Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik heb sinds gister een schone Vista SP1 in dual boot op mijn laptop gezet.
Mijn eerste reactie was: Goh, kan Vista ook zo goed draaien?
Blijkbaar zit er in die recover versie die bij mijn lappie zat zoveel crap dat Vista niet fatsoenlijk uit de verf kon komen. :( Waarom leveren ze er toch geen gewone installatie-dvd en een driver cd bij?

En die verse install deed er net 25 minuten over tot ik het eerste bureaublad had, die recover-versie deed daar 2.5 uur over. Zegt genoeg, dacht ik zo...

OK, het is (nog?) wel trager dan XP, maar niet storend, het is nu prima werkbaar en het is nou vooral wennen: Waar zit dit? Hoe zit dat nou? ;)

Mijn indruk is dat SP1 Vista een redelijke boost geeft. Ik hoor nu ook geen eindeloos HD geratel meer, alleen net na het opstarten.

Kortom: Ik geef Vista een nieuwe kans, en mocht er iets niet onder Vista willen werken: Lang leve dual boot! :P

Edit:
Net even alle grafische mooimakerij uitgezet: Dat scheelt effe 2 slokken op 3 borrels! Holy cow... :P Nou merk ik niet veel verschil in snelheid meer tussen XP en Vista.

Richub wijzigde dit bericht 26-04-2008 12:30 (8%)

quote:
Richub schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:14:

Net even alle grafische mooimakerij uitgezet: Dat scheelt effe 2 slokken op 3 borrels! Holy cow... :P Nou merk ik niet veel verschil in snelheid meer tussen XP en Vista.
Waarom ben je dan overgestapt? :?

ye olde farte

Wat is dat nou weer voor vraag met een impliciete verwijzing?
quote:
SinergyX schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 11:49:
Is er ook een mogelijkheid om SP1 terug te draaien?
Yep. Wat heb je al geprobeerd?
quote:
Is er ook een mogelijkheid om SP1 terug te draaien?
Zeker. Natuurlijk heb je een image gemaakt mbv Acronis True Image of Norton Ghost. Die hoef je alleen maar terug te zetten en Bob's your uncle.

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
Richub schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:14:
Ik heb sinds gister een schone Vista SP1 in dual boot op mijn laptop gezet.
Mijn eerste reactie was: Goh, kan Vista ook zo goed draaien?
Blijkbaar zit er in die recover versie die bij mijn lappie zat zoveel crap dat Vista niet fatsoenlijk uit de verf kon komen. :( Waarom leveren ze er toch geen gewone installatie-dvd en een driver cd bij?

En die verse install deed er net 25 minuten over tot ik het eerste bureaublad had, die recover-versie deed daar 2.5 uur over. Zegt genoeg, dacht ik zo...
Wat een verschil :D

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

quote:
Haaglander schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 12:34:
[...]

Waarom ben je dan overgestapt? :?
Om de doodsimpele reden dat ik Vista wil leren kennen. :+

Een onderdeel van mijn vrijwilligerswerk is mensen met pc-trubbels helpen, en steeds meer mensen hebben een nieuwe pc staan met: Vista! ;)
En als je dan als 'pc-expert' ineens geen raad weet met Vista sla je een aardig modderfiguur... 8)7

haa, met een uurtje rustig denken en testen heb ik alles weer terug :) Frustratie is weer weg :P Nu maar meteen opgeschreven welke dingen ik moet doen mocht ik ooit Vista opnieuw installeren :)

Moet zeggen dat ik weinig merk tot heden buiten een iets langere vertraging tussen inloggen en buroblad, ik had eerder die kopieer en netwerkacces patches al geinstalleerd. Ter info, Superfetch en shadow copy blijven uitstaan :)

SinergyX wijzigde dit bericht 26-04-2008 14:14 (12%)

This is 10% luck, 20% skill, 15% concentrated power of will, 5% pleasure, 50% pain, And 100% reason to remember the name..

Alle taalpakketen zijn nu ook downloadbaar via Windows Update!!

Asus P5B-E - Intel Core2Duo E6400 @ 3Ghz - Zalman 9700 - OCZ 2GB - X-Fi XtremeGamer - Asus EN8800 GTS/HTDP/320M - Seagate Barracuda 7200.10 320GB + Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB - Zalman ZM600-HP - Windows Vista Ultimate 32Bit NL SP1

You catch me? No you wont

En nieuwe dreamscene content + geluid schema's

Een der antidigibeet

Vandaags iets lomps gedaan met Vista + SP1

Wat gebeurt er als ik een game speel en ineens midden in de game op de sluimerstandknop druk?
Windows XP ging op zijn gat na het resumen, maar Vista niet en het spel is direct verder te spelen, handig :)

Ik noem dit wel een lompe actie omdat mensen voor het hibernaten meestal alleen de desktop voor zich heeft maar zelden een game meeneemt in de sluimerstand.

Zou dit te maken hebben dat Aero ook een 3D weergave is en het spel dus niet opnieuw zijn 3D routine moet bepalen hetgeen XP velde?
Ook de grap van ALT+TAB en dan ineens je Anti-Aliasing veranderen in CCC gaat direct door naar het spel. Zelfs zonder noemenswaardig te laggen de eerste seconde na het resumen.

Ik noem dit wel merkwaardig want met XP kon ik dat niet en kreeg ik een lock-up, ofwel ik kon het spel beëindigen via taakbeheer.

Windows Vista heeft dus wel goede 3D mogelijkheden.

Waarom nu weer Vista, dan XP dan weer Vista enz?

Ik kies na de posts van Alt-92 toch voor Vista en wel om de volgende redenen
1. Als een van mijn klanten over een aantal maanden trubbels krijgt met Vista ken ik Vista al door en door en dat werkt makkelijker. Ik sta voor lul als ik niets van Vista zou weten.
2. Misschien draaien games met iets minder FPS, maar alle games werken probleemloos. Zelfs de ongepatchte LOTR BFME II uit 2006 draait zonder problemen op mijn zware mod onder Vista.
3. De 2D ervaring Aero vind ik zelf wel een positief iets. Vooral omdat je de kleuren van Vista zeer goed kunt tunen en ik nu een eigengemaakt kleurschema heb. De niet doorzichtige startmenu van XP sprong de hele tijd in mijn ogen en Aero niet zodat ik me meer kan focussen op de tekst. Dan ook het voordeel dat ik voor 120 dpi heb gekozen welke mooier werkt als in XP. Dan lees ik sneller en dat is productie! Ik zit een meter van mijn scherm af.
4. Defragmentatie is sneller na het installeren van 3 games en de laadtijden zijn duidelijk korter (ook zonder SP1)
5. Gisteren een leuke pagina met een fout scripje. Of ik door wilde gaan? Bedankt UAC, het antwoord was NEE en de virusscanner sprong nog niet eens op.
6. Beter geheugenmanagement dan in XP onbetwist. Met XP had ik 133 MB in gebruik na het starten en ging XP al outpagen zodra ik pas 700 MB in use had van de 1024 MB. Vista heeft 400 MB nodig voor zichzelf en gaat pas veel later pagen als het geheugen ook echt vol zit. Het offert zijn superfetchcache helemaal op en maakt altijd geheugen vrij voor superfetch, ook al speel je geen game.
7. Wel minder frames per seconde, maar over 3 weekjes een nieuw systeem, dus die 3 weken overleef ik ook nog wel. Ik koop dezelfde upgrades als mijn maat vorige maand en die gamed er wat op los en vloeiend onder Vista.

O ja, even over de opruiming van SP1: Het scheeld 50.000 bestanden op je schijf! Dat noem ik pas een puinbak en een advies. Download de trial van PerfectDisk van Raxco en defragmenteer het zaakje even off-line. Ofwel een boot-time (BTE) defrag. Vista heeft nu rond de 400 fragmenten op zijn metadata staan en dat vertraagt het opstartproces, superfetch of niet.

De installatie van SP1 is nog steeds 38 minuten precies op mijn 2,5 jaar oud systeempje :Y) >:)

Rogresalor wijzigde dit bericht 28-04-2008 11:18 (7%)

Het is 's-nachts kouder dan buiten

Reg. datum: 19 november 2000

Als ik je een advies mag geven mbt het combineren van prive en werk op dezelfde machine thuis: gebruik virtual pc of vmware ofzo.

Dan kun je gewoon je host OS draaien die je graag wilt voor je prive zaken, en als de klant troubles heeft met het andere OS, dan kun je dat gewoon in de virtuele machine testen. Plus dat je dan ook alle voordelen hebt van VM's, zoals dat het single-file is (en je dus heel makkelijk backups kunt maken van de beginsituatie en specifieke situaties waar je het probleem kunt naspelen). Als je geen VM's hebt, dan heb je in het ergste geval ook nog kans dat je het probleem helemaal niet nagespeeld krijgt, omdat je het OS op een specifieke manier getweaked hebt voor je prive-situatie.

Heb dat thuis ook, mijn host is gewoon XP omdat ik dat het fijnst vind. En daarnaast nog VM's met een zooi andere OS'en die dan ook specifiek ingericht is om te kunnen testen.

sewer wijzigde dit bericht 28-04-2008 11:38 (13%)

waar een sar is,is een Baco

quote:
Is er ook een mogelijkheid om SP1 terug te draaien? :/ Was natuurlijk te verwachten, maar ben dus weer mijn hele 5.1 kwijt, cmss werkt half en mijn subwoofer doet helemaal niets meer :/
ik had hetzelfde met mijn audige,al had ik mijn hele os opnieuw geinstalleerd vanwege nieuwe hardware,maar anyway,bij mij werkte de drivers(de gemodde) opnieuw installeren erg goed :)
verder werkt mijn vista als een zonnetje,had met mijn oude hardware problemen dat mijn internet verbinding wegviel na meerdere dagen aanstaan,maar dat is nu ook weg :) blijf het jammer vinden dat ik xp nog steeds moet gebruiken op het werk :( werkt een stuk minder efficient/makkelijk

http://mrsar.kicks-ass.net:5000

ye olde farte

quote:
sewer schreef op maandag 28 april 2008 @ 11:24:
Als je geen VM's hebt, dan heb je in het ergste geval ook nog kans dat je het probleem helemaal niet nagespeeld krijgt, omdat je het OS op een specifieke manier getweaked hebt voor je prive-situatie.
Alleen driver issues zijn wat lastig te troubleshooten in een VM ;)
Een der antidigibeet

quote:
alt-92 schreef op maandag 28 april 2008 @ 15:26:
[...]

Alleen driver issues zijn wat lastig te troubleshooten in een VM ;)
Dé trubbels die ik het vaakst meemaak, maar zijn idee is ansich zeer goed te noemen.

Remoten vanuit een VM betwijfel ik omdat je door 2 voorzieningen moet (de virtualisatie naar LAN en van Host to Lan. Zit daar iets niet 100% lekker kun je het schudden.

Ik weet ook niet of de 64-bit editie van Vista een goede VMware sessie kan draaien omdat het alleen LDM drivers accepteerd en geen direct contact vanuit de VMware sessie. Zo ja, dan ligt de wereld voor crackers open als een schuur.

De servers op het werk remote ik direct via een apart programma en dat gaat altijd prima. Nooit storingen eigenlijk hier met @home en remoten.

Aangezien mijn systeem 'direct' contact legt met de inhoud van de server moet mijn systeem natuurlijk goed beveiligd zijn en ik weet niet hoe het zit met virtualisatie en remoten. Vooral als je serieus werk moet doen bij je klant is dat lastig. Liever bij hun thuis of carry-inn.

1 op 1 contact met de machine is altijd nog het beste in mijn ogen.

Ik ben zo doortrapt met XP dat het nog zeker 10 jaar duurt eer die kennis is verweekt. Ik ken nog mijn routines om een DriveSpace volumebestand drvspace.000 gedefragmenteerd te krijgen via een speciale diskette. Lang geleden.

Rogresalor wijzigde dit bericht 28-04-2008 17:53 (8%)

ye olde farte

quote:
Rogresalor schreef op maandag 28 april 2008 @ 17:52:
Ik weet ook niet of de 64-bit editie van Vista een goede VMware sessie kan draaien omdat het alleen LDM drivers accepteerd en geen direct contact vanuit de VMware sessie. Zo ja, dan ligt de wereld voor crackers open als een schuur.
Overdrijven is ook een vak apart hoor :)
Een der antidigibeet

quote:
alt-92 schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:02:
[...]

