Op zich vind ik het systeem zo ook wel goed, misschien hier en daar wat mogelijke discussie.
Processor
Processor, is misschien wat "oud", maar heeft imho nog een fantastische prijs / kwaliteit verhouding. De Q9xxx serie heeft een vanafprijs dat zo'n
50 euro hoger ligt. Ook lijkt me voor een multimedia systeem een quad core beter dan aan dual core. . Een
pricewatch: Intel Core 2 Duo E8400 zou een alternatief kunnen zijn. Deze dual core proc heeft ongeveer dezelfde prijs als de Q6600, maar wel een kloksnelheid die 0,6 MHz hoger ligt. Het verschil zal door de hogere klok waarschijnlijk iets minder zijn, toch zou ik voor een Quad gaan bij een multimedia systeem.
Geheugen
Geheugen lijkt mij goed, 2x 1GB PC6400, waarbij je dus nog ruimte hebt om later uit te breiden.
Brander
De
LG GH20NS10 en de
Samsung SH-S203D branders blijken een van de betere te zijn op het moment, maar kennelijk is hij in de PW niet zo populair. Prijs is ongeveer gelijk. Jammer genoeg kan ik geen directe link geven maar op
Hardware Info zijn de testresultaten te vinden.
Moederbord
Het moederbord zou eventueel kunnen vervangen worden door een nieuwere P45, maar hier ben ik niet zo op de hoogte, dus zou ik even niet zo snel een nuttig suggestie kunnen geven.
Harde Schijf
De
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB heeft een zeer goede prijs per GB, maar zoals ook door andere hierboven gezegd heeft deze 3 platters van 250 GB. Misschien beter dus of de
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB te nemen, deze heeft 2 platters als het goed is. Minder platters kan zorgen voor hogere prestaties en minder geluidsproductie. Verder heb ie iets minder GB heeft, maar de prijs ook lager is prijs per GB blijft ongeveer gelijk. Deze versie heeft wel minder hardeschijf Cache namelijk 16 MB. De 750 GB versie heeft 32 MB. Of je zou de
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB kunnen nemen deze heeft ook weer 32MB, drie platters maar dan van 333 GB. Nadeel van deze is dan weer dat hij een iets hoger (ongegunstigere) prijs per GB heeft.
Videokaart
Een enkele HD4850 lijkt me prima voor dit systeem. Gewoon goede prestaties voor het geld. Uit review blijft hij ongeveer zo goed te zijn als GeForce 9800GTX die al gauw
60 euro meer kost. De HD4870 is ook als snel veel duurder, zo'n 70 euro meer dat is dus zo'n 43% van de de HD4850 die ~160 euro kost. Die meerprijs lijkt mij het niet waard. Ook is de verwachting dat de HD4870 zal kampen met schaarste, omdat GDDR5 moeilijk te verkrijgen is. Kortom de HD4850 levert prima prestaties voor een zeer schappelijke prijs.
Behuizing
De kast lijkt me prima. Goede kwaliteit en voldoende ruimte. Persoonlijk heb ik er trouwens geen ervaring mee, maar ik vind hem er wel erg mooi uitzien, maar ik weet dit is duidelijk een kwestie van smaak.
Monitor
Dan het scherm. Die is misschien wel het grootste punt. Deze begin nu wel echt te verouderen. (Ik weet dat ik dit scherm de hele tijd heb zitten pushen om in de BBG te komen, waar hij bij de vorige BBG er eindelijk inzat, stuur ik hem nu weer weg.

) De opgegeven specs van de monitor is nog steeds aardig goed, maar er zijn nu alternatieven voor lagere prijzen of met extra features.
De
lijst van 22" TFT in de PW is zeer groot. Je kan hem
inkorten door DVI als vereiste aan te merken en een max. prijs van 300 aan te geven. Blijven nog steeds 60 monitoren over. Ik zal enkele alternatieven en mijn korte redenatie hier geven.
pricewatch: Samsung Syncmaster 2243BW ~ 250 euro
Een van de weinige schermen op het moment met een in hoogte verstelbare voet, pivot en swivel (= naar links en rechts draaien), maar dit monitor is wel iets duurder dan de LG L226WTQ. Het is ook een TN paneel zoals (bijna) alle 22" van nu. Ik heb hem zelf ook en wat ik ook als positief ervaar is dat het een dunne behuizing heeft: 1,5 cm en het rustige / zakelijke uiterlijk. Verder DVI en VGA mogelijkheden. Geen USB-hub mogelijkheden maar dat mis ik totaal niet.
pricewatch: Mirai Chimei CMV-223D ~ 170
Scherm die heel erg goedkoop is. Maar dit scherm heeft verder geen extra's. Hoe de kwaliteit is mij ook twijvelachtig, maar dat zou de lage prijs dus kunnen compenseren.
pricewatch: Acer P223Wd (zwar) ~ 210
pricewatch: Acer P223Wwd (wit) ~ 210
Dit scherm heeft een erg snel dus met name geschikt voor games. Op
Hardware Info staan hier ook de testresultaten van, maar kan wederom geen directe link geven. Voor de relatief wat lagere prijs lijkt me die wel een goede monitor voor allround gebruik.
Dan zijn er nog wat populaire Samsung monitoren. Ben er niet zo'n voorstander van om een van deze bij het basissysteem BBG te zetten, maar voor de volledigheid toch even mijn redenatie. Ze hebben allemaal eigenlijk geen extra functionaliteit als een in hoogte verstelbare voet, maar moeten het hebben van hun uiterlijk. Het zijn ook allemaal TN panelen dus goede kleuren zal ook wel meevallen. Verder ligt de prijs ook wat hoger: ~ 250 - 330.
pricewatch: Samsung Syncmaster 226CW
pricewatch: Samsung Syncmaster T220
pricewatch: Samsung Syncmaster 2253BW
Edit Monitor
Heb nog even wat gezocht en zag dat LG een nieuwe
W22xxx serie heeft geïtroduceerd. In de PW staan dus alleen de:
pricewatch: LG W2242T ~ vanaf: 210
pricewatch: LG W2252TQ ~ vanaf: 240
Op de LG site kan je de LG montoren met elkaar vergelijken. Het enige (grote) verschil tussen de monitoren lijkt het opgegeven contrast en het uiterlijk van de monitoren. De W2252TQ en de L226WTQ hebben ongeveer dezelfde prijs. De W2242T is twee tientje goedkoper. Aangezien de verschillen imho niet zo denderend zijn zou ik de W2242T van deze drie nemen. De W2242T lijkt mij ook nog een aardig alternatief is in de BBG.
[
Voor 9% gewijzigd door
Regeneration op 26-06-2008 17:35
]