• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:22
Hallo medetweakers,

Ik heb onlangs Telfort 20mb bestelt, en ik krijg hem over 10dagen geactiveerd.. aldus de brief.
Nu twijfel ik of ons ISRA punt (met varkenssnuit.. oud model, 4punten) wel werkt, omdat ik onder de behuizing een kabel zie gaan welke door is geknipt (heb hier ook verder 0,0 verstand van.)
We hebben geen telefoonaansluiting. Hoe kan ik nu controleren of mijn ISRA punt wel werkt ?
[img]http://img518.imageshack.us/img518/56/fotos0004lt5.jpg[/img]

[ Voor 5% gewijzigd door een moderator op 14-04-2008 23:29 . Reden: Da's wele en asociaal plaatje om 4 loshangende kabeltjes te laten zien, vind je zelf ook niet? ;) ]

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:39
maak 'm eens open? en weet je zeker dat je isra punt niet in je meterkast zit..?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:32

The Third Man

The Third Jellyfish

Als er PTT op staat is het een ISRA punt, anders een 'zelf' aangelegde aansluiting. De kabel die uit de behuizing komt kan natuurlijk een doorkoppeling zijn geweest, dat weet je alleen als je hem open maakt. Meestal is de aanvoerkabel harde kern met rood,blauw (A en B, nodig voor je ADSL), wit en oranje en soms ook een gele draad. Mantel is grijs.

De werking controleren kan pas als de aansluiting is opgeleverd, omdat het andere eind van de kabel (in de centrale) is losgekoppeld tot dat moment en je er dus geen spanning op hebt staan.

• s3.
Ik kan het er wel afhalen, maar onze muren zijn net gedaan dus dan zullen er stukjes afbreken waarna het er lelijk uit zal zien. Daarom wil ik het zeker weten.

Ik zie er geen PTT op staan, en mij werd vertelt dat er aan die kabels zo'n 4puntige stekker of een telefoonaansluiting verbonden zat..weet niet of dat kan ?

edit; net even gekeken in de meterkast, maar er zit geen andere aansluiting.
zou het uitmaken dan als degene in de woonkamer daadwerkelijk 'zelf' is aangelegd?

[ Voor 20% gewijzigd door s3. op 15-04-2008 08:03 ]

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
s3. schreef op maandag 14 april 2008 @ 23:23:
Hallo medetweakers,

Ik heb onlangs Telfort 20mb bestelt, en ik krijg hem over 10dagen geactiveerd.. aldus de brief.
Nu twijfel ik of ons ISRA punt (met varkenssnuit.. oud model, 4punten) wel werkt, omdat ik onder de behuizing een kabel zie gaan welke door is geknipt (heb hier ook verder 0,0 verstand van.)
We hebben geen telefoonaansluiting. Hoe kan ik nu controleren of mijn ISRA punt wel werkt ?
[img]http://img518.imageshack.us/img518/56/fotos0004lt5.jpg[/img]
Ik heb hier een aantal documeneten over is/ra misschien handig...
suc6.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

s3. schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 07:48:
Ik zie er geen PTT op staan, en mij werd vertelt dat er aan die kabels zo'n 4puntige stekker of een telefoonaansluiting verbonden zat..weet niet of dat kan ?
Ja het ISRA punt was vroeger een varkenssnuit en tegenwoordig RJ-11 (blokje). Van de verkanssnuit zijn het de bovenste twee pinnen (die het verst uit elkaar staan), van het blokje de middelste twee.
edit; net even gekeken in de meterkast, maar er zit geen andere aansluiting.
zou het uitmaken dan als degene in de woonkamer daadwerkelijk 'zelf' is aangelegd?
Het maakt niet uit, maar als de verbinding is opgeleverd en er is geen sigaal op die aansluiting (en op geen andere aansluiting in het huis) dan zal hij toch open moeten om te checken of het wel ok aangesloten zit. Een kwestie van proberen dus, ik zou gewoon tot de opleverdatum wachten en eerst kijken of het niet gewoon werkt :)

Verwijderd

Is je woning oud of nieuw? In oude woningen werdt het IS/RA punt altijd zo dicht mogelijk op de straat geplaatst (I.v.m koperbesparing). In het geval van een oude woning zal deze dus helemaal voorin zitten. Bij nieuwe woningen wordt het IS/RA punt geplaatst in de meterkast over het algemeen. Je kunt met een voltmeter nagaan of de varkenssnuit inderdaad je IS/RA punt is, bovenste 2 pennen even doormeten (Moet zo rond de 40 volt zijn)

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:51
Alleen adsl-signaal kan je zo niet meten, alleen als er ook telefoonsignaal opzit, en dat had ie niet zei tie.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Je kan het wel op die manier meten met alleen een ADSL-signaal, echter bij hem is de ADSL-verbinding nog niet opgeleverd dus is er helemaal niets op de lijn actief.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Een ADSL-signaal is niet te meten met een voltmeter. Alleen bij een analoge/digitale telefoonaansluiting kun je het met een voltmeter meten.

PSN: djmurcielago

• s3.
Het is een oud gebouw.
Ik zal dan wel anders gewoon afwachten :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-12 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

s3. schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 23:17:
Het is een oud gebouw.
Ik zal dan wel anders gewoon afwachten :)
Oud huis of een oude flat?
Huurhuizen werden nog weleens gerenoveerd met een nieuwe ingang van de aansluitingen in de huiskamer aan de voorkant.

LinkedIn WoT Cash Converter

• s3.
Oud flat :P

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:16

13art

Moderator Mobile
Mijn vraag sluit goed aan op dit topic, dus vandaar dat ik hem hier plaats.
Ik snap dat hele gebeuren rond een IS/RA punt nog niet helemaal.

Ook ik heb Telfort internet besteld en ondertussen alle spullen binnen gekregen.

In de meterkast zit een IS/RA aansluiting zoals de middelste van onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://xs329.xs.to/xs329/08282/aansluiting297.gif

Hier in huis wordt totaal geen vaste telefonie gebruikt. Alleen dus ADSL internet.

Moet ik nu de splitter in de meterkast bij het IS/RA punt plaatsen of kan ik gewoon de bijgeleverde telefoonstekker/varkenssnuit erin prikken en het uiteinde in de modem?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:28
je hebt geen splitter nodig als er alleen adsl op de lijn zit (wat wil je anders splitten?)

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 16:12
Splitter hoef je inderdaad niet aan te sluiten.

Pak een telefoonsnoer en knip aan 1 kant de stekker eraf. Strip de draden en sluit ze op paar 1 aan. Andere kant rechtstreeks in de router, kijk of je sync krijgt. Zo niet sluit ze op paar 2 aan en dan moet hij daar wel werken.

Je zou de draad inderdaad ook in een varkenssnuit af kunnen werken zodat je er gewoon een stekker in kan steken.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Enige opmerking bij de varkenssnuit in bijv. de woonkamer gebruiken is dat de verschillende aansluitingen in het huis een negatief effect op de signaalkwaliteit kunnen hebben. Als je merkt dat je ADSL-verbinding niet de volledige snelheid haalt, dan is het sowieso beter om het ISRA-punt te gebruiken.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:36:
Enige opmerking bij de varkenssnuit in bijv. de woonkamer gebruiken is dat de verschillende aansluitingen in het huis een negatief effect op de signaalkwaliteit kunnen hebben. Als je merkt dat je ADSL-verbinding niet de volledige snelheid haalt, dan is het sowieso beter om het ISRA-punt te gebruiken.
Ok, thnx for the information! Volgens de test moet ik max 20mbit kunnen halen. Op nog geen 5m van mijn voordeur staat een grijs KPN kastje, dus zit er volgens mij echt direct op, en dus zou het eventueel niet halen van de volledige snelheid, goed te merken zijn

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:36:
Eeehm, je vergeet even het potentiele signaalverlies.
Het modem moet altijd zo dicht mogelijk bij het IS/RA. Indien dat niet mogelijk is, moet je goeie kwaliteit kabels gebruiken. (Cat5e/Cat6 bijvoorbeeld).

De kabels in de meeste huizen zijn aangelegd voor telefonie en misschien nog radio. Dat willen nog wel eens zeer slechte kwaliteits kabels zijn die vlak langs electricitijdsleidingen lopen enz. Dat wil je dus niet.
DjWannaB2002 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:41:
[...]

Ok, thnx for the information! Volgens de test moet ik max 20mbit kunnen halen. Op nog geen 5m van mijn voordeur staat een grijs KPN kastje, dus zit er volgens mij echt direct op, en dus zou het eventueel niet halen van de volledige snelheid, goed te merken zijn
Nee, dat is niet de centrale die jij nodig hebt. Dat kastje is slechts een verdeelpuntje. De centrale is een stuk groter. Monteurs lopen d'r ook in om aansluitingen om te pluggen, om je even een beeld te geven. Overigens betekend die 20Mbit nog niks hoor. Niemand kan zeker zijn over de kwaliteit van de kabels in de grond totdat je het daadwerkelijk getest hebt.

[ Voor 58% gewijzigd door Nijn op 08-07-2008 23:46 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DjWannaB2002 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:41:
[...]

Ok, thnx for the information! Volgens de test moet ik max 20mbit kunnen halen. Op nog geen 5m van mijn voordeur staat een grijs KPN kastje, [...]
Ik vermoed dat dat een wijkkast van kabeltv is. Kast van ongeveer 1m hoog en grijs? Check.

In het kader van "up yours": http://users.skynet.be/wpvd/UPC.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 09-07-2008 08:57 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Nijn schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:43:
[...]
Nee, dat is niet de centrale die jij nodig hebt. Dat kastje is slechts een verdeelpuntje. De centrale is een stuk groter. Monteurs lopen d'r ook in om aansluitingen om te pluggen, om je even een beeld te geven. Overigens betekend die 20Mbit nog niks hoor. Niemand kan zeker zijn over de kwaliteit van de kabels in de grond totdat je het daadwerkelijk getest hebt.
Ow ok, nee dan is dat het niet idd 8)7
Weet dat die 20Mbit nog niks zegt, maar goed nu dat kastje dus niet de centrale is wordt die 20mbit ook minder aannemelijk. In het kader van dat, er was een site waarop je kon zien waar welke centrale stond. Dat was dan inclusief straatnaam. Weet alleen niet meer welke site.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DjWannaB2002 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 09:20:
[...]
In het kader van dat, er was een site waarop je kon zien waar welke centrale stond. Dat was dan inclusief straatnaam. Weet alleen niet meer welke site.
* PcDealer zoekt op adsl+centrale ->http://www.adslcentrale.nl

• 13art

13art

Moderator Mobile
PcDealer schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 09:48:
[...]

* PcDealer zoekt op adsl+centrale ->http://www.adslcentrale.nl
Haha ja die had ik ook al gevonden, maar daar kon ik geen straatnamen bij vinden.

Zelf heb ik nog even gezocht op wijkcentrale, en toen via FOK forum kwam ik op deze site.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38

The Wizard

Moderator Mobile
Yep, die moet je hebben.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Nijn schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 23:43:
[...]

Eeehm, je vergeet even het potentiele signaalverlies.
Het modem moet altijd zo dicht mogelijk bij het IS/RA. Indien dat niet mogelijk is, moet je goeie kwaliteit kabels gebruiken. (Cat5e/Cat6 bijvoorbeeld).

De kabels in de meeste huizen zijn aangelegd voor telefonie en misschien nog radio. Dat willen nog wel eens zeer slechte kwaliteits kabels zijn die vlak langs electricitijdsleidingen lopen enz. Dat wil je dus niet.
Radio :? Als je de volledige snelheid haalt op je varkenssnuit op zolder is er geen reden om alles om te gaan bekabelen. Daarnaast leveren de telco's ook gewoon zachte kern enkelpaars telefoondraad bij je ADSL-pakket en geen CAT5. Natuurlijk is het beter maar niet verplicht. Cat5e/Cat6 is echt overkill want dat heeft een kortere twisting bedoeld voor signalen >1 GHz. Als je je bedenkt dat de telefoonkabel in de grond een twisting heeft vergelijkbaar met Cat3 dan kan je je afvragen wat die paar meter luxe kabel in je huis voor voordeel heeft.
Nee, dat is niet de centrale die jij nodig hebt. Dat kastje is slechts een verdeelpuntje.
Van de kabelboer, niet de KPN. Juist doordat die kabelboeren straatkastjes hebben haal je veel makkelijker 20 Mbit+ op je coaxkabel dan op je telefoonkabel.

• 13art

13art

Moderator Mobile
Lekkere Kwal schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 16:13:
[...]
Radio :? Als je de volledige snelheid haalt op je varkenssnuit op zolder is er geen reden om alles om te gaan bekabelen. Daarnaast leveren de telco's ook gewoon zachte kern enkelpaars telefoondraad bij je ADSL-pakket en geen CAT5. Natuurlijk is het beter maar niet verplicht. Cat5e/Cat6 is echt overkill want dat heeft een kortere twisting bedoeld voor signalen >1 GHz. Als je je bedenkt dat de telefoonkabel in de grond een twisting heeft vergelijkbaar met Cat3 dan kan je je afvragen wat die paar meter luxe kabel in je huis voor voordeel heeft.
[...]
Van de kabelboer, niet de KPN. Juist doordat die kabelboeren straatkastjes hebben haal je veel makkelijker 20 Mbit+ op je coaxkabel dan op je telefoonkabel.
Hmmm technisch verhaal. Maar Cat5 wordt het sowieso niet. Zou ik ook niet heel logisch vinden, want hoeveel kleuren draden lopen er wel niet door een Cat5 draad? Stuk of 6 dacht ik vandaag gezien te hebben. Maar je hebt er maar twee nodig voor alleen internet (rood en blauw/groen). Van de modem naar de computer (LAN) heb je dan wel weer meer nodig.

De stel regel is toch ook dat de kabel van de splitter naar de modem max 20m mag zijn toch? Aangezien ik maar 1 'varkensneus' in huis heb, en mijn huis niet bepaald groot is, en de lijn van de meterkast naar de varkensneus, max 3 meter zal zijn (varkensneus zit zo goed als direct boven de meterkast (heb bovenwoning, en meterkast zit beneden) dan zal het voor het kwaliteitsverlies toch ook wel meevallen? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Bedoel je dat de straatkastjes van de kabelboeren zijn? Hier staat toch echt een groene sticker met KPN op het kastje....

[ Voor 3% gewijzigd door 13art op 09-07-2008 16:26 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Cat5e/Cat6 is inderdaad overkill. Maar omdat het zo veel verkocht wordt is de prijs lager dan de betere kwaliteit telefoonkabels. Het is er in ieder geval prima voor geschikt. Er lopen overigens 4 kleuren doorheen. In totaal 8 aders. Groen, groen/wit, etc. Voor telefoon/ADSL heb je inderdaad maar 2 aders nodig. De rest kun je zelfs nog gebruiken voor ethernet.

Wat betreft de afstanden, daar valt geheel niets over te zeggen. Ik ben in huizen geweest waar het prima werkte op 10 meter afstand en ik ben in huizen geweest waar de kabel zowat afbrokkelde. Ik raad je aan om in ieder geval in de meterkast het modem een keer te proberen, zodat je kunt vergelijken. Meestal is de meterkast zowiezo de netste oplossing. D'r is daar doorgaans zat ruimte om een modem op te hangen, d'r is stroom en je zit dicht bij het IS/RA.

De kabels in de grond zijn inderdaad geen cat5e/cat6. Echter, heb je al is gezien hoeveel afscherming daar omheen zit? Die kabels zijn zowiezo niet te vergelijken met de kabels die je binnens huis toepast.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 09-07-2008 18:46 ]

• 13art

13art

Moderator Mobile
Stroom is er inderdaad zat ja :P
Ben alleen geen elektricien om daar even een stopcontact te maken, want die zit er niet in.
Bekabeling ziet er nog wel netjes uit, in ieder geval niet zo oud dat het afbrokkelt.

Ach we zullen het wel zien, probeer het eerst de easy way, en daarna eventueel rechtstreeks vanuit de meterkast, maar vermoed dat het niet veel zal verschillen.

Pagina: 1