Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 09 maart 2008

1:
UTP = RJ45 = Cat.5e
Of niet? :S

2:
Dus KPN doosje en splitter niet verwisselen? Why not?

3:
Welk betaalbaar maar toch betrouwbaar merk raad je me dan aan? Ik dacht dat Trust en Sweex niet zo slecht waren...

JBX wijzigde dit bericht 12-05-2008 00:53 (74%)

quote:
JBX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:38:
4- De kabels uit 2a en 2b halen (als deze nog niet leeg zijn) en kijken of dit verschil maakt.
Verschil zal het niet uitmaken, dit paar staat immers geen signaal op momenteel. Wel losmaken in het ISRA punt, want loopt nu denk ik naar KPN doosje en om signaal vanaf dat doosje te pakken moet je een vreemd kabeltje maken:

http://i29.tinypic.com/1zrz9.png

Makkelijker is dat de draden van 2A en 2B naar het KPN doosje los te maken en rechstreeks vanaf het ISRA punt naar het nieuwe modem gebruiken, scheeltje ook weer 3 meter en das wel zo optimaal voor een 20 mbit verbinding.

Reg. datum: 23 november 2003

quote:
JBX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:20:
Maar in ieder geval, even weer to the beginning. Hoe moet ik de tweede aansluiting regelen? Is het zo dat de kabel die nu naar het KPN kastje aangesloten is op punt 1a en 1b en dat de nieuwe aansluiting op 2a en 2b moet? Hoe moet het hierna dan?
Nou, op 2a en 2b sluit je direct je nieuwe modempje aan ;)
quote:
Als het duidelijk is bij Telfort wat ze moeten doen en er geen interne miscommunicatie plaatsvindt zou het toch moeten lukken?
en als de monteur snapt dat ie met het 2e aderpaar bezig moet..
quote:
Edit2: waarom moet het een analoog signaal zijn eigenlijk? Omdat het anders gewoon niet werkt?
Waarom zou je een ISDN signaal willen hebben als er alleen een DSL modem op komt? Kan uberhaupt niet op een kale lijn voor zover ik weet.

quote:
F4T4L_3RR0R schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:55:
[...]

Verschil zal het niet uitmaken, dit paar staat immers geen signaal op momenteel. Wel losmaken in het ISRA punt, want loopt nu denk ik naar KPN doosje en om signaal vanaf dat doosje te pakken moet je een vreemd kabeltje maken:

[afbeelding]

Makkelijker is dat de draden van 2A en 2B naar het KPN doosje los te maken en rechstreeks vanaf het ISRA punt naar het nieuwe modem gebruiken, scheeltje ook weer 3 meter en das wel zo optimaal voor een 20 mbit verbinding.
Ok, dat zal ik niet doen :P

Zou je die 3 laatste vragen willen beantwoorden ajb? :)

@Yapser, waarom monteur? :/

Fatal, echt geweldig deze info van je!:) I owe you

quote:
JBX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:51:
1:
UTP = RJ45 = Cat.5e
Of niet? :S

2:
Dus KPN doosje en splitter niet verwisselen? Why not?

3:
Welk betaalbaar maar toch betrouwbaar merk raad je me dan aan? Ik dacht dat Trust en Sweex niet zo slecht waren...
1:
Verwar twisted niet crossed, zijn twee totaal andere dingen.

Die platte kabel die nu naar zolder loopt, zitten de aders gewoon langs elkaar in een rechte lijn. Bij datakabel zitten de draden per 2 in elkaar gedraait, dit geeft minder verlies, pakt minder storing op, enz.

UTP = Unshielded Twisted Pair / draadjes per twee in elkaar gedraait zonder afscherming. (vaak staat er ook 4P op de kabel, wat duidt op 4 paren, dus 8 aders)

Dan heb je ook nog:
FTP = Foiled Twister Pair, met een folieafscherming.
STP = Shielded Twisted Pair, met metalen vlechtafscherming.

Of een combinatie daarvan:
SFTP = Shielded & Foiled Twisted Pair, spreekt voor zich.

Cat5, Cat6 en de varianten daarop zeggen iets over de eigenschappen van de kabel, zoals de mate van afscherming en de doorvoersnelheid. De meest simpele voldoet al voor jouw toepassing.

RJ45 is de type van het modulaire stekker, in dit geval een brede 8-polige stekker voor netwerken.

RJ11 is ook een type modulaire stekker, in dit geval een smalle 4-polige stekker voor telefonie.

Om het nog ingewikkelder te maken: bij ISDN wordt er gebruik gemaakt van RJ45, 8-polige stekkers, kijk maar naar de kabel van de NT naar de Quatrovox. Als het goed is heeft je splitter en modem wel de kleinere (RJ11) aansluitingen.

Dus straks een zo kort mogelijk stukje twisted kabel halen. Mag UTP, dat is dus 4P, 8 aderig. Of een 2P, 4 aderig kabeltje die dunner is waardoor de mantel in het stekkertje vastgeknepen kan worden. Twee RJ11 stekkertjes eraan knijpen, ene in MODEM van je splitter en de andere in het modem. Vanaf je modem naar zolder een doodgewone UTP/netwerkkabel, patch of straight, dus NIET crossed.

2:
Die 3 meter is verwaarloosbaar voor je huidige 6 mbit verbinding. Je hebt nu immers 3 meter kwaliteitskabel van ISRA naar KPN doosje, 1 meter kwaliteitskabel van KPN doosje naar splitter en ??? meter flutkabel naar je modem. Je gaat er nu al verschikkelijk op vooruit met 3 meter van ISRA naar KPN doosje, 1 meter van KPN doosje naar splitter en laten we zeggen 30 centimeter van splitter naar modem.

Bij je nieuwe nog aan te vragen 20/24 mbit verbinding, is korte bedrading wel van groter belang. Je kan dan immers volstaan met 30 centimeter draad met aan één kant een RJ11 plugje en de andere einde rechtstreeks gemonteerd op het ISRA punt.

Tip:
Voordat ze je overvallen met een paar vaktermen:
Je hebt nu Annex B, dat is ISDN. Wat je op je tweede lijn wilt hebben is Annex A, analoog.

3:
Trust, Sweex en Sitecom is de grootste crap die je kan bedenken. Moet weleens netwerken (weer) aan de praat zien te krijgen en ben dan uren aan het kutten.

Ik werk persoonlijk het liefst met betere merken zoals Linksys. (heb hier alles Linksys: modem/accesspoint/router, switch, WLAN extender, WLAN sticks, etc)

Edit:
quote:
Nou, het zit zo:

Je lijn moet technisch gereed worden gemaakt in de centrale. Dan komt er een monteur daar langs, die moet het ongebruikte aderpaar van je opzoeken en deze op de juiste stroken klemmen en vanaf daar kruisdraden naar de DSLAM van je provider trekken.

Klinkt allemaal erg simpel, maar het is een bureaucratische ongeorganiseerde bende.

Worst case scenario:

Monteur 1 komt zoekt je gegevens op, ziet dat je ISDN hebt en gaat er vanuit dat je meer ISDN lijnen wilt en klemt je secundaire aderpaar op een ISDN strook, tikt in " werkzaamheden gereed" en gaat koffie drinken.

Monteur 2 die je lijn met internet moet verbinden pakt je gegevens erbij ziet dat je geen analoge lijn hebt en geeft door dat hij de werkzaamheden niet kan uitvoeren.

Na weken wachten bel je op en vraag je wat er aan de hand is, weten ze dat natuurlijk niet, maken ze een ticket aan.

Monteur 3 gaat naar de centrale en klemt je primaire lijn op de analoge strook.

Opeens doet je telefoon het niet en weer bellen, weer een ticket.

Monteur 4 gaat naar de centrale en wisselt de draden om, je telefoon doet het weer en je hebt een analoog signaal op je secundaire lijn.

Maar nogsteeds geen ADSL, dus weer bellen, weer een ticket.

Monteur 5 trekt de kruisdraden naar de DSLAM.

En zo zijn er nog meer variaties hierop te bedenken, 2 weken geleden zelf ondervonden toen ik opeens na een overstap met de lijn/telefoonnummer van een bedrijf zat en het bedrijf met mijn privelijn...

F4T4L_3RR0R wijzigde dit bericht 12-05-2008 01:43 (20%)

Het Amerikaanse Cisco, topzooi inderdaad. Dit kost echter meestal wel zo'n 25 euro geloof ik. [heb zelf zo'n WLAN kaartje van hun. Werkt top... muv het brakke Vista networking gedoe. (Vista en networking gaat gewoon niet samen... bijna dé reden om terug te gaan naar XP voor mij)]

De 'ISRA>KPN doosje' kabel is niet plat maar gewoon rond. Dit is alsnog niet crossed twisted geloof ik dan. Dus je raadt aan om een crossed kabeltje te kopen voor ISRA>KPN doosje, een voor KPN doosje>Splitter en eentje voor Splitter>modem?

Waarom beval je het wisselen van de splitter en KPN doosje net wel aan, eigenlijk?

Edit: bedankt voor die monteur-info... Hoop niet dat dat gebeurt :/
Edit2: ik denk eraan om de modem op mijn kamer te zetten. Of is het verstandiger de modem in de kelder te zetten en hetzelfde principe te hanteren als bij de Planet verbinding? Maakt het écht uit?

JBX wijzigde dit bericht 12-05-2008 01:54 (34%)

Vergeet het crossed.

Met twisted bedoel ik de uitvoering van de bedrading, waar de draden per paar (2) in elkaar zijn gedraaid. Crossed zegt iets over de volgorde hoe het kabeltje is aangesloten in de stekker, wat totaal niet van belang is in deze situatie.

Ik beval eerst aan om de splitter bij het ISRA-punt te zetten, omdat deze misschien aan het andere kant van het huis aanwezig was, met brakke kabels, lasjes kroonsteentjes enz. Later zei je dat dit 3 meter KPN kabel was naar het KPN doosje. De splitter 3 meter verplaatsen voor een 6 mbit verbinding is zinloos in deze situatie.

Voor een 20 of 24 mbit verbinding zal ik wel hebben aangeraden de splitter te verplaatsen. Vandaar dat ik ook zei dat je het nieuwe modem voor de nog op te leveren tweede aderpaar wél rechstreeks bij de splitter moet ophangen, met een zo kort mogelijk twisted draadje rechtstreeks (zonder splitter) naar 2A en 2B van je ISRA.

Crossed kabel kan plat, vierkant, driehoekig zijn, maar is meestal rond. De kabel die vanaf je splitter naar je modem op zolder loopt is zeker niet twisted, dat herken ik zo.

Waarom je modem op zolder? Die platte kabel moet je sowieso toch vervangen voor betere (twisted) kabel, je kan dan beter gelijk UTP netwerkkabels trekken en je modems in de kelder neerhangen.

Ik maak nog even een laatste Paint.

Dus je raadt aan om alle kabels van de stappen voor de modem te vervangen door twisted kabels? (ISRA>KPN doosje, KPN doosje>splitter, splitter>modem1, ISRA>modem2)
Toch omdat deze allemaal UTP zijn en die kabels ná de modem Cat.5e patch is?
quote:
F4T4L_3RR0R schreef op maandag 12 mei 2008 @ 02:07:
Vergeet het crossed.
...
Crossed zegt iets over de volgorde hoe het kabeltje is aangesloten in de stekker, wat totaal niet van belang is in deze situatie.
...
Crossed kabel kan plat, vierkant, driehoekig zijn, maar is meestal rond. De kabel die vanaf je splitter naar je modem op zolder loopt is zeker niet twisted, dat herken ik zo.
Hmm, ok :S Die laatste crossed moest twisted zijn, toch? (van plat, vietkant etc.)

JBX wijzigde dit bericht 12-05-2008 12:13 (5%)

Reg. datum: 23 november 2003

quote:
JBX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 01:46:
Het Amerikaanse Cisco, topzooi inderdaad.
Mwah, dat er Cisco op Linksys staat wil niet zeggen dat het goed spul is. Ze maken ook een zooitje rampzalige producten..

quote:
JBX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:09:
Dus je raadt aan om alle kabels van de stappen voor de modem te vervangen door twisted kabels? (ISRA>KPN doosje, KPN doosje>splitter, splitter>modem1, ISRA>modem2)
Toch omdat deze allemaal UTP zijn en die kabels ná de modem Cat.5e patch is?

[...]

Hmm, ok :S Die laatste crossed moest twisted zijn, toch? (van plat, vietkant etc.)
Huidige bedrading mag je gewoon laten hangen.

Wat je wel moet veranderen:

Een nieuw draadje van de splitter naar je oude modem.
Een nieuw draadje van ISRA naar je nieuwe modem.
Twee netwerkkabels naar zolder.

Nja, één netwerkkabel naar zolder en een naar mijn kabel als ik het goed begrijp.
En 'een nieuw draadje' moet twisted worden :)

Top! thnx

Ok, top. Net besteld bij Telfort met een medewerker aan de lijn die me door het proces hielp zodat het goed zal gaan.

Wat zal ik nu echter doen met het tweede aderpaar wat leeg is? De kabels komen er wel uit en gaan mee naar het telefoonkastje. Moet ik de kabel die uit de ISRA komt waar die 4 kabels in zitten openmaken en die van het 2e aderpaar (wit en oranje, die van het 1e aderpaar zijn rood en blauw) doorknippen zodat ik er later mn Telfort modem op kan aansluiten?

:)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws