[BBG] Multimediasysteem juli 2008

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-10 16:07
En ook voor juli gaan we weer een Multimediasysteem opnemen in de BBG. Het toeval wil dat ik de verantwoordelijkheid heb om dat systeem samen te stellen, wat heeft geresulteerd in dit topic.
Aangezien er eigenlijk relatief weinig ontwikkelingen zijn geweest op de hardwaremarkt sinds de laatste BBG zijn er tot nu toe nog geen grote wijzigingen doorgevoerd in het multimediasysteem. Tot nu toe is de videokaart vervangen, de kast is misschien ook wel een onderdeel wat nog een update kan gebruiken. Het budget is in principe 1200 euro, maar het is natuurlijk beter om onder dat bedrag te blijven, aangezien dat zeer goed mogelijk is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Sonata Plus 550 Zilver, Zwart€ 121,95€ 121,95
1Apacer Embedded Card Reader 15 in 1 (USB 2.0, Zwart)€ 8,95€ 8,95
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)€ 14,98€ 14,98
1Club3D Theatron DD (Retail)€ 31,65€ 31,65
1Hauppauge WinTV PVR 150MCE (OEM)€ 59,-€ 59,-
1Intel Core 2 Quad Q6600€ 148,-€ 148,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2€ 32,46€ 32,46
1LG L226WTQ-SF€ 235,62€ 235,62
1Lite-On LH-20A1S€ 17,60€ 17,60
1Logitech Cordless Desktop EX 110€ 26,-€ 26,-
1Logitech X-540€ 62,-€ 62,-
1MSI P35 Neo2-FIR€ 76,28€ 76,28
1Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB€ 76,-€ 76,-
1Sapphire Radeon HD 4850€ 147,90€ 147,90
ImporterenTotaal€ 1.058,39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen mooier scherm met een beter panneel? Die LG is een TN pannel.

Zoiets bijvoorbeeld:
pricewatch: Dell Ultrasharp 2408WFP
Edit: Do'h ik dacht de prijs op 1500 stond :X

Deze moet wel passen. De eerste prijs is wel heel laag, maar de rest is oongeveer de 360 euro die het budget nog over is.

pricewatch: Philips 200WP7ES
http://www.kieskeurig.nl/...B2C81C12571BE003C9B7C.htm
Tweakers zeg alleen VGA, kieskeurig zegt ook DVI.

Verder zou ik gaan voor de 640GB F1, namelijk 2 platters van 333gb en dus een stuk sneller dan de 3 250GB platters van de 750GB.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 08:08
-Wat is de reden om voor de HD4850 van Sapphire te gaan en bijvoorbeeld niet die van club3d, dat zou weer wat eurotjes schelen namelijk (volgens de pricwatch op dit moment dan)

-Misschien moest er gekeken worden naar een P45 moederbord?

-De q6600 zou ook iets omhoog kunnen. (hoewel ik het nut niet erg zie op dit moment :P )

Een wat grotere kast zou ook wel mooi zijn zodat de hitte doorvoer beter wordt en de Freezer 7 pro wat meer ruimte krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

1 Antec Sonata Plus 550 Zilver, Zwart € 121,95 € 121,95

De goedkoopste is nu 127,95....lol

Zie overal weer die die Sonate's. Is er nou werkelijk niks anders dan deze duffe, saaie kasten ?

[ Voor 34% gewijzigd door Madrox op 25-06-2008 21:48 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, kom maar met een ander voorstel dan? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:50:
Antec Three Hundred
Antec TruePower Trio 430, 430W (ATX12V 2.2)

Het is meer een voobeeld dan dat ik wil zeggen dat dit het moeten worden, maar qua prijs en ruimte komt het aardig overeen.

Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/300_front_top_q.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:50:
Daag me niet uit, he :X ( _O- )
Oke, hier is mijn idee:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 64,25€ 64,25
1Arctic Cooling Freezer 64 Pro€ 14,70€ 14,70
1Club3D CGAX-4852DD€ 145,10€ 145,10
1Cooler Master Centurion 590 Zwart€ 58,10€ 58,10
1Cooler Master Real Power M620€ 74,40€ 74,40
1Gigabyte GA-MA78G-DS3H€ 70,51€ 70,51
1LG GGW-H20L€ 199,-€ 199,-
1Samsung Syncmaster 2232BW€ 228,94€ 228,94
1Scythe YD Series 18-in-1 Cardreader (3.5" Bay, USB, Zwart)€ 27,83€ 27,83
1Team TEDD2048M800HC5DC 2GB (2x 1GB) DDR2€ 35,65€ 35,65
1Western Digital Caviar GP WD7500AACS, 750GB€ 92,58€ 92,58
ImporterenTotaal€ 1.189,71

Het concept is gericht op een zo'n energiezuinig multimedia systeem, vandaar geen stroomvretende quadcore maar een extra zuinige Dual-core van AMD. Het Gigabyte moederbord doet daar ook een schepje bij, met Ultradurable2 en energiezuinige features.

De kast is een Centurion 590 van Coolermaster geworden; waarover ik goede dingen lees. Persoonlijk vind ik deze kast prettiger om naar te kijken dan de Antec van deze BBG. De voeding is minstens zo goed, zoniet beter; een Cooler Master Real Power 620.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/a0362_550.jpg
tweaker review:http://tweakers.net/productreview/6858/cooler-master-centurion-590-zwart.html

Wat ik mis bij de voorgestelde Multimedia pc is een blueray lezer/brander, dat heb ik gelijk maar even herstelt. Ook de LG TFT is gesneuvelt, dat zilver/zwart kan me niet boeien en past niet bij de Cooler Master 590. Vandaar de Samsung Syncmaster 2232BW.

Tot slot heb ik die lelijke cardreader van Apacer laten vallen, in de plaats daarvan een beter ogende Sythe YD Series 18 in 1, die tegelijkertijd ook nog floppy's vreet :9

Het geheugen is vervangen door een TEAM setje, wat niet veel duurder is en aardig lijkt te overklokken. Kortom; extra performance voor een paar euro's meer.

Eigenlijk had ik ook nog hybrid Crossfire in gedachten, maar dat schijnt niet goed te werken met de 4XXX serie GPU's. Misschien iets voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 19:29

JamesB009

Sjimmeh!!

Waarom niet een Samsung T200 scherm..? Hoger contrast bijna zelfde prijs. :+

Edit: http://tweakers.net/price...sung-syncmaster-t220.html

[ Voor 36% gewijzigd door JamesB009 op 26-06-2008 00:27 ]

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-12-2023
Op zich is er niks mis met deze BBG, lekker onder het budget en alles wat hij moet kunnen doet hij nu ook goed.

Toch vind ik een aantal beslissingen discutabel. Vorige keer heb ik me eniszins erover verbaasd over de toevoeging van de quadcore, zonder een duidelijke onweerlegbare redevoering (misschien omdat die discussies al vaak genoeg gevoerd waren...). Maar waarom nu toch die Q6600, zonder het benoemen van de E8400?

Programma's die nog niet geschikt zijn voor quadcores (verreweg de meeste) hebben nog geen baat bij quadcores en zijn beter af met een hoger geklokte dualcore, volgens mij was dit wel de algehele consensus over dit onderwerp. Alleen voor speciale applicaties, zoals photoshop CS2 (en dan sommige extensies, .tif's hebben bijvoorbeeld geen baat van de quadcore, .jpeg's wel), of Adobe Premiere, presteert een quadcore beduidend beter. Dit gaat ook op voor Winrar e.d. Maar voor games, office en internet heb je meer aan een hoger geklokte dualcore. Ga je multitasken (waaronder ik versta het gelijktijdig uitvoeren van meerdere zware berekeningen/programma's, dus dat is niet een spelletje spelen en MSN'en/internetten), dan is een quadcore wel weer handiger.

Om een lang verhaal kort te houden, komt de discussie quad/dualcore er vooral op neer welke software je gebruikt. Voor een videobewerkingssysteem of photoshopsysteem zou een quadcore geen overbodige luxe zijn, voor een multimediasysteem is dit IMHO wel. Ik zou dus de E8400 aanraden, met het benoemen (net zoals de vorige keer) dat gebruikers eventueel ook de Q6600 of Q9450 kunnen overwegen als ze (hoofdzakelijk) software gebruiken wat baat heeft bij dualcores. Maar aangezien het een multimediasysteem is zou ik toch voor de all-round E8400 gaan.

De HD4850 vind ik een logische keuze, ook voor het merk Sapphire (hier zitten meer assecoires bij dan bij de overige merken). Maar er zit nog wat rek in het budget... De HD4850 biedt ongelooflijk veel prestaties voor het geld, en volgens mij is het nog nooit eerder voorgekomen dat in een multimediasysteem gewoon een 'high-end' kaart zit (als je vergelijkbaar presteert met de HD3870X2 en 9800GTX mag je volgens mij best spreken van high-end immers), maar het kan beter. De HD4850 wordt redelijk warm (90+ graden), en aangezien er nu niet de best geventileerde case in de BBG staat, vind ik het best de moeite waard om te kijken naar de Sapphire HD4870, die niet alleen een betere koeling heeft, maar ook betere prestaties in games geeft en in de toekomst nog zal zakken in prijs (gezien de toekomstige concurrentie met de 9800GTX+ zit een prijsverlaging er wel aan te komen). (zou ik de komende 2 dagen kijken naar de leverbaarheid en hoe dit zich ontwikkeld, misschien is de HD4870 niet op dag 1 gelijk goed leverbaar, maar we stellen hier wel een BBG op voor de komende 2 maanden... misschien zou je erbij moeten zeggen dat indien de HD4870 slecht leverbaar is, je ook voor de HD4850 kunt gaan die beter leverbaar zou moeten zijn)

Ook is de P45 recentelijk gelanceerd, en alhoewel er niet heel veel nieuwe dingen opzitten (op ICH10R en PCI-E 2.0 lanes na dan), vind ik het toch waard om zo'n bord erin op te nemen. Men moet immers een tijdje vooruit kunnen met zo'n PC, en als men in de toekomst ooit eens gaat besluiten om een videokaart te vervangen, is het wel zo handig om de maximale breedte beschikbaar te hebben. Er zijn een aantal tests geweest, o.a. van Tomshardware, waarin de (on)zin van PCI-E 2.0 werd onderzocht door te kijken naar PCI-E 16x, 8x, 4x en 1x. De verschillen tussen 16x, 8x, en 4x waren meestal verwaarloosbaar, maar zodra je in bijvoorbeeld Microsoft Flightsimulator X gaat kijken en alles op het hoogste detail zet, zie je dat kaarten op 8x af en toe gebottlenecked worden als ze meer data moeten versturen. Vandaar dat je toch liever PCI-E 2.0 hebt, en de andere nieuwe features zijn ook leuk meegenomen. Zelf vind ik de Gigabyte P45-DS3R een erg mooi bord, maar de MSI P45 Neo2-FR schijnt ietsjes beter leverbaar te zijn, en voldoet ook. Bij de laagste prijs in de pricewatch moet wel de opmerking worden geplaatst dat deze 20 euro onder de rest zit, maar hier heb ik rekening mee gehouden met het maximale budget.

Dan rest nog de harde schijf, hierboven is volgens mij al gezegd om voor de 640GB te gaan omdat deze ietsjes sneller is en ietsjes goedkoper is. Hier staat tegenover dat je 110GB minder hebt, maar mij lijkt 640GB nog steeds meer dan genoeg ruimte voor elk multimediasysteem.

Ook heb ik het geheugen vervangen voor een 4GB setje van Corsair. Nu zit er maar 2GB in (ik meen echter dat het straks 2x het huidige Kingston ValueRAM zal worden). Een aantal moederborden hebben af en toe problemen met 4 modules (zou niet mogen, maar sommige doen dit), vandaar dat ik liever 2 modules van elk 2 GB zou willen hebben. Komt bij dat 2 modules makkelijker kunnen worden uitgebreid met nog 2 modules, en dat bij sommige koelers (mocht een tweaker deze BBG ietsjes aanpassen en een andere koeler kiest) de dichtsbijzijnde geheugenmodule in de weg kan zitten.

De kast zou ik nu zo laten. Dit is een nette veelzijdige kast, en de keuze om voor een bepaalde kast te gaan is meestal persoonlijk. Zelf zou ik bijvoorbeeld voor een CM690 gaan met een M520, maar voor het geld biedt de Antec Sonate 550 gewoon degelijkheid. Mocht iemand een andere kast mooier vinden, volstaat het een tweaker om zijn eigen kast uit te zoeken. Voor degene die de BBG echter klakkeloos overneemt en verder maling heeft aan wat voor kast erin staat, is dit gewoon een goede kast. Neemt niet weg dat er meer goede alternatieven zijn, zoals hierboven ook al gezegd, maar dan vind ik de prijs op een gegeven moment doorslaggevend als er niet direct betere prestaties zijn.

M.a.w. zou ik kijken naar zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Sonata Plus 550 Zilver, Zwart€ 127,90€ 127,90
1Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5 4GB (2x 2GB) DDR2€ 71,95€ 71,95
1Intel Core 2 Duo E8400€ 141,-€ 141,-
1Lite-On LH-20A1S€ 18,12€ 18,12
1MSI P45 Neo2-FR€ 91,63€ 91,63
1Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 64,57€ 64,57
1Sapphire Radeon HD 4870€ 214,55€ 214,55
ImporterenTotaal€ 1.167,92

Ook heb ik gekeken naar configuraties waar het oorspronkelijke moederbord werd behouden, en er gewisseld werd tussen een extra 640GB schijf (vooral voor back-up, maar ook raid kan) of een E8500 i.p.v. E8400/Q6600. Vooral de E8500 leek me wel leuk, maar aan de andere kant bedacht ik me dat de gemiddelde 'multimediasysteemgebruiker' hier weinig van gaat merken.

