mrwul schreef op woensdag 30 april 2008 @ 08:33:
Thanks!
De reden waarom ik dat vroeg is dat ik serieus overwoog om van ADSL 6Mbit over te stappen naar Caiway Ultra 24Mbit.
Ik rekende met een verlies van 50-60% wetende dat via de kabel het verlies soms dramatisch kan zijn.
Uit de tijd dat Caiway nog Kabelfoon heette, deed ik dat ook - met 50-60% verlies rekenen.
Toen was 128Kbit/s het maximum en ik werkte met een 28.8k modem.
Dat was, even kijken..., ja, exact 10 jaar geleden, weinigen hier zullen zich dat nog herinneren, denk ik.
Enfin, toen dacht ik óók dat van die 128 wel zo'n 40-50% over zou blijven. Dus zou ik er altijd op vooruit gaan. Dacht ik.
Zelfs al zou er maar een kwart overblijven, dan nóg zou ik erop vooruitgaan: immers geen telefoontikken meer...
Helaas, ik hield dus slechts 2Kbit/s (twee) over. Diep on de nacht, of zondagochtend om 03:00 was dat misschien 3,5 maar meestal zat ik maar op 1,5Kbit/s... en zelfs, je gelooft het niet, minder dan 20 bytes/s ...
Dus een verlies van -pak 'm beet- 95-98%
Vele mensen klaagden - bij mij is zelfs iemand langs geweest om te meten, maar die bevestigde dat er niets aan te doen was. Lang verhaal over te weinig wijkversterkers, o.i.d.
De klachten werden toen volgens mij gebundeld via de Kabelfoon Gebruikers Groep (KGG). Op Speedtest onder 'Info' wordt daar nog iets over geschreven.
Enfin, als ik zo de diverse berichten over Caiway lees, dan zie ik dat er sóms iemand wel eens 20+ Mbit/s haalt, maar de meesten zitten dik, dik onder de helft.
In jouw geval, als je van de 24Mbit zo'n 2-3 Mbit overhoudt, dan heeft dat enige gelijkenis met 'toen'.
Zeker, je zult wel eens 6 halen, of misschien wat meer
Met mijn zielige ADSL (6Mbit, kan niet sneller, afstand centrale), haal ik wel stabiel 5.0-5.1Mbit en zeer incidenteel 4.8-4.9.
Zoals gezegd, met een Ultra hóópte ik op een stabiele 12Mbit (of ietsje meer), maar ik geloof niet dat realistisch is. Moet er dus nog maar goed over nadenken....!
grtn
==
==