Vandaags iets lomps gedaan met Vista + SP1
Wat gebeurt er als ik een game speel en ineens midden in de game op de sluimerstandknop druk?
Windows XP ging op zijn gat na het resumen, maar Vista niet en het spel is direct verder te spelen, handig
Ik noem dit wel een lompe actie omdat mensen voor het hibernaten meestal alleen de desktop voor zich heeft maar zelden een game meeneemt in de sluimerstand.
Zou dit te maken hebben dat Aero ook een 3D weergave is en het spel dus niet opnieuw zijn 3D routine moet bepalen hetgeen XP velde?
Ook de grap van ALT+TAB en dan ineens je Anti-Aliasing veranderen in CCC gaat direct door naar het spel. Zelfs zonder noemenswaardig te laggen de eerste seconde na het resumen.
Ik noem dit wel merkwaardig want met XP kon ik dat niet en kreeg ik een lock-up, ofwel ik kon het spel beëindigen via taakbeheer.
Windows Vista heeft dus wel goede 3D mogelijkheden.
Waarom nu weer Vista, dan XP dan weer Vista enz?
Ik kies na de posts van Alt-92 toch voor Vista en wel om de volgende redenen
1. Als een van mijn klanten over een aantal maanden trubbels krijgt met Vista ken ik Vista al door en door en dat werkt makkelijker. Ik sta voor lul als ik niets van Vista zou weten.
2. Misschien draaien games met iets minder FPS, maar alle games werken probleemloos. Zelfs de ongepatchte LOTR BFME II uit 2006 draait zonder problemen op mijn zware mod onder Vista.
3. De 2D ervaring Aero vind ik zelf wel een positief iets. Vooral omdat je de kleuren van Vista zeer goed kunt tunen en ik nu een eigengemaakt kleurschema heb. De niet doorzichtige startmenu van XP sprong de hele tijd in mijn ogen en Aero niet zodat ik me meer kan focussen op de tekst. Dan ook het voordeel dat ik voor 120 dpi heb gekozen welke mooier werkt als in XP. Dan lees ik sneller en dat is productie! Ik zit een meter van mijn scherm af.
4. Defragmentatie is sneller na het installeren van 3 games en de laadtijden zijn duidelijk korter (ook zonder SP1)
5. Gisteren een leuke pagina met een fout scripje. Of ik door wilde gaan? Bedankt UAC, het antwoord was NEE en de virusscanner sprong nog niet eens op.
6. Beter geheugenmanagement dan in XP onbetwist. Met XP had ik 133 MB in gebruik na het starten en ging XP al outpagen zodra ik pas 700 MB in use had van de 1024 MB. Vista heeft 400 MB nodig voor zichzelf en gaat pas veel later pagen als het geheugen ook echt vol zit. Het offert zijn superfetchcache helemaal op en maakt altijd geheugen vrij voor superfetch, ook al speel je geen game.
7. Wel minder frames per seconde, maar over 3 weekjes een nieuw systeem, dus die 3 weken overleef ik ook nog wel. Ik koop dezelfde upgrades als mijn maat vorige maand en die gamed er wat op los en vloeiend onder Vista.
O ja, even over de opruiming van SP1: Het scheeld 50.000 bestanden op je schijf! Dat noem ik pas een puinbak en een advies. Download de trial van PerfectDisk van Raxco en defragmenteer het zaakje even off-line. Ofwel een boot-time (BTE) defrag. Vista heeft nu rond de 400 fragmenten op zijn metadata staan en dat vertraagt het opstartproces, superfetch of niet.
De installatie van SP1 is nog steeds 38 minuten precies op mijn 2,5 jaar oud systeempje

Rogresalor wijzigde dit bericht 28-04-2008 11:18 (7%)