Hoofdcategorieën
Topicacties

[BBG] Multimediasysteem juli 2008

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
op z'n wolkje

En ook voor juli gaan we weer een Multimediasysteem opnemen in de BBG. Het toeval wil dat ik de verantwoordelijkheid heb om dat systeem samen te stellen, wat heeft geresulteerd in dit topic.
Aangezien er eigenlijk relatief weinig ontwikkelingen zijn geweest op de hardwaremarkt sinds de laatste BBG zijn er tot nu toe nog geen grote wijzigingen doorgevoerd in het multimediasysteem. Tot nu toe is de videokaart vervangen, de kast is misschien ook wel een onderdeel wat nog een update kan gebruiken. Het budget is in principe 1200 euro, maar het is natuurlijk beter om onder dat bedrag te blijven, aangezien dat zeer goed mogelijk is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Sonata Plus 550 Zilver, Zwart¤ 121,95¤ 121,95
1Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zwart)¤ 8,95¤ 8,95
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)¤ 14,98¤ 14,98
1Club3D Theatron DD (Retail)¤ 31,65¤ 31,65
1Hauppauge WinTV PVR 150MCE (OEM)¤ 59,-¤ 59,-
1Intel Core 2 Quad Q6600¤ 148,-¤ 148,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2¤ 32,46¤ 32,46
1LG L226WTQ-SF¤ 235,62¤ 235,62
1Lite-On LH-20A1S¤ 17,60¤ 17,60
1Logitech Cordless Desktop EX 110¤ 26,-¤ 26,-
1Logitech X-540¤ 62,-¤ 62,-
1MSI P35 Neo2-FIR¤ 76,28¤ 76,28
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB¤ 76,-¤ 76,-
1Sapphire Radeon HD 4850¤ 147,90¤ 147,90
ImporterenTotaal¤ 1.058,39

Gullible Sceptic
Reg. datum: 20 januari 2005

Waarom geen mooier scherm met een beter panneel? Die LG is een TN pannel.

Zoiets bijvoorbeeld:
pricewatch: Dell Ultrasharp 2408WFP
Edit: Do'h ik dacht de prijs op 1500 stond :X

Deze moet wel passen. De eerste prijs is wel heel laag, maar de rest is oongeveer de 360 euro die het budget nog over is.

pricewatch: Philips 200WP7ES
http://www.kieskeurig.nl/...B2C81C12571BE003C9B7C.htm
Tweakers zeg alleen VGA, kieskeurig zegt ook DVI.

Verder zou ik gaan voor de 640GB F1, namelijk 2 platters van 333gb en dus een stuk sneller dan de 3 250GB platters van de 750GB.

Reinman wijzigde dit bericht 25-06-2008 15:22 (58%)

Reg. datum: 03 mei 2007

-Wat is de reden om voor de HD4850 van Sapphire te gaan en bijvoorbeeld niet die van club3d, dat zou weer wat eurotjes schelen namelijk (volgens de pricwatch op dit moment dan)

-Misschien moest er gekeken worden naar een P45 moederbord?

-De q6600 zou ook iets omhoog kunnen. (hoewel ik het nut niet erg zie op dit moment :P )

Een wat grotere kast zou ook wel mooi zijn zodat de hitte doorvoer beter wordt en de Freezer 7 pro wat meer ruimte krijgt.

Reg. datum: 08 mei 2002

1 Antec Sonata Plus 550 Zilver, Zwart ¤ 121,95 ¤ 121,95

De goedkoopste is nu 127,95....lol

Zie overal weer die die Sonate's. Is er nou werkelijk niks anders dan deze duffe, saaie kasten ?

Madrox wijzigde dit bericht 25-06-2008 21:48 (34%)

AMD Opteron @4GHZ(11*fsb*fud) / Dual-Armor(teflon) / Dual-Mouse(lh/rh)

Gullible Sceptic

Hehe, kom maar met een ander voorstel dan? O-)
Reg. datum: 03 mei 2007

quote:
Reinman schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:50:
Antec Three Hundred
Antec TruePower Trio 430, 430W (ATX12V 2.2)

Het is meer een voobeeld dan dat ik wil zeggen dat dit het moeten worden, maar qua prijs en ruimte komt het aardig overeen.

http://www.antec.com/images/400/300_front_top_q.jpg

quote:
Reinman schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:50:
Daag me niet uit, he :X ( _O- )
Oke, hier is mijn idee:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e¤ 64,25¤ 64,25
1Arctic Cooling Freezer 64 Pro¤ 14,70¤ 14,70
1Club3D CGAX-4852DD¤ 145,10¤ 145,10
1Cooler Master Centurion 590 Zwart¤ 58,10¤ 58,10
1Cooler Master Real Power M620¤ 74,40¤ 74,40
1Gigabyte GA-MA78G-DS3H¤ 70,51¤ 70,51
1LG GGW-H20L¤ 199,-¤ 199,-
1Samsung Syncmaster 2232BW¤ 228,94¤ 228,94
1Scythe YD Series 18-in-1 Cardreader (3.5" Bay, USB, Zwart)¤ 27,83¤ 27,83
1Team TEDD2048M800HC5DC 2GB (2x 1GB) DDR2¤ 35,65¤ 35,65
1Western Digital Caviar GP WD7500AACS, 750GB¤ 92,58¤ 92,58
ImporterenTotaal¤ 1.189,71

Het concept is gericht op een zo'n energiezuinig multimedia systeem, vandaar geen stroomvretende quadcore maar een extra zuinige Dual-core van AMD. Het Gigabyte moederbord doet daar ook een schepje bij, met Ultradurable2 en energiezuinige features.

De kast is een Centurion 590 van Coolermaster geworden; waarover ik goede dingen lees. Persoonlijk vind ik deze kast prettiger om naar te kijken dan de Antec van deze BBG. De voeding is minstens zo goed, zoniet beter; een Cooler Master Real Power 620.

http://www.hardware.info/images/news/a0362_550.jpg
tweaker review:http://tweakers.net/productreview/6858/cooler-master-centurion-590-zwart.html

Wat ik mis bij de voorgestelde Multimedia pc is een blueray lezer/brander, dat heb ik gelijk maar even herstelt. Ook de LG TFT is gesneuvelt, dat zilver/zwart kan me niet boeien en past niet bij de Cooler Master 590. Vandaar de Samsung Syncmaster 2232BW.

Tot slot heb ik die lelijke cardreader van Apacer laten vallen, in de plaats daarvan een beter ogende Sythe YD Series 18 in 1, die tegelijkertijd ook nog floppy's vreet :9

Het geheugen is vervangen door een TEAM setje, wat niet veel duurder is en aardig lijkt te overklokken. Kortom; extra performance voor een paar euro's meer.

Eigenlijk had ik ook nog hybrid Crossfire in gedachten, maar dat schijnt niet goed te werken met de 4XXX serie GPU's. Misschien iets voor later.

Sjimmeh!!

Waarom niet een Samsung T200 scherm..? Hoger contrast bijna zelfde prijs. :+

Edit: http://tweakers.net/price...sung-syncmaster-t220.html

JamesB009 wijzigde dit bericht 26-06-2008 00:27 (36%)

1337

Reg. datum: 16 mei 2008

Op zich is er niks mis met deze BBG, lekker onder het budget en alles wat hij moet kunnen doet hij nu ook goed.

Toch vind ik een aantal beslissingen discutabel. Vorige keer heb ik me eniszins erover verbaasd over de toevoeging van de quadcore, zonder een duidelijke onweerlegbare redevoering (misschien omdat die discussies al vaak genoeg gevoerd waren...). Maar waarom nu toch die Q6600, zonder het benoemen van de E8400?

Programma's die nog niet geschikt zijn voor quadcores (verreweg de meeste) hebben nog geen baat bij quadcores en zijn beter af met een hoger geklokte dualcore, volgens mij was dit wel de algehele consensus over dit onderwerp. Alleen voor speciale applicaties, zoals photoshop CS2 (en dan sommige extensies, .tif's hebben bijvoorbeeld geen baat van de quadcore, .jpeg's wel), of Adobe Premiere, presteert een quadcore beduidend beter. Dit gaat ook op voor Winrar e.d. Maar voor games, office en internet heb je meer aan een hoger geklokte dualcore. Ga je multitasken (waaronder ik versta het gelijktijdig uitvoeren van meerdere zware berekeningen/programma's, dus dat is niet een spelletje spelen en MSN'en/internetten), dan is een quadcore wel weer handiger.

Om een lang verhaal kort te houden, komt de discussie quad/dualcore er vooral op neer welke software je gebruikt. Voor een videobewerkingssysteem of photoshopsysteem zou een quadcore geen overbodige luxe zijn, voor een multimediasysteem is dit IMHO wel. Ik zou dus de E8400 aanraden, met het benoemen (net zoals de vorige keer) dat gebruikers eventueel ook de Q6600 of Q9450 kunnen overwegen als ze (hoofdzakelijk) software gebruiken wat baat heeft bij dualcores. Maar aangezien het een multimediasysteem is zou ik toch voor de all-round E8400 gaan.

De HD4850 vind ik een logische keuze, ook voor het merk Sapphire (hier zitten meer assecoires bij dan bij de overige merken). Maar er zit nog wat rek in het budget... De HD4850 biedt ongelooflijk veel prestaties voor het geld, en volgens mij is het nog nooit eerder voorgekomen dat in een multimediasysteem gewoon een 'high-end' kaart zit (als je vergelijkbaar presteert met de HD3870X2 en 9800GTX mag je volgens mij best spreken van high-end immers), maar het kan beter. De HD4850 wordt redelijk warm (90+ graden), en aangezien er nu niet de best geventileerde case in de BBG staat, vind ik het best de moeite waard om te kijken naar de Sapphire HD4870, die niet alleen een betere koeling heeft, maar ook betere prestaties in games geeft en in de toekomst nog zal zakken in prijs (gezien de toekomstige concurrentie met de 9800GTX+ zit een prijsverlaging er wel aan te komen). (zou ik de komende 2 dagen kijken naar de leverbaarheid en hoe dit zich ontwikkeld, misschien is de HD4870 niet op dag 1 gelijk goed leverbaar, maar we stellen hier wel een BBG op voor de komende 2 maanden... misschien zou je erbij moeten zeggen dat indien de HD4870 slecht leverbaar is, je ook voor de HD4850 kunt gaan die beter leverbaar zou moeten zijn)

Ook is de P45 recentelijk gelanceerd, en alhoewel er niet heel veel nieuwe dingen opzitten (op ICH10R en PCI-E 2.0 lanes na dan), vind ik het toch waard om zo'n bord erin op te nemen. Men moet immers een tijdje vooruit kunnen met zo'n PC, en als men in de toekomst ooit eens gaat besluiten om een videokaart te vervangen, is het wel zo handig om de maximale breedte beschikbaar te hebben. Er zijn een aantal tests geweest, o.a. van Tomshardware, waarin de (on)zin van PCI-E 2.0 werd onderzocht door te kijken naar PCI-E 16x, 8x, 4x en 1x. De verschillen tussen 16x, 8x, en 4x waren meestal verwaarloosbaar, maar zodra je in bijvoorbeeld Microsoft Flightsimulator X gaat kijken en alles op het hoogste detail zet, zie je dat kaarten op 8x af en toe gebottlenecked worden als ze meer data moeten versturen. Vandaar dat je toch liever PCI-E 2.0 hebt, en de andere nieuwe features zijn ook leuk meegenomen. Zelf vind ik de Gigabyte P45-DS3R een erg mooi bord, maar de MSI P45 Neo2-FR schijnt ietsjes beter leverbaar te zijn, en voldoet ook. Bij de laagste prijs in de pricewatch moet wel de opmerking worden geplaatst dat deze 20 euro onder de rest zit, maar hier heb ik rekening mee gehouden met het maximale budget.

Dan rest nog de harde schijf, hierboven is volgens mij al gezegd om voor de 640GB te gaan omdat deze ietsjes sneller is en ietsjes goedkoper is. Hier staat tegenover dat je 110GB minder hebt, maar mij lijkt 640GB nog steeds meer dan genoeg ruimte voor elk multimediasysteem.

Ook heb ik het geheugen vervangen voor een 4GB setje van Corsair. Nu zit er maar 2GB in (ik meen echter dat het straks 2x het huidige Kingston ValueRAM zal worden). Een aantal moederborden hebben af en toe problemen met 4 modules (zou niet mogen, maar sommige doen dit), vandaar dat ik liever 2 modules van elk 2 GB zou willen hebben. Komt bij dat 2 modules makkelijker kunnen worden uitgebreid met nog 2 modules, en dat bij sommige koelers (mocht een tweaker deze BBG ietsjes aanpassen en een andere koeler kiest) de dichtsbijzijnde geheugenmodule in de weg kan zitten.

De kast zou ik nu zo laten. Dit is een nette veelzijdige kast, en de keuze om voor een bepaalde kast te gaan is meestal persoonlijk. Zelf zou ik bijvoorbeeld voor een CM690 gaan met een M520, maar voor het geld biedt de Antec Sonate 550 gewoon degelijkheid. Mocht iemand een andere kast mooier vinden, volstaat het een tweaker om zijn eigen kast uit te zoeken. Voor degene die de BBG echter klakkeloos overneemt en verder maling heeft aan wat voor kast erin staat, is dit gewoon een goede kast. Neemt niet weg dat er meer goede alternatieven zijn, zoals hierboven ook al gezegd, maar dan vind ik de prijs op een gegeven moment doorslaggevend als er niet direct betere prestaties zijn.

M.a.w. zou ik kijken naar zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Sonata Plus 550 Zilver, Zwart¤ 127,90¤ 127,90
1Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zwart)¤ 8,95¤ 8,95
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)¤ 14,98¤ 14,98
1Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5 4GB (2x 2GB) DDR2¤ 71,95¤ 71,95
1Intel Core 2 Duo E8400¤ 141,-¤ 141,-
1LG L226WTQ-SF¤ 235,62¤ 235,62
1Lite-On LH-20A1S¤ 18,12¤ 18,12
1MSI P45 Neo2-FR¤ 91,63¤ 91,63
1Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB¤ 64,57¤ 64,57
1Sapphire Radeon HD 4870¤ 214,55¤ 214,55
ImporterenTotaal¤ 1.167,92

Ook heb ik gekeken naar configuraties waar het oorspronkelijke moederbord werd behouden, en er gewisseld werd tussen een extra 640GB schijf (vooral voor back-up, maar ook raid kan) of een E8500 i.p.v. E8400/Q6600. Vooral de E8500 leek me wel leuk, maar aan de andere kant bedacht ik me dat de gemiddelde 'multimediasysteemgebruiker' hier weinig van gaat merken.

Misschien is het een goed idee om eens 10 alternatieven tot maximaal 150 euro voor een kast en voeding op papier te zetten, en daar dan de beste uit te kiezen. Ik betwijfel echter of er een duidelijk betere kast uitkomt.

HMeijer wijzigde dit bericht 26-06-2008 12:36 (3%)
Reden: spelling

Gullible Sceptic

quote:
HMeijer schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 12:28:
Op zich is er niks mis met deze BBG, lekker onder het budget en alles wat hij moet kunnen doet hij nu ook goed.

Toch vind ik een aantal beslissingen discutabel. Vorige keer heb ik me eniszins erover verbaasd over de toevoeging van de quadcore, zonder een duidelijke onweerlegbare redevoering (misschien omdat die discussies al vaak genoeg gevoerd waren...). Maar waarom nu toch die Q6600, zonder het benoemen van de E8400?
Encoding en decoding maakt gebruik van quadcore en daar voor is een multimedia systeem toch bedoeld? Om bezich te zijn met media? Dus geluid, video en text? Waar is een quadcore beter op zijn recht dan met video? Zeker omdat er ook een TV kaart in zit. Dus op nemen en encoden naar een dvdtje huppa.
quote:
Programma's die nog niet geschikt zijn voor quadcores (verreweg de meeste) hebben nog geen baat bij quadcores en zijn beter af met een hoger geklokte dualcore, volgens mij was dit wel de algehele consensus over dit onderwerp. Alleen voor speciale applicaties, zoals photoshop CS2 (en dan sommige extensies, .tif's hebben bijvoorbeeld geen baat van de quadcore, .jpeg's wel), of Adobe Premiere, presteert een quadcore beduidend beter. Dit gaat ook op voor Winrar e.d. Maar voor games, office en internet heb je meer aan een hoger geklokte dualcore. Ga je multitasken (waaronder ik versta het gelijktijdig uitvoeren van meerdere zware berekeningen/programma's, dus dat is niet een spelletje spelen en MSN'en/internetten), dan is een quadcore wel weer handiger.
Ik ken bijna geen encoder die nu geen quads ondersteund. Verder valt foto bewerking imho ook hier onder media.
quote:
Om een lang verhaal kort te houden, komt de discussie quad/dualcore er vooral op neer welke software je gebruikt. Voor een videobewerkingssysteem of photoshopsysteem zou een quadcore geen overbodige luxe zijn, voor een multimediasysteem is dit IMHO wel. Ik zou dus de E8400 aanraden, met het benoemen (net zoals de vorige keer) dat gebruikers eventueel ook de Q6600 of Q9450 kunnen overwegen als ze (hoofdzakelijk) software gebruiken wat baat heeft bij dualcores. Maar aangezien het een multimediasysteem is zou ik toch voor de all-round E8400 gaan.
Media is meer dan surfen en een spel. Het is ook video, muziek, streaming en tv
quote:
De HD4850 vind ik een logische keuze, ook voor het merk Sapphire (hier zitten meer assecoires bij dan bij de overige merken). Maar er zit nog wat rek in het budget... De HD4850 biedt ongelooflijk veel prestaties voor het geld, en volgens mij is het nog nooit eerder voorgekomen dat in een multimediasysteem gewoon een 'high-end' kaart zit (als je vergelijkbaar presteert met de HD3870X2 en 9800GTX mag je volgens mij best spreken van high-end immers), maar het kan beter. De HD4850 wordt redelijk warm (90+ graden), en aangezien er nu niet de best geventileerde case in de BBG staat, vind ik het best de moeite waard om te kijken naar de Sapphire HD4870, die niet alleen een betere koeling heeft, maar ook betere prestaties in games geeft en in de toekomst nog zal zakken in prijs (gezien de toekomstige concurrentie met de 9800GTX+ zit een prijsverlaging er wel aan te komen). (zou ik de komende 2 dagen kijken naar de leverbaarheid en hoe dit zich ontwikkeld, misschien is de HD4870 niet op dag 1 gelijk goed leverbaar, maar we stellen hier wel een BBG op voor de komende 2 maanden... misschien zou je erbij moeten zeggen dat indien de HD4870 slecht leverbaar is, je ook voor de HD4850 kunt gaan die beter leverbaar zou moeten zijn)
90 graden is geen probleem voor een videokaart, zolang je niet overclocked is er niets aan de hand.
quote:
Ook is de P45 recentelijk gelanceerd, en alhoewel er niet heel veel nieuwe dingen opzitten (op ICH10R en PCI-E 2.0 lanes na dan), vind ik het toch waard om zo'n bord erin op te nemen. Men moet immers een tijdje vooruit kunnen met zo'n PC, en als men in de toekomst ooit eens gaat besluiten om een videokaart te vervangen, is het wel zo handig om de maximale breedte beschikbaar te hebben. Er zijn een aantal tests geweest, o.a. van Tomshardware, waarin de (on)zin van PCI-E 2.0 werd onderzocht door te kijken naar PCI-E 16x, 8x, 4x en 1x. De verschillen tussen 16x, 8x, en 4x waren meestal verwaarloosbaar, maar zodra je in bijvoorbeeld Microsoft Flightsimulator X gaat kijken en alles op het hoogste detail zet, zie je dat kaarten op 8x af en toe gebottlenecked worden als ze meer data moeten versturen. Vandaar dat je toch liever PCI-E 2.0 hebt, en de andere nieuwe features zijn ook leuk meegenomen. Zelf vind ik de Gigabyte P45-DS3R een erg mooi bord, maar de MSI P45 Neo2-FR schijnt ietsjes beter leverbaar te zijn, en voldoet ook. Bij de laagste prijs in de pricewatch moet wel de opmerking worden geplaatst dat deze 20 euro onder de rest zit, maar hier heb ik rekening mee gehouden met het maximale budget.
Voor dit systeem bied de P45 eigenlijk weinig extra's, gezien wij voor maar 1 kaart kiezen. De bottlenek vind zich voort bij 8x pci-e 2.0 crossfire. Zelfs in de toekomst zal de bottlenek niet zo hoog liggen. Dit is geen high end game systeem en er word ook gekozen voor een mid-end kaart.
quote:
De kast zou ik nu zo laten. Dit is een nette veelzijdige kast, en de keuze om voor een bepaalde kast te gaan is meestal persoonlijk. Zelf zou ik bijvoorbeeld voor een CM690 gaan met een M520, maar voor het geld biedt de Antec Sonate 550 gewoon degelijkheid. Mocht iemand een andere kast mooier vinden, volstaat het een tweaker om zijn eigen kast uit te zoeken. Voor degene die de BBG echter klakkeloos overneemt en verder maling heeft aan wat voor kast erin staat, is dit gewoon een goede kast. Neemt niet weg dat er meer goede alternatieven zijn, zoals hierboven ook al gezegd, maar dan vind ik de prijs op een gegeven moment doorslaggevend als er niet direct betere prestaties zijn.
Kasten zijn ook best persoonlijk. Uiterlijk speelt daar ook een rol.

