Hoofdcategorieën
Topicacties

[invoer] Zijn deze telefoons legaal?

Pagina: 1 2 last

Reageer Nieuw Topic
Slr altijd op zak :p
Reg. datum: 20 augustus 2003

Ik zit met een probleempje,

Laatst heb ik via samenkopen.net samen met een paar vrienden een aantal telefoons besteld, namelijk:
-3x p28 cool978 Smart Phone
-4x Hiphone F1
(Komen uit shenzen china)

http://www.solomobi.com/pic/cool978/cool978_03.jpghttp://www.repage5.de/memberdata/elektrodik/Hiphone-F1-Qual-Band.jpg

Nu krijg ik van de douane een brief waarin staat dat ik artikel 337 (lid 1) heb overtreden. :( Ik heb inbreuk gemaakt op het apple merkrecht en met microsoft merkrecht.

Maar tot in hoeverre staat dit vast?
De Hiphones lijken inderdaad op iphones, ze delen elementen van de vormgeving en het startscherm, maar daar houdt het ook op. Er staat geen enkel apple merkje/ plaatje op en er zitten andere functies op beide telefoons. De afmetingen/ materialen/ besturingssysteem/ specificaties zijn ook niet gelijk. Daarnaast zie ik nu ook andere fabrikanten met telefoons komen in europa die ook errug veel op de Iphone lijken. :X

( lg vx9700, htc touch/ cruize, nokia goplay, LG KS20 HSDPA)

En hoe maak ik inbreuk op microsofts merkrecht? Wie zegt dat windows mobile op die pda's niet legaal is? O-) En naast het besturings systeem op de telefoon is er niks dat inbreuk kan maken op een westers merkrecht aangezien dit geen kopie/ imitatie is van een bestaande telefoon.

Nu probeer ik via de organisator van de inkoopactie ook nog iets te regelen, die is alleen totaal onbereikbaar. :| Dus ik ga er momenteel maar even vanuit dat ik het zelf op moet lossen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en hoe zijn jullie ervaringen met dit soort dingen? Ik ben van plan om met de input die ik hier krijg een net bezwaarschrift op te stellen.

Alvast bedankt voor jullie hulp. ;)

Dekaasboer wijzigde dit bericht 11-06-2008 16:13 (3%)

Aan mijn reacties zijn geen rechten te ontlenen. Ik kan niet aansprakelijk worden gehouden voor schade aan personen en of goederen die vloeien uit het opvolgen van mijn advies.

Op http://www.samenkopen.net/topic/22172/950741 wordt actief gezocht naar een iPhone imitatie, ik weet niet of jouw telefoon ook onder die vermelding aangeboden was... Oftewel: was je je er van bewust dat het een iPhone imitatie betrof?
Persoonlijk volg ik de Apple-hype niet zo, en vind alle telefoons op elkaar lijken :)

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Het gaat om deze inkoopactie: http://www.samenkopen.net/action/439571

Nu ben ik als tweaker natuurlijk voor de smarthone gegaan. Maar 4 andere mensen vonden de flitsende menu's en het touchscreen wel mooi en besloten voor de hiphone te gaan.

Ik was er van bewust dat hij wel op een iphone leek, maar omdat er nergens merkjes/ logo's op stonden dacht ik dat het gewoon kon.

Dekaasboer wijzigde dit bericht 11-06-2008 16:27 (21%)

Aan mijn reacties zijn geen rechten te ontlenen. Ik kan niet aansprakelijk worden gehouden voor schade aan personen en of goederen die vloeien uit het opvolgen van mijn advies.

.-=-.

Lijkt mij dat puntje E van eerste lid toch wel vrij duidelijk is: een iPhone clone.
Met name het stukje:
valselijk hetzelfde uiterlijk vertonen als een tekening of model waarop een ander recht heeft, dan wel daarmede slechts ondergeschikte verschillen vertonen
De voorbeelden qua modellen die jij aanhaalt, gebruiken 1. compleet andere naam, 2. veel 'eigenschappen' van hun lijn, dus niet opzettelijk een 'clone' (meer een 'variant op').

Je zou eens terug kunnen kijken, weet of dit op SK.net was, naar die ipod nano clone inkoop. Maar daar was het ook trekken aan het korste einde, in Europa hebben ze het niet zo op clones (welke qua naam/uiterlijk te veel op het orgineel lijkt).

Het microsoft puntje zou je nog kunnen navragen, mogelijk zit er in de doos (oid) geen certificaat oid van microsoft? (wat dacht ik wel moest bij WM-based toestellen).

SinergyX wijzigde dit bericht 11-06-2008 16:31 (26%)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX

Reg. datum: 15 augustus 2007

Misschien staan er op de site van de douane voorschiften waaran je moet voldoen voor een bezwaarschrift.

Succes ermee !

Reg. datum: 31 oktober 2002

Ik concludeer:

dat jullie de gsm zelf/particulier hebben aangeschaft en de website alleen als verzamelpunt voor liefhebbers was...

Ofwel de website is geen webshop, die voor jullie heeft onderhandeld....

Als dat zo is, dan ben ik zeer benieuwd welke consequenties er in de brief van de Douane stond. Het lijkt me namelijk dat de brief naar de verkoper had gemoeten ipv naar de koper.....

http://www.acryan.com/contest/ACRGWLC.htm

Ik sta alleen als ontvanger op die brief, het geld is ook overgemaakt naar de organisator, en die regelt het dan met de fabriek/ zender.

Ik sta slechts als ontvanger. Ik kan eens vragen of ze mij een kopietje van die factuur sturen aangezien ze die niet hebben meegestuurd.

Acties: [view][quote]

Door: Rukapul
Moderator WI/SG/SF
Reg. datum: 02 februari 2000

Voor de HiPhone is inbreuk op het merkrecht vrijwel triviaal gezien de zeer gelijkende naam voor een vergelijkbaar product.

Voor Microsoft zie ik de inbreuk op het merkrecht nog niet zo behalve dat een merkhouder elke (grijze/parallel) invoer naar de EU van producten die dmv het merkrecht zijn beschermd kan verhinderen wat uiteraard het geval is als er een Windows Mobile versie opstaat.
Mocht dit overigens een versie van Windows Mobile zijn waarvoor in het geheel geen licentie is afgenomen dan is het auteursrecht nog een veel eenvoudigere stok om mee te slaan dan het merkrecht.

Reg. datum: 31 oktober 2002

quote:
Dekaasboer schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 16:40:
Ik sta alleen als ontvanger op die brief, het geld is ook overgemaakt naar de organisator, en die regelt het dan met de fabriek/ zender.

Ik sta slechts als ontvanger. Ik kan eens vragen of ze mij een kopietje van die factuur sturen aangezien ze die niet hebben meegestuurd.
Is het een aangetekende brief ?

http://www.acryan.com/contest/ACRGWLC.htm

Weet ik niet, waarschijnlijk wel aangezien ik me zou moeten indentificeren bij ontvangst.

Reg. datum: 12 juli 2000

Ik denk dat men artikel 337 Sr even goed moet lezen. Het gaat daar niet om het zelf inbreuk maken op andermans merkrecht, dat is inderdaad een misdrijf van de partij die de Hiphone heeft gemaakt, maar het gaat om het invoeren et cetera. van goederen die inbreuk maken op andermans merkrecht. Dus daar word jij als eindgebruiker wel degelijk op de korrel genomen. Jij bent immers degene die opdracht geeft tot het aan jou leveren van een product dat valselijk is nagemaakt om gebruik te maken van andermans naamsbekendheid et cetera.

Strikt genomen voldoe je aan de delictsomschrijving en ben je strafbaar. Dat je het via een inkoopactie hebt gedaan, dat zij het geld voor je hebben overgemaakt, dat maakt allemaal niet uit, jij bent de ontvanger van een inbreukmakend product. Je ziet dit wel vaker, een tijdje terug stond er zelfs een heel item in het Volkskrant Magazine over deze materie. Mensen die dan op vakantie een koffer vol Lacoste- en Ralph Lauren-shirtjes meenemen en bij de douane blijken die vervalst te zijn. Dan kun je nog zo hard roepen dat jij niet degene bent die de merkinbreuk maakt (dat is ook niet waar het om gaat), maar jij bent wel degene die vervalste goederen importeert c.q. invoert c.q. aanschaft.

Staan er in die brief van de douane nog dingen die je moet doen? Ik zou maar even contact met ze opnemen nadat je je strategie hebt bepaald (denk aan rechtsbijstand of een advocaat op toevoeging), want anders gaat de douane natuurlijk aangifte doen en dan kun je niet langer een brief maar een dagvaarding verwachten. Dan kun je hier wel met medetweakers lekker technisch gaan discussiëren over de vraag of er nu wel of niet een inbreuk wordt gemaakt op Microsoft's of Apple's rechten, maar dat is niet aan ons, dat is aan het OM. Die besluiten om jou te vervolgen en dan kun je maar beter een goed verweer hebben, dus niet "maar ik vind ze niet op elkaar lijken en ik zie het verschil zelf wél".

nare man wijzigde dit bericht 11-06-2008 17:41 (10%)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Thoughtcrime is death.

Ik weet niet hoe het bij de Nederlandse douane is maar hier bij de Belgische douane klojo's krijg je telkens een brief waarin ze je precies uitleggen wat je moet doen:
(Neobahamuth heeft er zo namelijk enkele liggen. :+ )
quote:
Hiermee wordt u uitgenodigd u aan te bieden in onze burelen van de Opsporingsdient der douane en accijnzen, [insert adres] teneinde verhoord te worden betreffende een zending met
Namaak

Indien deze afspraak u niet past, kunt u deze zaak ook schriftelijk, op volgende wijze, afhandelen: het sturen van een aangetekende schrijven, voor de datum van de uitnodiging.
In deze brief verklaart u ons:

• wie deze goederen gekocht of opgestuurd heeft;
• hoeveel u betaald heeft;
• of u op de hoogte bent dat u een illegaal feit pleegt;
• of u afstand wenst te doen van uw zending. (Indien u afstand doet van uw zending bestaat de kans dat de zaak geseponeerd wordt, maar hierover beslist de Procureur des Konings van uw woonplaats);

Uw aangetekend schrijven dient tevens vergezeld te zijn van een kopie van uw identiteitskaart.
Aldus de klojo's van de Belgische douane.

Movies ▀      BBQ ▀      Opendeurdag ▀

En ben je al een keer gegaan?

Thoughtcrime is death.

quote:
Nope. Voor zulke oelewappers kom ik mijn bed niet uit.
(Ben in totaal ook maar een ¤ 200 kwijt.)

Movies ▀      BBQ ▀      Opendeurdag ▀

@ nare man
quote:
2.
Niet strafbaar is hij die enkele waren, onderdelen daarvan of merken als omschreven in het eerste lid in voorraad heeft uitsluitend voor eigen gebruik
Het is allemaal voor eigen gebruik dus strafbaar zou het niet moeten zijn.

In de brief staat alleen maar dat ik afstand kan doen van de goederen of bezwaar aan kan tekenen.

En van die hiphones hadden we misschien wel wat kunnen verwachten, maar van die coolphones had ik het totaal niet verwacht. Daar is het nu zaak of ik er achter kom of die windows legaal is. (moet bijna wel aangezien die custom gemaakt worden voor die telefoons)

Reg. datum: 26 december 2000

quote:
Dekaasboer schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 18:03:
@ nare man

[...]

Het is allemaal voor eigen gebruik dus strafbaar zou het niet moeten zijn.
7 telefoons voor eigen gebruik?

En ja, ik weet dat er 6 voor je vrienden waren en 1 voor jou. Maar ziet de douane dat ook?

No fear, no distractions. The ability to let anything that does not matter, truly slide.

Dan had ik denk ik wel een brief gekregen dat ik artikel 2 ook had overschreden. ;)

Nou, ga er maar gewoon van uit dat ze je gaan proberen te pakken op overtreding van dit verbod en dat het aan jou is om aan te tonen dat je straffeloos moet blijven omdat het gaat om artikelen voor eigen gebruik.

Overigens ziet de ontsnappingsmogelijkheid van lid 2 alleen op het in voorraad hebben van enkele artikelen voor eigen gebruik, niet op het importeren ervan.

nare man wijzigde dit bericht 12-06-2008 00:53 (27%)

wat je zou kunnen doen is idd een brief van verweer schrijven, Hierin meld je dat je het niet eens bent met beslissing van de doane.
Je meld dat je niet op de hoogt bent dat je een straf baar feit heb geplaagd. en dat het product dat je aan scahft voor eigen gebruik is, je hebt meerdere toestellen op 1 aflever adress laten bezorgen. geef dit dan ook duidelijk aan.

vermeld ook via wie je hebt besteld en hoe je betaald hebt..

Als je het voor laat komen. gaat dan langs een rechts winkel stel samen met hen deze brief op.. je zal het product wel terug kunnen krijgen.. alleen moet je er wel wat voor doen...

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties: [view][quote]

Door: Rukapul
Moderator WI/SG/SF

quote:
To_Tall schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 01:12:
je zal het product wel terug kunnen krijgen.. alleen moet je er wel wat voor doen...
Waar baseer je dit op?

.-=-.

quote:
To_Tall schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 01:12:
Als je het voor laat komen. gaat dan langs een rechts winkel stel samen met hen deze brief op.. je zal het product wel terug kunnen krijgen.. alleen moet je er wel wat voor doen...
Ik weet niet, maar als ik bekijk hoe mijn vorige 'douane incidentjes' zijn afgelopen, heb ik van geen enkele keer ook daadwerkelijk het product nog gekregen.

Zeker als het niet aantoonbaar kan worden gemaakt dat bv software legitiem is.

SinergyX wijzigde dit bericht 12-06-2008 10:00 (8%)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX

Als de douane beslag heeft gelegd op die HiPhones, zullen ze deze vernietigen. In de EU willen we deze chinese nep-troep niet, en da's maar goed ook.

Houdoe

Reg. datum: 06 augustus 2002

quote:
Witte schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 09:14:
Als de douane beslag heeft gelegd op die HiPhones, zullen ze deze vernietigen. In de EU willen we deze chinese nep-troep niet, en da's maar goed ook.
iPhone komt ook uit China. :*)

I'm a one-man jostiband.

Witness my imperfection!

Wat ik zo lees op dealextreme, waar ze ook dergelijke telefoons hebben (nep-iphones,ook dit merk/type), is dat er wel degelijk vaak een Apple logo op staat. Deze worden dan ook in veel gevallen door de douane onderschept en door de shredder gehaald (lees: door een of andere douanekerel aan z'n zoontje gegeven)

Daarnaast heeft Apple natuurlijk gewoon de rechten op het ontwerp. Je kunt niet ontkennen dat het een kloon van het ontwerp is :P

En die andere telefoon is qua design bijna een kopie van de N95...

johnnyv.nl wijzigde dit bericht 26-06-2008 15:50 (25%)

vloei·end (bn.), 1 gelijkmatig en harmonisch, zonder horten voortgaand

Reg. datum: 21 augustus 2004

Aha, en omdat hij op een Nokia lijkt moet Microsoft bezwaar hebben?

Pagina: 1 2 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: