Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04 14:27
Als ik zo eens rondkijk in de kantoren van bedrijven waar ik ben geweest, vraag ik me soms af waarom bedrijven niet investeren om hun medewerkers sneller laten typen.

Dan zie ik ze vingertje voor vingertje, naar het toetsenbord kijkend e-mails of documenten intypen. Dan naar het scherm kijken wat ze ingetypt hebben, en vervolgens de fouten eruithalen, en weer naar het toetsenbord kijken om te zien welke toetsen ze aanslaan.

Terwijl als je blind met tien vingers typt:
  • niet eens naar het toetsenbord hoeft te kijken
  • meteen de fouten op het beeldscherm ziet gezien je direct leest wat je typt
  • veel meer toetsaanslagen per minuut haalt
  • minder fouten in de tekst
  • de tekst is duidelijker geschreven omdat men sneller typt
Ik denk, dat als mensen een verplichte typecursus kregen, de productiviteit enorm verhoogd wordt. E-mails worden veel sneller getypt. Duidelijkere e-mails. Notities zijn uitgebreider. Documentatie wordt sneller geschreven. Dat allemaal door een simpele weinig kostende typecursus.

Niet meer langzaam en sloom met twee vingers typen met je oog op het toetsenbord, en daarna pas kijken wat je getypt hebt, maar efficient met tien vingers snel typen en direct zien wat je typt. Veel sneller, en is zowel voor de werknemer als werkgever voordelig.

Hebben werkgevers hier niet aan gedacht? Of zijn er andere redenen dat mensen niet efficient hoeven te typen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Eensch. En laat ze dan alsjeblieft meteen een basis-cursus volgen hoe 'n computer werkt...

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb ooit ook een typcursus gehad en gehaald, maar ben daarna eigenlijk weer tweevingerig halfblind gaan typen. Ben nu afgestudeerd Informaticus en typ tweevingerig halfblind 240+ aanslagen per minuut. Dit vormt geen probleem, want het grootste deel van de tijd ben ik toch aan het bedenken wát ik moet gaan typen.

Mijn punt is dat het van je functie afhangt of een typecursus van belang is. Alleen administratief personeel en dergelijke dient echt lappen tekst over te typen, maar hier selecteer je ze sowieso al op tijdens de sollicitatieprocedure.

(overigens mag je dan ook wel een cursus Nederlands en Engels voor gevorderden verplicht stellen, want ik kom vaker taalfouten dan typefouten tegen in teksten)

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 07-05-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Mastermind schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:31:
Als ik zo eens rondkijk in de kantoren van bedrijven waar ik ben geweest, vraag ik me soms af waarom bedrijven niet investeren om hun medewerkers sneller laten typen.
Goede vraag
Dan zie ik ze vingertje voor vingertje, naar het toetsenbord kijkend e-mails of documenten intypen. Dan naar het scherm kijken wat ze ingetypt hebben, en vervolgens de fouten eruithalen, en weer naar het toetsenbord kijken om te zien welke toetsen ze aanslaan.
Laten we nu niet iedereen over een kam scheren :)
[list]
Eensch
[/list]
Niet eensch :). Sneller iets kunnen typen heeft niks met woordkeuze of compact en duidelijk schrijven te maken.
Ik denk, dat als mensen een verplichte typecursus kregen, de productiviteit enorm verhoogd wordt. E-mails worden veel sneller getypt. Duidelijkere e-mails. Notities zijn uitgebreider. Documentatie wordt sneller geschreven. Dat allemaal door een simpele weinig kostende typecursus.
Weer niet mee eens omdat je beter kort en bondig iets kan schrijven dan uitgebreide woordelijke notities en verslagen. Je moet het dan ook allemaal lezen hè? :)
Hebben werkgevers hier niet aan gedacht? Of zijn er andere redenen dat mensen niet efficient hoeven te typen?
De mensen die veel typen zullen waarschijnlijk dusdanige routine krijgen dat men met een verkapte blindtype achtige manier evengoed de aanslagen wel kan halen. (spreekt littlejoannes uit eigen ervaring :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik zou zeggen, leer iedereen op de basisschool gewoon blind met 10 vingers typen (en stap wellicht meteen over op een beter ingedeeld toetsenbord). Je leert wel schrijven op de basisschool, maar iets als typen (wat de meeste mensen inmiddels meer gebruiken dan schrijven) wordt niet aangeleerd. Ik denk dat de BV Nederland er een stuk productiever van zou worden, want ook ik kijk met verbazing hoe langzaam sommige mensen typen.

offtopic:
Moet trouwens eerlijk bekennen dat ik zelf ook niet met 10 vingers type, maar wel blind. Heb laatst zo`n cursus geprobeerd op de computer, maar ik kreeg onwijze kramp in mijn vingers bij het doen van die oefeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Ik ken hier anders een aantal kids die gewoon vanuit school huiswerk krijgen om te leren typen en die het al best goed kunnen, vaak zelfs beter als papa en mama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:48:
Ik zou zeggen, leer iedereen op de basisschool gewoon blind met 10 vingers typen (en stap wellicht meteen over op een beter ingedeeld toetsenbord). Je leert wel schrijven op de basisschool, maar iets als typen (wat de meeste mensen inmiddels meer gebruiken dan schrijven) wordt niet aangeleerd. Ik denk dat de BV Nederland er een stuk productiever van zou worden, want ook ik kijk met verbazing hoe langzaam sommige mensen typen.

offtopic:
Moet trouwens eerlijk bekennen dat ik zelf ook niet met 10 vingers type, maar wel blind. Heb laatst zo`n cursus geprobeerd op de computer, maar ik kreeg onwijze kramp in mijn vingers bij het doen van die oefeningen.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 09-04 19:54
Beetje afhankelijk van het werk lijkt me. Mn secretaresse verwacht ik van dat ze kan omgaan met Office en dat ze 600+ aanslagen per minuut haalt. Ze dient me bij te houden wanneer ik praat, echter hier selecteerd men op.
Diegene die dus niet blind kunnen typen dienen dit ook niet te kunnen die zijn namelijk in andere richtingen veel sterker. Met name toch wel de oudere garde is hun kennis meer van belang dan hun typvaardigheid, sterker nog ik vind het al heel wat dat ze met een digitale agenda kunnen omgaan en uberhaubt een computer gebruiken. Hier zijn een tal van ingenieurs die uberhaubt niet een computer gebruiken namelijk.
Moraal van het verhaal, blind typen is handig, maar niet noodzakelijk in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Aanvullend op een typecursus zou een cursus sneltoetsen ook wel handig zijn. Hoe vaak je wel niet ziet dat mensen de muis + context menu's gebruiken voor kopieëren, knippen en plakken...

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

n4m3l355 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:01:
Ze dient me bij te houden wanneer ik praat, echter hier selecteerd men op.
Zelf typen is inderdaad niet zo'n goed idee. ;) (+1 flauw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 17:19
Een goed punt denk ik. Nou type ik 10 vingers blind en dat heeft behalve de snelheid ook als voordeel dat ik gefocussed kan blijven op het scherm.

Moet ik echter een ingewikkelde tekst typen dan is toch echt de snelheid van denken en formuleren de beperkende factor.

Overigens beveelt David Allen in zijn Getting Things Done het sneller omgaan met de PC (typen + shortcuts) aan om effectiever te zijn. Immers volgens zijn methode moet je zaken die je binnen 2 minuten uit kunt voeren direct uitvoeren en als je sneller typet dan is er meer direct afgehandeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 20:10

DinX

Motormuis

johnnyv.nl schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:37:
Ik heb ooit ook een typcursus gehad en gehaald, maar ben daarna eigenlijk weer tweevingerig halfblind gaan typen. Ben nu afgestudeerd Informaticus en typ tweevingerig halfblind 240+ aanslagen per minuut. Dit vormt geen probleem, want het grootste deel van de tijd ben ik toch aan het bedenken wát ik moet gaan typen.

Mijn punt is dat het van je functie afhangt of een typecursus van belang is. Alleen administratief personeel en dergelijke dient echt lappen tekst over te typen, maar hier selecteer je ze sowieso al op tijdens de sollicitatieprocedure.

(overigens mag je dan ook wel een cursus Nederlands en Engels voor gevorderden verplicht stellen, want ik kom vaker taalfouten dan typefouten tegen in teksten)
Eensch. Vroeger ook dactylo gehad en blind leren typen. Maar nu typ ik gewoon halfblind met 3 à 4 vingers. Ik typ op die manier nog sneller dan de meeste mensen rondom mij. Ik zie niet echt het probleem. Ik kan trouwens wel blind typen als ik wil, zelfs met 3-4-10 vingers, maar kijk soms toch nog liever naar m'n toetsenbord.

Boeie als het met 4 of met 10 vingers is, als het maar vooruit gaat. Ik ben geen secretaresse :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Ik vraag me af of het echt uitmaakt, aangezien je al vrij snel toch sneller kunt typen dan je kunt bedenken wat je wilt opschrijven.

Als je traag typt maar het dan wel in 1x goed doet valt het waarschijnlijk netto nog wel mee.

(met "goed" bedoel ik dan niet per se zonder typo's, maar op een goede manier geformuleerd, etc.)

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 07-05-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Ik denk dat het wel uitmaakt. Of het verplicht moet zijn... geen idee, misschien bij sommige functies wel.

Wat ik wel krom vind: stel je doet een baan met relatief veel PC werk / typewerk. Als jij dan snel kan typen kan jouw werktempo soms een stuk hoger zijn dan je collega. Dus je presteert meer in dezelfde tijd, maar je maakt wel dezelfde uren en krijgt evenveel loon. Dat is een beetje krom of niet? Het is eigelijk wel harstikke normaal en naast verschil in typetempo is er ook verschil in werktempo qua ander werk... Maar blijf het eigelijk krom vinden, men kan beter een werkweek indelen op dingen die afmoeten zijn dan statisch 40 uur werken als het aan mij lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Anoniem: 84021 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:46:
Maar blijf het eigelijk krom vinden, men kan beter een werkweek indelen op dingen die afmoeten zijn dan statisch 40 uur werken als het aan mij lag.
Zou een lekker zooitje worden dan op kantoor: Nee de heer Kev0 is er niet meer deze week: hij had zijn opdrachten van deze week al af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:58

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Rukapul schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:54:
Een goed punt denk ik. Nou type ik 10 vingers blind en dat heeft behalve de snelheid ook als voordeel dat ik gefocussed kan blijven op het scherm.

Moet ik echter een ingewikkelde tekst typen dan is toch echt de snelheid van denken en formuleren de beperkende factor.

Overigens beveelt David Allen in zijn Getting Things Done het sneller omgaan met de PC (typen + shortcuts) aan om effectiever te zijn. Immers volgens zijn methode moet je zaken die je binnen 2 minuten uit kunt voeren direct uitvoeren en als je sneller typet dan is er meer direct afgehandeld...
Volgens een interne cursus timemanagement moet je dat juist niet doen. Gewoon stick to the plan voor de hele dag. In je schema maak je dan 2 keer per dag ruimte voor dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ach ja... We hebben tegenwoordig zulke hippe toetsenborden...

Op stage kreeg ik er ook een. Er zaten ook nog van die geweldige multimedia touch-knoppen op. Daar hoefde je je vinger maar boven te houden en je "drukte" ze al in. Om het nog maar niet te hebben over de niet-alphanumerieke knoppen (delete, insert, etc.) die over het hele plankje verstrooid zitten. Ze keken me raar aan toen ik zei dat ik liever het toetsenbord van 10 euro wou, dan die van 100+ euro. :+ Tja, wat wil je als programmeur...

Leer de mensheid dus eerst te beseffen dat een normale ramplank véél fijner typt dan al die wazige layouts die ze verzinnen. Toetsenborden zijn gewoon al goed, het enige dat ze nog moeten verbeteren is het ondersteunende vlak waar je je polsen op legt en eventueel de kwaliteit van de toetsen, want ik merk bij dit toetsenbord bijvoorbeeld dat ze wat stroever gaan dan voorheen...

Als dat er eindelijk door is kunnen ze ook beginnen met die typcursussen, iedereen gaat dan op hetzelfde toetsenbord typen en dan komt het blind typen er vanzelf in. Laat de basisscholen dat een beetje aanmoedigen en zo zien ook de ouders het nut er van in. Een typ-diploma (net als het strik-diploma) zou ook heel leuk zijn en zou de kindertjes ook wel aanmoedigen.

Daarnaast moeten de typ-cursussen ook véél goedkoper worden. Je telt nu al rustig 500 euro neer voor een complete cursus. Ik heb het overigens zelf geleerd, door gewoon heel veel te typen. Ik ging soms als ik me verveelde gewoon een stuk tekst uit de krant overtypen, om zo sneller te kunnen typen. :P

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Rukapul schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:54:
[...]
Zeg dat tegen onze leerkrachten C# & Java die nog steeds kopieren met rechtermuisknop kopieren doen, en hetzelfde met plakken...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 09:55
@littlejoannes: Dan krijg je zo'n Montessori-idee! :9 "Hier is je werk voor deze week, zie maar wanneer je het af hebt!"

Nee even serieus, als je blind kan typen, kan je je meer gefocust houden op wát je tikt. Zelfde geldt voor goed om kunnen gaan met je programma (automatisme met ctrl+c / ctrl+v, symbolen etc, in plaats van daar echt naar moeten zoeken -> afleiding).

Maar een verplichte typecursus, ja ik weet het niet hoor.. Kijk als tomatenplukker leer je ook wel te techniek (hoe werkt een toetsenbord), maar toch ook geen snelheidscursus? :7 Die ervaring krijg je door het vaak te doen, krijg je vanzelf handigheid in I say :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

l0c4lh0st schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:09:
Ach ja... We hebben tegenwoordig zulke hippe toetsenborden...

Op stage kreeg ik er ook een. Er zaten ook nog van die geweldige multimedia touch-knoppen op. Daar hoefde je je vinger maar boven te houden en je "drukte" ze al in. Om het nog maar niet te hebben over de niet-alphanumerieke knoppen (delete, insert, etc.) die over het hele plankje verstrooid zitten. Ze keken me raar aan toen ik zei dat ik liever het toetsenbord van 10 euro wou, dan die van 100+ euro. :+
Welke 100 euro toetsenborden zijn er dan waarvan de toetsen helemaal verstrooid zijn? Alle qwerty-borden hebben een querty-layout.
Tja, wat wil je als programmeur...
Een natural keyboard.
Als dat er eindelijk door is kunnen ze ook beginnen met die typcursussen, iedereen gaat dan op hetzelfde toetsenbord typen en dan komt het blind typen er vanzelf in. Laat de basisscholen dat een beetje aanmoedigen en zo zien ook de ouders het nut er van in. Een typ-diploma (net als het strik-diploma) zou ook heel leuk zijn en zou de kindertjes ook wel aanmoedigen.

Daarnaast moeten de typ-cursussen ook véél goedkoper worden. Je telt nu al rustig 500 euro neer voor een complete cursus. Ik heb het overigens zelf geleerd, door gewoon heel veel te typen. Ik ging soms als ik me verveelde gewoon een stuk tekst uit de krant overtypen, om zo sneller te kunnen typen. :P
Er zijn veel mensen die programmeren, koken, klussen, opereren hebben geleerd door simpelweg te
proberen, maar dat neemt niet weg dat een cursus soms niet doelgerichter is. Zeker voor mensen die er het nut niet van in zien om iets "op de juiste manier" te doen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70378

johnnyv.nl schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:37:

Het is fysiek onmogelijk om tweevingerig halfblind 240+ aanslagen per minuut te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:58

TrailBlazer

Karnemelk FTW

kmf schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:24:
[...]

Welke 100 euro toetsenborden zijn er dan waarvan de toetsen helemaal verstrooid zijn? Alle qwerty-borden hebben een querty-layout.
Ik hoop dat mijn qwert toetsenbord ook echt een qwerty layout heeft. Het zou tamelijk beroerd zijn als de u opeens naast de q zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25735

n4m3l355 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:01:
Beetje afhankelijk van het werk lijkt me. Mn secretaresse verwacht ik van dat ze kan omgaan met Office en dat ze 600+ aanslagen per minuut haalt. Ze dient me bij te houden wanneer ik praat, echter hier selecteerd men op.
Diegene die dus niet blind kunnen typen dienen dit ook niet te kunnen die zijn namelijk in andere richtingen veel sterker. Met name toch wel de oudere garde is hun kennis meer van belang dan hun typvaardigheid, sterker nog ik vind het al heel wat dat ze met een digitale agenda kunnen omgaan en uberhaubt een computer gebruiken. Hier zijn een tal van ingenieurs die uberhaubt niet een computer gebruiken namelijk.
Moraal van het verhaal, blind typen is handig, maar niet noodzakelijk in veel gevallen.
Waarschijnelijk heb jij geen secretaresse dan of wel?
600 aanslagen is onmogelijk. 600 aanslagen per 60 sec is 10 aanslagen per seconde. Afgezien van de mongolen die rammen op het toetsenbord om zoveel mogelijk letters in beeld te krijgen is het onmogelijk om die 600 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:48:
Dit roep ik ook al jaren! Ronduit belachelijk dat ze hier niet gewoon een paar uurtjes aan besteden!
Ik heb zelf ooit een boekje uit de bieb gehaald, dat boekje overgetypt, en sindsdien kan ik het. Alleen m'n linkerduim gebruiken heb ik nooit aangeleerd, en dat lukt ook niet meer om er op correcte wijze in te krijgen.
Samenvatting van het boekje p. 1:
Type over: a aaa a aa aa a a a a a a aa aa aa aaa a a a a a (pagina vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 25735 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:43:
[...]

Waarschijnelijk heb jij geen secretaresse dan of wel?
600 aanslagen is onmogelijk. 600 aanslagen per 60 sec is 10 aanslagen per seconde. Afgezien van de mongolen die rammen op het toetsenbord om zoveel mogelijk letters in beeld te krijgen is het onmogelijk om die 600 te halen.
600 aanslagen per minuut is prima haalbaar! De laatste jaren type ik minder, dus m'n snelheid is ongetwijfeld wat afgenomen, maar op m'n "top" haalde ik er als ik heel rustig typte ruim 8 per seconde. Als ik m'n best doe lukt iets meer ook wel, afhankelijk van de taal (Nederlands gaat sneller dan Engels, omdat ik dan meer moet nadenken over de schrijfwijze van woorden).
Moet je voor de gein eens proberen 120 aanslagen per minuut te halen, dan is het echt *tik*, wacht, *tik*, wacht, *tik*, wacht... Wat een niveau heeft zo'n typecursus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Snake schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:11:
[...]

Zeg dat tegen onze leerkrachten C# & Java die nog steeds kopieren met rechtermuisknop kopieren doen, en hetzelfde met plakken...
Ik baal ook altijd als ik onder Windows moet werken, hoe vaak ik niet vruchteloos "select" ==> "middenmuis" heb gedaan (voor wie het niet weet: de standaard copy/paste methode onder Tux).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 00:40

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Ik zou zeggen, leer iedereen op de basisschool gewoon blind met 10 vingers typen
Eensch, in mijn tijd had men nog de keuze, voor zover ik me kan herinneren.
Omdat ik meer iemand was die met z'n handen werkte, (als in: monteren/demonteren, gereedschap gebruiken), hebben mijn ouders destijds besloten dat een typcursus voor mij onzin zou zijn omdat ik het toch nooit in de praktijk nodig zou hebben (64KB ought to be enough for everyone comes to mind:P)
Ondertussen zit ik als systeembeheerder én hobbymatig meer met m'n vingers op een ramplank dan eigenlijk gezond is. :/
een qwerty bord heeft ook een qwerty layout, maar dat zegt niks over het blokje van 6 toetsen met insert/delete, home/end en page up/down te maken.
Heb ooit eens zo'n bordje gehad met 3rijen hoog ipv breed, maar daar kon ik niet aan wennen, vreselijk gewoon. :(
Net zoals ik een laptop bordje met de fn toets geheel links vreselijk vind, iedere copy/paste actie gaat de mist in omdat ik daar de control toets verwacht. |:(

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
sjunnie schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:58:
[...].
Heb ooit eens zo'n bordje gehad met 3rijen hoog ipv breed, maar daar kon ik niet aan wennen, vreselijk gewoon. :(
Die heb ik nu (duur Logitech-keyboard wat ook nog veel te zwaar typt)... Toen ik hem kocht dacht ik er niet aan de layout goed te bekijken, zoals ook de locatie van | \ ... Wie ooit verzonnen heeft om zoveel verschillende keyboards te maken... ERG onhandig als je regelmatig ergens anders typt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Niet meer langzaam en sloom met twee vingers typen met je oog op het toetsenbord, en daarna pas kijken wat je getypt hebt, maar efficient met tien vingers snel typen en direct zien wat je typt. Veel sneller, en is zowel voor de werknemer als werkgever voordelig.

jah dat is heel leuk , maar wat moet ik dan met een typecursus ?
ik durf te wedden dat ik sneller type dan een gemiddelde opgeleide persoon.
(blind-foutloos-snel-typen door gewenning na decennia achter de pc )

en ik denk niet dat ik sneller kan typen dan ik al doe, dat zou me keyboard niet meer registreren denk ik (grove overdrijving :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 07-05-2008 21:46 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Laat men dan niet met een typcursus beginnen, maar met een cursus Nederlands aangezien wat er wordt getypt met het huidige tempo al niet is te snappen. Oh en voor iedereen die al wel kan typen dan een cursus met pen en papier schrijven :+

Of effectiever: een cursus normaal met elkaar omgaan, een cursus omgaan met klanten, een cursus recht, een cursus ethiek, een cursus rekenen, etc. Langzaam typen lijkt me eerlijk gezegd niet het meest belangrijke probleem op deze aarde :o

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

lol idd, de meest basale eigenschappen die F_J_K hierboven noemt mag een werkgever toch wel verwachten.
Training is wel gewenst uiteraard , voor die fijne kneepjes van het vak !

[ Voor 3% gewijzigd door CrankyGamerOG op 07-05-2008 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:46:
[...]

600 aanslagen per minuut is prima haalbaar! De laatste jaren type ik minder, dus m'n snelheid is ongetwijfeld wat afgenomen, maar op m'n "top" haalde ik er als ik heel rustig typte ruim 8 per seconde. Als ik m'n best doe lukt iets meer ook wel, afhankelijk van de taal (Nederlands gaat sneller dan Engels, omdat ik dan meer moet nadenken over de schrijfwijze van woorden).
Moet je voor de gein eens proberen 120 aanslagen per minuut te halen, dan is het echt *tik*, wacht, *tik*, wacht, *tik*, wacht... Wat een niveau heeft zo'n typecursus....
Uhm... niks persoonlijks maar ik geloof er simpel weg niet in dat jij of wie dan ook 600 aanslagen per minuut kan halen. Met andere woorden ik geef je 2 a4'tjes die mag je over typen met 600 aanslagen per minuut. Één zin is tot daar aan toe en met geluk haal je dat misschien ook nog wel, maar 600 als constant, nope geloof er geen **** van.
F_J_K schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 21:43:
Laat men dan niet met een typcursus beginnen, maar met een cursus Nederlands aangezien wat er wordt getypt met het huidige tempo al niet is te snappen. Oh en voor iedereen die al wel kan typen dan een cursus met pen en papier schrijven :+

Of effectiever: een cursus normaal met elkaar omgaan, een cursus omgaan met klanten, een cursus recht, een cursus ethiek, een cursus rekenen, etc. Langzaam typen lijkt me eerlijk gezegd niet het meest belangrijke probleem op deze aarde :o
Nee, maar met die beredenering kun je alles wel zo van tafel schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
[...]
Niet kunnen spellen, soit, maar hoe spel je in godsnaam qwerty verkeerd? 8)7

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
littlejoannes schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 13:40:
[...]

Goede vraag

[...]

Weer niet mee eens omdat je beter kort en bondig iets kan schrijven dan uitgebreide woordelijke notities en verslagen. Je moet het dan ook allemaal lezen hè? :)
Soms komt een zakelijke e-mail bijzonder bot over, omdat men niet veel tijd heeft om een e-mail te typen, maar dus niet snel kan typen.

Iemand die niet snel typt met weinig tijd:

Geachte,

De geleverde software bevat fouten, en die moeten zo snel mogelijk opgelost worden. Collega's kunnen zo niet verder werken. De lijst met bugs vindt u in de bijlage.

Mvg,
John Woo

---------

Iemand die wel snel typt met weinig tijd:

Geachte,

Naar aanleiding van de door u geleverde software, willen wij melden dat deze toch nog enige bugs bevat. Door deze bugs kunnen collega's niet verder werken.

Wij hebben een lijstje met de gevonden fouten samengesteld, die wij als bijlage toegevoegd hebben. Wij hopen dat u deze fouten zo snel mogelijk opgelost heeft.

Met vriendelijke groet,
John Woo

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Mastermind schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:35:
[...]

Soms komt een zakelijke e-mail bijzonder bot over, omdat men niet veel tijd heeft om een e-mail te typen, maar dus niet snel kan typen.

Iemand die niet snel typt met weinig tijd:

Geachte,

De geleverde software bevat fouten, en die moeten zo snel mogelijk opgelost worden. Collega's kunnen zo niet verder werken. De lijst met bugs vindt u in de bijlage.

Mvg,
John Woo

---------

Iemand die wel snel typt met weinig tijd:

Geachte,

Naar aanleiding van de door u geleverde software, willen wij melden dat deze toch nog enige bugs bevatten. Door deze bugs kunnen collega's niet verder werken.

Wij hebben een lijstje met de gevonden fouten samengesteld, die wij als bijlage gevoegd hebben. Wij hopen dat u deze fouten zo snel mogelijk opgelost heeft.

Met vriendelijke groet,
John Woo

:)
jah dag _O- das wel een hele grove aanname die je daar maakt, onderbouw die eens met een bron/cijfers oid ? }:O

maar stiekem ben ik het toch wel met je eens >:)

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 07-05-2008 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Tenzij de persoon die wel snel typt niet goed is in nette brieven schrijven, zie je dat toch veel gebeuren. Dat weet ik uit ervaring. Als je op fora leest, kun je vaak ook ongeveer nagaan wie traag typen en naar het toetsenbord kijken, en wie snel blind kan typen.

Bijvoorbeeld op het tros-radar forum zie je dat bij oudere mensen. Of tijdens chatten op MSN wacht je bij sommige mensen heel lang tot "Yvette is aan het typen" verdwijnt, en dan staat er maar een kort zinnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mastermind schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:48:
Tenzij de persoon die wel snel typt niet goed is in nette brieven schrijven, zie je dat toch veel gebeuren. Dat weet ik uit ervaring. Als je op fora leest, kun je vaak ook ongeveer nagaan wie traag typen en naar het toetsenbord kijken, en wie snel blind kan typen.

Bijvoorbeeld op het tros-radar forum zie je dat bij oudere mensen. Of tijdens chatten op MSN wacht je bij sommige mensen heel lang tot "Yvette is aan het typen" verdwijnt, en dan staat er maar een kort zinnetje :)
Daar storen meer mensen zich vast aan.
Stel je een vraag ala één hele zin en die typ je zelf in 2 a 3 seconden.
Zie je ....... typt een tijdje in je venster staan en jij maar wachten, wachten en nog eens wachten, staat er vervolgens iets van "nee kan niet".

Uhm........ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 21:48
Ach als je zo over efficientie wilt praten, moet je dan ook niet verder gaan en stellen:

Iedereen met de linkerhand muis bedienen, zodat met de rechterhand makkelijker het numpad gebruikt kan worden?
Dat werkt namelijk ook voor veel functies/programma's een stuk sneller, maar ik begin er zelf niet aan :D

Trouwens, mag je niet verwachten, dat type cursus eigenlijk gewoon keihard bij een standaard school opleiding al hoort?

[ Voor 16% gewijzigd door bangkirai op 07-05-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Wat F_J_K zegt ben ik het dus helemaal mee eens.

Als je, in plaats van snel te typen, eerst 1 minuut nadenkt hoe je iets zo kort en bondig mogelijk kunt opschrijven (en in redelijk beschaafd Nederlands), ben je waarschijnlijk net zo snel klaar als degene die snel typt maar er minder over nadenkt.

En dan hoeft de ontvanger ook nog minder tekst te lezen. Win-win ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ja: ze formuleren minder snel dan ze kunnen tikken. De vertraging komt door het denken over wat ze gaan schrijven/coden, niet door het tikken van het resultaat zelf. Het editten van een al geschreven tekst kost veel meer tijd dan het tikken ervan, tenzij je echt de grootste slowpoke tikker allertijden bent of je echt geen moeite steekt in het formuleren/editten.

[ Voor 5% gewijzigd door Confusion op 08-05-2008 08:27 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
RemcoDelft schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:46:
[...]

Prima haalbaar lijkt mij het niet 600 per minuut, misschien voor kort stukje tekst, maar om met iemand mee te typen die aan het praten is met 600 per minuut? Ik vraag me het af, er zullen vast wel een paar aziaten zijn die dat kunnen, maar ik denk dat je dan lang kan zoeken naar een secretaresse. Mijn eigen top is overigens 485 per minuut ofzo toen wij op school typecursus kregen (ik had daarvoor al eens een typcursus gevolgd), maar over het algemeen zat ik tussen de 350-400.

Verplichte typcursus lijkt mij niks, misschien alleen voor sommige beroepen waarbij veel ingevoerd / brieven of verslagen etc moeten worden getypt of wat dan ook, maar de gemiddelde gebruiker hier bij ons op kantoor die typt korte mailtjes en loopt wat in excel sheets te kijken en te kloten de hele dag. (soms vraag ik me eigenlijk wel eens af wat al die mensen toch doen hier, 800 man die de hele dag achter hun schermpje zitten te mailen, excel sheetjes zitten te bewerken en bekijken etc, maargoed dat hun vak :9~ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Confusion schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 08:25:
[...]

Ja: ze formuleren minder snel dan ze kunnen tikken. De vertraging komt door het denken over wat ze gaan schrijven/coden, niet door het tikken van het resultaat zelf. Het editten van een al geschreven tekst kost veel meer tijd dan het tikken ervan, tenzij je echt de grootste slowpoke tikker allertijden bent of je echt geen moeite steekt in het formuleren/editten.
Wat dan weer terug komt dat een typcursus noodzakelijk is per functie. En het kan bijdragen in hoe snel je werkt bij bv coden maar dat zal veel betrekkelijker zijn tov een datatypist. En de meerwaarde is enkel dan ook voor jezelf ipv je baas.
Anoniem: 25735 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:43:
Een Scheidegger typcursus kun je enkel afsluiten met 240+ aanslagen per minuut. Uitgangspunt is dat een A4´tje 1000 aanslagen bevat dus een fatsoenlijke secretaresse zit boven de 600 aanslagen per minuut. Dit is absoluut niets absurds en dit is ook niet als een idioot rammen maar iets waar men voor betaald. Wederom weer het geval.. een typcursus is noodzakelijk indien het voor een functie is.

Omgekeerd selecteerd een werkgever lijkt mij toch ook hierop indien dit wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-05 22:59

Beugelfles

I love rusty spoons

bangkirai schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 23:13:
Ach als je zo over efficientie wilt praten, moet je dan ook niet verder gaan en stellen:
offtopic:
tja, efficiëntie ... Wij hebben hier op de afdeling slechts één koffieautomaat. Het zou enorm schelen als ze er gewoon twee neerzetten. Dan hoef je niet meer op elkaar te wachten als iemand zes bekertjes koffie komt halen
Het is van je functie afhankelijk of je wel of niet snel hoeft te typen. Maar ik moet de TS wel gelijk geven. Ik ken mensen die de hele dag achter de computer zitten, maar niet kunnen typen of sneltoetsen gebruiken. Het zou voor die mensen zelf ook al enorm fijn zijn als ze goed kunnen typen. Op die manier kan je gewoon je werk beter en rustiger doen. Het is dan mogelijk om je beter op de inhoud te richten i.p.v. dat je elke keer met je neus op het toetsenbord ligt om een letter te vinden.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
Ik vond het idee om het alle kids op de basisschool aan te leren een goed idee. Ik denk dat je te laat bent wanneer je rond je 30e zo'n cursus volgt, ik denk dat je snel terug valt op je oude manier van type.

Ik type zelf ook met 10 vingers en blind. Maar ik geloof niet dat het echt je efficiency zo heel veel bevorderd, er gaat veel meer tijd verloren aan heel andere zaken.

Wat ik persoonlijk wel vervelend vind, is mee kijken bij mensen die niet snel kunnen type, ik moet me echt soms inhouden om het keyboard niet uit zijn/haar handen te rukken en even te helpen :D
Sommige mensen komen echt niet boven de 30 aanslagen per minuut...

[ Voor 11% gewijzigd door Abom op 08-05-2008 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Abom schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:56:
Wat ik persoonlijk wel vervelend vind, is mee kijken bij mensen die niet snel kunnen type, ik moet me echt soms inhouden om het keyboard niet uit zijn/haar handen te rukken en even te helpen :D
Sommige mensen komen echt niet boven de 30 aanslagen per minuut...
Misschien dat het sommige mensen gewoon niet interesseerd? Ik bedoel hiermee te zeggen er zijn zat functies zowel hoog als laag waar typen niet noodzakelijk is en dat men hooguit een mailtje of verslagje verwerkt met de computer. Tevens zijn dit ook de types die je echt niet wilt forceren om te leren typen overigens ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 21:14
Snake schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 20:11:
[...]

Ho ho!! Daar kan een bewuste didactische gedachte achter zitten!

De docenten op ons kennis centrum (werkgever doet ook technische cursussen met een redelijk aantal vaste docenten) maken bewust geen gebruik van sneltoetsen. Door te klikken via menu's en context menu's zien de cursisten beter wat de docent doet op de beamer en past zijn tempo op het scherm beter bij zijn spreek tempo.

Generaliseren is erg makkelijk in deze situatie, maar soms zijn er best redenen om geen snelkoppelingen te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 17:15

PromWarMachine

Forsaken Archer

Bij ons op de basisschool kon je in groep 7 of 8 een typecursus doen. Dat was dan wel werk voor thuis. Je kreeg dan ook plakkertjes voor op de toetsen, zodat je niet meer op het toetsenbord keek. De typecursus was optioneel en moest ook apart betaald worden door de ouders. Ik ben blij dat mijn ouders dat gedaan hebben, want die 600 gulden was absoluut geen weggegooid geld.

Kan nu nog steeds met ongeveer 400 aanslagen per minuut werken. 600 lijkt me inderdaad wel vrij veel, maar het kan wel. In de HK staan wel typetesten waar dergelijke aantallen ook gehaald werden.

Tegenwoordig vind ik ook dat ze zo'n cursus in het basisschoolprogramma moeten verwerken, zonder extra kosten voor de ouders, omdat er geen kantoorbaan meer bestaat zonder PC.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
PromWarMachine schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:33:
Bij ons op de basisschool kon je in groep 7 of 8 een typecursus doen. Dat was dan wel werk voor thuis. Je kreeg dan ook plakkertjes voor op de toetsen, zodat je niet meer op het toetsenbord keek. De typecursus was optioneel en moest ook apart betaald worden door de ouders. Ik ben blij dat mijn ouders dat gedaan hebben, want die 600 gulden was absoluut geen weggegooid geld.

Kan nu nog steeds met ongeveer 400 aanslagen per minuut werken. 600 lijkt me inderdaad wel vrij veel, maar het kan wel. In de HK staan wel typetesten waar dergelijke aantallen ook gehaald werden.
Idem hier, Scheidegger regelde dat bij mij vroeger.
Tegenwoordig vind ik ook dat ze zo'n cursus in het basisschoolprogramma moeten verwerken, zonder extra kosten voor de ouders, omdat er geen kantoorbaan meer bestaat zonder PC.
Enerzijds dient het geld toch ergens weer vandaan te komen, of de student het betaald, of de ouders.. of de overheid, uiteindelijk komt het toch bij 1 plaats weer uit.
En er zijn zat banen waar geen toetsenbord aan te pas komt, en van de kantoorbanen is het nog steeds niet noodzakelijk om een typcursus te volgen. En bij mijn weten bij werk waar het bij verplicht is, zal de student het ook wel in zijn/haar traject krijgen. Ik kan me geen secretaresse opleiding voorstellen zonder een bijbehorende typcursus.

[ Voor 7% gewijzigd door n4m3l355 op 08-05-2008 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 25735 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 22:24:
[...]

Uhm... niks persoonlijks maar ik geloof er simpel weg niet in dat jij of wie dan ook 600 aanslagen per minuut kan halen. Met andere woorden ik geef je 2 a4'tjes die mag je over typen met 600 aanslagen per minuut. Één zin is tot daar aan toe en met geluk haal je dat misschien ook nog wel, maar 600 als constant, nope geloof er geen **** van.
Ik wil best 2 A4tjes voor je overtypen, maar daar moet dan wel een betaling tegenover staan >:)
Verder heeft het niets met "geloof" te maken hoor, 't is gewoon meetbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb het hier ooit eens voorgesteld, maar het tegenantwoord was ook redelijk beargumenteerd. Niet iedereen zit bergen A4tjes per dag te typen, emails of brieven. Daarbij zijn er diverse die kijkend naar hun toetsenbord (danwel 2 of 4 of XX aantal vingers) toch redelijk rap zonder fouten dingen kunnen typen.

Ga je echter kijken waar de meeste mensen de meeste tijd aan besteden... Rechtermuis->kopieren, rechtermuis->plakken. Menu->bestand opslaan, bewerken->zoeken... Onnodige handelingen die met simpele ctrl-XX vele malen sneller gaan. Of het openen van een excel bestand, deze computer->lokatie gaan->rechtermuis->openen met: Excel. Of je start excel en je kijkt even in je recent geopende bestanden :/ En daar waren de mensen van mening dat je dat beter kan aanpakken dan iemand die 2 regels mischien 1 minuut langzamer typt dan zijn/haar collega.

Gelukkig was het in mijn opleiding tweemaal verplicht, inclusief snelrekenen op die telrol rekenmachines (nee, dat werkt dus anders dan je zakjapanner), uiteindelijk zelfs examen in moet doen. Zo kan ik nu blind en enorm rap met het numeriek gedeelte werken in bv excel, waar een ander (zelfs 10 vinger) naar zijn 1t/m0 boven de qwerty zit te gapen.

Maargoed, zover ik weet zit het nu in beetje elke office-job gerelateerde opleiding standaard in het pakket. Ik denk ook niet dat het 'bij de oudjes' meer mogelijk is, de moteriek wil niet zo snel meer of het wil gewoon niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 08-05-2008 16:59 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
hypz schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 08:45:
[...]
Prima haalbaar lijkt mij het niet 600 per minuut, misschien voor kort stukje tekst, maar om met iemand mee te typen die aan het praten is met 600 per minuut?
600 aanslagen per minuut is juist veel te weinig om te dicteren... Daar hebben ze steno voor geloof ik, maar dat ken ik dan weer niet.

En voor de mensen die nog steeds denken dat 600 aanslagen per minuut niet kan, zie hier: http://typera.tk/hiscore.cws?list=11&time=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
SinergyX schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 16:57:
Zo kan ik nu blind en enorm rap met het numeriek gedeelte werken in bv excel, waar een ander (zelfs 10 vinger) naar zijn 1t/m0 boven de qwerty zit te gapen.
Tot je op een laptop zit, dan houdt het numeriek keyboard ook op...
Ikzelf type 1234567890 gewoon blind, gaat niet veel langzamer dan gewoon tekst. Is ook veel handiger, want voor dat numerieke keyboard moet je je hand bewegen, net als voor je muis.

Daarentegen zijn er ook genoeg ICT-ers die niet fatsoenlijk blind kunnen typen, en dat is toch wel wat ernstiger dan een kantoorpersoon! Jammer ook dat werkgevers hier vrijwel niet naar kijken, terwijl het toch wel degelijk veel verschil kan maken in de productie van zo iemand.
Hoeveel mensen zijn er nu nog die vi kennen? Ikzelf gebruik het, en dat bevalt prima, nooit zoeken naar pijltjestoetsen, maar gewoon met hjkl wb G en nog veel meer snelcodes editen. En ooit ga ik het grote vi-boek wat ik al jaren in de kast heb staan doorlezen voor nog meer leuke dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

RemcoDelft schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:02:
[...]

Tot je op een laptop zit, dan houdt het numeriek keyboard ook op...
Ikzelf type 1234567890 gewoon blind, gaat niet veel langzamer dan gewoon tekst. Is ook veel handiger, want voor dat numerieke keyboard moet je je hand bewegen, net als voor je muis.
Daar heb je inderdaad gelijk in :) Ik werk zelf nooit met een laptop vandaar ;)

Het gaat dan meer om puur numbercrunching, lijst invoeren van bedragen of data, of bijvoorbeeld inboeken van stukken in een financieel pakket (Exact etc).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

RemcoDelft schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:02:
Daarentegen zijn er ook genoeg ICT-ers die niet fatsoenlijk blind kunnen typen, en dat is toch wel wat ernstiger dan een kantoorpersoon! Jammer ook dat werkgevers hier vrijwel niet naar kijken, terwijl het toch wel degelijk veel verschil kan maken in de productie van zo iemand.
I refer to my previous statement. Code schrijven is niet hetgeen wat tijd kost; code bedenken kost tijd.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Confusion schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:24:
[...]

I refer to my previous statement. Code schrijven is niet hetgeen wat tijd kost; code bedenken kost tijd.
Daarintegen als je minder hoeft te denken ten tijde van het schrijven betekent het wel dat je meer tijd over houdt qua denkproces voor je code. Iets wat zowel de effecientie maar ook het gemak ten goede komt. Ik (als niet coder) zie dan ook niet in waarom mensen die wel zoveel achter een klavier zitten van zichzelf uit al geen typcursus doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
Confusion schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:24:
[...]

Ik ben zelf .NET programmeur en werk in Visual Studio met de CodeRush plugin, en daar lijkt het me haast niet te doen als je niet naar het scherm blijft kijken, omdat hij op basis van de eerste letter en CTRL-spatie voorspelt wat je nodig hebt, of zelfs de complete syntax afmaakt bij een EventHandler. Je kunt op die manier direct een fout zien en op backspace drukken en de juiste method/class pakken.

Als je dus typt als je naar het toetsenbord kijkt, en steeds bij elke voorspelling naar het scherm zou moeten kijken werkt veel trager.

Er komt inderdaad nadenken bij kijken, maar ook veel code is routinewerk.

Net als het schrijven van SQL queries, dat is ook routinewerk vooral als je de databasetabellen uit je hoofd kent. Inner join dit inner join dat.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
n4m3l355 schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:58:
[...]

Misschien dat het sommige mensen gewoon niet interesseerd? Ik bedoel hiermee te zeggen er zijn zat functies zowel hoog als laag waar typen niet noodzakelijk is en dat men hooguit een mailtje of verslagje verwerkt met de computer. Tevens zijn dit ook de types die je echt niet wilt forceren om te leren typen overigens ...
Toch vind ik het in de IT redelijk essentieel. Overal in de IT moet gecommuniceerd/gedocumenteerd worden.

Als HR medewerker kun je toch ook niet mensenschuw zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30762

De ergenis is zo af en toe groot als ik chat met een tante of meekijk met een collega, ik typ blind met slechts 2 vingers maar haal op http://www.typingtest.com tussen de 350 en 400 aanslagen per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
Ik ben ook informaticus, en heb na toch wel 16 jaar ervaring op een ramplank in de loop van de jaren een eigen stijl van tikken ontwikkeld.

Allereerst typ ik met 6 vingers. de ring middel wijs en duim op de linkerhand, en de wijs en middelvinger op de rechterhand. Hoewel het helemaal niet logisch klinkt werkt deze methode voor mij perfect. De meest gebruikte letters zitten namelijk toch aan de linkerhand, en de meeste functies aan de rechterkant.

Omdat ik dan toch een automatiseerder ben, is het namelijk ook heel erg handig dat je diverse functie toetsen gebruikt. De Shift, Control, Alt en Super toets bedien ik dan ook met de pink, terwijl ik de Backspace, enter, insert en delete me de rechter pink en ringvinger bedien.

Sterker nog, heel veel van de bediening onder Windows doe ik gewoon met het toetsenbord.
Pagina: 1