Cat5e/Cat6 is inderdaad overkill. Maar omdat het zo veel verkocht wordt is de prijs lager dan de betere kwaliteit telefoonkabels. Het is er in ieder geval prima voor geschikt. Er lopen overigens 4 kleuren doorheen. In totaal 8 aders. Groen, groen/wit, etc. Voor telefoon/ADSL heb je inderdaad maar 2 aders nodig. De rest kun je zelfs nog gebruiken voor ethernet.
Wat betreft de afstanden, daar valt geheel niets over te zeggen. Ik ben in huizen geweest waar het prima werkte op 10 meter afstand en ik ben in huizen geweest waar de kabel zowat afbrokkelde. Ik raad je aan om in ieder geval in de meterkast het modem een keer te proberen, zodat je kunt vergelijken. Meestal is de meterkast zowiezo de netste oplossing. D'r is daar doorgaans zat ruimte om een modem op te hangen, d'r is stroom en je zit dicht bij het IS/RA.
De kabels in de grond zijn inderdaad geen cat5e/cat6. Echter, heb je al is gezien hoeveel afscherming daar omheen zit? Die kabels zijn zowiezo niet te vergelijken met de kabels die je binnens huis toepast.
Nijn wijzigde dit bericht 09-07-2008 18:46 (9%)