Hoofdcategorieën
Topicacties

[Emtec Moviecube] Tweaking MovieCube -R

Pagina: 1 2 3 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 12 februari 2001

quote:
DragonReborn952 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:08:
Ik was zelf op zoek naar een complete multimediarecorder/speler en was deze ook tegengekomen (ben nu meer aan het kijken naar de Ellion HMR 700A vanwege de hdmi-aansluiting).
Hij zag er vrij compleet uit (opnemen, NAS e.d.) maar nadat ik contact had opgenomen met Emtec's support afdeling voor dit apparaat, bleek deze vooralsnog geen HD formaten/codecs (H264/X264 WM9 of MKV) te ondersteunen.
Weet iemand hier of de processor of hardware decoder op dit apparaat wel voldoende krachtig is om dit te kunnen na een eventuele softwarematige wijziging zoals een ander OS, als eerder geopperd?
De CPU is zeker weten niet krachtig genoeg. Zoals ik al eerder zei heeft dat ding de processorkracht van een willekeurige huis-tuin-en-keuken router. De Realtek RTD1261 doet het decodeerwerk. Dit baseer ik op de site van DivX, die deze chip vermeldt. Voor de rest zijn er geen datasheets of andere informatie te vinden van wat die chip allemaal kan decoderen, dus je bent aangewezen op Emtec of Realtek voor je informatie over wat voor formaten er allemaal gedecodeerd kan worden.

Daaraan toegevoegd, op de site van Emtec zelf staat wel dat ze MPEG-4 supporten. Daar valt in principe H.264 ook onder, maar in feite is het erg nietszeggend, aangezien ze niets zeggen over de profielen die ze ondersteunen.

Jaap-Jan wijzigde dit bericht 28-01-2008 20:22 (3%)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Reg. datum: 16 juli 2007

DeDooieVent:

Die gentoo link is een goed uitgangspunt, ik kan je helaas niet helpen bij een MIPS specifieke install (heb wel een aantal andere alternative archs draaien), maar je zou een heel eind moeten komen met dat handbook (en ik zou de normale x86 er ook bijhouden, omdat die misschien iets vollediger is). Let erop dat dit er waarschijnlijk vanuit gaat dat je direct op de machine zelf gaat installeren, dat kan maar verwacht dat je minstens een week aan het compilen bent met zo'n kastje. Je kan dus zoals je zelf al had genoemd met crosscompiling een image klaarmaken op een gewone (snelle) pc. Welke distributie je hiervoor gebruikt is in principe irrelevant.

Veel nuttige info over o.a. crosscompiling kan je vinden op http://www.gentoo.org/proj/en/base/embedded/handbook/

Met mijn stukje over de interface bedoelde ik het scherm dat je op je tv krijgt te zien (en dus met de afstandbediening beheerd?) Van de plaatjes uit je review kon ik niet herleiden welk stukje software dit is, dus denk ik dat het custom made is. Dat wil waarschijnlijk zeggen dat er niets aan te veranderen is, dus je kan dit wel blijven gebruiken, maar functionaliteit zoals een mp3 speler kan je niet toevoegen. Je kan dus wel het al bestaande overzetten naar die gentoo install en gebruiken, maar je kan ook gaan voor een desktop omgeving zoals Xfce waar je dingen opstart (dan wel met een muis). Ik ga ervan uit dat de drivers van de grafische chip wel opensource verkrijgbaar zijn en die zal je dus bij je image moeten zetten.

Chroot (change root) betekend niets meer dan dat je jezelf (of een applicatie) vastzet in een bepaalde directory. Ik ga geen vergelijkingen met windows hierover maken omdat het fundamenteel anders is, maar het komt erop neer dat als ik dit doe: `chroot /mnt/gentoo /bin/bash` dan start ik een nieuwe instantie op van bash, en die kent niet de hele directory structuur, die zal wat in het echte systeem /mnt/gentoo/ is zien als zijn /. Dit is handig bijvoorbeeld om heel erg hard ervoor te zorgen dat men niets meer kan buiten die directory, maar wordt ook gebruikt om een installatie voor te bereiden.

En gebruik ajb geen telnet meer, maar ssh (als de huidige linux install dat heeft iig).

all flames intended

quote:
DeDooieVent schreef op zondag 27 januari 2008 @ 08:24:
tja...in het allerbeste geval zou ik er het liefst een linux versie op draaien die mij een desktop biedt, ondersteuning biedt voor een muis en tobo (via de 2 usb hosts). Daarnaast wil ik diverse media applicaties kunnen draaien, een internet radio applicatie, een mp3 player met medialibrary en een movieplayer.
Het is al eerder gezegd, maar die CPU en vooral die 64 MB geheugen is niet erg veel om een beetje desktopsoftware te draaien. Verwacht dus niet teveel van de snelheid. Video is alleen haalbaar als je die hardware decoder aan de praat krijgt.
quote:
tips, waar moet ik beginnen, moet ik sowieso een poging doen of moet je een echte guru zijn voor zoiets (geen echte linuxervaring)
Hangt er nogal van af. Als er andere mensen zijn die images voor dit apparaat gemaakt hebben die je erop kunt flashen, en die images voldoen aan je eisen, dan kan het behoorlijk makkelijk zijn.

Als dat soort images er niet zijn, of je wil meer dan die images bieden, dan komt het er waarschijnlijk op neer dat je zelf meer moeite zult moeten doen om er iets op te installeren. Dat kan veel meer werk zijn en veel meer kennis vereisen, zeker als de fabrikant van die dingen niet meewerkt.

Het is in ieder geval belangrijk uit te zoeken hoe je een image of iets anders naar die moviecube geschreven krijgt, en om een image van de originele software achter de hand te houden, zodat je je moviecube altijd weer naar de originele staat kunt terugbrengen.

Merk op dat bij sommige van zulk soort apparaten de mogelijkheid tot flashen afhangt van de software op het apparaat; als je de software op zo'n apparaat goed verknoeit, dan verspeel je daarmee ook de mogelijkheid om weer iets dat wel werkt erop te flashen (dit is volgensmij zo bij sommige handhelds).

Heb je deze blog al gezien?
quote:
Jaap-Jan schreef op zondag 27 januari 2008 @ 13:24:
Maargoed, ik kan de source niet vinden op de site van Emtec, dus dit lijkt me een zaak voor http://gpl-violations.org
Een beetje laat, maar is het niet handiger om eerst contact op te nemen met Emtec? Alsin, hen vragen hoe het zit en of je de source kunt krijgen of dat die ergens online staat?

Sowieso, DeDooieVent, wat zat er aan papierwerk en software bij dat apparaat? Als ze het netjes volgens de regels doen, dan moet OF de source meegeleverd zijn, OF een aanbod voor de source. Kun je zoiets vinden op het papierwerk of de CDs die erbij zaten?
quote:
merlijn85 schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:52:
Er zijn voor zover ik weet niet veel distributies die MIPS supporten en zeker niet die dan een media center ervan maken. Je komt dan al snel uit bij Gentoo ...
Of Debian, dat scheelt ook weer een hoop crosscompilen.

Maar het is misschien handiger om een distributie uit te zoeken die wat meer gericht is op dit soort apparaatjes (zoals bijvoorbeeld het OpenEmbedded dat in die blog link van mij genoemd staat).

It isn't the software that's free, it's you.

Reg. datum: 12 februari 2001

quote:
deadinspace schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:04:

(...)
Een beetje laat, maar is het niet handiger om eerst contact op te nemen met Emtec? Alsin, hen vragen hoe het zit en of je de source kunt krijgen of dat die ergens online staat?

Sowieso, DeDooieVent, wat zat er aan papierwerk en software bij dat apparaat? Als ze het netjes volgens de regels doen, dan moet OF de source meegeleverd zijn, OF een aanbod voor de source. Kun je zoiets vinden op het papierwerk of de CDs die erbij zaten?

(...)
Ik was inderdaad een beetje haastig, vond ik zelf ook eigenlijk wel achteraf. :$ Maar begintmeta had na mijn opmerking ook al gemaild begintmeta in "Linux op een MIPS 4KEC (EMTEC moviecube)", maar nog niets gehoord. En zo praat ik het weer goed voor mezelf. :$

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Een vreemde Jodokus
Reg. datum: 11 april 2005

Ik wil dit weekeind weer serieus kijken naar het apparaat maar ik wilde met deze post vooral melden dat de firmware is vernieuwd naar versie 2.0.4 waar een PDF is toegevoegd over hoe je moet booten over een usb stick. (link in startpost toegevoegd).

Het lijkt mij dus dat het apparaat sowieso kan booten over een USB stick wat het testen met bijvoorbeeld DSL-embedded voor een n00b als ik wat makkelijker moet maken :)

Eerst ga ik de nieuwe firmware natuurlijk testen :).

Ik ga zo even de originele disks opzoeken om jullie vragen te beantwoorden (ik zal dat in deze post editten)

Reg. datum: 21 november 2001

Emtec heeft overigens nog niets laten weten via de mail.

begintmeta wijzigde dit bericht 02-02-2008 10:44 (12%)

Een vreemde Jodokus

[edit]
zie startpost

DeDooieVent wijzigde dit bericht 08-03-2008 14:03 (105%)

Een vreemde Jodokus

zie starttopic

DeDooieVent wijzigde dit bericht 08-03-2008 14:04 (97%)

EMTEC heeft mij overigens nog steeds niets laten weten...

Reg. datum: 04 november 2000

begintmeta, EMTEC hoeft jou ook helemaal niets te laten weten.

Wanneer ze de software aanpassingen/uitbreidingen die ze hebben gemaakt aanbieden aan de Linux community via de normale kanalen, en hun klanten de mogelijkheid geven over de source te beschikken (kan via een al dan niet open download, maar bv. ook op CD na aanvraag met evt een handling fee) dan voldoen ze aan de GPL.

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

quote:
Afterlife schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 13:37:
begintmeta, EMTEC hoeft jou ook helemaal niets te laten weten.

Wanneer ze de software aanpassingen/uitbreidingen die ze hebben gemaakt aanbieden aan de Linux community via de normale kanalen, en hun klanten de mogelijkheid geven over de source te beschikken (kan via een al dan niet open download, maar bv. ook op CD na aanvraag met evt een handling fee) dan voldoen ze aan de GPL.
Klopt, maar doen ze dat dan? Dat heb ik dan over het hoofd gezien. Ze hoeven mij ook niets te laten weten, maar over het algemeen is het normaal beschaafd gedrag even te antwoorden op een vraag, al is het maar: 'we hebben geen zin om te antwoorden' of 'u heeft over het hoofd gezien dat in onze documentatie is beschreven dat de source daar en daar verkrijgbaar is'.

AFAIK is een voorwaarde in de GPL dat compiled source (binaries dus) horen te worden vergezeld door hun sourcecode of een aanbieding de source tegen onkostenvergoeding te kunnen verkrijgen. Tenzij ik iets heel erg over het hoofd zie is dat bij EMTEC niet het geval.

Een vreemde Jodokus

Startpost aangepast :) 8)

EnCE

Titlechange op verzoek TS :)

Wij wel Unix :P | Niet met me eens ? DM ME

Een vreemde Jodokus

Ik wil heel graag een USB DVD rw drive mounten...als ik "dmesg" in type zie ik:
code:
1
2
3
  Vendor: HL-DT-ST  Model: DVDRRW GSA-2166D  Rev: 1.01
  Type:   CD-ROM                             ANSI SCSI revision: 00
usb-storage: device scan complete

onder "lsmod" zie ik:
code:
1
2
3
4
5
6
Module                  Size  Used by    Not tainted
ohci_hcd               24080  0
ehci_hcd               43104  0
cifs                  298624  0
ide_cd                 48528  0
cdrom                  45664  1 ide_cd

ik heb geen /dev/cd-rom of een /dev/hdc

een usb stick wordt automatisch gemount, een usb harddisk ook, maar dit dus niet, wat kan ik doen?

Een vreemde Jodokus

Inmiddels is er een soort van contact geloof ik met Realtek. Tenminste ik kreeg een email adres. Tevens is deze post een verkapte schop, de startpost is bijgewerkt enzo.... O+

DeDooieVent wijzigde dit bericht 13-03-2008 13:40 (3%)

Is de mediapartitie inderdaad beperkt tot ntfs of fat32? Anders kom je met ext2/3 of reiserfs of nog wat anders misschien wel aan grotere files met schijfmogelijkheid.

Een vreemde Jodokus

quote:
begintmeta schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 15:37:
Is de mediapartitie inderdaad beperkt tot ntfs of fat32? Anders kom je met ext2/3 of reiserfs of nog wat anders misschien wel aan grotere files met schijfmogelijkheid.
Ja er zijn gebruikers die de partitie hebben omgezet naar ext3 met alle voordelen van dien :)

Ik heb zelf een extra NTFS partitie gemaakt (ca 20gb) voor gorte iso files. Maar nu de torrentapplicatie loopt zou ext3 toch interassanter worden. Even afwachten....

Ik heb trouwens een usb hub aangesloten op dat ding. Heb nu 8 usb poorten, hij herkent gewoon schijven en sticks die erop aangesloten worden. wel grappig...

Een vreemde Jodokus

Via deze post lukt het mij om een debian distro te chroot -en en zo....

Ik snap er nog niet veel van maar het belooft wel wat :) apt-get install werkt _/-\o_ ik wou dat ik linux snapte :( }:O

[edit]
Mocht iemand dit lezen, zou het mogelijk zijn om een soort hibryde te maken? Ik bedoel dan kun je drivers extracten van een linux kernel? of zo iets?

DeDooieVent wijzigde dit bericht 18-03-2008 08:30 (47%)

Een vreemde Jodokus

Ok ik heb wat email contact over en weer gehad en wilde dit topic niet onnodig kicken, maar nu heb ik wel jullie hulp nodig, want ik ben nog net zo'n n00b als in post 1...
quote:
Dear Menno,
Thanks for your mail.
We have many requests for such open resource and we are also thinking about this.
As you know, the software is very important asset for the company like us. so we need to know more details before we can move ahead.
1.Can you give me more information about yourself and your relationship with this Forum?
2. How many persons like you are in the loop of developing?
3. Could you please send me detailed list of things you want to have?
3. What kind of support do you need from us if we start the cooperation?
4. How can we cooperate?
Thanks!

Brian Xia

Deputy General Manager¨
het gehele topic is hier (ik wil niet spammen, maar om nu dat allemaal hier te pasten)

als het goed is bestaat er een SDK, dat weet ik via realtek

er zijn ook reference drivers

Wat moet ik zeker vragen? als iemand tijd en/of zin heeft...help :)

Reg. datum: 21 mei 2006

weet iemand waar ik de werkende wifi-stick kan kopen? Ik vind hem wel op een aantal nederlandse sites maar geen enkele verstuurd naar Belgie...

Reg. datum: 02 april 2008

Even een hardwarevraag:

Achterin de Movie Cube zit een fan, maar die zit niet rechtstreeks ergens op te blazen (of te zuigen).
Zou het kwaad kunnen om deze eruit te vijzen en de warme lucht vanzelf door de opening te laten ontsnappen?
Want dan zou hij een pak stiller zijn, maar misschien zit die fan er wel voor een reden...

groeten van de kersverse Tweaker

Een vreemde Jodokus

quote:
Steven_ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 22:58:
Even een hardwarevraag:

Achterin de Movie Cube zit een fan, maar die zit niet rechtstreeks ergens op te blazen (of te zuigen).
Zou het kwaad kunnen om deze eruit te vijzen en de warme lucht vanzelf door de opening te laten ontsnappen?
Want dan zou hij een pak stiller zijn, maar misschien zit die fan er wel voor een reden...

groeten van de kersverse Tweaker
Ja natuurlijk zit die fan er met een reden ;) als het voor het mooie was had ie wel aan de voorkant gezeten wehehehehehe

Het is ook de harddisk die je hoort

en resonantie, als je de bijgeleverde standaard gebruikt is de resonantie al een stuk minder.

Als je echt perse wil kun je natuurlijk de fan vervangen door een temperatuur gestuurde fan. Maar wat je ook kan doen is de fangril eruitslopen (wordt de fan ook stiller van)

Ik wilde ook graag even verwijzen naar mijn mooie wiki pagina ;)

Reg. datum: 05 april 2008

quote:
DragonReborn952 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 20:08:
Ik was zelf op zoek naar een complete multimediarecorder/speler en was deze ook tegengekomen (ben nu meer aan het kijken naar de Ellion HMR 700A vanwege de hdmi-aansluiting).
Hij zag er vrij compleet uit (opnemen, NAS e.d.) maar nadat ik contact had opgenomen met Emtec's support afdeling voor dit apparaat, bleek deze vooralsnog geen HD formaten/codecs (H264/X264 WM9 of MKV) te ondersteunen.
Weet iemand hier of de processor of hardware decoder op dit apparaat wel voldoende krachtig is om dit te kunnen na een eventuele softwarematige wijziging zoals een ander OS, als eerder geopperd?
hoi,
>
> las op tweakers dat jij bent bezig geweest met het eventueel aan schaffen van
> de Ellion HMR 700A mediaspeler.
>
> Nu heb ik van het weekend de FREECOM MP-450 besteld (kan er nog onder uit).
>
> Hoe zijn jou ervaringen met de Ellion HMR 700A of heb je hem nog niet besteld?
>
> ik weet nu niet meer welke ik eigenlijk moet kiezen, voordeel van de ellion is scart dus
> kun je vanaf upc digital decoder opnemen, voordeel freecom is wifi......?
>
> Heb jij nog tips?
>
> dank je,
>

Reg. datum: 02 april 2008

quote:
DeDooieVent schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 06:27:
[...]

Ja natuurlijk zit die fan er met een reden ;) als het voor het mooie was had ie wel aan de voorkant gezeten wehehehehehe

Het is ook de harddisk die je hoort

en resonantie, als je de bijgeleverde standaard gebruikt is de resonantie al een stuk minder.

Als je echt perse wil kun je natuurlijk de fan vervangen door een temperatuur gestuurde fan. Maar wat je ook kan doen is de fangril eruitslopen (wordt de fan ook stiller van)

Ik wilde ook graag even verwijzen naar mijn mooie wiki pagina ;)
Het roostertje eruitbreken vond ik wat dratisch ivm garantie enz. Wat ik wel heb gedaan is de hele achterplaat eruitgehaald, inclusief fan.
Intussen draait hij al bijna een maand op die manier zonder warmteproblemen.
Kortom: een aanrader wanneer je vindt dat je fan te lawaaierig is!

En ja: de wiki pagina is inderdaad een waar "MovieCube-Mekka" dat alle onduidelijkheid over het toestel de wereld uithelpt, waarvoor dank :)

Een vreemde Jodokus

Dank :) Wel een idee, als je wil mag je je stil maak methode toevoegen aan de FAQ ofzo...

Pagina: 1 2 3 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: