Nadat ik op 16 april de boel uiteindelijk geïnstalleerd had (zie hierboven), ben ik vandaag gaan herinstalleren omdat mijn experimenten met allerlei settings en hacks afgelopen waren en ik nu alles in 1 keer goed wilde gaan installeren, image maken, klaar. (tenminste dat was het plan)
Ik kreeg het vorige keer niet voor elkaar totdat ik 1 van de 2Gb RAM modules verwijderd had, toen lukte het opeens in één keer wel. Dit heb ik nu ook maar meteen gedaan, maar het ging tijdens de setup al mis toen ik de oude partitie verwijderde, daarna was de hele HDD niet meer zichtbaar. (ik had vergeten mijn externe HDD af te koppelen, die zag hij wel nog). Harde reset en toen opnieuw. Gelukkig stonde de 2e partitie er wel nog op en kon ik de 1e nu netjes formatteren.
Daarna verder met de installatie, maar dat wil totaal niet lukken. Ik blijf steeds op datzelfde punt hangen: na de eerste reboot bij “installatie voltooien”, ik ken intussen mijn Vista Home Premium CDkey al bijna van buiten...
Ik heb al alles uitgeschakeld in de bios wat niet persé nodig is (IDE, audio, serialport, parallelport, LAN, firewire, etc.), alles verder ingesteld op failsafe waarden, maar hij blijft steeds hangen op "installatie voltooien". Ik heb mijn floppyDTV kaart er al uitgehaald, de USB aansluiting van het display van de Antec Fusionkast al uitgetrokken, zelfs zonder muis met alleen een ps2 toestenbord geprobeerd te installeren, maar hij blijft vasthangen op dat zelfde punt.
Ik heb al de memorytest een tijdje laten draaien, maar die is steeds okay. Ik heb nog niet geprobeerd om de ATA op IDE modus te zetten nog omdat het de vorige keer wel gewoon lukte met AHCI aan (althans, dat wist ik voor 95% zeker).
Ik heb uiteindelijk een 120Gb IDE schijf erbij gehangen en daarop Vista geprobeerd te installeren. Dat lukte vlekkeloos… Nu heb ik toch mijn twijfels of ik de vorige keer de SATA schijf op IDE of op AHCI modus had staan.
Als ik het hier zo lees, vindt Vista AHCI niet zo leuk tijdens de installatie...
Ik ben dan ook aan het twijfelen of ik dat nog moet gaan proberen of dat ik voorlopig even op de IDE HDD draai, een image maak en dat probeer terug te zetten naar de SATA schijf. Iemand enig idee of dat kan?
[EDIT1]
Hardware:
Gigabyte GA-MA78GM-SH2
Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4096 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2
AMD CPU Athlon 64 X2 BE-2350 2.10 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB , Boxed
Samsung Spinpoint 500Gb SATA 16Mb 7200rpm
Antec Fusion Zwart, 430 Watt
Lite-On DVD-RW LH-20A1S S-ATA, Bulk, Zwart
FloppyDTV/C icm Alphacrypt (@home tv digital)
+ nu een Maxtor IDE van 120 Gb 7200 rpm 8 Mb
[EDIT2]
Ik kon het toch niet laten om even te testen met SATA op de IDE modus. Dat werkt wel. Ik heb dat de vorige keer blijkbaar ook gedaan en laterna weer teruggezet op AHCI. Weer wat geleerd voor de volgende keer: 2Gb eruit halen + SATA op IDE modus zetten op Vista te installeren...
@hierboven. Heb je toevallig niet de CDROM als enige bootdevice staan en de HDD disabled? Dat zou verklaren dat je wel kunt installeren vanaf CDROM maar na installatie een diskboot failure krijgt omdat hij niet kan opstarten van de HDD.
djeejdjeej wijzigde dit bericht 09-05-2008 18:17 (16%)