quote:
mig29 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 15:07:
Los van de keuze voor het rolletje. Ga je de foto's zelf afdrukken of ga je ze opsturen naar een centraal lab? In dat laatste geval moet je er rekening mee houden dat het een dure hobby kan worden.
maar dat is helemaal geen antwoord op zijn vraag en daarnaast vraag ik me af of het dan zo'n duurdere hobby wordt dan menig hobbyist hier die digitaal schiet. voor de prijs van een nieuwe digitale body kan je een hele tijd analoog schieten en digitale bodies worden zo snel vervangen, daar kan je weer een heel zut film voor kopen.
en het is toch helemaal aan de topicstarter zelf of hij er een dure hobby van wil maken, het is naar mijn mening iig wel een stuk leuker dan digitaal fotograferen.
zelf gebruikte ik altijd Agfa film, maar die zijn niet meer te verkrijgen. heb een tijdje terug - op aanraden van mensen hier - Adox film besteld bij
www.efke.nl. is me wel goed bevallen. de film is goedkoop en goed. de 'art' films hebben een klassieke emulsie en een hele mooie grijssschaal. de 'pro' film is een degelijke moderne film en volgens mij precies dezelfde emulsie als Ilford fp4+ en hp5+ (en volgens mij heeft Simon dit hier ook ergens bevestigd). voordeel van die film van Adox tov Ilford is dat de Adox film goedkoper is.
T-Max vind ik zelf helemaal niets, voornamelijk vanwege de lelijk, vlakke grijsschaal. Tri-X vind ik dan wel een mooie film, iig een film met karakter.
Ilford Delta films zijn technisch mooie films, maar vind ik weinig karakter hebben. De Fujifilm zwart-wit films ken ik niet zo goed.