Twee internetaansluitingen icm ISDN

Pagina: 1
Acties:

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 18:54
Hallo iedereen.

Ik heb nu bij Planet ADSL internet en een ISDN verbinding met 2 telefoonlijnen. Ik heb een telefoon(bel)nummer en een faxnummer en kan ADSL internetten. Dit alles tegelijk.
Ik ben hier tevreden mee, maar wil, naast deze twee telefoonverbindingen en één ADSL verbinding, een tweede ADSL verbinding nemen. Deze moet (voor snelheid) ADSL2+ zijn.

Wat is de goedkoopste manier om de ISDN aansluiting met de Quattrovox te blijven behouden en om er nog een ADSL(2+) aansluiting bij te doen?

Ik heb het topic van RikRik gelezen, maar ik open toch zelf een topic aangezien het niet exact hetzelfde is.

Telfort zei:
U kunt geen twee adsl abonnementen over een lijn laten lopen. Mocht u echter twee telefoonlijnen hebben of de mogelijkheid om een tweede aan te vragen bij KPN dan kunt u echter wel een Telfort abonnement naast uw Planet abonnement laten lopen.
Dit snap ik echter niet, heb ik twee telefoonlijnen? Ja, toch? Anders zou ik toch niet twee telefoons tegelijk in het huis kunnen gebruiken? Maar dit is altijd bij ISDN en ISDN heeft toch geen twee telefoonlijnen nodig?
Ik snap dus niet of met 'telefoonlijn' de kabel (van de centrale) naar of die van (naar de router) de Quattrofox wordt bedoeld.

En als ik een tweede lijn moet aanvragen, welke providers doen dit voor het minste geld? Ik kan op het BBned netwerk in mijn wijk trouwens geen snelle verbinding halen. Het zou dus Telfort of TweakDSL/FreeOnline moeten zijn.

Erg bedankt!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, je hebt één fysieke telefoonlijn waarover twee ISDN kanalen lopen (nou ja, drie eigenlijk.) Daarop kan maar 1x ADSL.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

2 lijnen in dit geval betekend 2 fysieke lijnen. ISDN blijft 1 fysieke lijn waarover 2 signalen gaan.

Bij KPN kan je altijd 2de fysieke lijn aanvragen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JBX
Ok, dan zou ik dus een tweede lijn moeten aanvragen bij KPN?
Wat kost dit? Of vergoedt Telfort (of TweakDSL/FreeOnline) deze kosten?

[ Voor 10% gewijzigd door JBX op 11-05-2008 17:46 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:09

BHQ

Zie dit topic, zelfde verhaal in principe

Dat je nu ISDN hebt maakt niet uit. Je kan wel meerdere telefoons hebben, maar je gebruikt uiteindelijk alsnog maar een enkel aderpaar. Als je een tweede hebt (wit/oranje) dan moet deze gewoon vrij zijn.

Je hoeft geen nieuwe lijn te nemen (maakt eea. wel makkelijker wellicht), Hangt van de ISP af of ze de new line service doorrekenen. Bij Tweak/FOL kost dit €125 en iets van een tientje per maand, terwijl Telfort deze kosten niet doorberekend. Kwestie van duidelijk maken dat het op je vrije aderpaar _moet_ en dat er dus _niet_ een huidige dienst wordt overgenomen of stopt.

Normaal kost een verse analoge lijn (met telefoonnummer dus) iets van 47 euro aansluitkosten en dan rond een tientje per maand voor Belbudget.

[ Voor 46% gewijzigd door BHQ op 11-05-2008 18:17 ]

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:42
ik wilde al bijna antwoorden maar het andere topic (waar je zelf aan meedoet...) is duidelijk genoeg. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe je straks je twee aansluitingen gaat gebruiken? Ga je ze proberen te combineren?

• JBX
Bedankt! Maar hoe weet jij dat ik nog een vrij aderpaar heb?

• JBX
Nee. Het is zo dat ik zelf veel download. Als ik download verdeelt de router de verbinding niet, maar krijg ik de hele verbinding. De rest van de familie kan dan niets doen. Dit resulteert in een boze familie... :P
Het internet is nu 6mbit (5.3 in de praktijk) en vrij snel dus.

Ik wil dus voor mij alleen een ADSL verbinding. Geen vader meer die elke keer dat ik iets download gek wordt en dat ik gewoon overdag óók kan downloaden. Ideaal dus.

Dus óf een tweede ADSL verbinding óf kabel. Het tweede is alleen erg duur :P

Dus moet ik in het Telfort bestelproces zeggen dat ik geen internetverbinding heb, maar wel een KPN ISDN telefoonaansluiting?

• BHQ

BHQ

JBX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:42:
Dus moet ik in het Telfort bestelproces zeggen dat ik geen internetverbinding heb, maar wel een KPN ISDN telefoonaansluiting?
Neuh, dan wordt je aanvraag waarschijnlijk afgewezen. Lees elders, bij de aanvraag geef je aan -geen- telefoon- en internet te hebben. Mail de helldesk om het zeker te weten dat dit echt kan zonder problemen en hoe het daadwerkelijk moet, maar zo schijnt het te kunnen.

Check eerst uberhaupt in je meterkast of je wel 2 aderparen hebt...

• JBX
Is het niet de lege poort die je rechtsbovenin ziet bij deze foto?
http://quickimg.com/uploa...7fda5991aa322c303f314.jpg
Links van de zwarte kabel kan een soortgelijke geloof ik

(ingezoomd maar niet erg scherp:) :/
http://quickimg.com/uploa...71c95342ea74e2948435c.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door JBX op 11-05-2008 19:34 ]

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 13:18

BLN

Beetje alternatieve oplossing dit. Neem gewoon een adsl 2+ abbo voor het huis met een degelijke router (die dus bandwidth allocation kent) dan los je beide problemen op. Tevens zou deze oplossing tot ten hoogste 2012 werken, want daarna verandert je digitale ISDN lijntje weer in een ouderwetse koperlijn waar 1 verbinding over gemaakt kan worden, een ip verbinding namelijk.

If it ain't broken, don't fix it

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Wat ik zie:

- Links, dat vierkant doosje, dat is het ISRA punt van KPN waar je lijn binnenkomt.
- Uit het ISRA punt je lijn in de splitter.
- Uit de splitter platte kabel (foei) naar je modem. (twisted ronde kabel is aan te bevelen*)
- Uit de splitter kabel naar je NT kastje
- Uit het NT kastje de ISDN lijn naar je Quatrovox centrale die op zijn beurt de lijn weer opsplitst.

De NT en Quatrovox kan je wegdenken uit de situatie, als je deze van de muur zal slaan, blijft je ADSL verbinding werken.

Dat type ISRA punt, is dat met één RJ11 aansluiting. (zo'n doorzichtig inklikstekkertje?)

Zo ja, dan worden de twee binnenste pinnen voor je huidige lijn gebruikt en de twee buitenste pinnen zijn nu loos en kunnen als 2e aderpaar worden gebruikt.

* Of nog beter; modem naast je telefoonmeuk hangen en UTP daarvandaan naar de plek waar je modem nu staat trekken. Daarna eventueel opsplitsen met een switch.

[ Voor 10% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 11-05-2008 19:47 ]

• BHQ

BHQ

Ik zie geen ISRA op die foto's, of het moet deze zijn.. Lijkt haast wel of de boel verlengd is vanaf het 'echte' ISRA punt.

Anyway, mocht er idd. een 2e paar aanwezig zijn dan zijn het de buitenste aders in de plug.

• JBX
Modem = router, toch?
De router is helemaal op zolder en deze plaat is in de kelder. Geweldige aanbeveling Fatal! :) Thanks a lot
NT en Quottrofox zijn dus helemaal voor de telefoon, juist?
F4T4L_3RR0R schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:44:
Dat type ISRA punt, is dat met één RJ11 aansluiting. (zo'n doorzichtig inklikstekkertje?)

Zo ja, dan worden de twee binnenste pinnen voor je huidige lijn gebruikt en de twee buitenste pinnen zijn nu loos en kunnen als 2e aderpaar worden gebruikt.
Yeash. Maar wat zijn nou precies die pinnen? Ik zie geen pinnen... :$
BiX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 19:40:
Tevens zou deze oplossing tot ten hoogste 2012 werken, want daarna verandert je digitale ISDN lijntje weer in een ouderwetse koperlijn waar 1 verbinding over gemaakt kan worden, een ip verbinding namelijk.
Hmm, hier word ik niet zo blij van. Heb je misschien een bron? :)
Achja, 4 jaar vind ik wel echt genoeg hoor :)

Ik ga toch liever voor deze alternatieve oplossing (als deze mogelijk is). :)

Bedankt all :)

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:42
JBX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 18:42:
Nee. Het is zo dat ik zelf veel download. Als ik download verdeelt de router de verbinding niet, maar krijg ik de hele verbinding. De rest van de familie kan dan niets doen. Dit resulteert in een boze familie... :P
Het internet is nu 6mbit (5.3 in de praktijk) en vrij snel dus.

Ik wil dus voor mij alleen een ADSL verbinding. Geen vader meer die elke keer dat ik iets download gek wordt en dat ik gewoon overdag óók kan downloaden. Ideaal dus.

Dus óf een tweede ADSL verbinding óf kabel. Het tweede is alleen erg duur :P

je kunt natuurlijk ook je pc zo instellen dat hij de verbinding niet dichttrekt. Ik schat zo in dat je met torrents of zo aan de gang bent. Bij mij vertraagde dat de boel ook behoorlijk. Dit komt volgens mij door twee dingen: te veel uploaden en teveel openstaande verbindingen. Voor downloaden/browsen (je vader) heeft hij ook een stukje upload nodig. Teveel verbindingen helpt je router misschien over zijn nek.
Zelf download ik via nieuwsgroepen op een 20Mbit verbinding (haal effectief 1400KB/s). Ik heb nog nooit gemerkt dat ik daar last van heb bij het browsen omdat het kennelijk veel efficiënter werkt.

• JBX
Bedankt Max, maar toch wil ik voor de zekerheid gewoon een eigen verbinding. Toch bedankt voor je denkwerk :)

• F4T4L_3RR0R
Modem is dat ding wat aan de "modem" aansluiting van de splitter hangt. Vaak zit daar ook een router en een 4-poorts switch ingebouwd.

De NT en Quatrofox zijn inderdaad voor telefonie.

Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Kabels/Telefoon/Telefoonplug_RJ11.jpg

Zie boven, de pinnen van de RJ stekker.

Aangezien je het over een zolder hebt, zal je wel niet in een flat of apartement wonen. Daarom lijkt het kastje waar KPN op staat wel een soort verlenging. Komt er in de meterkast of ander punt waar electra/water/coaxkabel geen dikke (blauwe) kabel naar binnen in een kastje, waarvandaan de kabel naar het KPN doosje naar je ISDN spul loopt?

Voorbeelden van ISRA punten:

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~koffiemok/isra-overzicht.jpg

Foto van eigen situatie (analoog):

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/2iaddtj.jpg

Van daaruit kan je controleren of de bedrading volledig bedraad zijn naar het KPN verlengdoosje.

Beter nog de ADSL splitter vlak bij dat punt hangen. Stukje nieuw twisted kabel uit het ISRA punt naar de splitter. Het draad wat nu naar het KPN verlengdoosje loopt voorzien van een RJ stekkertje en in de ISDN aansluiting van de splitter steken, en een twisted draad in modem van de splitter naar zolder. (en die platte meuk in de kliko, het beinvloedt het ADSL signaal sterk, negatief gezien)

[ Voor 3% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 11-05-2008 22:41 ]

• JBX
De modem is mijn SpeedTouch 510 dan. Inderdaad router en 4 poorts switch.

Dat daarna snap ik echter niet... Deze plaat (met de Quattrofox) staat in de kelder. De modem kabel loopt vervolgens via de muren naar de zolder waar de SpeedTouch staat. Hierop zijn 4 computers aangesloten.

Met 'het kastje waar KPN op staat' bedoel je toch die linker die je in je vorige post het ISRA noemde? Of denk je nu dat dat kastje een verlengpunt is?

Wat bedoel je met dat je uit het ISRA punt kunt controleren of de bedrading volledig bedraad zijn naar het verlengdoosje? Waar zou dat 'verlengdoosje' dan voor zijn?

Vanaf de zolder zijn nu alle kabels naar de 4 computers in het huis getrokken. Dit veranderen zou veel werk met zich meebrengen denk ik.

Maar: de tweede ADSL lijn zou dan een nieuwe lijn direct van de kelder naar mijn kabel krijgen.

In ieder geval, ik snap niet wat dat kleine witte KPN doosje dan zou betekenen. Waarom verlenging?
De kabel die van het witte kleine kastje naar de splitter loopt heeft zo'n RJ geloof ik.

Ik kan niet vinden waar de kabel die boven in het kastje gaat vandaan komt.

Ik snap ook niet wat je bedoelt met 'in de meterkast of ander punt waar electra/water/coaxkabel' bedoelt...

:) Ik waardeer je hulp erg veel :P

EDIT: ISRA punt is gevonden :) Het is die helemaal links bovenin bij die voorbeelden. Langwerpig met een blokje met PTT erop in het midden. Kabel gaat er boven in met midden in en onder in het midden uit.
Als je HIER kijkt is het 1A geloof ik.

[ Voor 10% gewijzigd door JBX op 11-05-2008 23:31 ]

• F4T4L_3RR0R
Nou, mijn vermoeden is dat KPN destijds voor een plek heeft gekozen waar een stroomvoorziening aanwezig was benodigd voor het aansluiten van de ISDN voorziening. Dat ze vanaf het echte ISRA punt de kabel hebben doorgetrokken naar de plek waar nu al het ISDN spul staat.

Ik heb een aantal tekeningen gemaakt in Paint...

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/1zyj992.png

Bovenste illustratie de huidige situatie.

Middelste illustratie de optimale situatie.

Onderste is een variant op de middelste, maar dan rekening houdens dat je de kabel op dezelfde plek naar boven wilt geleiden. (allemaal rekening houdend met het feit dat je modem boven wilt laten staan)

Bij de onderste illustratie kan je het modem ook beneden in de kelder aansluiten met een UTP kabel naar zolder. Die kabel steek je in een simpele 5 poorts switch van 15 euro, waardoor je 4 computers kan aansluiten. De router in de modem houdt dan nogsteeds zijn routeringszaken aan.

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/fye99f.png

Nog beter (het beste) is (wanneer er stroom bij ISRA punt aanwezig is, maar dat betwijfel ik als mijn vermoeden uit de eerste alinea waar is) het modem als volgt aansluiten:

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/359n2a9.png

• F4T4L_3RR0R
JBX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:09:
EDIT: ISRA punt is gevonden :) Het is die helemaal links bovenin bij die voorbeelden. Langwerpig met een blokje met PTT erop in het midden. Kabel gaat er boven in met midden in en onder in het midden uit.
Als je HIER kijkt is het 1A geloof ik.
Je was me voor, ik was druk aan het tekenen, ik ga zo nog een tekening maken.

• F4T4L_3RR0R
F4T4L_3RR0R schreef op zondag 11 mei 2008 @ 23:52:
[...]

Je was me voor, ik was druk aan het tekenen, ik ga zo nog een tekening maken.
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/rr75zs.png
Zo dus. Ground (middelste schroefje/aansluiting) bij eventueel in gebruik laten zitten. Draden uit 2A en 2B loshalen, dit is je tweede aderpaar.

Vervolgens ben je vrij om te doen wat je wil met het tweede aderpaar. Bij tweede ADSL aansluiting hierop heb je geen splitter nodig als je dit paar niet gebruikt voor telefonie. Modem erbij hangen in de kelder of goede kwaliteit (twisted) kabel naar boven.

Let wel op dat het aanvragen van een tweede lijn voor VEEL gezeik kan zorgen, ten eerste moet je ze duidelijk maken dat je een aansluiting op het andere aderpaar wil, wat vaak toch resulteert in het melden van "niet beschikbaar", "is al in gebruik" (doen ze meting op eerste aderpaar), het omzetten van de paren in de centrale, waardoor de primaire lijn op 2A en 2B binnenkomt en 1A en 1B de vrije aderparen zijn geworden, tot het slopen van je eerste lijn en vervolgens je tweede lijn voorzien van telefonie en ADSL aansluiting 1.

Gaat het wel goed dan moet je ze kenbaar maken dat je op de tweede lijn een analoog signaal wil hebben terwijl je op de eerste lijn een ISDN signaal hebt, vaak is dit heel erg lastig.

• JBX
Wow, Fatal. Wat ongelofelijk hulpvaardig van jou zeg. Bedankt! :D

Het ISRA punt bleek niet erg ver te zijn. Een meter of 3 kabel schat ik. Ik had de kabel in eerste instantie verkeerd gevolgd en kwam dus op een foute plek uit.

Alle telefonie dingen zijn dus gewoon bij elkaar (muv de router).

Wat ik trouwens het verschil tussen de laatste twee? Dat zie ik niet echt :P

Jij raadt dus aan om de splitter en KPN doosje van plaats te verwisselen (bij wijze van spreken)?

