lopen direct naar de stators, dus hoe krijgen deze nu hun spanning.

Kan iemand mij dit nader verklaren?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Je hebt daar een hoogspanningscascade te pakken, precies zoals ook wordt gebruikt in een elektrische vliegenmepper. Het enige wat hij hoeft te hebben is wisselspanning en daar maakt hij dan automatisch een hele hoge spanning van - de originele spanning vermenigvuldigd met het aantal trappen dat je erin bouwt. Ergens in EL (de EL-kroeg waarschijnlijk) hebben we het er ook nog even over gehad.

Je audiotrafo geeft een 'aarde' en twee spanningen: +V en -V waarbij V staat voor de spanning waar hij voor is gemaakt. Er is wisselspanning tussen de 'aarde' en de twee andere pinnen, maar de spanning is van een tegengesteld teken tussen de twee aftakkingen. Afhankelijk van of je een positieve of negatieve hoogspanning wil kun je hem aan één van beiden aansluiten en de andere onaangesloten laten.

Verwijderd

Topicstarter
OK, dus +V en -V op de statoren, de aarde dan op de...?

Ik heb ook ergens gelezen dat je een nettrafo kunt gebruiken als audio trafo die primair 230V heeft en sec 1,5 of 3volt. De secundair komt direct op de amp en de primair dan op de statoren, maar dan zit je dus met maar 230V op de statoren maar er staat 3,5Kv op het membraam. Wat ik ook nog steeds niet begrijp is hoe de lus met de HS unit en het membraam gemaakt wordt.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Misschien kun je het beste even een modje vragen dit topic naar EL te kicken, daar zitten wat brainiacs die het je helderder kunnen uitleggen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:26

voodooless

Sound is no voodoo!

We kunnen ook gewoon een alias aanmaken ;) Heb je het beste van beide werelden :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Op diyaudio.com zijn er een aantal mensen die een esl aansturen met twee ringern trafo's, dat gaat bijna net zo goed als met een "echte" esl trafo, het belangrijkste verschil is dat een nettrafo veel minder wikkelingen heeft en daardoor op lage frequenties een veel zwaardere belasting vormt voor de versterker.

Waarom heb je nou twee trafo's nodig? Omdat je op de secundaire een middenaftakking nodig hebt waar de hoogspanning op zit, het membraan wordt op de hoogspanning aangesloten en de statoren zitten aan de uiteinden van de secundaire.
Ook is met een enkele trafo van bijvoorbeeld 6 volt de wikkelverhouding niet groot genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door bobo1on1 op 01-07-2008 20:23 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:15:
We kunnen ook gewoon een alias aanmaken ;) Heb je het beste van beide werelden :)
Dan doen maar zou ik zeggen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:26

voodooless

Sound is no voodoo!

Is al lang gedaan hoor :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik heb nog 2 step-up trafo's liggen met een verhouding van 1:150, echt ideaal voor zelfbouw. Ze zijn full range en de kwaliteit ligt echt zeer hoog. Ze komen uit twee Final 1.2 full range elektrostaten, welke ik zelf ook thuis heb staan. Als je hierin geïnteresseerd bent, dan mag je ze voor een schappelijke prijs van me overnemen. En voor een luistersessie ben je natuurlijk ook welkom!

De Final 1.2 is overigens een voorloper van de Final 1000i, de referentieluidspreker van Final. Dit is van een totaal andere klasse dan de goedkopere series die de meeste mensen kennen. Deze meer dan 2 meter hoge luidsprekers zetten een zeer bijzonder ruimtelijke geluidsbeeld neer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 02:44:
Ik heb nog 2 step-up trafo's liggen met een verhouding van 1:150, echt ideaal voor zelfbouw. Ze zijn full range en de kwaliteit ligt echt zeer hoog. Ze komen uit twee Final 1.2 full range elektrostaten, welke ik zelf ook thuis heb staan. Als je hierin geïnteresseerd bent, dan mag je ze voor een schappelijke prijs van me overnemen. En voor een luistersessie ben je natuurlijk ook welkom!

De Final 1.2 is overigens een voorloper van de Final 1000i, de referentieluidspreker van Final. Dit is van een totaal andere klasse dan de goedkopere series die de meeste mensen kennen. Deze meer dan 2 meter hoge luidsprekers zetten een zeer bijzonder ruimtelijke geluidsbeeld neer.
Die wil ik wel graag van je overnemen. Dan spaart me een hoop gedoe met andere trafo's. Hoe gaan we verder?

Verwijderd

Topicstarter
ik ben wat langzaam...

Verwijderd

Die wil ik wel graag van je overnemen. Dan spaart me een hoop gedoe met andere trafo's. Hoe gaan we verder?
Ik heb je hierover een mail gestuurd.

Wat voor een elektrostaat wil je overigens maken? Plaatstator of draadstator? Full range of hybride?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:07:
[...]

Ik heb je hierover een mail gestuurd.

Wat voor een elektrostaat wil je overigens maken? Plaatstator of draadstator? Full range of hybride?
1: thanks

2: een Plaat stator, ik heb inmiddels 2 kleine geperforeerde alu platen hier. Voor nu wil een full range maken, maar dat is meer om te kijken of het werkt wat ik maak. Als alles goed werkt, dan bouw ik een hybride, tenzij de vriending anders beslist (vanwege de grootte).

Verwijderd

Full range blijkt in de praktijk erg moeilijk te zijn. Zowel in rendement als in een goede laagweergave. Bij hybride kan je de statorafstand een stuk kleiner maken, de hoogspanning iets lager, en je zit niet met membraanresonanties in het laag.

Verwijderd

zeer interessant dit allemaal.
zeker iets om te blijven volgen
hoe ver ben je atm ?
en komt er ook een volledig bouw verslag?
en bouw tekeningen.

en misschien nog leuk en handig om door te lezen:

discussie over het wel gaan of niet voor full range

en het bouw verslag

nou jah veel suc6 met het bouwen ;)

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Als je voor hybride gaat zou ik voor de Visaton AL200 gaan, misschien 2 per kant.
Zeer snel, weinig vervorming en (sub)laag.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Het gaan inderdaad Hybride speakers worden. Ik maak inderdaad een bouwverslag, maar het kan nog even duren voordat ik alle spullen compleet heb. Plus dat ik nog het eea te lezen heb wil ik dit goed doen.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10 16:24
Visaton AL200 is veels te klein om mee te doen met een elektrostaat. Tenminste, ik ga ervanuit dat je je subwoofers ook in dipool wilt laten spelen (dat doet je elektrostaat immers ook). Als je wilt dat het geheel bij elkaar past zul je imo toch die weg moeten inslaan. Groot oppervlak + dipool moet je mijns inziens niet combineren met klein oppervlak + gesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht zelf aan 1 losse active of passieve sub. Aan de andere kant is het ook een beetje experimenteren wat het beste combineert, ik moet er tenslotte naar luisteren.

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-11 10:29
He, bah. Je brengt me op ideeën. Ik ga deze vakantie ook een elektrostaat bouwen. Ik houd jullie wel op de hoogte wat betreft de vorderingen.

Ik wil proberen om een full-range ESL te maken, maar misschien heb ik wel nog een sub nodig voor de écht diepe tonen.

Roger, je bent bedankt :P

Verwijderd

Topicstarter
Eddy Dean schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 20:55:
He, bah. Je brengt me op ideeën. Ik ga deze vakantie ook een elektrostaat bouwen. Ik houd jullie wel op de hoogte wat betreft de vorderingen.

Ik wil proberen om een full-range ESL te maken, maar misschien heb ik wel nog een sub nodig voor de écht diepe tonen.