@Madrox:
Leuk, maar je leverd wel enorm veel power in en je betaald ook nog extra. CM690 is opzich een aardige kast en de voeding die je er bij kiest is ook goed, maar het spoort niet met je idee van een enorm zuinig systeem. Hoe lager de belasting op een voeding, hoe inefficienter hij word.

@hier onder:
Geen TN pannel ;)

Reinman wijzigde dit bericht 26-06-2008 14:41 (10%)

Blijf positief
Reg. datum: 02 februari 2006

Op zich vind ik het systeem zo ook wel goed, misschien hier en daar wat mogelijke discussie.

Processor
Processor, is misschien wat "oud", maar heeft imho nog een fantastische prijs / kwaliteit verhouding. De Q9xxx serie heeft een vanafprijs dat zo'n 50 euro hoger ligt. Ook lijkt me voor een multimedia systeem een quad core beter dan aan dual core. . Een pricewatch: Intel Core 2 Duo E8400 zou een alternatief kunnen zijn. Deze dual core proc heeft ongeveer dezelfde prijs als de Q6600, maar wel een kloksnelheid die 0,6 MHz hoger ligt. Het verschil zal door de hogere klok waarschijnlijk iets minder zijn, toch zou ik voor een Quad gaan bij een multimedia systeem.

Geheugen
Geheugen lijkt mij goed, 2x 1GB PC6400, waarbij je dus nog ruimte hebt om later uit te breiden.

Brander
De LG GH20NS10 en de Samsung SH-S203D branders blijken een van de betere te zijn op het moment, maar kennelijk is hij in de PW niet zo populair. Prijs is ongeveer gelijk. Jammer genoeg kan ik geen directe link geven maar op Hardware Info zijn de testresultaten te vinden.

Moederbord
Het moederbord zou eventueel kunnen vervangen worden door een nieuwere P45, maar hier ben ik niet zo op de hoogte, dus zou ik even niet zo snel een nuttig suggestie kunnen geven.

Harde Schijf
De pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB heeft een zeer goede prijs per GB, maar zoals ook door andere hierboven gezegd heeft deze 3 platters van 250 GB. Misschien beter dus of de pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB te nemen, deze heeft 2 platters als het goed is. Minder platters kan zorgen voor hogere prestaties en minder geluidsproductie. Verder heb ie iets minder GB heeft, maar de prijs ook lager is prijs per GB blijft ongeveer gelijk. Deze versie heeft wel minder hardeschijf Cache namelijk 16 MB. De 750 GB versie heeft 32 MB. Of je zou de pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB kunnen nemen deze heeft ook weer 32MB, drie platters maar dan van 333 GB. Nadeel van deze is dan weer dat hij een iets hoger (ongegunstigere) prijs per GB heeft.

Videokaart
Een enkele HD4850 lijkt me prima voor dit systeem. Gewoon goede prestaties voor het geld. Uit review blijft hij ongeveer zo goed te zijn als GeForce 9800GTX die al gauw 60 euro meer kost. De HD4870 is ook als snel veel duurder, zo'n 70 euro meer dat is dus zo'n 43% van de de HD4850 die ~160 euro kost. Die meerprijs lijkt mij het niet waard. Ook is de verwachting dat de HD4870 zal kampen met schaarste, omdat GDDR5 moeilijk te verkrijgen is. Kortom de HD4850 levert prima prestaties voor een zeer schappelijke prijs.

Behuizing
De kast lijkt me prima. Goede kwaliteit en voldoende ruimte. Persoonlijk heb ik er trouwens geen ervaring mee, maar ik vind hem er wel erg mooi uitzien, maar ik weet dit is duidelijk een kwestie van smaak.

Monitor
Dan het scherm. Die is misschien wel het grootste punt. Deze begin nu wel echt te verouderen. (Ik weet dat ik dit scherm de hele tijd heb zitten pushen om in de BBG te komen, waar hij bij de vorige BBG er eindelijk inzat, stuur ik hem nu weer weg. :P) De opgegeven specs van de monitor is nog steeds aardig goed, maar er zijn nu alternatieven voor lagere prijzen of met extra features.

De lijst van 22" TFT in de PW is zeer groot. Je kan hem inkorten door DVI als vereiste aan te merken en een max. prijs van 300 aan te geven. Blijven nog steeds 60 monitoren over. Ik zal enkele alternatieven en mijn korte redenatie hier geven.

pricewatch: Samsung Syncmaster 2243BW ~ 250 euro
Een van de weinige schermen op het moment met een in hoogte verstelbare voet, pivot en swivel (= naar links en rechts draaien), maar dit monitor is wel iets duurder dan de LG L226WTQ. Het is ook een TN paneel zoals (bijna) alle 22" van nu. Ik heb hem zelf ook en wat ik ook als positief ervaar is dat het een dunne behuizing heeft: 1,5 cm en het rustige / zakelijke uiterlijk. Verder DVI en VGA mogelijkheden. Geen USB-hub mogelijkheden maar dat mis ik totaal niet.

pricewatch: Mirai Chimei CMV-223D ~ 170
Scherm die heel erg goedkoop is. Maar dit scherm heeft verder geen extra's. Hoe de kwaliteit is mij ook twijvelachtig, maar dat zou de lage prijs dus kunnen compenseren.

pricewatch: Acer P223Wd (zwar) ~ 210
pricewatch: Acer P223Wwd (wit) ~ 210
Dit scherm heeft een erg snel dus met name geschikt voor games. Op Hardware Info staan hier ook de testresultaten van, maar kan wederom geen directe link geven. Voor de relatief wat lagere prijs lijkt me die wel een goede monitor voor allround gebruik.

Dan zijn er nog wat populaire Samsung monitoren. Ben er niet zo'n voorstander van om een van deze bij het basissysteem BBG te zetten, maar voor de volledigheid toch even mijn redenatie. Ze hebben allemaal eigenlijk geen extra functionaliteit als een in hoogte verstelbare voet, maar moeten het hebben van hun uiterlijk. Het zijn ook allemaal TN panelen dus goede kleuren zal ook wel meevallen. Verder ligt de prijs ook wat hoger: ~ 250 - 330.
pricewatch: Samsung Syncmaster 226CW
pricewatch: Samsung Syncmaster T220
pricewatch: Samsung Syncmaster 2253BW

Edit Monitor
Heb nog even wat gezocht en zag dat LG een nieuwe W22xxx serie heeft geïtroduceerd. In de PW staan dus alleen de:
pricewatch: LG W2242T ~ vanaf: 210
pricewatch: LG W2252TQ ~ vanaf: 240
Op de LG site kan je de LG montoren met elkaar vergelijken. Het enige (grote) verschil tussen de monitoren lijkt het opgegeven contrast en het uiterlijk van de monitoren. De W2252TQ en de L226WTQ hebben ongeveer dezelfde prijs. De W2242T is twee tientje goedkoper. Aangezien de verschillen imho niet zo denderend zijn zou ik de W2242T van deze drie nemen. De W2242T lijkt mij ook nog een aardig alternatief is in de BBG.

Regeneration wijzigde dit bericht 26-06-2008 17:35 (9%)

@Reinman

processor
Mij lijkt de discussie waarvoor een mediasysteem is bedoeld niet heel erg zinnig als je daar op doelt (zie ook de talloze discussies bij het budgetsysteem). Een mediasysteem is niet alleen bedoeld voor media, het is geen videobewerkingssysteem, wel moet hij dit gewoon kunnen, evenals games, office, internet, tv-kijken etc. Ik zou de primaire taak van een multimediasysteem dan ook niet willen leggen bij encoden en decoden, maar goed, dat is jouw keuze. De quad/dualcore discussie lijkt me dan wel afgesloten, mits er bij beiden enige uitleg wordt gegeven is er voor beiden immers wat te zeggen. Het is geen goed/fout discussie overigens...

geheugen
aangezien 4 GB geen kwaad kan, zelfs niet i.c.m. 32 bit OS, zou ik toch een 4GB setje erin doen, en dan bij voorkeur 2 modules van elk 2 GB zodat je later ruimte hebt om uit te breiden.

videokaart
Ik gaf eigenlijk 2 redenen om voor de HD4870 te gaan, enerzijds dat de HD4850 betrekkelijk warm wordt (en hoewel dit fysiek prima kan, heb je dit volgens mij liever niet in een minder goed geventileerde behuizing) en de HD4870 betere koeling heeft (en hij blaast dit gelijk uit de case, ook niet onbelangrijk), anderzijds voor de betere prestaties. Neemt niet weg dat de HD4850 ook een goede kaart is, en ik kan me wel vinden in een HD4850 als blijkt dat de HD4870 erg slecht leverbaar is/wordt.

moederbord
PCI-E 1.1 16x kwam volgens mij overeen met PCI-E 2.0 8x (vanwege de dubbele bandbreedte). Dit gebeurd dus beslist niet alleen in crossfire. Het P45 moederbord biedt gewoonweg meer mogelijkheden voor in de toekomst wanneer men een grafische kaart wil upgraden. Ik had zelf aangegeven dat de meerwaarde op het eerste gezicht beperkt lijkt, maar met name omwille van de toekomstgerichtheid. Er zijn wel meer reviews te vinden, en bij de meeste games op dit moment is het verlies minder dan 1%, maar hier bijvoorbeeld zie je waarom ik toch voor een P45 zou gaan (met in het achterhoofd dat PCI-E 8x ongeveer overeenkomt met PCI-E 1.1 16x, dus het verschil tussen P35 en P45, en dat toekomstige games ook zwaarder worden)

http://media.bestofmicro.com/C/D/98941/original/flightsimulatorx.png

Met de huidige configuratie wordt er ongeveer 150 euro over gehouden. Dit is beslist niet erg, en het hoeft ook niet per se op. Ik heb alleen aangegeven dat wanneer je iets dichter bij je doelbudget gaat zitten dat je dan kan gaan voor een P45 moederbord of/en E8500 of/en een HD4870 of non-TN paneel, maar dan vraag ik me af waar een BBG-koper de grootste meerwaarde van ondervindt. Voor een hoger budget, of een PC waar beeldkwaliteit absoluut cruciaal is (dan denk ik voornamelijk aan profesionele foto- en videobewerking), zou ik een non-TN paneel wel overwegen, maar voor dit budget ervaren mensen een grotere meerwaarde met meer geheugen, snellere schijf, snellere proc. of snellere videokaart of i.d. That's my 2 coins.

Als de HD4870 wordt beoordeeld als nog niet goed genoeg leverbaar, zou ik voor een P45 moederbord gaan, 4 GB PC6400 geheugen van Corsair of i.d, een ander 22" TN scherm uitzoeken (zoals Regeneration ook wel voorstelde, daar kan ik me wel in vinden) en voor de rest ietsjes onder budget uitkomen, met eventueel een andere kast als er een beter alternatief blijkt te zijn.

HMeijer wijzigde dit bericht 26-06-2008 15:40 (3%)

Gullible Sceptic

quote:
HMeijer schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:39:
@Reinman

processor
Mij lijkt de discussie waarvoor een mediasysteem is bedoeld niet heel erg zinnig als je daar op doelt (zie ook de talloze discussies bij het budgetsysteem). Een mediasysteem is niet alleen bedoeld voor media, het is geen videobewerkingssysteem, wel moet hij dit gewoon kunnen, evenals games, office, internet, tv-kijken etc. Ik zou de primaire taak van een multimediasysteem dan ook niet willen leggen bij encoden en decoden, maar goed, dat is jouw keuze. De quad/dualcore discussie lijkt me dan wel afgesloten, mits er bij beiden enige uitleg wordt gegeven is er voor beiden immers wat te zeggen. Het is geen goed/fout discussie overigens...
Als het niet alleen voor media bedoelt is, waarom noemt met het multimedia systeem? Games is media, internet is media, tv is media. Juist omdat er een TV kaart in zit, waar je lijkt mij ook wel eens wat op wil nemen, is het juist wel fijn om die quad core power die je dan juist kan in zetten te gebruiken. Ik leg een groot deel van de taak inderdaad bij de TV kaart en het afspelen van films. IMHO is het wel fout om in het media systeem niet te kiezen voor een quadcore, terwijl het budgetair makkelijk kan.
quote:
videokaart
Ik gaf eigenlijk 2 redenen om voor de HD4870 te gaan, enerzijds dat de HD4850 betrekkelijk warm wordt (en hoewel dit fysiek prima kan, heb je dit volgens mij liever niet in een minder goed geventileerde behuizing) en de HD4870 betere koeling heeft (en hij blaast dit gelijk uit de case, ook niet onbelangrijk), anderzijds voor de betere prestaties. Neemt niet weg dat de HD4850 ook een goede kaart is, en ik kan me wel vinden in een HD4850 als blijkt dat de HD4870 erg slecht leverbaar is/wordt.
Het is geen probleem dus het zou niet echt een reden hoeven zijn. Verder is de HD4870 nu nog niet tot erg slecht leverbaar.
quote:
moederbord
PCI-E 1.1 16x kwam volgens mij overeen met PCI-E 2.0 8x (vanwege de dubbele bandbreedte). Dit gebeurd dus beslist niet alleen in crossfire. Het P45 moederbord biedt gewoonweg meer mogelijkheden voor in de toekomst wanneer men een grafische kaart wil upgraden. Ik had zelf aangegeven dat de meerwaarde op het eerste gezicht beperkt lijkt, maar met name omwille van de toekomstgerichtheid. Er zijn wel meer reviews te vinden, en bij de meeste games op dit moment is het verlies minder dan 1%, maar hier bijvoorbeeld zie je waarom ik toch voor een P45 zou gaan (met in het achterhoofd dat PCI-E 8x ongeveer overeenkomt met PCI-E 1.1 16x, dus het verschil tussen P35 en P45, en dat toekomstige games ook zwaarder worden)
Minder dan 1%?
http://media.bestofmicro.com/B/L/98913/original/crysis_1680x1050_high.png