Maar in ieder geval, even weer to the beginning. Hoe moet ik de tweede aansluiting regelen? Is het zo dat de kabel die nu naar het KPN kastje aangesloten is op punt 1a en 1b en dat de nieuwe aansluiting op 2a en 2b moet? Hoe moet het hierna dan?

Edit: bedankt zeg! :) Top!
Als het duidelijk is bij Telfort wat ze moeten doen en er geen interne miscommunicatie plaatsvindt zou het toch moeten lukken?

Edit2: waarom moet het een analoog signaal zijn eigenlijk? Omdat het anders gewoon niet werkt?

[ Voor 15% gewijzigd door JBX op 12-05-2008 00:24 ]

• JBX
Dit is dus nu mijn stappenplan, als ik het goed begrijp:
1- Platte kabel van ISDN aansluiting vervangen door een RJ kabeltje. (is dit gewoon RJ 45)
2- Nog een RJ (twisted/crossover) kabel kopen voor naar de nieuwe router. (ja? of moet dit een normale cat5e patch zijn?)
Wat ik trouwens het verschil tussen een normale cat.5e patch en deze RJ(45)? Dit is toch exact hetzelfde? zou dit dan betekenen dat ik al mijn cat.5e patches moet vervangen door crossed cables? Of zijn alle ronde crossed? Of bedoel jij met RJ niet RJ45?

3- De 'ISRA>KPN doosje' kabel een 'ISRA>Splitter' kabel maken. En de 'KPN doosje>Splitter' een 'Splitter>KPN doosje' kabel maken.
4- De kabels uit 2a en 2b halen (als deze nog niet leeg zijn) en kijken of dit verschil maakt.
5- (bijna vergeten:$) Modem/router naar de kelder. Router op zolder vervangen door een splittertje (heb ik nog wel eentje van liggen)
6- Via de Telfort klantenservice telefoon bestellen en aangeven dat het op het tweede aderpaar moet en dat deze verbinding analoog moet worden. (moet ik weglaten dat het eerste aderpaar ISDN is?)

Ongelofelijk bedankt, Fatal! :)

[ Voor 16% gewijzigd door JBX op 12-05-2008 00:47 ]

• F4T4L_3RR0R
Verhaal is nu heel anders:

Hoe korter de kabel tussen ISRA, splitter en modem, des te beter. Maar 3 meter kwaliteitskabel is verwaarloosbaar, dus ik zal je de helft van bovenstaande voorbeelden besparen, scheelt bergen werk.

Vervang je platte kabel naar zolder voor een (of twee als je een dubbele ADSL verbinding wilt) UTP kabel en hang je modem naast de ISDN meuk. Boven op zolder zet je een goedkope (vermijd trust/sweex/sitecom) switch (minimaal 5 poorten) neer en daar plug je de kabel vanaf de kelder en de 4 computers op in. (dus KPN doosje, splitter, NT en Quatrovox mogen ongemoeid worden gelaten)

Maak de draden in het langwerpige ISRA punt los bij 2A en 2B.

Modem wat je krijgt bij je nieuwe aansluiting zonder splitter op 2A en 2B aansluiten. Bij theoretische 20 mbit verbindingen dan wel liefst zo kort mogelijke kabel.

Ben je de ADSL verbinding op je primaire lijn zat, dan kan je de splitter naar de NT1 er uiteraard wel helemaal tussenuit pleuren.

Waarom analoog? Weet niet precies uit te leggen, maar komt erop neer dat de lijndemping en snelheid veel gunstiger is.

• JBX
1:
UTP = RJ45 = Cat.5e
Of niet? :S

2:
Dus KPN doosje en splitter niet verwisselen? Why not?

3:
Welk betaalbaar maar toch betrouwbaar merk raad je me dan aan? Ik dacht dat Trust en Sweex niet zo slecht waren...

[ Voor 74% gewijzigd door JBX op 12-05-2008 00:53 ]

• F4T4L_3RR0R
JBX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:38:
4- De kabels uit 2a en 2b halen (als deze nog niet leeg zijn) en kijken of dit verschil maakt.
Verschil zal het niet uitmaken, dit paar staat immers geen signaal op momenteel. Wel losmaken in het ISRA punt, want loopt nu denk ik naar KPN doosje en om signaal vanaf dat doosje te pakken moet je een vreemd kabeltje maken:

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/1zrz9.png

Makkelijker is dat de draden van 2A en 2B naar het KPN doosje los te maken en rechstreeks vanaf het ISRA punt naar het nieuwe modem gebruiken, scheeltje ook weer 3 meter en das wel zo optimaal voor een 20 mbit verbinding.

