quote:
n4m3l355 schreef op zondag 11 mei 2008 @ 21:41:
[...]
Vervang de namen eens door John van Poelgeest, is het dan nog steeds politiek correct? Wie weet is dit geheel een hoax en al zou het niet zo zijn doet het er aantoe? Als de Nederlandse overheid perongeluk een db open laat staan of we dienen onze info Amerikanen over te dragen staat iedereen op zijn achterste voeten maar omdat dit ons niet direct treft.. boeiend?
Je vraagt het aan de verkeerde: Als ik er echt een probleem mee zou hebben, zou ik niet mijn naam en e-mail adres echt niet in mijn profiel zetten...
Nederland is een van de weinige landen die niet de volledige naam publiceert van de verdachte, en dat is nog niet eens bij wet, maar een gewone afspraak tussen journalisten. In alle rechtbankstukken (die meestal openbaar zijn) en persberichten van de politie staat de volledige naam van de verdachte. Als het om een internationaal interessante zaak gaat, staat de naam van de nederlandse verdachte ook volledig in de buitenlandse media. Alleen de nederlandse media houdt dan nog steeds krampachtig vast aan alleen de eerste letter van de achternaam (Joran van der S., bijvoorbeeld, of Volkert van der G.). Als de naam al volledig gepubliceerd staat in het buitenlandse artikel (waar zelfs naartoe wordt gelinkt), heeft het totaal geen nut meer om het in de nederlandse artikelen dan maar niet te vermelden.
Overigens denk ik wel dat als het om een Nederlander in Nederland zou gaan, en het volledig noemen van de naam geen nut heeft, die naam ook niet genoemd hoeft te worden. Echter, als ik Balkenende zou vermoorden, zou mijn naam alleen als John van P. in de nederlandse kranten komen te staan, maar volledig in de buitenlandse media worden genoemd... Wat is dan nog het nut?
Poltergeist wijzigde dit bericht 11-05-2008 22:39 (11%)