Gathering of Tweakers

Quicksearch
Mijn directe vraag is hoe berijk je de belichting van dit soort fotos?
http://img508.imageshack.us/img508/8955/sschaargrooteb4.jpg

Ik heb zelf een 350d met kitlens en 2softboxen toch krijg ik dit niet nagemaakt dit ziet er proffesioneel uit en fris.

Wie kan mij advies geven?

heb dislexie, sorry

ondergewaardeerde internetguru
Reg. datum: 30 december 2001

En wat voor resultaten krijg je dan zelf? Ik denk dat het makkelijker is voor ons om je dan de goede richting op te sturen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

It's not easy being green

Precies, laat eerst eens zien hoe je setup er uit ziet en wat voor resultaten je daarmee schiet. Misschien kunnen anderen, inclusief ondergetekende, er dan ook wat van leren?

JG-Photography
Gear: Canon spul & Accesoires.

Ik gok dat er of gebruikt is gemaakt van natuurlijk zonlicht door een raam of een flinke softbox. In ieder geval zijn de schaduwen erg zacht, waarschijnlijk ook geholpen door een reflector (net buiten beeld, rechts denk ik te zien). Overigens kan je met de huidige felle zon het beste indirect licht gebruiken, dus niet in de volle zon. Of je moet je softbox ertussen houden, wellicht dat het werkt.

Natural light als je mazzel hebt, of anders een softbox hoog achter je onderwerp. en eventueel een highlight ietsje rechts van de softbox.
Gewoon proberen en kijken hoe 't uitpakt. :)

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

check eens op

http://strobist.blogspot.com

is een site gaat alleen maar over belichting ...

en sjah .. kitlens .. hmm ... ik zou proberen een andere lens te lenen ... of misschien staat je ISO verkeerd ... maar indeed .. laat eens zien wat je nu hebt

http://www.flickr.com/photos/yozefff | http://dhz-fotografie.blogspot.com

thalryc denk je dat die kitlens zoveel uitmaakt?

laat zo zeggen ... normaal schiet ik inhouse met een D5 ... die ging ff weg voor sensor cleaning ... hadden toevallig een 350D met kitlens erin zitten ... output was niet geweldig ... gelukkig had een collega zijn 400d meegenomen met een leuke lensje ... ... heeel verschil ...

fyi ... postprocessing is ook een vak .. dus Photoshoppen helpt ook

http://www.flickr.com/photos/yozefff | http://dhz-fotografie.blogspot.com

Maar de belichting is hier toch echt het belangrijkste. Je gear heeft natuurlijk een aandeel en goede kans dat dit met een midden- of grootformaat camera is gemaakt, maar ook met een kitlens lukt je dit. Als je licht goed is. Zonder goed licht is het ook met de duurste lens prut.

Hieronder een eigen experimentje met zonlicht (van links door raam) en reflector (zilverfolie, rechts). Dat komt een beetje in de buurt qua licht. Het onderwerp is niet zo boeiend 8)
http://www.sinds1984.nl/dump/got_83.jpg

O ja, hier zat nog wel wat post processing in. Daar valt veel te halen, vooral voor de schaduwen en eventuele onevenheden.

DomoG wijzigde dit bericht 13-05-2008 17:44 (10%)

Garta, waar komt de foto vandaan?
Het lijkt erop dat het met een DSLR is gemaakt, gezien de onscherpte, bovenin. Bij een technische camera kun je die zeer precies plaatsen.
Het licht lijkt gewoon daglicht, zou je het met een lamp willen doen, neem dan een lamp met een grote ronde kap. De foto heeft zachte schaduwen, dit wordt veroorzaakt door een grote kap of een (grote) softbox.

quote:
DomoG schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 17:42:

Hieronder een eigen experimentje met zonlicht (van links door raam) en reflector (zilverfolie, rechts). Dat komt een beetje in de buurt qua licht. Het onderwerp is niet zo boeiend 8)
[afbeelding]

O ja, hier zat nog wel wat post processing in. Daar valt veel te halen, vooral voor de schaduwen en eventuele onevenheden.
Netjes! Wat Garta misschien kan helpen is als je even een plaatje maakt van die reflector en misschien een paar screenshots van de stappen in post?

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600

quote:
Wijnands schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 20:36:
[...]
Netjes! Wat Garta misschien kan helpen is als je even een plaatje maakt van die reflector en misschien een paar screenshots van de stappen in post?
Poeh, die heb ik niet bij de hand. Ik zal morgen even kijken of ik die kan vinden / maken! De reflector is overigens een schaaltje zoals ook op de foto staat, maar dan met aluminiumfolie er omheen. Eerst opfrommelen, dan gladstrijken en er omheen vouwen. Je kan daar de schaduwen goed mee beinvloeden, evenals extra licht op het onderwerp (hier de drop) zodat het er meer uitspringt. Meer details morgen :)

Kijk, dat helpt al een beetje, reflector voor bijna niks. Zelf heb ik vorig jaar een 30cm opvouwbare gekocht om 's te kijken of het iets voor me was. Ding komt echt vaak van pas alleen moet ik nog wat bedenken om dat ding op m'n statief vast t ekunnen maken.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600

Zoek de vaudt

quote:
Wijnands schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 22:59:
Kijk, dat helpt al een beetje, reflector voor bijna niks. Zelf heb ik vorig jaar een 30cm opvouwbare gekocht om 's te kijken of het iets voor me was. Ding komt echt vaak van pas alleen moet ik nog wat bedenken om dat ding op m'n statief vast t ekunnen maken.
Ducktape :)

Acties: [view][quote]

Door: Floor-is AM Pricewatch / Moderator FG
Superclamps zou ik eerder inzetten dan ducktape, omdat je je spulletjes dan eenvoudigweg minder beschadigen zal. :)

Mijn gear
If what is is, what is the story in my head then all about?

Zoals eerder opgemerkt: tegenlicht.
Qua lenzen deel ik ook de ervaringen: bij productfoto's doet m'n 50mm/1.8 het veel fraaier dan de kitlens.

Onlangs had ik een leuk verhaal gevonden over dit onderwerp maar de afbeeldingen zijn helaas overleden.
Daarin is sprake van o.a. een grote softbox die men extra verzacht door er "frost" of "tracing" kleurfilter voor te hangen.

IXUS70 400D

Super bedankt voor de reactie ik heb al veel nuttige info voorbij zien komen!

Ik ga de links op me gemak eens lezen en ga er van het weekend mee aan de slag en zal me resultaten posten!

heb dislexie, sorry

een rolletje gaffer tape in je (thuis) studiootje doet ook altijd wonderen :)

Canon - Eizo - Elinchrom - www.evertdoorn.nl & www.evertdoorn.nl/blog

Bij onderstaande foto heb ik alleen gebruik gemaakt van een groot raam in de achtergrond... Met zoiets simpels kan je dus al heel veel...

klikerdeklikvooreenvoorbeeldje
Netjes. 50mm? Nog tips voor de bewerking?

volgens mij was het op 85mm geschoten...
nabewerking doe ik eigenlijk niet heel veel bijzonders mee. Vooral in de raw converter leuk kleurtje maken, contrast regelen.
Fraai hoor, MaKK0! Gebruikte je wel een reflector of ook dat niet?

Zoals beloofd hier een kleine reshoot van de foto die ik gisteren liet zien. Ander onderwerp, want de drop was inmiddels op :9~

Links met reflector, rechts zonder. De schaduwen zijn nu duidelijker.
http://www.sinds1984.nl/dump/got_83howto1.jpg

De reflector is niets anders dan een schaaltje met folie eromheen. Omdat het een soort bundel creeërt kan je je reflectie goed plaatsen. Zoiets werkt prima voor kleine onderwerpen; de bundel is vrij klein en het effect daaromheen beperkt.
http://www.sinds1984.nl/dump/got_83howto2.jpg

Er komt dus licht door het raam linksachter op de bovenstaande foto (hoewel in deze serie de zon van links kwam en zwakker was). Het ding dat ik vasthoud is om het harde zonlicht wat diffuser te maken. Dat was ditmaal niet nodig.

Camera: Nikon D50 + 50mm 1.8 (de bovenste foto is geschoten met behulp van een tussenring, 12 mm meen ik, hoewel het niet noodzakelijk is hier). Statief noodzakelijk, tenzij je drie armen hebt :P

quote:
MaKK0 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 11:04:
Bij onderstaande foto heb ik alleen gebruik gemaakt van een groot raam in de achtergrond... Met zoiets simpels kan je dus al heel veel...

klikerdeklikvooreenvoorbeeldje
dit bedoel ik echt ja!

heb dislexie, sorry

Reg. datum: 30 december 2000

quote:
JEPEM schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 19:58:
Garta, waar komt de foto vandaan?
Hiervandaan (gokje: TS heeft het ook gezien in het Geenstijl moederdagtopic)

Wilke wijzigde dit bericht 15-05-2008 23:10 (12%)

Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect - Linus Torvalds

Ja idd, na aanleiding dat ik voor wat projecten dit soort foto's nodig ga hebben. Kwam het tegen en was voor mij het perfecte voorbeeld en dacht nu ga ik het vragen.

Makko wat voor lens die extreme scheprte diepte krijg ik met me kitlens niet voor elkaar...

Garta wijzigde dit bericht 15-05-2008 23:13 (22%)

heb dislexie, sorry

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws