Hoofdcategorieën
Topicacties

Typecursus verplicht stellen in bedrijven

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 20 februari 2000

Als ik zo eens rondkijk in de kantoren van bedrijven waar ik ben geweest, vraag ik me soms af waarom bedrijven niet investeren om hun medewerkers sneller laten typen.

Dan zie ik ze vingertje voor vingertje, naar het toetsenbord kijkend e-mails of documenten intypen. Dan naar het scherm kijken wat ze ingetypt hebben, en vervolgens de fouten eruithalen, en weer naar het toetsenbord kijken om te zien welke toetsen ze aanslaan.

Terwijl als je blind met tien vingers typt:
  • niet eens naar het toetsenbord hoeft te kijken
  • meteen de fouten op het beeldscherm ziet gezien je direct leest wat je typt
  • veel meer toetsaanslagen per minuut haalt
  • minder fouten in de tekst
  • de tekst is duidelijker geschreven omdat men sneller typt
Ik denk, dat als mensen een verplichte typecursus kregen, de productiviteit enorm verhoogd wordt. E-mails worden veel sneller getypt. Duidelijkere e-mails. Notities zijn uitgebreider. Documentatie wordt sneller geschreven. Dat allemaal door een simpele weinig kostende typecursus.

Niet meer langzaam en sloom met twee vingers typen met je oog op het toetsenbord, en daarna pas kijken wat je getypt hebt, maar efficient met tien vingers snel typen en direct zien wat je typt. Veel sneller, en is zowel voor de werknemer als werkgever voordelig.

Hebben werkgevers hier niet aan gedacht? Of zijn er andere redenen dat mensen niet efficient hoeven te typen?

zeg maar

Reg. datum: 20 januari 2003

Eensch. En laat ze dan alsjeblieft meteen een basis-cursus volgen hoe 'n computer werkt...

Witness my imperfection!

Ik heb ooit ook een typcursus gehad en gehaald, maar ben daarna eigenlijk weer tweevingerig halfblind gaan typen. Ben nu afgestudeerd Informaticus en typ tweevingerig halfblind 240+ aanslagen per minuut. Dit vormt geen probleem, want het grootste deel van de tijd ben ik toch aan het bedenken wát ik moet gaan typen.

Mijn punt is dat het van je functie afhangt of een typecursus van belang is. Alleen administratief personeel en dergelijke dient echt lappen tekst over te typen, maar hier selecteer je ze sowieso al op tijdens de sollicitatieprocedure.

(overigens mag je dan ook wel een cursus Nederlands en Engels voor gevorderden verplicht stellen, want ik kom vaker taalfouten dan typefouten tegen in teksten)

johnnyv.nl wijzigde dit bericht 07-05-2008 13:38 (12%)

vloei·end (bn.), 1 gelijkmatig en harmonisch, zonder horten voortgaand

quote:
Mastermind schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:31:
Als ik zo eens rondkijk in de kantoren van bedrijven waar ik ben geweest, vraag ik me soms af waarom bedrijven niet investeren om hun medewerkers sneller laten typen.
Goede vraag
quote:
Dan zie ik ze vingertje voor vingertje, naar het toetsenbord kijkend e-mails of documenten intypen. Dan naar het scherm kijken wat ze ingetypt hebben, en vervolgens de fouten eruithalen, en weer naar het toetsenbord kijken om te zien welke toetsen ze aanslaan.
Laten we nu niet iedereen over een kam scheren :)
quote:
Terwijl als je blind met tien vingers typt:
[list]
• niet eens naar het toetsenbord hoeft te kijken
• meteen de fouten op het beeldscherm ziet gezien je direct leest wat je typt
• veel meer toetsaanslagen per minuut haalt
• minder fouten in de tekst
Eensch
quote:
• de tekst is duidelijker geschreven omdat men sneller typt
[/list]
Niet eensch :). Sneller iets kunnen typen heeft niks met woordkeuze of compact en duidelijk schrijven te maken.
quote:
Ik denk, dat als mensen een verplichte typecursus kregen, de productiviteit enorm verhoogd wordt. E-mails worden veel sneller getypt. Duidelijkere e-mails. Notities zijn uitgebreider. Documentatie wordt sneller geschreven. Dat allemaal door een simpele weinig kostende typecursus.
Weer niet mee eens omdat je beter kort en bondig iets kan schrijven dan uitgebreide woordelijke notities en verslagen. Je moet het dan ook allemaal lezen hè? :)
quote:
Hebben werkgevers hier niet aan gedacht? Of zijn er andere redenen dat mensen niet efficient hoeven te typen?
De mensen die veel typen zullen waarschijnlijk dusdanige routine krijgen dat men met een verkapte blindtype achtige manier evengoed de aanslagen wel kan halen. (spreekt littlejoannes uit eigen ervaring :))

Hoepel op!
Reg. datum: 25 februari 2001

Ik zou zeggen, leer iedereen op de basisschool gewoon blind met 10 vingers typen (en stap wellicht meteen over op een beter ingedeeld toetsenbord). Je leert wel schrijven op de basisschool, maar iets als typen (wat de meeste mensen inmiddels meer gebruiken dan schrijven) wordt niet aangeleerd. Ik denk dat de BV Nederland er een stuk productiever van zou worden, want ook ik kijk met verbazing hoe langzaam sommige mensen typen.

offtopic:
Moet trouwens eerlijk bekennen dat ik zelf ook niet met 10 vingers type, maar wel blind. Heb laatst zo`n cursus geprobeerd op de computer, maar ik kreeg onwijze kramp in mijn vingers bij het doen van die oefeningen.

Reg. datum: 23 januari 2001

Ik ken hier anders een aantal kids die gewoon vanuit school huiswerk krijgen om te leren typen en die het al best goed kunnen, vaak zelfs beter als papa en mama.

en blazen maar!

quote:
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:48:
Ik zou zeggen, leer iedereen op de basisschool gewoon blind met 10 vingers typen (en stap wellicht meteen over op een beter ingedeeld toetsenbord). Je leert wel schrijven op de basisschool, maar iets als typen (wat de meeste mensen inmiddels meer gebruiken dan schrijven) wordt niet aangeleerd. Ik denk dat de BV Nederland er een stuk productiever van zou worden, want ook ik kijk met verbazing hoe langzaam sommige mensen typen.

offtopic:
Moet trouwens eerlijk bekennen dat ik zelf ook niet met 10 vingers type, maar wel blind. Heb laatst zo`n cursus geprobeerd op de computer, maar ik kreeg onwijze kramp in mijn vingers bij het doen van die oefeningen.
_/-\o_
Reg. datum: 17 november 2001

Beetje afhankelijk van het werk lijkt me. Mn secretaresse verwacht ik van dat ze kan omgaan met Office en dat ze 600+ aanslagen per minuut haalt. Ze dient me bij te houden wanneer ik praat, echter hier selecteerd men op.
Diegene die dus niet blind kunnen typen dienen dit ook niet te kunnen die zijn namelijk in andere richtingen veel sterker. Met name toch wel de oudere garde is hun kennis meer van belang dan hun typvaardigheid, sterker nog ik vind het al heel wat dat ze met een digitale agenda kunnen omgaan en uberhaubt een computer gebruiken. Hier zijn een tal van ingenieurs die uberhaubt niet een computer gebruiken namelijk.
Moraal van het verhaal, blind typen is handig, maar niet noodzakelijk in veel gevallen.

Reg. datum: 01 augustus 2002

Aanvullend op een typecursus zou een cursus sneltoetsen ook wel handig zijn. Hoe vaak je wel niet ziet dat mensen de muis + context menu's gebruiken voor kopieëren, knippen en plakken...

Alle milieuproblemen zijn veroorzaakt door overbevolking, niet door overconsumptie

No time for love, doctor Jones
Reg. datum: 20 september 2001

quote:
n4m3l355 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:01:
Ze dient me bij te houden wanneer ik praat, echter hier selecteerd men op.
Zelf typen is inderdaad niet zo'n goed idee. ;) (+1 flauw)

Acties: [view][quote]

Door: Rukapul
Moderator WI/SG/SF
Reg. datum: 02 februari 2000

Een goed punt denk ik. Nou type ik 10 vingers blind en dat heeft behalve de snelheid ook als voordeel dat ik gefocussed kan blijven op het scherm.

Moet ik echter een ingewikkelde tekst typen dan is toch echt de snelheid van denken en formuleren de beperkende factor.

Overigens beveelt David Allen in zijn Getting Things Done het sneller omgaan met de PC (typen + shortcuts) aan om effectiever te zijn. Immers volgens zijn methode moet je zaken die je binnen 2 minuten uit kunt voeren direct uitvoeren en als je sneller typet dan is er meer direct afgehandeld...

Reg. datum: 14 februari 2002

quote:
johnnyv.nl schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:37:
Ik heb ooit ook een typcursus gehad en gehaald, maar ben daarna eigenlijk weer tweevingerig halfblind gaan typen. Ben nu afgestudeerd Informaticus en typ tweevingerig halfblind 240+ aanslagen per minuut. Dit vormt geen probleem, want het grootste deel van de tijd ben ik toch aan het bedenken wát ik moet gaan typen.

Mijn punt is dat het van je functie afhangt of een typecursus van belang is. Alleen administratief personeel en dergelijke dient echt lappen tekst over te typen, maar hier selecteer je ze sowieso al op tijdens de sollicitatieprocedure.

(overigens mag je dan ook wel een cursus Nederlands en Engels voor gevorderden verplicht stellen, want ik kom vaker taalfouten dan typefouten tegen in teksten)
Eensch. Vroeger ook dactylo gehad en blind leren typen. Maar nu typ ik gewoon halfblind met 3 à 4 vingers. Ik typ op die manier nog sneller dan de meeste mensen rondom mij. Ik zie niet echt het probleem. Ik kan trouwens wel blind typen als ik wil, zelfs met 3-4-10 vingers, maar kijk soms toch nog liever naar m'n toetsenbord.

Boeie als het met 4 of met 10 vingers is, als het maar vooruit gaat. Ik ben geen secretaresse :p

ಠ_ಠ

﴾͡๏̯͡๏﴿

Reg. datum: 30 december 2000

Ik vraag me af of het echt uitmaakt, aangezien je al vrij snel toch sneller kunt typen dan je kunt bedenken wat je wilt opschrijven.

Als je traag typt maar het dan wel in 1x goed doet valt het waarschijnlijk netto nog wel mee.

(met "goed" bedoel ik dan niet per se zonder typo's, maar op een goede manier geformuleerd, etc.)

Wilke wijzigde dit bericht 07-05-2008 16:42 (18%)

Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely unintentional side effect - Linus Torvalds

Hierboven is mijn naam
Reg. datum: 02 mei 2003

Ik denk dat het wel uitmaakt. Of het verplicht moet zijn... geen idee, misschien bij sommige functies wel.

Wat ik wel krom vind: stel je doet een baan met relatief veel PC werk / typewerk. Als jij dan snel kan typen kan jouw werktempo soms een stuk hoger zijn dan je collega. Dus je presteert meer in dezelfde tijd, maar je maakt wel dezelfde uren en krijgt evenveel loon. Dat is een beetje krom of niet? Het is eigelijk wel harstikke normaal en naast verschil in typetempo is er ook verschil in werktempo qua ander werk... Maar blijf het eigelijk krom vinden, men kan beter een werkweek indelen op dingen die afmoeten zijn dan statisch 40 uur werken als het aan mij lag.

Ik heb niet zon snelle PC als jullie maar wel een bazooka voor mijn SNES.

quote:
Kev0 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:46:
Maar blijf het eigelijk krom vinden, men kan beter een werkweek indelen op dingen die afmoeten zijn dan statisch 40 uur werken als het aan mij lag.
Zou een lekker zooitje worden dan op kantoor: Nee de heer Kev0 is er niet meer deze week: hij had zijn opdrachten van deze week al af....

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

quote:
Rukapul schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:54:
Een goed punt denk ik. Nou type ik 10 vingers blind en dat heeft behalve de snelheid ook als voordeel dat ik gefocussed kan blijven op het scherm.

Moet ik echter een ingewikkelde tekst typen dan is toch echt de snelheid van denken en formuleren de beperkende factor.

Overigens beveelt David Allen in zijn Getting Things Done het sneller omgaan met de PC (typen + shortcuts) aan om effectiever te zijn. Immers volgens zijn methode moet je zaken die je binnen 2 minuten uit kunt voeren direct uitvoeren en als je sneller typet dan is er meer direct afgehandeld...
Volgens een interne cursus timemanagement moet je dat juist niet doen. Gewoon stick to the plan voor de hele dag. In je schema maak je dan 2 keer per dag ruimte voor dat soort dingen.

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

Ach ja... We hebben tegenwoordig zulke hippe toetsenborden...

Op stage kreeg ik er ook een. Er zaten ook nog van die geweldige multimedia touch-knoppen op. Daar hoefde je je vinger maar boven te houden en je "drukte" ze al in. Om het nog maar niet te hebben over de niet-alphanumerieke knoppen (delete, insert, etc.) die over het hele plankje verstrooid zitten. Ze keken me raar aan toen ik zei dat ik liever het toetsenbord van 10 euro wou, dan die van 100+ euro. :+ Tja, wat wil je als programmeur...

Leer de mensheid dus eerst te beseffen dat een normale ramplank véél fijner typt dan al die wazige layouts die ze verzinnen. Toetsenborden zijn gewoon al goed, het enige dat ze nog moeten verbeteren is het ondersteunende vlak waar je je polsen op legt en eventueel de kwaliteit van de toetsen, want ik merk bij dit toetsenbord bijvoorbeeld dat ze wat stroever gaan dan voorheen...

Als dat er eindelijk door is kunnen ze ook beginnen met die typcursussen, iedereen gaat dan op hetzelfde toetsenbord typen en dan komt het blind typen er vanzelf in. Laat de basisscholen dat een beetje aanmoedigen en zo zien ook de ouders het nut er van in. Een typ-diploma (net als het strik-diploma) zou ook heel leuk zijn en zou de kindertjes ook wel aanmoedigen.

Daarnaast moeten de typ-cursussen ook véél goedkoper worden. Je telt nu al rustig 500 euro neer voor een complete cursus. Ik heb het overigens zelf geleerd, door gewoon heel veel te typen. Ik ging soms als ik me verveelde gewoon een stuk tekst uit de krant overtypen, om zo sneller te kunnen typen. :P
Communist

quote:
Rukapul schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:54:
[...]
Zeg dat tegen onze leerkrachten C# & Java die nog steeds kopieren met rechtermuisknop kopieren doen, en hetzelfde met plakken...

Bezoek mijn blogje eens ;)
<Jungian> M'n Acer heeft eindelijk 2 GB RAM!
<Jungian> Nu kan ik Starcraft spelen zonder dat Vista begint te swappen

Bravia Commercial o//
Reg. datum: 04 december 2003

@littlejoannes: Dan krijg je zo'n Montessori-idee! :9 "Hier is je werk voor deze week, zie maar wanneer je het af hebt!"

Nee even serieus, als je blind kan typen, kan je je meer gefocust houden op wát je tikt. Zelfde geldt voor goed om kunnen gaan met je programma (automatisme met ctrl+c / ctrl+v, symbolen etc, in plaats van daar echt naar moeten zoeken -> afleiding).

Maar een verplichte typecursus, ja ik weet het niet hoor.. Kijk als tomatenplukker leer je ook wel te techniek (hoe werkt een toetsenbord), maar toch ook geen snelheidscursus? :7 Die ervaring krijg je door het vaak te doen, krijg je vanzelf handigheid in I say :)
I was cool before I met ya
Reg. datum: 02 november 2000

quote:
l0c4lh0st schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:09:
Ach ja... We hebben tegenwoordig zulke hippe toetsenborden...

Op stage kreeg ik er ook een. Er zaten ook nog van die geweldige multimedia touch-knoppen op. Daar hoefde je je vinger maar boven te houden en je "drukte" ze al in. Om het nog maar niet te hebben over de niet-alphanumerieke knoppen (delete, insert, etc.) die over het hele plankje verstrooid zitten. Ze keken me raar aan toen ik zei dat ik liever het toetsenbord van 10 euro wou, dan die van 100+ euro. :+
Welke 100 euro toetsenborden zijn er dan waarvan de toetsen helemaal verstrooid zijn? Alle qwerty-borden hebben een querty-layout.
quote:
Tja, wat wil je als programmeur...
Een natural keyboard.
quote:
Als dat er eindelijk door is kunnen ze ook beginnen met die typcursussen, iedereen gaat dan op hetzelfde toetsenbord typen en dan komt het blind typen er vanzelf in. Laat de basisscholen dat een beetje aanmoedigen en zo zien ook de ouders het nut er van in. Een typ-diploma (net als het strik-diploma) zou ook heel leuk zijn en zou de kindertjes ook wel aanmoedigen.

Daarnaast moeten de typ-cursussen ook véél goedkoper worden. Je telt nu al rustig 500 euro neer voor een complete cursus. Ik heb het overigens zelf geleerd, door gewoon heel veel te typen. Ik ging soms als ik me verveelde gewoon een stuk tekst uit de krant overtypen, om zo sneller te kunnen typen. :P
Er zijn veel mensen die programmeren, koken, klussen, opereren hebben geleerd door simpelweg te
proberen, maar dat neemt niet weg dat een cursus soms niet doelgerichter is. Zeker voor mensen die er het nut niet van in zien om iets "op de juiste manier" te doen.

Reg. datum: 10 november 2002

quote:
johnnyv.nl schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:37:

Het is fysiek onmogelijk om tweevingerig halfblind 240+ aanslagen per minuut te halen.

Asus A8V Deluxe rev 2.0, Athlon 64 3000+ @ 2400 mhz, 2 x 512 mb corsair pc3200C2Pro ch-5 @ 220 mhz 5-3-2 Cas 2 1T, Asus v9999GE @ ultra 400/1100System Specs gallery

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

quote:
kmf schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:24:
[...]

Welke 100 euro toetsenborden zijn er dan waarvan de toetsen helemaal verstrooid zijn? Alle qwerty-borden hebben een querty-layout.
Ik hoop dat mijn qwert toetsenbord ook echt een qwerty layout heeft. Het zou tamelijk beroerd zijn als de u opeens naast de q zat.

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

Reg. datum: 07 april 2001

quote:
n4m3l355 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:01:
Beetje afhankelijk van het werk lijkt me. Mn secretaresse verwacht ik van dat ze kan omgaan met Office en dat ze 600+ aanslagen per minuut haalt. Ze dient me bij te houden wanneer ik praat, echter hier selecteerd men op.
Diegene die dus niet blind kunnen typen dienen dit ook niet te kunnen die zijn namelijk in andere richtingen veel sterker. Met name toch wel de oudere garde is hun kennis meer van belang dan hun typvaardigheid, sterker nog ik vind het al heel wat dat ze met een digitale agenda kunnen omgaan en uberhaubt een computer gebruiken. Hier zijn een tal van ingenieurs die uberhaubt niet een computer gebruiken namelijk.
Moraal van het verhaal, blind typen is handig, maar niet noodzakelijk in veel gevallen.
Waarschijnelijk heb jij geen secretaresse dan of wel?
600 aanslagen is onmogelijk. 600 aanslagen per 60 sec is 10 aanslagen per seconde. Afgezien van de mongolen die rammen op het toetsenbord om zoveel mogelijk letters in beeld te krijgen is het onmogelijk om die 600 te halen.

quote:
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:48:
Dit roep ik ook al jaren! Ronduit belachelijk dat ze hier niet gewoon een paar uurtjes aan besteden!
Ik heb zelf ooit een boekje uit de bieb gehaald, dat boekje overgetypt, en sindsdien kan ik het. Alleen m'n linkerduim gebruiken heb ik nooit aangeleerd, en dat lukt ook niet meer om er op correcte wijze in te krijgen.
Samenvatting van het boekje p. 1:
Type over: a aaa a aa aa a a a a a a aa aa aa aaa a a a a a (pagina vol).

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

quote:
Iznogoud schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:43:
[...]

Waarschijnelijk heb jij geen secretaresse dan of wel?
600 aanslagen is onmogelijk. 600 aanslagen per 60 sec is 10 aanslagen per seconde. Afgezien van de mongolen die rammen op het toetsenbord om zoveel mogelijk letters in beeld te krijgen is het onmogelijk om die 600 te halen.
600 aanslagen per minuut is prima haalbaar! De laatste jaren type ik minder, dus m'n snelheid is ongetwijfeld wat afgenomen, maar op m'n "top" haalde ik er als ik heel rustig typte ruim 8 per seconde. Als ik m'n best doe lukt iets meer ook wel, afhankelijk van de taal (Nederlands gaat sneller dan Engels, omdat ik dan meer moet nadenken over de schrijfwijze van woorden).
Moet je voor de gein eens proberen 120 aanslagen per minuut te halen, dan is het echt *tik*, wacht, *tik*, wacht, *tik*, wacht... Wat een niveau heeft zo'n typecursus....

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: