Wie dit leest leest mijn sig
Reg. datum: 15 mei 2006
Was al GB fan door hun goede producten en nog betere service.
Ik denk dat het inderdaad zo ook gaat bij andere fabrikanten. Als het efficienter zou kunnen dan zou GBT het ook wel efficienter doen lijkt me.quote:M411007 schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:27:
Leuke reportage. Zal bij andere fabrikanten wel net zo gaan.
Was al GB fan door hun goede producten en nog betere service.
Alleen het testen vraag ik me af of dit hetzelfde gaat, ik kan me voorstellen dat met name de wat goedkopere merken batchtesting doen.
P45 Review deel 1 deel 2 deel 3 deel 4
Lowping CoD4 server @ 213.211.133.147:28960
En het maakt mij een trotse Gigabyte mobo bezitter =D.
Fascinerend trouwens hoe de NB, SB en socket door een machine erop gezet worden, maar alle connectors weer met de hand. Als je een socket met een machine kan plaatsen, waarom dan geen connectors?
Voor zover ik weet is dat omdat de SB, NB en socket erop worden gezet en gesoldeerd worden, terwijl de onderdelen door de lagen heen moet (dus in contact moet staan met 6 lagen PCB). Waarschijnlijk kan een machine niet snel of niet goed genoeg de onderdelen door de PCB heenduwen.quote:aegis3d schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:39:
Fascinerend trouwens hoe de NB, SB en socket door een machine erop gezet worden, maar alle connectors weer met de hand. Als je een socket met een machine kan plaatsen, waarom dan geen connectors?
Het is zover, C2D is running. :-) Ben weer geheel bij.
Maar zo'n 'lopende band' werk moet je wel aankunnen, ik zou niet eens willen om dag in dag uit elke keer maar weer die ene PS/2 poort oid te moeten zien, pakken, prikken
Reg. datum: 05 oktober 2005
(ik heb wel slechte series meegemaakt maar dit had weinig met Gigabyte te maken, zoals de 7VTX series met rotte elco's. Echter door de goede service (nieuwe elco's) ook dit bordje uit 2001 nog perfect draaiend. Vroegere Gigabyte mobo's waren ook niet echte overklokkers, nu zijn ze top of the class)
Die 100% procent controle is toch wel een eye-opener; ik ben benieuwd hoe andere farbikanten dit doen. Het kost natuurlijk een hoop tijd + geld om alles te testen; voor hetzelfde geld kun je meer produceren. Maargoed, de prijzen van Gigabyte zijn erg competetief dus dan zal de concurrentie het ook wel zo doen
InfinityG35 wijzigde dit bericht 05-05-2008 22:28 (12%)
Core 2 Duo E6750 @ 3800Mhz, Thermalright Ultra 120-Ex, Gigabyte P35-DS3R, 2Gb Corsair TwinX PC6400C4 rev2.1 BFGTech 8800GT OC, X-Fi XtremeMusic, WD CaviarSE16 320Gb Raid0, Aerocool ExtremEngine 3T, Zalman ZM600-HP
Ik denk dat het goedkoper is om de onderdelen die met de hand erin gezet kunnen worden handmatig te doen.quote:aegis3d schreef op maandag 05 mei 2008 @ 12:39:
Geweldige repo! Was heel leuk en interesant om te lezen.
En het maakt mij een trotse Gigabyte mobo bezitter =D.
Dit bespaart een hoop machines en de lonen zijn daar lager.
De NB, SB en Socket gaan zoals Terw_Dan al melde over meerdere lagen PCB heen en kunnen dus niet met de hand gedaan worden.
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.
even hier zijn tekst herlezen: de NB, SB en socket gaan er net machinaal op, de rest met de hand.quote:Mentox schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 00:34:
[...]
Ik denk dat het goedkoper is om de onderdelen die met de hand erin gezet kunnen worden handmatig te doen.
Dit bespaart een hoop machines en de lonen zijn daar lager.
De NB, SB en Socket gaan zoals Terw_Dan al melde over meerdere lagen PCB heen en kunnen dus niet met de hand gedaan worden.
NB,SB en socket staan namelijk enkel aan de top-layer vast (surface-mount), de usb, ps2, esata,firewire, pci-e, RAM en andere poorten/ sockets zitten door de layers door met contactpinnen en fysieke beveiliging - daarom gaan die laatste er met de hand erop omdat je als mens het sneller door hebt wanneer 1 pinnetje van de bv 168 niet goed gepositioneerd is en op ipv door de pc zit. een machine pakt gewoon alles vast en plakt het op de voorgeprogrameerde plaats.
ivm het bandwerk: vaak wisselen zulke mensen per dag/week een plekje verder ter voorkoming van monotoon werk waardoor vaker fouten gebeuren. (is ook zo in andere industrie-takken)
en hier meld zich een ook trotse Gigabyte-eigenaar (voor de amd64-pc - de quadcore zit op een asus nu, was voorheen een abit)
soulrider wijzigde dit bericht 06-05-2008 01:45 (5%)
Reg. datum: 14 maart 2002
Hoe was je impressie van de arbeidsomstandigheden daar ? Veiligheid, sociale voorzieningen zoals een personeels restaurant, pauze's. Daar ben ik altijd wel nieuwsgierig naar omdat je weinig tot niets leest hierover op westerse site's. Ik weet dat het tegenwoordig allemaal wel zogenaamd draait om lage loon landen maar zou er niet aan moeten denken dat je meebetaald aan onwesterse praktijken, om maar als voorbeeld kinderarbeid te nemen. Nu zal dat daar niet zo gauw aan de orde zijn maar ik zou niet willen dat ik spullen kocht die bijdragen aan dit soort praktijken
Doet me sterk denken aan de oude tijd dat je hier nog knutselden met electro schakelborden, zo een doos waar je 1000 en 1 technische proefjes kon uitproberen. Good old speelgoed days
Theoretisch uiteraard. Je hebt altijd nog van die RMA gevalletjes lijkt me? Zal wel een zeer laag percentage zijn na al die tests, maar toch is het niet helemaal uit te sluiten.quote:Het uiteindelijke aantal borden dat werkend de fabriek verlaat is 100%.
Erg leuk allemaal, dat hebben niet zo heel veel mensen meegemaakt idd.
Maar wel gemeen dat je deze niet gedeelt hebt met ons
Pick my Icon!
Specs: Game PC
"Everything that can go wrong, will go wrong" -Murphy's Law
Ik neem aan dat je na zo'n vakantie wel uitgerust bent om te werken.
Maar ik zie dat er nog veel handwerk aan tepas komt aan moederborden.
Aan 1 kant wel goed, andere kant wel jammer.
Die dingen gaan juist niet door meerdere lagen PCB heen. Het gaat juist om de andere onderdelen.quote:Mentox schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 00:34:
Het blijft natuurlijk lopende band werk, niet het meest leuke werk om te doen. Maar moet zeggen dat het er mbt de veiligheid prima in orde was (alles wat potentieel gevaarlijk kon zijn was afgeschermd, zelfs als je tegen een soldeerapparaat aan zou lopen zou je jezelf er niet aan kunnen verbranden.quote:Parabellum schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 02:07:
Hoe was je impressie van de arbeidsomstandigheden daar ? Veiligheid, sociale voorzieningen zoals een personeels restaurant, pauze's. Daar ben ik altijd wel nieuwsgierig naar omdat je weinig tot niets leest hierover op westerse site's. Ik weet dat het tegenwoordig allemaal wel zogenaamd draait om lage loon landen maar zou er niet aan moeten denken dat je meebetaald aan onwesterse praktijken, om maar als voorbeeld kinderarbeid te nemen. Nu zal dat daar niet zo gauw aan de orde zijn maar ik zou niet willen dat ik spullen kocht die bijdragen aan dit soort praktijken
Wat betreft pauze's weet ik het niet precies, maar er was wel een kantine aanwezig op 1 van de verdiepingen en ik had niet de indruk dat het slavenarbeid was ofzo. Dus wat dat betreft ben ik niet bang voor dingen als kinderarbeid ofzo.
RMA zal waarschijnlijk komen door schade tijdens transport. Maar als een bord niet werkt gaat het niet in de doos, daar wordt heel goed op gecontroleerd moet ik zeggen. Maar natuurlijk kun je altijd een bordje hebben dat net na het installeren de geest geeft. De kwaliteitscontrole die Gigabyte echter aanhoudt zorgt er echter voor dat dit zeer miniem zal zijn.quote:Bitage schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 08:29:
[...]
Theoretisch uiteraard. Je hebt altijd nog van die RMA gevalletjes lijkt me? Zal wel een zeer laag percentage zijn na al die tests, maar toch is het niet helemaal uit te sluiten.
Erg leuk allemaal, dat hebben niet zo heel veel mensen meegemaakt idd.
Heej, dat was ook geen onderdeel van de fabriekstour, dit is namelijk het hoofdkantoor van Gigabyte in Taipei, niet de fabriek (daar ben ik ook binnen geweest natuurlijk, maar daar mag ik geen foto's van laten zien... nog niet tenminste).quote:Maar wel gemeen dat je deze niet gedeelt hebt met ons
Het is niet mogelijk om dit soort dingen ook nog te automatiseren en daardoor efficienter te zijn dan de mensen die er zitten. Natuurlijk jammer vanuit automatiseringsoogpunt gezien, maar aan de andere kant, dan hebben de mensen daar ook weer werk.quote:Brantje schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 09:55:
Mooi verslag.
Ik neem aan dat je na zo'n vakantie wel uitgerust bent om te werken.
Maar ik zie dat er nog veel handwerk aan tepas komt aan moederborden.
Aan 1 kant wel goed, andere kant wel jammer.
Mooie en interessante reportage Terw_Dan.
Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.
Nikon D70s Nikon D300 | NIkkor 24-120 VR | Nikon SB-600 + Omni-bounce | Lowepro CompuTrekker AW
Wat ze daar verdienen weet ik eigenlijk niet. Maar als ik zo keek naar het aantal auto's voor de deur van de fabriek dan verwacht ik niet dat de mensen daar echt een hongerloontje hadden. Maar het is natuurlijk niet te vergelijken met hier, immers, veel is daar een stuk goedkoper dan hier.quote:_the_crow_ schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 11:15:
Fascinerend om te zien hoe honderden mensen daar die moederborden in elkaar zetten. Waarschijnlijk tegen een niet al te hoog loon.
Mooie en interessante reportage Terw_Dan.
Viel mij dus ook op, sowieso was het een geweldige ervaring om een keertje te zien moet ik zeggen. Al is het maar om te zien hoeveel werk erin gaat zitten om de kwaliteit te leveren.quote:Mavvie schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:10:
Idd erg gaaf om te zien! Ik wist niet dat al die componenten zoals geheugen banken en pci sloten er gewoon met de hand opgezet werden.
Het doet me een beetje denken aan van die bakken LEGOquote:Mavvie schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 12:10:
Idd erg gaaf om te zien! Ik wist niet dat al die componenten zoals geheugen banken en pci sloten er gewoon met de hand opgezet werden.
Pick my Icon!
Specs: Game PC
"Everything that can go wrong, will go wrong" -Murphy's Law
Zo ziet het er ook wel een beetje uit ja, zeker gezien het ook vrij kleurrijk is enzoquote:Bitage schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 13:51:
[...]
Het doet me een beetje denken aan van die bakken LEGOBest wel maf.
redactieblog: Tweaker krijgt rondleiding in moederbordfabriek Gigabyte
M'n Tomb Raider mod en mobomuur zijn indirecte aanleidingen geweest ja. Daardoor heb ik Gigabyte leren kennen (niet het merk, maar de mensenquote:KoppenSneller schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 15:35:
Naar aanleiding waarvan werd je eigenlijk uitgenodigd voor die rondleiding? Heeft dat iets te maken met casemods, mobomuur of simmetjesgordijn?
Lol idd, zeker bij gigabyte die kleurtjes doet erg aan LEGO denkenquote:Bitage schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 13:51:
[...]
Het doet me een beetje denken aan van die bakken LEGOBest wel maf.
Nikon D70s Nikon D300 | NIkkor 24-120 VR | Nikon SB-600 + Omni-bounce | Lowepro CompuTrekker AW