• BHQ

BHQ

JBX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:20:
Maar in ieder geval, even weer to the beginning. Hoe moet ik de tweede aansluiting regelen? Is het zo dat de kabel die nu naar het KPN kastje aangesloten is op punt 1a en 1b en dat de nieuwe aansluiting op 2a en 2b moet? Hoe moet het hierna dan?
Nou, op 2a en 2b sluit je direct je nieuwe modempje aan ;)
Als het duidelijk is bij Telfort wat ze moeten doen en er geen interne miscommunicatie plaatsvindt zou het toch moeten lukken?
en als de monteur snapt dat ie met het 2e aderpaar bezig moet..
Edit2: waarom moet het een analoog signaal zijn eigenlijk? Omdat het anders gewoon niet werkt?
Waarom zou je een ISDN signaal willen hebben als er alleen een DSL modem op komt? Kan uberhaupt niet op een kale lijn voor zover ik weet.

• JBX
F4T4L_3RR0R schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:55:
[...]

Verschil zal het niet uitmaken, dit paar staat immers geen signaal op momenteel. Wel losmaken in het ISRA punt, want loopt nu denk ik naar KPN doosje en om signaal vanaf dat doosje te pakken moet je een vreemd kabeltje maken:

[afbeelding]

Makkelijker is dat de draden van 2A en 2B naar het KPN doosje los te maken en rechstreeks vanaf het ISRA punt naar het nieuwe modem gebruiken, scheeltje ook weer 3 meter en das wel zo optimaal voor een 20 mbit verbinding.
Ok, dat zal ik niet doen :P

Zou je die 3 laatste vragen willen beantwoorden ajb? :)

@Yapser, waarom monteur? :/

Fatal, echt geweldig deze info van je!:) I owe you

• F4T4L_3RR0R
JBX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:51:
1:
UTP = RJ45 = Cat.5e
Of niet? :S

2:
Dus KPN doosje en splitter niet verwisselen? Why not?

3:
Welk betaalbaar maar toch betrouwbaar merk raad je me dan aan? Ik dacht dat Trust en Sweex niet zo slecht waren...
1:
Verwar twisted niet crossed, zijn twee totaal andere dingen.

Die platte kabel die nu naar zolder loopt, zitten de aders gewoon langs elkaar in een rechte lijn. Bij datakabel zitten de draden per 2 in elkaar gedraait, dit geeft minder verlies, pakt minder storing op, enz.

UTP = Unshielded Twisted Pair / draadjes per twee in elkaar gedraait zonder afscherming. (vaak staat er ook 4P op de kabel, wat duidt op 4 paren, dus 8 aders)

Dan heb je ook nog:
FTP = Foiled Twister Pair, met een folieafscherming.
STP = Shielded Twisted Pair, met metalen vlechtafscherming.

Of een combinatie daarvan:
SFTP = Shielded & Foiled Twisted Pair, spreekt voor zich.

Cat5, Cat6 en de varianten daarop zeggen iets over de eigenschappen van de kabel, zoals de mate van afscherming en de doorvoersnelheid. De meest simpele voldoet al voor jouw toepassing.

RJ45 is de type van het modulaire stekker, in dit geval een brede 8-polige stekker voor netwerken.

RJ11 is ook een type modulaire stekker, in dit geval een smalle 4-polige stekker voor telefonie.

Om het nog ingewikkelder te maken: bij ISDN wordt er gebruik gemaakt van RJ45, 8-polige stekkers, kijk maar naar de kabel van de NT naar de Quatrovox. Als het goed is heeft je splitter en modem wel de kleinere (RJ11) aansluitingen.

Dus straks een zo kort mogelijk stukje twisted kabel halen. Mag UTP, dat is dus 4P, 8 aderig. Of een 2P, 4 aderig kabeltje die dunner is waardoor de mantel in het stekkertje vastgeknepen kan worden. Twee RJ11 stekkertjes eraan knijpen, ene in MODEM van je splitter en de andere in het modem. Vanaf je modem naar zolder een doodgewone UTP/netwerkkabel, patch of straight, dus NIET crossed.

2:
Die 3 meter is verwaarloosbaar voor je huidige 6 mbit verbinding. Je hebt nu immers 3 meter kwaliteitskabel van ISRA naar KPN doosje, 1 meter kwaliteitskabel van KPN doosje naar splitter en ??? meter flutkabel naar je modem. Je gaat er nu al verschikkelijk op vooruit met 3 meter van ISRA naar KPN doosje, 1 meter van KPN doosje naar splitter en laten we zeggen 30 centimeter van splitter naar modem.

Bij je nieuwe nog aan te vragen 20/24 mbit verbinding, is korte bedrading wel van groter belang. Je kan dan immers volstaan met 30 centimeter draad met aan één kant een RJ11 plugje en de andere einde rechtstreeks gemonteerd op het ISRA punt.

Tip:
Voordat ze je overvallen met een paar vaktermen:
Je hebt nu Annex B, dat is ISDN. Wat je op je tweede lijn wilt hebben is Annex A, analoog.

3:
Trust, Sweex en Sitecom is de grootste crap die je kan bedenken. Moet weleens netwerken (weer) aan de praat zien te krijgen en ben dan uren aan het kutten.

Ik werk persoonlijk het liefst met betere merken zoals Linksys. (heb hier alles Linksys: modem/accesspoint/router, switch, WLAN extender, WLAN sticks, etc)

Edit:
Nou, het zit zo:

Je lijn moet technisch gereed worden gemaakt in de centrale. Dan komt er een monteur daar langs, die moet het ongebruikte aderpaar van je opzoeken en deze op de juiste stroken klemmen en vanaf daar kruisdraden naar de DSLAM van je provider trekken.

Klinkt allemaal erg simpel, maar het is een bureaucratische ongeorganiseerde bende.

Worst case scenario:

Monteur 1 komt zoekt je gegevens op, ziet dat je ISDN hebt en gaat er vanuit dat je meer ISDN lijnen wilt en klemt je secundaire aderpaar op een ISDN strook, tikt in " werkzaamheden gereed" en gaat koffie drinken.

Monteur 2 die je lijn met internet moet verbinden pakt je gegevens erbij ziet dat je geen analoge lijn hebt en geeft door dat hij de werkzaamheden niet kan uitvoeren.

Na weken wachten bel je op en vraag je wat er aan de hand is, weten ze dat natuurlijk niet, maken ze een ticket aan.

Monteur 3 gaat naar de centrale en klemt je primaire lijn op de analoge strook.

Opeens doet je telefoon het niet en weer bellen, weer een ticket.

Monteur 4 gaat naar de centrale en wisselt de draden om, je telefoon doet het weer en je hebt een analoog signaal op je secundaire lijn.

Maar nogsteeds geen ADSL, dus weer bellen, weer een ticket.

Monteur 5 trekt de kruisdraden naar de DSLAM.

En zo zijn er nog meer variaties hierop te bedenken, 2 weken geleden zelf ondervonden toen ik opeens na een overstap met de lijn/telefoonnummer van een bedrijf zat en het bedrijf met mijn privelijn...

[ Voor 20% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 12-05-2008 01:43 ]

• JBX
Het Amerikaanse Cisco, topzooi inderdaad. Dit kost echter meestal wel zo'n 25 euro geloof ik. [heb zelf zo'n WLAN kaartje van hun. Werkt top... muv het brakke Vista networking gedoe. (Vista en networking gaat gewoon niet samen... bijna dé reden om terug te gaan naar XP voor mij)]

De 'ISRA>KPN doosje' kabel is niet plat maar gewoon rond. Dit is alsnog niet crossed twisted geloof ik dan. Dus je raadt aan om een crossed kabeltje te kopen voor ISRA>KPN doosje, een voor KPN doosje>Splitter en eentje voor Splitter>modem?

Waarom beval je het wisselen van de splitter en KPN doosje net wel aan, eigenlijk?

Edit: bedankt voor die monteur-info... Hoop niet dat dat gebeurt :/
Edit2: ik denk eraan om de modem op mijn kamer te zetten. Of is het verstandiger de modem in de kelder te zetten en hetzelfde principe te hanteren als bij de Planet verbinding? Maakt het écht uit?

[ Voor 34% gewijzigd door JBX op 12-05-2008 01:54 ]

• F4T4L_3RR0R
Vergeet het crossed.

Met twisted bedoel ik de uitvoering van de bedrading, waar de draden per paar (2) in elkaar zijn gedraaid. Crossed zegt iets over de volgorde hoe het kabeltje is aangesloten in de stekker, wat totaal niet van belang is in deze situatie.

Ik beval eerst aan om de splitter bij het ISRA-punt te zetten, omdat deze misschien aan het andere kant van het huis aanwezig was, met brakke kabels, lasjes kroonsteentjes enz. Later zei je dat dit 3 meter KPN kabel was naar het KPN doosje. De splitter 3 meter verplaatsen voor een 6 mbit verbinding is zinloos in deze situatie.

Voor een 20 of 24 mbit verbinding zal ik wel hebben aangeraden de splitter te verplaatsen. Vandaar dat ik ook zei dat je het nieuwe modem voor de nog op te leveren tweede aderpaar wél rechstreeks bij de splitter moet ophangen, met een zo kort mogelijk twisted draadje rechtstreeks (zonder splitter) naar 2A en 2B van je ISRA.

Crossed kabel kan plat, vierkant, driehoekig zijn, maar is meestal rond. De kabel die vanaf je splitter naar je modem op zolder loopt is zeker niet twisted, dat herken ik zo.

Waarom je modem op zolder? Die platte kabel moet je sowieso toch vervangen voor betere (twisted) kabel, je kan dan beter gelijk UTP netwerkkabels trekken en je modems in de kelder neerhangen.

Ik maak nog even een laatste Paint.

• F4T4L_3RR0R
F4T4L_3RR0R schreef op maandag 12 mei 2008 @ 02:07:
Ik maak nog even een laatste Paint.
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/1zxtn28.png

• JBX
Dus je raadt aan om alle kabels van de stappen voor de modem te vervangen door twisted kabels? (ISRA>KPN doosje, KPN doosje>splitter, splitter>modem1, ISRA>modem2)
Toch omdat deze allemaal UTP zijn en die kabels ná de modem Cat.5e patch is?
F4T4L_3RR0R schreef op maandag 12 mei 2008 @ 02:07:
Vergeet het crossed.
...
Crossed zegt iets over de volgorde hoe het kabeltje is aangesloten in de stekker, wat totaal niet van belang is in deze situatie.
...
Crossed kabel kan plat, vierkant, driehoekig zijn, maar is meestal rond. De kabel die vanaf je splitter naar je modem op zolder loopt is zeker niet twisted, dat herken ik zo.
Hmm, ok :S Die laatste crossed moest twisted zijn, toch? (van plat, vietkant etc.)

[ Voor 5% gewijzigd door JBX op 12-05-2008 12:13 ]

• BHQ

BHQ

JBX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 01:46:
Het Amerikaanse Cisco, topzooi inderdaad.
Mwah, dat er Cisco op Linksys staat wil niet zeggen dat het goed spul is. Ze maken ook een zooitje rampzalige producten..

• F4T4L_3RR0R
JBX schreef op maandag 12 mei 2008 @ 12:09:
Dus je raadt aan om alle kabels van de stappen voor de modem te vervangen door twisted kabels? (ISRA>KPN doosje, KPN doosje>splitter, splitter>modem1, ISRA>modem2)
Toch omdat deze allemaal UTP zijn en die kabels ná de modem Cat.5e patch is?

[...]

Hmm, ok :S Die laatste crossed moest twisted zijn, toch? (van plat, vietkant etc.)
Huidige bedrading mag je gewoon laten hangen.

Wat je wel moet veranderen:

Een nieuw draadje van de splitter naar je oude modem.
Een nieuw draadje van ISRA naar je nieuwe modem.
Twee netwerkkabels naar zolder.

• JBX
Nja, één netwerkkabel naar zolder en een naar mijn kabel als ik het goed begrijp.
En 'een nieuw draadje' moet twisted worden :)

Top! thnx

• JBX
Ok, top. Net besteld bij Telfort met een medewerker aan de lijn die me door het proces hielp zodat het goed zal gaan.

Wat zal ik nu echter doen met het tweede aderpaar wat leeg is? De kabels komen er wel uit en gaan mee naar het telefoonkastje. Moet ik de kabel die uit de ISRA komt waar die 4 kabels in zitten openmaken en die van het 2e aderpaar (wit en oranje, die van het 1e aderpaar zijn rood en blauw) doorknippen zodat ik er later mn Telfort modem op kan aansluiten?

:)
Pagina: 1