[CCIP] Sting.
Een caseconstructie gebaseerd op een mini-itx mobo.
Dit keer wilde ik eens een kleine case-constructie maken. Vooral na de BFG vond ik het tijd voor meer contrast in mijn mod collectie. Kleine mini-itx hardware is welliswaar makkelijk in te bouwen in grotere kastjes, dozen of koffers, maar een geheel nieuwe custom case zoals deze heb ik nog niet eerder gezien.
-----------------------------------------------------------------

Het werklog;
De hardware.
Dit keer heb ik een VIA EPIA ML5000EA moederbord genomen, 17 x 17 cm.

Alles zit er op en aan, video, 6 kanaals audio, 100 mbit lan en een passief gekoelde 533 MHz CPU.

Ook heb ik een slot-in DVD speler gekocht, met een adapter komt hij aan het mobo.

Dan de HDD. Eerst had ik een 40 Gb 2,5" laptop harddisk met een adapter gepakt....

...maar ik heb iets veel leukers gevonden.

Een SSD van een simpele CF kaart.

Een 2Gb CF kaartje had ik nog liggen en de adapter komt ( waar anders ) uit Hong Kong.
Samen met zijn passief gekoelde CPU en deze SSD is hij 100% silent.
Ter vergelijking, hier een plaatje met een standaard 3,5" HDD, een 2,5"HDD en de nieuwe SSD.

Oh ja, en ter vergelijking, zo zag een paar jaar geleden de 10 Megabyte Winchester disk eruit....

De voeding is een 60 W nano voeding.
SketchUp.
Mijn design is gebaseerd op de algemene vorm van een schorpioen.
Afgaande van de minimum maten van de hardware ( mobo, voedingprint en slot-in DVD speler ) ben ik gaan spelen met SketchUp.
Ik heb zelfs een foto genomen van het moederbord en alle hardware onderdelen en die in SketchUp
gebruikt als texture. Kan ik iedereen aanraden, ziet er gelijk een stuk realistischer uit.

Een body...

een staart...

en twee armen met grijpers/knijpers.

Ik heb lang gezocht naar materialen voor de case, en ik heb iets unieks gevonden. Jullie kennen vast wel PCs opgebouwd uit oude moederborden, nou heb ik industrieële printplaten gevonden die nog niet bestückt waren.

Mooie diepgroene printplaten, helemaal vlak en schoon.

Bijkomend extraatje bleek pas achteraf; als je er licht achter/onder schijnt laat de print op sommige
plaatsen de dieper liggende printbanen zien.

Een heel mooi effect, waar ik dan ook dankbaar gebruik van ga maken.

Jullie weten misschien nog van de R2-D2, dat ik daar achterop de printplaat gebruik heb gemaakt van UV reagerende Gel pennen.

Nu heb ik groene pennen gekocht om ze voor deze mod in te zetten, maar mijn eerste uitprobeersels gaven me niet het effect wat ik er van dacht te krijgen.

De Case.
Als basis heb ik een plaat aluminium genomen van 1.5 mm dikte.

De maten overgenomen van SketchUp en uitgetekend.
Omgezet tot de minimum hoogte van de backplate.

Laat ik gelijk even mijn laatste speelgoed zien; een Ferm figuurzaag machine van de rommelmarkt ( kosten 12 euro ). :-)

En een nieuwe schuurmachine van Rexxon.

Nabewerken gaat natuurlijk nog altijd met naald- of sleutelvijltjes voor de finishing touch.

Het gat gedremeld voor de backplate.

En dan de printplaten gezaagd tot de gewenste maten.
Even een snelle mock-up met plakband.

En gelijk laat ik even zien hoe het er uit ziet met licht erachter.

Voor de montage van de printplaten aan het aluminium chassis gebruik ik hulpbeugeltjes van hetzelfde aluminium en popnagels.

Voor de versteviging van de staart heb ik een strip geperforeerd aluminium genomen.

Er komen nog veel leuke gekke dingetjes aan deze mod, maar dat hoef ik eigenlijk niet te vertellen denk ik..... you know me. :-)
Graag had ik toestemming van de moderators om dit worklog te posten.
Een caseconstructie gebaseerd op een mini-itx mobo.
Dit keer wilde ik eens een kleine case-constructie maken. Vooral na de BFG vond ik het tijd voor meer contrast in mijn mod collectie. Kleine mini-itx hardware is welliswaar makkelijk in te bouwen in grotere kastjes, dozen of koffers, maar een geheel nieuwe custom case zoals deze heb ik nog niet eerder gezien.

Het werklog;
De hardware.
Dit keer heb ik een VIA EPIA ML5000EA moederbord genomen, 17 x 17 cm.

Alles zit er op en aan, video, 6 kanaals audio, 100 mbit lan en een passief gekoelde 533 MHz CPU.

Ook heb ik een slot-in DVD speler gekocht, met een adapter komt hij aan het mobo.

Dan de HDD. Eerst had ik een 40 Gb 2,5" laptop harddisk met een adapter gepakt....

...maar ik heb iets veel leukers gevonden.

Een SSD van een simpele CF kaart.

Een 2Gb CF kaartje had ik nog liggen en de adapter komt ( waar anders ) uit Hong Kong.
Samen met zijn passief gekoelde CPU en deze SSD is hij 100% silent.
Ter vergelijking, hier een plaatje met een standaard 3,5" HDD, een 2,5"HDD en de nieuwe SSD.

Oh ja, en ter vergelijking, zo zag een paar jaar geleden de 10 Megabyte Winchester disk eruit....

De voeding is een 60 W nano voeding.
SketchUp.
Mijn design is gebaseerd op de algemene vorm van een schorpioen.
Afgaande van de minimum maten van de hardware ( mobo, voedingprint en slot-in DVD speler ) ben ik gaan spelen met SketchUp.
Ik heb zelfs een foto genomen van het moederbord en alle hardware onderdelen en die in SketchUp
gebruikt als texture. Kan ik iedereen aanraden, ziet er gelijk een stuk realistischer uit.

Een body...

een staart...

en twee armen met grijpers/knijpers.

Ik heb lang gezocht naar materialen voor de case, en ik heb iets unieks gevonden. Jullie kennen vast wel PCs opgebouwd uit oude moederborden, nou heb ik industrieële printplaten gevonden die nog niet bestückt waren.

Mooie diepgroene printplaten, helemaal vlak en schoon.

Bijkomend extraatje bleek pas achteraf; als je er licht achter/onder schijnt laat de print op sommige
plaatsen de dieper liggende printbanen zien.

Een heel mooi effect, waar ik dan ook dankbaar gebruik van ga maken.

Jullie weten misschien nog van de R2-D2, dat ik daar achterop de printplaat gebruik heb gemaakt van UV reagerende Gel pennen.

Nu heb ik groene pennen gekocht om ze voor deze mod in te zetten, maar mijn eerste uitprobeersels gaven me niet het effect wat ik er van dacht te krijgen.

De Case.
Als basis heb ik een plaat aluminium genomen van 1.5 mm dikte.

De maten overgenomen van SketchUp en uitgetekend.
Omgezet tot de minimum hoogte van de backplate.

Laat ik gelijk even mijn laatste speelgoed zien; een Ferm figuurzaag machine van de rommelmarkt ( kosten 12 euro ). :-)

En een nieuwe schuurmachine van Rexxon.

Nabewerken gaat natuurlijk nog altijd met naald- of sleutelvijltjes voor de finishing touch.

Het gat gedremeld voor de backplate.

En dan de printplaten gezaagd tot de gewenste maten.
Even een snelle mock-up met plakband.

En gelijk laat ik even zien hoe het er uit ziet met licht erachter.

Voor de montage van de printplaten aan het aluminium chassis gebruik ik hulpbeugeltjes van hetzelfde aluminium en popnagels.

Voor de versteviging van de staart heb ik een strip geperforeerd aluminium genomen.

Er komen nog veel leuke gekke dingetjes aan deze mod, maar dat hoef ik eigenlijk niet te vertellen denk ik..... you know me. :-)
Graag had ik toestemming van de moderators om dit worklog te posten.
My cases; R2-D2, Wall-E, Hovermax, Rover, Stealth etc etc