Roger, je bent bedankt :P
Nou uhm... graag gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om dus hybride te gaan. Ik vroeg me echter af of het ook mogelijk is een losse sub te plaatsen ipv iedere ESL een eigen woofer te geven, ik zie namelijk alleen maar hybrides samen met een woofer, dus geen losse sub.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:08

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 00:12:
Ik heb besloten om dus hybride te gaan. Ik vroeg me echter af of het ook mogelijk is een losse sub te plaatsen ipv iedere ESL een eigen woofer te geven, ik zie namelijk alleen maar hybrides samen met een woofer, dus geen losse sub.
Dat zou kunnen, maar dan moet je je ESL wel laag genoeg laten gaan zodat de crossover niet zo hoog hoeft, anders krijg je het probleem dat je de sub kan lokaliseren.

Verwijderd

Ik heb ook een sub op mijn elektrostaten. Ik heb dit gedaan door een Sony EP90ES digitale voorversterker (dolby digital) te gebruiken. Deze voorversterker heeft een parametrische equalizer en de subwooferovergangfrequentie is in te stellen. Je kan ervoor kiezen om de bas dan van de elektrostaten weg te filteren en via de subwoofer weer te geven. Als je het laag niet weg filtert bij de elektrostaten, dan klinkt het niet lekker. Dit gebeurt natuurlijk allemaal in het digitale domein wat het signaal mooi schoon houdt. De dac's in deze voorversterker zijn van topkwaliteit, je komt ze ook tegen in de ES cdspelers.
Natuurlijk is het vloeken in de kerk als je zegt dat je een dolby digital voorversterker gebruikt voor elektrostaten, maar het klinkt in mijn geval echt ontzettend goed. Ik filter normaal op 60 of 80 hz, maar op 150 hz klinkt het ook nog goed. Bij 150 hz moet de subwoofer denk ik wel tussen de luidsprekers in staan aangezien het geluidsbeeld anders misschien wat scheef getrokken kan worden door de sub.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
Ik heb zelf een tijdje zelfbouw electrostaten gebruikt. Daarnaast heb ik een aantal experimenten gedaan met statorafstanden en verschillende isolatie. Allemaal om het rendement hoger te maken. In mijn geval had ik mijn electrostaten dusdanig slecht gebouwd dat ik een 800 Watt versterker nodig had om fatsoenlijk te draaien. Dat heeft me uiteindelijke 2 trafo's gekost..

Als hoogspanningsunit voor experimenten heb ik een "opgevoerde" vliegenmepper gebruikt. heel simpel door de ontlaadweerstand te verwijderen.

Precies en schoon bouwen zijn hele belangrijke dingen. Een esl is heel gevoelig voor vuil, houtlijm morsen kan je hele esl paneel waardeloos maken. Houtlijm geleid namelijk, ook al zou je zeggen van niet! Met dit soort hoge spanningen treden er effecten op die je nooit eerder hebt gezien.

De beste resultaten heb ik behaald met een plaat gefreesd trespa (geweldige isolator):

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/PICT0001%20(Small).jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/PICT0001.jpg

Een hybride oplossing is voor thuis gebruik naar mijn mening de beste optie. Fullrange panelen zijn vrij groot en onhandelbaar. Voor de lagere tonen kun je het beste een woofer pakken in dipool opstelling. Dit betekend dat je de achterkant open laat en er dus geen kast omheen bouwt. Het creeërd een zelfde transparant geluidsbeeld als de esl zelf en sluit dus gewoon goed aan. Je zult de lage tonen echter wel elektronisch moeten corrigeren. Het kan dus zijn dat je twee woofers per speaker nodig hebt. Dan kom je heel dicht bij de opstelling die ik nu in gebruik heb:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/dipole/PICT0008a.jpg

2x 12" woofer + een breedbander.
De breedbander kan ik jouw geval eenvoudig worden vervangen door een electrostaat.

Tip: als je tussen je hoogspanningsunit en je membraam een kleine condensator plaatst met daaraan parallel een neon lampje, je kunt dan zien of je membraam geladen wordt, opgeladen is of lekt. De frequentie van het knipperende neonlampje geeft weer hoeveel stroom er loopt.

[ Voor 7% gewijzigd door hilbren op 15-07-2008 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
@hilbren,

Bedankt voor de tips. Ik heb nog geen tijd gehad om te starten met het project.
Pagina: 1