Selectief quoten kunnen we allemaal :X , voor de toekomst zie ik het nog niet echt zitten om voor alleen pcie 2.0 extra geld neer te leggen. Dit systeem blijft een mid end kaart houden, ook al word deze upgegrade. Mid end kaarten verbruiken lang niet zo veel bandbreedte. Verder tegen de tijd voor een upgrade word je gedwongen naar een nieuw socket dankzij nehalem.

De goedkoopste P45 is van MSI en is ~82 euro
quote:
Met de huidige configuratie wordt er ongeveer 150 euro over gehouden. Dit is beslist niet erg, en het hoeft ook niet per se op. Ik heb alleen aangegeven dat wanneer je iets dichter bij je doelbudget gaat zitten dat je dan kan gaan voor een P45 moederbord of/en E8500 of/en een HD4870 of non-TN paneel, maar dan vraag ik me af waar een BBG-koper de grootste meerwaarde van ondervindt. Voor een hoger budget, of een PC waar beeldkwaliteit absoluut cruciaal is (dan denk ik voornamelijk aan profesionele foto- en videobewerking), zou ik een non-TN paneel wel overwegen, maar voor dit budget ervaren mensen een grotere meerwaarde met meer geheugen, snellere schijf, snellere proc. of snellere videokaart of i.d. That's my 2 coins.
Zo'n monitor kan een stuk langer mee dan het systeem voor deze weer nodig upgegrade moet worden. Dat is pas toekomst bestendigheid. Het is opzich niet nodig om de duure MPVA scherm te nemen, maar voor mensen die juist gebruik willen maken van media, is het natuurlijk wel erg mooi.

Reinman wijzigde dit bericht 26-06-2008 16:32 (6%)

Blijf positief

quote:
Reinman schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:52:
Waarom geen mooier scherm met een beter panneel? Die LG is een TN pannel.

Deze moet wel passen. De eerste prijs is wel heel laag, maar de rest is oongeveer de 360 euro die het budget nog over is.

http://www.kieskeurig.nl/...B2C81C12571BE003C9B7C.htm
Tweakers zeg alleen VGA, kieskeurig zegt ook DVI.
offtopic:
Ik zal het btw zo even aanpassen in de PW, van de DVI. En *done*
quote:
Ah ok, echter die is wel 20" i.p.v. 22". Verder is maar 1 shop die hem voor ¤ 237,94 aanbied en de rest die 340 of meer. Volgens mij is het van die eerste gewoon een foutje, maar het zou zomaar kunnen. Ik zie op Prad en een pdf doc van Philips dat dit scherm ook in hoogte te verstellen, pivot heeft en wel DVI heeft.

Regeneration wijzigde dit bericht 26-06-2008 17:00 (31%)

quote:
Reinman schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:19:
[...]

Als het niet alleen voor media bedoelt is, waarom noemt met het multimedia systeem? Games is media, internet is media, tv is media. Juist omdat er een TV kaart in zit, waar je lijkt mij ook wel eens wat op wil nemen, is het juist wel fijn om die quad core power die je dan juist kan in zetten te gebruiken. Ik leg een groot deel van de taak inderdaad bij de TV kaart en het afspelen van films. IMHO is het wel fout om in het media systeem niet te kiezen voor een quadcore, terwijl het budgetair makkelijk kan.
Blueray is ook media, maar er zit er niet eentje in deze BBG, waarom niet ? Omdat je dure , andere keuzes maakt. Waarom is een Quadcore pc, meer Multimedia dan een dual- core ? Waarom perse een Intel, terwijl je voor een pak minder een zuinige multi-mediachip hebt, de AMD Athlon 4850e.
Zodat je budget overhoud voor bijv. een Blueray brander/speler.

De configuratie die ik voorstel is meer Multi-media dan de BBG, maar niemand hoor ik daarover 8)7

En nee, bij Multimedia denk ik niet gelijk aan encoden. Denk dat heel veel mensen amper encoden, maar alleen films kijken. Zou er weleens een poll voor willen zien. Voor die paar die dat wel vaak doen, kan je een opmerking tav de Quad-core plaatsen. Ook verstoken Quadcores behoorlijk meer , in idle en onder load. Waarom word dat niet meegewogen in wat een goede multimedia pc is ?
quote:
Media is meer dan surfen en een spel. Het is ook video, muziek, streaming en tv
En daar heb je perse een quad core voor nodig ? Kom op zeg, dat meen je niet. Alles wat je noemt doe ik prima met mijn e6750, ja zelfs encoden en decoden; al zal dat trager gaan dan met een quadcore.

Madrox wijzigde dit bericht 26-06-2008 18:55 (9%)

@ Reinman

ik laat de dual/quadcore discussie voor wat het is, daarvoor zijn andere topics beter geschikt....

Videokaart heb ik het ook al over gehad, dus rest moederbord volgens mij. Met het moederbord heb ik helemaal niet selectief gequote, mag je gerust beweren, is alleen niet waar. Lees mijn stukje maar opnieuw zou ik zeggen. Ik geef zelfs aan dat bij de meeste games (en benchmarks) het verlies minder is dan 1%, maar ik vind 17,4% prestatieverlies bij Microsoft FlightSimulator X wel heel erg veel, zeker wanneer je bedenkt dat in de toekomst vast staat dat games nog veeleisender gaan worden (en dus baat krijgen bij PCI-E 2.0).

Mid-range systeem of niet, we lieten beiden plaatjes zien van een mid-range kaart, net zoals de HD4850 een mid-range kaart is maar wel op het niveau van de vorige generatie high-end, dus de argumentatie dat er volgende keer ook een midrange kaart inkomt snap ik niet helemaal. Ook snap ik je punt niet helemaal met Nehelam. Moeten we maar gelijk DDR3 erin stoppen? En nu een E2160 flink op de staart trappen om geld te besparen? Zodat we straks makkelijk kunnen upgraden?

Ietwat overdreven, maar mensen kopen nu een systeem waarmee ze nog een aantal jaren vooruit kunnen. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat mensen enerzijds nu een zo goed mogelijk systeem krijgen, waar in de toekomst ook makkelijk mee kan worden geupgrade. En de hardware die het snelst verouderd is nou eenmaal de videokaart, vandaar dus mijn punt dat het wel makkelijk zou zijn om hier enigszins rekening mee te houden. (wanneer je rekening houdt met Nehelam, heb je immers grote kans dat je straks je moederbord, geheugen, processor en grafische kaart (deze veroudert immers het snelst) gaat vervangen, en m.a.w. bijna een complete nieuwe PC gaat kopen)

Komt nog eens bij dat er allerlei nieuwe energiebesparende functies op dit moederbord zitten, evenals ICH10R en daarnaast de al besproken PCI-E 2.0 slots. Aangezien er nog genoeg ruimte over is in het budget, vind ik het dus de meerprijs waard om toch voor zo'n moederbord te gaan. De leverbaarheid van de P35 moederborden zal toch achteruit gaan (prijs omhoog komende 2 maanden), aangezien fabrikanten nu P45 moederborden aan het maken zijn en de productielijnen aan het omstellen zijn.

Voor die 20/30 euro extra lijkt me dit dus dan ook een aanvaardbare investering.

Verder vraag ik me af waarom er in een multimedia systeem een betere monitor zou moeten dan in een gamesysteem (vooral gezien de budgetten). Mag dan wel een scherper of beter beeld zijn, maar ik vraag me af of de gemiddelde multimedia gebruiker (die gamed/videos kijkt/foto-albums beheert/krant leest op z'n systeem/radio luistert/TV-kijkt/magazines leest/office gebruikt/etc) 100 euro of meer extra ervoor zou willen uitgeven.

We zitten hier ten slotte op tweakers.net, en als tweakers vinden dat ze een bovengemiddeld scherm nodig zijn (de gemiddelde tweaker is volgens mij best tevreden met hun TN-panelen en volgens mij voldoen deze ook meer dan genoeg, althans, ik lees weinig klachten als ik zo wat reviews door lees van TN-panelen hier), staat niets hun in de weg om de BBG aan te passen. De BBG is immers bedoeld voor een grote doelgroep, en de grote massa koopt nog steeds grotendeels TN panelen en is hier tevreden mee. Ik snap wel dat als je eenmaal het verschil hebt gezien je liever meer wilt dan zo'n TN paneel, maar zo'n TN paneel voldoet prima.

@ Madrox

Belangrijke vraag is volgens mij dan hoe de AMD Ahtlon 4850e presteert t.o.v. de E8400 en de Q6600. Is er prestatieverlies, en zo ja, hoe groot? En hoe groot is het energievoordeel? En dan de hamvraag of het prestatieverlies opweegt tegen de energiewinst?

HMeijer wijzigde dit bericht 26-06-2008 19:28 (7%)

Gullible Sceptic

quote:
HMeijer schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:22:
@ Reinman

ik laat de dual/quadcore discussie voor wat het is, daarvoor zijn andere topics beter geschikt....

Videokaart heb ik het ook al over gehad, dus rest moederbord volgens mij. Met het moederbord heb ik helemaal niet selectief gequote, mag je gerust beweren, is alleen niet waar. Lees mijn stukje maar opnieuw zou ik zeggen. Ik geef zelfs aan dat bij de meeste games (en benchmarks) het verlies minder is dan 1%, maar ik vind 17,4% prestatieverlies bij Microsoft FlightSimulator X wel heel erg veel, zeker wanneer je bedenkt dat in de toekomst vast staat dat games nog veeleisender gaan worden (en dus baat krijgen bij PCI-E 2.0).
Je vind crysis niet demanding genoeg? Waar de lagere zelfs sneller zijn? Het is dus lang niet zo erg als jij het daar steld.
quote:
Mid-range systeem of niet, we lieten beiden plaatjes zien van een mid-range kaart, net zoals de HD4850 een mid-range kaart is maar wel op het niveau van de vorige generatie high-end, dus de argumentatie dat er volgende keer ook een midrange kaart inkomt snap ik niet helemaal. Ook snap ik je punt niet helemaal met Nehelam. Moeten we maar gelijk DDR3 erin stoppen? En nu een E2160 flink op de staart trappen om geld te besparen? Zodat we straks makkelijk kunnen upgraden?
Het is en blijft een midrange kaart, ongeacht of de prestaties goed of slecht zijn(ze zijn voor zijn prijs natuurlijk werkelijk fenomenaal). De prijs en positionering zijn midrange.

Kijk, de upgrade path van S775 is er gewoon niet meer. Hierna kan je niet veel meer upgraden qua snelheid. Je word gedwongen naar een nieuw socket wil je bij intel blijven.
De multimedia systeem word zo goed als altijd voorzien van een goeie midrange kaart, de eisen van de multimedia systeem zijn gewoon lager dan die van het highend game systeem. De bandwith eisen zijn gewoon lager voor een midrange kaart dan voor een high end kaart.
quote:
Ietwat overdreven, maar mensen kopen nu een systeem waarmee ze nog een aantal jaren vooruit kunnen. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat mensen enerzijds nu een zo goed mogelijk systeem krijgen, waar in de toekomst ook makkelijk mee kan worden geupgrade. En de hardware die het snelst verouderd is nou eenmaal de videokaart, vandaar dus mijn punt dat het wel makkelijk zou zijn om hier enigszins rekening mee te houden. (wanneer je rekening houdt met Nehelam, heb je immers grote kans dat je straks je moederbord, geheugen, processor en grafische kaart (deze veroudert immers het snelst) gaat vervangen, en m.a.w. bijna een complete nieuwe PC gaat kopen)
Dat is dus wat ik zeg, je kan hier niet ver naar de toekomst kijken, omdat het upgrade path gewoon beperkt is. Dus dat je zeg, o we moeten pcie 2.0 hebben voor de toekomst, terwijl de pc nauwlijks verder upgedrade kan worden en dus minder lang mee zal gaan(mits sneller gewenst). Wat ik tracht te zeggen is dat mensen die sneller willen straks zowiezo gedwongen worden om een nieuw moederbord te kopen, met de nieuwe features.
quote:
Komt nog eens bij dat er allerlei nieuwe energiebesparende functies op dit moederbord zitten, evenals ICH10R en daarnaast de al besproken PCI-E 2.0 slots. Aangezien er nog genoeg ruimte over is in het budget, vind ik het dus de meerprijs waard om toch voor zo'n moederbord te gaan. De leverbaarheid van de P35 moederborden zal toch achteruit gaan (prijs omhoog komende 2 maanden), aangezien fabrikanten nu P45 moederborden aan het maken zijn en de productielijnen aan het omstellen zijn.

Voor die 20/30 euro extra lijkt me dit dus dan ook een aanvaardbare investering.
Goed ik ben over qua de P45, maar dan wel de goedkoopste MSI bord, welke maar bij de grote shop(azerty) ook maar 84 kost, wat dus maar 8 euro duurder is(6 als je de goedkoopste pakt).
quote:
Verder vraag ik me af waarom er in een multimedia systeem een betere monitor zou moeten dan in een gamesysteem (vooral gezien de budgetten). Mag dan wel een scherper of beter beeld zijn, maar ik vraag me af of de gemiddelde multimedia gebruiker (die gamed/videos kijkt/foto-albums beheert/krant leest op z'n systeem/radio luistert/TV-kijkt/magazines leest/office gebruikt/etc) 100 euro of meer extra ervoor zou willen uitgeven.
Wat dachtje van kleur diepte van 8 bits in plaats van 6? Alles wat je doet word daar een stuk levendiger door.
quote:
We zitten hier ten slotte op tweakers.net, en als tweakers vinden dat ze een bovengemiddeld scherm nodig zijn (de gemiddelde tweaker is volgens mij best tevreden met hun TN-panelen en volgens mij voldoen deze ook meer dan genoeg, althans, ik lees weinig klachten als ik zo wat reviews door lees van TN-panelen hier), staat niets hun in de weg om de BBG aan te passen. De BBG is immers bedoeld voor een grote doelgroep, en de grote massa koopt nog steeds grotendeels TN panelen en is hier tevreden mee. Ik snap wel dat als je eenmaal het verschil hebt gezien je liever meer wilt dan zo'n TN paneel, maar zo'n TN paneel voldoet prima.
Blijkbaar heb jij de laatste discusies hier niet gelezen. Waar de mensen die het verschil voorzich hebben staan en dus letterlijk kunnen zien. Die mensen willen niet meer terug naar een TN pannel. Het verschil is dat mensen zoveel TN pannels zien dat ze niet eens het verschil krijgen te zien met een qualitatief hoger scherm. Het past alleen zwaar in het budget, dit is een van de goedkoopsten.
quote:
@ Madrox

Belangrijke vraag is volgens mij dan hoe de AMD Ahtlon 4850e presteert t.o.v. de E8400 en de Q6600. Is er prestatieverlies, en zo ja, hoe groot? En hoe groot is het energievoordeel? En dan de hamvraag of het prestatieverlies opweegt tegen de energiewinst?
Agreed
quote:
Madrox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:51:
[...]

Blueray is ook media, maar er zit er niet eentje in deze BBG, waarom niet ? Omdat je dure , andere keuzes maakt. Waarom is een Quadcore pc, meer Multimedia dan een dual- core ? Waarom perse een Intel, terwijl je voor een pak minder een zuinige multi-mediachip hebt, de AMD Athlon 4850e.
Zodat je budget overhoud voor bijv. een Blueray brander/speler.

De configuratie die ik voorstel is meer Multi-media dan de BBG, maar niemand hoor ik daarover 8)7
Heb ik dat over het hoofd gezien? :X

Ik moet zeggen lezer heb je al voor 99 euro....
quote:
En nee, bij Multimedia denk ik niet gelijk aan encoden. Denk dat heel veel mensen amper encoden, maar alleen films kijken. Zou er weleens een poll voor willen zien. Voor die paar die dat wel vaak doen, kan je een opmerking tav de Quad-core plaatsen. Ook verstoken Quadcores behoorlijk meer , in idle en onder load. Waarom word dat niet meegewogen in wat een goede multimedia pc is ?
Omdat je voor zuinigheid vaak veel power moet inleveren. Ik moet zeggen dat een niet overclockte Q6600 nog wel mee valt qua verbruik. Ik moet zeggen dat mijn vader toch redelijk vaak dingen opneemt en encode. Verschil is hij heeft de tijd met zijn 2400+. Mischien heb ik het verkeerde idee wat mensen met een tv kaart doen?
quote:
En daar heb je perse een quad core voor nodig ? Kom op zeg, dat meen je niet. Alles wat je noemt doe ik prima met mijn e6750, ja zelfs encoden en decoden; al zal dat trager gaan dan met een quadcore.
Sja, heb je het nodig? Je kan ook encoden en decoden op een XP2400+....
quote:
Regeneration schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:50:
[...]

offtopic:
Ik zal het btw zo even aanpassen in de PW, van de DVI. En *done*

[...]

Ah ok, echter die is wel 20" i.p.v. 22". Verder is maar 1 shop die hem voor ¤ 237,94 aanbied en de rest die 340 of meer. Volgens mij is het van die eerste gewoon een foutje, maar het zou zomaar kunnen. Ik zie op Prad en een pdf doc van Philips dat dit scherm ook in hoogte te verstellen, pivot heeft en wel DVI heeft.
Jah, ik zei het er ook bij. De duurderen zijn ongeveer 340 wat nog net in het budget past. Volgensmij zijn er ook alleen TN pannels op 22", correct me if i am wrong :X.

Reinman wijzigde dit bericht 26-06-2008 20:50 (19%)

http://www.bit-tech.net/h..._e8500_e8400_and_e8200/11

Als je 30watt onder idle en 80watt onder load niet zo veel vind, rust ik mijn zaak (Q6600 vs E8400).
De E8400 scoort ongeveer net zo goed als de 4850e van AMD, zodat ook de E8400 een goede keus is voor mensen die wel wat om energiebesparing geven en niet zo'n bezwaar zien in langere encode/decode tijden. Zowiezo heeft een Quad core niet zoveel zin voor de thuisgebruiker, als je helemaal niet encode/decode.

En ja, prestaties tellen ook mee. Maar hoe zwaar laat je dat wegen ? Nu laat je een eventuele blueray brander/speler lopen ten voordele van snellere encoding/decoding; mijn inziens voor vele thuis gebruikers een zeldzame bezigheid.
quote:
Sja, heb je het nodig? Je kan ook encoden en decoden op een XP2400+....
Beetje flauwe opmerking. Wil alleen duiden dat er prima valt te encoden/decoden op een Dual-core; je hebt alleen wat meer geduld nodig. Als je van de TV-kaart opneemt, gaat het nooit sneller dan de snelheid van de uitzending; daar heb je geen encode/decode monster CPU voor nodig. Of begrijp ik je verkeerd ?

Madrox wijzigde dit bericht 26-06-2008 21:28 (21%)

Blijf positief

quote:
Reinman schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:17:
[...]

Jah, ik zei het er ook bij. De duurderen zijn ongeveer 340 wat nog net in het budget past. Volgensmij zijn er ook alleen TN pannels op 22", correct me if i am wrong :X.
Jawel, maar allemaal meer dan