Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hallo,
Ik heb vorige week donderdag ontslag genomen bij mijn werkgever en dit is schriftelijk bevestigd.
Afgelopen dinsdag ging mijn auto kapot (auto van de zaak) dit is een reparatie die relatief in de papieren loopt, nu laat mijn werkgever dit niet doen omdat ik ontslag heb genomen en dus over 2 maanden weg ben bij hem (opzegtermijn 2 maanden). En krijg ook geen huurauto of wat dan ook.
Nu staat er in mijn contract dat ik recht heb op een auto van de zaak.
Ik heb hier helemaal gehad, omtrent dit helemaal!
Is dit een gegronde rede om op staande voet ontslag te nemen?

robinhelmie1989 wijzigde dit bericht 02-05-2008 11:23 (3%)

Dus...

Raar verhaal.
Wat zegt de leasemaatschappij? Of is deze auto eigendom van het bedrijf?
Als zij zich niet houden aan het contract (bedrijfsauto), dan hoef jij dat ook niet te doen (opzegtermijn).
Maar maak ze dit wel eerst schriftelijk duidelijk en geef ze een week de tijd om alsnog een auto te regelen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

De auto is toch onderdeel van je Salaris, dus IMHO zijn zij verplicht om een vervangende auto te regelen.

Maar of dit een gegronde reden is om op staande voet onslag te nemen, geen idee.

Misschien een hele gekke vraag. Maar kennelijk heeft je werkgever ook geen intresse mee in jouw. Je kan een contract wederzijds ontbinden als jullie er beide mee akkoord gaan. Heb je werkgever gevraagd of dat niet mogelijk is?
quote:
Mr_Blobby schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:31:
Als zij zich niet houden aan het contract (bedrijfsauto), dan hoef jij dat ook niet te doen (opzegtermijn).
Maar maak ze dit wel eerst schriftelijk duidelijk en geef ze een week de tijd om alsnog een auto te regelen.
Volgens mij staat er geen regel in het wetboek dat zegt: "Oog om Oog, tand om tand"

LuCarD wijzigde dit bericht 02-05-2008 11:35 (33%)

Acties: [view][quote]

Door: DaannO Moderator WBM / TP
Even voor de duidelijkheid: dat je ontslag hebt genomen betekent verder niks voor de inhoud van jou huidige contract. Deze veranderd niet en ook de voorwaarden veranderen niet. Ontslag nemen betekent slechts dat je contract per datum x ontbonden wordt en niet meer geldig is. Hiermee is het dienstverband opgeheven.

Aangezien je nog steeds in dienst bent geld gewoon nog je huidige contract die je altijd al hebt gehad. Dus baas betaald als dat is afgesproken :)

Op- of aanmerkingen over WBM of TP? Laat het weten via een DM!

Wil jij een mooie TS maken in WM of TP? Tweakers host jouw plaatjes! DM een mod voor meer info!

Dus...

Kijk even of je recht hebt op een mobiliteitsvergoeding oid wanneer je geen leaseauto hebt.
Ik kan me wel iets voorstellen dat je baas het niet meer wil repareren. Kost waarschijnlijk te veel voor een te korte tijd ( alhoewel dit normaal gesproken geen probleem voor je baas is maar voor de leasemaatschappij )

Maar dan krijg je toch gewoon een gehuurde auto? Bedenk alleen wel dat het in je contract over een auto gaat, niet het type auto.
Dus als je baas je een smart aanbied dan is dat een auto, zeg jij dat deze auto niet goed genoeg is dan weiger jij mee te werken ipv je baas.

quote:
LuCarD schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:33:
Misschien een hele gekke vraag. Maar kennelijk heeft je werkgever ook geen intresse mee in jouw. Je kan een contract wederzijds ontbinden als jullie er beide mee akkoord gaan. Heb je werkgever gevraagd of dat niet mogelijk is?

[...]

Volgens mij staat er geen regel in het wetboek dat zegt: "Oog om Oog, tand om tand"
Nee, natuurlijk niet. Maar de ene partij wel aan een contract houden en zelf niet, dat kan natuurlijk ook niet.
Daarom schriftelijk duidelijk maken zij zich niet houden aan het contract en dat je dat reden vind om niet te hoeven voldoen aan de opzegtermijn. Daarbij moet je ze wel de tijd geven om het recht te zetten.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

quote:
LuCarD schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:33:

Me baas heeft zeker nog wel interrese in mijn werkzaamheden door mij verricht maar wil/kan? niet mee in het salaris bod wat ik heb gekregen van een ander! Hij wilt maar al te graag dat ik blijf met vervanging van de auto maar niet meer salaris wat nogal een verschil met me nieuwe baan
De auto waar ik nu in rijd is eigendom van het bedrijf en het is geen lease de kosten vind ik persoonlijk nog wel redelijk meevallen (800 euro) ongeveer!
Mijn baas wist al dat deze reparatie eraan zat te komen en heeft geweigerd hem voortijdig te laten repareren en daardoor kosten te besparen (betreft remmen en wat ophangings onderdelen) nu moeten de schijven ook en anders had dat niet gehoeven.

robinhelmie1989 wijzigde dit bericht 02-05-2008 11:46 (6%)

Dus...

Dan is de vraag wat er in je contract staat. Staat daarin dat je recht hebt op een auto?
zal ff een quote doen uit me contract:
Artikel 7: Salaris en emolumenten
1. De werknemer ontvangt bij aanvang van de dienstbetrekking een nettosalaris van xxxx euro per maand. Tevens zal een mobiele telefoon ter beschikking worden gesteld, en ook zal een bedrijfsauto tot beschikking worden gesteld. De fiscal bijtelling komt voor rekening van de werknemer.
2. De uitbetaling van het salaries geschiedt uiterlijk op de laatste werkdag van de maand op een door de werknemer aan te wijzen bank- of girorekening.

quote:
robinhelmie1989 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:49:
1. De werknemer ontvangt bij aanvang van de dienstbetrekking een nettosalaris van xxxx euro per maand. Tevens zal een mobiele telefoon ter beschikking worden gesteld, en ook zal een bedrijfsauto tot beschikking worden gesteld. De fiscal bijtelling komt voor rekening van de werknemer.
2. De uitbetaling van het salaries geschiedt uiterlijk op de laatste werkdag van de maand op een door de werknemer aan te wijzen bank- of girorekening.
Als ik je andere post zo lees is er geen haat en nijd.
Dus leg je baas gewoon even uit dat er in je contract staat dat je recht hebt op een auto, desnoods geeft hij je zijn sleutels...
Dan moet je er volgens mij wel uitkomen, zelfs al is het een huursmart die je krijgt...

quote:
Gomez12 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:56:
[...]

Als ik je andere post zo lees is er geen haat en nijd.
Dus leg je baas gewoon even uit dat er in je contract staat dat je recht hebt op een auto, desnoods geeft hij je zijn sleutels...
Dan moet je er volgens mij wel uitkomen, zelfs al is het een huursmart die je krijgt...
Ja ik denk zeker dat we eruit moeten kunnen komen, echter zit ik met het probleem dat ik nu niet meer op me werk kan komen op het moment dat mijn auto af is "genomen".
Aangezien mijn "bedrijfsauto" het vervoermiddel is waar ik alles mee rijd nu rijd ik nog in een leen brikkie van de garage maar die moet maandag ook terug (wat ik volledig begrijp want ik rijd in een auto van terwijl mijn auto niet gemaakt wordt daar op dit moment).
Mijn baas wil graag dat ik blijf en laat me per direct een nieuwe auto bestellen als ik wil maar geen extra cash wat een te groot verschil is met die ander aangezien ik daar ook minder ga werken en meer ga verdienen! (betreffend 400 euro netto)

prutser 1e klasse

quote:
robinhelmie1989 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:49:
De werkgever stelt dus geen bedrijfsauto ter beschikking. In hoeverre dit contractbreuk is weet ik niet. Maar aangezien je geen bedrijfsauto meer hebt, kan de werkgever ook geen fiscale bijtelling meer aftrekken van je salaris. Houd daar dus goed rekening mee. Je zal voor de periode dat je zonder bedrijfsauto zit dus meer moeten gaan verdienen.
Verder kan je je ook afvragen of je werk nog wel mogelijk is zonder bedrijfsauto. Ik zie bijv. een aannemer niet snel met al zijn spullen in de tram stappen.

The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair.

Ik kan mijn werk niet meer doen in mijn optiek aangezien ik een buitendienst medewerker ben en dus langs de klanten moet! Hiervoor heb ik een auto nodig.
Voorzover ik weet treedt contractbreuk op als de werkgever een gedeelte van het contract niet na kan komen of gewoon niet komt, in mijn geval mijn auto die ik dus niet meer heb.

Dus...

Wel een vreemd verhaal.
Je baas moet toch weten dat je je auto nodig hebt.
Wat zegt hij ervan dat je nu thuis blijft dan?
Hij verwacht dat ik nu maar op een andere manier naar me werk kom blijkbaar!
Het probleem is dat ik hem nu niet recht in de ogen kan aankijken omdat hij op vakantie is!
Echter heb ik geen andere manier om op me werk te komen.

Dus...

Tja, hij verwacht natuurlijk met het openbaarvervoer ofzo.
Alleen wie gaat dat betalen?
Het lijkt mij het meest verstandige dat je wel naar je werk gaat. Desnoods met het OV op eigen kosten en ga je de hele dag op kantoor zitten. Die onkosten zou ik me geen zorgen om maken, die kan je toch wel eisen.

Xander2000 wijzigde dit bericht 02-05-2008 13:06 (26%)

prutser 1e klasse

Met Xander, anders kan het "thuiszitten" weer opgevat worden als werkweigering wat de hele situatie alleen maar complexer maakt.
Desnoods ga naar de klanten met het OV (indien je niet veel apparatuur hoeft mee te sjouwen). Tja, dat je dan maar 1 of 2 klanten per dag kan aflopen is jouw probleem niet.
Ga op z'n minst naar het kantoor en probeer je daar min of meer nuttig te maken.

The major difference between a thing that might go wrong and a thing that cannot possibly go wrong is that when a thing that cannot possibly go wrong goes wrong it usually turns out to be impossible to get at or repair.

Klinkt een beetje kinderachtig. Die auto moet uiteindelijk toch gemaakt worden, neem aan dat ie niet naar de schroot gaat.

Heb je geen rechtsbijstand die je advies kunt vragen of juridischloket?

Wat ik zoal doe is servers installeren op locatie bij de klant dus met het OV reizen zit er niet echt in, ik zal inderdaad wel gewoon naar kantoor gaan en daar me proberen nuttig te maken.

Reg. datum: 19 augustus 2004

Ik zou in ieder geval een aangetekende brief sturen met waarin je conform je arbeidsovereenkomst een andere auto eist. Hierbij tevens aangeven dat je geen aftrek van de eigen bijdragen en bijtelling op je salaris krijgt voor die tijd dat je geen beschikking over een auto had.
Verder kun je aangeven dat je niet in staat bent om je werk naar behoren uit te voeren doordat je geen auto ter beschikking hebt. Hiermee dek je jezelf in ieder geval maximaal in!

Ik zou inderdaad het maximale eraan proberen te doen om je werk te blijven doen (bijvoorbeeld je dagelijks op kantoor melden), zodat werkweigering je niet verweten kan worden.

Grond voor ontslag nemen op staande voet kan alleen maar als er een dwingende reden voor is. Dat lijkt me in dit geval niet heel eenvoudig aan te tonen, dus dat kan wel eens een lastig proces met (onaangename) verassingen worden. Als je in het ongelijk wordt gesteld, dan je zelfs nog een schadeclaim krijgen.

Suc6

Overbetaalde Servicemonteur

quote:
robinhelmie1989 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 13:02:
Hij verwacht dat ik nu maar op een andere manier naar me werk kom blijkbaar!
Het probleem is dat ik hem nu niet recht in de ogen kan aankijken omdat hij op vakantie is!
Echter heb ik geen andere manier om op me werk te komen.
En als jouw baas op vakantie is vervangt niemand hem? Dan zou ik gewoon even op zijn mobiel bellen en het uitleggen. Het klinkt mij als een klein bedrijfje dus een angetekende brief enzovoort is een beetje overdreven. Ik zou eerst gewoon even bellen of met zijn vervanger praten. De auto is voor jou "gereedschap" en die heb je gewoon nodig. Kortom even met de trein naar kantoor en wat mensen spreken!

The only one getting things done by friday was Robinson Crusoe

Dus...

quote:
Archie_T schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 14:18:
[...]
...De auto is voor jou "gereedschap" en die heb je gewoon nodig.
Niet alleen gereedschap, ook salaris.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws