Geluidsdempende houten kast om PC heen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218874

Topicstarter
Ik zat er over te denken om een kast te maken waar mijn PC in gaat om zo de hele zooi wat stiller te krijgen.
Nu heb ik een beetje zitten spelen met sketchup en ben hier op uit gekomen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/blacksoul/cabinet_small.jpg

Nu is mijn vraag dus of dit een goede opstelling is, zal het geluid genoeg dempen en is de koeling zo wel goed?
Ik denk zelf dat in ieder geval een gat boven en beneden in de computer kast moet komen, of de kast moet helemaal open zijn.
Tips of commentaar iemand? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 218874 op 05-04-2008 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252976

Ik denk dat jer erg weinig air flow heb omdat je je gewone behuizing erin plaatst. Als je een echte mod doet kun je beter je losse componenten in de houten behuizing plaatsen. De warmte hoeft dan niet uit 2 ruimtes te worden afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je moet de ingangsluchtstroom dempen en de uitgangsluchtstroom. Toch zul je er beter aan doen om stille apparatuur te komen. En in principe hoe zwaarder het materiaal, hoe beter de demping. Dus ik zou eerder iets van beton pakken ;) .

[ Voor 13% gewijzigd door LauPro op 05-04-2008 21:50 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Door de evenwijdige plankjes van de tunnel ontstaan er resonaties, je kan beter de tunnel een beetje taps laten toelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:01
Best goed idee, misschien zou je wel kunnen proberen om een paar grote casefans op de achterkant van die kast te maken. Echter denk ik ook wel een beetje aan de resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 13:45
Ik vraag me af of dit echt veel winst op gaat leveren als het gaat om het geluid, je verplaatst het probleem van kast naar kast. De warmte zal ook uit deze kast moeten dus bouw je hier ook weer fan's in. Die maken ook weer herrie.

Eventueel een fan binnenin de kast maken en via een flexibele goed geisoleerde buis zou een optie zijn. Je kunt bv. een flexibele buis nemen, deze opensnijden, de binnenkant bekleden met noppenschuim en dan weer dichtplakken (of nieten). Wel airflow, geen herrie. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de tips. :)
Alles wordt natuurlijk wel bedekt met dempende matten he, dus ook de tunnels. Of is er dan nog steeds sprake van resonatie? Verder is het misschien ook maar een beter idee om van de pc kast een open frame te maken.

Natuurlijk is een gewone stille pc maken wel een optie, maar dit project lijkt me een stuk leuker ;)

@LauPro
Ik krijg al pijn in m'n rug als ik er aan denk hoe ik dat ding de trap op moet tillen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 06:09

ReseTTim

Chocolate addicted

het heeft zeker zin ;)

Afbeeldingslocatie: http://resettim.nl/mdf_case/groot/mdf_mod06.jpg

ik heb dit ooit gemaakt.. aan de hand van het idee van de fan muffler en werkt uitstekend :) :Y)
het groene spul wordt gebruikt als demping onder vloerbedekking op trappen bijv.

hieronder staat een link naar een filmpje waar je het geluidsniveau duidelijk hoort..
http://resettim.nl/mov/mdf_case.avi

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Netjes ReseTTim, een behoorlijk verschil! Hoe is de koeling met dat ding?

Ik heb even een kleine aanpassing gemaakt met 2 fans. Het zelfde dus ook beneden.. ik denk dat dit samen met een volledig open pc kast/frame wel aardig goed moet koelen en samen met de geluidsdempende matten goed stil moet zijn.

Misschien is het ook wel een idee om zelf een frame te maken voor de hardware die optimaal is voor deze opstelling.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/blacksoul/cabinet_top.jpg
(Ik heb niks op maat gemaakt btw :P)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 218874 op 06-04-2008 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 218874 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 22:10:
@LauPro
Ik krijg al pijn in m'n rug als ik er aan denk hoe ik dat ding de trap op moet tillen. ;(
Het gaat vooral om de demping, je kan natuurlijk je kast opdelen in verschillende platen die je met bouten aan elkaar zet, dan kan elk paneel 25 KG wegen bijv.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Besef wel dat een luchtstroom niet graag een hoek van 90 graden maakt. Kijk maar eens naar airconditioning systemen in gebouwen om te zien hoe ze die aanleggen. Voor de grap kan je een flexibele buis pakken met ongeveer 8 cm doorsnede en in combinatie met een 8 cm fan kijken hoe hard de fan moet werken om lucht door de buis te zuigen of duwen. Zeker als je de buis een paar keer dubbelvouwt zal je zien dat de fan het wel erg moeilijk krijgt.

Dit komt omdat lucht zich gedraagt als een vloeistof, en dus ook alle wetten hierop van toepassing zijn. Waar het op neer komt is dat als je de richting van een stroom vloeistof/lucht probeert te veranderen, dit turbulentie veroorzaakt, wat resulteert in weerstand.

In het kort zou ik daarom aanraden om de bochten wat af te zwakken van de oorspronkelijke 90 graden :)

www.mayaposch.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 11:58
:o Ik heb er een van Antec.. Dan heet ie Performance One P180 en die is héél stil. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 06:09

ReseTTim

Chocolate addicted

Anoniem: 218874 schreef op zondag 06 april 2008 @ 01:01:
Netjes ReseTTim, een behoorlijk verschil! Hoe is de koeling met dat ding?

Ik heb even een kleine aanpassing gemaakt met 2 fans. Het zelfde dus ook beneden.. ik denk dat dit samen met een volledig open pc kast/frame wel aardig goed moet koelen en samen met de geluidsdempende matten goed stil moet zijn.
[afbeelding]
(Ik heb niks op maat gemaakt btw :P)
de koeling met dat ding was goed. ik had 2 fans voor en 2 fans achter geplaatst in de case. nu zat er zelf in die 19" case ook al aardig wat fans.. maar om die niet weg te halen was dit een goede oplossing.

zoals jij het getekend hebt ziet het er goed uit en ik denk dat het veel zal helpen..
mijn tip is teken het wel op maten uit dan heb je een idee hoe groot het gaat worden, want daar kan jeje nog aardig in vergissen.

nog een tip is laat het op maat zagen bij de praxis of gamma. bij de praxis betaal je niet voor het zagen ;) :P

[edit]
op mijn website staat deze mod onder 'Silent mod'

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RhodesMK1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 00:45
Ik heb hetzelfde princiepe ooit gebouwd voor mijn pc, maar hij werd dan toch aardig warm, en met meer fans werd hij weer luider. Dus het hielp niet echt veel en was enkel onhandig. Ik heb uiteindelijk gewoon de voeding vervangen door een mooie stille Antec en de fan op de cpu ook en toen ik er gerust langs slapen.
Ik denk haast dat qua kosten je beter af bent met kijken wat je kan doen aan de lawaaierige elementen van je pc zelf.
Het ding was misschien niet even zorgvuldig in elkaar gezet, maar wel volgens exact hetzelfde princiepe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Elledan schreef op zondag 06 april 2008 @ 12:13:
Besef wel dat een luchtstroom niet graag een hoek van 90 graden maakt. Kijk maar eens naar airconditioning systemen in gebouwen om te zien hoe ze die aanleggen. Voor de grap kan je een flexibele buis pakken met ongeveer 8 cm doorsnede en in combinatie met een 8 cm fan kijken hoe hard de fan moet werken om lucht door de buis te zuigen of duwen. Zeker als je de buis een paar keer dubbelvouwt zal je zien dat de fan het wel erg moeilijk krijgt.

Dit komt omdat lucht zich gedraagt als een vloeistof, en dus ook alle wetten hierop van toepassing zijn. Waar het op neer komt is dat als je de richting van een stroom vloeistof/lucht probeert te veranderen, dit turbulentie veroorzaakt, wat resulteert in weerstand.

In het kort zou ik daarom aanraden om de bochten wat af te zwakken van de oorspronkelijke 90 graden :)
Daar zeg je me wat... maar als ik mooie bochten ga maken wordt het hele geval wel erg groot. :s

Ik ben uiteindelijk hier op uitgekomen:
Ik ben nog niet echt bezig geweest met het ontwerp van het binnenste frame en de plaatsing van de hardware, maar dat ga ik later even doen als ik alles op schaal teken.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/blacksoul/cabinet2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Erg leuk ontwerp. Pas wel op dat als je HD's in dat metalen frame gaat monteren. Die gaan resoneren en dat ga je horen doordat het frame met de houten case in verbinding staat. Rubber ertussen scheelt al een boel. En misschien handig om iets te verzinnen tegen stofophoping in je luchtkanalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 21486 op 06-04-2008 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elledan
Anoniem: 218874 schreef op zondag 06 april 2008 @ 16:13:
[...]

Daar zeg je me wat... maar als ik mooie bochten ga maken wordt het hele geval wel erg groot. :s
Wat je wel kan doen is twee hoeken van 45 graden achter elkaar zetten. Dat neemt niet veel meer ruimte in beslag, en maakt de doorstroom echt een stuk beter.

www.mayaposch.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RhodesMK1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 00:45
Hoe had je trouwens gedacht de kabels te laten uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:06
En zit je fancontroller nu niet precies in de bovenste luchtweg? Of zie ik dat nu verkeerd....

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 01:50
bij dat laatste plaatje kan je hete lucht bovenin niet goed weg en zal zich ophopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die fancontroller moet in het deurtje komen denk ik... en de kabels.. naja, dat zal niet zo'n probleem zijn lijkt me. Misschien zijn er binnen in wat verlengkabels nodig omdat ik he frame naar buiten kan schuiven

Dit beter zo?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/blacksoul/cabinet_top2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elledan
Ja, dat zal (in theorie, ik heb de formules nog niet doorgewerkt :P ) een stuk minder weerstand opleveren en dus betere doorstroming :)

www.mayaposch.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 01:50
Hete lucht gaat niet vanzelf omlaag, dus zal het nog niet goed uitstromen. Die laatste driehoek moet eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Elledan schreef op maandag 07 april 2008 @ 14:11:
[...]

Ja, dat zal (in theorie, ik heb de formules nog niet doorgewerkt :P ) een stuk minder weerstand opleveren en dus betere doorstroming :)
Dat is dan juist niet in theorie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieme1989
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-02 09:35
Ik zou bij de bovenkant
het ventilatie gat aan de achter bovenkant maken.
Werkt volgensmij veel beter en je hebt toch nog een beetje een hoekje tegen het geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apologieser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06-2020
Als ik jouw was zou iker wel een setje filters inbouwen want geluidsdempend materiaal is nogal stof aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-06 12:25
Apologieser schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:15:
Als ik jouw was zou iker wel een setje filters inbouwen want geluidsdempend materiaal is nogal stof aantrekkelijk.
Is idd geen slecht idee maar ik vermoed dat dit opnieuw voor meer geluidshinder zal zorgen..

Een totaal andere oplossing is misschien gewoon je kast waterdicht maken alle ventilatie eruitsmijten en olie in gieten (genre frituurolie) Heb ik ooit eens gehoord en zou moeten werken maar ben er wel absoluut niet zeker van dus het is ook mogelijk dat alles kapot gaat.. Maar misschien is het proberen waard als iemand teveel tijd zou hebben

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieme1989
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-02 09:35
msicaron schreef op woensdag 09 april 2008 @ 20:55:
[...]
Een totaal andere oplossing is misschien gewoon je kast waterdicht maken alle ventilatie eruitsmijten en olie in gieten (genre frituurolie) Heb ik ooit eens gehoord en zou moeten werken maar ben er wel absoluut niet zeker van dus het is ook mogelijk dat alles kapot gaat.. Maar misschien is het proberen waard als iemand teveel tijd zou hebben
Da werkt er zwerft ergens zo'n filmpje rond op youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Hoever ben je al met het construeren van de kast? Pics misschien?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-06 15:34

JAMF

010 the number of the best

Zou geen noppenschuim (stofnest) gebruiken, maar meer aan dynamat gaan denken, dit wordt in de car-hifi business gebruikt om trillingen en resonaties tegen te gaan. DHZ - bouwmarkt produkten als Lood-Bitumenband (BiTal, Bilinet etc) kunnen ook (<€)
LauPro schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 21:02:
{......} En in principe hoe zwaarder het materiaal, hoe beter de demping. Dus ik zou eerder iets van beton pakken ;) .
dubbel wandige kast met zand ertussen, waarbij de binnen en buitenkast elkaar zo min mogelijk (lees: niet) raken is ook dreun en resonatie vrij

[ Voor 44% gewijzigd door JAMF op 13-04-2008 20:43 ]

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Zo heb ik het gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/primus/PC/voorkant.jpg

Werkt prima en qua stof valt het ook reuze mee omdat de intake bovenaan de kast zit i.p.v. vlak boven de grond.

Nog een extra bocht werkt vast beter maar dat werd te groot voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ziet er toch heel anders uit dan op je ontwerp, waar zijn de S-bochten gebleven?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:46

Geckoo

Good news, everyone!

Snowwie schreef op zondag 13 april 2008 @ 22:34:
Ziet er toch heel anders uit dan op je ontwerp, waar zijn de S-bochten gebleven?
misschien omdat het een andere usert is???

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226739

Aiiiii dit is een heel mooi design,
Wat airflow betreft...kijk of je een hulp-fan kan plaatsen aan de binnekant bij de monding van je airoutlet.
Deze zou je op een laag toerental laten draaien en dient als hulp voor de blazende fan binnen in je kast.
op die manier help je de binne fan die blaast door de warme lucht aan t laten zuigen.

Ik vind je design egt heel nice.
Denk dat ik vanaaf ook ff een ontwerp ga maken. met jouwe als inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
Kunt ge geen kleine fans aan de uitmodingen van de kast zetten die laag draaien, zoadat er meer airflow is maar niet meer lawaai.
Pagina: 1