Misschien is het een goed idee om eens 10 alternatieven tot maximaal 150 euro voor een kast en voeding op papier te zetten, en daar dan de beste uit te kiezen. Ik betwijfel echter of er een duidelijk betere kast uitkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door HMeijer op 26-06-2008 12:36 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HMeijer schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 12:28:
Op zich is er niks mis met deze BBG, lekker onder het budget en alles wat hij moet kunnen doet hij nu ook goed.

Toch vind ik een aantal beslissingen discutabel. Vorige keer heb ik me eniszins erover verbaasd over de toevoeging van de quadcore, zonder een duidelijke onweerlegbare redevoering (misschien omdat die discussies al vaak genoeg gevoerd waren...). Maar waarom nu toch die Q6600, zonder het benoemen van de E8400?
Encoding en decoding maakt gebruik van quadcore en daar voor is een multimedia systeem toch bedoeld? Om bezich te zijn met media? Dus geluid, video en text? Waar is een quadcore beter op zijn recht dan met video? Zeker omdat er ook een TV kaart in zit. Dus op nemen en encoden naar een dvdtje huppa.
Programma's die nog niet geschikt zijn voor quadcores (verreweg de meeste) hebben nog geen baat bij quadcores en zijn beter af met een hoger geklokte dualcore, volgens mij was dit wel de algehele consensus over dit onderwerp. Alleen voor speciale applicaties, zoals photoshop CS2 (en dan sommige extensies, .tif's hebben bijvoorbeeld geen baat van de quadcore, .jpeg's wel), of Adobe Premiere, presteert een quadcore beduidend beter. Dit gaat ook op voor Winrar e.d. Maar voor games, office en internet heb je meer aan een hoger geklokte dualcore. Ga je multitasken (waaronder ik versta het gelijktijdig uitvoeren van meerdere zware berekeningen/programma's, dus dat is niet een spelletje spelen en MSN'en/internetten), dan is een quadcore wel weer handiger.
Ik ken bijna geen encoder die nu geen quads ondersteund. Verder valt foto bewerking imho ook hier onder media.
Om een lang verhaal kort te houden, komt de discussie quad/dualcore er vooral op neer welke software je gebruikt. Voor een videobewerkingssysteem of photoshopsysteem zou een quadcore geen overbodige luxe zijn, voor een multimediasysteem is dit IMHO wel. Ik zou dus de E8400 aanraden, met het benoemen (net zoals de vorige keer) dat gebruikers eventueel ook de Q6600 of Q9450 kunnen overwegen als ze (hoofdzakelijk) software gebruiken wat baat heeft bij dualcores. Maar aangezien het een multimediasysteem is zou ik toch voor de all-round E8400 gaan.
Media is meer dan surfen en een spel. Het is ook video, muziek, streaming en tv
De HD4850 vind ik een logische keuze, ook voor het merk Sapphire (hier zitten meer assecoires bij dan bij de overige merken). Maar er zit nog wat rek in het budget... De HD4850 biedt ongelooflijk veel prestaties voor het geld, en volgens mij is het nog nooit eerder voorgekomen dat in een multimediasysteem gewoon een 'high-end' kaart zit (als je vergelijkbaar presteert met de HD3870X2 en 9800GTX mag je volgens mij best spreken van high-end immers), maar het kan beter. De HD4850 wordt redelijk warm (90+ graden), en aangezien er nu niet de best geventileerde case in de BBG staat, vind ik het best de moeite waard om te kijken naar de Sapphire HD4870, die niet alleen een betere koeling heeft, maar ook betere prestaties in games geeft en in de toekomst nog zal zakken in prijs (gezien de toekomstige concurrentie met de 9800GTX+ zit een prijsverlaging er wel aan te komen). (zou ik de komende 2 dagen kijken naar de leverbaarheid en hoe dit zich ontwikkeld, misschien is de HD4870 niet op dag 1 gelijk goed leverbaar, maar we stellen hier wel een BBG op voor de komende 2 maanden... misschien zou je erbij moeten zeggen dat indien de HD4870 slecht leverbaar is, je ook voor de HD4850 kunt gaan die beter leverbaar zou moeten zijn)
90 graden is geen probleem voor een videokaart, zolang je niet overclocked is er niets aan de hand.
Ook is de P45 recentelijk gelanceerd, en alhoewel er niet heel veel nieuwe dingen opzitten (op ICH10R en PCI-E 2.0 lanes na dan), vind ik het toch waard om zo'n bord erin op te nemen. Men moet immers een tijdje vooruit kunnen met zo'n PC, en als men in de toekomst ooit eens gaat besluiten om een videokaart te vervangen, is het wel zo handig om de maximale breedte beschikbaar te hebben. Er zijn een aantal tests geweest, o.a. van Tomshardware, waarin de (on)zin van PCI-E 2.0 werd onderzocht door te kijken naar PCI-E 16x, 8x, 4x en 1x. De verschillen tussen 16x, 8x, en 4x waren meestal verwaarloosbaar, maar zodra je in bijvoorbeeld Microsoft Flightsimulator X gaat kijken en alles op het hoogste detail zet, zie je dat kaarten op 8x af en toe gebottlenecked worden als ze meer data moeten versturen. Vandaar dat je toch liever PCI-E 2.0 hebt, en de andere nieuwe features zijn ook leuk meegenomen. Zelf vind ik de Gigabyte P45-DS3R een erg mooi bord, maar de MSI P45 Neo2-FR schijnt ietsjes beter leverbaar te zijn, en voldoet ook. Bij de laagste prijs in de pricewatch moet wel de opmerking worden geplaatst dat deze 20 euro onder de rest zit, maar hier heb ik rekening mee gehouden met het maximale budget.
Voor dit systeem bied de P45 eigenlijk weinig extra's, gezien wij voor maar 1 kaart kiezen. De bottlenek vind zich voort bij 8x pci-e 2.0 crossfire. Zelfs in de toekomst zal de bottlenek niet zo hoog liggen. Dit is geen high end game systeem en er word ook gekozen voor een mid-end kaart.
De kast zou ik nu zo laten. Dit is een nette veelzijdige kast, en de keuze om voor een bepaalde kast te gaan is meestal persoonlijk. Zelf zou ik bijvoorbeeld voor een CM690 gaan met een M520, maar voor het geld biedt de Antec Sonate 550 gewoon degelijkheid. Mocht iemand een andere kast mooier vinden, volstaat het een tweaker om zijn eigen kast uit te zoeken. Voor degene die de BBG echter klakkeloos overneemt en verder maling heeft aan wat voor kast erin staat, is dit gewoon een goede kast. Neemt niet weg dat er meer goede alternatieven zijn, zoals hierboven ook al gezegd, maar dan vind ik de prijs op een gegeven moment doorslaggevend als er niet direct betere prestaties zijn.
Kasten zijn ook best persoonlijk. Uiterlijk speelt daar ook een rol.

@Madrox:
Leuk, maar je leverd wel enorm veel power in en je betaald ook nog extra. CM690 is opzich een aardige kast en de voeding die je er bij kiest is ook goed, maar het spoort niet met je idee van een enorm zuinig systeem. Hoe lager de belasting op een voeding, hoe inefficienter hij word.

@hier onder:
Geen TN pannel ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Op zich vind ik het systeem zo ook wel goed, misschien hier en daar wat mogelijke discussie.

Processor
Processor, is misschien wat "oud", maar heeft imho nog een fantastische prijs / kwaliteit verhouding. De Q9xxx serie heeft een vanafprijs dat zo'n 50 euro hoger ligt. Ook lijkt me voor een multimedia systeem een quad core beter dan aan dual core. . Een pricewatch: Intel Core 2 Duo E8400 zou een alternatief kunnen zijn. Deze dual core proc heeft ongeveer dezelfde prijs als de Q6600, maar wel een kloksnelheid die 0,6 MHz hoger ligt. Het verschil zal door de hogere klok waarschijnlijk iets minder zijn, toch zou ik voor een Quad gaan bij een multimedia systeem.

Geheugen
Geheugen lijkt mij goed, 2x 1GB PC6400, waarbij je dus nog ruimte hebt om later uit te breiden.

Brander
De LG GH20NS10 en de Samsung SH-S203D branders blijken een van de betere te zijn op het moment, maar kennelijk is hij in de PW niet zo populair. Prijs is ongeveer gelijk. Jammer genoeg kan ik geen directe link geven maar op Hardware Info zijn de testresultaten te vinden.

Moederbord
Het moederbord zou eventueel kunnen vervangen worden door een nieuwere P45, maar hier ben ik niet zo op de hoogte, dus zou ik even niet zo snel een nuttig suggestie kunnen geven.

Harde Schijf
De pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB heeft een zeer goede prijs per GB, maar zoals ook door andere hierboven gezegd heeft deze 3 platters van 250 GB. Misschien beter dus of de pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB te nemen, deze heeft 2 platters als het goed is. Minder platters kan zorgen voor hogere prestaties en minder geluidsproductie. Verder heb ie iets minder GB heeft, maar de prijs ook lager is prijs per GB blijft ongeveer gelijk. Deze versie heeft wel minder hardeschijf Cache namelijk 16 MB. De 750 GB versie heeft 32 MB. Of je zou de pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB kunnen nemen deze heeft ook weer 32MB, drie platters maar dan van 333 GB. Nadeel van deze is dan weer dat hij een iets hoger (ongegunstigere) prijs per GB heeft.

Videokaart
Een enkele HD4850 lijkt me prima voor dit systeem. Gewoon goede prestaties voor het geld. Uit review blijft hij ongeveer zo goed te zijn als GeForce 9800GTX die al gauw 60 euro meer kost. De HD4870 is ook als snel veel duurder, zo'n 70 euro meer dat is dus zo'n 43% van de de HD4850 die ~160 euro kost. Die meerprijs lijkt mij het niet waard. Ook is de verwachting dat de HD4870 zal kampen met schaarste, omdat GDDR5 moeilijk te verkrijgen is. Kortom de HD4850 levert prima prestaties voor een zeer schappelijke prijs.

Behuizing
De kast lijkt me prima. Goede kwaliteit en voldoende ruimte. Persoonlijk heb ik er trouwens geen ervaring mee, maar ik vind hem er wel erg mooi uitzien, maar ik weet dit is duidelijk een kwestie van smaak.

Monitor
Dan het scherm. Die is misschien wel het grootste punt. Deze begin nu wel echt te verouderen. (Ik weet dat ik dit scherm de hele tijd heb zitten pushen om in de BBG te komen, waar hij bij de vorige BBG er eindelijk inzat, stuur ik hem nu weer weg. :P) De opgegeven specs van de monitor is nog steeds aardig goed, maar er zijn nu alternatieven voor lagere prijzen of met extra features.

De lijst van 22" TFT in de PW is zeer groot. Je kan hem inkorten door DVI als vereiste aan te merken en een max. prijs van 300 aan te geven. Blijven nog steeds 60 monitoren over. Ik zal enkele alternatieven en mijn korte redenatie hier geven.

pricewatch: Samsung Syncmaster 2243BW ~ 250 euro
Een van de weinige schermen op het moment met een in hoogte verstelbare voet, pivot en swivel (= naar links en rechts draaien), maar dit monitor is wel iets duurder dan de LG L226WTQ. Het is ook een TN paneel zoals (bijna) alle 22" van nu. Ik heb hem zelf ook en wat ik ook als positief ervaar is dat het een dunne behuizing heeft: 1,5 cm en het rustige / zakelijke uiterlijk. Verder DVI en VGA mogelijkheden. Geen USB-hub mogelijkheden maar dat mis ik totaal niet.

pricewatch: Mirai Chimei CMV-223D ~ 170
Scherm die heel erg goedkoop is. Maar dit scherm heeft verder geen extra's. Hoe de kwaliteit is mij ook twijvelachtig, maar dat zou de lage prijs dus kunnen compenseren.

pricewatch: Acer P223Wd (zwar) ~ 210
pricewatch: Acer P223Wwd (wit) ~ 210
Dit scherm heeft een erg snel dus met name geschikt voor games. Op Hardware Info staan hier ook de testresultaten van, maar kan wederom geen directe link geven. Voor de relatief wat lagere prijs lijkt me die wel een goede monitor voor allround gebruik.

Dan zijn er nog wat populaire Samsung monitoren. Ben er niet zo'n voorstander van om een van deze bij het basissysteem BBG te zetten, maar voor de volledigheid toch even mijn redenatie. Ze hebben allemaal eigenlijk geen extra functionaliteit als een in hoogte verstelbare voet, maar moeten het hebben van hun uiterlijk. Het zijn ook allemaal TN panelen dus goede kleuren zal ook wel meevallen. Verder ligt de prijs ook wat hoger: ~ 250 - 330.
pricewatch: Samsung Syncmaster 226CW
pricewatch: Samsung Syncmaster T220
pricewatch: Samsung Syncmaster 2253BW

Edit Monitor
Heb nog even wat gezocht en zag dat LG een nieuwe W22xxx serie heeft geïtroduceerd. In de PW staan dus alleen de:
pricewatch: LG W2242T ~ vanaf: 210
pricewatch: LG W2252TQ ~ vanaf: 240
Op de LG site kan je de LG montoren met elkaar vergelijken. Het enige (grote) verschil tussen de monitoren lijkt het opgegeven contrast en het uiterlijk van de monitoren. De W2252TQ en de L226WTQ hebben ongeveer dezelfde prijs. De W2242T is twee tientje goedkoper. Aangezien de verschillen imho niet zo denderend zijn zou ik de W2242T van deze drie nemen. De W2242T lijkt mij ook nog een aardig alternatief is in de BBG.

[ Voor 9% gewijzigd door Regeneration op 26-06-2008 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
@Reinman

processor
Mij lijkt de discussie waarvoor een mediasysteem is bedoeld niet heel erg zinnig als je daar op doelt (zie ook de talloze discussies bij het budgetsysteem). Een mediasysteem is niet alleen bedoeld voor media, het is geen videobewerkingssysteem, wel moet hij dit gewoon kunnen, evenals games, office, internet, tv-kijken etc. Ik zou de primaire taak van een multimediasysteem dan ook niet willen leggen bij encoden en decoden, maar goed, dat is jouw keuze. De quad/dualcore discussie lijkt me dan wel afgesloten, mits er bij beiden enige uitleg wordt gegeven is er voor beiden immers wat te zeggen. Het is geen goed/fout discussie overigens...

geheugen
aangezien 4 GB geen kwaad kan, zelfs niet i.c.m. 32 bit OS, zou ik toch een 4GB setje erin doen, en dan bij voorkeur 2 modules van elk 2 GB zodat je later ruimte hebt om uit te breiden.

videokaart
Ik gaf eigenlijk 2 redenen om voor de HD4870 te gaan, enerzijds dat de HD4850 betrekkelijk warm wordt (en hoewel dit fysiek prima kan, heb je dit volgens mij liever niet in een minder goed geventileerde behuizing) en de HD4870 betere koeling heeft (en hij blaast dit gelijk uit de case, ook niet onbelangrijk), anderzijds voor de betere prestaties. Neemt niet weg dat de HD4850 ook een goede kaart is, en ik kan me wel vinden in een HD4850 als blijkt dat de HD4870 erg slecht leverbaar is/wordt.

moederbord
PCI-E 1.1 16x kwam volgens mij overeen met PCI-E 2.0 8x (vanwege de dubbele bandbreedte). Dit gebeurd dus beslist niet alleen in crossfire. Het P45 moederbord biedt gewoonweg meer mogelijkheden voor in de toekomst wanneer men een grafische kaart wil upgraden. Ik had zelf aangegeven dat de meerwaarde op het eerste gezicht beperkt lijkt, maar met name omwille van de toekomstgerichtheid. Er zijn wel meer reviews te vinden, en bij de meeste games op dit moment is het verlies minder dan 1%, maar hier bijvoorbeeld zie je waarom ik toch voor een P45 zou gaan (met in het achterhoofd dat PCI-E 8x ongeveer overeenkomt met PCI-E 1.1 16x, dus het verschil tussen P35 en P45, en dat toekomstige games ook zwaarder worden)

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/C/D/98941/original/flightsimulatorx.png

Met de huidige configuratie wordt er ongeveer 150 euro over gehouden. Dit is beslist niet erg, en het hoeft ook niet per se op. Ik heb alleen aangegeven dat wanneer je iets dichter bij je doelbudget gaat zitten dat je dan kan gaan voor een P45 moederbord of/en E8500 of/en een HD4870 of non-TN paneel, maar dan vraag ik me af waar een BBG-koper de grootste meerwaarde van ondervindt. Voor een hoger budget, of een PC waar beeldkwaliteit absoluut cruciaal is (dan denk ik voornamelijk aan profesionele foto- en videobewerking), zou ik een non-TN paneel wel overwegen, maar voor dit budget ervaren mensen een grotere meerwaarde met meer geheugen, snellere schijf, snellere proc. of snellere videokaart of i.d. That's my 2 coins.

Als de HD4870 wordt beoordeeld als nog niet goed genoeg leverbaar, zou ik voor een P45 moederbord gaan, 4 GB PC6400 geheugen van Corsair of i.d, een ander 22" TN scherm uitzoeken (zoals Regeneration ook wel voorstelde, daar kan ik me wel in vinden) en voor de rest ietsjes onder budget uitkomen, met eventueel een andere kast als er een beter alternatief blijkt te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door HMeijer op 26-06-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HMeijer schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 15:39:
@Reinman

processor
Mij lijkt de discussie waarvoor een mediasysteem is bedoeld niet heel erg zinnig als je daar op doelt (zie ook de talloze discussies bij het budgetsysteem). Een mediasysteem is niet alleen bedoeld voor media, het is geen videobewerkingssysteem, wel moet hij dit gewoon kunnen, evenals games, office, internet, tv-kijken etc. Ik zou de primaire taak van een multimediasysteem dan ook niet willen leggen bij encoden en decoden, maar goed, dat is jouw keuze. De quad/dualcore discussie lijkt me dan wel afgesloten, mits er bij beiden enige uitleg wordt gegeven is er voor beiden immers wat te zeggen. Het is geen goed/fout discussie overigens...
Als het niet alleen voor media bedoelt is, waarom noemt met het multimedia systeem? Games is media, internet is media, tv is media. Juist omdat er een TV kaart in zit, waar je lijkt mij ook wel eens wat op wil nemen, is het juist wel fijn om die quad core power die je dan juist kan in zetten te gebruiken. Ik leg een groot deel van de taak inderdaad bij de TV kaart en het afspelen van films. IMHO is het wel fout om in het media systeem niet te kiezen voor een quadcore, terwijl het budgetair makkelijk kan.
videokaart
Ik gaf eigenlijk 2 redenen om voor de HD4870 te gaan, enerzijds dat de HD4850 betrekkelijk warm wordt (en hoewel dit fysiek prima kan, heb je dit volgens mij liever niet in een minder goed geventileerde behuizing) en de HD4870 betere koeling heeft (en hij blaast dit gelijk uit de case, ook niet onbelangrijk), anderzijds voor de betere prestaties. Neemt niet weg dat de HD4850 ook een goede kaart is, en ik kan me wel vinden in een HD4850 als blijkt dat de HD4870 erg slecht leverbaar is/wordt.
Het is geen probleem dus het zou niet echt een reden hoeven zijn. Verder is de HD4870 nu nog niet tot erg slecht leverbaar.
moederbord
PCI-E 1.1 16x kwam volgens mij overeen met PCI-E 2.0 8x (vanwege de dubbele bandbreedte). Dit gebeurd dus beslist niet alleen in crossfire. Het P45 moederbord biedt gewoonweg meer mogelijkheden voor in de toekomst wanneer men een grafische kaart wil upgraden. Ik had zelf aangegeven dat de meerwaarde op het eerste gezicht beperkt lijkt, maar met name omwille van de toekomstgerichtheid. Er zijn wel meer reviews te vinden, en bij de meeste games op dit moment is het verlies minder dan 1%, maar hier bijvoorbeeld zie je waarom ik toch voor een P45 zou gaan (met in het achterhoofd dat PCI-E 8x ongeveer overeenkomt met PCI-E 1.1 16x, dus het verschil tussen P35 en P45, en dat toekomstige games ook zwaarder worden)
Minder dan 1%?
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/B/L/98913/original/crysis_1680x1050_high.png

Selectief quoten kunnen we allemaal :X , voor de toekomst zie ik het nog niet echt zitten om voor alleen pcie 2.0 extra geld neer te leggen. Dit systeem blijft een mid end kaart houden, ook al word deze upgegrade. Mid end kaarten verbruiken lang niet zo veel bandbreedte. Verder tegen de tijd voor een upgrade word je gedwongen naar een nieuw socket dankzij nehalem.

De goedkoopste P45 is van MSI en is ~82 euro
Met de huidige configuratie wordt er ongeveer 150 euro over gehouden. Dit is beslist niet erg, en het hoeft ook niet per se op. Ik heb alleen aangegeven dat wanneer je iets dichter bij je doelbudget gaat zitten dat je dan kan gaan voor een P45 moederbord of/en E8500 of/en een HD4870 of non-TN paneel, maar dan vraag ik me af waar een BBG-koper de grootste meerwaarde van ondervindt. Voor een hoger budget, of een PC waar beeldkwaliteit absoluut cruciaal is (dan denk ik voornamelijk aan profesionele foto- en videobewerking), zou ik een non-TN paneel wel overwegen, maar voor dit budget ervaren mensen een grotere meerwaarde met meer geheugen, snellere schijf, snellere proc. of snellere videokaart of i.d. That's my 2 coins.
Zo'n monitor kan een stuk langer mee dan het systeem voor deze weer nodig upgegrade moet worden. Dat is pas toekomst bestendigheid. Het is opzich niet nodig om de duure MPVA scherm te nemen, maar voor mensen die juist gebruik willen maken van media, is het natuurlijk wel erg mooi.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:52:
Waarom geen mooier scherm met een beter panneel? Die LG is een TN pannel.

Deze moet wel passen. De eerste prijs is wel heel laag, maar de rest is oongeveer de 360 euro die het budget nog over is.

http://www.kieskeurig.nl/...B2C81C12571BE003C9B7C.htm
Tweakers zeg alleen VGA, kieskeurig zegt ook DVI.
offtopic:
Ik zal het btw zo even aanpassen in de PW, van de DVI. En *done*
Ah ok, echter die is wel 20" i.p.v. 22". Verder is maar 1 shop die hem voor € 237,94 aanbied en de rest die 340 of meer. Volgens mij is het van die eerste gewoon een foutje, maar het zou zomaar kunnen. Ik zie op Prad en een pdf doc van Philips dat dit scherm ook in hoogte te verstellen, pivot heeft en wel DVI heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door Regeneration op 26-06-2008 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:19:
[...]

Als het niet alleen voor media bedoelt is, waarom noemt met het multimedia systeem? Games is media, internet is media, tv is media. Juist omdat er een TV kaart in zit, waar je lijkt mij ook wel eens wat op wil nemen, is het juist wel fijn om die quad core power die je dan juist kan in zetten te gebruiken. Ik leg een groot deel van de taak inderdaad bij de TV kaart en het afspelen van films. IMHO is het wel fout om in het media systeem niet te kiezen voor een quadcore, terwijl het budgetair makkelijk kan.
Blueray is ook media, maar er zit er niet eentje in deze BBG, waarom niet ? Omdat je dure , andere keuzes maakt. Waarom is een Quadcore pc, meer Multimedia dan een dual- core ? Waarom perse een Intel, terwijl je voor een pak minder een zuinige multi-mediachip hebt, de AMD Athlon 4850e.
Zodat je budget overhoud voor bijv. een Blueray brander/speler.

De configuratie die ik voorstel is meer Multi-media dan de BBG, maar niemand hoor ik daarover 8)7

En nee, bij Multimedia denk ik niet gelijk aan encoden. Denk dat heel veel mensen amper encoden, maar alleen films kijken. Zou er weleens een poll voor willen zien. Voor die paar die dat wel vaak doen, kan je een opmerking tav de Quad-core plaatsen. Ook verstoken Quadcores behoorlijk meer , in idle en onder load. Waarom word dat niet meegewogen in wat een goede multimedia pc is ?
Media is meer dan surfen en een spel. Het is ook video, muziek, streaming en tv
En daar heb je perse een quad core voor nodig ? Kom op zeg, dat meen je niet. Alles wat je noemt doe ik prima met mijn e6750, ja zelfs encoden en decoden; al zal dat trager gaan dan met een quadcore.

[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 26-06-2008 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
@ Reinman

ik laat de dual/quadcore discussie voor wat het is, daarvoor zijn andere topics beter geschikt....

Videokaart heb ik het ook al over gehad, dus rest moederbord volgens mij. Met het moederbord heb ik helemaal niet selectief gequote, mag je gerust beweren, is alleen niet waar. Lees mijn stukje maar opnieuw zou ik zeggen. Ik geef zelfs aan dat bij de meeste games (en benchmarks) het verlies minder is dan 1%, maar ik vind 17,4% prestatieverlies bij Microsoft FlightSimulator X wel heel erg veel, zeker wanneer je bedenkt dat in de toekomst vast staat dat games nog veeleisender gaan worden (en dus baat krijgen bij PCI-E 2.0).

Mid-range systeem of niet, we lieten beiden plaatjes zien van een mid-range kaart, net zoals de HD4850 een mid-range kaart is maar wel op het niveau van de vorige generatie high-end, dus de argumentatie dat er volgende keer ook een midrange kaart inkomt snap ik niet helemaal. Ook snap ik je punt niet helemaal met Nehelam. Moeten we maar gelijk DDR3 erin stoppen? En nu een E2160 flink op de staart trappen om geld te besparen? Zodat we straks makkelijk kunnen upgraden?

Ietwat overdreven, maar mensen kopen nu een systeem waarmee ze nog een aantal jaren vooruit kunnen. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat mensen enerzijds nu een zo goed mogelijk systeem krijgen, waar in de toekomst ook makkelijk mee kan worden geupgrade. En de hardware die het snelst verouderd is nou eenmaal de videokaart, vandaar dus mijn punt dat het wel makkelijk zou zijn om hier enigszins rekening mee te houden. (wanneer je rekening houdt met Nehelam, heb je immers grote kans dat je straks je moederbord, geheugen, processor en grafische kaart (deze veroudert immers het snelst) gaat vervangen, en m.a.w. bijna een complete nieuwe PC gaat kopen)

Komt nog eens bij dat er allerlei nieuwe energiebesparende functies op dit moederbord zitten, evenals ICH10R en daarnaast de al besproken PCI-E 2.0 slots. Aangezien er nog genoeg ruimte over is in het budget, vind ik het dus de meerprijs waard om toch voor zo'n moederbord te gaan. De leverbaarheid van de P35 moederborden zal toch achteruit gaan (prijs omhoog komende 2 maanden), aangezien fabrikanten nu P45 moederborden aan het maken zijn en de productielijnen aan het omstellen zijn.

Voor die 20/30 euro extra lijkt me dit dus dan ook een aanvaardbare investering.

Verder vraag ik me af waarom er in een multimedia systeem een betere monitor zou moeten dan in een gamesysteem (vooral gezien de budgetten). Mag dan wel een scherper of beter beeld zijn, maar ik vraag me af of de gemiddelde multimedia gebruiker (die gamed/videos kijkt/foto-albums beheert/krant leest op z'n systeem/radio luistert/TV-kijkt/magazines leest/office gebruikt/etc) 100 euro of meer extra ervoor zou willen uitgeven.

We zitten hier ten slotte op tweakers.net, en als tweakers vinden dat ze een bovengemiddeld scherm nodig zijn (de gemiddelde tweaker is volgens mij best tevreden met hun TN-panelen en volgens mij voldoen deze ook meer dan genoeg, althans, ik lees weinig klachten als ik zo wat reviews door lees van TN-panelen hier), staat niets hun in de weg om de BBG aan te passen. De BBG is immers bedoeld voor een grote doelgroep, en de grote massa koopt nog steeds grotendeels TN panelen en is hier tevreden mee. Ik snap wel dat als je eenmaal het verschil hebt gezien je liever meer wilt dan zo'n TN paneel, maar zo'n TN paneel voldoet prima.

@ Madrox

Belangrijke vraag is volgens mij dan hoe de AMD Ahtlon 4850e presteert t.o.v. de E8400 en de Q6600. Is er prestatieverlies, en zo ja, hoe groot? En hoe groot is het energievoordeel? En dan de hamvraag of het prestatieverlies opweegt tegen de energiewinst?

[ Voor 7% gewijzigd door HMeijer op 26-06-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HMeijer schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:22:
@ Reinman

ik laat de dual/quadcore discussie voor wat het is, daarvoor zijn andere topics beter geschikt....

Videokaart heb ik het ook al over gehad, dus rest moederbord volgens mij. Met het moederbord heb ik helemaal niet selectief gequote, mag je gerust beweren, is alleen niet waar. Lees mijn stukje maar opnieuw zou ik zeggen. Ik geef zelfs aan dat bij de meeste games (en benchmarks) het verlies minder is dan 1%, maar ik vind 17,4% prestatieverlies bij Microsoft FlightSimulator X wel heel erg veel, zeker wanneer je bedenkt dat in de toekomst vast staat dat games nog veeleisender gaan worden (en dus baat krijgen bij PCI-E 2.0).
Je vind crysis niet demanding genoeg? Waar de lagere zelfs sneller zijn? Het is dus lang niet zo erg als jij het daar steld.
Mid-range systeem of niet, we lieten beiden plaatjes zien van een mid-range kaart, net zoals de HD4850 een mid-range kaart is maar wel op het niveau van de vorige generatie high-end, dus de argumentatie dat er volgende keer ook een midrange kaart inkomt snap ik niet helemaal. Ook snap ik je punt niet helemaal met Nehelam. Moeten we maar gelijk DDR3 erin stoppen? En nu een E2160 flink op de staart trappen om geld te besparen? Zodat we straks makkelijk kunnen upgraden?
Het is en blijft een midrange kaart, ongeacht of de prestaties goed of slecht zijn(ze zijn voor zijn prijs natuurlijk werkelijk fenomenaal). De prijs en positionering zijn midrange.

Kijk, de upgrade path van S775 is er gewoon niet meer. Hierna kan je niet veel meer upgraden qua snelheid. Je word gedwongen naar een nieuw socket wil je bij intel blijven.
De multimedia systeem word zo goed als altijd voorzien van een goeie midrange kaart, de eisen van de multimedia systeem zijn gewoon lager dan die van het highend game systeem. De bandwith eisen zijn gewoon lager voor een midrange kaart dan voor een high end kaart.
Ietwat overdreven, maar mensen kopen nu een systeem waarmee ze nog een aantal jaren vooruit kunnen. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat mensen enerzijds nu een zo goed mogelijk systeem krijgen, waar in de toekomst ook makkelijk mee kan worden geupgrade. En de hardware die het snelst verouderd is nou eenmaal de videokaart, vandaar dus mijn punt dat het wel makkelijk zou zijn om hier enigszins rekening mee te houden. (wanneer je rekening houdt met Nehelam, heb je immers grote kans dat je straks je moederbord, geheugen, processor en grafische kaart (deze veroudert immers het snelst) gaat vervangen, en m.a.w. bijna een complete nieuwe PC gaat kopen)
Dat is dus wat ik zeg, je kan hier niet ver naar de toekomst kijken, omdat het upgrade path gewoon beperkt is. Dus dat je zeg, o we moeten pcie 2.0 hebben voor de toekomst, terwijl de pc nauwlijks verder upgedrade kan worden en dus minder lang mee zal gaan(mits sneller gewenst). Wat ik tracht te zeggen is dat mensen die sneller willen straks zowiezo gedwongen worden om een nieuw moederbord te kopen, met de nieuwe features.
Komt nog eens bij dat er allerlei nieuwe energiebesparende functies op dit moederbord zitten, evenals ICH10R en daarnaast de al besproken PCI-E 2.0 slots. Aangezien er nog genoeg ruimte over is in het budget, vind ik het dus de meerprijs waard om toch voor zo'n moederbord te gaan. De leverbaarheid van de P35 moederborden zal toch achteruit gaan (prijs omhoog komende 2 maanden), aangezien fabrikanten nu P45 moederborden aan het maken zijn en de productielijnen aan het omstellen zijn.

Voor die 20/30 euro extra lijkt me dit dus dan ook een aanvaardbare investering.
Goed ik ben over qua de P45, maar dan wel de goedkoopste MSI bord, welke maar bij de grote shop(azerty) ook maar 84 kost, wat dus maar 8 euro duurder is(6 als je de goedkoopste pakt).
Verder vraag ik me af waarom er in een multimedia systeem een betere monitor zou moeten dan in een gamesysteem (vooral gezien de budgetten). Mag dan wel een scherper of beter beeld zijn, maar ik vraag me af of de gemiddelde multimedia gebruiker (die gamed/videos kijkt/foto-albums beheert/krant leest op z'n systeem/radio luistert/TV-kijkt/magazines leest/office gebruikt/etc) 100 euro of meer extra ervoor zou willen uitgeven.
Wat dachtje van kleur diepte van 8 bits in plaats van 6? Alles wat je doet word daar een stuk levendiger door.
We zitten hier ten slotte op tweakers.net, en als tweakers vinden dat ze een bovengemiddeld scherm nodig zijn (de gemiddelde tweaker is volgens mij best tevreden met hun TN-panelen en volgens mij voldoen deze ook meer dan genoeg, althans, ik lees weinig klachten als ik zo wat reviews door lees van TN-panelen hier), staat niets hun in de weg om de BBG aan te passen. De BBG is immers bedoeld voor een grote doelgroep, en de grote massa koopt nog steeds grotendeels TN panelen en is hier tevreden mee. Ik snap wel dat als je eenmaal het verschil hebt gezien je liever meer wilt dan zo'n TN paneel, maar zo'n TN paneel voldoet prima.
Blijkbaar heb jij de laatste discusies hier niet gelezen. Waar de mensen die het verschil voorzich hebben staan en dus letterlijk kunnen zien. Die mensen willen niet meer terug naar een TN pannel. Het verschil is dat mensen zoveel TN pannels zien dat ze niet eens het verschil krijgen te zien met een qualitatief hoger scherm. Het past alleen zwaar in het budget, dit is een van de goedkoopsten.
@ Madrox

Belangrijke vraag is volgens mij dan hoe de AMD Ahtlon 4850e presteert t.o.v. de E8400 en de Q6600. Is er prestatieverlies, en zo ja, hoe groot? En hoe groot is het energievoordeel? En dan de hamvraag of het prestatieverlies opweegt tegen de energiewinst?
Agreed
Madrox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:51:
[...]

Blueray is ook media, maar er zit er niet eentje in deze BBG, waarom niet ? Omdat je dure , andere keuzes maakt. Waarom is een Quadcore pc, meer Multimedia dan een dual- core ? Waarom perse een Intel, terwijl je voor een pak minder een zuinige multi-mediachip hebt, de AMD Athlon 4850e.
Zodat je budget overhoud voor bijv. een Blueray brander/speler.

De configuratie die ik voorstel is meer Multi-media dan de BBG, maar niemand hoor ik daarover 8)7
Heb ik dat over het hoofd gezien? :X

Ik moet zeggen lezer heb je al voor 99 euro....
En nee, bij Multimedia denk ik niet gelijk aan encoden. Denk dat heel veel mensen amper encoden, maar alleen films kijken. Zou er weleens een poll voor willen zien. Voor die paar die dat wel vaak doen, kan je een opmerking tav de Quad-core plaatsen. Ook verstoken Quadcores behoorlijk meer , in idle en onder load. Waarom word dat niet meegewogen in wat een goede multimedia pc is ?
Omdat je voor zuinigheid vaak veel power moet inleveren. Ik moet zeggen dat een niet overclockte Q6600 nog wel mee valt qua verbruik. Ik moet zeggen dat mijn vader toch redelijk vaak dingen opneemt en encode. Verschil is hij heeft de tijd met zijn 2400+. Mischien heb ik het verkeerde idee wat mensen met een tv kaart doen?
En daar heb je perse een quad core voor nodig ? Kom op zeg, dat meen je niet. Alles wat je noemt doe ik prima met mijn e6750, ja zelfs encoden en decoden; al zal dat trager gaan dan met een quadcore.
Sja, heb je het nodig? Je kan ook encoden en decoden op een XP2400+....
Regeneration schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:50:
[...]

offtopic:
Ik zal het btw zo even aanpassen in de PW, van de DVI. En *done*

[...]

Ah ok, echter die is wel 20" i.p.v. 22". Verder is maar 1 shop die hem voor € 237,94 aanbied en de rest die 340 of meer. Volgens mij is het van die eerste gewoon een foutje, maar het zou zomaar kunnen. Ik zie op Prad en een pdf doc van Philips dat dit scherm ook in hoogte te verstellen, pivot heeft en wel DVI heeft.
Jah, ik zei het er ook bij. De duurderen zijn ongeveer 340 wat nog net in het budget past. Volgensmij zijn er ook alleen TN pannels op 22", correct me if i am wrong :X.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

http://www.bit-tech.net/h..._e8500_e8400_and_e8200/11

Als je 30watt onder idle en 80watt onder load niet zo veel vind, rust ik mijn zaak (Q6600 vs E8400).
De E8400 scoort ongeveer net zo goed als de 4850e van AMD, zodat ook de E8400 een goede keus is voor mensen die wel wat om energiebesparing geven en niet zo'n bezwaar zien in langere encode/decode tijden. Zowiezo heeft een Quad core niet zoveel zin voor de thuisgebruiker, als je helemaal niet encode/decode.

En ja, prestaties tellen ook mee. Maar hoe zwaar laat je dat wegen ? Nu laat je een eventuele blueray brander/speler lopen ten voordele van snellere encoding/decoding; mijn inziens voor vele thuis gebruikers een zeldzame bezigheid.
Sja, heb je het nodig? Je kan ook encoden en decoden op een XP2400+....
Beetje flauwe opmerking. Wil alleen duiden dat er prima valt te encoden/decoden op een Dual-core; je hebt alleen wat meer geduld nodig. Als je van de TV-kaart opneemt, gaat het nooit sneller dan de snelheid van de uitzending; daar heb je geen encode/decode monster CPU voor nodig. Of begrijp ik je verkeerd ?

[ Voor 21% gewijzigd door Madrox op 26-06-2008 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:17:
[...]

Jah, ik zei het er ook bij. De duurderen zijn ongeveer 340 wat nog net in het budget past. Volgensmij zijn er ook alleen TN pannels op 22", correct me if i am wrong :X.
Jawel, maar allemaal meer dan 580 euro imho teveel voor wat je krijg en ook te veel voor het budget van BBG. Je ziet wel dat er bij TFT schermen van 24" en groter wel wat non-TFT schermen in opkomst zijn en imho is dat ook goed ook. Hoe groter het scherm hoe eerder de slechte kijkhoeken opvalt, bovendien als er meer concurrentie komt met non-TN schermen zal het wel eens kunnen dat de prijzen ook wat gaan dalen. Wellicht dat je over een paar jaar 24" / 26" TFT schermen kan kopen met een non-TN voor minder dan 300 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:25:
http://www.bit-tech.net/h..._e8500_e8400_and_e8200/11

Als je 30watt onder idle en 80watt onder load niet zo veel vind, rust ik mijn zaak (Q6600 vs E8400).
De E8400 scoort ongeveer net zo goed als de 4850e van AMD, zodat ook de E8400 een goede keus is voor mensen die wel wat om energiebesparing geven en niet zo'n bezwaar zien in langere encode/decode tijden. Zowiezo heeft een Quad core niet zoveel zin voor de thuisgebruiker, als je helemaal niet encode/decode.
Ik vind het opzich mee vallen, het kan erger. Sja, ik vind dat we wel een beetje een pats stelling hebben gehaald waar volgensmij alles al wel gezegt is. Nu is de vraag gewoon, wat is belangrijker voor de beoogte gebruiker van het multimedia systeem, pure prestaties, prestaties en zuiniger, zuinheid? Zijn eigenlijk al 3 type gebruikers van het zelfde systeem.... :(
En ja, prestaties tellen ook mee. Maar hoe zwaar laat je dat wegen ? Nu laat je een eventuele blueray brander/speler lopen ten voordele van snellere encoding/decoding; mijn inziens voor vele thuis gebruikers een zeldzame bezigheid.
99 euro heb je een speler... dat past nog wel in het budget.
[...]

Beetje flauwe opmerking. Wil alleen duiden dat er prima valt te encoden/decoden op een Dual-core; je hebt alleen wat meer geduld nodig. Als je van de TV-kaart opneemt, gaat het nooit sneller dan de snelheid van de uitzending; daar heb je geen encode/decode monster CPU voor nodig. Of begrijp ik je verkeerd ?
Is ook een flauwe opmerking omdat het gewoon laat zien waar leg je de grens, wil jij 2x zo snel? Dan moet je dat doen. Wil je dat niet, neem je met minder genoeg. Ik heb er geen geduld voor, mijn vader wel. Ik zou de quad nemen en hij.... op zijn 2400+ :+.
Regeneration schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:40:
[...]

Jawel, maar allemaal meer dan 580 euro imho teveel voor wat je krijg en ook te veel voor het budget van BBG. Je ziet wel dat er bij TFT schermen van 24" en groter wel wat non-TFT schermen in opkomst zijn en imho is dat ook goed ook. Hoe groter het scherm hoe eerder de slechte kijkhoeken opvalt, bovendien als er meer concurrentie komt met non-TN schermen zal het wel eens kunnen dat de prijzen ook wat gaan dalen. Wellicht dat je over een paar jaar 24" / 26" TFT schermen kan kopen met een non-TN voor minder dan 300 euro. :)
hmmm ik meende dat er een beeld diagonaal was waar er alleen TN pannels op werden gemaakt :?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Niet online
Waarom wordt in Best Buy Guides nooit het advies gegeven een aftermarket koeler voor de videokaart aan te schaffen?
Een Accelero S1 kost niet veel (€15) , zeker niet als je kijkt naar het totaalbudget , maar zorgt toch voor stilte terwijl de prestaties goed blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:52:

Is ook een flauwe opmerking omdat het gewoon laat zien waar leg je de grens, wil jij 2x zo snel? Dan moet je dat doen. Wil je dat niet, neem je met minder genoeg. Ik heb er geen geduld voor, mijn vader wel. Ik zou de quad nemen en hij.... op zijn 2400+ :+.
[...]
Daarom is het goed dat je niet alleen afgaat op wat jij prettig vind, maar ook wat mede tweakers vinden. Zie hier al zo drie tweakers die liever een dual-core in het systeem zien, waaronder ondergetekende. De quad zou ik als optie erbij vermelden, voor de encode/decode fanaten.

Verder denk ik echt dat de meerderheid helemaal niet zo bezig is met encoden/decoden. Dit zegt mijn onderbuik gevoel; een poll ofzo zou daar meer duidelijkheid over geven.
MuisM4t schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:58:
Waarom wordt in Best Buy Guides nooit het advies gegeven een aftermarket koeler voor de videokaart aan te schaffen?
Een Accelero S1 kost niet veel (€15) , zeker niet als je kijkt naar het totaalbudget , maar zorgt toch voor stilte terwijl de prestaties goed blijven.
Zou kunnen, maar met zo'n koeler wil je algauw er een fan opschroeven; met als gevolg dat je twee pci/pice sloten kwijtbent. Niet echt mijn keus.

[ Voor 35% gewijzigd door Madrox op 26-06-2008 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik quote mezelf van daar boven
Nu is de vraag gewoon, wat is belangrijker voor de beoogte gebruiker van het multimedia systeem, pure prestaties, prestaties en zuiniger, zuinheid? Zijn eigenlijk al 3 type gebruikers van het zelfde systeem....
Denk dat de TS de keuze maar moet maken :)

Ik verander denk ik van mening en wel hier om...

Afbeeldingslocatie: http://techgage.com/reviews/intel/e7200/05.png
SSE4 verslaat de 2 extra cores....

Mischien een honerable mention van de Q9450/Q9300 voor de videoliefhebber/bewerker voor SSE4 en quadcore?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:52:
[...]

hmmm ik meende dat er een beeld diagonaal was waar er alleen TN pannels op werden gemaakt :?
Voor zover ik het weet is het niet zo dat er een verband is tussen paneeltype en paneelgrootte. Het ligt aan de fabrikanten of er TFT monitoren worden gemaakt met non-TN schermen. Aangezien die techniek wat duurder was en nog steeds is, is er (vooral in het verleden) weinig vraag naar geweest. TN nam dus de overhand. En omdat de vraag dus laag bleef voor non-TN schermen werden ze door fabrikanten dus ook niet of zeer weinig gemaakt. Wat resulteert in weinig aanbod, echter het lijkt erop dat het aanbod van en vraag naar non-TN schermen aan het groeien is, wat je vooral ziet bij grotere schermen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
@Reinman

Bedoel je dat je graag een Q9300/Q9450 in het systeem wilt i.p.v. de Q6600 of een E8400, met eventueel eerst genoemde als alternatief?

Lijkt me een goed idee om een samenvatting te maken van de configuratie tot nu toe. Er zijn een aantal discussiepunten geweest, namelijk processor (AMD vs Intel en quad vs dual), moederbord (AMD vs Intel en P35 vs P45, videokaart (wel of geen HD4870), harde schijf (640 GB t.o.v. 750 GB) , geheugen (4 GB i.p.v. 2 GB), monitor en de behuizing (en daardoor ook voeding).

Het lijkt mij dat de zuinigheid (efficientie) van de AMD Ahtlon X2 4850e niet opweegt tegen het prestatieverlies t.o.v. de Intel alternatieven (TS kan hierna nog kijken, just my opinion), vandaar lijkt het me redelijk dat we kijken naar de Intel Q6600, Q9300, Q9450 en E8400, waarbij Reinman aangaf dat het ofwel de Q9300/Q9450 wordt, ofwel de E8400. Het benoemen van 4 alternatieven bij een processor in de BBG lijkt mij niet heel erg zinvol, dus misschien dat we hier 2 uit moeten pikken (en dan gaat mijn voorkeur uit naar de E8400 en Q9450). Het moederbord lijkt me wel een P45 te gaan worden, gezien PCI-E 2.0 ondersteuning, verbeterde ICH10R en betere energiebeheer programma's/zuiniger (althans, dat laatste is wat de meeste mobo-fabrikanten verkondigen). Videokaart wordt de HD4850, aangezien de HD4870 misschien moeilijk leverbaar gaat worden en daarnaast ook nog 70 euro duurder is, en voor de harde schijf werd aangeraden om voor de Samsung Spinpoint F1 640 GB model te gaan, omdat deze een hogere datadichtheid heeft en ook sneller is dan de 750 GB versie. Gezien de (nog) laze prijzen van het geheugen, lijkt het me ook dit keer zinnig om voor 4 GB PC6400 te gaan.

Hierboven is al redelijk wat over gediscussierd over de punten tot nu toe, maar waar nog weinig over is gesproken zijn de monitor en de behuizing, dat moeten we nu maar eens besluiten. Er zijn voor beide onderdelen meer dan genoeg reviews te vinden, maar voor het gemak neem ik voor de monitor en behuizing die van hardware.info, aangezien deze recentelijk zowel monitors (met net nieuwe apparatuur) als behuizingen hebben getest.

Monitoren
Aangezien het mij moeilijk lijkt om een non-TN paneel in deze BBG op te nemen, vooral gezien het budget, kan er misschien beter worden gekeken naar een goed TN paneel. (onder het mom van 'beter een goed TN paneel dan een slecht non-TN paneel' of i.d. O-) ). Regeneration postte al een suggestie voor monitoren (en behuizingen), en als we dan deze test van hardware.info erbij pakken en we kijken bij 22", zien we o.a. de LG Flatron L226WT erg goed presteren, zowel op het vlak van helderheid als contrast. Met het energieverbruik scoorde de LG wel slechter dan de Samsung Syncmaster 226BW, maar deze schermen eindigden dan ook bovenaan in die test. Probleem is echter dat de LG L226WT-SF erg slecht leverbaar is in de pricewatch (en dat is het scherm wat is getest), dus misschien maar het huidige LG L226WTQ-SF toch scherm behouden?

Ook zijn er nog andere schermen zoals de Asus MW221C , die weliswaar een iets lagere helderheid heeft als het LG scherm, maar ook een significant lagere reactietijd wat dit ruimschoot compenseert. En verder hebben we nog de monitoren die Regeneration al eerder postte. Vraag me alleen af waarop we nu een monitor moeten gaan uitkiezen, de meesten zijn rond de 250 euro, en ze zijn meestal ook nog eens vergelijkbaar in specs. Ik zou echter meer waarde hechten aan de specs die hardware.info heeft gemeten, omdat zij alle monitoren op dezelfde manier hebben getest en fabrikanten willen nog wel 'afwijkende' waarden opgeven. Misschien heeft iemand dus een voorstel of verlossende review :? ?

Behuizing
dit lijkt mij dan weer makkelijker _/-\o_ .

voorstel 1
Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/300_front_top_q.jpg
Antec Three Hundred
Antec TruePower Trio 430, 430W (ATX12V 2.2)
prijs: 106,45

voorstel 2
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1195227760.jpg
Coolermaster CM690
Coolermaster M520
prijs: 117,32

voorstel 3
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/a0362_550.jpg
Coolermaster Centurion 590
Coolermaster M520
prijs: 113,72

voorstel 4
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1214584448.jpg
huidige case + voeding
prijs: 121,95

4 voorstellen, kort samengevat Antec Tree Hundred, Coolermaster CM690, Coolermaster Centurion 590 en Antec Sonata Plus 550. Zelf vind ik de nieuwe Coolermaster Centurion 590 (zie review) iets stijlvoller dan de CM690 voor een multimediasysteem, en gezien de mogelijkheden van deze beide cases zou ik gaan voor de 590. Ruime case met genoeg mogelijkheden en de voeding kan ook onderin worden geplaatst. De Coolermaster M520 is daarnaast ook een goede, modulaire, en betrekkelijk stille voeding. De Antec Sonate blijft trouwens ook een stijlvolle case, maar vooral de extra ruimte van de Coolermaster(s) doet het hem, evenals koelingsmogelijkheden (en natuurlijk het prijsverschil van 8,23 euro 8)7 ).

Als ik alles tot nu toe samen neem komt er zoiets uit, waarna er nog naar een paar punten moet worden gekeken (zoals monitor, behuizing en proc/mobo, afhankelijk van wat de TS wil).
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Centurion 590 Zwart€ 56,30€ 56,30
1Cooler Master Real Power M520€ 57,42€ 57,42
1Intel Core 2 Duo E8400€ 139,-€ 139,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G 4GB (2x 2GB) DDR2€ 62,88€ 62,88
1MSI P45 Neo2-FR€ 91,63€ 91,63
1Samsung SH-S203D€ 18,99€ 18,99
1Sapphire Radeon HD 4850€ 141,-€ 141,-
ImporterenTotaal€ 1.069,99

Incl. verzenden net boven het budget.

[edit]
ben ik nog vergeten te zeggen dat ik er ook een andere brander in heb gedaan...

[edit2]
geheugen aangepast, zie post hieronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HMeijer schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:10:
@Reinman

Bedoel je dat je graag een Q9300/Q9450 in het systeem wilt i.p.v. de Q6600 of een E8400, met eventueel eerst genoemde als alternatief?
Nee andersom E8400 er in, Q9300/Q9450 als alternatief voor mensen die meer doen met het tv kijken en video opnemen, recoden etc. Denk dat SSE4.1 ook ff genoemt moet worden als een van de redenen voor de penryn core tenopzichte van de conroe cores.

Paar op merkingen over je config:

Case ben ik het wel met je eens :). De 590 is een mooie stijlvole case.

Geheugen:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G 4GB (2x 2GB) DDR2
Goedkoper ook een A merk met levenslange garantie.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:16:
[...]

Nee andersom E8400 er in, Q9300/Q9450 als alternatief voor mensen die meer doen met het tv kijken en video opnemen, recoden etc. Denk dat SSE4.1 ook ff genoemt moet worden.

Paar op merkingen over je config:

Case ben ik het wel met je eens :). De 590 is een mooie stijlvole case.

Geheugen:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G 4GB (2x 2GB) DDR2
Goedkoper ook een A merk met levenslange garantie.
Zal geheugen dan maar gelijk aanpassen, klopt helemaal.

E8400 zat er ook al in dan. Houden we volgens mij nog wat geld over, misschien toch maar een ander scherm :P (zie het al gebeuren dat het multimediasysteem straks een beter scherm krijgt dan het gamesysteem )? Of extra opslagruimte om foto's/video's/andere media op te slaan, misschien een tweede 640GB schijfje erbij, zodat er ook nog raid-mogelijkheden zijn?

Het geld hoeft echter ook weer niet op, maar wat dichter eindigen bij het streefbudet kan misschien geen kwaad, aangezien dit een BBG multimediasysteem voor 1200 euro is en geen BBG multimediasysteem voor 1100 euro :X . Of toch maar ruim onder budget eindigen en aankijken of er in de toekomst het budget moet worden aangepast?

[ Voor 4% gewijzigd door HMeijer op 28-06-2008 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
HMeijer schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:10:

Knip, grote overzicht van HMeijer
Erg mooi samenvattend verhaal, maar ik heb een kleine aanmerking. De card reader die je nu gebruikt is in de pricewatch maar bij 1 winkel te koop. Jou keuze. Daarom lijkt het me beter om de in eerdere posts ookal genoemde card reader van Scythe te nemen. Deze heeft meer mogelijkheden namelijk 18 in 1 (vs 15 in 1), jaja deze kan zelf een floppydisk slikken :9 en is in meer winkels te koop. (bron pricewatch) klik Beide zijn ze in het zwart te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
laminaatplaat schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:03:
[...]

Erg mooi samenvattend verhaal, maar ik heb een kleine aanmerking. De card reader die je nu gebruikt is in de pricewatch maar bij 1 winkel te koop. Jou keuze. Daarom lijkt het me beter om de in eerdere posts ookal genoemde card reader van Scythe te nemen. Deze heeft meer mogelijkheden namelijk 18 in 1 (vs 15 in 1), jaja deze kan zelf een floppydisk slikken :9 en is in meer winkels te koop. (bron pricewatch) klik Beide zijn ze in het zwart te krijgen.
Had gewoon de Apacer uit de vorige BBG's overgenomen, die leek me wel goed. Maar gezien de beperkte leverbaarheid (1 winkel), misschien toch maar kijken naar een andere. De scythe die jij voorstelt is opzich wel leuk, ziet er verder strak uit en je kan hem van alles voeren, maar is 27 euro niet wat veel voor een cardreader? Het enigste wat deze meer kan is floppy's slikken, maar behalve in een doos op zolder, heb ik dit millennium nog geen floppy gezien. :X

Om maar iets te noemen, voldoet deze sweex misschien ook. En zodra je liever geen Sweex neemt, wordt het alweer een stuk lastiger; zijn namelijk weinig cardreaders die overal goed verkrijgbaar zijn (en dan is die Scythe één van de weinigen). Zoveel is er namelijk ook weer niet in de pricewatch. :|

Heb hier zelf een Sweex-cardreader, en hoewel hij zijn taken vervult, stoort de afwerking mij af en toe best wel. Zo waren de gaten net verkeerd geboord, waardoor de cardreader nu 3mm naar binnen toe zit (en ik ken meer mensen met een Sweex cardreader die dit hebben). Ik kom zo op het eerste gezicht weinig anders tegen, en zelf zou ik die Sweex afraden, dus misschien toch maar die Scythe 8) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 09:53
Wat de kastenoorlog betreft. De 590 is mooi, stijlvol, weet ik het wat, maar het raster lijkt mij niet bijdragen aan een stille kast. In dat licht lijkt mij de sonata / solo een betere keus. Als het puur om het uiterlijk gaat dan zou ik eens naar Silverstone kijken.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er niet stil aan zon mesh?

Hier een uitgebreide review

http://www.techpowerup.co...ster/Centurion_590/7.html
* Great price
* Removable hard drive cage
* Great engineering inside the case
* Large enough, even for the biggest graphic cards
* Very quiet operation
* Total expandabiltiy - 9 drive bays
* Easy cable routing possible
* Vibration dampening where possible.
* Absolutely no vibrations
* Mainboard headers with Molex adapters on all fans
* Side panels can be removed easily
* All front I/O possibilties included
* Well placed PSU
* A whooping four additional fans can be installed
* More then enough screws included
* Very informative packaging

* No reset button
* Power supply on bottom has no dust filter
* Large fan grills permit dust to enter case easily
* Screw-less design does not hold as well as it should
* No removable mainboard tray

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Het gaat met mij om het 'where possible' maar ook om het feit dat ze het over vibration hebben. Een mesh is open en houden geen geluiden tegen. Kijk je naar de Antec dan zijn er drie dingen die opvallen: 1) de kast bezit stoffilters met erachter koelers, demping + minder stof in de kast, goed dat kun je in een 590 ook doen als je het wil 2) de luchtgaten zitten aan de zijkant waardoor het geluid een 'hoek' om moet wat toch schijnt te werken 3) dubbele kastwanden om de geluidsproductie te beperken.
Feitelijk is een 590 voor iemand die graag sleutelt aan een kast. Als je dat doet dan heb je aan de 590 een hele mooie kast (veel koelmogelijkheden, veel ruimte om geluidswerende materialen te plaatsen, ...). Hierbij moet dan wel worden bedacht dat de kast hierdoor uiteindelijk wel wat meer zal kosten. De antec is out-of-the-box stiller naar mijn idee en dat lijkt mij voor een multimediasysteem toch wel belangrijk.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
Over 'hoeveel stiller' praten we hier dan? De theorie klopt inderdaad, maar is het verschil tussen de Coolermaster 590 en Antec Sonata in de praktijk zo groot dat je dit duidelijk merkt? De ervaring van stilte verschilt van persoon tot persoon, maar als in een review een behuizing 'zeer stil' wordt genoemd, wat moet ik me dan voorstellen bij de Sonata? Nu nog 'stiller'?

Ietwat overdreven gebracht, maar mijn punt is dat beide behuizingen mij wel 'zeer stil' lijken, afgaande op reviews. Daarnaast lijkt mij de voeding van Coolermaster mij kwalitatief beter (en stiller), en je kan een dichte kast als voordeel bestempelen vanwege de geluidsisolatie, maar ook als nadeel door een slechtere airflow.

Stiller is altijd fijn, maar het lijkt mij dat de Coolermaster 590 al een bepaald niveau behaald qua stilte, en dat stiller niet nodig is/overbodig is. Wil je echt stilte, wordt het volgens mij zinniger om te kijken naar stille after-market videokaartkoelers, evenals als een stillere fan in de voeding en een stillere processorkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dadona schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 21:25:
Het gaat met mij om het 'where possible' maar ook om het feit dat ze het over vibration hebben. Een mesh is open en houden geen geluiden tegen. Kijk je naar de Antec dan zijn er drie dingen die opvallen: 1) de kast bezit stoffilters met erachter koelers, demping + minder stof in de kast, goed dat kun je in een 590 ook doen als je het wil 2) de luchtgaten zitten aan de zijkant waardoor het geluid een 'hoek' om moet wat toch schijnt te werken 3) dubbele kastwanden om de geluidsproductie te beperken.
Feitelijk is een 590 voor iemand die graag sleutelt aan een kast. Als je dat doet dan heb je aan de 590 een hele mooie kast (veel koelmogelijkheden, veel ruimte om geluidswerende materialen te plaatsen, ...). Hierbij moet dan wel worden bedacht dat de kast hierdoor uiteindelijk wel wat meer zal kosten. De antec is out-of-the-box stiller naar mijn idee en dat lijkt mij voor een multimediasysteem toch wel belangrijk.
Naar jouw idee, maar de reviews vertellen toch dat de 590 gewoon stil is, veel opties heeft om vibraties te dempen. Stoffilters ben ik persoonlijk geen voorstander van, die zorgen voor meer geluid want je fans moeten harder werken voor hetzelfde verplaatsing van lucht. Luchtgaten aan de zijkant zijn ook niet echt zo belangrijk, zolang je maar een goeie flow van voor naar achter hebt, wat met een volledige mesh voorkant makkelijk voor elkaar te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
Als de 590 (toch) gekozen wordt in deze bbg lijkt het me verstandig om extra fans en stoffilters te kiezen (iets waar ik niet echt verstand van heb) anders koop je meer een gatenkaas dan een computerkast... Ik bedoel trouwens niet dat de strockfans vervangen hoeven te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Stoffilters verminderen de airflow inderdaad wel, maar voorkomen dat er stof in de kast komt. De stof komt tussen koelribben te zitten, met als gevolg dat de koelers harder gaan draaien, ..
Dan even iets meer nadruk op de Antec, ik heb het met nadruk over de solo. Die sonata komt nagenoeg overeen met de sonata die eerder werd afgebeeld, alleen heeft de solo geen voeding. Je kunt dus alsnog voor een coolermaster voeding kiezen als je dat zou willen. Zelf zou ik voor een Zalman of een Seasonic kiezen.
Even over het 'naar mijn idee', het is niet alleen maar common sense, mijn conclusies komen ook uit reviews en wel waarin kasten tegenover elkaar worden neergezet. Helaas is de 590 / 690 nog niet direct tegenover de solo geposteerd, maar het zegt wel wat als de solo achter de p182 komt wat airflow en geluidsbeperking betreft. (bron)
Maar goed, genoeg over kasten, het gaat om een compleet systeem, ik wou alleen maar aangeven wat naar mijn idee een nog stillere kast is, voor dezelfde prijs. Niet om op te leggen dat de Antec ook daadwerkelijk in de BBG komt. Mochten sommigen toch graag door willen gaan over de kasten dan loopt er iets verderop een discussie over kasten. :)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak elke maand mijn kast stof vrij. Dat zorgt voor de lekkere lage temperaturen en voorkomt problemen. Mijn koelers draaien niet op de pwm of iets anders temperatuur gesteld, dus mijn geluid blijft gelijk.
Ik vind het eigenlijk weinig commonsens gezien het de airflow nauwlijks belemmerd, dat verhoogd het geluid nauwlijks(turbulentie).
Ik vind een discussie over kasten eigenlijk helemaal niet slecht. Het is samen met tobos en muizen een van de ondergeschoven kindjes van de bbg's :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Naar mijn idee de belangrijkste reden om niet voor de Antec kast te gaan, is dat de kast beperkt is.
Sommige high-end videokaarten gaan niet passen, nooit. Dus mocht iemand later op het idee komen dat het toch wel prettig is, zo'n snelle kaart; heeft hij meteen ook een nieuwe kast nodig.
Niet handig, alleen daarom al zou ik een andere kast aanraden.

Wat ik ook nogal irritant vind is de manier van hdd-bevestiging. Veels te ingewikkeld; als je het mij vraagt. Verder heb je maar ruimte voor de 3 fans; thats it. Daar zal je mee moeten doen.

De Coolermaster heeft naar mijn idee veel meer voordelen;
-ruim (alles past er in, ook de laatste, snelste videokaarten
-plaats voor maar liefste 6 casefans, twee worden er standaard meegeleverd
-voorbereid op waterkoeling (het gat voor een dualrad is er al!)
-stil
-geen psu (zodat iedereen de psu naar keuze kan kiezen)
-geen ingewikkelde hdd/optical montage
-geen deurtjes

Het voordeel van het kunnen plaatsen van meer fans, is dat je de fans langzamer kan laten draaien zodat het nog stiller word, terwijl de koeling optimaal is. Gaat je met de Antec kast niet lukken; iig niet met dezelfde prestaties.

Dan de voeding. Voor die paar euro meer zou ik toch voor een 620watt of hoger te gaan, zoals de voorgestelde Coolermaster. Zo'n voeding blijft waarschijnlijk stiller onder load en het rendement zal meer op zijn piek zitten (hoogste rendement). De PSU-Fan gaat nml. sneller draaien naarmate er meer stroom geleverd moet worden; bij een zwaardere voeding blijft de fan dus langer stil en langzamer draaien dan de lichtere voeding.

Voor de rest kan ik me wel vinden in het resultaat:

De E8400 met als optie de niewe intel quad-core, de HD 4850, de 640 Samsung F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
ff een betoogje houden voor de case die mijn wel interessant leek

De Antec Three Hundred case

Deze case heeft aan de voorkant wél luchtfilters zitten en de 5.25" drive bays zijn alleen optisch geperforeerd (gewoon dicht dus)

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitremix.com/images/140/4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.technudge.net/wp-content/uploads/2008/04/180mini-015_sm.jpg
hardeschrijven zijn via de voorkant naar buiten te trekken. De deurtjes maken het ook wat makkelijker bij het installeren van fans natuurlijk.

In de voorkant zitten luchtfilters
Afbeeldingslocatie: http://www.ozhardware.com.au/images/stories/review_images/Cases/Antec%20300/airfilter.jpg
Helaas worden er alleen koelers meegeleverd voor de boven en achterkant, hier zitten geen luchtfilters tussen. Ook is er nog ruimte voor een koeler voor de gpu.

Bijna alles in deze kast gaat mbv thumbscrews. Een nadeel vind ik wel dat het aantal drivebays wat weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Nogmaals ik vergelijk de Antec Solo met de Coolermaster 590.
Madrox schreef op zondag 29 juni 2008 @ 09:16:
Naar mijn idee de belangrijkste reden om niet voor de Antec kast te gaan, is dat de kast beperkt is.
Sommige high-end videokaarten gaan niet passen, nooit. Dus mocht iemand later op het idee komen dat het toch wel prettig is, zo'n snelle kaart; heeft hij meteen ook een nieuwe kast nodig.
Niet handig, alleen daarom al zou ik een andere kast aanraden.
Hier heb je op zich wel een punt. Hig-end kaarten kunnen een probleem zijn. (Blijft wel de vraag of er in een multimediasysteem een high-end kaart komt, maar dat terzijde)
Wat ik ook nogal irritant vind is de manier van hdd-bevestiging. Veels te ingewikkeld; als je het mij vraagt.
Ja, schop even één van de sterkte punten van deze kast onderuit. De kast biedt twee montagemogelijkheden, rails of mbv elastiek. Dit zijn mooie manieren om de harde schijven zo stil mogelijk te houden (resonantie voorkomen). Installatiegemak scoort een 'goed' op tweakers, dus het zal allemaal wel meevallen.
Verder heb je maar ruimte voor de 3 fans; thats it. Daar zal je mee moeten doen.
In je argumentatie is dit het enige wat naar mijn idee een echt verkoopargument is van de 590. De vele mogelijkheden om fans te plaatsen. Dat is ook de reden dat ik nog steeds twijfel tussen de 590 en de Solo. Maar in mijn achterhoofd blijft hangen dat het plaatsen van veel fans nog niet per se goed is. Het plaatsen van veel fans kan juist de koelprestaties verminderen. Daarbij is er in een review gesteld dat de kleinere harde schijf koelers van de Antec beter zijn dan de 12cm harde schijf koeler van de 590 (die achter de 4-in-3 module zit).
-stil
Ik lees niet waarom de kast stil is. De kast zou dan toch echt dempende materialen moeten bieden en daar hoor ik je helemaal niet over. Dat is nu het tweede verkoopargument van de Solo.
-geen psu (zodat iedereen de psu naar keuze kan kiezen)
De Solo heeft ook geen PSU.
-geen deurtjes
De solo heeft ook geen deurtje dat je actief moet gebruiken. Alleen voor het geval je de stoffilters wil schoonmaken dan doe je het 'deurtje' open.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
Wel goede discussies hier deze keer, waar ik zeker dingen uit ga gebruiken. Het blijft natuurlijk wel een keuze die je maakt aangezien voor veel dingen is er niet echt een 'beste keuze' bestaat, en er voor meerdere opties wat te zeggen is. En bij een behuizing is het ook nog eens zo dat smaak een meespelende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
Kast 1
Antec Three Hundred + Coolermaster M520 (de Antec TruePower 430 is in de pricewatch 1 euro duurder dan de M520, en de M520 is zowel stil, degelijk als modulair).
+stoffilters aan de voorkant waar lucht naar binnen wordt gezogen
+extra ventilatiemogelijkheid voor de videokaart
+10 euro goedkoper dan de rest (koop je weer wat fans voor)
+voeding onderin, heet ook wel 'goed ontwerp'

-geen stoffilters voor andere intake-openingen, zoals aan de zijkant. Bij de meegeleverde fans zitten weliswaar ook geen stoffilters, maar deze blazen alleen lucht naar buiten.
-beperkt aantal drivebays/beperkte ruimte

Kast 2
Coolermaster Centurion 590 + Coolermaster M520.
+veel ruimte voor drivebays
+erg ruime case (goed voor airflow en grotere hardware past ook)
+veel koelingsmogelijkheden
+voeding onderin, ook wel 'goed ontwerp' genoemd
+geluidsdemping voor o.a. harde schijven
+stil

-geen stofilters

Kast 3
Antec Solo + Coolermaster M520
+geluidsisolatie (lees: nog stiller dan de rest)
+demping voor harde schijven
+dichte voorkant
+stoffilters

-beperkt aantal bays (zowel 5.25" als 3.5")
-beperkte ruimte voor de grotere hardware
-beperkte koelingsmogelijkheden (maar 1 120mm Tricool fan (meegeleverd) en 2 92mm fans (optioneel)maximaal)

missen we nog een pleidooi voor de CM690 en de huidige case, de Sonata Plus 550. Heb trouwens overal de Coolermaster M520 genomen, deze komt meestal erg goed naar voren in reviews wat betreft efficientie, stilte en het modulaire ontwerp wordt ook geprezen (erg handig, vooral i.c.m. cable management). Dit wil overigens niet zeggen dat er geen betere voedingen denkbaar zijn, maar voor het geld leek mij de M520 wel heel aardig. Ik zie trouwens nog geen case boven een andere case uitstijgen, alle drie hebben ze zo hun sterke en zwakke punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dadona schreef op zondag 29 juni 2008 @ 13:55:
Nogmaals ik vergelijk de Antec Solo met de Coolermaster 590.

[...]

Hier heb je op zich wel een punt. Hig-end kaarten kunnen een probleem zijn. (Blijft wel de vraag of er in een multimediasysteem een high-end kaart komt, maar dat terzijde)
Dat gaan wij toch niet bepalen ? Dat is voor ieder een keuze. Met de Antec word je die keus ontnomen.
Ja, schop even één van de sterkte punten van deze kast onderuit. De kast biedt twee montagemogelijkheden, rails of mbv elastiek. Dit zijn mooie manieren om de harde schijven zo stil mogelijk te houden (resonantie voorkomen). Installatiegemak scoort een 'goed' op tweakers, dus het zal allemaal wel meevallen.
Er zijn dempingsmanieren die net zo goed werken maar simpeler in elkaar steken.
In je argumentatie is dit het enige wat naar mijn idee een echt verkoopargument is van de 590. De vele mogelijkheden om fans te plaatsen. Dat is ook de reden dat ik nog steeds twijfel tussen de 590 en de Solo. Maar in mijn achterhoofd blijft hangen dat het plaatsen van veel fans nog niet per se goed is. Het plaatsen van veel fans kan juist de koelprestaties verminderen. Daarbij is er in een review gesteld dat de kleinere harde schijf koelers van de Antec beter zijn dan de 12cm harde schijf koeler van de 590 (die achter de 4-in-3 module zit).
Als het plaatsen van meer fan's de koelprestatie vermindert, doe je duidelijk iets niet goed.
Ik lees niet waarom de kast stil is. De kast zou dan toch echt dempende materialen moeten bieden en daar hoor ik je helemaal niet over. Dat is nu het tweede verkoopargument van de Solo.
Dempen word minder een issue naarmate de fans die erin zitten minder snel draaien. Heb zelf een Lian-Li A7b met 8 12cm casefans erin; de kast is zeer stil. Daarom heb ik het er niet over.
Nog stiller kan altijd, maar als ik vanaf 1 meter geen last meer heb van een irritante ruis of rare geluiden; is het goed.[/quote]
De solo heeft ook geen deurtje dat je actief moet gebruiken. Alleen voor het geval je de stoffilters wil schoonmaken dan doe je het 'deurtje' open.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
De 690 is volgens behoorlijk wat mensen een mindere keuze dan de 590. Belangrijkste argument daarbij is de bouwkwaliteit van de 590 tov de 690.
Maar helaas komen we er (nu nog) niet uit als het gaat om de kasten. Je zou eigenlijk een vergelijkingstest moeten opzetten tussen de 590 en de Solo met diverse soorten hardware. Ik denk persoonlijk dat bij hardware die niet echt heet zal worden de Solo beter is en dat bij hardware die erg heet kan worden de 590 beter is, omdat je dan nog wat kunt. In het geval van de 590 kun je namelijk besluiten om een 'domme' oplossing te kiezen door maar gewoon alle fans voorop voluit aan te zetten en dan zal het vast wel koelen, of het geluidstechnisch nog efficiënt is weet ik niet. Bij de Solo ben je toch wel snel gezien. Het probleem is om het omslagpunt te vinden.
@Madrox:
De videokaart is met het oog op uitbreidbaarheid een issue. In deze BBG rolt er een advies uit voor een systeem en je kunt de opmerking van de ruimte maken. Ik vind alleen dat je de uitbreidbaarheid niet als criterium moet pakken, omdat je dan op een hellend vlak komt (misschien heb je wel een big tower nodig omdat je meerdere grafische kaarten wil plaatsen en tegelijk wat pci sloten over wil houden. Maar als uitbreidbaarheid wel een punt is, dan zijn we klaar, 590 :)
Het gemak van demping gaan we niet uitkomen. Er is naar mijn idee geen makkelijkere manier dan met elastieken werken en het is super efficient tegen resonantie. Grootste nadeel is de kwetsbaarheid bij vervoer.
Wat het aantal fans betreft ben ik wel geneigd om te zeggen dat het beter koelt, maar het moet in de praktijk altijd maar blijken. Dus het argument, er kunnen veel fans in zie ik niet direct als een pre. Je moet naar de gehele kast kijken. Denk aan bv een 182 met de onderverdeling in verschillende ruimten. Als je de cpu, grafische kaart, voeding (en eventueel de harde schijf) ieder een aparte ruimte zou geven, dan kun je in theorie genoeg hebben aan 2 of 3 fans (voeding heeft er al één).
Waar het mij om gaat is dat het puur bespreken van specificaties nog niet zoveel zegt. Alleen hoor ik persoonlijk veel goede geluiden over de dubbele wanden en het ophangsysteem van de Solo en over de koelmogelijkheden en de ruimte van de 590.
Misschien dat ik zelf beide kasten maar eens aanschaf, want nu ben ik even de Solo aan het 'aanbevelen', terwijl ik, als ik een Solo aanhanger tegenover mij zou hebben de 590 zou 'aanbevelen', simpelweg omdat ik nog niet weet welke kast het beste is :) Omdat één van mijn pc's een simpel AOpen kastje kan het sowieso geen kwaad om die eens te vervangen. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Dadona op 29-06-2008 17:28 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
Ik heb toch voor de Coolermaster Centurion CM590 gekozen voor de BBG, waarbij ik in de tekst jullie andere suggesties ga noemen denk ik. Ik moet nogmaals zeggen dat jullie wel echt goede suggesties geven in dit topic, waarvoor dank! Ik weet wel het nodige, maar om van alle onderdelen een compleet overzicht te hebben blijft toch lastig.

Ik heb een nieuwe update van het BBG-systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Real Power M520€ 57,42€ 57,42
1Intel Core 2 Duo E8400€ 139,-€ 139,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G 4GB (2x 2GB) DDR2€ 62,88€ 62,88
1LG GGW-H20L€ 177,80€ 177,80
1MSI P45 Neo3-FR€ 90,44€ 90,44
1Samsung Syncmaster 2232BW€ 228,94€ 228,94
1Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black€ 5,97€ 5,97
ImporterenTotaal€ 1.217,95

Hierin is dus de behuizing+voeding, monitor, processor, moederbord, geheugen, cardreader en harddisk vervangen ten opzichte van het eerste voorstel wat ik hier postte.

[ Voor 9% gewijzigd door Martin Sturm op 29-06-2008 17:32 . Reden: Nu dus met juiste configuratie... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Uhm, wat is dit voor een beslissing? Je neemt nu de Sonata en de 590 :+

[ Voor 9% gewijzigd door Dadona op 29-06-2008 17:30 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd, en de HD is ook nog niet de nieuwe 640GB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
Pff, doe's niet zo snel reageren :P
ik had dus perongeluk een versie-in-progress gecopy/paste en was nog m'n post aan het updaten

[ Voor 61% gewijzigd door Martin Sturm op 29-06-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom de keuze voor het duurdere msi bord en niet het goedkopere?
pricewatch: MSI P45 NEO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 17:37:
Waarom de keuze voor het duurdere msi bord en niet het goedkopere?
pricewatch: MSI P45 NEO
Het enige verschil wat ik zie zijn 2 extra sata poorten en een heatpipe contructie op de duurdere versie. Lijkt me dat je met de goedkopere prima uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
Goede vraag, wat is eigenlijk het verschil tussen:
MSI P45 Neo
MSI P45 Neo-F
MSI P45 Neo2-FR
MSI P45 Neo3-FR

Of zoals op de MSI website MSI P45 Neo, MSI P45 Neo2 en MSI P45 Neo3 (en dan laten we platinum en diamond achterwege omdat deze toch te duur worden).

Als ik zo snel kijk wat MSI op de site heeft gezet:

MSI P45 Neo:
+OC jumper
+live update online en versie 3
+dualcore center
+Intel ICH10 (ik vergeet hier inderdaad niet de R)
+1 PCI-E 16x slot
en de rest vrij standaard

MSI P45 Neo2:
+DrMOS (energy saving, lagere temperaturen)
+All solid capacitors (max lifespan)
+All shielded Choke (less power loss)
+2-phase power (betere overclockcapaciteit)
+VGA booster (zal het hele stukje hierover maar quoten:
Both graphic channel are from Northbridge(MCH), no more bottleneck issue
• Native PCI Express 2.0
• Auto detect & switch in 1 x16 / 2 x8 (CF-X) mode
• VGA Booster push the 3D performance up to a new level
+Green Power design
+2x PCI-E 16x sloten (CF support)
+ICH10R (raidondersteuning)
+alles wat de vorige ook had

MSI P45 Neo3:
zit eigenlijk tussen de vorige twee borden in, maar ik raad dan de MSI P45 Neo2 aan, omdat de MSI P45 Neo3 volgens de specs:
-1 PCI-E 16x slot heeft (dag CF)
-ICH10, de R is hier optioneel (letterlijk)
-alle energiebesparende onderdelen zitten er eigenlijk niet op, een veredeld MSI P45 Neo bord zou je kunnen zeggen, waarbij deze dan wel solid capacitors en shielded chokes heeft, evenals de 2-phase power.

De MSI P45 Neo2 lijkt mij dan wel de betere keuze voor dat 10'tje extra.

[edit]
nog vergeten te melden, de key-features van deze moederborden:
De MSI P45 Neo en MSI P45 Neo3 hebben het
Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/Image/product_img/accessories_img/mbd_accessories_img/2008/00_GoldPack.jpg,
terwijl dit maar liefst platinum is bij de MSI P45 Neo2:
Afbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/Image/product_img/accessories_img/mbd_accessories_img/2008/00_PlatinumPack.jpgAfbeeldingslocatie: http://global.msi.com.tw/uploads/Image/product_img/accessories_img/mbd_accessories_img/2008/usb_1394.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door HMeijer op 29-06-2008 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De goedkoopste is imho de beste keuze. Raid en CF zijn hier bijde niet gebruikt en eigenlijk voor een multimedia systeem nog niet echt nodig. Voor raid zou nog wat te zeggen zijn, maar lijkt me niet echt een heel erg belangrijker feature. Je moet maar zo rekenen, de ichR's zijn eigenlijk ook maar verkapte software raid.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2008 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 18:28:
De goedkoopste is imho de beste keuze. Raid en CF zijn hier bijde niet gebruikt en eigenlijk voor een multimedia systeem nog niet echt nodig. Voor raid zou nog wat te zeggen zijn, maar lijkt me niet echt een heel erg belangrijker feature. Je moet maar zo rekenen, de ichR's zijn eigenlijk ook maar verkapte software raid.
Bekijk mijn edit maar, dan ben je helemaal om _/-\o_ . Voor dat 10'tje wil je RAID, CF, en alle energiebesparende functies missen? Het is een keuze, dat wel. Misschien was ik af en toe wat sarcastisch in de vorige post, maar vind je het bord dan niet (veel) uitgebreider dan de MSI P45 Neo of MSI P45 Neo3? Vergeet ook niet dat je bij de andere twee nog een extra los SATA-kabel nodig bent, omdat in het 'gold-pack' maar 1 kabel zit.

@hieronder
en dat is precies dat extra SATA-kabeltje toch (vergeleken met de Neo3)? Maar goed, ik zou de 10 euro extra het wel waard vinden, jij niet. Als het goedkoop moet, kan hier gerust op bespaard worden. Als we nog een paar euro hebben, zou ik het wel waard vinden om CF, raid, extra bracket met USB en firewire aansluiting en de energiebesparendefuncties te halen, IMO. Maar de verschillen/overeekomsten zijn in elk geval duidelijk.

[edit2]
het is trouwens niet altijd maar 10 euro verschil, de gemiddelde prijs ligt wel hoger bij de Neo2. Mocht er geld over zijn, zou ik kijken naar de Neo2, mocht dit geld er niet meer zijn, dan volstaat de Neo(3) ook. En aangezien er nu ook een blu-ray brander inzit en we ietsjes boven budget zitten, weet ik niet of het veroorloofbaar is om toch voor die Neo2 te gaan i.p.v. Neo3 (dat scheelt 1 euro in de PW en het uiteindelijke budget, maar er zit wel een prijsverschil tussen de laagste prijs en de rest bij de Neo2), misschien dus de Neo als we op budget uit willen komen volgens de PW.

@edit2 hieronder
ik dacht eerst dat het te maken had met DDR3 of 2 of zoiets, net zoals bij de platinumserie, maar waarom er nu een 3-serie in het leven is geroepen 8)7 ? Misschien hadden ze de dozen van de Neo en Neo2 al gedrukt, en riep er nog iemand dat ze eigenlijk een bord tussen beiden in nodig waren :9

[ Voor 61% gewijzigd door HMeijer op 29-06-2008 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja tzijn wel veel extra's voor een tientje... maar het zijn nu niet echt features wat echt nodig zijn. Vergeleken met de neo3 is het maar een euro.(Edit: Keuze voor neo2 of 3 dan duidelijk de 2)

Edit:
Geen idee, ik heb hier een lading gratis gekregen dus ik weet het niet. Nauwja je vergeet dat we over ons budget heen zitten he.

Edit 2: Ik vind de naamgeving wel vreemd: De 2 is beter dan de 3? Maar de 3 is weer beter dan de 1 8)7

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
Ik vroeg mij de volgende dingen af bij de uiteindelijke BBG:

1) Zal de keuze tussen de Q6600 en de E8400 open blijven?

2) Zal de keuze tussen een blueray of dvdspeler open blijven?

3) blah blah kast blah blah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

De BBG is maar een aanbeveling, wat je kiest is altijd "open".

ps: Reinman, om binnen het budget te blijven kan je ook kiezen voor een blue-ray speler ipv brander en eventueel wel de iets duurdere MSI mobo te nemen. Zo blijf je ruim binnen het budget.

Er blijft dan ook nog geld over voor bijv. een andere cardreader. Die Sweex lijkt me nml. nout niet zo'n geweldig ding. De cardreader bij de workstation, een Scythe heeft ook nog een floppy-drive aan boord. Altijd handig.

pricewatch: Scythe YD Series 18-in-1 Cardreader (3.5" Bay, USB, Zwart)

[ Voor 99% gewijzigd door Madrox op 29-06-2008 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laminaatplaat
De BBG is maar een aanbeveling, wat je kiest is altijd "open".
Kan even niks anders zeggen dan: no shit captain obvious...

En om deze post dan toch nog een beetje relevant te maken: De reden voor het niet kiezen was (waarschijnlijk) vanwege het wat hoge prijs kaartje van +/- 30 euro. Lijkt mij toch wel een betere keuzen, maar aangezien de setup zoals die nu is al boven de 1200 is...

Edit: Omdat de BBG maker hierboven vertelde dat hij waarschijnlijk bij de keuze van de case voor de 590 zal gaan en een vermelding van de discussie zou doen kon ik me goed voorstellen dat hij dat bij andere onderdelen binnen het multimedia systeem ook zou doen.

Namelijk de discussie over dual core vs quad core zorgt nog steeds voor discussie in het geval van een 'multimedia' systeem. (zie oa ergens in het begin van het topic en het feit dat in de vorige BBG de multimedia computer een q6600 zat)

Voor de blue-ray speler kan ik me hetzelfde voorstellen, aan de ene kant is natuurlijk blue-ray ook media maar voor veel mensen is deze drive voorlopig nog helemaal niet nodig en een writer zal voor veel mensen denk ik op dit moment toch echt overkill zijn. Daarbij kan ik me voorstellen dat als de tijd komt dat je toch zo'n speler wilt hebben zo'n apparaat al weer een stuk(je) goedkoper is geworden en dat het dus voor (denk ik) veel mensen verstandiger is om gewoon bij een good-old dvd brander te blijven.

Het "blah blah kast" sloeg er op dat ik al twee keer precies hetzelfde vroeg en dat het mij nu wel duidelijk leek waar ik op zou doelen. Ik wilde dus weten of de BBG maker inderdaad door ging met de keuze min of meer "open te laten" in het geval van de kast. Dus het aanraden van de 590 maar tevens het benoemen van de discussie.

srry voor de onduidelijkheid O-) Mister BLaH out ;)

[ Voor 63% gewijzigd door laminaatplaat op 30-06-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

laminaatplaat schreef op maandag 30 juni 2008 @ 00:36:
[...]

Kan even niks anders zeggen dan: no shit captain obvious...

En om deze post dan toch nog een beetje relevant te maken: De reden voor het niet kiezen was (waarschijnlijk) vanwege het wat hoge prijs kaartje van +/- 30 euro. Lijkt mij toch wel een betere keuzen, maar aangezien de setup zoals die nu is al boven de 1200 is...
Je doelt denk ik op de CPU? Tja, zo'n opmerking kan je verwachten, je vraagstelling is nou niet bepaald duidelijk. Wat versta je onder "open" ? Dat de discussie hierover doorgaat ? Of dat ze beide vermeld worden ?

Dan je laatste punt, punt 3. Blah, blah, blah draagt nou niet bepaald bij tot een zinvolle discussie, nietdan; Mister BLaH ?

Captain Obvious kan het even niet volgen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 30-06-2008 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-10 21:48
iemand die in deze categorie een performante maar energiezuinige setup kan samenstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien het hele topic door lezen voor je de vraag neer plerpt?

Madrox in "[BBG] Multimediasysteem juli 2008"

Verder google zoeken naar reviews en lezen natuurlijk. Kom kom, een beetje tweakert kan het zelf op zoeken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2008 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-10 21:48
Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:31:
Misschien het hele topic door lezen voor je de vraag neer plerpt?

Madrox in "[BBG] Multimediasysteem juli 2008"

Verder google zoeken naar reviews en lezen natuurlijk. Kom kom, een beetje tweakert kan het zelf op zoeken.
Sorry, vergat te vermelden dat het een intel based moest zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Martin Sturm schreef op zondag 29 juni 2008 @ 17:27:
Ik heb toch voor de Coolermaster Centurion CM590 gekozen voor de BBG, waarbij ik in de tekst jullie andere suggesties ga noemen denk ik. Ik moet nogmaals zeggen dat jullie wel echt goede suggesties geven in dit topic, waarvoor dank! Ik weet wel het nodige, maar om van alle onderdelen een compleet overzicht te hebben blijft toch lastig.

Ik heb een nieuwe update van het BBG-systeem:

Hierin is dus de behuizing+voeding, monitor, processor, moederbord, geheugen, cardreader en harddisk vervangen ten opzichte van het eerste voorstel wat ik hier postte.
Had er nog niks over gezegt, maar dit systeem ziet er goed uit (ook de reden dat ik er weinig over opmerkte).

Top, Martin _/-\o_
dafz0r schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 11:33:
[...]

Sorry, vergat te vermelden dat het een intel based moest zijn :)
Neem het systeem, doe daar een P45 chipset plankje in, bijv van Gigabyte of MSI en doe daar een e8400 op; die is ongeveer net zo zuinig en lekker snel.

[ Voor 17% gewijzigd door Madrox op 02-07-2008 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMeijer
En het uiteindelijke systeem _/-\o_

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D Theatron DD (Retail)€ 33,90€ 33,90
1Cooler Master Real Power M520€ 58,60€ 58,60
1Intel Core 2 Duo E8400€ 137,-€ 137,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G 4GB (2x 2GB) DDR2€ 59,88€ 59,88
1LG GGW-H20L€ 177,80€ 177,80
1Logitech Cordless Desktop EX 110€ 14,21€ 14,21
1MSI P45 Neo3-FR€ 88,87€ 88,87
1Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB€ 63,82€ 63,82
1Samsung Syncmaster 2232BW€ 229,90€ 229,90
1Sweex CR005V2 internal card reader all-in-1 USB 2.0 black€ 5,97€ 5,97
ImporterenTotaal€ 1.203,23

Uiteindelijk is het een uitgebreide multifunctionele PC geworden denk ik zo, een erg net multimediasysteem voor de komende twee maanden (en misschien nog wel langer).

Zelf (als gamer zijnde) zou ik ten koste van de blu-ray een MSI P45 Neo2 of Gigabyte P45-DS3R en een HD4870 erin zetten, maar daarvoor is dit systeem niet bedoeld. De BBG voor het multimediasysteem heeft de laatste maanden flinke sprongen vooruit gemaakt, en dat is alleen maar een goede zaak om te constateren dat er nu betere prestaties voor minder geld verkrijgbaar zijn, en er opeens budget vrij komt voor een blu-ray brander.

[ Voor 4% gewijzigd door HMeijer op 03-07-2008 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het is idd. een leuk systeempje geworden. Er lijkt echter een lijk in de kast te hangen :X
Iemand reageerde op de BBG met deze mededeling:
Belangrijk bij de multimediabak:

De TV kaart werkt niet samen met een 64-bit besturingssysteem en de 4GB RAM.
Ofwel 2GB erin prikken, ofwel een 32-bit OS.
Ofwel een andere TV kaart
Klopt dit ? Mocht dat idd het geval zijn vind ik wel dat er iets aan gedaan moet worden!

Nog een puntje, bij de vorige BBG zat er nog standaard firewire op het moederbord. Bij de hier voorgestelde MSI P45 plankjes(en dus ook in de nieuwe BBG) ontbreekt die, is dat geen gemis ?

Zo bezien, had ik bijv. liever de Gigabyte GA-EP45-DS3R gezien; die heeft wel firewire, en twee PCIe x16 sloten (1x x16/ 2x x8). Je hebt ook nog dan de mogelijkheid om er een deftige Raid-controller bij te prikken of CrossfireX te gaan draaien. Niet direct essentieel natuurlijk, maar de mogelijkheid is er en dat zijn gewoon prettige bijkomstigheden.

Ook zitten er meer PCIe x1 sloten op, wat als je een PCIe geluidskaart hebt je nog sloten overhoud. Je weet maar nooit of je er later nog eentje nodig hebt. Je mist wel twee sata-poorten, maar of dat nou zo'n gemis is. die twee extra poorten worden toch meestal door de Jmiron controller gestuurd; die nou niet bepaalt populair is.

Maar goed, de BBG is al af. Er valt dus niks meer te doen. Misschien moeten we er toch iets beter op letten bij een volgende BBG.

[ Voor 57% gewijzigd door Madrox op 04-07-2008 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 23:15
Na het lezen van onder meer de discussie in dit topic heb ik mij een Philips 200WP7ES scherm aangeschaft ter vervanging van mijn 10 jaar oude 17" CRT. Ik doe veel met fotobewerking en speel bijna nooit spellen dus een TN-panel leek mij een no-go en de alternatieven (Dell 2007wfp en Samsung 215TW) zijn niet of nauwelijks meer verkrijgbaar en een Eizo is me te duur. Misco zit met zijn prijs ruim 100 euro onder de doorgaanse prijs van dit scherm (!) en ik kan melden dat dit geen vergissing is en dat Misco mij keurig netjes binnen twee dagen het scherm heeft geleverd en ik heb geen dode of stuck pixels of andere mankementen kunnen vinden. Wel ontbrak er in de verpakking een USB-kabel. Ik heb daar zojuist achteraan gemaild dus ik neem aan dat dat gewoon in orde wordt gemaakt.

Toen ik maandagmiddag belde met Misco hadden zij nog 77 schermen op voorraad. Verzendkosten zijn slechts 4,81 euro dus daar word je ook niet bang van en zodoende staat er hier voor 240 euro en een paar cent een prachtig nieuw scherm... Als de prijs een vergissing is hebben ze het zelf blijkbaar niet eens in de gaten :) Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciro-bonano
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-07-2022
Ik ben van plan om ongeveer iets zoals dit systeem te gaan kopen (geen TV kaart/blueray, misschien CPU en videokaart stapje minder). Het is vooral voor programmeren / virtual machine(s) draaien, maar ik wil wel dat hij stil is (hij staat in zelfde ruimte als woonkamer en wil 'm soms testen etc laten draaien).

Ik heb nog een oudere harddisk. Mijn huidige harddisk is een Western Digital WD2000JB. Hoeveel herrie gaat deze maken in dit systeem? Maakt het uit of ik deze Cooler Master Centurion 590/Real Power M520 combi koop of de Antec NSK4480B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-10 16:19

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Voor de kasten, lees deze en de andere bbg discussies, daar is toch zat over gezegd. Over de harde schijf, uit de reviews waar je zelf naar linkt blijt duidelijk dat sommige mensen het geluid wel acceptabel vinden en anderen het teveel, dat hangt dus echt af van je eigen eisen. Sowieso is het een oud beestje, een nieuwe zal allicht stiller zijn en zeker betrouwbaarder.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Edwin]
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:55
edit: verplaatst naar nieuwe BBG

[ Voor 96% gewijzigd door [Edwin] op 03-09-2008 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 17:24

Wiethoofd

Broadcast TOM

inmiddels is er al een BBG van september: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2008

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1