Overdrijven is ook een vak apart hoor :)
Beste mod; let op en verbaas je wat kwaadwillende daarvoor over hebben.

Niet mijn idee, maar er lopen echt gekken rond en ook in mijn vak.

Ik voorkom liever dan dat ik moet genezen.

Rogresalor wijzigde dit bericht 28-04-2008 18:04 (7%)

ye olde farte

quote:
Rogresalor schreef op maandag 28 april 2008 @ 18:03:
Beste mod; let op en verbaas je wat kwaadwillende daarvoor over hebben.
Als je je Guest OS qua security net zo behandelt als een fysieke machine en je je vendor updates ook bijhoudt loop je net zoveel risico als met een normale machine die achter je firewall/IDS draait, dat bedoel ik ermee te zeggen.
Hij staat al een weekje ofzo bij mijn updates te wachten, en besloot hem net eens te installeren. Na eventjes geduld te hebben was hij klaar met downloaden en begin te installeren.

Opeens kijk naar de voortgang indicator, en daar zie ik staan dat er 1 update mislukt is. SP1? Waarom, geen idee? Bij de Updates staat hij niet meer? Niks te vinden in de Update-geschiedenis.
Ik heb ook de andere updates geprobeerd die Vista nodig vond (NIC, Logitech Quickcam). maar helaas, SP1 komt niet meer terug :?

Vreemd hoor :?

JongerenPlace | TreinenWeb | ClayWeb
Gezocht: Treinen nieuws redacteur (m/v) / Trein artikel Redacteur (m/v) - Vrijwillig... DM me..

You catch me? No you wont

quote:
Ariën Clay schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 17:02:
Hij staat al een weekje ofzo bij mijn updates te wachten, en besloot hem net eens te installeren. Na eventjes geduld te hebben was hij klaar met downloaden en begin te installeren.

Opeens kijk naar de voortgang indicator, en daar zie ik staan dat er 1 update mislukt is. SP1? Waarom, geen idee? Bij de Updates staat hij niet meer? Niks te vinden in de Update-geschiedenis.
Ik heb ook de andere updates geprobeerd die Vista nodig vond (NIC, Logitech Quickcam). maar helaas, SP1 komt niet meer terug :?

Vreemd hoor :?
Heb je je vista gevilite?

quote:
Nee...

JongerenPlace | TreinenWeb | ClayWeb
Gezocht: Treinen nieuws redacteur (m/v) / Trein artikel Redacteur (m/v) - Vrijwillig... DM me..

Reg. datum: 05 januari 2008

ik heb alleen maar problemen met de sp1 !

o.a. : als ik via WMP muziek luister of filmpjes bekijk blijft me pc soms hangen. Als ik limewire aan heb staan precies hetzelfde. Ook als ik een aantal internet sites open.

Ik ga die SP1 er gelijk weer af gooien ! Gare microsoft troep !

En daar is geen reden voor...

ik heb SP1 nu 2x geïnstalleerd.
Op mijn vaste pc duurde het een klein uurtje, op de laptop anderhalf uur.
Telkens heb ik geupdate d.m.v. het SP1 die ik van de microsoft website had gedownload.

De laptop heeft Vista Premium met slechts 1 GB ram, na installatie van SP1 reageert deze écht wel wat beter (openen vensters, openen mediaplayer, e.d.)

Voorlopig geen problemen met SP1 hier dus.

It's time to kick ass and chew bubble-gum, and I'm all out of gum.

quote:
Of een gaar getweakte PC, of gare drivers, of gare ....

Een der antidigibeet

quote:
K0G3L schreef op woensdag 30 april 2008 @ 07:32:
ik heb alleen maar problemen met de sp1 !

o.a. : als ik via WMP muziek luister of filmpjes bekijk blijft me pc soms hangen. Als ik limewire aan heb staan precies hetzelfde. Ook als ik een aantal internet sites open.

Ik ga die SP1 er gelijk weer af gooien ! Gare microsoft troep !
Of gare appjes ;)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws